Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2003, 19:59
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Geachte heer Van der Wal,


Naar aanleiding van uw opmerking over mijn G.L.O.-mondeling, dat op maandag 24 maart jl. plaatsvond, heb ik besloten u een brief te schrijven. De situatie zit mij nogal hoog en ik weet zeker dat ik in een gesprek niet uit mijn woorden zou komen.

Toen u zei dat mijn G.L.O.-gesprek tegenviel, voelde ik me in de eerste plaats teleurgesteld in mezelf. Ik vond dat ik gefaald had en werd boos op mezelf. Na deze eerste reactie bedacht ik dat u helemaal gelijk heeft: dit gesprek is niet geworden wat het had kunnen zijn. Voor mij is het ook een teleurstelling geweest. Ik had een gepassioneerd gesprek verwacht van literatuurliefhebber tot literatuurliefhebber, een gesprek dat alle kanten op zou kunnen gaan. In de les had u mij de indruk gegeven dat er veel ruimte zou zijn voor eigen initiatief. Vanaf het begin van het gesprek heb ik deze ruimte niet kunnen vinden.

Ik wil dat u weet dat ik mijn G.L.O.-dossier met veel plezier gemaakt heb. Natuurlijk was het niet altijd leuk om bij het lezen van ieder boek de verplichting tot een verslag op me te voelen drukken, maar het was prettig om naast wiskunde en Latijn bezig te kunnen zijn met mijn eerste passie: de literatuur. Het is niet voor niets dat ik na de middelbare school verder wil gaan in de literatuurwetenschap. U heeft dit ook kunnen zien aan mijn poëziebloemlezing en de aandacht die ik aan mijn verslagen heb besteed. Uw positieve feedback op mijn verslagen was voor mij dan ook een aangename verrassing.

Daar komt bij dat ik mijn mondeling met veel aandacht heb voorbereid. Ik heb het erg naar mijn zin gehad met een tafel vol boeken, die ik stuk voor stuk met plezier gelezen heb. Ik voelde dat ik wat betreft mijn vervolgstudie de juiste keuze gemaakt heb. Fabian en ik hebben een lang telefoongesprek gevoerd over onze literatuurlijst en onze gedeelde liefde voor lezen en literatuur. Hierbij hebben we een aantal interessante overeenkomsten gevonden en onze gezamenlijke deelname aan de Dag van de Literatuur maakte dat we een goed gevoel kregen over ons komende gesprek. We hebben afgesproken hoe we zouden beginnen en hoe het gesprek zich verder zou kunnen ontwikkelen. Ik twijfel er niet aan dat we de veertig minuten ruimschoots hadden kunnen vullen.

Maar toen we het lokaal binnenkwamen en plaatsnamen aan tafel bleek het heel anders te gaan. Leerling en docent kwamen tegenover elkaar te zitten op een manier die haast te vergelijken was met een auditie. De indeling van het gesprek werd meteen door u bekend gemaakt en het ligt niet in mijn aard om daar tegenin te gaan. Toen Fabian aan het woord was, hoorde ik u nog zeggen: "Ik heb erg hoge verwachtingen van je gesprek." Ik wist dat ik het niet waar zou kunnen maken en voelde me niet op mijn gemak. Ik had vrijdag ook al een S.E. verpest doordat ik niet in mezelf geloofde en ik was daar nog steeds erg overstuur van.

Toen ik aan de beurt kwam, vond ik het erg leuk om met poëzie te beginnen. De gedichten die ik heb uitgekozen hebben voor mij stuk voor stuk een grote emotionele waarde en ik weet zeker dat ik me er langer en intensiever mee heb beziggehouden dan de gemiddelde leerling. Maar toen ik de eerste vraag beantwoordde, wist ik dat ik mijn gevoel van genegenheid niet zou kunnen overbrengen. "Poëzie moet klinken," heb ik u een aantal keer horen zeggen. "Literatuur is er in de eerste plaats om van te genieten." (Of woorden van gelijke strekking.) Waarom dan de technische benadering? Thema en motieven van 'De aanslag' kan ik al meer dan twee jaar opdreunen en de vraag: "Waarom hebben de kinderen van het gezin dat beschreven wordt in 'The cement garden' kun moeder in een kist met beton begraven?" vond ik weinig inspirerend. Daar komt bij dat dit het enige Engelstalige boek was dat ik niet had geselecteerd en mijn docente Engels niet bij het gesprek aanwezig was.

Ik vraag me af hoe ik in deze situatie aan uw verwachtingen had kunnen voldoen. De passie was er, de wil was er en ik kon er niets mee. Het is niet mijn bedoeling om u persoonlijk aan te vallen, of u het gevoel te geven dat ik u niet waardeer, want dat doe ik wel. Dit is ook geen poging om buiten de regels om een herkansing te regelen. Ik accepteer mijn cijfer en ik accepteer de manier waarop het gesprek is verlopen. Ik vraag me alleen af of het redelijk is om na het stellen van een zakelijke standaardvraag een intellectuele salto-mortale te verwachten.


Hoogachtend,



********************* , 6Vb
__________________
I hide my soiled hands behind my back.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 20:25
barkrukkie
barkrukkie is offline
goede en duidelijke brief
maar wat wil je er mee bereiken? Ondanks dat je zelf al aangeeft dat je het cijfer accepteert, toch hopen op een extra kans?

ben stiekem ook wel benieuwd naar je cijfer...
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 20:45
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
7,5
Ik wil alleen mijn punt maken.
__________________
I hide my soiled hands behind my back.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:21
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Kan je absoluut versturen. Is duidelijk en goed geschreven.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:24
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Morphia schreef op 25-03-2003 @ 21:45:
7,5
Ik wil alleen mijn punt maken.
dat zal zo zeker goed overkomen
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 07:12
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Dankjewel. Ik ga het versturen.
__________________
I hide my soiled hands behind my back.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 07:38
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
--> mt
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 08:54
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Scimmia schreef op 26-03-2003 @ 08:38:
--> mt
Waarom? Ik laat hem even staan, zal even aan Boogie vragen wat hij er van vindt, maar ik vind het hier niet echt passen eigenlijk...

Morphia: kun je sturen, prima brief! Offtopic: en misschien kom ik je wel tegen op de Dag van de Literatuur, ik moet daar als vrijwilliger helpen.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 09:40
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Anneee schreef op 26-03-2003 @ 09:54:
Waarom? Ik laat hem even staan, zal even aan Boogie vragen wat hij er van vindt, maar ik vind het hier niet echt passen eigenlijk...

Morphia: kun je sturen, prima brief! Offtopic: en misschien kom ik je wel tegen op de Dag van de Literatuur, ik moet daar als vrijwilliger helpen.
Op letteren vond ik 'em niet echt passen
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 15:52
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Een puntje nog, voor de rest vind ik de brief goed:

...voelde ik me in de eerste plaats teleurgesteld in mezelf. Ik vond dat ik gefaald had en werd boos op mezelf.

Dubbel 'jezelf', dit leest een beetje storend...

voelde ik me in de eerste plaats teleurgesteld in mezelf. Ik vond dat ik gefaald had.

Is imho beter, omdat dit wat 'lekkerder in het gehoor ligt'
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:29
Yolcu
Yolcu is offline
Hoe is het afgelopen?

De brief is duidelijk, al zie ik het nut er niet zo van in. Maar als je je beter voelt als je dit punt gemaakt hebt, dan is de brief zeker goed geschreven. Helder en duidelijk.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 26-03-2003 @ 17:29:
Hoe is het afgelopen?

De brief is duidelijk, al zie ik het nut er niet zo van in. Maar als je je beter voelt als je dit punt gemaakt hebt, dan is de brief zeker goed geschreven. Helder en duidelijk.
Ze heeft die brief nog amper verstuurd joh
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 10:44
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Citaat:
stefano schreef op 26-03-2003 @ 21:50:
Ze heeft die brief nog amper verstuurd joh


Hij reageerde heel goed en begreep wat ik bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 15:49
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik vond het ook een goede brief...
maar goed, deze reactie heeft nu geen zin meer haha.
maarrr, een 7,5 is toch een cijfer?!!
ik zou er blij mee zijn...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 16:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
... schreef op 27-03-2003 @ 16:49:
ik vond het ook een goede brief...
maar goed, deze reactie heeft nu geen zin meer haha.
maarrr, een 7,5 is toch een cijfer?!!
ik zou er blij mee zijn...
soms kunnen dergelijke cijfers nog best tegenvallen als je weet dat je beter kan, je je veel hebt ingezet en/of hogere verwachtingen had.

Overigens zou ik me na het versturen van zo'n brief best raar voelen tegenover zo'n docent. Knap dat je het hebt durven te versturen!

en 't is wel duidelijk dat je een gevoel hebt voor taal, mooie brief!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 13:25
heijden
Avatar van heijden
heijden is offline

duidelijk maar wel super lang maak hem korter
en zeg wat je wil want nu moet hij heel veel lezen en daar word hij waarschijnlijk ook niet vrolijk van.
__________________
daggggg
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 13:30
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
heijden schreef op 19-05-2003 @ 14:25:

duidelijk maar wel super lang maak hem korter
en zeg wat je wil want nu moet hij heel veel lezen en daar word hij waarschijnlijk ook niet vrolijk van.
lees dan dit topic even door
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe verbeter ik deze brief ?
brands
6 06-06-2009 11:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.