Oud 18-02-2003, 10:23
meissie
meissie is offline
ik wil ff weten wat de verschijnselen zijn van anorexia+bolumia
en kun je het ook beide hebben gehad?
want eerst at ik (bijna) niets en nu juist weer super veel
wat kan ik ertegen doen?
xxx
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 10:27
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
dat is boulimia.. boulimia is vreetbuien hebben.. en daarna je schuldig voelen en alles wer eruit kotsen.. bij boulimia kan je ook periodes van heel weinig eten hebben...

anorexia: niks meer willen eten, walging van jezelf, jezelf altijd te dik vinden

boulimia: niks willen eten maar soms vreetbuien hebben waarin je heel veel eet..

natuurlijk zijn er ook andere verschinselen maar ik moet zo weg en dit zijn degene waar ik nu nog even opkom
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 10:42
meissie
meissie is offline
ik heb beide verschijnselen kan dat ook?
want ik vind mezelf altijd te dik en lelijk en ik heb nooit zin om te eten maar toch krijg ik dan van die vreetbuien en kots ik alles weer uit
van mezelf walg ik altijd
ook let ik heel erg op hoeveel calorien er in iets zitten en vetten enz.
ik heb wel een hele lieve vriend en ik vraag ook vaak aan hem of hij mij te dik vind enzo en of ik wel mooi genoeg ben
dan krijg ik altijd een antwoord van ja je bent super knap enzo!
maar dat kannie toch ook gewoon zeggen omdat we iets hebben en hij mij niet wil kwetsen?
volges mij wordt hij ook helemaal gek van mij dat ik hem de hele tijd aan zn kop zeur maar ik kan er nix aan doen
ben erg onzeker
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 10:53
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Anorexia Nervosa of Boulemie (Nervosa) zijn eigelijk symptomen van een ander, onderliggend probleem.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 11:18
meissie
meissie is offline
uh hoezow dat dan?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 15:53
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Misn heb je iets aan de site van sabn..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
meissie schreef:
ik heb beide verschijnselen kan dat ook?
Voor zo ver ik weet, kan dat. En het komt ook regelmatig voor dat mensen met anorexia doorslaan naar boulimia. Als je denkt dat je één van de twee hebt, is het belangrijk om hulp te zoeken. Wat Cat al zei zijn eigelijk symptomen van een ander, onderliggend probleem.

Citaat:

dan krijg ik altijd een antwoord van ja je bent super knap enzo!
maar dat kannie toch ook gewoon zeggen omdat we iets hebben en hij mij niet wil kwetsen?
Ik denk dat hij dit wel meent. Hij is je vriend, verdient hij dan niet je vertrouwen?

Citaat:
volges mij wordt hij ook helemaal gek van mij dat ik hem de hele tijd aan zn kop zeur maar ik kan er nix aan doen
ben erg onzeker
Doe daar dan wat aan. Zoek hulp, praat er over met iemand, enz.

Sterkte en succes.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 19:07
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
meissie schreef:
ik heb beide verschijnselen kan dat ook?
want ik vind mezelf altijd te dik en lelijk en ik heb nooit zin om te eten maar toch krijg ik dan van die vreetbuien en kots ik alles weer uit
van mezelf walg ik altijd
ook let ik heel erg op hoeveel calorien er in iets zitten en vetten enz.
het kan maar ik denk dat je boulimia hebt omdat je bij boulimia ook nooit zin heb om te eten alleen vreebuien hebt waarin je alles wil eten wat je maar kan vinden, waarna je het zelf weer uitkotst..

en veel symptomen van boulimia en anorexia zijn gelijk..
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 20:29
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline

Bij Anorexia kan ook braken horen. Das niet alleen bij Boulimia
Wat hier onder allemaal staat is niet echt blijmakend ofzo,
maar je vroeg erom en hier misschien wat meer duidelijkheid...


Anorexia

Kenmerken
1. Angst om dik te worden
Zelfs bij een te laag lichaamsgewicht bestaat er een sterke angst om dik te worden
2. Gestoord lichaamsbeeld
De wijze waarop lichaamsgewicht, maten en vorm worden waargenomen is gestoord. Zelfs in een uitgemergelde toestand voelt de patiënte zich nog dik
3. Weigering normaal lichaamsgewicht te handhaven
Het lichaamsgewicht is vaak meer dan 15% te laag
4. Amenorroe
Vaak blijft de menstruatie uit (amenorroe), bij 80% van de vrouwen voorafgaand aan of gelijktijdig met het eerste gewichtsverlies
5. Hyperactiviteit
Geregeld een opvallend lichamelijke (en vaak ook intellectuele) hyperactiviteit (zwemmen joggen, aerobics, fietsen, hardlopen et cetera) ondanks de vermagering
6. Obsessie met eten
Alles staat in het teken van eten, normale maaltijden worden vermeden, gekozen wordt voor minimaal voedsel met weinig calorieën, eten wordt met rituelen en geheimzinnigheid omgeven, gezamenlijke maaltijden worden vermeden, vaak wordt stiekem iets tussendoor gegeten en zelfopgewekt braken.
7. Geringe zelfwaardering
De zelfwaardering is vaak gering, hun zelfdiscipline en weerstand tegen eten lijkt hun enige houvast
8. Vereenzaming
Enerzijds isoleert de patiënte (uit schaamte) zich zelfs steeds meer anderzijds is er het onbegrip van de omgeving. Geleidelijk gaat zij zich steeds meer afzonderen en is uiteindelijk alleen nog maar bezig met denken over eten, haar lichaam en vaak met overmatige lichaamsbeweging. Hoewel zij vaak grote moeite doet om zich zo aangepast mogelijk te gedragen, is zij zo door haar ziekte geobsedeerd, dat zij haast niets meer voor andere mensen of zaken kan voelen en komt daardoor al gauw in een sociaal isolement
9. Vertraagde seksuele ontwikkeling
Veel adolescenten met anorexia nervosa hebben een vertraagde psychoseksuele ontwikkeling, volwassenen hebben vaak een uitgesproken verminderde interesse in seks


DSM IV criteria

A. Weigering het lichaamsgewicht te handhaven op of boven een voor de leeftijd en lengte minimaal normaal gewicht (bijvoorbeeld gewichtsverlies dat leidt tot het handhaven van het lichaamsgewicht op minder dan 85 procent van het te verwachten gewicht; of het in de periode van groei niet bereiken van het te verwachten gewicht, hetgeen leidt tot een lichaamgewicht van minder dan 85 procent van het te verwachten gewicht)
B. Intense angst in gewicht toe te nemen of dik te worden, terwijl er juist sprake is van ondergewicht
C. Stoornis in de manier waarop iemand zijn of haar lichaamsgewicht of lichaamsvorm beleeft, onevenredig grote invloed op het oordeel over zichzelf of ontkenning van de ernst van het huidige lage lichaamsgewicht
D. Bij meisjes, na de menarche, amenorroe, dat wil zeggen de afwezigheid van ten minste drie achtereenvolgende cycli. (Een vrouw wordt geacht een amenorroe te hebben als de menstruatie alleen volgt na toediening van hormonen (bijvoorbeeld oestrogenen)
In de DSM IV worden twee subtypes onderscheiden:

- Beperkend
niet geregeld bezig met vreetbuien of laxeren (dat wil zeggen zelfopgewekt braken of het
misbruik van laxantia, diuretica of klysma's)
- Vreetbuien / purgerend (zie ook boulimia nervosa)
geregeld bezig met vreetbuien of purgerende maatregelen (dat wil zeggen zelfopgewekt
braken of het misbruik van laxantia, diuretica of klysma's)


De gevolgen van Anorexia...



Complicaties
1. Gynaecologisch
Wegblijven van de menstruatie (amenorroe). Bij vrouwen die langdurig niet menstrueren, kan op den duur botafbraak (osteoporose) ontstaan. Hierdoor neemt de kans op botbreuken toe
2. Stofwisseling
Door een dalend gewicht wordt de stofwisseling trager, ademhaling en de hartslag gaan langzamer en de bloeddruk daalt. Als gevolg hiervan voelt men zich vaak moe, duizelig, lusteloos en depressief
3. Lichaamstemperatuur
De lichaamstemperatuur is laag (soms 35oC) omdat er maar weinig eten wordt verbrand, hierdoor hebben de patiënten last van koude, blauwe handen en voeten
4. Huid
Er ontstaat een donsachtige (baby)beharing in het gezicht, op de armen, borst en rug (lanugobeharing), de conditie van de haren verslechtert, de huid wordt droog en schilferig en verslapt en er kan haaruitval optreden
5. Oedeem
Bij extreme vermagering ontstaat vaak een vochtophoping (oedeem) in de onderbenen
6. Vochtverlies
Door het braken of misbruik laxantia en / of diuretica gaat er vocht verloren, hetgeen kan leiden tot dehydratatie (onttrekking vocht aan bloedvaten en ruimten er omheen). Gevolgen van dehydratatie zijn aanvankelijk dorst en een droge huid, bij ernstig vochtverlies daalt de bloeddruk. Klachten passend bij een (te) lage bloeddruk zijn: duizelig bij plotseling opstaan, gevoel flauw te vallen, zwak en zweverig voelen
7. Elektrolietstoornissen
Overmatig braken en misbruik laxantia leidt tot verlies van natrium en kalium (electrolieten). Een matig natriumtekort leidt tot misselijkheid, een ernstig tekort kan leiden tot sufheid en verward gedrag. Een kaliumtekort leidt tot moeheid, slappe spieren en obstipatie, een ernstig kan leiden tot de dood. Braken leidt tot verlies van chloor, waardoor de zuurgraad van het bloed verandert
8. Darmbeschadigingen
Langdurig misbruik van laxantia kan leiden een verstoring van de normale spierwerking van de darmen. Dit kan leiden tot ernstige obstipatie en in het ernstigste geval bewegen de darmen helemaal niet meer. Tevens kan het leiden tot ontstekingen in de darmen, hetgeen buikpijn, misselijkheid en braken kan veroorzaken


Ik herken echt teveel..
Ik schrik hier echt van.. 6 van de 8 complicaties..
Huil..


Oorzaken

Over de oorzaken staat maar weinig vast. Aangenomen wordt dat de invloeden van psychologische, sociaal-culturele en biologische aard met elkaar in wisselwerking staan. 1. Genetische factoren
De kans op anorexia in de bevolking is 1 op de 200 maar heeft iemand in je naaste familie het, dan stijgt die kans naar 1 op de 30. Krijgt iemand van een eeneiige tweeling anorexia, dan heeft de ander vijftig procent kans om het ook te krijgen. Dat wijst op een genetische invloed.
Het AgRP gen bevat de code voor een neuropeptide dat werkzaam is in de hersenen en daar de eetlust stimuleert. Teveel AgRP zorgt voor vreet- en vetzucht. Te weinig AgRP zou wel eens tot vermagerzucht kunnen leiden. Recent onderzoek door het UMC (zie persberichten) vond bij 16 van 145 onderzochte patiënten met anorexia nervosa (11%), een afwijkende AgRP gen aan
2. Predisponerende factoren (factoren die van belang zijn bij het ontwikkelen)
* onvermogen situaties reëel te beoordelen en eigen keuzes te maken
* gevoelens van waardeloosheid
* angst controle over zichzelf te verliezen
* gezin of sociaal klimaat waarin men de eigen persoonlijkheid moeilijk kan ontwikkelen
* gezin of sociaal klimaat waar tegenstrijdige eisen aan de rol van de persoon worden gesteld
* gezin of sociaal klimaat waarin slank zijn als erg belangrijk wordt gezien
3. Initiërende factoren (factoren die van belang zijn bij het beginnen)
* een ingrijpende gebeurtenis (bijvoorbeeld start opleiding, baan, relatie) stelt plotseling nieuwe eisen waaraan maar moeilijk kan worden voldaan door onder andere moeite met zelfstandig handelen en sterke gevoelens van waardeloosheid
* enkele kilo's afvallen leidt tot waardering en soms bewondering van de omgeving, voor een meisje dat sterk twijfelt aan haar eigen functioneren en die het sterk afhankelijk is van het oordeel van anderen, kan dit betekenen dat zij terecht komt in een negatieve spiraal van hongeren en mager zijn om verzekerd te zijn van waardering


=============================================

Boulimia
Kenmerken
1. Eetbuien
Kenmerkend zijn periodiek optredende eetbuien, die afgewisseld worden met periodes van zo weinig mogelijk eten. In een aaneengesloten tijdsperiode (van enkele minuten tot meerdere uren) worden, meestal in het geheim, grote hoeveelheden voedsel verorberd. Meestal betreft het zeer calorierijk voedsel, variërend van 1.00 tot soms meer dan 10.000 calorieën. Typerend is het idee van verlies van controle over het eten, de patiënten hebben het idee niet meer stoppen met eten. Het voedsel is dikwijls calorierijk, wordt vaak zonder proeven doorgeslikt en betreft meestal voedsel dat de patiënten zich buiten de eetbuien om niet toestaan. De eetbuien worden vaak vooraf gepland, althans de gelegenheid ertoe, op het moment zelf lijkt het alsof die plotseling optreedt met verlies van controle erover. Men is zich dan nog nauwelijks bewust van het eten, eet meestal zonder smaak, snel en schrokkerig en zonder een gevoel van verzadiging.
De frequentie van de eetbuien varieert, sommige hebben er één per week, andere vele per dag, ongeveer de helft van de patiënten heeft één eetbui per dag. De frequentie zegt echter niets over de ernst van de aandoening.
Verschillende situaties, stemmingen, gevoelens en gedachten kunnen een eetbui uitlokken.
Na afloop van een eetbui voelt men zich opgezwollen, onbehagelijk, vol zelfverwijten en schuldgevoelens. De eetbui wordt beëindigd omdat men zich moe, uitgeput en naar voelt.
2. Gewichtscontrole
Na een eetbui proberen de patiënten het eten zo snel mogelijk weer kwijt te raken. Meestal gebeurt dit door zelf opgewekt braken, een deel van de patiënten gebruikt laxeermiddelen. Het gewicht is (in tegenstelling tot dat bij anorexia) normaal, maar schommelt vaak. Zie ook purgerend gedrag.
3. Waarnemen en denken
Typerend is een extreme overbezorgdheid om lichaamsvormen, uiterlijk en gewicht. Meestal vinden de patiënten zich lelijk en dik, hetgeen vaak beide niet overeenkomt met de werkelijkheid: een gestoorde en negatieve "lichaamsbeleving".
De patiënten zijn geobsedeerd door voedsel en weten vaak overal de caloriewaarden van.
De zelfwaardering is opvallend laag, hetgeen versterkt wordt door schaamte over hun eetbuien, die ze voor de buitenwereld verborgen trachten te houden.


DSM IV criteria

Purgerend gedrag
Purgo betekent zuiveren in het Latijn, purgeren is een synoniem voor laxeren. In deze context wordt purgeren echter gebruikt voor allerlei maatregelen die dienen om vocht en/of eten kwijt te raken.
* Braken
Braken wordt meestal opgewekt door een vinger in de keel te steken, maar kan op den duur al "spontaan" optreden. Soms worden giftige stoffen gebruikt om het braken op te wekken zoals: schoonmaakmiddelen, shampoo, acetylsalicylzuur (aspirine) of paracetamol. Sommige patiënten braken meer dan 15 maal per dag. Braken is weinig effectief om gewichtsdaling te bewerkstelligen, ook indien meteen na een vreetbui wordt gebraakt is het meeste voedsel de maag al gepasseerd.
* Laxeren
Tussen de 38 en 75% van de patiënten met boulimie gebruikt laxantia. Als methode om af te vallen is het gebruik van laxantia ineffectief: de meeste voeding wordt opgenomen in de dunne darm, terwijl laxantia aangrijpen op de dikke darm.
* Diuretica (plaspillen)
Ongeveer eenderde van de patiënten met eetstoornissen heeft wel eens diuretica gebruikt. Chronisch misbruik komt minder voor, waarschijnlijk door de bijwerkingen en het ontbreken van een belangrijk effect op het gewicht.
* Andere middelen
Voorbeelden van andere middelen die misbruikt worden zijn "dieetpillen", eetlustremmers en specifiek in Nederland het eten van grote hoeveelheden drop, hetgeen laxerend werkt.

==============================================

De gevolgen van Boulimia...



Complicaties

* Vochtverlies
Door het braken of misbruik laxantia en / of diuretica gaat er vocht verloren, hetgeen kan leiden tot dehydratatie (onttrekking vocht aan bloedvaten en ruimten er omheen). Gevolgen van dehydratatie zijn aanvankelijk dorst en een droge huid, bij ernstig
vochtverlies daalt de bloeddruk. Klachten passend bij een (te) lage bloeddruk zijn: duizelig bij plotseling opstaan, gevoel flauw te vallen, zwak en zweverig voelen.
* Elektrolytstoornissen
Overmatig braken en misbruik laxantia leidt tot verlies van natrium en kalium (electrolieten). Een matig natriumtekort leidt tot misselijkheid, een ernstig tekort kan leiden tot insulten, sufheid en verward gedrag. Een kaliumtekort leidt tot moeheid, slappe spieren en obstipatie, een ernstig kan leiden tot de dood. Braken leidt tot verlies van chloor, waardoor de zuurgraad van het bloed verandert.
Ook zijn lage concentraties van magnesium, fosfaat en calcium mogelijk. Elektrolytstoornissen kunnen acute hartdood, geleidings- en ritmestoornissen van het hart en cardiomyopathie (hartspierziekte) veroorzaken.
* Erosie tandglazuur
Door het braken komt er maagzuur in de mondholte. Maagzuur beschadigt het tandglazuur en tandvlees, er ontstaat cariës en vullingen van kiezen worden aangetast.
* Hypertrofie speekselklieren
Overeten en braken leidt tot vergroting van de bij het oor gelegen speekselklieren. Deze vergroting begint al na enkele dagen na het begin van een periode met vreetbuien en braken en komt voor bij tot 20% van de patiënten.
* Maag- en slokdarmbeschadigingen
Door het eten van een grote hoeveelheid voedsel gedurende een eetbui zet de flink maag uit, wat kan leiden tot forse buikpijn. Het vele braken leidt tot irritatie van de slokdarm, een rauwe keel, heesheid en een ontsteking van het slokdarmslijmvlies.
* Darmbeschadigingen
Langdurig misbruik van laxantia kan leiden een verstoring van de normale spierwerking van de darmen. Dit kan leiden tot ernstige obstipatie en in het ernstigste geval bewegen de darmen helemaal niet meer. Tevens kan het leiden tot ontstekingen in de darmen, hetgeen buikpijn, misselijkheid en braken kan veroorzaken.
* Oedeem
Ongeveer 20% van de patiënten ontwikkelt oedeem, hetgeen soms aanzienlijk verergert na het stoppen van het purgeren, maar ook weer binnen enkele dagen tot weken verdwijnt.
* Gynaecologisch
Bij minstens 50% van de patiënten ontstaan cyclusstoornissen.


Oorzaken

Over de oorzaken is maar weinig bekend. Vaak wordt gezocht naar één verklaring, maar misschien is het meer een combinatie van factoren, die wisselt van persoon tot persoon. Een aantal van die factoren die van belang zijn worden hieronder genoemd: * Het slankheidsideaal
Het slankheidsideaal zoals ons wordt opgedrongen door de media zet aan tot lijnen en een preoccupatie met het uiterlijk
* Verslaving
Men kan boulimia als een vorm van verslaving beschouwen
* Angst
Er is een overeenkomst tussen het angstreducerend effect van de gewichtscontrolerende handelingen (braken, misbuik medicatie, vasten) en dwanghandelingen bij de obsessieve compulsieve stoornis
* Dissociatie
Vreetbuien kunnen ook worden opgevat als een vorm van dissociatie, dat wil zeggen het los raken van de realiteit, "het er even niet zijn". Dissociatie is een veel voorkomend mechanisme om te kunnen ontsnappen aan heftige emoties naar aanleiding van een of andere traumatische ervaring
* Gezinsaspecten
De patiënten met boulimia behoren vaak tot hogere sociale klassen. Het gezin van de patiënte met boulimia wordt gekenmerkt door controle en wederzijdse emotionele afhankelijkheid, gepaard met sterke spanningen en conflicten, die vaak niet openlijk of direct geuit worden
* Biologische factoren
Disregulatie van serotonerge en dopaminerge (beide zogenaamde neurotransmitters) systemen wordt zowel bij anorexia nervosa als bij boulimia nervosa gevonden en draagt waarschijnlijk tot het ontstaan van de eetstoornis. Mogelijk ontstaat echter ook secundair een verstoring van het serotonerge systeem door verminderde inname van tryptofaan, een precursor van serotonine (stof waaruit serotonine wordt opgebouwd).


Huil, huil, huil

__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 21:00
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Sterkte Dashja, ik hoop dat je er zo snel mogelijk van af weet te komen..! Kom op, you can do it!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 23:27
Verwijderd
Je kan een mengvorm van anorexia en boulimia hebben. Iemand die ik ken van een zelfhulpgroep heeft dat ook gehad, bulirexia wordt het wel eens genoemd. Maar goed, een eetstoornis is een eetstoornis, dat hoeft niet in een hokje gepropt te worden, maar daar moet je vanaf, hoe dan ook. De sabn site is zeker een aanrader. En stap eens naar een huisarts/leraar/ouder/familielid/riagg. Sterkte!!!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 12:46
meissie
meissie is offline
ik heb wat testjes gedaan en waaschijnlijk heb ik bolumia.....
maar dan krijg je te horen dat je er zo snel mogelijk iets aan moet doen.
maar als ik dat nou niet wil??
ik voel me juist niet prettig als ik eet en als ik wel eet en het komt er weer uit dan voel ik me veel fijner en heb ik weer een redelijk positief beeld van mezelf..
dus is het erg als ik geen hulp zoek?
het kan toch ook niet zijn dat ik mezelf maar niet lekker in mn vel moet voelen alleen omdat ik meer moet eten?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
meissie schreef:
ik heb wat testjes gedaan en waaschijnlijk heb ik bolumia.....
maar dan krijg je te horen dat je er zo snel mogelijk iets aan moet doen.
maar als ik dat nou niet wil??
ik voel me juist niet prettig als ik eet en als ik wel eet en het komt er weer uit dan voel ik me veel fijner en heb ik weer een redelijk positief beeld van mezelf..
dus is het erg als ik geen hulp zoek?
het kan toch ook niet zijn dat ik mezelf maar niet lekker in mn vel moet voelen alleen omdat ik meer moet eten?
als je geen hulp zoekt kunnen er ernstige complicaties optreden, kijk maar eens in de post van Dashja... Dan ben je veel verder van huis hoor!
En mensen die je kunnen helpen, die hebben er verstand van, die weten dus dat mensen met anorexia en/of boulimia eigenlijk helemaal niet meer willen eten. Daarom zullen ze juist vooral de hulp dáárop richten, dat je gaat inzien dat je eigenlijk meer moet eten en dat je eigenlijk juist te dun bent (ook al wil je dat nu nog niet geloven). Ze begrijpen je dus heus wel en helpen je op een deskundige manier. Zoeken waar het probleem werkelijk ligt enzo en proberen dat met je op te lossen.
Ik hoop dat je toch die stap durft te zetten om hulp te zoeken, want een eetziekte is erg slecht voor je.
Heel veel succes ermee!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
meissie schreef:
ik heb wat testjes gedaan en waaschijnlijk heb ik bolumia.....
maar dan krijg je te horen dat je er zo snel mogelijk iets aan moet doen.
maar als ik dat nou niet wil??
ik voel me juist niet prettig als ik eet en als ik wel eet en het komt er weer uit dan voel ik me veel fijner en heb ik weer een redelijk positief beeld van mezelf..
dus is het erg als ik geen hulp zoek?
het kan toch ook niet zijn dat ik mezelf maar niet lekker in mn vel moet voelen alleen omdat ik meer moet eten?
Wat linda85 zegt: als je geen hulp zoekt kunnen er ernstige complicaties optreden, kijk maar eens in de post van Dashja. Maak zelf maar uit of het erg is als je geen help zoekt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 18:27
olympia
olympia is offline
ik heb geloof ik ook boulimia, k heb zo goed als alle verschijnselen. Net ook me avondeten weer uitgekotst.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 23:40
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
olympia schreef:
ik heb geloof ik ook boulimia, k heb zo goed als alle verschijnselen. Net ook me avondeten weer uitgekotst.
Je bent niet de enige....
Ik wou het niet eens, maar het 'moest'...
Ik heb er echt geen controle meer over...
Ik heb anorexia, met boulimia-trekken.
Maar wil er echt vanaf, het duurt al zo lang en ik kan er
echt niet meer tegen.
Het maakt echt meer kapot, dan je lief is...
Ik wou dat ik mezelf gewoon kon accepteren zoals ik ben,
maar dat lukt me niet. Ik krijg opnieuw hulp, maar
dat kan nog wel even duren...
Moest veel aankomen om in mijn vorige opname te komen,
daarna wel weer afgevallen, maar heb me nooit meer
zo "goed" gevoeld, als toen ik echt dun was...

Maar wil dat niet meer...
Niet als ik 1 trap opgelopen ben een half uur moeten
rusten om bij te komen, af en toe niet meer kunnen
lopen...
Ik wil er nu echt vanaf, maar die destructieve kant blijft
mij in zijn 'macht' houden lijkt het wel.
Er tegen vechten lijkt zinloos, maar ik vecht wel door,
wil nooit meer zo ver terug als ik was...

Echt, ik raad je echt aan om hulp te zoeken, laat het
niet verder komen dan dat het nu is...
Je komt er echt heel moeilijk van af...
Sterkte iedereen!
Knuf,
Dashja




__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..

Laatst gewijzigd op 22-02-2003 om 23:43.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 12:09
olympia
olympia is offline
hey
ik heb net chocola gegeten, terwijl ik me nog zo voorgenomen had dat niet te doen. Ik weet zeker dat ik straks ga kotsen, me ouders gaan zo weg, dus dan merkt niemand het. Ik wil niet kotsen, maar dan zegt iets tegen mij dat ik anders nog dikker word en zwak ben als ik het niet doe, en dan ga ik dus kotsen, maar het helpt eigenlijk niet, ik ga me er niet veel beter van voelen. Dan ga ik me soms juist opnieuw volvreten, en dan weer kotsen. Het lukt me niet meer om te stoppen met kotsen, omdat ik bang ben dat ik dan nog dikker word en ik ben de laatste paar weken al een paar kilo aangekomen
kus
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:06
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
olympia schreef:
hey
ik heb net chocola gegeten, terwijl ik me nog zo voorgenomen had dat niet te doen. Ik weet zeker dat ik straks ga kotsen, me ouders gaan zo weg, dus dan merkt niemand het. Ik wil niet kotsen, maar dan zegt iets tegen mij dat ik anders nog dikker word en zwak ben als ik het niet doe, en dan ga ik dus kotsen, maar het helpt eigenlijk niet, ik ga me er niet veel beter van voelen. Dan ga ik me soms juist opnieuw volvreten, en dan weer kotsen. Het lukt me niet meer om te stoppen met kotsen, omdat ik bang ben dat ik dan nog dikker word en ik ben de laatste paar weken al een paar kilo aangekomen
kus
Moeilijk is het he, om tegen die "stem" in te gaan... Ik kan je wel gaan vertellen dat het natuurlijk slecht
is etc, maar dat weet je zelf ook wel... Mij helpt het wel eens
om de gevolgen te lezen...
Maar dan wordt ik juist ook weer heel bang..
Heb je iets van hulp ofzo? Zo niet, lijkt het me erg belangrijk
om die te gaan zoeken...
Heel veel sterkte!
Knuf,
Dashja



__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:12
meissie
meissie is offline
dit heb ik dus ook...
mijn vriend had zo'n kit kat chunky reep 4-pak en ik zou en moest er 1 opeten.....
maar thuis had ik al weer spijt en ik 'voelde' me gewoon aankomen dus moest het er maar weer uit.....
ik had me voorgenomen om het in me te laten maar ik kon het gewoon niet.....
zo klote voel ik me dan! en als ik dan zeker weet dat alles eruit is voel ik me wel al weer ietsje beter maar nog niet helemaal en dan komen die vreetbuien weer.
ik denk er echt niet bij na dan maar achteraf heb ik dan weer spijt.
ik eet bijna de hele dag niets alleen avond eten omdat dan mn ouders erbij zitten maar die zijn 's avonds meestal weg dus dan ren ik naar de badkamer en dan komt het er weer uit....
soms komt het er uit zonder dat ik er moeite voor hoef te doen...
ik ben allleen zo bang dat mn ouders er achter komen...
mn zusje had mij horen overgeven en kwam vragen wat er aan de hand was...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:22
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Het lijkt me echt heel belangrijk dat je hulp zoekt...

Misschien dat je dat heel eng vind, omdat dit is waar je wel
controle op hebt. (verander me als ik het mis heb)
En dan wil je dit eigenlijk niet los laten...
Maar het kan echt leiden tot de dood... Het is echt levens
gevaarlijk..
Krijg je wel genoeg Kalium binnen? Door het braken krijg
je een kalium tekort. Met een kalium tekort kan je een hart
aanval krijgen...
Ik weet niet precies waar Kalium in zit, maar aangezien je
ook niet zoveel eet, kan je misschien bruistabletten van Sundown
kopen en dan multi 31 vitaminen. Daar zit iig Kalium in..

Maar ik raad je echt aan om hulp te zoeken...
het maakt zoveel kapot..

Sterkte!
Dashja

__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:29
olympia
olympia is offline
Citaat:
Dashja schreef:
Moeilijk is het he, om tegen die "stem" in te gaan... Ik kan je wel gaan vertellen dat het natuurlijk slecht
is etc, maar dat weet je zelf ook wel... Mij helpt het wel eens
om de gevolgen te lezen...
Maar dan wordt ik juist ook weer heel bang..
Heb je iets van hulp ofzo? Zo niet, lijkt het me erg belangrijk
om die te gaan zoeken...
Heel veel sterkte!
Knuf,
Dashja



Ik heb geen hulp. Ik denk steeds dat ik er zelf wel mee kan stoppen. Ik probeer steeds om heel weinig te eten, want dan hoef ik niet te kotsen. En dat lukt dan soms 1 dag of 2 maar niet veel langer. En ik kan nu ook niet meer normaal eten, of ik eet bijna nix, of ik eet heel heel veel en kots daarna weer de helft uit. Ik weet dat ik eigenlijk hulp nodig heb, maar toch blijf ik denken dat ik er wel zelf mee kan stoppen. En ik wil ook niet dat me ouders of vrienden het weten.
veel sterkte, knuf
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:39
olympia
olympia is offline
ik ben toch weer zwaarder geworden, ik heb gisteravond ook zooooo veel gegeten en te weinig uitgekotst ik wil nooit meer eten ik haat eten, maar toch doe ik het steeds Als ik niet eet denk ik de hele dag aan eten en als ik wel eet voel ik me schuldig ga ik kotsen en snijden, dan kan ik beter niet eten. ik haat mezelf
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 14:01
meissie
meissie is offline
de bovenste 2 plaatsingen komen uit mijn mond........
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 14:35
meissie
meissie is offline
o mensen dit is echt niet meer normaal hoor!!!!
ik walg echt zo van mezelf!!!

IK HEB NET UIT DE PRULLEBAK GEGETEN!!!!!!

en het ook weer uitgekotst natuurlijk......
snik.....
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 14:54
olympia
olympia is offline
Citaat:
meissie schreef:
o mensen dit is echt niet meer normaal hoor!!!!
ik walg echt zo van mezelf!!!

IK HEB NET UIT DE PRULLEBAK GEGETEN!!!!!!

en het ook weer uitgekotst natuurlijk......
snik.....
knuf
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 19:16
olympia
olympia is offline
Ik heb net heel veel avondgegeten, en ook wel weer wat uitgekotst, maar dat was maar een klein beetje. Nu voel ik me echt walgelijk. En ik heb laxeerspul genomen dus nu krijg k straks ook nog heel erg buikkramp.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 19:48
Ingemar
Ingemar is offline
(= Leonoor)

Zoek allebei ajb hulp.
__________________
Love Naomi | Je Denkt... l sorry voor de spelfouten
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 22:18
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
olympia schreef:
Ik heb net heel veel avondgegeten, en ook wel weer wat uitgekotst, maar dat was maar een klein beetje. Nu voel ik me echt walgelijk. En ik heb laxeerspul genomen dus nu krijg k straks ook nog heel erg buikkramp.
Met laxeerpillen los je nix op meis, echt nix
Ze ontrekken alleen maar vocht uit je lichaam, alle vetten
zijn dan toch al opgenomen in je lichaam..
Met een sneltempo ook nog eens.
Maar je verliest er echt geen gewicht mee, dat zeggen ze
zelfs op de pro-sites, en geloof me, die hebben er echt
verstand van...

Quote van een site;
* Laxeren
Tussen de 38 en 75% van de patiënten met boulimie gebruikt laxantia. Als methode om af te vallen is het gebruik van laxantia ineffectief: de meeste voeding wordt opgenomen in de dunne darm, terwijl laxantia aangrijpen op de dikke darm.

Citaat:
Ik heb geen hulp. Ik denk steeds dat ik er zelf wel mee kan stoppen. Ik probeer steeds om heel weinig te eten, want dan hoef ik niet te kotsen. En dat lukt dan soms 1 dag of 2 maar niet veel langer. En ik kan nu ook niet meer normaal eten, of ik eet bijna nix, of ik eet heel heel veel en kots daarna weer de helft uit. Ik weet dat ik eigenlijk hulp nodig heb, maar toch blijf ik denken dat ik er wel zelf mee kan stoppen. En ik wil ook niet dat me ouders of vrienden het weten.
Dat dacht ik ook altijd, maar je kan er niet mee stoppen!
Ik tenminste niet en 99% van de mensen die dat ook dachten
konden er ook niet mee stoppen, de endorfine die vrij komt
na het braken is verslavend.. Het gevoel dat het eten eruit
is, is verslavend. Het is goed dat je eigenlijk wel weet dat je hulp
nodig heb, onderneem actie. Echt doen, voordat je er helemaal
kapot aan gaat...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar een psych heeft een zwijgplicht.. Dus je ouders hoeven het misschien helemaal niet
te weten te komen...

Citaat:
olympia ik ben toch weer zwaarder geworden, ik heb gisteravond ook zooooo veel gegeten en te weinig uitgekotst ik wil nooit meer eten ik haat eten, maar toch doe ik het steeds Als ik niet eet denk ik de hele dag aan eten en als ik wel eet voel ik me schuldig ga ik kotsen en snijden, dan kan ik beter niet eten. ik haat mezelf .
Je straft jezelf, omdat je een ziekte hebt.. Je hebt er al genoeg
verdriet en pijn van, en dan straf je jezelf ook nog eens daar
boven op. Doe dat jezelf nou niet aan meis...
Probeer op een andere manier je woede en verdriet te uiten.
Door slaan in een kussen bijv. Te gaan rennen, fietsen, muziek
luisteren, iemand op te bellen etc.

Hier de gevolgen... (nog een keer,
ze zijn echt heel belangrijk...)
Misschien dat het helpt..
Deze zijn van de anorexia

Complicaties 1. Gynaecologisch
Wegblijven van de menstruatie (amenorroe). Bij vrouwen die langdurig niet menstrueren, kan op den duur botafbraak (osteoporose) ontstaan. Hierdoor neemt de kans op botbreuken toe
2. Stofwisseling
Door een dalend gewicht wordt de stofwisseling trager, ademhaling en de hartslag gaan langzamer en de bloeddruk daalt. Als gevolg hiervan voelt men zich vaak moe, duizelig, lusteloos en depressief
3. Lichaamstemperatuur
De lichaamstemperatuur is laag (soms 35oC) omdat er maar weinig eten wordt verbrand, hierdoor hebben de patiënten last van koude, blauwe handen en voeten
4. Huid
Er ontstaat een donsachtige (baby)beharing in het gezicht, op de armen, borst en rug (lanugobeharing), de conditie van de haren verslechtert, de huid wordt droog en schilferig en verslapt en er kan haaruitval optreden
5. Oedeem
Bij extreme vermagering ontstaat vaak een vochtophoping (oedeem) in de onderbenen
6. Vochtverlies
Door het braken of misbruik laxantia en / of diuretica gaat er vocht verloren, hetgeen kan leiden tot dehydratatie (onttrekking vocht aan bloedvaten en ruimten er omheen). Gevolgen van dehydratatie zijn aanvankelijk dorst en een droge huid, bij ernstig vochtverlies daalt de bloeddruk. Klachten passend bij een (te) lage bloeddruk zijn: duizelig bij plotseling opstaan, gevoel flauw te vallen, zwak en zweverig voelen
7. Elektrolietstoornissen
Overmatig braken en misbruik laxantia leidt tot verlies van natrium en kalium (electrolieten). Een matig natriumtekort leidt tot misselijkheid, een ernstig tekort kan leiden tot sufheid en verward gedrag. Een kaliumtekort leidt tot moeheid, slappe spieren en obstipatie, een ernstig kan leiden tot de dood. Braken leidt tot verlies van chloor, waardoor de zuurgraad van het bloed verandert
8. Darmbeschadigingen
Langdurig misbruik van laxantia kan leiden een verstoring van de normale spierwerking van de darmen. Dit kan leiden tot ernstige obstipatie en in het ernstigste geval bewegen de darmen helemaal niet meer. Tevens kan het leiden tot ontstekingen in de darmen, hetgeen buikpijn, misselijkheid en braken kan veroorzaken



en van de boulimia

Complicaties * Vochtverlies
Door het braken of misbruik laxantia en / of diuretica gaat er vocht verloren, hetgeen kan leiden tot dehydratatie (onttrekking vocht aan bloedvaten en ruimten er omheen). Gevolgen van dehydratatie zijn aanvankelijk dorst en een droge huid, bij ernstig
vochtverlies daalt de bloeddruk. Klachten passend bij een (te) lage bloeddruk zijn: duizelig bij plotseling opstaan, gevoel flauw te vallen, zwak en zweverig voelen.
* Elektrolytstoornissen
Overmatig braken en misbruik laxantia leidt tot verlies van natrium en kalium (electrolieten). Een matig natriumtekort leidt tot misselijkheid, een ernstig tekort kan leiden tot insulten, sufheid en verward gedrag. Een kaliumtekort leidt tot moeheid, slappe spieren en obstipatie, een ernstig kan leiden tot de dood. Braken leidt tot verlies van chloor, waardoor de zuurgraad van het bloed verandert.
Ook zijn lage concentraties van magnesium, fosfaat en calcium mogelijk. Elektrolytstoornissen kunnen acute hartdood, geleidings- en ritmestoornissen van het hart en cardiomyopathie (hartspierziekte) veroorzaken.
* Erosie tandglazuur
Door het braken komt er maagzuur in de mondholte. Maagzuur beschadigt het tandglazuur en tandvlees, er ontstaat cariës en vullingen van kiezen worden aangetast.
* Hypertrofie speekselklieren
Overeten en braken leidt tot vergroting van de bij het oor gelegen speekselklieren. Deze vergroting begint al na enkele dagen na het begin van een periode met vreetbuien en braken en komt voor bij tot 20% van de patiënten.
* Maag- en slokdarmbeschadigingen
Door het eten van een grote hoeveelheid voedsel gedurende een eetbui zet de flink maag uit, wat kan leiden tot forse buikpijn. Het vele braken leidt tot irritatie van de slokdarm, een rauwe keel, heesheid en een ontsteking van het slokdarmslijmvlies.
* Darmbeschadigingen
Langdurig misbruik van laxantia kan leiden een verstoring van de normale spierwerking van de darmen. Dit kan leiden tot ernstige obstipatie en in het ernstigste geval bewegen de darmen helemaal niet meer. Tevens kan het leiden tot ontstekingen in de darmen, hetgeen buikpijn, misselijkheid en braken kan veroorzaken.
* Oedeem
Ongeveer 20% van de patiënten ontwikkelt oedeem, hetgeen soms aanzienlijk verergert na het stoppen van het purgeren, maar ook weer binnen enkele dagen tot weken verdwijnt.
* Gynaecologisch
Bij minstens 50% van de patiënten ontstaan cyclusstoornissen.



En idd, wat Leonoor al schreef;
Zoek alsjeblieft hulp...Echt schaam je daar niet voor,
het kan eigenlijk alleen maar beter worden...
Jullie hebben het nodig, (net als ik)

Sterkte!!
Knuf,
dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 23:06
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
En lees die complicaties alsjeblieft!
Ik ken ze zo'n beetje uit mijn hoofd, maar iedere keer
dat ik ze opnieuw lees, wordt ik weer heel bang
en besef ik me des te meer dat er verandering in moet
komen..En denk niet; Ik krijg dat heus niet..
Dat dacht ik ook, maar heb er nu wel 6 van de 8 complicaties...
Dashja


__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 07:34
sk888er
sk888er is offline
wie kan mij helpen????
meissie is mijn vriendin en ze heeft bolumia ik wil haar heel graag helpen maar zelf (of die stem in haar) wil dat niet!!!!
wie weet hoe ik hie mee om kan gaan en/of wat ik moet doen???
please help mij!!!!
__________________
hi i'm da sk888er
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 07:52
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
familie/vrienden sabn
Hi, kijk anders even op de bovenstaande link.
Er staat een telefoonnummer speciaal voor familie/vrienden
etc van iemand met boulimia en/of anorexia.
Ik denk dat ze je daar wel goed kunnen helpen.

Ik weet het verder ook niet zo goed..
Probeer lief voor haar te zijn, en niet tegen haar stem in te
gaan, ik ben bang dat je haar dan kwijt kan raken.
Zeg tegen haar hoe moeilijk jij het vind dat zij het zo
moeilijk heeft.
Mensen met een eetstoornis zijn juist vaak erg kwetsbare
mensen, ook al laten ze dat niet altijd zien.
Wees maar lief en voorzichtig met haar!

Sterkte!
Knuffel,
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 16:35
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
perioden van anorexia en boulima kunnen elkaar afwisselen. Leen eens een boek bij de bibliotheek er over daarin staat goede informatie over de verschillen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 22:23
olympia
olympia is offline
Ik snap het niet. Als je boulimia hebt komt dat toch meestal doordat je erge dingen hebt meegemaakt, of een vreselijk leven hebt.. Ik heb een prima leven en nix ergs meegemaakt, waarom doe ik dan zo, waarom voel ik me zo.
En als je hulpt zoekt, proberen ze toch de oorzaak ervan te vinden, die is er bij mij gewoon niet, alleen dat ik me te dik vind, en me daardoor haat. Maar toen het begon was ik niet dik, eerder dun.
Ik stel me aan, ik haat me. En soms denk ik, ik ga gewoon verder met me leven zoals ongeveer een half jaar geleden, maar dat kan niet meer. Ten eerste niet omdat ik niet meer gewoon kan eten, maar daar zou ik dus voor geholpen kunnen worden, maar ten tweede heb ik zo veel littekens van het snijden, ik zal nooit meer in een korte broek of zo kunnen lopen, en als ik me dat bedenk, dan denk ik dat het geen nut heeft om te stoppen, ik heb me leven nu toch al verpest.
Ik weet het, ik zeur
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 00:53
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
olympia schreef:
Ik snap het niet. Als je boulimia hebt komt dat toch meestal doordat je erge dingen hebt meegemaakt, of een vreselijk leven hebt.. Ik heb een prima leven en nix ergs meegemaakt, waarom doe ik dan zo, waarom voel ik me zo.
En als je hulpt zoekt, proberen ze toch de oorzaak ervan te vinden, die is er bij mij gewoon niet, alleen dat ik me te dik vind, en me daardoor haat. Maar toen het begon was ik niet dik, eerder dun.
Het is echt niet zo dat er een aanwijsbare reden moet zijn. En als er geen oorzaak is, moet je zeg maar het 'gevolg' (je ziekte) aanpakken en oplossen, en dat kan ook als er geen oorzaak is. Misschien moet je proffesionele hulp zoeken? Dat kan echt enorm helpen.
En je zeurt niet.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 10:57
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Je hoeft volgens mij niet perse erge dingen mee hebben gemaakt wil je een eetstoornis krijgen.. Xal eens even kijken...

Oorzaken
Over de oorzaken is maar weinig bekend. Vaak wordt gezocht naar één verklaring, maar misschien is het meer een combinatie van factoren, die wisselt van persoon tot persoon. Een aantal van die factoren die van belang zijn worden hieronder genoemd: * Het slankheidsideaal
Het slankheidsideaal zoals ons wordt opgedrongen door de media zet aan tot lijnen en een preoccupatie met het uiterlijk
* Verslaving
Men kan boulimia als een vorm van verslaving beschouwen
* Angst
Er is een overeenkomst tussen het angstreducerend effect van de gewichtscontrolerende handelingen (braken, misbuik medicatie, vasten) en dwanghandelingen bij de obsessieve compulsieve stoornis
* Dissociatie
Vreetbuien kunnen ook worden opgevat als een vorm van dissociatie, dat wil zeggen het los raken van de realiteit, "het er even niet zijn". Dissociatie is een veel voorkomend mechanisme om te kunnen ontsnappen aan heftige emoties naar aanleiding van een of andere traumatische ervaring
* Gezinsaspecten
De patiënten met boulimia behoren vaak tot hogere sociale klassen. Het gezin van de patiënte met boulimia wordt gekenmerkt door controle en wederzijdse emotionele afhankelijkheid, gepaard met sterke spanningen en conflicten, die vaak niet openlijk of direct geuit worden
* Biologische factoren
Disregulatie van serotonerge en dopaminerge (beide zogenaamde neurotransmitters) systemen wordt zowel bij anorexia nervosa als bij boulimia nervosa gevonden en draagt waarschijnlijk tot het ontstaan van de eetstoornis. Mogelijk ontstaat echter ook secundair een verstoring van het serotonerge systeem door verminderde inname van tryptofaan, een precursor van serotonine (stof waaruit serotonine wordt opgebouwd).



Zie de laatste...Deze was voor mensen
met boulimia. De volgende is voor mensen met anorexia.


Oorzaken
Over de oorzaken staat maar weinig vast. Aangenomen wordt dat de invloeden van psychologische, sociaal-culturele en biologische aard met elkaar in wisselwerking staan. 1. Genetische factoren
De kans op anorexia in de bevolking is 1 op de 200 maar heeft iemand in je naaste familie het, dan stijgt die kans naar 1 op de 30. Krijgt iemand van een eeneiige tweeling anorexia, dan heeft de ander vijftig procent kans om het ook te krijgen. Dat wijst op een genetische invloed.
Het AgRP gen bevat de code voor een neuropeptide dat werkzaam is in de hersenen en daar de eetlust stimuleert. Teveel AgRP zorgt voor vreet- en vetzucht. Te weinig AgRP zou wel eens tot vermagerzucht kunnen leiden. Recent onderzoek door het UMC (zie persberichten) vond bij 16 van 145 onderzochte patiënten met anorexia nervosa (11%), een afwijkende AgRP gen aan
2. Predisponerende factoren (factoren die van belang zijn bij het ontwikkelen)
* onvermogen situaties reëel te beoordelen en eigen keuzes te maken
* gevoelens van waardeloosheid
* angst controle over zichzelf te verliezen
* gezin of sociaal klimaat waarin men de eigen persoonlijkheid moeilijk kan ontwikkelen
* gezin of sociaal klimaat waar tegenstrijdige eisen aan de rol van de persoon worden gesteld
* gezin of sociaal klimaat waarin slank zijn als erg belangrijk wordt gezien
3. Initiërende factoren (factoren die van belang zijn bij het beginnen)
* een ingrijpende gebeurtenis (bijvoorbeeld start opleiding, baan, relatie) stelt plotseling nieuwe eisen waaraan maar moeilijk kan worden voldaan door onder andere moeite met zelfstandig handelen en sterke gevoelens van waardeloosheid
* enkele kilo's afvallen leidt tot waardering en soms bewondering van de omgeving, voor een meisje dat sterk twijfelt aan haar eigen functioneren en die het sterk afhankelijk is van het oordeel van anderen, kan dit betekenen dat zij terecht komt in een negatieve spiraal van hongeren en mager zijn om verzekerd te zijn van waardering

Hoop dat je er wat aan hebt! Knuf,
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 11:00
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
En behandeling;
Voor Boulimia;

Behandeling * Medisch
Uiteraard dienen eerst eventuele lichamelijke complicaties behandeld te worden. Bijvoorbeeld bij een te laag kalium in het bloed wordt kalium in tabletvorm gegeven.
* Psychotherapie
Cognitieve (gedrags)therapie
Bij de behandeling van boulimia nervosa verdienen psychotherapeutische methoden meestal de voorkeur. Uit diverse onderzoeken blijkt dat cognitieve gedragstherapie het meest succesvol is.
Bij de cognitieve therapie is de overmatige zorg rond uiterlijk en gewicht van belang. Onder deze preoccupatie gaat een lage zelfwaardering schuil. Een eerste aspect is dan ook het corrigeren van de disfunctionele gedachte rond uiterlijk en gewicht.
Interpersoonlijke Psychotherapie (IPT)
IPT is een therapievorm die in verschillende onderzoeken effectief is gebleken in de behandeling van ambulante depressieve patiënten, waarbij het accent vooral gericht is op het sociale functioneren.. Het is een kortdurende focale behandeling die na training door ervaren psychiaters en psychotherapeuten vrij eenvoudig uit te voeren is. De voor eetstoornissen gemodificeerde vorm van IPT besteedt geen aandacht aan de symptomen van boulimia nervosa.
* Farmacotherapie
Het percentage patiënten dat na behandeling met antidepressiva volledig gestopt was met boulimisch gedrag varieerde in de verschillende onderzoeken van 4 tot 68%. Of de klachten na het staken van het antidepressivum weer terugkeren is slecht onderzocht.
* Zelfhulpgroepen
Een onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 20% van de patiënten met boulimia nervosa baat heeft bij deze vorm van behandeling.
* Gespecialiseerde zorg
De door het Ministerie van VWS ingestelde Stuurgroep Eetstoornissen Nederland (SEN) heeft een eindrapport uitgebracht in 1998. Het rapport geeft een helder overzicht van de stand van zaken met betrekking tot de gespecialiseerde zorg voor patiënten met een eetstoornis in Nederland.


En voor anorexia;

Behandeling
Psycho-educatie (corrigeren van irreële opvattingen) en psychotherapie. In ernstige gevallen dient de behandeling eerst te worden gericht op herstel van voedselinname en de daarmee samenhangende fysieke en psychische toestand. Resultaten van therapie blijken sterk samen te hangen met de kwaliteit van de therapeutische relatie. Het tot stand brengen van de noodzakelijke vertrouwensrelatie blijkt in de praktijk erg moeilijk te zijn. Anorexia nervosa patiënten hebben vaak in vroegere relaties gevoelens van incompetentie ervaren en zijn daarom bang voor elke nauwe interpersoonlijke relatie. Bovendien zijn ze bang dat de door de anorexia verworven identiteit, hen wordt afgenomen.
De door het Ministerie van VWS ingestelde Stuurgroep Eetstoornissen Nederland (SEN) heeft een eindrapport uitgebracht in 1998. Het rapport geeft een helder overzicht van de stand van zaken met betrekking tot de gespecialiseerde zorg voor patiënten met een eetstoornis in Nederland.

__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 13:25
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Ik weet niet of jullie er iets aan hebben, maar je moet er echt je ouders over vertellen of een leraar die je vertrouwt. Die kan het dan eventueel weer aan je ouders vertellen.
Je kunt dan samen met je ouders ofzo een psycholoog zoeken in de buurt. Je hoeft er niet eens dan mee naar de huisarts.
Als je ouders weten wat er aan de hand is, kunnen ze je helpen. Zelfs met het eten en je daar verder in begeleiden.
Ga desnoods naar een verpleegkundige op school. Die kunnen je ook verder helpen. Je kunt met ze praten en ze kunnen je in de gaten houden.
De eerste stap is altijd moeilijk, maar geloof me, dat wanneer je die stap eenmaal genomen hebt, het alleen maar beter wordt op den duur!
Sterkte & succes!!!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 15:11
meissie
meissie is offline
makkelijker gezegt dan gedaan: ff aan je ouders vertellen.....
waarom zouden die mij kunnen helpen?
mischien als je er een goede band mee hebt ja...
en als ik hulp wil dan zoek ik het zelf wel...
niet bot bedoeld ofzo ik zeg aleen maar wat ik denk
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 15:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
meissie schreef:
makkelijker gezegt dan gedaan: ff aan je ouders vertellen.....
waarom zouden die mij kunnen helpen?
mischien als je er een goede band mee hebt ja...
en als ik hulp wil dan zoek ik het zelf wel...
niet bot bedoeld ofzo ik zeg aleen maar wat ik denk
Hieruit begrijp ik dus dat je een niet al te beste band hebt met je ouders? Bedenk dan dat het ook een ieder ander kan zijn om wie je geeft. Ik las hier eerder al een bericht van iemand die je graag wilt hebben en zo zullen er nog veel meer zijn. Er is vast wel een vriend/vriendin/oom/tante/docent of whatever om wie je geeft en die je (ja, met héél veel moed, dat weet ik) kan vertellen wat er aan de hand is.
'En als ik hulp wil dan zoek ik het zelf wel...' zeg je. Heb je die gezocht dan? Want naar ik uit je berichtjes lees zie je zelf behoorlijk goed in dat het niet goed met je gaat en dat je hulp nodig hebt. Die hulp heb je zo te lezen nog niet gezocht, maar denk je eerlijk dat je die uit jezelf zomaar zult gaan zoeken?

Ik probeer je in te laten zien dat het heel lang kan duren als je op deze manier doorgaat en hoe belangrijk het dus is dat je zo snel mogelijk probeert iets aan je situatie te doen. En ik begrijp heus wel dat dat echt enorm moeilijk is. Zoek anders iemand anders die al een stap verder is dan jij (bijv. op SABN) en mail met diegene. Die weet precies hoe jij je voelt en kan je alles vertellen over het zoeken van hulp en wat er dan gebeurt.
En mailen verplicht je nergens toe, dus je verliest niets!
Heel veel succes!!!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 12:40
beija_flor
Avatar van beija_flor
beija_flor is offline
Citaat:
Dashja schreef:
Je bent niet de enige....
Ik wou het niet eens, maar het 'moest'...
Ik heb er echt geen controle meer over...
Ik heb anorexia, met boulimia-trekken.
Maar wil er echt vanaf, het duurt al zo lang en ik kan er
echt niet meer tegen.
Het maakt echt meer kapot, dan je lief is...
Ik wou dat ik mezelf gewoon kon accepteren zoals ik ben,
maar dat lukt me niet. Ik krijg opnieuw hulp, maar
dat kan nog wel even duren...
Moest veel aankomen om in mijn vorige opname te komen,
daarna wel weer afgevallen, maar heb me nooit meer
zo "goed" gevoeld, als toen ik echt dun was...

Maar wil dat niet meer...
Niet als ik 1 trap opgelopen ben een half uur moeten
rusten om bij te komen, af en toe niet meer kunnen
lopen...
Ik wil er nu echt vanaf, maar die destructieve kant blijft
mij in zijn 'macht' houden lijkt het wel.
Er tegen vechten lijkt zinloos, maar ik vecht wel door,
wil nooit meer zo ver terug als ik was...

Echt, ik raad je echt aan om hulp te zoeken, laat het
niet verder komen dan dat het nu is...
Je komt er echt heel moeilijk van af...
Sterkte iedereen!
Knuf,
Dashja




hey dasha,

ik heb bijna het zelfde.. naja ze hebben nu onderhand al anorexia vastgesteld, ben al in behandeling en ik wordt waarschijnlijk opgenomen omdat het de foute kant opgaat..
en het is idd echt te moeilijk om ervanaf te komen, hoe hard je ook probeert enzo maar iig wel veel sterkte
__________________
A coisa mais divina que há no mundo é viver cada segunda como nunca mais..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:01
olympia
olympia is offline
Ik heb als k het vandaag nog volhoud al 2 dagen niet meer gekotst , niet zo heel lang, maar k ben er toch blij mee, t is een vooruitgang. Als k straks maar geen vreetbui krijg, want dan gaat het mis.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 14:53
meissie
meissie is offline
hoi hoi
ik wil ff melden dat ik al 1 hele week niet heb gekotst...
alleen weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn want echt veel fijner voel ik me er niet bij...
ik probeer het wel maar er komt gewoon aleen maar een soort water uit en helemaal niets wat een beetje op eten lijkt.
in het begin voelde ik me er erg klote bij omdat ik het er niet uit kreeg maar nu gaa het wel wat beter
aleen zei ik al: ik weet niet of ik dat wel zo fijn vindt...

kusjes
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 14:59
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
meissie schreef:
hoi hoi
ik wil ff melden dat ik al 1 hele week niet heb gekotst...
alleen weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn want echt veel fijner voel ik me er niet bij...
ik probeer het wel maar er komt gewoon aleen maar een soort water uit en helemaal niets wat een beetje op eten lijkt.
in het begin voelde ik me er erg klote bij omdat ik het er niet uit kreeg maar nu gaa het wel wat beter
aleen zei ik al: ik weet niet of ik dat wel zo fijn vindt...

kusjes
gewoon volhouden... je ziet dat het beter gaat.. je veolt je nu gewoon een beetje vreemd omdat je het zolang heb gedaan en nu opeens niet meer. had ik ook toen ik met mn dieet begon.. nu voel ik me alleen maar beter omdat uik heb doorgezet.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 16:13
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Citaat:
meissie schreef:
makkelijker gezegt dan gedaan: ff aan je ouders vertellen.....
waarom zouden die mij kunnen helpen?
mischien als je er een goede band mee hebt ja...
en als ik hulp wil dan zoek ik het zelf wel...
niet bot bedoeld ofzo ik zeg aleen maar wat ik denk
Zo zeg ik het natuurlijk niet. Ik snap en WEET dat dat moeilijk is.
ik weet er meer van dan je denkt hoor. Ik ben er zelf helemaal vanaf en achteraf bleek het het niet eens iets van anorexia te zijn. Komt vaag over zo, i know, maar goed..hoeven jullie niet allemaal te weten
maar als je ouders het weten kunnen ze je makkelijker met vanalles helpen.
En je zet niet voor niets hier een topic neer..is toch een teken dat je hulp wilt.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 19:06
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Zuig schreef:
hey dasha,

ik heb bijna het zelfde.. naja ze hebben nu onderhand al anorexia vastgesteld, ben al in behandeling en ik wordt waarschijnlijk opgenomen omdat het de foute kant opgaat..
en het is idd echt te moeilijk om ervanaf te komen, hoe hard je ook probeert enzo maar iig wel veel sterkte
Hey meis,
Moeilijke situatie he?! Maar ik denk dat het wel erg goed voor
je is, dat je er voor in behandeling gaat. Het zal echt heel
moeilijk worden en ontzettend confronterend, maar als je gemotiveerd
bent, kan het je echt veel verder helpen!! En ik hoop dat dat
bij jou zo is.
Zelf lukt het je niet meer... *Mij ook niet hoor!*.
Accepteer de hulp en de steun meis, je hebt ze nodig!
Dashja@adres.nl mailen mag, als je daar behoefte aan hebt!
Sterkte!
Knuffel,
Dashja


__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Ik zou eigenlijk best wel anorexia ofzo willen hebben....
Tesswashere
67 25-07-2004 08:54
Psychologie Anorexia en boulimia, hoe denken jullie erover?
miss-suus
500 25-01-2004 14:44
Lichaam & Gezondheid sport een obsessie !!
miss-suus
39 23-11-2003 13:43
Psychologie anorexia???
Bitchy-Angel
109 01-10-2003 17:00
Lichaam & Gezondheid symptonen anorexia??
missunderstood
14 25-08-2003 11:04
Psychologie Pesten en lengte.
Verwijderd
46 09-08-2002 22:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.