Oud 05-12-2010, 23:12
Riesyy
Riesyy is offline
hallo medescholieren,

ik ben nieuw op dit forum en zal me even snel voorstellen.
ik ben Ries, 17 jaar en zit op het moment in havo 5. ik heb een bijbaan bij de albert heijn waar ik het erg naar m'n zin heb en op het moment 15 - 20 uur in de week werk (2 avonden, een middag en een hele zaterdag)

volgend jaar is het de bedoeling dat ik een hbo opleiding ga doen. dit wil ik aan de ene kant wel maar ik twijfel heel erg tussen opleidingen. open dagen bezoeken heb ik al gedaan en ik heb bergen met brochures van verschillende opleidingen.
ik zou het wel zien zitten om eerst een jaar niet naar school te gaan en dat jaar 4 of 5 dagen in de week te gaan werken en lekker veel sporten en mijn rijbewijs halen. dit heeft helaas ook nadelen.
mijn ouders zijn het er niet helemaal mee eens en de decaan op school zal het me denk ik ook afraden. deze mensen zeggen namelijk dat het alleen maar moeilijker wordt om weer gemotiveerd te raken voor school bij een jaar "geen school".
ik heb een aantal collega's/vrienden die ook een jaar hebben gewerkt na de havo. zij zeggen echter het omgekeerde. dat ze juist wel weer zin hadden in school na een jaar werken. wat dan weer een nadeel is, is dat ik als het ware een jaar verlies.
voor mij is het nu dus erg moeilijk wat ik moet doen. ik kan ook een opleiding kiezen, erachter komen dat het de verkeerde keuze is, stoppen en gaan werken. deze kans is heel groot aangezien ik erg twijfel.

zo een heel verhaal
ik hoor graag van mensen hier op het forum ervaringen met een jaar werken en daarna pas met een opleiding starten.

gr.
Ries
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2010, 23:32
flower1989
flower1989 is offline
Ik heb ook een ´´jaar´´ gewerkt( de bedoeling was een jaar, maar dat jaar werd steeds langer nu zit ik op bijna anderhalf jaar).. Alleen is de stap maken naar een studie dan weer erg moeilijk!
Ik zou het echt niet aanraden om te doen!

Aan de ene kant heb ik echt weer zin in school want werken is ook niet wat, maar aan de andere kant is het extra geld ook niet verkeerd Ik ga als alles mee zit in januari weer beginnen.. Maar het heeft lang geduurd voordat ik tot die beslissing ben gekomen.

Natuurlijk is het zo dat je in een jaar werken veel ervaring op kunt doen, Ik heb wel werk gedaan gedaan waar ik een diploma heb gehaald ( heb ik een ver verleden een MBO opleiding SPW afgerond) Tevens heb ik ook nog een half jaar bij de KPN gewerkt als callcenter agent, ook veel geleerd.. Maar pff wat ging ik naar school verlangen!

Als ik zo naar mijn eigen jaar werken kijk, kan ik zeggen dat ik er toch wel spijt van heb, ondanks dat ik echt ontzettend veel dingen heb geleerd.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 00:16
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Nouja het kan wel en zoveel mensen doen het. Maar ik heb ook genoeg mensen gezien die ook "een jaartje" gingen werken en het steeds maar weer een jaartje uitstelde omdat het hebben van veel geld toch wel beviel.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 13:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik heb een jaar gewerkt na de HAVO al had dat totaal andere redenen dan bij jou, en na dat jaar wilde ik niets liever dan een opleiding doen omdat je bijna nergens komt met een secundair diploma.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 15:00
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Ik heb na de middelbare school ook een jaar lang debiele baantjes gehad. Voor mij was er niets beter voor mijn motivatie dan dat.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 18:59
Verwijderd
Ik heb op dit moment een jaar "vrij", en ik ga hierna gewoon weer naar school. Ik vind het werken prima, maar ik ga toch liever nog studeren. Het hangt er heel erg vanaf hoe gemotiveerd je bent, ik ben gewoon zelf heel leergierig, dus ik ga ook wel weer studeren. Als je jezelf naar school moet slepen zou ik het je afraden .
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 22:45
Riesyy
Riesyy is offline
heel erg bedankt voor de reacties allemaal.
ik ga denk ik toch maar gewoon een keuze proberen te maken. heb opzich nog wel tijd daarvoor.
en een opleiding die toch niet bevalt is makkelijker te stoppen dan een jaarcontract bij m'n werk denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2010, 18:32
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Ik heb trouwens ook een jaar gewerkt/gereisd na mijn studie en ik vond het fantastisch!

Echter, ik had na dat werken wel heeeeeeeeeel erg veel zin om weer naar school te gaan. Zag het toch niet zitten om al elke dag van 9 tot 5 bezig te zijn, ondanks dat het veel verdiende. vond het veel fijner om gewoon ook te gaan leren en studentenleven in te gaan.

Je moet echt naar jezelf kijken en voor jezelf bedenken of je dit zou kunnen of niet. Voor de een is het net iets makkelijker dan de andere.

Zie het trouwens niet als een weggegooid jaar!!!! je zei nl al dat je twijfelde aan je studie. Voor hetzelfde geld zou je nu een studie gaan doen en daar vervolgens mee stoppen omdat je het niks vindt, dat kost je dan dus net zoveel tijd en ook nog stufi en dergelijke, wat nu ook schaars is. In dat jaartje werken daarentegen kan je heel goed voor jezelf orienteren wat je leuk vindt en zo is je beslissing een stuk makkelijker te maken, geloof mij.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 12:46
Verwijderd
Ik denk dat een jaartje wachten met studeren zeker geen slecht idee kan zijn, maar dat je dat jaar dan wel beter kunt besteden dan gewoon 45 weken fulltime bij AH te werken bijvoorbeeld eerst een tijdje werken en sparen, en dan een reis maken.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 15:18
Roos00
Roos00 is offline
Zelf zou ik het ook niet snel doen. Waarschijnlijk weet je nu zelf welke vakken jou het meeste aanspreken, en misschien gaat er na verloop van tijd ook weer kennis verloren. Werken kun je immers je hele leven nog! Succes met de keuze!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 18:40
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Zelf zou ik het ook niet snel doen. Waarschijnlijk weet je nu zelf welke vakken jou het meeste aanspreken, en misschien gaat er na verloop van tijd ook weer kennis verloren. Werken kun je immers je hele leven nog! Succes met de keuze!
Ik ben het met Roos00 eens. Je kunt je hele leven nog werken en er gaat altijd wat kennis verloren.

En je kunt misschien werk en school combineren
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 19:46
Verwijderd
Ik ben het toch oneens met Roos00 en topnieuws. Een jaar er tussen uit kan heel leerzaam zijn, en het is echt niet zo dat je daarna ontzettende moeite gaat hebben met leren. Zolang je maar gemotiveerd bent om wel verder te studeren. Werken kun je je hele leven nog, maar studeren toch in feite ook ?

Je moet voor jezelf even goed bedenken wat er voor jou toe doet: Ben je wel gemotiveerd om verder te leren, maar ben je er gewoon even klaar mee? Heb je gewoon zin om even compleet ergens anders mee bezig te zijn, of om misschien wat te gaan sparen?

Of heb je zoiets van, school is voor watjes, ik ben er helemaal klaar mee. In dat geval zou ik wel in 1 keer doorgaan met studeren, want anders komt het er niet van.

En over wat je eerder zei: Een opleiding kun je inderdaad makkelijk stoppen. Maar persoonlijk lijkt het me fijner om gewoon bezig te gaan, en niet een tijd lang een opleiding te gaan doen die 'je wel leukt lijkt'. Dat deed echt de helft van de mensen uit mijn jaar, en daar zijn al flink wat mensen ongelofelijk ongelukkig van geworden inclusief ruzie met ouders en al . (Dat hoeft niet! Sommige ouders zijn ook heel begrijpend)
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 09:27
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Ikzelf heb een studie gekozen die achteraf fout was. Na 1 blok ben ik gestopt en heb ik ook de rest van het jaar gewerkt. Ik heb gewerkt in een bouwmarkt waar ik al werkzaam was maar dat was echt hersenloos werk. Ik wilde dus niets liever dan weer gaan studeren.

Dus, wat anderen al zeggen, het ligt aan jezelf of je de motivatie kan opbrengen om weer verder te gaan studeren als je zoveel geld verdient.
Ook ligt het aan de baan die je gaat doen. Als het een kutbaan is weet ik zeker dat je graag wilt gaan studeren.

PS: is het niet zo dat je studiefinanciering een gift wordt als je binnen een half jaar stopt met je studie. Ik heb nu namelijk 4,5 jaar studiefinanciering. Als dit zo is dan hoef je het voor de studiefinanciering iig niet te laten.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 17:04
Roos00
Roos00 is offline
Natuurlijk kun jij je hele leven nog studeren, dat is geen probleem. De vraag is echter: kun jij het nog opbrengen om weer te gaan studeren na één jaar werken? Ik denk dat je die vraag ten eerste is eerlijk moet beantwoorden, dan weet je waarschijnlijk al een hoop meer. Wat vinden je ouders er eigenlijk van? Je zou er trouwens ook voor kunnen kiezen om eerst een studie af te ronden, en daarna een jaar te reizen, werken, etcetera. Dat hoor je tegenwoordig ook van veel mensen. Ik zou de positieve en de negatieve punten van het werken eens opschrijven en nog een keer goed met je ouders overleggen. Dan zien je ouders misschien ook dat jij het serieus overweegt, en dan kunnen jullie het er nog eens overleggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Van de havo naar het atheneum?
saschaaah
5 03-08-2015 08:47
Algemene schoolzaken Vwo doen na falen op hbo?
Anonymousdude
10 20-04-2013 20:04
Algemene schoolzaken Na de havo vwo doen
Eind-Baas
10 24-04-2011 15:10
Algemene schoolzaken Na de havo 1 jaar stoppen?
timtttttt
3 06-11-2009 23:53
Algemene schoolzaken werkdruk
Mingster
19 16-11-2005 14:28
De Kantine Mijn zusje gaat uit, gekleed als hoer...
Mark Almighty
262 11-04-2005 19:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.