Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2009, 21:32
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik ontving vorige week een brief van mijn energieleverancier dat ze bericht hadden ontvangen dat ik ben overgestapt naar een ander. Ik wist van niks en belde ze verbaasd op. Blijkt dat iemand, van wie ik al sinds ik hier woon ook zijn afschriften hier in de bus krijg, zich op mijn adres heeft aangemeld bij een andere energieleverancier. Gevolg is nu dat ik een eindafrekening krijg per direct en bovendien de tijd dat ik bij de nieuwe energieleverancier heb gezeten, mijn stroom en gas bij hen moet betalen. Ik wil helemaal niet aan een andere leverancier betalen en ik zit ook helemaal niet te wachten op een eindafrekening die ik normaal pas over een paar maanden zou krijgen. Wat kan ik hier mee?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2009, 21:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Bij zowel je energieleverancier, als die 'nieuwe' aangeven dat iemand zich heeft voorgedaan als bewoner van jouw adres, en dit foutieve informatie is.

Jij bent degene die gaat over jouw adres. Anderen kunnen dus domweg geen rechtsgeldige contracten daarop afsluiten. Er heeft nooit een overstap plaatsgevonden, benadruk dat.

Oh, voeg er aan toe dat je ze veel succes wenst met het achterhalen van die klootzak. Als jij of hij namelijk de fout hebben gemaakt om met iets als de NEM, Oxxio of Energie Direct in zee te gaan, dan zullen ze namelijk proberen om je aan die nepoverstap te houden, of de kosten te verhalen. Ze staan ten slotte bekend als zeer klantonvriendelijk en agressief in dat soort dingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 22:06
Verwijderd
Dan kan je net zo goed een fiets aanschaffen met een dynamo, want geen enkele energieleverancier is te vertrouwen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Ik ontving vorige week een brief van mijn energieleverancier dat ze bericht hadden ontvangen dat ik ben overgestapt naar een ander. Ik wist van niks en belde ze verbaasd op. Blijkt dat iemand, van wie ik al sinds ik hier woon ook zijn afschriften hier in de bus krijg, zich op mijn adres heeft aangemeld bij een andere energieleverancier. Gevolg is nu dat ik een eindafrekening krijg per direct en bovendien de tijd dat ik bij de nieuwe energieleverancier heb gezeten, mijn stroom en gas bij hen moet betalen. Ik wil helemaal niet aan een andere leverancier betalen en ik zit ook helemaal niet te wachten op een eindafrekening die ik normaal pas over een paar maanden zou krijgen. Wat kan ik hier mee?
Geef bij je huidige leverancier aan dat de persoon niet woonachtig is op jouw adres en dat de overstap dus geen rechtsgrond heeft. Geef bij de nieuwe leverancier aan dat er geen overeenkomst is gesloten met hun op jouw adres en dat eventuele vorderingen niet rechtsgeldig zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 22:15
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ja, probleem is alleen dat ik niet weet wie die nieuwe energieleverancier is. Mijn eigen leverancier heeft me wel weer teruggenomen, maar ik ben een paar weken bij die ander klant geweest, of nouja niet ik, maar die andere persoon op mijn adres. Mijn energieleverancier kan niet zien wie mij heeft overgenomen en verwees me door naar de netbeheerder (enexis), maar die mogen dat niet vertellen. Ik kan nu dus hooguit alle mogelijke leveranciers afbellen om er achter te komen, maar dan nog weet ik niet of ze mij die informatie geven, aangezien die persoon zich met een andere naam heeft opgegeven.

Mag ik trouwens bij de gemeente vragen of er nog meer mensen zijn ingeschreven op mijn adres?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Ja, probleem is alleen dat ik niet weet wie die nieuwe energieleverancier is. Mijn eigen leverancier heeft me wel weer teruggenomen, maar ik ben een paar weken bij die ander klant geweest, of nouja niet ik, maar die andere persoon op mijn adres. Mijn energieleverancier kan niet zien wie mij heeft overgenomen en verwees me door naar de netbeheerder (enexis), maar die mogen dat niet vertellen. Ik kan nu dus hooguit alle mogelijke leveranciers afbellen om er achter te komen, maar dan nog weet ik niet of ze mij die informatie geven, aangezien die persoon zich met een andere naam heeft opgegeven.
Ik neem aan dat er dan wel een factuur is gekomen van die andere maatschappij? Mocht die komen dan geef je gewoon aan nooit een contract met hun overeengekomen te zijn.
Citaat:


Mag ik trouwens bij de gemeente vragen of er nog meer mensen zijn ingeschreven op mijn adres?
Ja, dat kan je gewoon opvragen. Je moet daarvoor wel met legitimatie naar het gemeentehuis.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 22:26
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb nog geen rekening ontvangen. Wijziging is ook pas 12 december ingegaan meen ik. Maar ik zal inderdaad vanzelf een rekening in de bus krijgen. Ik hoef deze dus niet te betalen en kom ook niet in de problemen als ik dat weiger? Ik ben nogal bang voor deurwaaarders
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 23:38
Mara
Mara is offline
Ik had een soortgelijk probleem - de nieuwe buren boven vergaten overal de 'A' achter te zetten. Gevolg: energie gestopt, ander internet aangevraagd, waterafrekening... Overal achteraan gebeld, gezegd dat ik diegene niet ben en alles werd zo teruggedraaid. Op die manier kwam ik er dus ook achter dat 't van de nieuwe mensen boven was. Ik had dus wel brieven geopend die niet op mijn naam, maar wel op mijn adres stonden, omdat ik 't niet vertrouwde
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Ik heb nog geen rekening ontvangen. Wijziging is ook pas 12 december ingegaan meen ik. Maar ik zal inderdaad vanzelf een rekening in de bus krijgen. Ik hoef deze dus niet te betalen en kom ook niet in de problemen als ik dat weiger? Ik ben nogal bang voor deurwaaarders
Geef aan dat je de vordering betwist en vraag ze de overeenkomst met jouw handtekening eronder te overleggen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 07:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Mag ik trouwens bij de gemeente vragen of er nog meer mensen zijn ingeschreven op mijn adres?
zoals gezegd even met je paspoort naar het gemeentehuis. misschien kan het zelfs telefonisch (kon hier wel).

je kunt zelfs een "onderzoek" laten starten naar die persoon. dit betekent dat de gemeente gaat kijken of ze hem kunnen traceren en anders wordt hij iig uitgeschreven op jouw adres. (normaal word je uitgeschreven bij een nieuwe inschrijving, maar hij wordt dan voor de gba een dak- en thuisloze )
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 09:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik hoef deze dus niet te betalen en kom ook niet in de problemen als ik dat weiger? Ik ben nogal bang voor deurwaaarders
Je hoeft die sowieso niet te betalen, want je bent nooit overgestapt. Je loopt helaas wel risico dat dat nieuwe energiebedrijf geen boodschap heeft aan de wet en een incassotraject start. Maar dat kun je met een gerust hart volledig negeren, men kan helemaal geen incasso voeren als er nooit een vordering op jou heeft bestaan.

Ik zou overigens ook even bellen met het GBA. Dan kun je voorkomen dat die persoon dit soort onzin in de toekomst weer uitvreet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 11:19
Ivo
Ivo is offline
Ga inderdaad zo snel mogelijk even naar het gemeentehuis, om te kijken wie er allemaal op jouw adres ingeschreven staan. Neem je ID-kaart of paspoort mee EN je huur- of koopcontract. Alleen een ID-kaart is niet voldoende om een "onderzoek" te laten starten naar eventueel andere personen op jouw adres. Je moet wel even aantonen dat JIJ de rechthebbende / hoofdbewoner bent van dat adres en die ander dus niet op dat contract vermeld staat. Als het adres van iemand enige tijd "in onderzoek" is geweest en er wordt geen nieuw adres gevonden, wordt deze persoon uitgeschreven van jouw adres. Zolang het "onderzoek" loopt, blijft de naam wel op jouw adres staan, maar mag een deurwaarder helemaal niets beginnen. Behalve dan brieven versturen, want dat mag iedereen naar jouw adres. Jij kan alleen die brieven volledig negeren.

Wat betreft rekeningen van een eventuele andere energiemaatschappij: Daar heb jij helemaal niets mee te maken. Als die rekening komt, eenmalig een reactie sturen dat jij nooit een contract hebt gesloten met hen en dat je ze veel plezier wenst met het achterhalen van de persoon die dat wel heeft gedaan en daarbij misbruik heeft gemaakt van jouw adres. Eventuele incassoprocedures volledig negeren.

En ja, het is erg vervelend als je allerlei ongewenste post van incassobureau's, deurwaarders en politie krijgt omdat een vorige bewoner zijn administratie niet op orde heeft. De eerste 5 a 6 maanden dat ik hier woonden was de meeste post afkomstig van geldeisers van de vorige bewoners. Naar alle instanties heb ik 1x een brief retour afzender gestuurd met de vermelding "verhuisd" er op. De rest is gewoon bij het oud papier beland, afgezien van een enkele envelop die ik uit automatisme heb geopend (ik woon hier alleen, dus alle post zou in principe voor mij bestemd moeten zijn, dus maak ik nog wel eens post open zonder eerst te kijken wie de geadresseerde is).
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 11:35
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Alleen een ID-kaart is niet voldoende om een "onderzoek" te laten starten naar eventueel andere personen op jouw adres. Je moet wel even aantonen dat JIJ de rechthebbende / hoofdbewoner bent van dat adres en die ander dus niet op dat contract vermeld staat.
dit zal uiteraard per gemeente en ambtenaar anders kunnen zijn, maar hier ging het iets makkelijker. wij konden ons via internet inschrijven. drie dagen later belt de gemeente/stadsdeel: dat er wel heel veel mensen op ons adres stonden (de vorige bewoners waren nog niet uitgeschreven). aan de telefoon werd ook gevraagd of ze dan maar zo'n onderzoek moesten starten. zou 3 maanden duren, dus hadden de oude bewoners nog drie maanden om zich over te schrijven. geen id of koopcontract nodig gehad om dit te laten doen. stadsdeelkantoor nog nooit van binnen gezien zelfs

overigens kan het ook voor gemeentelijke belastingen en heffingen schelen als er meer mensen staan ingeschreven dan er wonen.


onbekende post idd retour afzender en "verhuisd" of beter nog "geadresseerde onbekend" op de envelop.

maar goed, het is niet zeker of er op het adres van TS iemand anders staat ingeschreven. in dat geval moet alles via de energiemaatschappijen opgelost worden zoals hierboven beschreven.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 14:34
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Nou ik ben er inmiddels achter dat het om de vorige bewoner van mijn huis gaat. De man van de gemeente kon me na verifiëren van wat persoonsgegevens vertellen dat er 1 persoon op mijn adres staat ingeschreven. Toen ik uitlegde wat het probleem was en hem de naam van degene gaf om wie het ging, kon hij me vertellen dat dat de vorige bewoner is, die al ruim twee jaar niet meer op mijn adres staat ingeschreven. Nou ik begrijp er helemaal niks van, maar ik geloof dat het op de eindafrekening na dan toch verder weinig gevolgen voor me heeft. Ik vind het wel ontzettend vervelend dat dit zomaar kan.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.