Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2007, 08:04
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Hoe moet je eigenlijk een paracetamol innemen? Mag je 'm gewoon heel doorslikken of moet je 'm oplossen in water of erop kauwen ofzo? En is het juist verstandig of onverstandig ervoor/erna te eten?
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 02-11-2007, 08:21
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
http://www.apotheek.nl/Templates/gen...&Merknaam=true

Capsules en gewone tabletten: neem de capsules en tabletten in met een glas water.

Wanneer?
Paracetamol werkt het snelst als u het op een lege maag inneemt. U kunt het echter ook met voedsel innemen. De werking treedt dan wat later in.

Zelf kauw ik overigens altijd een beetje, omdat het me niet lukt om dat hele tablet in één keer door te slikken . Blijft prima werken.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 02-11-2007, 08:22
Verwijderd
Staat dat niet in de bijsluiter?

Voor zo ver ik weet mag je hem gewoon heel doorslikken, maar ook oplossen in water. Er op kauwen mag niet (zou ik ook niet doen, want dat is super smerig ), tenzij het kauwtabletten zijn.

Qua eten weet ik niet, volgens mij maakt dat niet zoveel uit?
Oud 02-11-2007, 08:47
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
In de bijsluiter van paracetamol van Kruidvat staat "de tabletten moeten met een ruime hoeveelheid water (half glas) ingenomen worden." Ik interpreteer dat als 'zolang je de tablet maar niet droog wegwerkt, is het goed' . Oplossen in water vind ik erg vies, dus ik probeer ze per kwart met een slok water door te slikken en dan nog een half glas water erachteraan te drinken.

Citaat:
Wanneer?
Paracetamol werkt het snelst als u het op een lege maag inneemt.
Geen idee waarom, ik heb ook geen aanwijsbare bron, maar ik meende altijd dat het niet goed was om paracetamol op een lege maag te nemen? Dat zou iets te maken hebben met het feit dat paracetamol je maagwand aan zou tasten. Weet iemand daar iets over?
Oud 02-11-2007, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Dat zou iets te maken hebben met het feit dat paracetamol je maagwand aan zou tasten. Weet iemand daar iets over?
Volgens mij geldt dat niet voor paracetamol, wel voor dingen als asperine, dacht ik...paracetamol heeft, dacht ik, juist als voordeel dat het niet slecht is voor je maag, itt dingen als aperine, naproxen, enz.
Oud 02-11-2007, 08:49
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Staat dat niet in de bijsluiter?

Voor zo ver ik weet mag je hem gewoon heel doorslikken, maar ook oplossen in water. Er op kauwen mag niet (zou ik ook niet doen, want dat is super smerig ), tenzij het kauwtabletten zijn.

Qua eten weet ik niet, volgens mij maakt dat niet zoveel uit?
In de vorige bijsluiter die ik had stond het niet (die moest ik na een paar jaar ongebruikt weer weggooien ).

M'n schoonouders gingen die dingen altijd oplossen in water, maar ik slik ze gewoon het liefste heel door. Gezien er in de vorige bijsluiter stond dat je er zoveel per dag max mocht innemen en verder niets, had ik geen idee hoe het nou eigenlijk wel precies moet. Maar goed, heel doorslikken kan dus, fijn .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 02-11-2007, 08:51
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Geen idee waarom, ik heb ook geen aanwijsbare bron, maar ik meende altijd dat het niet goed was om paracetamol op een lege maag te nemen? Dat zou iets te maken hebben met het feit dat paracetamol je maagwand aan zou tasten. Weet iemand daar iets over?
Gaat inderdaad om aspirine. En al die andere meuk. Als je die in het ziekenhuis krijgt, krijg je er ook maagbeschermers bij. Voor paracetamol geldt dat niet. Maar dan kan het voor de opname misschien nog wel schelen of je juist wel of niet eet. Maar blijkbaar maakt het niet zo veel uit, behalve dan dat het wellicht iets langer kan duren.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 02-11-2007, 10:24
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Gaat inderdaad om aspirine. En al die andere meuk. Als je die in het ziekenhuis krijgt, krijg je er ook maagbeschermers bij. Voor paracetamol geldt dat niet.
Oke, weer wat geleerd.
Oud 02-11-2007, 11:25
Verwijderd
Oeh, dan moet ik maar eens paracetamol halen, want ik heb al een gevoelige maag en gebruik ook nog eens asprine.
Oud 02-11-2007, 12:00
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik los ze altijd op in een half glas water en drink er daarna nog een heel glas achteraan. Dat oplossen is altijd wel heel vies, maar ik hou niet van grote tabletten doorslikken. Ik neem ze ook altijd pas in als ik me écht niet goed voel.
Oud 02-11-2007, 14:58
Verwijderd
ik smijt ze altijd naar binnen en gooi een hoop water erachteraan want dat oplossen is echt nog erger
Oud 02-11-2007, 17:12
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Dat zou iets te maken hebben met het feit dat paracetamol je maagwand aan zou tasten. Weet iemand daar iets over?
Dat geldt vooral voor Ibuprofen. Dat is echt onwijs gemeen spul, er zijn al ouderen gestorven aan een maagbloeding nadat ze Ibuprofen hadden geslikt. Paracetamol is bij mijn weten niet schadelijk voor je maag, en als ze in de bijsluiter zetten dat je ze op lege maag mag innemen zou ik het gewoon doen
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 02-11-2007, 18:01
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Dat geldt vooral voor Ibuprofen. Dat is echt onwijs gemeen spul, er zijn al ouderen gestorven aan een maagbloeding nadat ze Ibuprofen hadden geslikt. Paracetamol is bij mijn weten niet schadelijk voor je maag, en als ze in de bijsluiter zetten dat je ze op lege maag mag innemen zou ik het gewoon doen
Correct.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 03-11-2007, 10:58
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Dat geldt vooral voor Ibuprofen. Dat is echt onwijs gemeen spul, er zijn al ouderen gestorven aan een maagbloeding nadat ze Ibuprofen hadden geslikt. Paracetamol is bij mijn weten niet schadelijk voor je maag, en als ze in de bijsluiter zetten dat je ze op lege maag mag innemen zou ik het gewoon doen
idd, ik mag zelf van de internist ook geen ibuprofen innemen omdat het als een trigger kan werken op m'n darmontstekingen (ik ben alweer 3 jaar in remissie)
Oud 03-11-2007, 12:48
Verwijderd
Misschien is het wel bij alle NSAID's het geval?
En daarnaast bij asperine en misschien bij nog wel meer?
(Voor zo ver dat bestaat. )
Oud 03-11-2007, 18:27
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Misschien is het wel bij alle NSAID's het geval?
En daarnaast bij asperine en misschien bij nog wel meer?
(Voor zo ver dat bestaat. )

het geldt idd voor alle NSAID's.
aspirine geloof ik niet, maar pin me er niet op vast.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 03-11-2007, 21:24
Verwijderd
Citaat:
het geldt idd voor alle NSAID's.
aspirine geloof ik niet, maar pin me er niet op vast.
Van asperine weet ik het (ook) zeker (van Naproxen en Diclofenac wist ik het van mijn huisarts en een student geneeskunde).

Zie bv. http://www.aspirine.nl/
Oud 04-11-2007, 16:36
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Aspirine is ook een NSAID, dus ook slecht voor je maag.
En over de inname van paracetamol: De smelttablet opzuigen zonder te kauwen. De kauwtabletten kauwen of fijngemaakt met vloeistof innemen. De overige tabletten in een ruime hoeveelheid water uiteen laten vallen en goed roeren.
Dus de gewone tabletten moet je eigenlijk wel oplossen voordat je ze inneemt, hoewel dat idd bijzonder goor is.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 04-11-2007, 18:37
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik slik best vaak Naproxen, gewoon omdat paracetamol niet (meer) helpt bij mij. Ik merk totaal geen verschil, ook niet als ik er twee van 500mg neem, of nog zwaarder. Het werkt nul.
Naproxen werkt meestal wel.
Oh het betreft hier hoofdpijn.

Zijn er alternatieven dan?
Oud 05-11-2007, 14:25
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik slik ze altijd in 1 keer door tegelijk met een slok water, en dan nog een half glas ongeveer erachteraan.
Ibibrofen is idd slecht voor je maag en moet je ook altijd met veel water in nemen. "nadeel" is dat ibibrofen zo veel lekkerder is dan paracetemol/asprine dus dat ik daar makkelijker naar pak
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 05-11-2007, 20:47
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Bedankt voor alle antwoorden. Gelukkig heb ik slechts 1 stripje paracetamol nodig gehad (hopelijk blijft dat zo) en kon ik de ibuprofen bruis ofzoiets in de verpakking laten zitten. Nou nog hopen dat het goed blijft gaan, maar daar ga ik maar vanuit.

Ik heb ze dus opgelost omdat dat blijkbaar beter is. Het is wel vies, maar je went er vanzelf aan (en eigenlijk valt het ook best mee. Molkosan, dat is het meest vieze dat ik ooit heb gehad. Maar goed, da's weer een ander verhaal). Zoutoplossing is trouwens ook vies. Bloedsmaak en 'verdovingssmaak' ook. Mwah, wordt tijd dat 't allemaal weer over is, al die vieze smaken .

Ik heb in m'n leven in totaal geloof ik nog nooit zoveel paracetamol gegeten als dit weekend .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 17-10-2010, 12:04
Hermanna
Hermanna is offline
Het is de bedoeling dat je de paracetemol op je tong legt en met een slok water inneemt, echt waar.

Niet oplossen in water, dat slaat nergens op
Oud 17-10-2010, 12:22
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
ik hoop dat deze dame na 3 jaar wel door heeft hoe ze een paracetamolletje moet innemen. Deze gaat dus dicht
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Paracetamol & Iboprufen
fizzle-fluffy
11 27-05-2012 14:20
Huiswerkvragen: Exacte vakken [sk] gemodificeerde paracetamol
Verwijderd
9 10-05-2006 21:45
Lichaam & Gezondheid Paracetamol als slaapmiddel
Daantje_0705
22 12-04-2005 22:29
Lichaam & Gezondheid recept voor paracetamol
bignielz
13 27-09-2004 10:25
Verhalen & Gedichten [kort verhaaltje] Paracetamol
Zut Alors!
17 03-09-2004 20:51
Lichaam & Gezondheid Paracetamol VS Saridon
Q
11 09-07-2004 23:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.