Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2007, 11:11
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Hallo!

Sinds een aantal maanden is de supermarkt waar ik werk overgenomen door een nieuwe eigenaar. Zo langzamerhand sluipen er steeds meer nieuwe regels in, waar ik het niet mee eens ben. Er wordt echter niets mee gedaan als ik er iets van zeg. Ik vroeg mij af of de volgende zaken zomaar kunnen?

- Er is nu een zogenaamd back-upsysteem ingevoerd. Voor iedere dag staat er iemand back-up ingepland. Diegene staat niet ingepland om te komen werken, is in principe gewoon vrij, tenzij er op die dag iemand ziek is. In dat geval móet de back-up komen werken. Als je weigert krijg je een mondelinge waarschuwing, bij 3 mondelinge waarschuwing krijg je een officieele waarschuwing. Deze regeling houdt in dat degene die voor een dag back-up staat verplicht is die dag vrij te houden tot die dag 10.00 uur smorgens. Als je dan niet bent gebeld ben je vrij. Je kunt dus niets plannen voor die dag. Er staat niets tegenover. Mag/kan dit, of kan ik het weigeren?

- Je mag geen vrij vragen voor feestdagen (zoals afgelopen koninginnedag en a.s. hemelvaarstdag en pinksteren). In de nieuwsbrief is al aangegeven niets met deze vrij-aanvragen te doen en dat je moet komen werken. Kom je niet; officiele waarschuwing. Ik heb zelf geen probleem met het werken op feestdagen, maar ga toch echt niet iedere feestdag werken. Bovendien kan ik mij voorstellen dat sommige mensen hier wel eenprobleem mee hebben. Ben ik verplicht om te komen, enkel en alleen omdat de winkel besluit open te gaan? (op de site van FNV las ik van niet, weet alleen niet in hoeverre dit voor een supermarkt geldt?)

- Er is een systeem gekomen. Je meot inklokken als je begint met werken, vervolgens bij je afdeling inklokken en uitklokken als je klaar bent. Als je dit een keer vergeet oid krijg je geen loon over die dag. Mag dit zomaar?

Groetjes,
fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2007, 13:33
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
wat betreft inklokken... mja volgens mij kan je werkgever dat gewoon maken.

maar dat backup-systeem vind ik verdacht; je kunt er toch niet vanuit gaan dat als mensen niet hoeven te werken dat ze die dag dan toch vrij houden?


in de wet staat ergens dat de werkgever alleen regels vanuit enkelzijdige acties (dus zonder overeenkomst met werknemers) kan instellen als het een dringende reden heeft en ik zie hier niks dringends aan.

ik vind het verdacht klinken ....
op zoek naar ander baantje ?
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 15:57
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
wat staat er allemaal over in je contract?
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 16:43
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 02-05-2007 @ 16:57 :
wat staat er allemaal over in je contract?
over dit alles staat niets in mijn contract

maar verder. ik heb een onbepaalde tijd contract, standaard vastgelegd op 4 uur in de week, maar werk veel meer (tussen de 12 en 16 uur in de week).
Er staat in dat ik verplicht ben te werken op maandag t/m zaterdag als ik dan sta ingeroosterd.
niets over zondagen en/of feestdagen.

Ik vraag me af, kijkend naar de CAO, of ze bovenstaande dingen kunnen maken...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:51
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-05-2007 @ 17:43 :


Ik vraag me af, kijkend naar de CAO, of ze bovenstaande dingen kunnen maken...
ga even je cao bekijken, meestal staan die dingen online
want volgens mij kan je (nieuwe) werkgever dit niet zomaar maken
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 19:23
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Volgens mij moet jij een nieuw contact tekenen als er een nieuwe baas komt. De supermarkt waar ik werk is 2x overgenomen en 2x heb ik een geheel nieuw contract moeten tekenen.

Dat back-up gedoe vind ik gewoon onzin, mede doordat jij nog gewoon op school zit etc. Hoe ziet hij dat voor zich? Dat jij gaat spijbelen om te komen werken? (Oké ik heb dat ook wel eens gedaan, maar dan doe ik dat geheel vrijwillig en wordt het mij niet opgedragen)
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 21:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pyres schreef op 02-05-2007 @ 18:51 :
ga even je cao bekijken, meestal staan die dingen online
want volgens mij kan je (nieuwe) werkgever dit niet zomaar maken
ja, ik heb de cao online bekeken inderdaad. Maar ik kan in ieder geval niets vinden over het inklokken (waar je salaris van af hangt) en over het back-upsysteem (standby staan)...
Dat ze je niet kunnen verplichten op feestdagen te werken, ben ik al achter inderdaad.
xxx Fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 21:04
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rachel schreef op 02-05-2007 @ 20:23 :
Volgens mij moet jij een nieuw contact tekenen als er een nieuwe baas komt. De supermarkt waar ik werk is 2x overgenomen en 2x heb ik een geheel nieuw contract moeten tekenen.

Dat back-up gedoe vind ik gewoon onzin, mede doordat jij nog gewoon op school zit etc. Hoe ziet hij dat voor zich? Dat jij gaat spijbelen om te komen werken? (Oké ik heb dat ook wel eens gedaan, maar dan doe ik dat geheel vrijwillig en wordt het mij niet opgedragen)
Ik heb geen nieuw contract getekend omdat we onder de oude voorwaarden zouden worden overgenomen.
Je wordt standby ingezet op het momenten dat je ooit als beschikbaar hebt opgegeven. Zelf ben ik vrij weinig beschikbaar en zal dus ook weinig standby staan, maar in de zomervakantie e.d. zal dat natuurlijk anders zijn. Ik ben niet van plan een hele dag maar niks te plannen omdat ik misschien wel moet werken
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 21:43
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-05-2007 @ 22:04 :
Ik heb geen nieuw contract getekend omdat we onder de oude voorwaarden zouden worden overgenomen.
Je wordt standby ingezet op het momenten dat je ooit als beschikbaar hebt opgegeven. Zelf ben ik vrij weinig beschikbaar en zal dus ook weinig standby staan, maar in de zomervakantie e.d. zal dat natuurlijk anders zijn. Ik ben niet van plan een hele dag maar niks te plannen omdat ik misschien wel moet werken
Als je het zo zegt, kan het dus wel. Je moet zelf aangeven wanneer je zou kunnen, niet hun maar laten denken van: oh, ze heeft zomervakantie, laten we dr als back-up inplannen.
Dien de weken/dagen die je zou kunnen/willen werken in en zeg dat je voor de rest écht niet beschikbaar bent. Hier heeft je baas dan aan te houden. En als je ineens op een dag (die jij ingediend hebt als zijnde beschikbaar) word gebeld, je ruikt het al, staat je baas in zn volste recht, jij hebt namelijk gezegd dat je dan beschikbaar bent. Merk je dat je als back-up staat op een dag die je niet uitkomt, zo snel mogelijk zeggen dat je niet beschikbaar bent. Ik neem aan dat jij je precies op de hoogte houdt van wanneer je geroosterd bent, ook als back-up.
Als jij niet wilt dat je als back-up wordt ingezet, moet je dit aangeven en aangezien jouw contract en de CAO daar niets over zegt, sta jij in je volste recht het te weigeren.

Met dit systeem is te spelen natuurlijk door zowel de werkgever en werknemer. Zorg er altijd voor dat je je vrije dagen schriftelijk indient (als je dat al niet doet) en er zou geen vuiltje aan de lucht moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 22:21
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Scordalus schreef op 02-05-2007 @ 22:43 :
Als je het zo zegt, kan het dus wel. Je moet zelf aangeven wanneer je zou kunnen, niet hun maar laten denken van: oh, ze heeft zomervakantie, laten we dr als back-up inplannen.
Dien de weken/dagen die je zou kunnen/willen werken in en zeg dat je voor de rest écht niet beschikbaar bent. Hier heeft je baas dan aan te houden. En als je ineens op een dag (die jij ingediend hebt als zijnde beschikbaar) word gebeld, je ruikt het al, staat je baas in zn volste recht, jij hebt namelijk gezegd dat je dan beschikbaar bent. Merk je dat je als back-up staat op een dag die je niet uitkomt, zo snel mogelijk zeggen dat je niet beschikbaar bent. Ik neem aan dat jij je precies op de hoogte houdt van wanneer je geroosterd bent, ook als back-up.
Als jij niet wilt dat je als back-up wordt ingezet, moet je dit aangeven en aangezien jouw contract en de CAO daar niets over zegt, sta jij in je volste recht het te weigeren.

Met dit systeem is te spelen natuurlijk door zowel de werkgever en werknemer. Zorg er altijd voor dat je je vrije dagen schriftelijk indient (als je dat al niet doet) en er zou geen vuiltje aan de lucht moeten zijn.
hmm... ik weet het niet hoor.
Momenteel ben ik 'beschikbaar' op vrijdagavond (vaste avond) van 17 tot 22 uur en zaterdag óf zondag. Dit betekend dus dat ik niet zaterdag ingepland wil staan om vervolgens op zondag back-up te zijn (ik loop namelijk ook 4 dagen per week stage en zit op vrijdag overdag op school, wil graag één dag voor mezelf), maar dat is wel wat gaat gebeuren. Voor de zomervakantie geldt hetzelfde... ik kan dan prima wat meer werken, ook doordeweeks, maar dat betekend niet dat ik 4 dagen wil werken en de andere 3 dagen back-up kan/wil zijn...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 22:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dat back-upsysteem is feitelijk beschikbaar moeten zijn op oproepbasis. Staat dat niet in je contract dan mag hij dat niet doen, en is opdraven een gunst, geen plicht.

Je moet een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht hebben voordat hij dat mag doen. Alle andere vormen van oproepcontracten moet je een minimum aantal betaalde uren hebben, maar het lijkt me voor een supermarkt echter dat je een gewoon parttime contract hebt.

Je mag dus weigeren zonder dat hij daar consequenties aan mag verbinden. Het lijkt me een typisch geval van intimidatie dat hij het probeert af te dwingen alsof het zijn recht was.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 08:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kloksysteem, het kloksysteem is toegestaan, als jij niet in en uitklokt weet je werkgever niet hoelang je gewerkt hebt, probleem hij weet niet hoeveel die moet betalen. Misschienwas je er stiekum wel helemaal niet...
Een kloksysteem word meestal pas ingevoerd als medewerkers veel met hun tijden sjoemelen.

Feestdagen, je zegt het zelf al het is NIET toegestaan, de regel is je bent in princiepe vrij tenzij je wilt werken.

Stand Bye systeem, een standbye systeem is toegestaan echter moet degene die stand bye staat daar wel een extra vergoeding voor ontvangen en is zoiets volgens mij op vrijwillege basis.

Groet
Ivo Jan
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 14:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-05-2007 @ 23:51 :
Dat back-upsysteem is feitelijk beschikbaar moeten zijn op oproepbasis. Staat dat niet in je contract dan mag hij dat niet doen, en is opdraven een gunst, geen plicht.

Je moet een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht hebben voordat hij dat mag doen. Alle andere vormen van oproepcontracten moet je een minimum aantal betaalde uren hebben, maar het lijkt me voor een supermarkt echter dat je een gewoon parttime contract hebt.

Je mag dus weigeren zonder dat hij daar consequenties aan mag verbinden. Het lijkt me een typisch geval van intimidatie dat hij het probeert af te dwingen alsof het zijn recht was.
Dankjewel, hoe weet je deze dingen? staat dat ergens zwart op wit zodat ik het mijn baas voor kan houden?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 14:43
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-05-2007 @ 09:56 :
Kloksysteem, het kloksysteem is toegestaan, als jij niet in en uitklokt weet je werkgever niet hoelang je gewerkt hebt, probleem hij weet niet hoeveel die moet betalen. Misschienwas je er stiekum wel helemaal niet...
Een kloksysteem word meestal pas ingevoerd als medewerkers veel met hun tijden sjoemelen.

Feestdagen, je zegt het zelf al het is NIET toegestaan, de regel is je bent in princiepe vrij tenzij je wilt werken.

Stand Bye systeem, een standbye systeem is toegestaan echter moet degene die stand bye staat daar wel een extra vergoeding voor ontvangen en is zoiets volgens mij op vrijwillege basis.

Groet
Ivo Jan
Ivo Jan, als ik wél inklok bijv. om 10.00 uur smorgens maar aan het einde van de werkdag vergeet uit te klokken, dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat ik er helemaal niet was. Bovendien valt het toch op als iemand er een hele dag niet is. Mag hij dan tóch je loon inhouden wanneer je dit eens vergeet? Feit is dat ze het wel controleren wat je geklokt hebt (bijv. te lange pauzes e.d.) en als ze vinden dat je in je voordeel klokt wordt het eraf gehaald. Ze kunnen dan toch ook zien dat iemand per ongeluk in zijn nadeel klokt.

Kan ik ergens vinden dat het standby systeem op vrijwillige basis is en er een vergoeding moet zijn?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 15:25
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Op mijn werk werken ze ook met Back up dagen, maar ik werk op oproepbasis en krijg 15 euro als ik back up sta. Heel vreemd dat je dat gratis moet doen .
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 15:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 03-05-2007 @ 15:43 :
Kan ik ergens vinden dat het standby systeem op vrijwillige basis is en er een vergoeding moet zijn?
Staat op de site van de KvK en postbus 51 uiteraard.
Vraag overigens eens om je contract in te zien (neem de kopie die je uiteraard al van af het begin voor jezelf had) om te zien of dat systeem er in staat. Zo nee, vette pech voor de werkgever.

Je bent overigens niet verplicht om op een officiële feestdag (vrije dag) te komen opdraven. Daarvoor is het een officiële dag.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 23:45
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 03-05-2007 @ 15:43 :
Ivo Jan, als ik wél inklok bijv. om 10.00 uur smorgens maar aan het einde van de werkdag vergeet uit te klokken, dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat ik er helemaal niet was. Bovendien valt het toch op als iemand er een hele dag niet is. Mag hij dan tóch je loon inhouden wanneer je dit eens vergeet? Feit is dat ze het wel controleren wat je geklokt hebt (bijv. te lange pauzes e.d.) en als ze vinden dat je in je voordeel klokt wordt het eraf gehaald. Ze kunnen dan toch ook zien dat iemand per ongeluk in zijn nadeel klokt.
Ben ik enigzins met je eens en is natuurlijk eigelijk raar. Ik mis ook wel eens iemand pas na 2 uur ofzo, maar uiteindelijk mis je hem wel tenzij je een ruime bezetting hebt natuurlijk.
Op de vraag "mag dit", nee want, geleverde arbeid = loon.
Hij hoeft echter overuren niet uit te betalen denk ik omdat je die niet geklokt hebt.
Maar met zekerheid durf ik dat niet te melden, ik heb er geen ervaring mee en heb er dus nog nooit met de FNV over gesproken.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 00:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 03-05-2007 @ 15:43 :
Mag hij dan tóch je loon inhouden wanneer je dit eens vergeet?
Nee, want je inklokken bewijst dat je aanwezig was. Dan is het aan de baas om aan te tonen dat je daarna bent verdwenen was of in die tijd niet gewerkt hebt.

Maar een baas zou wel gestoord paranoïde moeten zijn om aan de hand van zoiets een dagloon in te willen houden. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat zoiets zou gebeuren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-05-2007, 05:41
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-05-2007 @ 09:56 :
Stand Bye systeem, een standbye systeem is toegestaan echter moet degene die stand bye staat daar wel een extra vergoeding voor ontvangen en is zoiets volgens mij op vrijwillege basis.
Ja, inderdaad.
Mijn vader moet met zijn werk soms ook stand-by staan. Meestal de avond en nachturen. Als hij dan op zijn telefoon gebeld wordt omdat er een probleem is, moet hij meteen komen. Dit betekent dus dat je nergens naar toe kan gaan en niet kan drinken. Kortom: een inlevering van je vrije tijd. Hier krijgt hij wel extra voor betaald. Geen uurloon, maar een vast bedrag per maand voor een aantal standby nachten.

Ze kunnen dit niet zomaar van je verlangen zonder vergoeding. Want jij houdt rekening met hun (dag vrij houden) en zij niet met jou (geen vergoeding)!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:06
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Phie. schreef op 03-05-2007 @ 16:25 :
Op mijn werk werken ze ook met Back up dagen, maar ik werk op oproepbasis en krijg 15 euro als ik back up sta. Heel vreemd dat je dat gratis moet doen .
Bij wat voor bedrijf werk je?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:20
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 04-05-2007 @ 14:06 :
Bij wat voor bedrijf werk je?

Promotiewerk, maar bij welk bedrijf dan ook lijkt het me niet meer dan normaal dat je er een vergoeding voor krijgt
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:54
Verwijderd
ik sta zovaak op beldienst maar ik krijg er zover ik weet geen extra geld voor... maar dat kan ook komen omdat ik in de horeca werk
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 14:02
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 04-05-2007 @ 00:45 :
tenzij je een ruime bezetting hebt natuurlijk.
Wanneer die zo ruim is dat je mensen niet mist, dan zou je ook niet met een standby systeem hoeven te werken, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 16:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
koekjes schreef op 04-05-2007 @ 14:54 :
ik sta zovaak op beldienst maar ik krijg er zover ik weet geen extra geld voor... maar dat kan ook komen omdat ik in de horeca werk
Maar als het klopt heb je dan geen verplichting op te komen dagen in je contract staan. Correct?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 01:08
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-05-2007 @ 15:02 :
Wanneer die zo ruim is dat je mensen niet mist, dan zou je ook niet met een standby systeem hoeven te werken, lijkt me.
Daar heb jij dan weer gelijk in ja


@koekjes: ben je dan verplicht te komen??? Lijkt me niet?
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2007, 10:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Phie. schreef op 04-05-2007 @ 14:20 :
Promotiewerk, maar bij welk bedrijf dan ook lijkt het me niet meer dan normaal dat je er een vergoeding voor krijgt
ja dat wel natuurlijk,
maar ik vind het hanteren van een standby of back-upsysteem in bijv. een zorginstelling weer logischer dan in een supermarkt.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 10:43
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Gister was het dodenherdenking, om 19 uur moest de winkel sluiten, maar vooraf, om 18 uur ong., werd al medegedeeld dat we langer moesten blijven als het werk niet af was (schoonmaakwerk, vulwerk e.d.). Maar je weet van te voren dat als je je winkel 3 uur eerder sluit dan normaal, je minder (!!) bezetting hebt en meer (!!) vulling, je dat niet gaat redden. Zet dan dus gewoon meer personeel neer, maar verplicht je werknemers niet tot halfnegen/negen uur door te werken.
Anyway, ik was er zo klaar mee dat ik het gister heb gewijgerd. Ik ben om 19.15 uur weggegaan
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 11:41
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 05-05-2007 @ 11:43 :
Gister was het dodenherdenking, om 19 uur moest de winkel sluiten, maar vooraf, om 18 uur ong., werd al medegedeeld dat we langer moesten blijven als het werk niet af was (schoonmaakwerk, vulwerk e.d.). Maar je weet van te voren dat als je je winkel 3 uur eerder sluit dan normaal, je minder (!!) bezetting hebt en meer (!!) vulling, je dat niet gaat redden. Zet dan dus gewoon meer personeel neer, maar verplicht je werknemers niet tot halfnegen/negen uur door te werken.
Anyway, ik was er zo klaar mee dat ik het gister heb gewijgerd. Ik ben om 19.15 uur weggegaan

als ik jou nu zo hoor wil je daar gewoon weg
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 15:32
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-05-2007 @ 22:04 :
Ik heb geen nieuw contract getekend omdat we onder de oude voorwaarden zouden worden overgenomen.
Je wordt standby ingezet op het momenten dat je ooit als beschikbaar hebt opgegeven. Zelf ben ik vrij weinig beschikbaar en zal dus ook weinig standby staan, maar in de zomervakantie e.d. zal dat natuurlijk anders zijn. Ik ben niet van plan een hele dag maar niks te plannen omdat ik misschien wel moet werken
Als de oude voorwaarden over genomen zouden worden, dan klopt er nu iets niet en houdt hij jullie niet aan je contract.

Toch?

[kan zijn dat dat al gezegd is, maar ik heb niet alles gelezen]
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 15:56
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Wat betreft het inklokken, wij moeten ook inklokken. Dat wordt op een computer bijgehouden, maar je vult het ook voor jezelf in op een werkbriefje. Aan de hand daarvan kun je aantonen dat je toch hebt gewerkt als er een storing oid iets. Hebben jullie misschien niet zo'n systeem? Dat zou wel heel raar zijn, als er dan een storing is, is er totaal geen backupsysteem. Ik kan me voorstellen dat het verplicht is dat er een backupsysteem is. De kans dat je en je uren niet invult en vergeet in te klokken is gelukkig niet zo groot.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 23:06
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pyres schreef op 05-05-2007 @ 12:41 :
als ik jou nu zo hoor wil je daar gewoon weg
jawel, maar niet voordat ik niet eerst heb geprobeerd te praten.
Ik heb meerdere malen, op rustige momenten, aangegeven waar ik het niet mee eens ben en waarom niet. er wordt gezegd dat ze er wat mee doen, maar als ik er een aantal weken later weer eens naar vraag hebben ze 'geen tijd gehad' of zeggen ze dat het 'nu eenmaal zo is'. Nu wil ik er in prinicpe wel weg, maar eerst ander werk hebben.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 11:29
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 05-05-2007 @ 11:43 :
Gister was het dodenherdenking, om 19 uur moest de winkel sluiten, maar vooraf, om 18 uur ong., werd al medegedeeld dat we langer moesten blijven als het werk niet af was (schoonmaakwerk, vulwerk e.d.). Maar je weet van te voren dat als je je winkel 3 uur eerder sluit dan normaal, je minder (!!) bezetting hebt en meer (!!) vulling, je dat niet gaat redden. Zet dan dus gewoon meer personeel neer, maar verplicht je werknemers niet tot halfnegen/negen uur door te werken.
Anyway, ik was er zo klaar mee dat ik het gister heb gewijgerd. Ik ben om 19.15 uur weggegaan
We hebben gewoon normaal gewerkt met dodenherdenking we waren tot 19:00 open maar wel gevuld enzo tot 22:00. Om 19:55 naar boven gegaan voor dodenherdenking en om 20:05 weer gaan werken.
Tja onze vulling is er gewoon pas later. Overigens kunnen ze je niet verplichten geloof ik om na 19:00 te werken.

Groet,
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 17:45
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 06-05-2007 @ 12:29 :
We hebben gewoon normaal gewerkt met dodenherdenking we waren tot 19:00 open maar wel gevuld enzo tot 22:00. Om 19:55 naar boven gegaan voor dodenherdenking en om 20:05 weer gaan werken.
Tja onze vulling is er gewoon pas later. Overigens kunnen ze je niet verplichten geloof ik om na 19:00 te werken.

Groet,
ivo
Oke.
Hoe gaat dat bij jullie? Weten jullie het van te voren, of ook maar een uurtje van te voren?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:15
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 06-05-2007 @ 18:45 :
Oke.
Hoe gaat dat bij jullie? Weten jullie het van te voren, of ook maar een uurtje van te voren?
Iedereen heeft bij ons gewoon zijn normale tijden gewerkt dat was dus allemaal gewoon van te voren bekend.
Maar goed wij hebben om 20:00 dus wel met zijn alleen in de kantine 2 minuten stilte gehouden met de rest van nederland.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 13:39
winkelwagen
winkelwagen is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 06-05-2007 @ 21:15 :
Iedereen heeft bij ons gewoon zijn normale tijden gewerkt dat was dus allemaal gewoon van te voren bekend.
Maar goed wij hebben om 20:00 dus wel met zijn alleen in de kantine 2 minuten stilte gehouden met de rest van nederland.
maar ik neem aan dat dat wel op vrijwillige basis was....nie dat iedereen verplicht was om met dodenherdenking te 22:00 te blijven werken?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:26
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
winkelwagen schreef op 07-05-2007 @ 14:39 :
maar ik neem aan dat dat wel op vrijwillige basis was....nie dat iedereen verplicht was om met dodenherdenking te 22:00 te blijven werken?
Als jij had aangegeven niet na 19:00 te willen werken had je dat mogen doen, maar niemand heeft er bij ons eigelijk bezwaar tegen als we maar die 2 minuten stil zijn.
Iedereen wil toch zijn geld hebben he :-)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-05-2007, 10:48
Bianca78
Bianca78 is offline
Back-up systeem = onzin.


Het feit dat jij aangeeft wanneer je beschikbaar bent is alleen voor de werkgever om jou in te kunnen roosteren op die dagen/tijden.
De planning moet minimaal 1 volle week voor aanvang opgehangen zijn en dan moeten jouw diensten bekend zijn. Back-up diensten tellen daarin helemaal niet mee. En dit mag ook helemaal niet. Ze kunnen je hoogstens vragen dit te doen maar als jij weigert hebben zij geen poot om op te staan.

Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 10:52.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 16:35
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Bianca78 schreef op 09-05-2007 @ 11:48 :
Back-up systeem = onzin.


Het feit dat jij aangeeft wanneer je beschikbaar bent is alleen voor de werkgever om jou in te kunnen roosteren op die dagen/tijden.
De planning moet minimaal 1 volle week voor aanvang opgehangen zijn en dan moeten jouw diensten bekend zijn. Back-up diensten tellen daarin helemaal niet mee. En dit mag ook helemaal niet. Ze kunnen je hoogstens vragen dit te doen maar als jij weigert hebben zij geen poot om op te staan.
dankjewel, goed om te weten.
Kan ik deze regel ook ergens terugvinden?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 16:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
trouwens een positief puntje
mondeling luisteren ze niet naar me, dus ik heb een e-mail gestuurd en bovenstaande punten benoemd (nog best vriendelijk). ze heeft niet specifiek gereageerd, maar in de nieuwsbrief die we nu per mail kregen werd gevraagd wie de aankomende feestdagen willen werken.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 07:00
Bianca78
Bianca78 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 09-05-2007 @ 17:35 :
dankjewel, goed om te weten.
Kan ik deze regel ook ergens terugvinden?
Tsja... terugvinden. In mijn CAO (werk ook in een supermarkt) staat helemaal niets over back-up planningen. Dit is ook iets wat jouw baas zelf heeft ingesteld (verzonnen) Wat wel in die CAO staat is dat de planning 1 volle week voor aanvang moet hangen en bekend zijn bij medewerkers. Zo niet, dan kunnen ze je alleen verplichten te werken op de uren die je structureel normaal werkt. Kijk eens op www.fnvbondgenoten.nl
Of bel ze (je hoeft geen lid te zijn om te bellen) geef hun door onder welke CAO je valt en leg het uit. Je krijgt direct door de telefoon te horen hoe het ervoor staat.

Ik kan dus niet zeggen waar het staat, maar ik weet absoluut zeker dat dit niet rechtsgeldig is in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 08:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bianca78 schreef op 10-05-2007 @ 08:00 :
Tsja... terugvinden. In mijn CAO (werk ook in een supermarkt) staat helemaal niets over back-up planningen. Dit is ook iets wat jouw baas zelf heeft ingesteld (verzonnen) Wat wel in die CAO staat is dat de planning 1 volle week voor aanvang moet hangen en bekend zijn bij medewerkers. Zo niet, dan kunnen ze je alleen verplichten te werken op de uren die je structureel normaal werkt.
Beetje gevaarlijk om de CAO en je eigen contract te spiegelen aan alles. Het is wel degelijk mogelijk om een dergelijk systeem te runnen met verplichte aanwezigheid en aankondiging op korte termijn.
Dat moet dan wel in het contract staan en moet er sprake zijn van een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht, waarbij de baas ook betaald.

In het geval van Fantome heeft de baas geen poot om op te staan, maar dat is niet ómdat het anders in de CAO zou staan of ómdat het bij jouw contract niet zo is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 08:36
Bianca78
Bianca78 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-05-2007 @ 09:23 :
Beetje gevaarlijk om de CAO en je eigen contract te spiegelen aan alles. Het is wel degelijk mogelijk om een dergelijk systeem te runnen met verplichte aanwezigheid en aankondiging op korte termijn.
Dat moet dan wel in het contract staan en moet er sprake zijn van een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht, waarbij de baas ook betaald.

In het geval van Fantome heeft de baas geen poot om op te staan, maar dat is niet ómdat het anders in de CAO zou staan of ómdat het bij jouw contract niet zo is.
Ik heb het helemaal niet over mijn eigen contract gehad. Alleen over een CAO. En omdat bijna alle supermarkten onder die CAO vallen lijkt het mij redelijk om aan te nemen dat zij er waarschijnlijk ook onder valt. Maar ik heb er duidelijk bij vermeld dat ze beter even op de site van de FNV kon kijken en vragen stellen om het zeker te weten niet waar?!

Bovendien gaf ze aan dat haar contract was meegegaan vanaf haar vorige baas en er helemaal niets over instond. Dus in dat geval is het wel duidelijk dat dit door haar baas zelf verzonnen is en nergens zwart op wit staat.

Al met al is er dus helemaal niets gevaarlijks aan, en we zitten hier ook op een forum om elkaar advies etc. te geven. We zitten hier niet op een forum waarbij alleen deskundigen en gespecialiseerde mensen advies en raad geven..

Laatst gewijzigd op 12-05-2007 om 08:39.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 21:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bianca78 schreef op 12-05-2007 @ 09:36 :
Maar ik heb er duidelijk bij vermeld dat ze beter even op de site van de FNV kon kijken en vragen stellen om het zeker te weten niet waar?!
Als de FNV zegt dat het niet zo is blijft dat mogelijk foutief. Het is namelijk wel degelijk mogelijk een contract op te stellen met opkomstverplichting, ook in de supermarktbranche.

Af en toe varen mensen blind op hearsay en wat vakbonden roepen, daarbij vergetende dat beiden er vaak naast zitten. Vandaar dus dat ik een kanttekening wilde maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 06:18
Bianca78
Bianca78 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-05-2007 @ 22:22 :
Als de FNV zegt dat het niet zo is blijft dat mogelijk foutief. Het is namelijk wel degelijk mogelijk een contract op te stellen met opkomstverplichting, ook in de supermarktbranche.

Af en toe varen mensen blind op hearsay en wat vakbonden roepen, daarbij vergetende dat beiden er vaak naast zitten. Vandaar dus dat ik een kanttekening wilde maken.
Maar dan zou zij hem toch gezien moeten hebben? Als zij over zijn genomen onder de oude voorwaarden, en dat back-up systeem was toen helemaal niet aan de orde. Dan moeten de medewerkers toch bekend worden gemaakt met eventuele nieuwe regels en contracten?!

Als jij de FNV belt en je zegt onder welke Cao je valt, dan kunnen ze er niet naast zitten door jou te wijzen op de afspraken die daarin vermeld staan lijkt mij. Hoe kom jij aan je informatie dat vakbonden er vaak naastzitten?

Laatst gewijzigd op 13-05-2007 om 09:49.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 10:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bianca78 schreef op 13-05-2007 @ 07:18 :
Als jij de FNV belt en je zegt onder welke Cao je valt, dan kunnen ze er niet naast zitten door jou te wijzen op de afspraken die daarin vermeld staan lijkt mij. Hoe kom jij aan je informatie dat vakbonden er vaak naastzitten?
Ervaring. Vraag ze vooral niks over belastingen, er komt af en toe de grootste onzin uit, of ze verkopen wat zei graag zouden willen zien als zijnde hoe het wettelijk geregeld is. Behalve vette salarissen opstrijken en het OV platleggen zijn ze goed voor weinig, of ze weigeren gewoon botweg je te helpen.

De kanttekening ging me verder over de gedachtengang, niet zozeer over dit specifieke geval.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:08
Bianca78
Bianca78 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-05-2007 @ 11:47 :
Ervaring. of ze verkopen wat zei graag zouden willen zien als zijnde hoe het wettelijk geregeld is.

Dit is echt de grootste onzin. Zij vertellen jou wat er in jouw CAO staat. Ze gaan echt geen dingen verzinnen omdat ze het graag zo zouden willen zien. Wat schieten zij er nou mee op om mensen bewust met verkeerde informatie op te zadelen. Misschien heb jij een slechte ervaring met ze gehad maar dat wil niet zeggen dat ze over het algemeen genomen slecht hun werk doen of verkeerde informatie doorgeven.


of ze weigeren gewoon botweg je te helpen.

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer iemand 6 keer per dag belt (en geen lid is) ze op een gegeven moment zeggen dat jij waarschijnlijk een probleem met je baas heb die hun niet kunnen oplossen voor je. Maar je simpel botweg niet willen helpen dat gaat er bij mij niet in. misschien ligt het wel aan de manier hoe je ze zelf benaderd



Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Misschien dat het er bij jou niet in gaat, maar ik ken meerdere voorbeelden van meerdere personen waarbij de FNV botweg weigerde te helpen of de grootste onzin uitsloeg. Een situatie als dit waar de baas ging morrelen aan de uren en de uitbetaling was een voorbeeld waar de FNV letterlijk zei "Wij gaan alleen over grotere zaken" en het verdomde iets te doen (wat het punt was waarna mijn vader dus zijn lidmaatschap opzegde).

Om nog maar te zwijgen van wat ik te horen kreeg toen ik namens een klant bezig was op te zoeken wat de FNV uitvrat binnen zijn zaak toen hij opeens een afgevaardigde van de FNV op zijn dak kreeg. Een vakbondsman vertelde me met een stalen gezicht dat er geen maatregelen mogelijk waren als iemand werk weigerde (wet zegt: ontslag op staande voet is mogelijk) en geld uit de kas stal (de wet zegt: ontslag op staande voet, terugvordering en strafrechtelijk vervolging wegens diefstal) en dat de FNV zijn zaak dwars zou zitten als hij de stelende werknemer (die op dat moment in Suriname zat terwijl ze 'ziek' was) zou ontslaan.


Spaar me de idealistische promopraatjes van wat een vakbond zou zijn en beledigende schertsen over wat ik schrijf zolang je die niet kunt staven, ze brengen hun tijd hoofdzakelijk door met het rondrijden in mercedessen en het veroorzaken van overlast voor klanten en ondernemers. Als 'de gewone man' heb je er geen ruk aan en kun je beter voor jezelf opkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 12:18
Bianca78
Bianca78 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-05-2007 @ 16:47 :


Spaar me de idealistische promopraatjes van wat een vakbond zou zijn en beledigende schertsen over wat ik schrijf zolang je die niet kunt staven, ze brengen hun tijd hoofdzakelijk door met het rondrijden in mercedessen en het veroorzaken van overlast voor klanten en ondernemers. Als 'de gewone man' heb je er geen ruk aan en kun je beter voor jezelf opkomen.
Ach spaar jij mij jouw idealistische praatjes mannetje. Je doet net alsof je wereldwijs bent en overal verstand van hebt. Voorlopig zijn er nog een heleboel anderen mensen die de FNV helpt en dat beperkt zich echt niet tot jouw bekrompen vriendenenkringetje....

Verder zal ik maar de wijste zijn en reageer ik niet meer op jou hier. Je bent namelijk ook niet echt een serieus iemand om een normaal gesprek mee aan te gaan zo te zien aan de meest domme opmerkingen die je hier in andere topics plaatst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd [Formule 1] Acht F1-teams breken met de FIA
WolterB
6 19-06-2009 17:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Groningen heeft eerste legale rookcafé
Gatara
134 26-03-2009 11:38
Psychologie Wat te doen met mijn huidige thuissituatie?
Pruts0r
3 07-05-2007 12:17
Liefde & Relatie hoe kom ik van lonkende collega's af??
Sangria
39 29-08-2005 12:46
Werk, Geld & Recht enquete bijbaantje
Nessa
56 24-05-2004 10:45
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 19:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.