Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2009, 22:56
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Het is weer bijna kerst en dus tijd om culinair te doen in de keuken

Wat ga jij maken? Maak je veel gangen, of heb je het verdeeld en doe je maar één gang? Deel hier je ideeën en recepten!
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2009, 22:57
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Morgen ga ik met mijn flat kerstdiner eten en dit jaar ga ik het dessert maken. Omdat we met 11 of 12 mensen zijn leek het me erg leuk om veel verschillende dingen te maken zodat je van alles wat kunt proeven. Hieronder de recepten van dat wat al af is:

Banoffeetaart (4 personen)

Ingrediënten:
VULLING
3 blikjes (à 400g) gezoete gecondenseerde melk
4 rijpe bananen
sap van ½ citroen
1 tl vanillie-essence
475 ml slagroom, geklopt

BISCUITBODEM
85 g boter, gesmolten, plus extra om in te vetten
150 g volkerenbiscuitjes
25 g amandelen, geroosterd en gemalen
25 g hazenoten, geroosterd en gemalen

Bereiding:
1: Zet de ongeopende bilkken gecondenseerde melk in een grote pan en zet ze onder water. Breng het aan de kook, zet het vuur laag en laat het water 2 uur sudderen. Vul het af en toe aan, zodat de blikken onder blijven staan. Haal de hele blikken voorzichtig uit de pan en laat ze afkoelen.

2: Maak nu eest de biscuitbodem. Verwarm de oven op 180 graden. Vet een taartbodem van 23cm doorsnee in met boter. Doe de gesmolten boter in een kom en voeg de verkruimelde biscuitjes en de gemalen noten toe. Meng alles goed en druk het mengsel gelijkmatig in de taartvorm, ook langs de randen. Bak de bodem 10-12 minuten, haal hem uit de oven en laat hem afkoelen.

3: Pel de bananen en snijd ze in plakjes. Doe ze in een kom. Knijp het sap van de halve citroen erboven uit, voeg de vanillie-essence toe en meng alles goed. Verspreid het bananenmengsel over de koekjesbodem in de vorm en schep de inhoud van de afgekoelde blikken gecondenseerde melk erover.

4: strooi er 50g van de chocolade over, schep er een laag geklopte slagroom op en sluit af met de rest van de geraspte chocolade. Serveer op kamertemperatuur.


Chocolade-honingijs (6 personen)

Ingrediënten:
500 ml melk
200 g pure chocolade, in stukjes
4 eieren, gesplitst
85 g witte basterdsuiker
snufje zout
2 el honing
12 verse aardbeien, gewassen, met kroontjes

Bereiding:
1: schenk de melk in een pan, voeg 150 g van de chocolade toe en roer op matig vuur 3-5 minuten, tot de chocolade gesmolten is/ Haal de pan van het vuur en zet hem weg.

2: Klop de eierdooiers met op 1 eetlepel na alle suiker in een kom bleekgeel en lobbig. Klop beetje bij beetje het melkmengsel erdoor. Doe het geheel in een schone pan en kook het op laag vuur al roerend tot het glad en ingedikt is. Haal het van het vuur en laat het afkoelen. Dek het af met een pasticfolie en zet het 30 minuten in de koelkast.

3: Klop de eitwitten met een snufje zout tot zachte pieken. Voeg geleidelijk de resterende suiker toe en klop de eiwitten stijf en glanzend. Roer de joning door het chocolademengsel en spatel voorzichtig de eiwitten erdoor. Verdeel het mengsel over 6 diepe vriesbestendige vormpjes en zet ze minstens 4 uur in de diepvries.

4: Smelt intussen de rest van de chocolade in een hittebestendige kom op een pan zacht sudderend water. Dompel de aardbeien voor de helft in de chocolade. Leg ze op een vel bakpapier om hard te worden. Zet het ijs 10 minuten voor het serveren in de koelkast. Serveer met de chocoaardbeien.


Marsalakersen (4 personen)

Ingrediënten:
140 g witte basterdsuiker
in dunne sliertjes gesneden schil van 1 citroen
1 kaneelstokje
225 ml water
225 ml marsala
900 g morellen (zure kersen), ontpit
150 ml slagroom

Bereiding:
1: Doe suiker, citroensliertjes, kaneelstokje, water en marsala in een pa met dikke bodem en breng ze al roerend aan de kook. Zet het voor lager en laat het geheel 5 minuten sudderen. Verwijder het kaneelstokje.

2: voeg de kersen toe, dek de pan af en laat de inhoud 10 minuten sudderen. Schep de kersen met een schuimspaan in een kom.

3: Zet de pan weer op het vuur en breng het geheel op hoog vuur aan de kook. Kook het 3-4 minuten, tot het dik en stroperig is. Schenk de siroop over de kersen. Laat ze afkoelen en zet ze dan minstens 1 uur in de koelkast.

4: klop de slagroom stijf. Verdeel de kersen voor het serveren met de siroop over 4 bordjes of glazen en schep er wat slagroom op.


Pikante abrikozen in rode wijn (4-6 personen)

Ingrediënten:
½ tl witte peperkorrels, licht gekneusd
3 kruidnagels
350 ml volle rode wijn, zoals C¼otes du Rhone
200 ml water
200 g suiker
stukje verse gemberwortel van 1 cm, geschild, in dunne plakjes
1 kaneelstokje
versgeraspte nootmuskaat
2 el groosterd amandelschaafsel, ter ganering
crème fraîche, voor erbij (naar keuze)

Bereiding:
1: Doe de peperkorrels en kruidnagels in een droge koekenpan op hoog vuur en rooster ze al roerend 1 minuut tot het armoa vrijkomt. Haal ze dan direct uit de pan. Doe de peperkorrels in een vijzel en kneus ze licht met een stamper.

2: Doe de wijn, het water, de suiker, peperkorrels, kruidnagels, gember en het kaneelstokje in een koekenpan met dikke bodem op hoog vuur en roer tot de suiker is opgelost. Vreng het vocht aan de dkook zodra de suiker is opgelost, en laat het zonder te roeren 8 minuten koken.

3: Voeg de abrikozen toe aan de suikerstroop, zet het vuur laag en laat ze 5 minuten pruttelen, of tot ze zacht zijn als je er met de punt van een mes in prikt. Schep ze met een schuimspaan uit de suikerstroop en laat ze afkoelen in een kom ijskoud water. Schil ze zodra ze voldoende zijn afgekoeld, snijd ze doormidden, ontpit ze en doe ze in een kom.

4: Breng intussen de suikerstroop weer aan de kook en kook hem tot een dikke saus. Rasp er naar smaak nootmuskaat in. Haal de saus van het vuur, laat hem afkoelen en schenk hem dan over de abrikozen. Dek ze af en zet ze tot gebruik in de koelast.

5: serveer de abrikozen met een flinke portie saus, het geroosterd amandelschaafsel en eventueel een toef crème fraîche.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2009, 22:17
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Op kerstavond gaan we naar mijn schoonvader, het plan was om daar te koken. Nu ben ik van plan de zus van mijn vriend te vragen het voorgerecht te doen, zijn broertje het nagerecht, en zelf het hoofdgerecht te maken. En aangezien er nogal zeurkousen bij zitten dacht ik aan tapas, zodat iedereen iets ziet wat hij lekker vindt. Als iemand nog tips heeft voor lekkere en makkelijke gerechten, dan graag.

Tweede kerstdag eten we bij mijn tante, geen idee wat, en derde kerstdag Chinees bij mijn schoonmoeder.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 08:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik hoef niets zelf te maken of te bedenken; de (schoon)ouders bedenken wat we eten met kerst en dan help ik wel een handje in de keuken.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 10:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Morgen (kerstavond) gaan we bij mijn moeder eten, wat is een verrassing. Is ook nogal lastig want m'n vriend lust geen vis en het vriendinnetje van m'n broetje lust ook een hoop niet.

Eerste kerstdag hebben we iets tussen een lunch en diner in bij m'n schoonouders omdat m'n schoonzusje vroeg de trein moet hebben naar Oostenrijk.

Tweede kerstdag eten we bij m'n oom en tante met m'n broertje en z'n vriendin, neven en nichten en m'n oma en oudoom, wordt vast heel gezellig

Hoef dus alle kerstdagen niet te koken maar zal wel hier en daar een handje bijsteken
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 13:13
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Het is geworden:

Krokante kip in honing - mosterd saus (tapas)
Ingrediënten
500 gr kipfilet
50 gr bloem
2 eieren
1 dl olie

6 eetl sojasaus
4 eetl honing
3 eetl mosterd
zout en peper naar smaak
Voorbereiding
Snij de kip in reepjes. Rol de reepjes door de bloem en daarna door het ei. Let erop dat de kip rondom met ei en bloem bedekt is! Dat geeft een lekker krokant korstje om de kip.
Bereidingswijze
Doe de olie in de pan en bak hierin de kip goudbruin. Ment in een kom de sojasaus, honing en mosterd en giet dit mengsel over de kip.
Serveertips
Heerlijk als onderdeel van een tapas-maaltijd, maar ook lekker met rijst en groente (bijvoorbeeld boontjes of broccoli).

Spaanse gehaktballetjes in tomatensaus (tapas)
Ingrediënten voor 4 personen
Benodigdheden voor de gehaktballetjes:
• 500 gram gehakt
• 2 eieren
• beschuit of paneermeel
• 1 grote ui (in kleine stukjes snijden)
• 3 tenen knoflook
• nootmuskaat
• paprikapoeder
• 1 theelepeltje zout
• tijm

Benodigdheden voor de tomatensaus:
• 1 ui
• 1/3 blikje vleesbouillon in een koffiekopje met warm water doen.
• 2 kleine tomaten (in blokjes snijden)
Bereidingswijze
Benodigdheden voor de gehaktballetjes door elkaar mengen en er gehaktballetjes van draaien.

• olijfolie in de koekenpan doen
• De gehaktballetjes erin doen en bruin bakken op een hoog vuur
• Wanneer dit bijna gaar is, de ui, bouillon en tomaat erbij doen.
• Daarna anderhalf wijnglas rode wijn erbij doen.
• Tijm naar smaak toevoegen
• En als laatste nog 1 teentje geperste knoflook erbij doen.

Dit alles laten pruttelen tot het een sausje wordt.

Tapas: champinones al ajillo
Ingrediënten
1 eetlepel gehakte koriander of peterselie
750 gram champignons
enkele druppels citroensap
zout, versgemalen zwarte peper
3 teentjes knoflook uit de pers
75 gram boter
Bereidingswijze
Verhit de boter in een koekenpan en laat de champignons hierin, met het deksel op de pan, 5 minuten zacht bakken, onder af en toe roeren. Doe er het citroensap, zout en peper bij. Zet het vuur hoger en schep goed om. Voeg knoflook toe en roerbak nog 2 minuten. Doe er dan de koriander of peterselie bij, roerbak nog 1 minuut en serveer direct.

Tapas: tortilla de patatas (aardappeltortilla)
Ingrediënten voor 8 personen
3 grote aardappelen
2 uien
5 eieren
olijfolie
zout en peper naar smaak
Bereidingswijze
Snijd de aardappelen in stukjes en de uien in ringen. Bestrooi ze met zout en peper en bak ze in ca. 5 minuten in een koekenpan in 4 eetlepels olijfolie. Bak ze daarna, onder af en toe omscheppen, afgedekt nog ca. 15 minuten op zacht vuur. Giet de olie en het vocht af. Klop de eieren los en schenk ze over het aardappelmengsel. Bak het geheel ca. 10 minuten op zacht vuur tot het ei is gestold. Keer de tortilla met behulp van een bord en bak de andere kant nog 1 minuut. Serveer warm of koud.

Tapas van zalm in mojosaus
Ingrediënten voor 10 personen
4 verse zalmfilets, circa 750 gr in totaal
3 el Spaanse olijfolie
Zout en peper
1 takje verse bladpeterselie, ter garnering
VOOR DE MOJASAUS
2 teentjes knoflook
4 tl paprikapoeder
2 tl gemalen komijn
5 el Spaanse olijfolie extra vierge
2 el witte wijnazijn
Zout
Bereidingswijze
Doe voor de mojasaus knoflook, paprikapoeder en komijn in een keukenmachine voorzien van het metalen snijblad en meng ze 1 minuut op pulserende stand. Laat de machine lopen en voeg druppelsgewijs 1 el olijfolie toe. Schraap dan de wanden van de kom schoon met een spatel en blijf heel langzaam de olie toevoegen tot alle olie is toegevoegd en de saus iets is ingedikt. Voeg de azijn toe en meng nog 1 minuut. Breng de saus op smaak met zout. Verwijder het vel van de zalmfilets. Snijd ze eerst in de breedte doormidden en dan in de lengte in plakjes van 2 cm. Dik. Verwijder eventuele graten. Bestrooi e vis met zout en peper naar smaak. Verhit de olijfolie in een pan. Bak de stukjes vis hierin der af en toe keren in circa 10 minuten, afhankelijk van de dikte, gaar en rondom bruin. Doe de stukjes zalm over in een verwarmde schaal, schenk er wat mojasaus over en serveer ze heet, gegarneerd met peterselie. Geef de resterende saus er in een schaaltje bij.

En nog aubergine met kaas uit de oven, een salade, stokbrood met smeersels, en olijven met feta, allemaal receptloos.

Voor- en nagerecht heb ik niet in handen, ik ben benieuwd.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Sinterklaas of Kerst??
Tink*
7 15-11-2004 18:00
Psychologie Kerst....bah
Verwijderd
12 27-12-2003 22:48
Muziek Kerst-muziek
M@@IKE
7 08-12-2003 16:39
Liefde & Relatie Kerst...
sweetangel19
17 16-07-2003 19:55
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
De Kantine krijgen we dadelijk dat geouwe kutzeik weer met .wat ga je doen met kerst..hoe ga je
Verwijderd
35 27-10-2002 17:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.