Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2008, 20:08
Hempo
Hempo is offline
Goedendag,

Bij mijn studie gebruikt men het welbekende Blackboard systeem.

Bij bijna alle vakken heb ik readers nodig, verzamelde lappen tekst van verschillende auteurs.

Ik kan de readers via Blackboard volledig downloaden als PDF bestand. Nu heb ik niets betaald, en kan digitaal de reader helemaal lezen.

Is dit legaal? Doet mijn opleiding iets wat niet mag? Ik ben benieuwd hoe het precies zit met het auteursrecht.

groet, hempo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2008, 20:10
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Tenzij ze daar rechten voor gekocht hebben is het niet legaal nee.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 20:28
Verwijderd
Vaak hebben universiteiten abonnementen op journals enzo, dan mag je die dingen gewoon overnemen geloof ik. In de universiteitsbibliotheek kan je vaak ook gewoon de journals inzien en kopieren, of ze zijn als pdf beschikbaar. Dat is niet strafbaar.

Bij mij is het altijd zo dat readers met stukken uit studieboeken erin niet online staan, die moet je kopen en die zijn meteen ook erg duur (want je betaalt niet alleen voor het papier, maar ook voor de rechten).
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 20:34
Hempo
Hempo is offline
Het gaat hier om een hogeschool, met stukken uit andere boeken van andere auteurs. Bijelkaar geknipt en geplakt zegmaar.

Is dat volgens jou illegaal, Andijvie?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 20:44
Hempo
Hempo is offline
U mag delen van (elk soort) werken kopiëren en openbaar maken ter toelichting bij niet-commercieel onderwijs (art. 16 Auteurswet, onderwijsbeperking). De openbaarmaking of vertoning hoeft in dít geval niet fysiek in het leslokaal plaats te vinden.

Een kopie via Blackboard openbaar maken mag dus ook, mits het uitsluitend voor onderwijsdoelen bestemd is, dus bijvoorbeeld in een besloten omgeving waar studenten met een password toegang toe kunnen krijgen. Ook mogen de delen van de werken alleen ter toelichting bij het onderwijs worden gebruikt; ze moeten dus aanvullend en niet onderwijsvervangend zijn. Deze onderwijsuitzondering schrijft bovendien voor dat de auteursrechthebbenden een billijke vergoeding moeten krijgen voor het gebruik van hun werk.

Men kan overigens ook met de rechthebbende afspreken dat de billijke vergoeding 0 euro bedraagt. (Gaat het om tekstmateriaal voor (digitale) readers, dan worden de vergoedingen centraal geďnd door de Stichting PRO). Gehele werken mogen volgens deze uitzondering alleen in het onderwijs worden gebruikt als het gaat om korte werken, foto’s of kunstwerken.

En in compilatiewerken (zoals (digitale) readers en (beeld)databanken) mogen van één en dezelfde maker slechts enkele (korte) werken worden opgenomen. Voor het vertonen of laten horen van een (lange) video- of audio-opname in het leslokaal kan men dus beter een beroep op de vertoningsbeperking (uitzondering 1) doen, waarvoor men bovendien ook geen billijke vergoeding hoeft te betalen. De onderwijsbeperking eist bovendien ook steeds bronvermelding. Verder mag het werk niet gewijzigd worden en moet het al eerder openbaar zijn gemaakt (een ongepubliceerd werk mag men niet gebruiken).
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:04
Hempo
Hempo is offline
Iemand nog aanvullingen?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 22:28
Verwijderd
Wie heeft die reader in de eerste plaats samengesteld? Als dat je hoogleraren zijn, en zij rechtmatig materiaal uit andere bronnen hebben overgenomen, lijkt mij dat ze die reader ook op internet mogen publiceren?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 09:26
Verwijderd
Wat ik van de univesiteit van mijn man weet, is dat ze bij enkele uitgevers die auteursrechten afkopen (voor niet veel geld) en dan mogen ze dus readers maken (met besloten toegang, dus alleen voor studenten bijvoorbeeld). Misschien heeft die hogeschool ook zo'n regeling? Het lijkt me wel logisch, want er wordt nogal wat gekopieerd en online gezet, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 15:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij moesten readers met stukken tekst uit boeken etc erin altijd kopen voor de readershop en dan betaalde je ook voor die rechten waardoor je dus 15 euro voor een reader van een blz of 20 betaalde
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 20:08
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Sinds dit jaar kunnen wij gratis onze readers/syllabi downloaden en zelf uitprinten. Dit wordt ook via het blackboard verspreid. Ik ga er vanuit dat het legaal is, aangezien het bij ons expliciet is vermeld dat we de syllabi niet meer in de syllabus-winkel hoeven te kopen..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 17:13
Verwijderd
Hempo heeft gelijk. Ik heb destijds twee modules mediarecht gevolgd. Dit is niet illegaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.