Oud 30-08-2008, 00:17
douche-eendje
douche-eendje is offline
Hallo,

Ik zal mezelf even kort voorstellen. Ik ben een 21 jarige jongedame die op deze leeftijd dankzij haar vakantie in haar eerste "midlifecrisis" terecht is gekomen. Hieronder staat mijn "hersenspinsel" van de afgelopen tijd, ik hoop dat er hier mensen zijn die mij toch kunnen helpen.

Van 1999-2003 heb ik VMBO-tl gedaan, en had in het laatste jaar moeite met het kiezen van een vervolgopleiding. HAVO was op dat moment door omstandigheden een stap te hoog, dus is het mbo laboratoriumtechniek geworden.
Het MLO heb ik van 2003-2007 de lesstof met 2 vingers in mijn neus gehaald, de lesstof werd door de docenten en medestudenten toch als pittig beschouwd, leren was wel nodig maar voor het eerst in mijn leven leek het mij geen moeite te kosten. De omstandigheden waarin ik verkeerde op het VMBO waren verdwenen, zat lekker in mijn vel; prima! De stage was wel een struikelblok, zat niet op de juiste plek. In het laatste jaar begon het verhaal weer net zoals op het VMBO: wat wil ik nou eigenlijk met mijn leven gaan doen? Is dit het wel?
Omdat ik geen idee had wat ik moest gaan doen, ben ik gaan solliciteren binnen het labwereldje en heb vrijwel direct een vaste baan gevonden, lang leve het personeelstekort. Maar tijdens het werk, en vooral de vakantie die ik de afgelopen paar weken heb gehad begint het toch te kriebelen.. terug naar school, meer leren. Maar dan niet in deze richting, er zit voor mij weinig uitdaging in. De mogelijkheid tot een hbo-cursus is er wel, waardoor ik een iets grotere werkverbreding heb en wat losse cursusjes zo eens in de tijd is aanwezig, maar ik kan mijn ei er niet in kwijt.

Een oude droom van mij is toch weer op gaan leven, voor de klas staan. Nee, geen pabo zoals ik als klein meisje altijd wou gaan doen, biologie en/of scheikunde. Mijn hart heb ik sinds de middelbare al verloren aan biologie en scheikunde, ben bewust naar het MLO gegaan omdat ik daar nog verder kon met beide vakken. Vanaf het moment dat ik klaar was met het MLO ging dit al door mijn hoofd, maar er iets mee doen, dat was er nog niet van gekomen.

Ik heb nog een jaar de tijd om open dagen te bezoeken, meeloopdagen te doen, informatie in te winnen... zolang ik het maar voor april 2009 weet, dan komt er een R&O aan. Ben in juli 21 geworden, dus qua leeftijd... lukt het allemaal wel. Financieel is overal wel een mouw aan te passen. Toelating tot HBO is geen probleem, heb een mbo-4 diploma en uit "verveling" ook nog een certificaat theorie moleculaire biologie erbij.

Ondanks dat ik wel het idee heb wat ik zou willen, vind ik de stap om te maken toch groot. Een vaste baan opzeggen, terug naar school... Daarnaast woon ik inmiddels ook op mezelf en kan ik in geval van uiterste nood ook geen financiële steun van mijn ouders verwachten. Ook de stage heeft hier zijn parten in gespeeld, zou ik een hbo-opleiding wel aankunnen? Als ik iets wil, ben ik bereid om niet 100% te geven, maar zelfs 200% wat mij vorig jaar helaas de kop heeft gekost waardoor ik een lopende zombie was geworden. Ik ben geen zesjescultuur meer sinds het MLO, ik wil het bewijs dat ik het kan, door zo goed mogelijk te scoren... en dat kan ook helaas niet altijd goed gaan.

Een heel verhaal dat even de tijd heeft gekost voor mij om het onder woorden te brengen, aangezien ik niet echt weet wat ik moet doen. Ik hoop dus ook dat er hier mensen zijn die mij van advies kunnen voorzien, misschien zijn er hier toevallig mensen die deze stap ook hebben gemaakt en mij kunnen vertellen hoe het hun bevallen is.

Bedankt voor het lezen en het eventuele reageren.

Groetjes,

Douche-eendje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2008, 12:13
Nyawa
Als biologie en/of scheikunde geven jouw droom is, dan zou ik het gewoon doen. Je hebt er nu de mogelijkheden voor; over tien jaar zou het wel eens een stuk lastiger kunnen zijn (werk -> school nog een grotere stap, eventuele kinderen, etc.). Daarnaast is er, zoals je zelf al zegt, een tekort aan personeel in de sector waarin je nu werkt. Dat hoeft natuurlijk over een jaar niet meer zo te zijn, maar het maakt de kans wel groter dat je nog relatief makkelijk weer terug zou kunnen naar een vaste baan als de studie het toch niet blijkt te zijn.

Je zal er natuurlijk wel even qua inkomen op achteruit gaan; maar als het goed is kun je op het HBO nog gewoon studiefinanciering krijgen en eventueel bijlenen van de IB-groep tegen een lage rente. Hopelijk heb je de afgelopen jaren wat spaargeld opzij kunnen leggen en als de studie je niet te zwaar valt kun je er natuurlijk ook naast werken. Met jouw MLO-diploma zal het vast wel mogelijk zijn om een goed betaalde bijbaan te vinden. Of je het qua niveau aankan, tja, dat is voor mij natuurlijk moeilijk in te schatten, maar met een goede motivatie kom je al een heel eind en dat je het MBO zo makkelijk vond is ook al een plus.

Ga inderdaad eens naar open dagen en praat daar met studenten; er zullen er vast meer zijn die de overstap MBO->HBO hebben gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2008, 12:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Tuurlijk is zo'n stap eng, maar hé, soms moet je gewoon risico durven nemen. En het risico dat jij neemt is zo groot niet eens; in het slechtste geval lukt het niet op het hbo of trek je het financieel niet. Dan stop je er mee en ga je weer werken. In een nóg groter doemscenario kom je niet direct aan de bak als labmedewerker maar doe je eerst een half jaartje iets anders, totdat je na veel solliciteren wel iets vindt.

Nou, zo erg ziet het doemscenario er toch niet uit? Daar tegenover staat het scenario als het wel lukt; de baan waar jij van droomt. Je moet nog ruim 40 jaar werken, dus kies in godsnaam iets uit wat je leuk vindt. En als het nou financieel wat minder gaat, kun je ook gewoon een bijbaantje nemen of bij de IB groep lenen. Je bent als student met een financiele buffer juist in het voordeel tegenover alle hbo studenten die direct van de havo komen. Zij hebben geen fulltime baan gehad om een spaarrekening mee op te bouwen, zij betrekken ook een eigen kamer of appartement en ook zij redden het hoor.
Oftewel, gewoon doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2008, 16:46
Timothy
Timothy is offline
Ik ben nu 40, heb een colloquium doctum gedaan, werk nu parttime om mijn studiekosten te betalen. Ik krijg geen financieringen meer; jij denk ik wel, dus ik zou dat goed navragen.
En voor de rest er gewoon voor gaan! Als je dat niet doet, krijg je later vast spijt!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2008, 19:04
Verwijderd
Ik zou het ook echt doen, nu kan het nog, in de toekomst zit je misschien nog vaster in je leven (met kinderen, hypotheek etc).
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 10:42
Lethe
Lethe is offline
Ik zou ervoor gaan! Hoe langer je de keuze uitstelt, hoe lastiger het wordt. En nu kom je nog in aanmerking voor studiefinanciering. Je zegt zelf al dat je hart bij biologie en scheikunde ligt, dus ik denk dat je later spijt krijgt als je nu niet verder studeert. Ik begrijp wel dat de stap heel groot is (vooral financieel gezien), maar je kan natuurlijk altijd een lening afsluiten.

Succes.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 14:09
douche-eendje
douche-eendje is offline
Pfff ik denk dat ik het inderdaad maar moet gaan doen want ik word hier niet gleukkiger van. De eerste brochures zijn aangevraagd, als de open dagen weer komen daar maar heen dan .
Ik hoop wel dat het werk minder intensief is als dat ik nu heb, denk dat ik dat ook wel overschat heb bij dit werk wat ik nu doe. Halfblind zijn en dan de hele dag achter een microscoop zitten is ook niet verstandig, vooral als je continu 100% moet concentreren op je werk.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 19:08
Verwijderd
Als je het nog niet zeker weet of dit echt 100% zeker is wat je wil; loop dan ns een week mee op een middelbare school om te kijken of het echt iets voor je is! Natuurlijk weet je dan niet hoe zwaar het in werkelijkheid is maar het geeft wel inzicht in hoe het ongeveer gaat.

Als ik dit zo heb gelezen zou ik de sprong wagen!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 20:38
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Je kan er voor kiezen eerst een HBO-opleiding te doen in die richting, zoals Biologie en Medisch Laboratorium Onderzoek of Chemie. Daarna kan je er altijd voor kiezen een lerarenopleiding te doen, die je meestal in 1 jaar af kan ronden.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:35
douche-eendje
douche-eendje is offline
Citaat:
Je kan er voor kiezen eerst een HBO-opleiding te doen in die richting, zoals Biologie en Medisch Laboratorium Onderzoek of Chemie. Daarna kan je er altijd voor kiezen een lerarenopleiding te doen, die je meestal in 1 jaar af kan ronden.
Mja ik heb nu al een mbo-opleiding in die richting en ik zie het niet zitten om weer een labopleiding te gaan doen. Het is 5 jaar terug een "spoedkeuze" geworden, als in net voor de examens ingeschreven omdat ik toch iets moest doen en dit de enige opleiding was die vakken had die ik nog wel leuk vond.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 18:24
Bizzé
Bizzé is offline
Ik zou het zelf doen, ik herken mezelf een beetje in je verhaal.. Ik heb 2 jaar geleden de havo afgemaakt, een half jaar werktuigbouwkunde op het HBO gedaan (wat totaal neit wat ik wilde), en nu heb ik toch de keuze gemaakt mijn vwo te halen, ik probeer het in 1 jaar te doen..

Verder heb ik geen flauw idee wat ik wil studeren, wat tevens de reden was dat ik vwo ging doen.. Ga naar meeloopdagen, en als je er eenmaal enthousiast over wordt ben je niet meer te stoppen.. Verder kan je in problemen met geld desnoods een lening bij het ibg aanvragen (toch?)..

Verder kan het helpen om even wat aandacht aan jezelf te geven, ga op tijd slapen en eet gezond, het helpt een stuk in je humeur en als je minder moe bent sta je ook net wat steviger in je schoenen..
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 14:49
Sjoerd001
Sjoerd001 is offline
Ik sluit me aan bij wat iedereen zegt; gewoon doen.

21 is nog jong en dus kan een HBO opleiding nog wel. Ik zou dan wel zsm beginnen, denk aan de halfjaarlijkse instroom op het HBO (dus beginnen in januari / februari). Studiefinanciering zal je nog wel 4 jaar kunnen krijgen, plus dat je erbij wat kan gaan lenen om je kosten te dekken. Koop boeken 2e hands, etc. etc.

Al met al gewoon doen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 23:00
douche-eendje
douche-eendje is offline
Zo, ik ben weer een paar weken verder inmiddels en met de dag begint het duidelijker te worden wat ik wel en niet wil, vooral dat wat ik nu doe niet meer wil. Zit me nu al te verheugen op de dag dat ik weer lekker terug naar school mag, lekker leren!
Van de week naar de bibliotheek geweest, studiekeuzegids van 2008 gehaald voor wat informatie, open dag HvA is op 15 november dus daar ga ik ook nog naartoe.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2008, 11:34
Verwijderd
mooi zo! niks mis met op je 21e beginnen aan een opleiding
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken kan je terug naar school als je gestopt bent
cederic93
3 06-05-2012 01:43
Studeren Terug naar school
Borre
3 26-03-2012 10:10
Algemene schoolzaken Serieus Probleem Wil Terug Naar School
MitchBoy
5 13-04-2010 20:17
Studeren terug naar school
frits89
2 05-06-2009 00:04
Studeren terug naar school
schorpioentje19
2 14-10-2008 20:46
Psychologie Terug naar school gaan..
Quiana
12 18-10-2002 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.