Oud 17-11-2002, 10:00
**schildpaddo**
**schildpaddo** is offline
Drie kanten vergelijken, qua uiterlijk, inhoud en taalgebruik. Kunnen jullie mij helpen??

*telegraaf
*AD
*volkskrant

Tank yoe
__________________
schildpaddo rulezz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2002, 11:32
Verwijderd
Volkskrant is geloof ik wat moeilijker te lezen, maar is geen sensatiekrant zoals telegraaf. Normaal uiterlijk.
Telegraaf is makkelijk te lezen en schrijft veel 'onzin'-onderwerpen. Uiterlijk ziet er best rommelig uit.
AD zit hier tussen in en hierin staat veel sport geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 11:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Telegraaf heeft heel veel advertenties, schrijft korte onbenullige onderwerpen (een beetje als Story) naast de "gewone" onderwerpen. Schrijft sensationeel. Dus bv. er is een brand geweest in Hengelo waarbij 3 doden zijn gevallen en men vermoedt dat het brandstichting is, dan kopt de Telegraaf:
Brand aangesticht in Hengelo!
Uiterlijk: schreeuwerig. Grote vetgedrukte letters, veel kleurplaatjes, veel advertenties.

Volkskrant is wat cultureler en linkser (hoewel minder links als ze waren vind ik). Veel culturele informatie (kunst, muziek, theater, boeken, e.d.), minder bestedend aan economische zaken.
Over het voorgaande voorbeeld zouden ze koppen:
Brand in Hengelo.
Ohja, en er staan verdomd veel taalvauten in
Uiterlijk: schreeuwerig dan dat ze eerst waren: meer kleur, meer dikgedrukte letters.

AD weet ik eigenlijk niet. Nooit gelezen.

Kun je geen andere krant uitkiezen?
Het NRC bijvoorbeeld?
Die is economischer ingesteld dan de Volkskrant. Dieper inhoudelijk commentaar op zaken in de wereld. Moeilijkere zinsconstructies.
Rechtser getint dan de Volkskrant.
Uiterlijk: behoudend. Geen/nauwelijks kleur. geen abnormaal groot lettertype.

Trouw
Christelijk ingesteld (veel over theologie en filosofie). Maar vrij objectief wat betreft hun commentaar op zaken in de wereld. Makkerlijker leesbaar dan het NRC. Zoiets in de trant van de Volkskrant, maar dan zonder taalvauten
Uiterlijk: zie NRC
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 17:32
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
telegraaf: blaast berichten veelal op
AD: plaatst nieuw voordat het nieuws is, dus af en toe ook we te vroeg
volkskrant: meer algemeen gewardeerde krant
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 21:11
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Het NRC is de beste krant!

Volkskrant = kwaliteitskrant
AD en Telegraaf = populaire kranten

Volkskrant heeft moeilijkere zinnen, niet al te popi-jopi opgemaakt. Goede krant maar NRC is beter.

Telegraaf is een 'roddelkrant' makkelijke zinnen, voor een breed publiek. Persoonlijk vind ik het bagger.

AD zit er tussenin.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 21:14
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Trouwens, het is verstandiger om zelf de betreffende kranten te kopen en ze aandachtig te bestuderen i.p.v. op de mensen van een forum te vertrouwen/profiteren voor het doen van je huiswerk voor maatschappijleer.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 21:33
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
NRC is indd goed . Objectief commentaar, veel achtergrond, en goedeopiniepagina.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 19:40
**schildpaddo**
**schildpaddo** is offline
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar ik heb die kranten inderdaad ook gekocht, en ik heb ook al een aantal punten op papier staan, maar ik dacht.... misschien zijn hier nog mensen met verrassende tips, ideeen..... weet ik veel wat!! Maar als je ut niet wil doen, doe het dan niet, en heb geen commentaar! Bedankt!
__________________
schildpaddo rulezz
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 15:33
NN
NN is offline
De Telegraaf is een krant voor de mensen die niet de moeite willen nemen zelf een oordeel ergens over te vormen, maar het subjectieve verhaal van de redacteur voor lief nemen. Veel roddelnieuws.
Het heeft een schreeuwerige structuur met veel plaatjes en vette koppen. Wordt voornamelijk gelezen door lager opgeleiden. (Krant van de LPF-stemmer.)

Het AD is een krant die het qua opinie het midden houdt tussen Telegraaf en Volkskrant. Behoorlijke aandacht aan economische nieuws. Wordt gelzen door middel- en hoger opgeleiden.
(Krant van de D'66-stemmer.)

De Volkskrant is een krant die d.m.v. veel opiniërende teksten tracht de lezer zelf aan het denken te zetten over bepaalde zaken. Veel cultuurnieuws, achtergonden en uitgebreide interviews. Wordt voornamelijk gelezen door hoger opgeleiden.
(Krant van de PvdA-stemmer.)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 17:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
kheb ook eens zo'n opdracht moeten maken, maar dan over de Rijn en Gouwe (streekblad), de Telegraaf, de Volkskrant en het NRC.
Mijn verslag kan je hier lezen:
http://huiswerk.scholieren.com/werks...w.php3?id=4933

Verder moet je maar hier kijken, voor meer verslagen:
http://huiswerk.scholieren.com/werks...3?zoek=kranten
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 18:38
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
**schildpaddo** schreef:
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar ik heb die kranten inderdaad ook gekocht, en ik heb ook al een aantal punten op papier staan, maar ik dacht.... misschien zijn hier nog mensen met verrassende tips, ideeen..... weet ik veel wat!! Maar als je ut niet wil doen, doe het dan niet, en heb geen commentaar! Bedankt!
Ok, dan is het goed. Ik had even een voorgevoel...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De krant, objectief of subjectief
Verwijderd
17 06-11-2010 14:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Niet alle dagbladen zijn kranten.
Verwijderd
2 14-10-2010 12:09
Lifestyle Magazines, kranten enz, leuk?
analese
51 05-03-2006 00:48
Algemene schoolzaken Enquete: Verstrekking nieuwe gratis krant!
SimplyABoy19
39 12-12-2004 22:18
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquete: Verstrekking nieuwe gratis krant!
SimplyABoy19
1 06-12-2004 07:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Enquete: Verstrekking nieuwe gratis krant!
SimplyABoy19
2 06-12-2004 02:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.