Oud 13-07-2008, 16:07
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Sinds vier maanden heb ik een hond (uit het asiel). Hij vertoont pas sinds kort agressief gedragen jegens andere honden. Het asiel had me hiervoor gewaarschuwd. Als een hond in de buurt komt gaan zijn rugharen overeind staan en bijt hij van zich af. Nu is het 1 keer voorgevallen dat hij een hond van de buren goed te pakken heeft gehad. Beide honden waren los op een plek waar dit officieel niet mocht.

Mijn vraag: is er dan een schuldige aan te wijzen in deze situatie?

Sinds het bijtincident lijn ik mijn hond aan. Net liep ik met mijn hond (aangelijnd) over een grasveld waar honden wel los mogen. Er kwam een andere hond op ons afgerend, waarop mijn hond weer van zich afhapte. Ik ben nu benieuwd of ik fout ben, omdat mijn hond uithaalt.

Wat kan de politie doen als deze eigenaar mij aangeeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2008, 18:52
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Volgens mij is het zo dat als jouw hond aangelijnd is, jou sowieso geen blaam treft, maar ik weet het niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 18:53
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Dat lijkt me eigenlijk niet. Dan zou mijn hond bij wijze van spreken een andere hond enorm kunnen aanvallen, zonder enige verantwoordelijkheid/schuld.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 19:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Er moet sowieso een enorme rij incidenten (waarvan aangifte is gedaan) bestaan, voordat een hond afgemaakt kan worden. In de regel volgt eerst nog dat je hond dan verplicht een muilkorf om moet als die buiten komt.

Maar goed, als het beest niet normaal om kan gaan met andere honden, en je het hem niet kunt leren, dan betekend dat sowieso een muilkorf om wanneer de hond buiten gaat. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat je hond zich sneller bedreigt voelt wanneer die aan de lijn zit, en dan juist sneller gaat bijten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 20:12
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb net iemand gesproken die bij de politie werkt. Als de hond aangelijnd is, dan is de ander (meestal) verantwoordelijk voor de situatie. Tenzij mijn hond natuurlijk enorm agressief reageert, maar dat is niet het geval. En ja, een aangelijnde hond reageert vaak nog feller omdat hij zich sterker voelt.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 20:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En ja, een aangelijnde hond reageert vaak nog feller omdat hij zich sterker voelt.
?

Het komt juist door een bedreigende situatie; de aangelijnde hond kan niet rennen, terwijl de andere hond dat wel kan, en in een gevecht dus een groot voordeel heeft.

Als honden niet direct zien welke van de twee dominant is kan dat er dus voor zorgen dat de aangelijnde hond agressiever wordt, om voor zijn nadeel te compenseren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 13:35
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Je bent verantwoordelijk voor je eigen huisdier, wat er ook gebeurt. Maar die verantwoording geld twee kanten op. Dus als jij je hond uitlaat, en hij rent op de hond van de buren af en gaat die bijten, moet jij opdraaien voor de kosten.
Maar als ie aan de lijn is, en iemand houdt zijn hond niet bij zich, en die andere hond gaat jouw hond aanvallen, is die andere persoon ook verantwoordelijk voor zijn hond.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 20:31
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
?

Het komt juist door een bedreigende situatie; de aangelijnde hond kan niet rennen, terwijl de andere hond dat wel kan, en in een gevecht dus een groot voordeel heeft.

Als honden niet direct zien welke van de twee dominant is kan dat er dus voor zorgen dat de aangelijnde hond agressiever wordt, om voor zijn nadeel te compenseren.
Toch is de meest voorkomende reden dat een aangelijnde hond uitvalt dat wat Stefanie zegt. Juist doordat ze in contact staan met de baas voelen honden zich stukken sterker. Ook om die reden moet je nooit een hond vastpakken als hij/zij rond een andere hond aan het draaien is. De kans dat het dan mis gaat is groot, erg groot.

Maar OT: Zolang jow hond aangelijnd is en de andere hond losloopt, heb jij geen schuld. Ook in een losloopgebied moet je je hond bij je kunnen houden. (al is het misschien ook niet helemaal handig vanuit jouw kant om met een hond-agressieve hond naar een losloopgebied te gaan).

Wat betreft het eerste voorval is het voor zover ik weet zo dat jullie allebei fout zijn geweest en er daarom niemand echt schuldig is. Maar dat zal waarschijnlijk ook van de situatie afhangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saaiterklaas #1748
fizzle-fluffy
500 05-12-2012 10:46
Flora & Fauna Stelling sterilisatie/castratie
Volk
7 25-09-2010 23:55
Flora & Fauna De wet over dier doden met tegenaanval
Rerisen Phoenix
68 18-10-2007 10:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Recht in eigen hand nemen tegenwoordig toegestaan?
MB
53 05-03-2006 18:12
Flora & Fauna [Probleem] Hond met verlatingsangst
Verwijderd
17 14-12-2003 20:14
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.