Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2004, 21:03
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Zoals bekend is wil men een wet in gaan voeren waarmee scooters en brommers die te hard gaan gelijk vernietigd kunnen worden.

De snelheid wordt bepaald door middel van een bank die de KW meet. Dit is altijd verschillend aangezien het gewicht mee berekend moet worden in de formule.

Nu vraag ik mij af, voorheen heeft nooit iemand echt de moeite genomen om er een rechtzaak van te maken omdat een rechtzaak meestal meer kost dan de boete (100 euro, gemiddeld genomen)

Als de overheid nou doodleuk scooters gaat vernietigen a 2200 euro per stuk en er komt een rechtzaak, wat zou dan de kans zijn dat de "burger" wint?

Immers, europese wetgeving schrijft ook voor dat 3,5 KW legaal is voor een tweewieler echter Nederland heeft hierop een slinkse manier bedacht om het te omzeilen. Namelijk, een maximale snelheid van 45 km/u. De snelheid word gemeten met een rollerbank die KW's meet en volgens de overheid is boven de 0,5 KW gelijk aan een hogere snelheid dan 45 km/u

Zullen hier vast wel juridisch opgeleiden studenten zitten die mij hier alles over kunnen vertellen en wat de mogelijke gevolgen van een uitspraak kunnen zijn
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2004, 21:46
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
ěk vind het wel belachelijk als ze dat echt met die scooter gaan doen..

mijn scooter rijd bijna 60 en op de rollerbank heb ik geen problemen.. ( tenminste tot nu toe nog niet )

maar stel dat ik er problemen mee krijg dat ze heb dan direct innemen en vernietigen vind ik absurt..



in iedergeval een 1e waarschuwing aka een boete of zo, maar niet direct innemen... !
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 00:03
Verwijderd
Die Europese wetgeving geeft natuurlijk alleen de bovengrens. Er zal wel een clausule instaan dat de landen van de EU zelf lagere maximale vermogens mogen vaststellen. Dat heeft Nederland dus gedaan.

Om het even om te draaien, het zou wel ongelooflijk dom zijn als er een wet zou komen in Nederland die bij het eerste het beste proces meteen onderuit zou gaan. Je kunt ervan uitgaan dat dat niet zo is, dus de kans dat je zo'n zaak wint lijkt me nihil.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 08:35
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
freakyfire schreef op 28-10-2004 @ 22:46 :
ěk vind het wel belachelijk als ze dat echt met die scooter gaan doen..

mijn scooter rijd bijna 60 en op de rollerbank heb ik geen problemen.. ( tenminste tot nu toe nog niet )

maar stel dat ik er problemen mee krijg dat ze heb dan direct innemen en vernietigen vind ik absurt..



in iedergeval een 1e waarschuwing aka een boete of zo, maar niet direct innemen... !
Hoe komt het dat jouw scooter 60 km/u rijdt? Ik dacht dat ze niet harder konden dan 45 km/u. Opzich is 45 best wel logisch, want als het iets meer dan 50 was geweest, zou je ook op de autoweg mogen rijden en dat lijkt me toch wel gevaarlijk.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 16:09
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
je moet ook vaak tussen de auto's rijden die 50 gaan
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 16:26
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
45 rijd je met een stel begrenzers erin. Die begrenzen de snelheid en niet het vermogen. Haal je de begrenzers eruit, zal je (verschillend per scooter) 60 / 75 halen. Maar heeft je scoot nog hetzelfde vermogen, of misschien íetsje hoger.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 17:33
snoodaard
Avatar van snoodaard
snoodaard is offline
Laten we voorop stellen dat volk op scooters een verkeerde investering heeft gemaakt in mijn opzicht.

Een boete aanvechten is natuurlijk leuk maar bij directe vernietiging van het voertuig is er geen sprake van een boete in geldelijke zin.

Je zou kunnen proberen in geval van een vernietigde scooter de waarde van het ding terug te vorderen van de staat. Hier zitten wel de complicaties aan dat deze waarde beduidend lager zal zijn dan de nieuwprijs én,zoals nare man al aangaf,zal de desbetreffende wetgever er wel rekening mee hebben gehouden dat niet iedereen zijn stuk herrie graag vernietigd ziet.

Zou je er toch in slagen een vordering erdoor te krijgen dan zouden de mogelijke gevolgen zijn dat er in het tijdsframe voordat men een wetwijziging doorvoert nog een aantal vorderingen toegewezen worden.

Wat betreft de europese wetgeving, heb je voordat je die 3,5KW limiet poste wel rekening gehouden dat 'tweewieler' ook motoren kunnen impliceren i.p.v. scooters ? Ik ben er verder niet bekend mee laat staan met de maatstaaf die aangegeven wordt dus als je dit even zou willen ophelderen
__________________
op een lege maag geen revolutie
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 17:41
Counterfeit
Avatar van Counterfeit
Counterfeit is offline
Citaat:
45 rijd je met een stel begrenzers erin. Die begrenzen de snelheid en niet het vermogen. Haal je de begrenzers eruit, zal je (verschillend per scooter) 60 / 75 halen. Maar heeft je scoot nog hetzelfde vermogen, of misschien íetsje hoger.
de mijne ging zonder 2 van de 3 begrenzers 90-95
op de rollerbank zou ie begrenst 0,5 kW moeten hebben
met die begrensers eruit maakte hij 1,1
__________________
If we would take life as serious as this, we would never evented malibu

Laatst gewijzigd op 29-10-2004 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:11
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 29-10-2004 @ 17:09 :
je moet ook vaak tussen de auto's rijden die 50 gaan
Op de autoweg mag je 100 km/u.
Dan is het best wel gevaarlijk als er iemand op z'n scootertje daar 50 rijdt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 29-10-2004 @ 19:11 :
Op de autoweg mag je 100 km/u.
Dan is het best wel gevaarlijk als er iemand op z'n scootertje daar 50 rijdt.
Ik denk niet dat hij het over een snelweg heeft, slimmerd

Meteen vernietigen vind ik trouwens wel érg drastisch. Een flinke boeten, misschien het innemen van een certificaat of scooter (ligt echt aan hoe ver hij boven de grens zit), ok... Maar direct vernietigen lijkt me erg onnodig.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:53
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
Citaat:
Vice schreef op 29-10-2004 @ 09:35 :
Hoe komt het dat jouw scooter 60 km/u rijdt? Ik dacht dat ze niet harder konden dan 45 km/u. Opzich is 45 best wel logisch, want als het iets meer dan 50 was geweest, zou je ook op de autoweg mogen rijden en dat lijkt me toch wel gevaarlijk.

je dacht dat ze niet harder kondern dan 45? lol

nee, de scooter loop uit zich zelf tegen de 60, er is niets aan gedaan.. alle scooters lopen standaard als harder dan 45..
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:55
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-10-2004 @ 19:37 :
Ik denk niet dat hij het over een snelweg heeft, slimmerd
Maar ik wel en ik had het idee dat hij op mij reageerde.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:58
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
freakyfire schreef op 29-10-2004 @ 19:53 :
je dacht dat ze niet harder kondern dan 45? lol

nee, de scooter loop uit zich zelf tegen de 60, er is niets aan gedaan.. alle scooters lopen standaard als harder dan 45..
Joh.

Opzich wel logisch want auto's kunnen ook sneller dan 120 km/u.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 19:03
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Vice schreef op 29-10-2004 @ 19:58 :
Joh.

Opzich wel logisch want auto's kunnen ook sneller dan 120 km/u.
Dat is geen logica. Een gewone brommer haalt geen 120...

Maargoed, standaard wordt er een pot rotzooi in de uitlaat gestampt om maar zachter te gaan als scooters geimporteerd worden. Ben ik blij dat ik met dat opvoergezeik geen last heb over 5 maanden

Maaruh, tis natuurlijk dom, als het limiet dan op 45 km/u blijft. Want die snelheid is gewoon gevaarlijk op de weg. Theoretisch gezien moeten alle brommers 50 gaan, even hard als auto's. Maar je moet ook naar de praktijk kijken, de meeste auto's rijden minstens 60 op vele 50 km/u wegen. Het limit van een brommer moet dan minsten op 60 gezet worden, voor de hoogste veiligheid, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 20:26
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
vreemd: een invalide auto... wettelijk gezien als bromvoertuig zal standaard een snelheid kunnen behalven van 60 km. per uur..... rara?
__________________
Hetzij zo...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 29-10-2004 @ 20:03 :
Dat is geen logica. Een gewone brommer haalt geen 120...

Maargoed, standaard wordt er een pot rotzooi in de uitlaat gestampt om maar zachter te gaan als scooters geimporteerd worden. Ben ik blij dat ik met dat opvoergezeik geen last heb over 5 maanden

Maaruh, tis natuurlijk dom, als het limiet dan op 45 km/u blijft. Want die snelheid is gewoon gevaarlijk op de weg. Theoretisch gezien moeten alle brommers 50 gaan, even hard als auto's. Maar je moet ook naar de praktijk kijken, de meeste auto's rijden minstens 60 op vele 50 km/u wegen. Het limit van een brommer moet dan minsten op 60 gezet worden, voor de hoogste veiligheid, lijkt mij.
Ik heb sowieso al problemen met de maximumsnelheden voor brommers/scooters.

Binnen de bebouwde kom mag je 30 km/h en ben je meestal (bepaald de gemeente zover ik weet zelf) verplicht op de rijbaan te rijden. Heb ik geen problemen mee, zolang het een 30 km/h wijk/straat is. Helaas is dit meestal niet het geval en mogen de auto's gewoon 50 km/h waardoor je op allerlei mogelijke en bijna onmogelijke manieren ingehaald wordt.

Buiten de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 40 km/h en wordt je geacht op de fietspaden te rijden. Bij een niet te breed fietspad of fietsers die met meer dan 2 personen langs elkaar rijden, is met deze snelheid ook het inhalen gevaarlijk.

Kortom, alle ministers/wethouders en anderen in Nederland die deze wetgeving hebben bedacht moeten ze eens een paar dagen/weken op een brommer/scooter door heel het land laten rijden. Kijken wat ze er zelf van vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 21:32
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
Citaat:
Blink182 schreef op 29-10-2004 @ 18:41 :
de mijne ging zonder 2 van de 3 begrenzers 90-95
op de rollerbank zou ie begrenst 0,5 kW moeten hebben
met die begrensers eruit maakte hij 1,1
Speedfigth of vivacity?

wat voor uitlaat?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 21:39
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Vice schreef op 29-10-2004 @ 19:55 :
Maar ik wel en ik had het idee dat hij op mij reageerde.
autoweg = snelweg ?
dus als een scooter 50 kan, mag ie op de snelweg, logisch
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-10-2004, 23:24
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 29-10-2004 @ 22:39 :
autoweg = snelweg ?


autoweg --> weg voor voertuigen waar je maximaal 100 km/u mag rijden. Om op deze weg te mogen rijden moet je voertuig minimaal 50 km/u kunnen rijden.

autosnelweg --> weg voor voertuigen waar je maximaal 120 km/u mag rijden. Om op deze weg te mogen komen moet je voertuig minimaal 65 km/u kunnen rijden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 23:37
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 29-10-2004 @ 20:03 :
Dat is geen logica. Een gewone brommer haalt geen 120...
Zie ik dat dan? Wat ik bedoelde is dat de limiet voor auto's 120 km/u is, maar de auto's zelf veel harder kunnen.
Dat heb je dus ook met scooters.

Citaat:

Maargoed, standaard wordt er een pot rotzooi in de uitlaat gestampt om maar zachter te gaan als scooters geimporteerd worden. Ben ik blij dat ik met dat opvoergezeik geen last heb over 5 maanden

Maaruh, tis natuurlijk dom, als het limiet dan op 45 km/u blijft. Want die snelheid is gewoon gevaarlijk op de weg. Theoretisch gezien moeten alle brommers 50 gaan, even hard als auto's. Maar je moet ook naar de praktijk kijken, de meeste auto's rijden minstens 60 op vele 50 km/u wegen. Het limit van een brommer moet dan minsten op 60 gezet worden, voor de hoogste veiligheid, lijkt mij.
Ben jij nou echt zo dom of doe je alsof je dom bent?
Dit slaat natuurlijk nergens op. Alleen maar omdat de automobilisten zich niet aan de snelheid houden, moet de limit van scooters maar omhoog.
Maar wat ik al eerder zei, en ik heb het idee dat niemand begrijpt wat ik zeg, wanneer je limit naar 60 km/u brengt, wordt ook in de ogen van het verkeer de snelheid van scooter van 45 naar 60. Natuurlijk is het al bekend dat scooters de 60 km/u haalt, maar we doen nu allemaal net of die niet harder dan 45 km/u kan. Anders zou je legaal op een autoweg mogen rijden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Iets anders, heb jij een rijbewijs?
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 00:48
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Ben jij nou echt zo dom of doe je alsof je dom bent?
Dit slaat natuurlijk nergens op. Alleen maar omdat de automobilisten zich niet aan de snelheid houden, moet de limit van scooters maar omhoog.
Maar wat ik al eerder zei, en ik heb het idee dat niemand begrijpt wat ik zeg, wanneer je limit naar 60 km/u brengt, wordt ook in de ogen van het verkeer de snelheid van scooter van 45 naar 60. Natuurlijk is het al bekend dat scooters de 60 km/u haalt, maar we doen nu allemaal net of die niet harder dan 45 km/u kan. Anders zou je legaal op een autoweg mogen rijden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ben jij nou echt zo dom of wat?

Dat brommers op de weg moeten binnen de bebouwde kom (op de aangegeven plaatsen) had als reden "snelheidsverschil", omdat het gevaarlijk was. Wat doet die domme overheid? Die laat je op de weg rijden met 30 km/h tussen auto's die 50 mogen en vaak harder rijden! Je moet naar de praktijk kijken vrouwtje.... Als er een scotterrijder wordt doodgereden, zeg dan maar "oooh, ja, maar in theorie zou hij nou nog leven hoor"


Daarbij, even simpel de autoweg regel wat aandraaien en klaar...

Citaat:
Iets anders, heb jij een rijbewijs?
Ik heb 3 jaar brommer gereden, altijd met de nieuwe regels.
Nu heb ik al ruim 2,5 jaar mijn autorijbewijs (wat jij met je 19 niet eens kan halen, dus beetje rustiger aan dacht ik zo). Ik denk dat ik wel weet waar ik het zo over heb in het verkeer ja
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 00:48
Verwijderd
Het is dus duidelijk dat je beter aan de veilige kant kunt zitten met die scooters
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 07:03
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
Vice schreef op 29-10-2004 @ 09:35 :
Hoe komt het dat jouw scooter 60 km/u rijdt? Ik dacht dat ze niet harder konden dan 45 km/u. Opzich is 45 best wel logisch, want als het iets meer dan 50 was geweest, zou je ook op de autoweg mogen rijden en dat lijkt me toch wel gevaarlijk.
In principe moeten de scooters ook op de autoweg rijden. Dan wel niet op de wegen waar de auto's 100 km p/u mogen rijden, maar wel op de wegen waar de auto's 50 km p/u mogen rijden. En geloof me, er zijn maar weinig automobilisten die zich aan de maximum snelheid van 50 km p.u houden, dat gaat volgens hen net iets te langzaam.
En als jij dan met je scooter op diezelfde weg rijdt met 45 km p/u kan dat wel eens gevaarlijk zijn. Vooral omdat automobilisten de neiging hebben om je op een gevaarlijke manier in te halen met zo'n 65 km p/u.

Maar als we het nu gaan hebben over scooters die zodanig opgevoerd zijn dat ze gemakkelijk de 100 km p/u halen.. Die scooters zouden ze inderdaad meteen moeten vernietigen omdat mensen die zulke scooters rijden andere mensen in gevaar brengen door met zo'n snelheid te rijden..

Nou ja, ik ben in ieder geval blij dat mijn scooter rond de 60 km p/u rijdt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:27
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Uniq86 schreef op 30-10-2004 @ 08:03 :
In principe moeten de scooters ook op de autoweg rijden. Dan wel niet op de wegen waar de auto's 100 km p/u mogen rijden, maar wel op de wegen waar de auto's 50 km p/u mogen rijden. En geloof me, er zijn maar weinig automobilisten die zich aan de maximum snelheid van 50 km p.u houden, dat gaat volgens hen net iets te langzaam.
En als jij dan met je scooter op diezelfde weg rijdt met 45 km p/u kan dat wel eens gevaarlijk zijn. Vooral omdat automobilisten de neiging hebben om je op een gevaarlijke manier in te halen met zo'n 65 km p/u.
Dan ligt het probleem bij de automobilisten. Maar dan zou de limit alsnog naar 50 km/u moeten brengen en niet naar 60 km/u. Als je op een weg rijdt waar iedereen 60 km/u rijdt is het idd niet slim om 45 km/u te rijden, maar dan zou het ook wel raar zijn dat jij een bekeuring krijgt en de automobilisten niet, terwijl die ook te hard rijden.

Citaat:
Maar als we het nu gaan hebben over scooters die zodanig opgevoerd zijn dat ze gemakkelijk de 100 km p/u halen.. Die scooters zouden ze inderdaad meteen moeten vernietigen omdat mensen die zulke scooters rijden andere mensen in gevaar brengen door met zo'n snelheid te rijden..

Nou ja, ik ben in ieder geval blij dat mijn scooter rond de 60 km p/u rijdt.
Niet alleen voor de medemens, maar ook voor de bestuurder zelf. De scootes zijn zo gemaakt dat ze niet sneller dan 60 km/u kunnen en hebben dus bijpassende remmen. Zover ik weet is dat bij opgevoerde scooters de remmen niet worden aangepast.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 15:16
Counterfeit
Avatar van Counterfeit
Counterfeit is offline
Citaat:
Niet alleen voor de medemens, maar ook voor de bestuurder zelf. De scootes zijn zo gemaakt dat ze niet sneller dan 60 km/u kunnen en hebben dus bijpassende remmen. Zover ik weet is dat bij opgevoerde scooters de remmen niet worden aangepast.
ja hoor weer zo eentje... als je een scooter in het buitenland koopt gaat ze allemaal tegen de 90, zo uit de fabriek. Voordat ze in nl mogen rijden moeten er BEGRENZERS in gezet worden. Zodat idd de scooter niet harder dan 60 kan. En de remmen van een scooter in het buitenland zijn t zelfde als hier.

Dat van dat aanpassen van remmen is de verantwoordelijkheid voor de persoon zelf. Ikzelf heb een scooter met 2 schijfremmen en dat wil hard genoeg remmen, het gevaar is eerder dat je gewoon een ruk weggligging hebt met een scooter en dat je dus bij al lage snelheden met verkeerd remmen al op je bek gaat.
__________________
If we would take life as serious as this, we would never evented malibu

Laatst gewijzigd op 30-10-2004 om 15:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2004, 16:51
Verwijderd
En nu maakt het mij toevallig helemaal geen reet uit of zo'n scooteraso met 90 per uur op zijn bek gaat en levenslang gehandicapt is. Dat is zijn eigen probleem. Het gaat erom dat zo'n figuur vaak in het ziekenfonds zit en dus de gemeenschap belast en dat wanneer hij een ander met die snelheid aanrijdt hij nog meer kosten veroorzaakt.

Mensen met scooters mogen van mij zo hard gassen als ze maar willen, zolang ze dat maar op een afgesloten stuk weg doen en ze geen aanspraak hebben op vergoeding van hun eventuele ziektekosten.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 17:01
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Nare man: je moet echter wel toegeven dat de huidige wetgeving gewoonweg onveilig is voor een scotterrijder die zich netjes aan de regels houdt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 23:15
Verwijderd
Geen idee, ik hou me niet bezig met scooterregels, of met verkeersrecht in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 00:23
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-10-2004 @ 00:15 :
Geen idee, ik hou me niet bezig met scooterregels, of met verkeersrecht in het algemeen.
Hmm erg matig om je er zo van af te brengen
Je bevindt je ook wel eens op de openbare weg en ziet vast ook genoeg brommers rijden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 10:43
Counterfeit
Avatar van Counterfeit
Counterfeit is offline
30 rijden waar (vracht)wagens met 80 voorbij komen is geen pretje
__________________
If we would take life as serious as this, we would never evented malibu
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 31-10-2004 @ 01:23 :
Hmm erg matig om je er zo van af te brengen
Je bevindt je ook wel eens op de openbare weg en ziet vast ook genoeg brommers rijden.
Ja, en vrijwel alle scooterrijders die ik op mijn fietstochten door de stad zie, zijn asociale of in elk geval minder intellectueel bedeelde jongeren die zonder helm en met een DuShI achterop met zo'n 60-70 door de stad gassen. Ik hoop altijd dat ze vallen maar mijn gebeden zijn tot nu toe nog niet gehoord. Wel is het altijd een genot om te zien als dat tuig bekeurd wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 12:22
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Dat is ook wel zo. Het is ook lastig om het voor de 'normale gebruiker' zo veilig mogelijk te maken, terwijl je het voor de "aso's" niet te makkelijk kan maken....

Het snelheidsverschil tussen een bromfiets en een fietser is te groot, evenals een auto en een bromfiets (in de praktijk) waar ze met elkaar over dezelfde weg moeten.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:05
Verwijderd
Citaat:
freakyfire schreef op 28-10-2004 @ 22:46 :
ěk vind het wel belachelijk als ze dat echt met die scooter gaan doen..

mijn scooter rijd bijna 60 en op de rollerbank heb ik geen problemen.. ( tenminste tot nu toe nog niet )

maar stel dat ik er problemen mee krijg dat ze heb dan direct innemen en vernietigen vind ik absurt..



in iedergeval een 1e waarschuwing aka een boete of zo, maar niet direct innemen... !
De eerste waarschuwing is al gegeven door het feit dat het verboden is.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 18:37
Ivo
Ivo is offline
Ik negeer nu even het grootste deel van de discussie en zal mijn mening posten.

De wet op vernietiging van scooters vind ik op zich helemaal niet verkeerd. Wel heb ik grote twijfels bij het meten van 'snelheid' op een rollenbank. Het vermogen van een voertuig speelt namelijk slechts een hele kleine rol bij de te behalen maximumsnelheid van dat voertuig. Veel belangrijker zijn de weerstanden (rol+lucht) en de overbrenging.
Natuurlijk is het wel zo dat er in ons wetboek staat dat bromfietsen een bepaald maximum vermogen mogen hebben. Een rollenbanktest met een te hoge uitslag (met als gevolg een boete) is dus wel volledig rechtvaardig. Veel agenten gebruiken er alleen een verkeerde uitleg bij.

Als de overheid zo'n wet invoert, zullen ze waarschijnlijk wel even kijken of alles in die wet ook wel juridisch klopt met alle andere wetten en regels die in ons land gelden. Mocht er zo'n wet aangenomen worden zal het dus vrijwel onmogelijk zijn om als 'burger' in het gelijk gesteld te worden als je tegen de sanctie in beroep gaat.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 01:14
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Citaat:
snoodaard schreef op 29-10-2004 @ 18:33 :

Wat betreft de europese wetgeving, heb je voordat je die 3,5KW limiet poste wel rekening gehouden dat 'tweewieler' ook motoren kunnen impliceren i.p.v. scooters ? Ik ben er verder niet bekend mee laat staan met de maatstaaf die aangegeven wordt dus als je dit even zou willen ophelderen
De tweewielers waarover ik het had waren brommers/scooter. Een artikel uit de telegraaf geeft meer duidelijkheid hierover:

http://archief.telegraaf.nl/artikel....nt=&bron=alles

Een scooter wordt doorgaans aangehouden en op een rollenbank geplaatst. Hier word het killowatt uur berekent. In principe is het gewoon 1 grote dynamo met een teller eraan die het KW/U aangeeft.

Nu dan, zoals je las in het kranten artikel is het dus wettelijk toegestaan om 4,5 KW te hebben. Ook in Nederland, echter de nederlandse wet geeft aan dat 45 km/u de maximale snelheid is. Prima zou je zeggen waren het niet dat de snelheid gemeten wordt met het kilowattage. Ergens is er een formule gemaakt door de overheid die zegt dat als jouw scooter meer dan 0,5 KW/U produceert je automatisch harder gaat dan 45.

Dit zowiezo is al onzin omdat iedereen weet dat je aan KW/U en netzo min PK's kan aflezen hoe snel een scooter gaat tenzij de massa van de desbetreffende scooter verwerkt wordt in de formule en dat is niet het geval. Je wordt bekeurd met hoeveel KW/U je draait.

Ik sprak ook met een agent toen ik aangehouden was en hij vertelde mij dat men in de war is met het licht-motorrijbewijs. Dit is niet helemaal waar aangezien in duitsland en frankrijk (voor zover ik weet) een degelijk verschil zit tussen een scooter en een lichte motor en dat de kilowattages ook verschillen. Lichte motoren hadden daar meer net als hier. Met het lichte motor rijbewijs hier mag je ver boven de 4,5 KW besturen. Het is dus een wet die voor scooters geldt.

Ter aanvulling, het is wel degelijk mogelijk om 4,5 KW te trekken en dan nog 45 te rijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een tractor. Het kromme hieraan is namelijk ook dat als je een brommer neemt (die niet met een vario matic werkt) en je vervangt de tandwielen dat je top snelheid ver boven de 45 ligt alleen trekt hij zeer slecht op (een weg van 3 kilometer nodig om de 70 te halen bijvoorbeeld).

Wanneer door een onafhankelijk persoon deze feiten aangetoont kunnen worden, een brommer die 70 gaat met minder dan 0,5 KW en een scooter met meer dan 0,5 KW die 45 gaat (hele dikke varioring in je scooter plaatsen) dan moet je toch wel sterk staan in een rechtzaak?

Ter verduidelijking nogmaals, de bestuurder wordt bekeurt op "Overschrijding van de Maximale constructiesnelheid" dus niet op "Overschrijving maximale constructiekillowattage"

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt voor de mensen die niet veel van scooters, de wetgeving en de bestuurders afweten. Helaas zitten er veel klootzakken tussen die je een bushokje op een route naar huis toewenst maar zoals met iedere gestigmatiseerde groep zijn er ook nog mensen die wel normaal met beleid kunnen rijden
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:04
Counterfeit
Avatar van Counterfeit
Counterfeit is offline
klopt wel, zon rollerbank klopt voor geen reet
het enige wat ik onder mijn scooter heb hangen wat niet origineel is is een uitlaatje, 90% van de scooterbestuurders hebben zon uitlaat.

hij trok op de rollerbank 1,9 kw bij 2 nemen ze m in beslag en schroeven ze alles wat er niet op mag zitten eraf. Ik moest zelfs voor een officier van justitie verschijnen omdat mijn brommer zo gruwelijk was opgevoerd wat dus niet zo is.

Het is gewoon onzin die rollerbank en heel dat gezeik om die scooters heen, wat ze zouden moeten doen is praktijk examen verplichten een soort van klein rijbewijs en dan de toegestane 3,5 kw. Maar ik heb het idee dat ze er een hele hoop geld mee verdienen want er zijn meer mensen die zelfmoord plegen en noem maar op dan jongeren die zichzelf doodrijden op hun 'opgevoerde' brommer.

Ikzelf kan het weten want die boetes zijn niet goedkoop! Ze hebben mij nog geen 1x te hard zien rijden en toch heb ik al genoeg betaald..... Verder zijn er wel veel scooterbestuurders die gevaarlijk rijden maar automobilisten kunnen er ook wat van.
__________________
If we would take life as serious as this, we would never evented malibu
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-11-2004, 16:42
Lord Alvilon
Avatar van Lord Alvilon
Lord Alvilon is offline
Ben ik blij dak brommer rij !

Maar dit vindik weer de zoveelste actie van de regering die op stront slaat. Ik ben het er mee eens dat 45 km/pu te langzaam is, ik heb een redelijk zeldzame brommer dus opvoeren is nog lastig (zelf een paar kmpu) maar alsik door de weilanden op de weg rij, of ik kom net uit de stad wordt ik soms bijna de sloot ingereden door automobilisten die tog maar vinden datik te langzaam ga.

En denkje nouw zelf dat niet dat minister ***?*** niet met 60 langs me heenschiete omdat die te laat is voor ze vergadering, nee, dan is het wel goed
__________________
piggymoo.com
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 18:38
jojobro
jojobro is offline
we hebben toch al een klote regering, dit kan er ook nog wel bij
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 20:24
jochem123
jochem123 is offline
Ik lees hier dat er inderdaad een motie is ingedaad door CDA en PvdA tot directe destructie van een scooter na constatering dat zon ding te veel vermogen heeft. De Europese regels die hierboven al vermeldt zijn maken duidelijk dat er een vermogen van 4,5 KW is toegestaan. In mijn ogen zou je dus niet zomaar scooters kunnen gaan vernietigen die boven de normale 0,5 KW uitkomen qua vermogen. Europese wetgeving staat immers namelijk boven Nederlandse wetgeving en men heeft zich hier dus ook aan te houden. Als er een wet wordt aangenomen die vernietiging mogelijk maakt, dan kan dan alleen als die scooter meer dan 4,5 KW vermogen heeft. Nationale wetgeving die strijdig is met de Europese richtlijn dient immers buiten toepassing te worden gelaten. Ik ken het wetsvoorstel en de Europese 'wet' natuurlijk niet, maar als zij inderdaad met elkaar conflicteren dan zal de rechter je zo gelijk geven. Maar niemand van wiens scooter vernietigd is zal snel een proces aanspannen, aangezien dat handenvol geld en veel tijd kost. Je zou dan iemand nodig hebben die een proefproces aanspant. Maar je kan altijd blijven afwachten hoe de regelgeving zich ontwikkeld, maar als zo'n wet er al zou komen dan gaat dat nog een hele tijd duren. Zelfs al is immers de motie aangenomen dan kan de minister dat zo voor kennisgeving aannemen en naast zich neerleggen. Het is dus op het moment erg moeilijk om iets concreets erover te zeggen, maar Nederlandse wetgeving die in strijd is met Europese geldt gewoon niet, maar het is eerst afwachten of er uberhaupt een wet komt.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 10:39
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Blink182 schreef op 02-11-2004 @ 16:04 :
Verder zijn er wel veel scooterbestuurders die gevaarlijk rijden maar automobilisten kunnen er ook wat van.
Alleen ben je op een scooter veel kwetsbaarder. Qua veiligheid heb je alleen maar een helm op. Dat is misschien voldoende als je 60 km/u rijdt, maar meer moet het ook niet worden.

Motorrijders hebben niet voor niks een motorpak aan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 05:10
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Motorpak is ook niet verplicht maar wel zo veilig.

Maar als Snoodaard nog effe zou kunnen reageren op mijn post, graag
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 15:51
snoodaard
Avatar van snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 06-11-2004 @ 06:10 :
Motorpak is ook niet verplicht maar wel zo veilig.

Maar als Snoodaard nog effe zou kunnen reageren op mijn post, graag
Maar natuurlijk.

Als je echt zo zeker bent van je zaak dan lijkt het me verstandig om simpelweg bij een erkende specialist van het goed te laten vaststellen wat voor een vermogen of KW/U het ding heeft. Dit kan je dan ook aan de controlerende ambtenaar laten zien en op basis daarvan aantonen dat je scooter aan de noodzakelijke eisen voldoet.

Krijg je dan alsnog een boete dan kan je dat in dat geval laten voorkomen en proberen bij de rechter je beklaag te doen. Hoewel je eventueel wel met wat proceskosten blijft zitten maar ik geloof niet dat dat het geval is. Nare weet dat wel

Het probleem daarvan is echter dat hoewel je misschien gelijk hebt het zo kan zijn dat je dit niet krijgt. Als jij relevante wetsartikelen weet te noemen en er zijn geen expliciete teksten waarin die anders aangeven lijkt het me logisch dat je een geldelijke boete* terug kan vorderen. Bedenk wel dat je in feite de methode waarop de politie je voertuig test aan de kaak stelt, dat moet je uitgangspunt zijn.
Ik vraag me trouwens af of je dan nog wel een kans maakt want ik ga er vanuit dat men zich wel heeft ingedekt tegen dergelijke claims.

* Of schadevergoeding in geval van vernietiging van het voertuig, hoewel je dán rekening moet houden met de bewijslast die bij jou ligt, en dus zéker de voorgenoemde controlle van het voertuig bij de specialist nodig hebt.


Toch lijkt het me het beste dat jij je voertuig bij een erkende specialist laat testen en dit vast laat leggen, vervolgens bij een politiebureau de mogelijkheden van een test door een agent bekijkt en indien mogelijk daar ook een schriftelijke verklaring van verkrijgt. Misschien kom je er dan al metteen achter wat er 'mis' is met je voertuig volgens de normen van de politie.
Met beide schriftelijke bewijzen op zak is het in mijn ogen wel te voorkomen dat je een boete krijgt.
__________________
op een lege maag geen revolutie

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 om 15:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Dump de playlist
mmuddy
83 17-06-2004 00:06
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 21:12
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40
Liefde & Relatie ik mis hem zo..
devilcat
74 23-10-2002 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.