Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2006, 15:46
Coowtjuhh
Coowtjuhh is offline
Aan iedereen die examen doet in Economie1:
Wat gaan jullie leren??

Bij ons op school heeft er namelijk het hele jaar al onduidelijkheid bestaan over wat we moesten leren voor tentamens enz.

We hebben een examenbundel met verschillende domeinen, waarvan in elk geval domein D en P zijn uitgesloten van het CE. Maar hoe zit het met domein O?

Ook is er veel onduidelijkheid welke delen van de rest van de domeinen we niet moeten leren. Bij domein E: wisselkoersen, staat namelijk boven bijna elke eindterm dat het niet hoeft voor economie1. Houden jullie je hier aan en is dit in elke examenbundel hetzelfde ( onze examenbundel is namelijk door eigen leraar geschreven)
Als je je hier namelijk strikt aan houdt, blijft er heel weinig examenstof over!

De sites die in de examenkrant staan bieden ook geen uitkomst. Volgens watmoetikleren.nl moet domein D en P namelijk ook geleerd worden

Kortom: Wat leren jullie??

Alvast bedankt voor het reageren!
__________________
One ring to rule them all, One ring to find them, One ring to bring them all; and in the darkness... bind them
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2006, 20:30
Tjkmjt
Tjkmjt is offline
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...h1hf76y5#par23

Dit is officieel, dus www.watmoetikleren.nl zit fout. D en P hoeven niet.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 10:09
*~zoom~*
*~zoom~* is offline
Ik kan die domeinen geeneens vinden in mn boek Ik vat dr ff niks meer van ben het ff kwijt..wie kan helpen?

Pff..ik snap het al..het stomme is wij hebben geen examenbundel, alleen 2 boeken van Economie in Balans. Mmm...

Laatst gewijzigd op 12-05-2006 om 10:20.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 12:39
sarah87
sarah87 is offline
Die domeinen staan hier uitgebreid uitgelegd:

http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...t=vg41h1h4i9qe

en dan moet je ff op economie/
handelswetenschappen en recht, vwo klikken, dan naar beneden scrollen en dan staat er per domein wat voor eindtermen je moet kennen. Dan moet je een heel eind komen, wat je dan niet moet doen moet je helaas zelf een btje uitzoeken in het boek!
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 10:29
lindasilief
Avatar van lindasilief
lindasilief is offline
Mijn leraar zegt: oefen gewoon 4 examens, kijk wat je niet snapt (begrippen e.d.) neem die even door en je bent klaar!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 16:21
Lies
Avatar van Lies
Lies is offline
Ik alle examens zo ongeveer doorgewerkt denk ik, tijdens mij bijlessen. Examens oefenen is echt heel erg belangrijk!
Je moet even wennen aan de manier van vragen, in ieder geval, ik wel.
__________________
achja.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 14:22
Jimte
Avatar van Jimte
Jimte is offline
weet je inmiddels al wel welke domeinen? ik heb namelijk ook echt geen enkel idee wat in niet/wel moet leren, er staat iig overal dat we domein O niet hoeven. ik gebruik overigens die irritante lesbrieven van lweo misschien dat iemand die domeinen naar lesbrieven kan vertalen?
__________________
Everybody should be nice, and illuminate the planet
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 21:16
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Ow ik zie er echt tegen op

Ik kan wel alles goed uitleggen enzo... maar ik ben super slecht met cijfertjes... en dat snapt niemand want ik ben de enige CMmer met EC1 in mijn klas... tussen allerlei natuurstromers!

Gelukkig sta ik wel een 8.5... hoe ik daar aan kom?
__________________
zing bid huil vecht lach werk bewonder
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 10:30
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Dus.. dit moeten we leren?

• Domein B Arbeidsmarkt;
• Domein C Internationale arbeidsverdeling;
• Domein D Nederlandse betalingsbalans;
• Domein E Wisselkoersen;
• Domein F Bankwezen;
• Domein G Geldwezen;
• Domein H Consumeren en welvaart;
• Domein I Produceren en welvaart;
• Domein J Goederenmarkt;
• Domein K Inkomensvorming;
• Domein L Inkomensverdeling;
• Domein M Economische kringloop;
• Domein N Markt, overheid en economische orde;
• Domein P Sociale zekerheid;
• Domein Q Europese integratie
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 11:58
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
D & P hoefden toch niet? Alhoewel mijn lerares Economie wel opmerkte dat ze het raar vond dat deze niet hoefden. Zoals de sociale zekerheden verweven zijn met hoogconjunctuur en laagconjunctuur etc.
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 12:32
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Philemon schreef op 20-05-2006 @ 12:58 :
D & P hoefden toch niet?
Op de site van eindexamen.nl (hier) staat van wel.

Een vraag over domein M, Economische kringloop.
De kandidaat kan:
57. analyseren waarom voortdurende groei van de productie tot problemen aanleiding kan geven


nou, ik kan het niet. Waarom geeft voortdurende groei problemen? Heeft het te maken met invoer van kapitaal en verzadiging van de markt?
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 17:37
Lies
Avatar van Lies
Lies is offline
Dan zit de productie bij een bedrijf aan het 'productieplafond', en kunnen ze gewoon niet meer maken.

ik denk dat ze dat bedoelen
__________________
achja.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 16:39
Jimte
Avatar van Jimte
Jimte is offline
Citaat:
MC Bobie schreef op 20-05-2006 @ 13:32 :

Een vraag over domein M, Economische kringloop.
De kandidaat kan:
57. analyseren


analyseren? wtf
__________________
Everybody should be nice, and illuminate the planet
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 20:14
Ryan.
Avatar van Ryan.
Ryan. is offline
Citaat:
MC Bobie schreef op 20-05-2006 @ 13:32 :
Op de site van eindexamen.nl (hier) staat van wel.

Een vraag over domein M, Economische kringloop.
De kandidaat kan:
57. analyseren waarom voortdurende groei van de productie tot problemen aanleiding kan geven


nou, ik kan het niet. Waarom geeft voortdurende groei problemen? Heeft het te maken met invoer van kapitaal en verzadiging van de markt?
Heeft dat niet iets te maken met overbesteding of zit ik nu in de verkeerde hoek te denken?
__________________
Oh don't be shy, let's cause a scene
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 20:19
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Ryan. schreef op 21-05-2006 @ 21:14 :
Heeft dat niet iets te maken met overbesteding of zit ik nu in de verkeerde hoek te denken?
Ik zat te denken aan invoer van kapitaal. Voor de groeiende productie zijn nieuwe machines ed nodig. Die worden niet geproduceerd worden in het land zelf dus worden geïmporteerd, dit moet betaald worden. Dat geld hebben ze niet dus lenen ze het en komen ze in een spiraal..
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 08:51
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
bah ik ga dit examen echt verknallen ben ik bang.

ik snap economie wel, de theorie wat beter dan de sommen..maar ik kan voldoendes halen.

maar de vraagstellingen in de examens zijn zo anders dan ik ze altijd kreeg, en heel veel van dat soort vragen hebben we ook nooit geoefend.
wij kregen vooral elasticiteiten, en theorie...hier gaat over de betalingsbalans, wisselkoersen..als de koers vd dollar stijgt, wat gebeurt en dan met de rente, inflatie, conc-positie..etc.

Iemand t zelfde probleem?
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:07
stefanie=88
stefanie=88 is offline
Ik ben daar dus nu mee bezig met dat inflatie/koersstijgingen enzo.. maar ik ga er niet zo heel veel meer aan doen, nog een beetje examenbundel en dan ist klaar

maar kan iemand mij ff helpen? hoe kan er onderbesteding zijn en kosteninflatie tegelijk (stagflatie dus)???
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 21:43
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
^hmm dat weet ik eigenlijk niet Dat met concurrentiepositie en koers/rentestijgingen snap ik (meestal dus) juist wel, die theoriedingetjes ken ik allemaal niet

Maar ik had nog een vraagje, dit:


Domein D: Nederlandse betalingsbalans

De kandidaat kan
14 karakteristieken van de (Nederlandse) internationale handel verklaren.
15 de samenstelling van de Nederlandse betalingsbalans (de deelrekeningen) beschrijven.
16 het indicatieve karakter van de betalingsbalans voor de economische kracht/zwakte van een land analyseren.
17 achtergronden van betalingsbalansonevenwichtigheden analyseren.
18 analyseren op welke manieren wordt getracht betalingsbalansevenwicht te realiseren.

Hoeft dus allemaal niet? Dat vind ik wel raar, want die deelrekeningen enzovoorts, en "het indicatieve karakter van de betalingsbalans voor de economische kracht/zwakte van een land analyseren." komt toch heel vaak in examens voor? Ik heb zoiets iig al in de 2 examens die ik gemaakt heb voorbij zien komen... Dat gaat toch precies over concurrentieposities, lopende rekening, kapitaalrekening enzo?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2006, 22:05
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
kiek schreef op 23-05-2006 @ 22:43 :
^hmm dat weet ik eigenlijk niet Dat met concurrentiepositie en koers/rentestijgingen snap ik (meestal dus) juist wel, die theoriedingetjes ken ik allemaal niet

Maar ik had nog een vraagje, dit:


Domein D: Nederlandse betalingsbalans

De kandidaat kan
14 karakteristieken van de (Nederlandse) internationale handel verklaren.
15 de samenstelling van de Nederlandse betalingsbalans (de deelrekeningen) beschrijven.
16 het indicatieve karakter van de betalingsbalans voor de economische kracht/zwakte van een land analyseren.
17 achtergronden van betalingsbalansonevenwichtigheden analyseren.
18 analyseren op welke manieren wordt getracht betalingsbalansevenwicht te realiseren.

Hoeft dus allemaal niet? Dat vind ik wel raar, want die deelrekeningen enzovoorts, en "het indicatieve karakter van de betalingsbalans voor de economische kracht/zwakte van een land analyseren." komt toch heel vaak in examens voor? Ik heb zoiets iig al in de 2 examens die ik gemaakt heb voorbij zien komen... Dat gaat toch precies over concurrentieposities, lopende rekening, kapitaalrekening enzo?
je moet in andere delen wel dingen van de BB kennen, maar niet zo uitgebreid als in D.
zoiets stond op een examensite iig.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 22:21
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
tuttebel schreef op 23-05-2006 @ 23:05 :
je moet in andere delen wel dingen van de BB kennen, maar niet zo uitgebreid als in D.
zoiets stond op een examensite iig.
hoe bedoel je delen de samenstelling en indicatieve karakter is toch niet zo heel uitgebreid is ongeveer hetzelfde als wat je krijgt in al die sommen over VS en EU.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle Hoe was je dag?
Verwijderd
498 20-11-2006 14:46
Eindexamens 2003 Examennachtmerries en rampverhalen
stout!
65 03-06-2003 16:27
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie belangrijkste formules economie1
lizzy_x
4 17-05-2003 23:48
Eindexamens 2003 Economie1: In een dagje leren?
lucy48
20 16-05-2003 21:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.