Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2006, 13:14
Odd Eye
Odd Eye is offline
Ik had plannen gemaakt om te gaan studeren aan de Universiteit van Leiden, maar omdat ik geen vwo-diploma heb, maar een havo-diploma, ga ik eerst een jaar hbo doen. Daar wil ik dan mijn hbo-propedeuse halen, zodat ik toegelaten kan worden aan de universiteit. Je moet dan 60 studiepunten halen en het liefst probeer ik deze in 1 jaar te halen. Mijn vraag is nu: Hoe moeilijk of hoe zwaar is het om 60 studiepunten in 1 jaar te halen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2006, 13:21
Verwijderd
ligt aan de studie, maar in principe is het goed te doen, daarnaast het is een stuk makkelijker dan WO, dus als je je P niet in een jaar kan halen terwijl je je er wel voor inzet is WO misschien niet iets voor jou

(klinkt mss een beetje naar, zo bedoel ik het niet)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 13:52
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Welke studie wil je gaan doen in Leiden?
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 14:04
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Dat ligt er maar net aan. Als je een opleiding kiest met vakken waar je op de middelbare goed is was, dan is het vast niet zo moeilijk om je P te halen.
Maar het is wel zo handig om een P te halen, die aansluit op je studie op de universiteit. Ik zou dus informeren naar welke P ze jou aanraden en dan aan die opleiding vragen hoe zwaar het is om de P te halen.


Ik ben nu ook bezig met m'n P halen en dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Mijn P sluit wel redelijk aan, maar ik heb in elk geval genoeg wiskunde gehad. Gelukkig zitten er aan de studie op 't WO geen toelatingseisen (ook niet qua vwo-profiel).
__________________
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 15:21
Verwijderd
Ligt volledig aan je studie. Voor de ene studie is 1 studiepunt een paar uurtjes lezen, voor de andere studie is het 20 uur blokken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:02
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
In principe staat één studiejaar gewoon voor 60 punten, dus moet dat haalbaar zijn. Het hangt er maar net vanaf hoeveel dingen jij naast je studie doet.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:11
Odd Eye
Odd Eye is offline
De studie die ik voor een jaar hbo doe is lerarenopleiding engels en aan de universiteit van Leiden wil ik talen en cultuur van China gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 11:03
Verwijderd
Uit het feit dat het standaard is dat je zestig studiepunten moet halen, kun je wel afleiden dat het normaal is dat je zestig studiepunten haalt. Bijzondere omstandigheden daargelaten moet elke student met een beetje modale intelligentie gewoon zestig studiepunten in het jaar kunnen halen, zeker in de makkelijker bètastudies.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 15:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Prima te doen vind ik. Veel mensen halen het niet, maar zij moeten er dan ook niet voor kiezen om naar de universiteit te gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 01-07-2006 @ 16:57 :
Prima te doen vind ik. Veel mensen halen het niet, maar zij moeten er dan ook niet voor kiezen om naar de universiteit te gaan.
Hmmm dan krijgen we bij ons aardig lege faculteiten, sterker nog ik denk dat je alle faculteiten kan samenvoegen in 1 gebouw
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 16:37
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2006 @ 12:03 :
Uit het feit dat het standaard is dat je zestig studiepunten moet halen, kun je wel afleiden dat het normaal is dat je zestig studiepunten haalt. Bijzondere omstandigheden daargelaten moet elke student met een beetje modale intelligentie gewoon zestig studiepunten in het jaar kunnen halen, zeker in de makkelijker bètastudies.
Feit is dat maar een een kleine groep studenten dit ook daadwerkelijk haalt. Trouwens vind ik makkelijke beta studies vrij onzin gepraat. Er zijn mensen die een studie wiskunde goed te doen vinden maar van geschiedenis geen helemaal niets voor elkaar kunnen krijgen. Of iets makkelijk en te doen is hangt toch echt in de eerste instantie van persoonlijke intresses en motivatie af.

Maar als de topicstarter denkt de uni aan te kunnen, dan moet het voor hem wel mogelijk zijn om 60 punten op hbo in een jaar te doen. Maar zoiets hangt ook af van persoonlijke omstandigheden, en op de hbo ook van je groepsgenoten.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 01-07-2006 @ 17:37 :
Feit is dat maar een een kleine groep studenten dit ook daadwerkelijk haalt.
Feit is ook dat best veel studenten in hun eerste jaar zich voornamelijk bezig houden met allerlei onzin in plaats van studeren. En bij sommigen blijft dat hun hele studie zo.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Het gaat over HBO hé, niet over de universiteit.

Ik doe een vrij pittige HBO opleiding en bij mij halen redelijk wat mensen hun P. Diegenen die het niet halen, 'zakken' meestal op de tentamens en dat komt dan door capaciteit, maar ook door te weinig inzet.
Maar nogmaals, vraag het na op je toekomstige school. En ik neem aan dat je zelf wel in kunt schatten hoe goed je bent in Engels.
__________________
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:37
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2006 @ 18:30 :
Feit is ook dat best veel studenten in hun eerste jaar zich voornamelijk bezig houden met allerlei onzin in plaats van studeren. En bij sommigen blijft dat hun hele studie zo.
Ronduit waar, ik vind een eis van 60 punten zeker geen heel onredelijk streven, maar ik denk dat het gezien de realiteit ook niet het meest realistische is.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 21:38
NN
NN is offline
Je studiehouding bepaalt voor een groot deel of je 60 ec in een jaar haalt.

Als rechtenstudent aan de RuG heb ik altijd wel mijn puntjes gehaald. De eerste jaren 60 ec per jaar (nominaal) en sinds ik wat vrijer ben (geen werkgroepen meer enzo) en leuke keuzevakjes mag kiezen, zo'n 90 ec per jaar.
Desondankls heb ik nog meer dan voldoende tijd over voor andere dingen.

(N.B. Bijna 50% van de studenten heeft bij ons na 2 jaar nog geen P! )
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 21:46
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 01-07-2006 @ 22:38 :
Je studiehouding bepaalt voor een groot deel of je 60 ec in een jaar haalt.

Als rechtenstudent aan de RuG heb ik altijd wel mijn puntjes gehaald. De eerste jaren 60 ec per jaar (nominaal) en sinds ik wat vrijer ben (geen werkgroepen meer enzo) en leuke keuzevakjes mag kiezen, zo'n 90 ec per jaar.
Desondankls heb ik nog meer dan voldoende tijd over voor andere dingen.

(N.B. Bijna 50% van de studenten heeft bij ons na 2 jaar nog geen P! )
Dat komt omdat jij niet bepaald representatief bent voor de doorsnee student.

Ik had dit jaar best wat meer kunnen doen maar dat mocht niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 01:51
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 01-07-2006 @ 17:04 :
Hmmm dan krijgen we bij ons aardig lege faculteiten, sterker nog ik denk dat je alle faculteiten kan samenvoegen in 1 gebouw
Het gaat over het hbo en de overstap van het hbo naar de universiteit. Mensen die op het hbo hun P niet in 1 jaar halen, doen er vaak niet verstandig aan om naar de universiteit te gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 17:01
Verwijderd
60 is gewoon normaal. Ik neem aan dat je van plan bent je colleges te volgen en je tentamens te leren, omdat je graag naar de uni wilt. Gewoon goed plannen dan is het goed te doen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2006, 18:59
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-07-2006 @ 22:46 :
Dat komt omdat jij niet bepaald representatief bent voor de doorsnee student.

Ik had dit jaar best wat meer kunnen doen maar dat mocht niet.
Hoezo?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:48
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Alle studiepunten halen die in een studiejaar gewoonlijk te halen zijn (dus de 60 ECTS waar we over spreken) is niet normaal, ongeacht wat sommige hier zeggen. Dat het te doen is en dat het normaal zou moeten zijn is een geheel ander punt, maar het gros van de studenten haalt de 100% score niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:54
Verwijderd
Het gros van de studenten kloot dan ook maar wat aan in het eerste jaar (mijzelf niet uitgezonderd). Het is natuurlijk de vraag of dat betekent dat de 60 puntengrens te hoog is, of dat de studenten gewoon te lui/dom zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 20:13
NN
NN is offline
Wat dat betreft had Rutte best gelijk. Als studenten meer inzet zouden tonen, kunnen ze ook meer punten halen...
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 20:35
Verwijderd
Dat komt door de nog altijd wijdverbreide opvatting dat het heel veel moeite kost om studie, plezier en nevenactiviteiten te combineren, iets dat natuurlijk pure kul is. Het probleem is dat heel veel studenten denken dat zodra ze uit 6V komen, ze wel even kunnen gaan feesten. Dan mis je inderdaad vaak een paar tentamens in het begin.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 20:42
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2006 @ 21:35 :
Dat komt door de nog altijd wijdverbreide opvatting dat het heel veel moeite kost om studie, plezier en nevenactiviteiten te combineren, iets dat natuurlijk pure kul is. Het probleem is dat heel veel studenten denken dat zodra ze uit 6V komen, ze wel even kunnen gaan feesten. Dan mis je inderdaad vaak een paar tentamens in het begin. in het complete eerste jaar.
En dan achteraf: o, maar ik heb er van geleerd, en ik ga het volgend jaar echt anders aanpakken etc etc. Gáát een jaar collegegeld.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 22:06
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ik claim ook niet dat het halen van de 60 studiepunten gemiddeld genomen te moeilijk zou zijn voor de studenten, maar (gebrek aan) capaciteiten is uiteraard slechts een van de factoren die relevant zijn. Door gebrek aan inzet is het halen van 60 studiepunten niet normaal (immers, de gemiddelde student haalt het niet).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2006, 22:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2006 @ 21:35 :
Dat komt door de nog altijd wijdverbreide opvatting dat het heel veel moeite kost om studie, plezier en nevenactiviteiten te combineren, iets dat natuurlijk pure kul is. Het probleem is dat heel veel studenten denken dat zodra ze uit 6V komen, ze wel even kunnen gaan feesten. Dan mis je inderdaad vaak een paar tentamens in het begin.
Ofdat er een groot gapend gat zit tussen waar de vwo stof stopt en de universiteitsstof verder gaat
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 10:37
DP17
DP17 is offline
Ik doe een vrij pittige technische HBO studie is mijn jaar zitten nog 18 andere studenten. Zelf haal ik men P op 3 punten na niet...in mijn klas heeft 1 meisje haar P gehaald en er zijn nog 2 medestudenten die hun P kunnen halen.....

Daarna is de hoogte score qua punten 57 maar er zijn er ook voldoende die moeite hebben met de grens om over te gaan die grens is 48 en er is zelfs iemand die moeite heeft om 40 te halen (het aantal dat je moet hebben om te blijven)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 10:57
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik vond het voor mijn HBO opleiding zeer pittig en dat vonden er veel. Nou hebben wij op school wel een alles of niks systeem. Je kunt 15 punten per blok halen, als jij 1 tentamen niet hebt gehaald, dan krijg je er 0. Hetzelfde voor een praktijkpunt of wat dan ook, en dat is wel zwaar. Maar in principe, met goede inzet en de goede capaciteiten (die je hopelijk wel hebt want anders zal een uni ook zwaar zijn) moet het te doen zijn
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-07-2006 @ 23:38 :
Ofdat er een groot gapend gat zit tussen waar de vwo stof stopt en de universiteitsstof verder gaat

Of dat de gemiddelde werktuigbouwkundestudent aan de TU Delft gewoon dom is, want een kantoorgenootje van mij heeft eerst ook WBT gedaan in Delft en volgens hem was de instelling van de meeste studenten daar om te huilen. Hij kon makkelijk vele commissariaten bij het corps doen en ook nog zijn studie in zes jaar halen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-07-2006 @ 23:38 :
Ofdat er een groot gapend gat zit tussen waar de vwo stof stopt en de universiteitsstof verder gaat
Ik denk dat dat nog wel meevalt, ik sluit mij eerder aan bij nare man, én ik denk dat het gewoon een stuk harder werken is, waar eerstejaars soms niet op rekenen. Je ziet toch vaak dat mensen die het vwo halen zonder iets te doen vaak struikelen op een vervolgopleiding, want, oh jee, er moet wat gebeuren!
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-07-2006 @ 18:01 :
60 is gewoon normaal. Ik neem aan dat je van plan bent je colleges te volgen en je tentamens te leren, omdat je graag naar de uni wilt. Gewoon goed plannen dan is het goed te doen.
Juist.

Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 19:05.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 12:28
NN
NN is offline
Als je goed kan plannen, komt het wel goed...

(Hoef je ook niet de laatste drie dagen voor je tentamen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat te leren.)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 13:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2006 @ 19:41 :
Of dat de gemiddelde werktuigbouwkundestudent aan de TU Delft gewoon dom is, want een kantoorgenootje van mij heeft eerst ook WBT gedaan in Delft en volgens hem was de instelling van de meeste studenten daar om te huilen. Hij kon makkelijk vele commissariaten bij het corps doen en ook nog zijn studie in zes jaar halen.
Dat kantoorgenootje is uiteraard erg representatief voor de statistieken. Bovendien komt er vanuit de TU al jaren het geluid dat het wiskunde onderwijs op de middelbare school te kort schiet.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 13:20
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2006 @ 19:41 :
Of dat de gemiddelde werktuigbouwkundestudent aan de TU Delft gewoon dom is, want een kantoorgenootje van mij heeft eerst ook WBT gedaan in Delft en volgens hem was de instelling van de meeste studenten daar om te huilen. Hij kon makkelijk vele commissariaten bij het corps doen en ook nog zijn studie in zes jaar halen.
Toch is het het eerste jaar wel een flinke omschakeling als je van het VWO komt. Dat kun je niet ontkennen. Dat is voor mij ook een hele gewenning geweest. Ik besteedde nul uur aan huiswerk en moet er nu eigenlijk toch flink aan trekken.

Ik moet daar wel aan toevoegen dat ik dit jaar schandalig weinig gehaald heb, maar het voornemen heb in augustus de schade flink in te halen en zowaar het idee heb dat ik goed op weg ben. Ik heb nu ook in één week tijd 18 studiepunten bijgesprokkeld en als ik heel reëel ben heeft me dat niet eens echt veel moeite gekost.

Aan de TS: Als je écht wil, is 60 studiepunten in één jaar heel goed te doen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 13:34
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
NN schreef op 02-07-2006 @ 21:13 :
Wat dat betreft had Rutte best gelijk. Als studenten meer inzet zouden tonen, kunnen ze ook meer punten halen...
Vind ik het dan weer wel grappig dat hij zelf zeven en een half jaar over zijn studie geschiedenis heeft gedaan.


Zelf heb ik dit jaar mijn propedeuse niet gehaald en dat komt inderdaad door slecht plannen en te weinig inzet. Als je er hard voor werkt moet het gewoon te doen zijn.

Citaat:
Ik denk dat dat nog wel meevalt, ik sluit mij eerder aan bij nare man, én ik denk dat het gewoon een stuk harder werken is, waar eerstejaars soms niet op rekenen. Je ziet toch vaak dat mensen die het vwo halen zonder iets te doen vaak struikelen op een vervolgopleiding, want, oh jee, er moet wat gebeuren!
Citaat:
Toch is het het eerste jaar wel een flinke omschakeling als je van het VWO komt. Dat kun je niet ontkennen. Dat is voor mij ook een hele gewenning geweest. Ik besteedde nul uur aan huiswerk en moet er nu eigenlijk toch flink aan trekken.
Heel herkenbaar ja.

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 13:36.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2006 @ 12:03 :
zeker in de makkelijker bètastudies.
Nu ben ik toch even benieuwd.. welke studies denk je dat dat zijn?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:22
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Het ligt wel een beetje aan de studie, maar vooral ook aan je inzet, interesse.

Ik doe zelf CMV en vind dat het best te doen is om in 1 jaar 60 punten te halen. (ik heb twee augustusherkansingen en hopelijk dus ook in 1 jaar mijn P) Maar wij moeten wel gewoon alles gemaakt hebben, alle toetsten en dingen die er zijn moet je voldoende maken.

Ik hoor ook mensen die kunnen compenseren mijn hun cijfers, dus een 4 tegen een 9 is een voldoende. Bij ons is dit dus niet zo. En nu hoorde ik gisteren van een meisje die SPH doet, dat ze meer punten kan halen dan 60 in 1 jaar. Zij hoefden niet perse naar het intro (krijg je 1 punt voor) want dan zou ze wel een andere opdracht doen. Kijk, in mijn ogen is dat ook simpeler: als je gewoon kan kiezen.

Maar met inzet, interesse en niet teveel 'leve het studentenleven!' is 60 punten best haalbaar. Helemaal als je hierna na de universiteit wilt, dan moet dit gewoon haalbaar voor je zijn.


Maar trouwens: je weet dat er ook Chineese taal en cultuur (ofzo) op HBO-niveau is? Dat is er iig in Maastricht, oud klasgenoot van mij doet dat. Veel van haar medeklasgenoten gaan na het eerste jaar verder in Leiden met de WO-studie..
__________________
I like to say what I want to say

Laatst gewijzigd op 05-07-2006 om 11:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Studeren met een depressie
Verwijderd
18 20-03-2010 13:24
Studeren HBO-Universiteit
Kwark89
5 29-01-2007 20:39
Algemene schoolzaken Brief examencommissie
Verwijderd
7 28-06-2006 22:27
Algemene schoolzaken De vermeende gelijkwaardigheid van WO-opleidingen.
Verwijderd
85 26-10-2005 10:06
Studeren Rechten, Psychologie, Communicatie; iemand tips!??
Ef
73 24-10-2004 22:49
Werk, Geld & Recht ov-jaarkaart te laat
very drunk driver
33 17-09-2003 21:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.