Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2005, 15:47
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Ik vroeg me laatst iets af bij het zien van dit bord:


Stel je rijd op deze voorrangsweg (komend van 'onder' dus)
volgens mij lopen er hier 2 verkeersregels door elkaar namelijk
- van rijrichting veranderen = richting aangeven
- volgen van dezelfde 'soort' weg = geen richting aangeven

wie weet mij uit te leggen wanneer je nu richting aan moet geven? want ik krijg van verschillende mensen (rij-instructeurs, agenten.) verschillende antwoorden.
__________________
Hatsjoe!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2005, 15:49
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik twijfel ook altijd bij zo'n weg, maar mij is geleerd om altijd (als je twijfelt o.i.d.) je richting aan te geven en ook bij deze situatie. Maar als je kijkt zie je eigenlijk een soort van kruising (alleen je krijgt voorrang) en daarom moet je toch richting aangeven.

{bedoel, je kan het beter te vaak doen, dan te weinig }
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 15:53
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
interessante vraag ja... ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten. volgens mij schaadt het ook niet ofzo om richting aan te geven.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 15:55
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Voor je medeweggebruikers is het handig als je wel richting aangeeft, vooral fietsers die op de wegen rechts en boven staan. Maar het wordt weer onduidelijker als je aan de linkerzijde nog een toegang tot een erf hebt.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:02
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
De dikke zwarte streep geeft een doorlopende weg aan, dit is dus rechtdoor. Voor de andere rechtdoor () zou je dus in mijn ogen gewoon ook richting aan moeten geven naar rechts.
Dit is natuurlijk volgens de regels, het is wel handig voor je mede-weggebruikers dat als je de doorlopende weg volgt je ook gewoon even richting aangeeft (naar links dan wel )
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:28
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Zolang je de dikke rechte streep volg en niet een van die kleinere dingen in of afslaat,dan zou ik geen richting aangeven.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:42
Verwijderd
Mijn instructeur zei dat het niet noodzakelijk was, maar wel wenselijk. Als je met de bocht mee naar links gaat, links aangeven, ga je rechtdoor, kort rechts aangeven en weer uitzetten, naar rechts is rechts.

Maar goed, dat is ook alweer een tijdje geleden.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:59
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Niet verplicht. Was laatst nog op tv.
__________________
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:48
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als je naar rechts gaat bij dit bord, moet je sowieso ff richting aangeven. Je verlaat immers een voorrangsweg.
Als je naar links gaat bij dit bord, hoef je volgens mij niet per se richting aan te geven, maar meestal voor de zekerheid (en om aan het ander verkeer te laten zien dat ik niet rechtdoor ga dus de voorrangsweg verlaat) doe ik dat dan toch.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:54
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Bartje schreef op 02-11-2005 @ 16:47 :
Ik vroeg me laatst iets af bij het zien van dit bord:
[afbeelding]

Stel je rijd op deze voorrangsweg (komend van 'onder' dus)
volgens mij lopen er hier 2 verkeersregels door elkaar namelijk
- van rijrichting veranderen = richting aangeven
- volgen van dezelfde 'soort' weg = geen richting aangeven

wie weet mij uit te leggen wanneer je nu richting aan moet geven? want ik krijg van verschillende mensen (rij-instructeurs, agenten.) verschillende antwoorden.
(moet ik toch ff mn deskundige mening geven )

hier mag je, zoals op elk ander kruispunt, richting aangeven waar je naartoe wil . Richting aangeven naar rechts als je de 'kleine' rechtdoor volgt is echter onwenselijk, tenzij je daarmee duidelijker kan communiceren met je medeweggebruikers (dan staan ze niet voor niks te wachten bijvoorbeeld). Voor de 'rechtsaf' is richting aangeven verplicht. Voor linksaf is richting aangeven vrijwillig maar sterk aan te raden, omdat je dan duidelijk maakt gebruik te willen maken van je voorrang.

en zo is't, en nie anders
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 08:20
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Dus ik kom van onder en ik wil RECHTDOOR, dan hoef ik geen richting aan te geven?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 08:53
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 03-11-2005 @ 09:20 :
Dus ik kom van onder en ik wil RECHTDOOR, dan hoef ik geen richting aan te geven?
als je rechtdoor bedoelt als in 'in een rechte lijn blijven rijden', dan niet inderdaad. het mag in sommige situaties wel, maar dan gebruik je je richtingaanwijzer om aan anderen (die vanaf 'rechtdoor' staan te wachten') aan te geven dat ze niet op je te hoeven wachten. Het is alleen niet altijd even handig om richting aan te geven, en het hoeft niet. (ik zou het op een rij-examen bijvoorbeeld niet al te snel doen).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 11:52
Sophiiee
Sophiiee is offline
IK BEN GESLAAGD!!! (4 fout)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 12:12
Thirsa
Avatar van Thirsa
Thirsa is offline
Het hoeft niet, voor andere weggebruikers is het wel makkelijker als je het wel doet. Maar je gaat eigenlijk rechtdoor en dus hoef je geen richting aan te geven.

Ik hoef het iig niet te doen van mijn instructeur.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 14:59
sas_andrea
Avatar van sas_andrea
sas_andrea is offline
je moet je knippers aan doen. dus ookal ga je met de bocht mee naar links, links knipper aan. ga je op de kruising naar rechts, rechts knipper aan. ga je rechtdoor, geen knipper. het wordt vaak niet gedaan, maar hoort eigenlijk wel.
__________________
Life's a bitch, and then you marry one. :-P
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sas_andrea schreef op 03-11-2005 @ 15:59 :
je moet je knippers aan doen. dus ookal ga je met de bocht mee naar links, links knipper aan. ga je op de kruising naar rechts, rechts knipper aan. ga je rechtdoor, geen knipper. het wordt vaak niet gedaan, maar hoort eigenlijk wel.
*zucht*

het hoeft dus niet hier, als je links/rechtdoor gaat. het MAG maar het HOEFT niet. Zijn gewoon simpele verkeersregeltjes hoor...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:14
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Ik doe het nooit, want het is mij ook niet geleerd.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:25
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-11-2005 @ 17:42 :
Mijn instructeur zei dat het niet noodzakelijk was, maar wel wenselijk.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-11-2005, 17:11
Bell
Avatar van Bell
Bell is offline
ik leer dat je altijd richting aan moet geven
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 00:42
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Bell schreef op 03-11-2005 @ 18:11 :
ik leer dat je altijd richting aan moet geven
Dat klopt dus niet.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 00:46
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bell schreef op 03-11-2005 @ 18:11 :
ik leer dat je altijd richting aan moet mag geven
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 09:21
sas_andrea
Avatar van sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-11-2005 @ 16:12 :
*zucht*

het hoeft dus niet hier, als je links/rechtdoor gaat. het MAG maar het HOEFT niet. Zijn gewoon simpele verkeersregeltjes hoor...
*zucht* terug zo heb ik t gewoon geleerd, voor de motor en voor de auto en 2 verschillende rijscholen. ene theorieboek zegt dat je t moet doen, andere zegt dat t wenselijk is. zelf bij afrijden te horen gekregen dat t wel moet. andere keer juist dat t wel kan, maar niet hoeft. zo duidelijk/simpel is t dus niet.
__________________
Life's a bitch, and then you marry one. :-P
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 09:24
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
mijn instructeur vertelde me altijd dat alles om COMMUNICATIE draait. Dus, wanneer er twijfel bij de andere weggebruiker over jouw route mogelijk zou kunnen zijn (dus bij elke splitsing eigenlijk wel), is het verstandig om richting aan te geven.

Het moet niet, je zakt er niet op als je het niet doet, maar 't is net zo makkelijk om het wel te doen... scheelt je wellicht ook nog ellende, als je even die knippert aandoet
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 09:47
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sas_andrea schreef op 04-11-2005 @ 10:21 :
*zucht* terug zo heb ik t gewoon geleerd, voor de motor en voor de auto en 2 verschillende rijscholen. ene theorieboek zegt dat je t moet doen, andere zegt dat t wenselijk is. zelf bij afrijden te horen gekregen dat t wel moet. andere keer juist dat t wel kan, maar niet hoeft. zo duidelijk/simpel is t dus niet.
mwa, wettelijke regels zijn er nogal duidelijk over.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 13:05
~LiefEngeltje~
Avatar van ~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
het is niet verplicht,
maar ik geef in zulke situaties wel altijd richting aan zodat het voor anderen die staat te wachten om de weg op te rijden ook duidelijk is dat ik gewoon doorrijd en niet afsla.

op rotondes is richting aangeven ook niet verplicht, maar wel fijn als mensen het WEL fatsoenlijk doen.
__________________
<3 Mercedes, Bruine, Bougie, Henk, Bert, Elvis, Donkey, Binkie, Kees, Katrien en Lobke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 13:06
sas_andrea
Avatar van sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-11-2005 @ 10:47 :
mwa, wettelijke regels zijn er nogal duidelijk over.
volgens gratistheorie:

link
__________________
Life's a bitch, and then you marry one. :-P
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 13:12
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
sas_andrea schreef op 04-11-2005 @ 14:06 :
volgens gratistheorie:

link
Het zal wel niet voor niets gratis zijn denk ik
Die dikke streep is een doorgaande weg, als je die volgt verlaat je de weg dus niet, je slaat dus niet af, dus hoef je geen richting aan te geven. In bepaalde situaties is het wel zo netjes tegenover je mede weggebruikers als je het wel doet.

Bij het bord van de TS zou ik voor linksaf gewoon richting naar links aangeven. Voor "rechtdoor" mijn richtingaanwijzer 2x laten gaan ofzo en voor rechtsaf mijn richtingaanwijzer gewoon aan laten staan.
Als je dat doet is het volgens mij voor je mede-weggebruikers wel duidelijk wat je van plan bent.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 13:18
sas_andrea
Avatar van sas_andrea
sas_andrea is offline
ergens anders:

laat maar...
__________________
Life's a bitch, and then you marry one. :-P
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 13:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sas_andrea schreef op 04-11-2005 @ 14:06 :
volgens gratistheorie:

link
lees nou de onderste zin van de uitleg even.
Citaat:
Als je rechtdoor gaat is richting aangeven niet verplicht (je slaat immers niet af), maar voor de andere weggebruikers is het wel zo duidelijk als je een teken naar rechts geeft.
en richting aangeven naar links is nooit verplicht als je gewoon je eigen weg blijft volgen. Dan kunnen ze op die site best wat anders beweren, dat doet daar niks aan af.

(ik zal van t weekend wel even een goede bron zoeken voor je )
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 14:38
sas_andrea
Avatar van sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-11-2005 @ 14:52 :
lees nou de onderste zin van de uitleg even.


en richting aangeven naar links is nooit verplicht als je gewoon je eigen weg blijft volgen. Dan kunnen ze op die site best wat anders beweren, dat doet daar niks aan af.

(ik zal van t weekend wel even een goede bron zoeken voor je )
hihi... ik zeg niet dat wat ik doe fout is, of wat jij doet. is alleen al op meerdere fora een punt van discussie. nogal lastig voor mensen de nu met rijbwijzen bezig zijn, toch? als er tenminste 1 bron duidelijk is over hoe t zit, is t voor iedereen makkelijk. beetje raar nl dat ze zelfs bij blik op de weg wat anders zeggen als bij wegmisbruikers; dat ze zelfs bij een politieforum t er niet over eens zijn; dat ze bij t cbr de ene keer wel en de andere keer niet doen... etc.
__________________
Life's a bitch, and then you marry one. :-P
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:14
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Persoonlijk zou ik het wel doen, maar of het verplicht is weet ik niet. Het lijkt me gewoon handig om aan de rest van het verkeer duidelijk te maken wat je van plan bent. Wel zo veilig.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:18
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sas_andrea schreef op 04-11-2005 @ 15:38 :
hihi... ik zeg niet dat wat ik doe fout is, of wat jij doet. is alleen al op meerdere fora een punt van discussie. nogal lastig voor mensen de nu met rijbwijzen bezig zijn, toch? als er tenminste 1 bron duidelijk is over hoe t zit, is t voor iedereen makkelijk. beetje raar nl dat ze zelfs bij blik op de weg wat anders zeggen als bij wegmisbruikers; dat ze zelfs bij een politieforum t er niet over eens zijn; dat ze bij t cbr de ene keer wel en de andere keer niet doen... etc.
wegmisbruikers zou ik sowieso niet serieus nemen, die Spee beweert ook nogal vaak dingen die gewoon in strijd zijn met het RVV.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Ergernissen, tips en ervaringen in de auto
TopDrop
92 18-02-2008 10:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.