Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2003, 10:02
Verwijderd
Hey luitjes,

Ik heb een vraagje. Kom net bij de oogarts vandaan, omdat ik toch een bril wou. Ik heb het niet echt nodig, maar hoe mijn ogen nu zijn is gewoon erg vervelend in het verkeer. Opzich heb ik de bril dus alleen voor het verkeer, maar moet je een bril echt altijd ophouden? (Omdat men zegt dat je ogen anders achteruit gaan) niet dat ik het erg vind om een bril te dragen though. Ik heb R-1.25 en L-1.0, -0.75.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 10:43
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Dat kun je beter vragen bij de oogarts.

Ik ken wel een aantal mensen die álleen hun bril opzetten bij het auto rijden, maar geen idee wat voor sterkte zij hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 11:04
Verwijderd
Nee, tenzij je steeds met je ogen gaat knijpen enzo zodra je bril af is. Je ogen worden niet slechter van het onscherp zien, maar van het wanhopig proberen om tóch scherp te stellen. Jouw afwijking is niet erg groot, dus als jij 'm alleen op zet als je op afstand scherp moet kunnen zien (tv kijken, tekst op afstand lezen, autorijden etc) dan lijkt mij dat wel genoeg.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 12:32
Verwijderd
Je hoeft 'm niet altijd op te houden volgens mij. Ik moet ook een bril: krijg 'm deze week nog. Mijn ogen zijn wel iets slechter dan die van jou, maar die van mij is vooral voor tv kijken en op het bord lezen. De opticien zei dat ik 'm verder op moest doen als ik daar behoefte aan had, maar dat het echt niet verplicht was ofzo.
Ik denk dat je pas altijd je bril ophebt als je anders heel weinig ziet en je ogen nog iets slechter zijn. Zodra ze nog een stuk slechter worden, kan ik het me voorstellen dat je toch wel de hele dag met je bril opzit, omdat je anders niks ziet.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 13:07
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Het is inderdaad niet persee nodig, maar ik denk dat jij op een gegeven moment er wel behoefte aan gaat krijgen zeg maar.. Dat het toch wel fijner is met bril enzo.. Ik kan niet zonder mijn lenzen / bril meer (oke, ik heb ook een grotere afwijking). Maar het is toch fjin om alles exact goed te zien.. Ik heb er 'last' van dat ik het idee heb dat mijn sterkte niet helemaal goed is, dus dat ik van een bepaalde afstand iets niet kan lezen, mara dat ik dat dan wel wil kunnen lezen.. Maarja, vaak kunnen anderen het dan ook niet lezen en een enkeling wel...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 13:36
miro
Avatar van miro
miro is offline
Nee, als t alleen voor t verkeer noodzakelijk is al helemaal niet.

Mijn ogen zijn dr zelfs op vooruit gegaan (niet op de goede manier maar toch) Doordat ik juist mn bril nooit opzette, zijn mn ogen van +4 naar +0,5 gegaan en heb ik dus nu geen bril meer nodig.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 13:51
Verwijderd
Thnx voor de reacties, dat wou ik eigenlijk alleen even weten.

Het kan inderdaad kloppen dat ik er behoefte aan krijg. Door dat apparaat bij de oogarts had ik ook zoiets van "damn, wist niet dat ik zo goed kon zien", verslavend effect lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 14:23
Verwijderd
Citaat:
[AuC] schreef op 16-12-2003 @ 14:51:
Thnx voor de reacties, dat wou ik eigenlijk alleen even weten.

Het kan inderdaad kloppen dat ik er behoefte aan krijg. Door dat apparaat bij de oogarts had ik ook zoiets van "damn, wist niet dat ik zo goed kon zien", verslavend effect lijkt me.
Idd, en daar worden je ogen dan lekker ontspannen van... waardoor je niet meer zonder kan.
Dus alleen opzetten wanneer je hem nodig hebt
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 14:39
:) L. :)
:) L. :) is offline
Ik heb zelf ook een bril. Ik heb aan allebei m'n ogen -1.25 en ik heb m'n bril niet altijd op. Ik zet m'n bril alleen op voor op het schoolbord, en verder als ik er zin in heb, want dan zie ik gewoon meer. Ook handig bij tv kijken. Ik heb dus de helft van de tijd m'n bril op ongeveer. Maar ik heb juist het idee dat het wel goed is om af te wisselen. Dan kunnen je ogen blijven trainen met kijken zonder bril, en af en toe kunnen ze even uitrusten
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 15:10
Verwijderd
Ik heb iets van -1.50 of -1.75 aan beide ogen, is wel iets meer, oké, maar ik kan echt niet zonder m'n bril... Ik krijg er ontzettende koppijn van, word er ontzettend moe van en ik word er gewoon gek van... Ik heb ook niet het gevoel dat ik mijn ogen train als ik m'n bril af heb, integendeel eerder, als ik m'n bril een tijdje af heb gehad, zie ik minder goed. (En dat is niet omdat ik er aan gewend ben, want dat is al vanaf het allereerste begin zo.) Ik heb btw ook nog nooit daarvan gehoord...juist eerder dat het beter is om je bril zoveel mogelijk te dragen.

Laatst gewijzigd op 16-12-2003 om 15:46.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 15:35
Verwijderd
Zelf heb ik links en rechts iets van -3 ofzo.
Volgens de opticien maakt het niet uit of ik m'n bril wel of niet opzet, wat betreft achteruitgang van de ogen ofzo.

Ik mag m gewoon op en afzetten als ik daar zin in heb zegmaar...

Niet dat ik veel zie zonder bril, en kheb m standaard op, maar toch

Maar ik weet niet of dat dat verschilt voor bijvoorbeeld jouw sterkte, zou best kunnen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 15:36
Verwijderd
ik heb m'n bril wel altijd op...maar weet niet of je ogen ervan achteruit gaan als je je bril niet de hele tijd ophebt
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 15:47
MissKiss1985
Avatar van MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Ik heb mijn bril ook alleen voor autorijden. En als ik erge hoofdpijn heb. Als ik dat niet heb kan ik er niet eens doorheen zien.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 15:48
Verwijderd
Neem lenzen, bij mij begon het met een soortgelijke sterkte. Ook ik nam een brilletje om te gebruiken wanneer het echt nodig was. Maarja, je merkt al heel gauw dat er met bril een wereld voor je open gaat. Het is geweldig om ineens blaadjes, voor zover die er nu zijn, en de groeven tussen de stenen van huizen te kunnen zien(!). Je dag kan niet meer stuk

Daarom ben ik vrij snel op lenzen over gegaan. Een bril gaat je mateloos irriteren. Denk aan regen, uitgaan, rennen, zweten en ga zo maar door.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:05
Verwijderd
Toen ik mijn eerste bril kreeg had ik -1.25 geloof ik, en mij werd verteld dat je bij deze sterkte niet altijd je bril op hoeft, alleen als je ver moet kijken enzo Maar ik vond het al meteen zo vervelend om hem niet op te hebben, dat ik hem gewoon altijd op had
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 16-12-2003 @ 16:48:
Daarom ben ik vrij snel op lenzen over gegaan. Een bril gaat je mateloos irriteren. Denk aan regen, uitgaan, rennen, zweten en ga zo maar door.
Lenzen kunnen ook mateloos gaan irriteren.

Ik ben van een bril naar lenzen en weer terug naar een bril gegaan.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:39
ZIJ
Avatar van ZIJ
ZIJ is offline
Ik heb een lens en een bril. Persoonlijk heb ik best veel last van mijn lens, dus ik kan die vaak niet in.. Maar als ik mijn bril opheb, word ik heel snel moe. Maar sowieso, want ik ben redelijk scheel (aangezien mijn aparte afwijking). Ik denk niet dat het erg veel kwaad kan als je niet altijd je bril ophebt, aangezien je geen grote afwijking hebt... Als je ogen snel achteruit gaan, zou ik toch maar vaker je bril opzetten. Want ik ben van -10 naar -12 gegaan
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-12-2003 @ 16:10:
Ik heb iets van -1.50 of -1.75 aan beide ogen, is wel iets meer, oké, maar ik kan echt niet zonder m'n bril... Ik krijg er ontzettende koppijn van, word er ontzettend moe van en ik word er gewoon gek van... Ik heb ook niet het gevoel dat ik mijn ogen train als ik m'n bril af heb, integendeel eerder, als ik m'n bril een tijdje af heb gehad, zie ik minder goed. (En dat is niet omdat ik er aan gewend ben, want dat is al vanaf het allereerste begin zo.) Ik heb btw ook nog nooit daarvan gehoord...juist eerder dat het beter is om je bril zoveel mogelijk te dragen.
Zoiets belandde ik ook bij de oogarts. Had vaak - voornamelijk als het zonnig was - barstende hoofdpijn, en kon amper op mijn benen staan. De laatste tijd (misschien doordat de zon zo weinig schijnt ) is dat afgenomen.

Maar goed, ik zie verder in ieder geval wel wat ik doe. Maar ik denk inderdaad zoals zovelen zeggen, dat het vaak ophouden wordt. En helemaal nu ik gezien heb, hoe ik nooit heb geweten dat je kan zien.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 18:03
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Jouw sterkte valt nog mee. Zodra je er last van begint te krijgen, je dingen (van een afstand) steeds minder goed kunt zien, kun je overwegen je bril altijd (of steeds vaker) op te zetten. Verder kun je ook elk half jaar of zo even je ogen laten opmeten, voor de zekerheid. Eigenlijk, nu je gezien hebt wat je allemaal kunt zien mét bril. 't Zou een reden kunnen zijn om je bril altijd op te houden.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 09:37
floortje bloem
Avatar van floortje bloem
floortje bloem is offline
je moet even zelf kijken of je "rustiger" kijkt met of zonder bril, als je merkt dat je met een bril veel fijner kijkt, houdt hem dan gewoon op.
moet je zelf een beetje uitzoeken.

ik heb zelf ook een bril, aan allebei de ogen -5 dus moet hem zowiezo de hele dag op (vind het overigens niet erg )
__________________
*dream of butterflies instead*
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 09:49
Verwijderd
Je houdt 'm vanzelf de hele tijd op, het wordt vervelend om hem de hele tijd op en af te zetten en met een brillenhoesje te slepen... maar in een ver, ver verleden deed ik 'm ook op en af en daar werden mijn ogen niet slechter van.
Mijn vader doet het altijd, hij heeft zijn bril alleen op met tennissen en auto-rijden. Verder nergens last van...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 11:09
fib
Avatar van fib
fib is offline
ik snap niet waarom je je bril niet gewoon de hele dag op zet??
Zelf heb ik -1 en -1,5 maar als ik hem niet op heb mis ik gewoon de helft. Het groote voordeel van een bril is dat je alles ziet.....
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:40
Susanne
Susanne is offline
Ik heb 'm alleen maar op in de les en als ik me moet concentreren dus bijvoorbeeld met presentaties en dergelijke. met uitgaan en sport heb ik 'm meestal niet op, is ook niet echt nodig

maar ik zou het even vragen bij de oogarts als ik jou was, is bij iedereen anders I guess
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 14:32
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
ik heb hem wel atijd op... maaaaaaaaaar (nutteloze post) ik heb dan ook -10 links, en -11 rechts..
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:46
Angel Of Faith
Avatar van Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Ik draag al een eindje een bril, het is nu mijn zevende jaar dat ik em heb. Ik heb em steeds op om naar tv te kijken of het bord op school te zien. Ik rijd nog niet in auto, maar als ik ooit mijn rijbewijs heb zet ik em natuurlijk op om op de baan te rijden. Voor de rest zet ik em altijd af, als ik op straat loop of zo of ik ga ergens naartoe heb ik em nooit op, ik vind het ook niet nodig. Oké ik loop wel es mensen voorbij die ik ken, omdat ik ze niet herken, maar iedereen weet al lang dat het komt omdat ik ze gewoon niet kan zien . Ik denk niet dat het een negatieve invloed heeft op je ogen, natuurlijk zal je wel ondervinden dat als je je bril afzet na een paar uren of zo dat het wat schemert maar dat heb ik nu al zeven jaar en na een paar minuutjes gaat dat over omdat je ogen wennen, maar echt slecht is het volgens mij niet. In die zeven jaar heb ik mijn glazen nog maar één keertje moeten laten versterken en dan nog maar met een halfje ofzo. Dus niet echt iets om je zorgen over te maken. Veel sterkte!
__________________
<~ Ik ben van niemand, alleen van mezelf!~>; no hope, no love, no glory... no happy ending; I should have kicked your ass instead!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 18:32
the tourist
the tourist is offline
Ik heb -1,25 en -1,5 (inmiddels -2 volgens mij ), maar ik heb mijn bril alleen op als ik op school iets op het bord moet lezen en als ik tv kijk.

Voordat ik mijn bril had, had ik eigenlijk alleen door dat ik dingen minder goed zag dan anderen als ik iets in de verte moest lezen. Nu ik een bril heb, weet ik dat ik alles met bril er duidelijker kan zien. Eigenlijk zou ik mijn bril nu liever wat vaker op hebben, maar omdat ik hem niet echt geweldig vind staan doe ik dat niet Ik herken mensen in de verte vaak niet, dat wordt een beetje irritant. Ik denk dat ik binnenkort maar lenzen ga nemen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 23:16
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
weg met die brillen, hier me die laser behandeling. Toch gek he dat je op 1 minuutje tijd nooit meer een bril hoeft te dragen.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 10:46
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Apomes schreef op 20-12-2003 @ 00:16:
weg met die brillen, hier me die laser behandeling. Toch gek he dat je op 1 minuutje tijd nooit meer een bril hoeft te dragen.
Niet iedereen heeft daar geld voor.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
MoonMonkey schreef op 20-12-2003 @ 11:46:
Niet iedereen heeft daar geld voor.
En niet iedereen wil het risico van levenslange blindheid nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 11:08
ZIJ
Avatar van ZIJ
ZIJ is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 20-12-2003 @ 20:54:
En niet iedereen wil het risico van levenslange blindheid nemen.
En niet alle afwijkingen kunnen weggelaserd worden. Dat gaat maar tot -7 ongeveer...

(de kans op levenslange blindheid is heel klein...)


Je kan wel een andere operatie ondergaan, waarna je helemaal goed kan zien. Dan krijg je een kunstlens. Maar dat is wel gevaarlijker.

Maargoed, ik met mijn stomme ogen houd me hier verder buiten, [AuC] kan gewoon gelaserd worden...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 12:27
madwoman
madwoman is offline
Toen ik die sterkte had, had ik hem bijna altijd op. Vooral door de week. Het is zo irritant als je m elke keer op en af moet zetten. Als je naar school fietst heb je m nodig, dan ff niet, in de les weer wel, want anders kun je tekst op het bord niet lezen, in de pauze kun je ook wel zonder, maar dan heb je weer les enz. Ik werd er gek van. Ook als het buiten in het donker had ik m altijd op, anders zag ik mn eigen voeten neit eens In het weekend had ik m niet vaak op, gewoon omdat ik nooit wat deed behalve lezen of huiswerk maken en dat kan zonder Vond die bril zowiezo een irritant ding. Nooit aan kunnen wennen, heb nu lenzen.
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 19:32
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Apomes schreef op 20-12-2003 @ 00:16:
weg met die brillen, hier me die laser behandeling. Toch gek he dat je op 1 minuutje tijd nooit meer een bril hoeft te dragen.
het schijnt er soms best wel bloederig aan toe te gaan. Veel van die prive' klinieken werken niet volgens de regeltjes. Zo woden er regelmatig 2 ogen tegelijk gelaserd, want dat is efficient.

mijn ogen zijn me veelste kostbaar, je belangrijkste zintuig.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 18:21
Ocharme ik
Avatar van Ocharme ik
Ocharme ik is offline
Ik draag een bril in de les, voor de tv en als ik met de auto rij, maar sinds ik hem nu zo een paar maand draag, tijdens deze dagelijkse handelingen, voel ik wel dat ik binnenkort hem altijd zal moeten aandoen, blijkbaar wennen je ogen heel rap aan een bril... ik zie er dus niet uit met een bril....bah
__________________
"There's a crack in everything, that's how the light gets in"
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Bij welke sterkte hele dag een bril
Retroflex
33 25-03-2021 13:45
Lichaam & Gezondheid Aan bril wennen
Daantje_0705
27 10-01-2008 16:15
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 09:55
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Lifestyle lenzen of bril?!
here I am
89 04-08-2003 14:28
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 22:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.