Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2003, 17:33
lennuzz
Avatar van lennuzz
lennuzz is offline
weet niet of hij hier thuishoort, probeer het toch maar

naar aanleiding van het boek "Hoog sensitieve personen - hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt" van Elaine N. Aron ben ik benieuwd geworden of er hier mensen zijn die ervaring hebben met HSP's, of zelf een HSP zijn. En zoja, wat betekent het voor jou?

voor degenen die niet weten waar ik het over heb: Hoog sensitiviteit houdt in dat je (onder andere) overgevoelig bent voor bijvoorbeeld:
- mensenmassa's
- sirenes
- felle lichten
- onbekende geuren
- rommel en/of chaos

HSP's nemen erg veel in zich op: alle subtiele signalen van de omgeving die anderen niet oppikken.

voorbeeldje: er woont een meisje bij mij in de straat, waar ik vroeger heel vaak kwam. meestal tegen mijn zin in, omdat het huis een zekere vijandigheid uitstraalde.
waar ik dit aan merkte? vooral aan de geur die in het huis hing, aan de lichtval in de huiskamer en de indeling van het meubilair. het is ook helemaal geen gelukkig gezin, weet ik.

anyway, is er iemand met ervaring hiermee, ben wel heel benieuwd naar hoe iemand anders het ervaart.

dank
__________________
Talk that kinky shit up in my ear, buy me pink pretty underwear!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:58
Verwijderd
No offense, maar de meeste symptomen van HSP zijn erg vleiend. Ik denk dat er veel mensen zijn die dit ten onrechte bij zichzelf constateren.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:28
lantaarnpaal
lantaarnpaal is offline
Citaat:
Para! schreef op 28-11-2003 @ 19:58:
No offense, maar de meeste symptomen van HSP zijn erg vleiend. Ik denk dat er veel mensen zijn die dit ten onrechte bij zichzelf constateren.
volgens mij ook, want ik kan niet goed tegen mensenmassa en sirenses maar ik heb geen hsp voor zover ik weet
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 09:59
lennuzz
Avatar van lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:
Para! schreef op 28-11-2003 @ 19:58:
No offense, maar de meeste symptomen van HSP zijn erg vleiend. Ik denk dat er veel mensen zijn die dit ten onrechte bij zichzelf constateren.
juist niet. 99% van alle HSP's wéten dat er iets met ze is, maar ze weten niet wat. vooral omdat het allemaal verschillende kleine dingen zijn, zoals het nadenken over je eigen denken, dingen "gewoon weten" etc.

veel mensen raken daar gefrustreerd door, en denken dat ze depressief zijn omdat ze niet begrijpen wat er aan de hand is.
dit is uiteraard wanneer je niet wéét of je HSP ben of niet
__________________
Talk that kinky shit up in my ear, buy me pink pretty underwear!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 16:54
Verwijderd
heb je dat boek thuis, anders wil ik het miss wel lenen, als dat mag.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 17:22
Dust
Avatar van Dust
Dust is offline
Grappig, ik wou binnekort hier een topic over starten. Ik herken ook veel van de kenmerken, maar om nou meteen te zeggen dat ik een Hsp ben... Nee. Ik denk dat iedereen wel wat van die dingen herkent.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 00:04
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Ik vind hsp een beetje een non-disease. Zoals bloem zegtm waarom is het nu wel een ziekte terwijl vroeger het eigenlijk niet uitmaakte dat je wat 'gevoeliger' was? Natuurlijk zijn er uitzonderingen hierop van mensen die echt overgevoelig zijn zeg maar, maar deze mensen hebben waarschijnlijk daar echt een medische verklaring voor. Hsp is gewoon een samenvoeging van vele ongevaarlijke karaktereigenschappen.
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:19
Divina Flor
Avatar van Divina Flor
Divina Flor is offline
Volgensmij moet alles een naam krijgen, zo ook dit.
Ik ben geloof ik niet hsp, maar heb wel een keertje een testje gedaan op internet en daar kwam toch overduidelijk uit dat ik wel een hoog sensitief persoon ben..
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:34
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik vind dat het hier een beetje apart wordt uitgelegd wel. Gevoelig voor sirenes, mensenmassa's, felle kleuren. Ik denk dat van iets serieus een beetje een 'hype' wordt gemaakt.

Ik heb op school niet deze benaming geleerd, maar wel hier vanalles over geleerd. Er zijn mensen (vooral kinderen krijgen daar therapie voor trouwens) die onder- of overgevoelig zijn voor prikkels. Meestal niet voor alle soorten prikkels, maar voor bijvoorbeeld 1 soort prikkel over- en 1 soort prikkel ondergevoelig. Bijvoorbeeld vestibulair (evenwicht) ondergevoelig en tactiel (gevoel) overgevoelig.

Dit heeft te maken met de prikkelverwerking: Je hersenen verwerken maar een gedeelte van alle prikkels. Want anders worden het er veel te veel en kun je het één van het ander niet meer onderscheiden. Bij kinderen met zo'n over- of ondergevoeligheid verwerken de hersenen te veel of te weinig prikkels.

Iemand die vestibulair ondergevoelig en tactiel overgevoelig is, zal schommelen niet boeiend vinden of zelfs van de schommel af vallen, zonder dat ie er zelf al te veel van merkt. Van het neerkomen zelf uiteraard wel, want dat is weer tactiel. Een tactiele overgevoeligheid betekent vooral overgevoelig voor lichte aanraking. Diepe aanraking (dus hard duwen zeg maar) is juist vaak minder erg. Daarom zal zo iemand niet snel met kinderen durven spelen bijvoorbeeld (omdat je dan heel veel kans hebt per ongeluk aangeraakt te worden). Ook aan- en uitgekleed worden zal waarschijnlijk een ramp zijn.

Bijna niemand is overal overgevoelig of overal ondergevoelig voor. Alleen maar op een paar gebieden. Je kunt voor alle sensitieve gebieden over- of ondergevoelig zijn. Vaak uit zoiets zich bijvoorbeeld in het slecht kunnen schrijven, of niet met vriendjes willen spelen, of niet goed opletten in de klas (heeft bijv. te maken met een auditieve (=geluid) onder- of overgevoeligheid), enz. Als dat zo is, dan moet (kan) er wat aan gedaan worden. Deze kinderen kunnen namelijk bijvoorbeeld niet goed meekomen vanwege de problemen. Als je overgevoelig bent voor geluid, dan hoor je bijvoorbeeld niet goed dat de juffrouw aan het praten is, omdat al die andere kinderen om je heen ook aan het smoezen zijn.

Snappie dit een beetje?

Ik vind dus dat niet iedereen zich zomaar overgevoelig (hoog sensitief) ofzo moet noemen. Dan heb je soms echt wel wat problemen met bijvoorbeeld leren, concentratie of andere dingen. Ik denk dat de diagnose echt moet worden gesteld door iemand die daar verstand van heeft (een beroepsbeoefenaar dus).

Overigens wordt sensorische integratie toegepast bij dit soort mensen/kinderen. Vaak door ergotherapeuten en fysiotherapeuten (voor als je denkt dat je dat hebt en er problemen mee hebt enzo).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (Š Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (Š Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 20:25
kleine wicca
kleine wicca is offline
Ja, ik heb dit boek ook thuis, maar ik vind het nogal vaag allemaal. vooral omdat de schrijfster zelf ook hsp zegt te zijn...en het dan steeds heeft over "wij dit, en wij dat" een beetje wij-zij... daar erger ik me nogal aan.
Verder, ja, veel mensen zouden vele eigenschappen erin kunnen herkennen. Ik denk ook wel dat ik een hsp genoemd zou kunnen worden (btw: het is geen ziekte, maar een soort van persoonlijkheid!). Maar ik vind het nogal nutteloos om overal een naam aan te geven. ik ben ik en jij bent jij, en we zijn allemaal anders mooi toch? de een is nou eenmaal wat gevoeliger dan de ander en zal daardoor beperkingen kunnen ondervinden, maar dat heeft een ander weer als ie bijvoorbeeld heel agressief is......
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 20:29
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 30-11-2003 @ 16:09:
Precies, en waarom ''? Er is toch niks mis mee om een gevoelig persoon te zijn? .
Het kan heel vervelend zijn hoor, als je door de stad loopt, en je wordt helemaal gek van alles om je heen: de herrie, de drukte, alles.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:31
Verwijderd
Volgens alle internet-testjes die ik tot nu toe erover gedaan heb ben ik hoog sensitief, maar volgens mij moet je wel echt een bot figuur zijn wil je niet als hoog sensitief uit zo'n testje komen... 'heb je last van drukte', 'kan je je volledig overgeven aan een gevoel', dat soort vragen, het lijkt me niet dat er veel mensen zijn die daar nee op antwoorden...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:45
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ik ben een NHSP....niet HSP...volgens mij is het gewoon zoiets als 'je ziet wel of neit goed', ' je word wel of niet gek van drukte', 'je ruikt of ruikt neit goed' etc
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:52
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-12-2003 @ 22:31:
Volgens alle internet-testjes die ik tot nu toe erover gedaan heb ben ik hoog sensitief, maar volgens mij moet je wel echt een bot figuur zijn wil je niet als hoog sensitief uit zo'n testje komen... 'heb je last van drukte', 'kan je je volledig overgeven aan een gevoel', dat soort vragen, het lijkt me niet dat er veel mensen zijn die daar nee op antwoorden...
Ja, maar dat zijn ook niet echt professionele testen/// bij zo'n vraag kun je heel wat fantasie in gebruiken om hem te veranderen naar hoe jij jezelf ziet enzo... niet goed
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Joris schreef op 04-12-2003 @ 22:52:
Ja, maar dat zijn ook niet echt professionele testen/// bij zo'n vraag kun je heel wat fantasie in gebruiken om hem te veranderen naar hoe jij jezelf ziet enzo... niet goed
Nee, maar de meeste internettestjes geven tenminste nog een ongeveer-beeld, dit zijn gewoon stomme testjes waarbij 90 % van de mensen die de test doet na afloop denkt 'Oooh, waaaw, ik ben hoog sensitief, ik verdien een speciale behandeling!'

Ik geloof best dat er zo hier en daar mensen zijn die zó gevoelig zijn dat het hun hele leven beďnvloed, maar niet dat iedereen die bijvoorbeeld aan de omschrijving van de topicstarter (of aan het artikel erover in Psychologie Magazine) voldoet meteen hoog sensitief is, de een is nu eenmaal gevoeliger dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 10:49
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb dit heel erg ja Zo heb ik ook een enorme hekel aan oude huizen. Ten eerste vind ik er altijd een spooksfeer hangen en ten tweede hangt er altijd zo'n muffe geur. Terwijl een nieuw gebouw weer juist wat gezelligs uitstraalt.

Heel vreemd vind ik het
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 10:58
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 29-11-2003 @ 19:35:
Ik denk dat heel veel mensen symptomen hebben van HSP, maar vind het een beetje kriebelig dat het als een soort syndroom of 'ziekte' gebracht wordt. Vroeger was je gewoon een gevoelig mens en was dat een karaktertrekje, nu 'heb je HSP' en worden er boeken voor geschreven en zelfhulpgroepen voor opgericht, bij wijze van spreken.

Op een ander forum is er een groot topic over en veel mensen vinden zichzelf daar zo zielig lijkt het wel, hebben het er allemaal zo moeilijk mee en zijn zo blij dat ze nou eindelijk iets gevonden hebben dat bij ze past, enz enz. En dan denk ik, stel je niet aan, als je ergens niet kunt functioneren a la, maar maak er niet zo'n drukte om.

Anyway, ik geloof best dat er mensen zijn met de symptomen, maar vind het hele HSP stempeltje een beetje overdreven.
En ik denk idd dat heel veel mensen hier (meerdere) kenmerken van zullen herkennen en ook dat een heel groot deel van de wereld HSP is. Op zich is het wel fijn als mensen ergens een 'naampje' aan kunnen geven, maar dit soort mensen zijn er idd altijd geweest en het wordt nu allemaal zo overdreven.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 14:56
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Eend schreef op 05-12-2003 @ 11:49:
Ik heb dit heel erg ja
Het zou me verbazen als dat niet zo was.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 05-12-2003 @ 11:49:
Ik heb dit heel erg ja Zo heb ik ook een enorme hekel aan oude huizen. Ten eerste vind ik er altijd een spooksfeer hangen en ten tweede hangt er altijd zo'n muffe geur. Terwijl een nieuw gebouw weer juist wat gezelligs uitstraalt.

Heel vreemd vind ik het
Dus als je oude gebouwen spookachtig vindt en ruikt dat het er muf is, en je vindt nieuwe gebouwen vaak wel gezellig, dan ben je een HSP
En je weet zeker dat 't niet komt doordat oude gebouwen idd muf ruiken en je een reukorgaan hebt, en doordat nieuwe gebouwen vaak worden gebouwd en ingericht met het oog op gezelligheid?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:20
Verwijderd
Ik heb het volgens mij niet, 't is nooit vastgesteld iig, dus ik ga ervan uit dat ik het niet heb. Maar ik heb wel soms last van over-aanwezige dingen. Dus bijvoorbeeld als ik in een volle theaterzaal zit waar iedereen om me heen praat, dan hoor ik na een tijdje alleen maar een ruis en kan ik het geluid van iemand die tegen mij praat niet zo goed meer onderscheiden van die ruis. Heel vervelend wel, 'k word er vaak ook duizelig van en de ruis blijft hangen. Ik heb het niet altijd, dus soms kan ik ook gewoon in een theaterzaal zitten zonder er last van te hebben. Dit heb ik ook met licht; als het ergens te licht is, krijg ik snel hoofdpijn, maar het hoeft niet. Meestal, als ik dus bv in die rumoerige theaterzaal blijf zitten terwijl ik er last van heb, duurt het een hele tijd voor ik weer 'gewoon' ben, 't blijft dus hangen. Ik word kriebelig en moe enzo, heel vervelend.
Komt volgens mij wel een beetje overeen met HSP, maar nogmaals; ik denk dat mensen die HS zijn er meer last en áltijd last van hebben. Dat heb ik dus niet.
Ik denk dat ik gewoon een gevoelig persoon ben, niet overgevoelig ofzo. (Ik hou ik niet van 'syndroom'-namen voor 'gewone' dingen. Straks krijg je nog een 'syndroom'-naam voor 'normaal' zijn... 'Ik heb het Normale Persoon-syndroom!! Erg voor mij he?'.. als ik al een syndroom he, is dat NP dus )

Laatst gewijzigd op 05-12-2003 om 15:23.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-12-2003 @ 16:20:
Komt volgens mij wel een beetje overeen met HSP, maar nogmaals; ik denk dat mensen die HS zijn er meer last en áltijd last van hebben. Dat heb ik dus niet.
Ik denk dat ik gewoon een gevoelig persoon ben, niet overgevoelig ofzo. (Ik hou ik niet van 'syndroom'-namen voor 'gewone' dingen.)
Ik heb er wel continu last van, maar wat dan nog? Er zijn altijd 'dit soort' mensen geweest en volgens mij is het ook iets waar de halve wereld last van heeft...het hoeft van mij niet per se een naampje te hebben, het is gewoon wie ik ben. Tuurlijk is de herkenning prettig, maar ik vind het wel weer een beetje een 'mode-verschijnsel'.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 05-12-2003 @ 16:46:
Precies. En als het nou met het naampje HSP op zou houden, maar aan dat soort syndromen wordt altijd een soort negativigheid gehangen terwijl gevoeligheid natuurlijk ook gewoon een hele mooie eigenschap kan zijn. Maar HSP wordt zo beladen en 'zielig' gemaakt.
Zie eerste woord van jou post. Precies dus.

Zelfs al heeft het een naampje, het maakt iemand niet zielig. Als het al zielig zou zijn, dan zou iemand voor dat hij/zij dat naampje had ook al zielig zijn geweest. Het kan negatief zijn, mooie gelegenheid om er iets positiefs van te maken dan. Neem de informatie tot je en doe er mee wat voor jou positief uitpakt. 't nadeel is dat je andere mensen je ook vaak zielig maken, ook wanneer je dat zelf niet zo ervaart. Wanneer je dingen niet doet die de meerderheid van de mensen wel doet, schijn je zielig te zijn.

Om een voorbeeldje te geven: ik word gek in disco's en dergelijke plaatsen met harde muziek, felle lichten, veel mensen, enz. Waarom zou ik het dan opzoeken door naar een disco oid te gaan? De oplossing is in dat geval vrij simpel, ik doe iets wat ik wel leuk vind en waar ik me wel bij op m'n gemak voel. Dat maakt me niet zielig (al lijken sommige mensen dat wel te denken).
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hsp
DP17
68 26-03-2006 12:15
Psychologie wanneer ben je hsp??
Sparkles
39 07-03-2005 16:23
Psychologie HSP hooggevoeligheid
Yummie
39 20-03-2004 01:44
Psychologie HSP, hooggevoeligheid
Yummie
0 17-03-2004 22:32
Psychologie denker ~ HSP?
Verwijderd
24 21-10-2003 12:14
Psychologie Hsp
Parlaatje
1 21-07-2002 15:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.