Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2005, 21:55
Verwijderd
Even vraagje,

Mijn ouders zijn toen ik ongeveer 3 was uit elkaar gegaan. Ik ben (samen met mijn zusje) tot ongeveer mijn 18e bij mijn moeder blijven wonen. Er zijn toen wel wat rechtszaken geweest, maar daar kan ik me maar weinig meer van herinneren. Mijn vader betaalde alimentatie toen mijn zusje en ik beiden nog bij mijn moeder woonden.

Nu woon ik (voornamelijk omdat de reisafstand naar school anders te groot is, maar ook omdat ik het leuk vind) sinds een paar maanden op kamers. Mijn zusje (net 18) woont nog bij mijn moeder.

Nu heb ik op veel sites gelezen dat je recht hebt op alimentatie tot je 21e. Ik heb sinds ik uit huis ben gegaan niks gekregen, en mijn zusje ook al maanden niks meer. Mijn vader beweert namelijk dat hij officieel niks hoeft te betalen, omdat hij te weinig verdiend. Hij werkt echter wel full-time, dus dat leek me een rare reden. Hij heeft altijd al moeilijk gedaan als het over geld ging, dus vandaar dat ik ook aan zijn verhaal twijfel.

Ik moet nu alles zelf betalen (school, boeken, huur, verzekering, eten, kleding) en dat valt me best zwaar. Ik leen al maximaal bij de IBG, en heb ook een bijbaantje. Mijn moeder geeft me af en toe wel eens wat boodschappengeld, maar ze heeft een ID-baan en verdiend dus niet zo veel.

Ik kan het er ook niet echt goed met mijn moeder over hebben, omdat die alleen maar negatief over mijn vader kan praten. Zij zegt telkens dat ik recht heb op van alles, maar of dat echt zo is weet ik niet, ze hoopt het gewoon denk ik.

Nu vraag ik me dus af, kan het echt zo zijn dat mijn vader niks hoeft te betalen? Ondanks dat hij wel gewoon full-time werkt ( en het is geen hele slechte baan)? Hoor ik geld van hem te krijgen? Ik krijg nu namelijk echt helemaal niks. Kan iemand me precies vertellen waar ik wel en niet recht op heb?

Bedankt voor het lezen, hoop dat het wat duidelijk is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2005, 22:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Dat ligt aan de regeling die je ouders hebben getroffen. Volgens mij geldt over het algemeen dat je alimentatie krijgt tot je 18e en wanneer je studeert tot je 21e.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 22:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-10-2005 @ 23:26 :
Dat ligt aan de regeling die je ouders hebben getroffen. Volgens mij geldt over het algemeen dat je alimentatie krijgt tot je 18e en wanneer je studeert tot je 21e.
Klopt. Bovendien krijg je ook niet zomaar. Het is niet iets waar je zomaar recht op hebt ofzo hoor. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen denk ik dat je naar de rechtbank moet stappen. Ik zou alleen voor je hieraan begint eerst eens nagaan waarom je vader nu geen alimentatie meer betaald en ook of het het je allemaal wel waard is want ik weet uit ervaring dat dit niet de leukste dingen zijn om te moeten regelen en dat het ook niet altijd het gewenste effect heeft.

Moet je vader nu (volgens de IB-Groep) geen ouderbijdrage voor je betalen trouwens?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 23:02
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik zou even nagaan hoeveel je pa ongeveer verdient en of hij inderdaad te weinig verdient om alimentatie te moeten betalen (dan moet hij dus wel een erg laag salaris hebben) en ik zou ook even nagaan wat hij dan zou moeten betalen en of dat bedrag wel de moeite waard is.

Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-10-2005 @ 23:37 :


Moet je vader nu (volgens de IB-Groep) geen ouderbijdrage voor je betalen trouwens?
Dat is toch waar de IBG rekening mee houdt, niet wat verplicht is?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 09:50
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik krijg het ook, alimentatie tot mijn 21e. Daarna gaat mijn vader de gewone wettelijke ouderbijdrage betalen. Wij hebben er geen rechtszaak ofzo om gehad hoor.. het is nu eenmaal een wet. Wel een beetje een vreemde, maar ach.

En als je vader echt te weinig verdient, en je moeder ook, dan zou de IB groep je wel een aanvullende beurs geven.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 11:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MB schreef op 22-10-2005 @ 00:02 :
Dat is toch waar de IBG rekening mee houdt, niet wat verplicht is?
Ja, klopt. Maar als je vader ook geen ouderbijdrage moet betalen dan weet je bijvoorbeeld dat zijn salaris waarschijnlijk ook te laag is om alimentatie te betalen. En als hij wel ouderbijdrage moet betalen dan kan je aan dat bedrag ongeveer wel afleiden wat hij ook aan alimentatie zou kunnen betalen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 11:30
Verwijderd
Ik krijg inderdaad ook een aanvullende beurs, maar opzich heb ik daar niet zoveel aan, ik leen toch al maximaal, dat is alleen maar handig zodat ik later minder schuld heb. Het bedrag wat de IBG vorig jaar aanraadde wat mijn vader aan mij moest geven was iets van E120 per maand, maar nu staat het op E0 dat snap ik al niet, want hij werkt nog hetzelfde enzo.

Hij heeft me verteld dat hij netto E1600 verdiend. Lijkt me niet extreem laag. Hiervan onderhoudt hij (nu dus) alleen zichzelf.

Maar het rare is dat hij eerst dus wél alimentatie betaalde! Er zijn vroeger wel rechtszaken om geweest, waarvan mijn moeder zegt dat de uitslag was dat hij alimentatie moest betalen, en waarvan mijn vader zegt dat de uitslag was dat hij níet hoefde te betalen Maargoed, feit is wel, dat hij eerst wel betaalde toen ik ook nog bij m'n moeder woonde.

Ik heb ook ergens iets gelezen over onderhoudsplicht (misschien is dat hetzelfde als de wettelijke ouderbijdrage waar een van julie het over heeft?). Dat je ouders eigenlijk tot je 21e gedeeltelijk met je levenskosten mee moeten betalen. Maar ik weet niet precies hoe dit zit.

Kijk het zou wat anders zijn als ik zelf heel goed rondkwam op deze manier. Dan zou ik wel zoiets hebben van 'laat maar zitten'. Maar ik kom zo dus echt niet goed rond zo, en het is gewoon hard dat mijn vader me niet eens wíl helpen en er misschien ook nog wel om liegt. Het is ook niet zo dat ik elke maand enorme bedragen van hem wil, maar elk beetje zou welkom zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 11:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Urm schreef op 22-10-2005 @ 12:30 :
*knip*
Als je ouderbijdrage van je vader nu op 0 staat dan zou ik er niet vanuit gaan dat je nog van zijn kant nog veel zou kunnen krijgen. Waarom het nu ineens 0 is kan ik ook niet een twee drie zeggen. Er zijn heel veel dingen die daar een rol bij spelen (inkomen idd, maar ook andere kinderen van hem die eventueel studeren en of stufi ontvangen of nog op de middelbare school zitten, aftrekposten etc).

Rechtzaken blijven vage dingen, ik heb zelf ook al een tijdje ruzie met mijn vader omdat hij de uitspraak van de laatste rechtzaak anders opvat dan ik en we er dus ook niet uitkomen wat hij nou zou moeten betalen. Als je tot je 18e wel alimentatie kreeg dan heb je kans dat er toentertijd voor jou is afgesproken dat jouw vader maar tot je 18e alimentatie moest betalen, volgens mij gebeurd dat ook wel. Ik heb met mijn vader afgesproken dat hij alimentatie betaald ipv ouderbijdrage tot het einde van mijn studie maar dan krijg ik uiteraard wel minder dan wanneer ik het tot mijn 18e of 21e zou krijgen.

Onderhoudsplicht is idd dat je ouders je tot je 21e financieel zouden moeten steunen maar dat geldt voor je vader uiteraard niet meer als er is afgesproken dat hij maar tot je 18e moest betalen. Dan heeft hij zich aan zijn plicht gehouden en is het nu verder klaar.

Zolang jij niet weet wat er afgesproken is kan je hier denk ik niet zoveel mee. Ik zou dat dus eerst uitzoeken en aan de hand daarvan kijken wat je nog kan doen want ik snap ook best wel dat elk beetje extra mooi meegenomen is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 11:45
Verwijderd
Dankje voor je reactie

Ik weet inderdaad niet wat er toen is afgesproken, aangezien ze allebei wat anders zeggen Ik ga wel even proberen uit te zoeken hoe dat precies zit.

Maar ik bedacht me net ook, ik heb tot bijna mijn 19e bij mijn moeder gewoond. Komt neer op zo'n 11 maanden. Toen heeft hij ook elke maand alimentatie betaald, terwijl ik al over 18 was. Als in die regeling was afgesproken dat hij tot mijn 18e moest betalen, had hij heus niet doorbetaald. Weer zoiets vaags
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 16:56
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 22-10-2005 @ 10:50 :
Ik krijg het ook, alimentatie tot mijn 21e. Daarna gaat mijn vader de gewone wettelijke ouderbijdrage betalen. Wij hebben er geen rechtszaak ofzo om gehad hoor.. het is nu eenmaal een wet. Wel een beetje een vreemde, maar ach.

Volgens mij hoeft hij na je 21e helemaal niks meer te betalen
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MB schreef op 22-10-2005 @ 17:56 :
Volgens mij hoeft hij na je 21e helemaal niks meer te betalen
Wettelijk gezien hoeft het niet maar dat kan je bijvoorbeeld wel in onderling overleg afspreken of via de rechtbank vast laten leggen in een alimentatiebeschikking (mijn vader betaald bijvoorbeeld voor de duur van mijn studie, en ik ben op mijn 21e waarschijnlijk nog niet klaar met studeren).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:36
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Lastig allemaal. Ik ben er zelf wel een beetje in thuis daar mijn ouders 6 jaar geleden zijn gescheiden en het sindsdien een hoop (financieel) gezeik met zich heeft meegebracht.

Als jouw ma nu nog steeds allimentatie ontvangt van je vader wat voor jou bedoeld is, dan is ze verplicht om dit vanaf dat jij 18 bent aan jou te geven.

Als je niet zeker weet of je pa wel of niet verplicht is om allimentatie te betalen, dan zou je dat moeten na laten trekken. Alleen geen idee hoe je dat aan zou moeten pakken .. Rechtswinkel ofzo . Weet het anders ook niet echt.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 16:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als de ib-groep inderdaad 0 euro vermeldt, zou ik er niet van uitgaan dat je vader ook veel alimentatie kan betalen. Bij mijn vader staat er iets van 400 euro per maand, terwijl het ook absoluut niet ruim heeft. 1600 euro netto is overigens niet veel. Dat verdient een net afgestudeerd persoon bijna (dat is ongeveer 1500 euro).
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 15:37
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Mijn pa geeft me maandelijks 260 allimentatie en volgens de ib-groep was 27 euro ouderbijdrage voor zijn rekening. Maar goed ben al blij dat hij me die allimentatie betaalt zodat ik rond kan komen dus die ouderbijdrage zal me verder niet zoveel schelen.

Denk wel dat ik aan hme vraag of hij na 23 januari voortaan de ouderbijdrage wil betalen, ook al is dat maar 27 euro in de maand. Dan valt namelijk mijn allimentatie weg omdat ik 21 ben.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 17:03
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
MB schreef op 22-10-2005 @ 17:56 :
Volgens mij hoeft hij na je 21e helemaal niks meer te betalen
Tuurlijk wel, anderen krijgen dan toch ook nog geld van hun ouders..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 17:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 24-10-2005 @ 18:03 :
Tuurlijk wel, anderen krijgen dan toch ook nog geld van hun ouders..
Nee hoor, dat is zeker niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 17:14
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 24-10-2005 @ 18:03 :
Tuurlijk wel, anderen krijgen dan toch ook nog geld van hun ouders..
Weet niet maar misschien dat dat per scheiding anders ligt?
Mijn pa stopt met allimentatie betalen als ik 21 wordt en dan houdt de financiele steun vanaf zijn kant ook op
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 20:17
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Maar waarom krijg je dan als je gescheiden ouders hebt geen geld (althans, dat is dus mogelijk), terwijl je ook gewoon geld zou krijgen als ze nog bij elkaar waren Dat slaat echt nergens op.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-10-2005, 20:37
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 28-10-2005 @ 21:17 :
Maar waarom krijg je dan als je gescheiden ouders hebt geen geld (althans, dat is dus mogelijk), terwijl je ook gewoon geld zou krijgen als ze nog bij elkaar waren Dat slaat echt nergens op.
ouders die nog wel bij elkaar zijn hoeven vanaf dat het kind 21 is ook niks te betalen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 22:17
Verwijderd
Mijn ouders zijn ook gescheiden en mijn vader heeft schulden en staat onder curatele. Hij moet echter wel de maandelijkse ouderbijdrage betalen die is berekend door de IBG. Ik heb mijn vader gewoon een kopie opgestuurd van de berekening, maar hij heeft er zelf (volgens mij) ook een ontvangen.

Kinderen komen wettelijk gezien altijd op de eerste plaats.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 20:18
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 28-10-2005 @ 21:17 :
Maar waarom krijg je dan als je gescheiden ouders hebt geen geld (althans, dat is dus mogelijk), terwijl je ook gewoon geld zou krijgen als ze nog bij elkaar waren Dat slaat echt nergens op.
Het is nooit verplicht je kind te ondersteunen (op welke manier dan ook) als ze 21 of ouder zijn. Of je nou gescheiden of bij elkaar bent
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 20:44
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ooh, okee. Ik dacht dat je zat iig 4 jaar, de duur van een gemiddelde studie, moeten doen. Best raar, alsof je dat laatste jaar van je studie dan ineens wel zelf kunt bekostigen..
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 10:59
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 29-10-2005 @ 21:44 :
Ooh, okee. Ik dacht dat je zat iig 4 jaar, de duur van een gemiddelde studie, moeten doen. Best raar, alsof je dat laatste jaar van je studie dan ineens wel zelf kunt bekostigen..
uhm zijn veel mensen die hun hele studie zelf betalen hoor
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 11:19
Verwijderd
Als je pas na je eenentwintigste met een vervolgopleiding begint zijn je ouders inderdaad helemaal tot niets verplicht, of ze nu getrouwd of gescheiden. Het kan natuurlijk best zo zijn dat een vrouw met een inwonend kind ouder dan 21 nog alimentatie ontvangt, maar dat moet bij rechterlijk vonnis worden vastgesteld, dat heeft niets te maken met de wet. Dat vonnis geeft ook geen regelen omtrent de bestemming van dat geld.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 11:22
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Lente schreef op 30-10-2005 @ 11:59 :
uhm zijn veel mensen die hun hele studie zelf betalen hoor
Jepp

Ontopic, ik had wel recht op alimentatie maar mijn vader heeft deze altijd geweigerd te betalen. Via rechtzaken had ik het kunnen afdwingen, dat had ik er niet voor over.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2005, 17:12
Verwijderd
Oke, dus als ik het goed begrijp zijn je ouders, gescheiden of niet, verplicht je tot je 21e financieel te helpen? Of heb ik dat nu verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Urm schreef op 30-10-2005 @ 18:12 :
Oke, dus als ik het goed begrijp zijn je ouders, gescheiden of niet, verplicht je tot je 21e financieel te helpen? Of heb ik dat nu verkeerd?
Volgens mij zit het zo dat ze tot je 21e je financieel moeten steunen ofzo. Financieel verantwoordelijk heet dat? Maar er zijn vast mensen die daar meer van weten...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wie is Saai?: #1722
Mc Kauw
500 01-10-2012 19:16
De Kantine #1517 Saaiklokje en de rest
Mc Kauw
500 02-10-2011 19:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 30 procent meer mensen naar voedselbank
Love & Peace
143 14-04-2008 18:55
Werk, Geld & Recht geld probleem!!
shameonme
13 17-12-2004 08:20
Werk, Geld & Recht Kinderbijslag
SimplyABoy19
9 14-12-2004 14:46
Lichaam & Gezondheid op je 15de een kind
anoniempieee
171 10-06-2004 14:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.