Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2004, 19:20
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Hai,

Ik kan vanwege ziekte op school niet veel doen. Ik volg nu 3 vakken (ne, en, sk - 3vwo, ben afgelopen jaar blijven zitten) en wat ik volgend jaar ga doen is nog niet duidelijk. Een optie zou zijn dat ik gewoon over ga en door ga met die vakken, maar ik zie daar om verschillende redenen erg tegen op en ben aan het zoeken naar alternatieven.
Een van deze alternatieven zou thuisstudie kunnen zijn. Ik heb naar een beetje naar gekeken en het lijkt op zich een optie, met wat haken en ogen. Er waren alleen een paar dingen die ik me afvroeg, dus vandaar deze topic.

1) Welke mogelijkheden zijn er voor een middelbare school diploma op vwo niveau? (bijv. NTI, LOI, etc)

2) Ik weet niet helemaal hoe zo'n staatsexamen werkt. Moet je het volledige pakket in 1 jaar doen of mag je de examens ook splitsen?

3) Hoe doen ze het met 'practica' vakken zoals biologie en scheikunde? Krijg je dan gewoon een berg theorie?

4) Hoe wordt dit geregeld qua kosten?

5) Is het aan te raden? Wat zijn de voor- en nadelen?

{6)Heb je zelf ervaring en hoe beviel het? }

Ik hoop dat ik antwoorden kan krijgen en een beetje een beeld kan vormen.

Bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2004, 21:35
Verwijderd
1) Welke mogelijkheden zijn er voor een middelbare school diploma op vwo niveau? (bijv. NTI, LOI, etc)

- Je kan nieuwe stijl gewoon via NTI, LOI of NHA doen. Kijk maar eens op een van die sites voor informatie; NHA is over het algemaan het goedkoopst, maar de kwaliteit is dan niet zo als die van de LOI (het duurst). Vergelijk dus goed.

2) Ik weet niet helemaal hoe zo'n staatsexamen werkt. Moet je het volledige pakket in 1 jaar doen of mag je de examens ook splitsen?

- Je kan gewoon splitsen, alleen moet je dan wel voor alle vakken een voldoende halen; compenseren kan alleen wanneer je alles in 1 keer doet.

3) Hoe doen ze het met 'practica' vakken zoals biologie en scheikunde? Krijg je dan gewoon een berg theorie?

- Zoiets kan je navragen. Bij biologie (oude stijl) was het veel theorie en ik moest 2 praktische opdrachten maken. Gewoon zelf. Goed te doen hoor

4) Hoe wordt dit geregeld qua kosten?

- Je kan een vergoeding krijgen, ofwel kinderbijslag ofwel tegemoetkoming scholieren. Dus je voldoet gewoon aan de leerplicht enzo. Zo'n cursus is over het algemeen goedkoper dan naar school gaan, omdat je geen schoolgeld hoeft te betalen, alleen die cursus en het examengeld.

5) Is het aan te raden? Wat zijn de voor- en nadelen?

- Ik raad je aan niet te veel vakken in 1 jaar te stoppen. En zorg ook voor een goede feedback van docenten bij LOI, NTI of NHA. (Het is erg fijn wanneer ze vragen kunnen beantwoorden etc, dus via e-mail bijvoorbeeld.) Nadeel vond ik de examens die niet echt om de hoek waren. En de mondelingen voor elk vak, ik was enorm nerveus.. overgeven enzo, ja... hou er dus rekening mee dat de examens toch vrij stressvol zijn omdat het allemaal onbekend is. Je moet ergens naartoe waar je nog nooit geweest bent, er wordt een mondeling afgenomen door iemand die je nog nooit hebt gezien etc.. Ik word nu al weer misselijk als ik er aan terug denk

{6)Heb je zelf ervaring en hoe beviel het? }

- Ja, zelf ervaring. VWO oude stijl., 7 vakken in 1 jaar, 2 vakken niet gehaald. Dus ja, gezakt Voornamelijk omdat ik me op 2 vakken had verkeken (geschiedenis en aardrijkskunde). Mja, jammer dan Daarom raad ik je dus aan de vakken uit te spreiden over 2 jaar (of meer).

Vraag eens wat folders van de LOI, NTI en NHA aan, kan je vast wat informatie lezen enzo.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 13-05-2004 @ 22:35 :
4) Hoe wordt dit geregeld qua kosten?

- Je kan een vergoeding krijgen, ofwel kinderbijslag ofwel tegemoetkoming scholieren. Dus je voldoet gewoon aan de leerplicht enzo. Zo'n cursus is over het algemeen goedkoper dan naar school gaan, omdat je geen schoolgeld hoeft te betalen, alleen die cursus en het examengeld.
Ehm, nee hoor.

Tegemoetkoming scholieren krijg je alleen als je staat ingeschreven bij een school voor dagonderwijs.
Niet voor deeltijdonderwijs (avondschool) en dus ook niet voor schriftelijk onderwijs.

Zou willen dat het anders was.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 11:24
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 13-05-2004 @ 22:35 :
- Je kan nieuwe stijl gewoon via NTI, LOI of NHA doen. Kijk maar eens op een van die sites voor informatie; NHA is over het algemaan het goedkoopst, maar de kwaliteit is dan niet zo als die van de LOI (het duurst). Vergelijk dus goed.
Ok.

Citaat:
- Je kan gewoon splitsen, alleen moet je dan wel voor alle vakken een voldoende halen; compenseren kan alleen wanneer je alles in 1 keer doet.
Dat is op zich geen probleem. Ik heb er meer vertrouwen in dat ik het haal gesplitst met allemaal voldoendes. Ik zou sowieso een heel pakket nu niet aankunnen, dus ik ben vooral blij dat ik kan splitsen.

Citaat:
- Zoiets kan je navragen. Bij biologie (oude stijl) was het veel theorie en ik moest 2 praktische opdrachten maken. Gewoon zelf. Goed te doen hoor
Ok

Citaat:
- Je kan een vergoeding krijgen, ofwel kinderbijslag ofwel tegemoetkoming scholieren. Dus je voldoet gewoon aan de leerplicht enzo. Zo'n cursus is over het algemeen goedkoper dan naar school gaan, omdat je geen schoolgeld hoeft te betalen, alleen die cursus en het examengeld.
Hier was FA het niet mee eens... wat is het nou?

-
Citaat:
Ik raad je aan niet te veel vakken in 1 jaar te stoppen. En zorg ook voor een goede feedback van docenten bij LOI, NTI of NHA. (Het is erg fijn wanneer ze vragen kunnen beantwoorden etc, dus via e-mail bijvoorbeeld.) Nadeel vond ik de examens die niet echt om de hoek waren. En de mondelingen voor elk vak, ik was enorm nerveus.. overgeven enzo, ja... hou er dus rekening mee dat de examens toch vrij stressvol zijn omdat het allemaal onbekend is. Je moet ergens naartoe waar je nog nooit geweest bent, er wordt een mondeling afgenomen door iemand die je nog nooit hebt gezien etc.. Ik word nu al weer misselijk als ik er aan terug denk
Ja, ik kan me voorstellen dat dat eng is. Maar goed, daar sla ik me vast wel doorheen. (op de een of andere manier ) Dat lijkt me sowieso wel een nadeel. Want ik ben dus ziek en heb o.a. concertratie problemen. Op school, waar mensen je kennen, kunnen ze daar rekening mee houden, maar dat is in dit geval niet echt aan de orde. Dat is een van mijn bezwaren.

Citaat:
- Ja, zelf ervaring. VWO oude stijl., 7 vakken in 1 jaar, 2 vakken niet gehaald. Dus ja, gezakt Voornamelijk omdat ik me op 2 vakken had verkeken (geschiedenis en aardrijkskunde). Mja, jammer dan Daarom raad ik je dus aan de vakken uit te spreiden over 2 jaar (of meer).

Vraag eens wat folders van de LOI, NTI en NHA aan, kan je vast wat informatie lezen enzo.
Okay, dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 13-05-2004 @ 22:55 :
Ehm, nee hoor.

Tegemoetkoming scholieren krijg je alleen als je staat ingeschreven bij een school voor dagonderwijs.
Niet voor deeltijdonderwijs (avondschool) en dus ook niet voor schriftelijk onderwijs.

Zou willen dat het anders was.
Gek dan, ik kreeg het wel. Je moet dan door de instelling een soort kaart laten invullen, die kaart heb ik naar hen opgestuurd en vervolgens weer naar de IBG. Ik kreeg hem terug, omdat er iets ontbrak ofzo. Gebeld met de IBG, uitgelegd.. en tja, toen was het goed. Telefoniste zei dat ze er vaker gedoe mee hadden gehad, omdat die instellingen als NHA, LOI enzo vaak niet weten wat ze moeten doen. Maar ze hadden genoeg aan mijn bewijs van inschrijving voor de examens enzo. Je moet wel aan een aantal uur per week voldoen, als je kan laten zien dat je daar aan voldoet (zo vroegen ze mij een tabel met de tijd die gemiddeld nodig is voor de vakken) dan is het goed.
Wel wat geregel, maar het kan dus wel.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-05-2004 @ 14:34 :
Gek dan, ik kreeg het wel.
Ik wou net zeggen...jij zult wel uit ervaring spreken, lijkt me.

@FA: ga er nou niet altijd vanuit dat anderen uit hun nek kletsen en dat jij altijd de enige bent die het juiste antwoord weet. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar waarom zou iemand die zelf thuisstudie gedaan heeft het niet beter weten dan ik, iemand die dat niet gedaan heeft?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 14:01
Verwijderd
Op de site van de IBG staat ook dat je dagonderwijs moet volgen, dat zegt FA ook. Vavo valt daar ook gewoon onder en schriftelijk kan er ook onder vallen, als het maar minimaal 850 klokuren per schooljaar omvat. En het moet door ministerie van OC&W zijn goedgekeurd.
Dus ja, je hebt gewoon recht op tegemoetkoming scholieren als je daaraan voldoet.

(Ja, ik schrok een beetje, dacht dat ik misschien onterecht dat geld had gekregen, maar het was dus wel terecht )
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 17:34
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Okay, daar moet ik sowieso dan nog even achteraan. Maar ik weet nog niet of ik dit wel ga doen.

Andijvie (en anderen): zou je me dit aanraden? Ik heb ME/CVS (vermoeidheids ziekte dus). Ik ben op zich gemotiveerd om te werken, maar ik moet wel een beetje uitdaging hebben. (dit leek me een voordeel omdat je op je eigen tempo kan werken.. denk ik?)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 18:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline


Op die site staat 'dagonderwijs'. Er staat specifiek bij dat je het niet voor avondonderwijs krijgt enzo.

Ik had erheen gebeld en gevraagd: 'heb ik als ik schriftelijk onderwijs volg bij het LOI recht op een tegemoetking scholieren?'.
Antwoord: 'nee, daar heeft u alleen recht op als u dagonderwijs aan een school volgt, dus een gewone school of een school voor volwassenenonderwijs'.

Great. Ik had er dus wel recht op? *****-IBG.

[edit by Leonoor]Laat die scheldwoorden ff achterwege, datis nergens voor nodig.[/edit by Leonoor]

Laatst gewijzigd op 14-05-2004 om 19:28.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 18:28
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2004 @ 19:22 :


Op die site staat 'dagonderwijs'. Er staat specifiek bij dat je het niet voor avondonderwijs krijgt enzo.

Ik had erheen gebeld en gevraagd: 'heb ik als ik schriftelijk onderwijs volg bij het LOI recht op een tegemoetking scholieren?'.
Antwoord: 'nee, daar heeft u alleen recht op als u dagonderwijs aan een school volgt, dus een gewone school of een school voor volwassenenonderwijs'.

Great. Ik had er dus wel recht op? *****-IBG.
Rustig aan, Daniel. Misschien was er een ander verschil? En als je er inderdaad recht op had.. bel ze nog eens, zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd op 14-05-2004 om 19:29.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 18:58
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
grl schreef op 14-05-2004 @ 19:28 :
Rustig aan, Daniel. Misschien was er een ander verschil? En als je er inderdaad recht op had.. bel ze nog eens, zou ik zeggen.
Iedereen kan wel zeggen dat ze bij bijvoorbeeld LOI een opleiding volgen. Maar of ze dat werkelijk doen (en dus echt studeren en niet alleen een studiepakket thuis hebben), is oncontroleerbaar....
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 19:03
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sweet_Hadar schreef op 14-05-2004 @ 19:58 :
Iedereen kan wel zeggen dat ze bij bijvoorbeeld LOI een opleiding volgen. Maar of ze dat werkelijk doen (en dus echt studeren en niet alleen een studiepakket thuis hebben), is oncontroleerbaar....
Ja maar hieruit: "Maar ze hadden genoeg aan mijn bewijs van inschrijving voor de examens enzo. Je moet wel aan een aantal uur per week voldoen, als je kan laten zien dat je daar aan voldoet (zo vroegen ze mij een tabel met de tijd die gemiddeld nodig is voor de vakken) dan is het goed." (andijvie) maakte ik op dat ze dus wel om een soort van bewijs vragen..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 19:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
grl schreef op 14-05-2004 @ 19:28 :
Rustig aan, Daniel. Misschien was er een ander verschil? En als je er inderdaad recht op had.. bel ze nog eens, zou ik zeggen.
Geen enkel verschil.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 21:30
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2004 @ 20:31 :
Geen enkel verschil.
Dat weet je niet na 3 regels gelezen te hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 21:38
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
ik heb niet al deze tekst gelezen, maar wat ik wilde vragen/zeggen.. ik zit ongeveer met hetzelfde.. ik doe 4havo geschiedenis op een ROC, en wil volgend jaar er iets bij doen via LOI oid. nou hoor ik gewoon vwo te doen, zoals jij, maar dat doen ze niet; nieuw stijl vwo. Dus ik denk dat jij dan ook havo zult moeten doen als je het via loi gaat doen?

ik heb alleen 1 & 2 vwo gedaan, dus hoor eigenlijk niet in 4havo geschiedenis, daar hebben ze me een beetje gematst.. eigenlijk wil ik daarna verder gaan met vwo..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 21:44
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef op 14-05-2004 @ 22:38 :
ik heb niet al deze tekst gelezen, maar wat ik wilde vragen/zeggen.. ik zit ongeveer met hetzelfde.. ik doe 4havo geschiedenis op een ROC, en wil volgend jaar er iets bij doen via LOI oid. nou hoor ik gewoon vwo te doen, zoals jij, maar dat doen ze niet; nieuw stijl vwo. Dus ik denk dat jij dan ook havo zult moeten doen als je het via loi gaat doen?

ik heb alleen 1 & 2 vwo gedaan, dus hoor eigenlijk niet in 4havo geschiedenis, daar hebben ze me een beetje gematst.. eigenlijk wil ik daarna verder gaan met vwo..
Doet alleen LOI niet aan vwo of allemaal niet? Weet je dat toevallig?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2004 @ 20:31 :
Geen enkel verschil.
Voldoe je dan aan die 850 uur minimaal in 1 schooljaar? Jij doet toch niet veel vakken in 1 keer ofwel? Ik had 7 vakken en maakte daarme volgens mij net genoeg uren. En 'dagonderwijs' kan volgens mij ook gewoon schriftelijk en vavo zijn, alleen dus geen avondonderwijs. Dat staat zelfs op de site van de IBG.

Maar goed, @grl: Ik zou het je aanraden goed de instelling te kiezen, NHA raad ik af voor de moeilijkere vakken omdat de feedback erg langzaam is en de stof zo af en toe nogal verouderd is. En ik raad je aan niet te veel in 1 jaar te stoppen, zéker niet wanneer je ME/CVS hebt. Als je dat allemaal doet, kan je in 3 jaar vast wel je diploma halen.
(Wel heb je dan geen recht op die tegemoetkoming scholieren of kinderbijslag, omdat je gewoonweg te weinig uren maakt. Maar met ME/CVS kan je toch vast wel een andere vorm van vergoeding krijgen? Een soort uitkering ofzo? )
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:40
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
grl schreef op 14-05-2004 @ 22:44 :
Doet alleen LOI niet aan vwo of allemaal niet? Weet je dat toevallig?
Havo wel, nieuwe stijl. vwo hebben ze nog wel dit jaat in oude stijl geloof ik, dat je dit jaar daarin nog examens kan doen, maar nieuwe stijl vwo bestaad voor zover ik weet niet. (ik moet ook havo gaan doen daardoor.. :\)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-05-2004, 16:16
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-05-2004 @ 19:06 :
(Wel heb je dan geen recht op die tegemoetkoming scholieren of kinderbijslag, omdat je gewoonweg te weinig uren maakt. Maar met ME/CVS kan je toch vast wel een andere vorm van vergoeding krijgen? Een soort uitkering ofzo? )

Citaat:
Sleeping Beauty schreef op 16-05-2004 @ 14:40 :
Havo wel, nieuwe stijl. vwo hebben ze nog wel dit jaat in oude stijl geloof ik, dat je dit jaar daarin nog examens kan doen, maar nieuwe stijl vwo bestaad voor zover ik weet niet. (ik moet ook havo gaan doen daardoor.. :\)
Dit zijn allebei dingen waar ik wel even achteraan moet. Dank je
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 17:14
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
grl schreef op 16-05-2004 @ 17:16 :
Dit zijn allebei dingen waar ik wel even achteraan moet. Dank je
Je zou kunnen proberen een WaJong te krijgen, maar zeker met de nóg strengere regels die ingaan binnenkort, is het bijna onmogelijk om die uitkering te krijgen voor ME. (Het blijft 'onaantoonbaar' he... ).
Je zou even contact op kunnen nemen met de ME-stichting, of met de Steungroep.

'De Steungroep behartigt de belangen van ME-patiënten op het gebied van werk, school en studie, arbeidsongeschiktheid, uitkeringen en voorzieningen en geeft hierover informatie en advies'.

En laat ik er zelf nou ook eindelijk eens achteraan gaan...
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 17:18
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Konijn schreef op 16-05-2004 @ 18:14 :
Je zou kunnen proberen een WaJong te krijgen, maar zeker met de nóg strengere regels die ingaan binnenkort, is het bijna onmogelijk om die uitkering te krijgen voor ME. (Het blijft 'onaantoonbaar' he... ).
Je zou even contact op kunnen nemen met de ME-stichting, of met de Steungroep.

'De Steungroep behartigt de belangen van ME-patiënten op het gebied van werk, school en studie, arbeidsongeschiktheid, uitkeringen en voorzieningen en geeft hierover informatie en advies'.

En laat ik er zelf nou ook eindelijk eens achteraan gaan...
Ja. WaJong is een mogelijkheid. Rugzakje is een mogelijkheid. (maar dat heeft m'n moeder geloof ik al geprobeerd.. dat zag er iig niet erg goed uit) en PGB (persoonsgebonden budget) is ook nog iets waar ik me in ga verdiepen. Is misschien ook iets voor jou.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 18:23
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef op 16-05-2004 @ 14:40 :
Havo wel, nieuwe stijl. vwo hebben ze nog wel dit jaat in oude stijl geloof ik, dat je dit jaar daarin nog examens kan doen, maar nieuwe stijl vwo bestaad voor zover ik weet niet. (ik moet ook havo gaan doen daardoor.. :\)
Citaat:
Staatsexamen VWO (nieuwe stijl) NIEUWHet VWO, de afkorting van Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, is de hoogste vorm van voortgezet onderwijs. Wie aan de universiteit (wetenschappelijk onderwijs) wil gaan studeren, heeft een VWO-diploma nodig. Het NTI leidt u op voor het staatsexamen VWO. Dat VWO-diploma heeft exact dezelfde waarde als het papiertje dat uitgereikt wordt na het succesvol afronden van een dagopleiding.

Het is mogelijk om certificaten die gehaald zijn voor het examen oude stijl in te wisselen bij het diploma voor VWO nieuwe stijl.
www.nti.nl



Konijn: ik vergiste me. Rugzakje is waarschijnlijk toch wel een optie en PGB ook maar PGB is niet voor onderwijs. (meer voor hulp etc)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 11:53
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
grl schreef op 16-05-2004 @ 18:18 :
Ja. WaJong is een mogelijkheid. Rugzakje is een mogelijkheid. (maar dat heeft m'n moeder geloof ik al geprobeerd.. dat zag er iig niet erg goed uit) en PGB (persoonsgebonden budget) is ook nog iets waar ik me in ga verdiepen. Is misschien ook iets voor jou.
wow <3 ik ga eens kijken had het bij het loi al een tijd geleden gekeken enzo en toen deden ze het niet, wisten ook niet of het kwam..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 12:43
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef op 17-05-2004 @ 12:53 :
wow <3 ik ga eens kijken had het bij het loi al een tijd geleden gekeken enzo en toen deden ze het niet, wisten ook niet of het kwam..
LOI doet het volgens mij nog steeds niet. Daar heb ik ook gekeken en ik zag alleen HAVO aangeboden.
Maar misschien is dit ook iets voor jou!

Zo helpen alle drop-outs en ME patienten etc elkaar nog eens
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:31
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
grl schreef op 17-05-2004 @ 13:43 :
LOI doet het volgens mij nog steeds niet. Daar heb ik ook gekeken en ik zag alleen HAVO aangeboden.
Maar misschien is dit ook iets voor jou!

Zo helpen alle drop-outs en ME patienten etc elkaar nog eens
is echt wel fijn, ik ga het nog even goed bekijken.. zou wel heel relax zijn als ik gewoon gelijk vwo kon doen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2004, 15:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Wajong heeft een wachttijd van 52 weken.

Als je je nu aanmeldt en je wordt 'goed'-gekeurd (hoe fout ) voor een wajong-uitkering krijg je een jaar lang niets. Een jaar later wordt je nog eens gekeurd, en als je dan nog steeds arbeidsongeschikt bent krijg je pas wat geld.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 15:27
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-05-2004 @ 16:19 :
Wajong heeft een wachttijd van 52 weken.

Als je je nu aanmeldt en je wordt 'goed'-gekeurd (hoe fout ) voor een wajong-uitkering krijg je een jaar lang niets. Een jaar later wordt je nog eens gekeurd, en als je dan nog steeds arbeidsongeschikt bent krijg je pas wat geld.
En je moet 18 zijn. Voor je 18de zijn je ouders verantwoordelijk voor je en moeten ze voor je zorgen en dus ook voor het geld. Ook al word je op je 16de arbeidsongeschikt dan krijg je pas je uitkering vanaf de maand nadat je 18 bent geworden (als je dan nog steeds arbeidsongeschikt bent verklaard na keuring). Je hebt dan natuurlijk al wel je 52 wachtweken gehad.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 15:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
sensual schreef op 18-05-2004 @ 16:27 :
En je moet 18 zijn. Voor je 18de zijn je ouders verantwoordelijk voor je en moeten ze voor je zorgen en dus ook voor het geld. Ook al word je op je 16de arbeidsongeschikt dan krijg je pas je uitkering vanaf de maand nadat je 18 bent geworden (als je dan nog steeds arbeidsongeschikt bent verklaard na keuring). Je hebt dan natuurlijk al wel je 52 wachtweken gehad.
Mjeps... trouwens... jij doet ook zelfstudie? Ik ook ongeveer. MSN?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 15:32
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
En het is gewoon bijna nog onmogelijk om een WaJong te kijgen, zéker en vooral voor ME-patienten. Ze maken de regels elke keer strenger...
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 18:00
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
Konijn schreef op 18-05-2004 @ 16:32 :
En het is gewoon bijna nog onmogelijk om een WaJong te kijgen, zéker en vooral voor ME-patienten. Ze maken de regels elke keer strenger...
ik ben daar nu een beetje mee bezig :\ moet volgende maand nog wat papieren toesturen oid
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 18:35
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Konijn, ja 't is ongelofelijk irritant.

Sleeping Beauty: Heb je ook ME/CVS of iets anders?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:59
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
grl schreef op 18-05-2004 @ 19:35 :
Konijn, ja 't is ongelofelijk irritant.

Sleeping Beauty: Heb je ook ME/CVS of iets anders?
jah, ook..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 02:43
swieks
swieks is offline
[QUOTE]Andijvie schreef op 13-05-2004 @ 22:35 :
- Je kan gewoon splitsen, alleen moet je dan wel voor alle vakken een voldoende halen; compenseren kan alleen wanneer je alles in 1 keer doet.

Compenseren kan wél als je deelexamens doet, mits het nieuwe stijl is. Het is alleen slimmer om een onvoldoende vak toch opnieuw te proberen.

- Zoiets kan je navragen. Bij biologie (oude stijl) was het veel theorie en ik moest 2 praktische opdrachten maken. Gewoon zelf. Goed te doen hoor

Praktische opdrachten mogen vaak ook literatuurstudies zijn over een onderwerp te kiezen uit een lijst met verplichte onderwerpen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 07:13
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-05-2004 @ 16:30 :
Mjeps... trouwens... jij doet ook zelfstudie? Ik ook ongeveer. MSN?
Is goed . Heb je toegevoegd.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 09:55
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef op 18-05-2004 @ 20:59 :
jah, ook..
Dan heb ik een vraag aan je. (ja, nu opeens wel ) Ik weet alleen niet helemaal of het relevant is omdat je op een ROC zit en ik niet precies weet hoe het systeem daar werkt. Maar ik vraag het toch maar, misschien als jij geen antwoord kan geven, kan iemand anders het wel.
Ik wil die thuisstudie gaan doen o.a. met de reden dat ik denk dat het me energie gaat besparen. Energie aan naar school gaan, energie aan de drukte daar maar ook energie aan het concentreren op school. Van de eerste 2 weet ik dat het waar is, maar de laatste weet ik niet zeker. Als je een thuisstudie doet, is alles natuurlijk schriftelijk en misschien kost dat wel veel meer energie dan wanneer het verteld wordt èn schriftelijk staat. Hoe heb jij dat ervaren? Kost het je extra energie dat het puur schriftelijk is of helemaal niet of weegt het beetje extra energie wat je daarin stopt niet op tegen de energie van het naar school gaan?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 13:21
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik reageer toch even grl, ik ga dan wel naar een gewone middelbare school, maar het komt er veel op neer dat ik maanden lang niet ga en via klasgenoten mn opdrachten krijg. Ook omdat wij werken met studiewijzers, komt het voor dat ik een tijd lang niet naar school ga. Zo ben ik tussen januari en april misschien 3 keer naar school geweest, dingen inleveren en toetsen maken.
Ik vind het wel een stuk fijner. Het kost me zoveel energie om naar school te gaan (tien minuten met de bus), dat ik dan toch niet echt meer opneem wat er verteld word. Als alles op papier staat (boeken, en de gekopieerde aantekeningen van lieve klasgenoten) verwerk ik dat veel beter, omdat ik dat op mijn eigen tempo kan doen. Ook kun je dat dan doen op de momenten dat je je een beetje kunt concentreren.
Bovendien doe je het alléen, en dat scheelt een stuk. Op school moet je zo interactief bezig zijn.. luisteren naar de docent, aantekeningen maken of dingen onthouden, in kunnen springen op de stof en gelijk vragen stellen als iets niet doordringt, en dan ook nog overleg/praten met klasgenoten.
Daarbij vergeleken is thuis een oase van rust.
Ik vind het zelf dus erg prettig alles thuis en schriftelijk te doen. Dat kost me echt minder concentratie (en minder energie dus).
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2004, 13:35
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Konijn schreef op 19-05-2004 @ 14:21 :
Ik reageer toch even grl, ik ga dan wel naar een gewone middelbare school, maar het komt er veel op neer dat ik maanden lang niet ga en via klasgenoten mn opdrachten krijg. Ook omdat wij werken met studiewijzers, komt het voor dat ik een tijd lang niet naar school ga. Zo ben ik tussen januari en april misschien 3 keer naar school geweest, dingen inleveren en toetsen maken.
Ik vind het wel een stuk fijner. Het kost me zoveel energie om naar school te gaan (tien minuten met de bus), dat ik dan toch niet echt meer opneem wat er verteld word. Als alles op papier staat (boeken, en de gekopieerde aantekeningen van lieve klasgenoten) verwerk ik dat veel beter, omdat ik dat op mijn eigen tempo kan doen. Ook kun je dat dan doen op de momenten dat je je een beetje kunt concentreren.
Bovendien doe je het alléen, en dat scheelt een stuk. Op school moet je zo interactief bezig zijn.. luisteren naar de docent, aantekeningen maken of dingen onthouden, in kunnen springen op de stof en gelijk vragen stellen als iets niet doordringt, en dan ook nog overleg/praten met klasgenoten.
Daarbij vergeleken is thuis een oase van rust.
Ik vind het zelf dus erg prettig alles thuis en schriftelijk te doen. Dat kost me echt minder concentratie (en minder energie dus).
Ja, dit dacht ik dus ook. Voor mij is het ook 10 mins met de bus, en dus 10 mins weer terug.. maar al die leerlingen op zo'n school en zo. Ik ben vorig jaar vanaf febr. niet naar school geweest en ik weet nog dat ik in september dit jaar de eerste dag op school kwam en bijna flauwviel door al die leerlingen (ong. 1700), al dat lawaai.. al die bewegingen.. vreselijk. Gewoon teveel. Dat kost gewoon zoveel energie. Dus dat dacht ik al wel, maar goed, wie weet zegt er hier iemand dat alles schriftelijk nog meer energie kost. Ik merk wel dat als ik een uurtje lees, dat het dan ook niet echt meer aankomt. Maar opzich kan je dan korte pauzes houden. Op school is dat minder makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 13:45
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Citaat:
grl schreef op 19-05-2004 @ 14:35 :
Ja, dit dacht ik dus ook. Voor mij is het ook 10 mins met de bus, en dus 10 mins weer terug.. maar al die leerlingen op zo'n school en zo. Ik ben vorig jaar vanaf febr. niet naar school geweest en ik weet nog dat ik in september dit jaar de eerste dag op school kwam en bijna flauwviel door al die leerlingen (ong. 1700), al dat lawaai.. al die bewegingen.. vreselijk. Gewoon teveel. Dat kost gewoon zoveel energie. Dus dat dacht ik al wel, maar goed, wie weet zegt er hier iemand dat alles schriftelijk nog meer energie kost. Ik merk wel dat als ik een uurtje lees, dat het dan ook niet echt meer aankomt. Maar opzich kan je dan korte pauzes houden. Op school is dat minder makkelijk.
Ik ben zelf ook gestopt met school en doe nu ook een thuisstudie. Ik heb mijn havo gelukkig nog op school af kunnen maken, dat ging nog net.. Ik werd op school helemaal gek van al die mensen die tegen me aanliepen (doet zon pijn) en het was veelste vermoeiend voor me. Ik vind dat een zelfstudie minder energie kost. Je kan pauze nemen wanneer jij wilt en je kan ook leren wanneer je wilt. Als je 's ochtends bijvoorbeeld wat langer uit slaapt kun je daarna altijd nog leren. Op school gaat dit niet, want dan heb je een rooster waar je je aan moet houden. Het nadeel van zelfstudie vind ik dat je jezelf er echt toe moet zetten. Je moet het helemaal alleen doen, je hebt geen medestudenten waar je even mee kunt praten tussendoor. Ja, via de e-mail. Maar dat is toch anders dan in de klas. Maar goed, ik vind dat een zelfstudie goed te doen is en als school te vermoeiend is vind ik het een hele goede oplossing.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 14:21
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
grl schreef op 19-05-2004 @ 10:55 :
Dan heb ik een vraag aan je. (ja, nu opeens wel ) Ik weet alleen niet helemaal of het relevant is omdat je op een ROC zit en ik niet precies weet hoe het systeem daar werkt. Maar ik vraag het toch maar, misschien als jij geen antwoord kan geven, kan iemand anders het wel.
Ik wil die thuisstudie gaan doen o.a. met de reden dat ik denk dat het me energie gaat besparen. Energie aan naar school gaan, energie aan de drukte daar maar ook energie aan het concentreren op school. Van de eerste 2 weet ik dat het waar is, maar de laatste weet ik niet zeker. Als je een thuisstudie doet, is alles natuurlijk schriftelijk en misschien kost dat wel veel meer energie dan wanneer het verteld wordt èn schriftelijk staat. Hoe heb jij dat ervaren? Kost het je extra energie dat het puur schriftelijk is of helemaal niet of weegt het beetje extra energie wat je daarin stopt niet op tegen de energie van het naar school gaan?
Ik doe op het ROC alleen geschiedenis. Dus dat is 1,5 uur in de week op maandag. Ik word gebracht en gehaald, laatste tijd kan ik alleen gebracht worden dus moet ik terug met de bus (niet heel ver, maar toch)
Opzich vind ik het heel fijn om op school te zitten, omdat ik een jaar lang helemaal niet naar school ben gegaan, en daarvoor twee jaar vanaf nog best wel wat naar steeds minder en minder.. dus ik vind het wel fijn om iig een beetje mensen om me heen te hebben..
Verder is het wel heel vermoeiend, het concentreren en de mensen om je heen die soms om je heen andere gesprekken hebben, is het best moeilijk te volgen, 1,5 uur is eigenlijk wat te lang..
Volgend jaar wil ik er dan een vak thuis bij gaan doen, om te kijken hoe dat werkt.. Maar ik blijf wel nog een jaar op het ROC om dat examen te kunnen doen op havo niveau, en om toch onder de mensen te zijn..

Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen jij nog om je heen heb, maar vanaf het moment dat ik begon ziek te worden zijn er steeds meer mensen weggevallen tot uiteindelijk iedereen.. dus vind ik het wel fijn om een beetje onder de mensen te zijn..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 15:41
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef op 19-05-2004 @ 15:21 :

Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen jij nog om je heen heb, maar vanaf het moment dat ik begon ziek te worden zijn er steeds meer mensen weggevallen tot uiteindelijk iedereen.. dus vind ik het wel fijn om een beetje onder de mensen te zijn..
Hier heb je zeker een punt. Ik zie nog steeds wel mensen, maar ik onderhoud m'n contacten grotendeels via internet. (o.a. omdat veel van m'n vrienden op plaatsen als Enschede wonen, terwijl ik bij Utrecht woon, ik zou ze sowieso al weinig hebben gezien, maar nu natuurlijk helemaal) Het sociale aspect is zeker een nadeel, maar ik denk dat het niet op gaat wegen tegen de voordelen. En op zich is het iets wat best verholpen kan worden. Het is namelijk (o.a.) school wat me zoveel energie kost dat ik sociale dingen ervoor moet opgeven (dit doe ik nu al niet altijd overigens, soms gaan vrienden gewoon voor school) dus ik zal wel meer energie en mogelijk tijd overhebben. Maar het blijft inderdaad een punt om niet te vergeten.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 15:48
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
grl schreef op 19-05-2004 @ 16:41 :
Hier heb je zeker een punt. Ik zie nog steeds wel mensen, maar ik onderhoud m'n contacten grotendeels via internet. (o.a. omdat veel van m'n vrienden op plaatsen als Enschede wonen, terwijl ik bij Utrecht woon, ik zou ze sowieso al weinig hebben gezien, maar nu natuurlijk helemaal) Het sociale aspect is zeker een nadeel, maar ik denk dat het niet op gaat wegen tegen de voordelen. En op zich is het iets wat best verholpen kan worden. Het is namelijk (o.a.) school wat me zoveel energie kost dat ik sociale dingen ervoor moet opgeven (dit doe ik nu al niet altijd overigens, soms gaan vrienden gewoon voor school) dus ik zal wel meer energie en mogelijk tijd overhebben. Maar het blijft inderdaad een punt om niet te vergeten.
Veel contact via internet, mjah dat ken ik. maar gewoon is toch anders (leuker!) ik heb met die 1,5 uur in de week dat ik dan meestal nog 1 dag mijn vriendje kan zien.. meestal komt hij dan naar mij.. is maar net hoe het met me gaat.. &dat is dan ongeveer de hele week wel ben benieuwd of het een beetje zou gaan met nog een vak erbij (wil het iig proberen!)..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 16:15
Verwijderd
Wow, ik wist niet dat er echt mensen waren die heel slecht tegen de drukte op een school kunnen misschien komt dat doordat ik er zelf niet zo'n moeite mee heb, ik kan me er in ieder geval weinig bij voorstellen.

@ grl: dan lijkt thuisstudie me wel een oplossing voor je eigenlijk, en als je dan weer beter bent, kun je dan weer naar school?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 16:35
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-05-2004 @ 17:15 :
Wow, ik wist niet dat er echt mensen waren die heel slecht tegen de drukte op een school kunnen misschien komt dat doordat ik er zelf niet zo'n moeite mee heb, ik kan me er in ieder geval weinig bij voorstellen.

@ grl: dan lijkt thuisstudie me wel een oplossing voor je eigenlijk, en als je dan weer beter bent, kun je dan weer naar school?
Het is ook vrij onvoorstelbaar ja. Voor ik ziek werd, had ik me ook nooit gerealiseerd dat dat ook nog kon.

Als ik weer beter zou worden, zou ik in principe waarschijnlijk wel terug naar school kunnen. Hangt een beetje af van de thuisstudie en hoever ik ben. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik beter word, dus ik hou het wel in m'n achterhoofd ("àls..") maar ik ga er in m'n keuzes vanuit dat het niet gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 16:51
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-05-2004 @ 17:15 :
Wow, ik wist niet dat er echt mensen waren die heel slecht tegen de drukte op een school kunnen misschien komt dat doordat ik er zelf niet zo'n moeite mee heb, ik kan me er in ieder geval weinig bij voorstellen.

@ grl: dan lijkt thuisstudie me wel een oplossing voor je eigenlijk, en als je dan weer beter bent, kun je dan weer naar school?
als je je moeilijk kunt concentreren, en er worden in een lokaal van alle kanten verhalen vertelt.. is het moeilijk je te blijven concentreren.. en heel vermoeiend
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 18:52
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 19-05-2004 @ 17:35 :
Als ik weer beter zou worden, zou ik in principe waarschijnlijk wel terug naar school kunnen. Hangt een beetje af van de thuisstudie en hoever ik ben. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik beter word, dus ik hou het wel in m'n achterhoofd ("àls..") maar ik ga er in m'n keuzes vanuit dat het niet gebeurt.
Las ik het nou net goed dat je ME/CVS hebt?
Gaat dat weer over dan? En hoe is dat dan gekomen?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-05-2004 @ 19:52 :
Las ik het nou net goed dat je ME/CVS hebt?
Gaat dat weer over dan? En hoe is dat dan gekomen?
Ik antwoord wel ff voor d'r. ME/CVS gaat in de meeste gevallen niet over (heel soms wel, Renate Dorrestein is 'genezen' en een meisje uit m'n klas ook, maar meestal niet). Ze weten niet waar door het komt, als ze dat wisten dan waren ze al weer heel wat verder...ze hebben volgens mij wel ideeën, maar of die kloppen?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 18:57
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
ME/CVS kan zomaar weer overgaan, het kan beter worden, het kan slechter worden en het kan ook nooit meer overgaan.
Eigenlijk kan het dus alle kanten op.
Er zijn geen medicijnen tegen ofzo.
Er zijn mensen die bedlegerig zijn of in een rolstoel zitten, er zijn ook mensen met een fulltime baan.
Ikzelf heb het na de ziekte van Pfeiffer gekregen, ik geloof dat grl in ongeveer dezelfde situatie zit (alleen na een andere ziekte geloof ik?)

Inderdaad moeilijk voor te stellen dat school echt te druk is. Sowieso, van alles wat eerder normaal was is nu ineens vermoeiend, en dan bedoel ik niet alleen de lichamelijke dingen, maar inderdaad ook gewoon gesprekken om je heen en indrukken. Thuissudie is wel een oplossing denk ik.. Ik moet soms wel naar school, en als ik net die dag erg moe ben, wordt t alleen maar erger.. Net als de examens.. die moeten per se op een bepaald tijdstip, dus dan moet je wel. Hoe zit dat eigenlijk bij thuisstudie? Heb je dan ook examens op vastgestelde tijdstippen? Ik dacht van wel toch?

[edit] Ik zie dat Leonoor ook al geantwoord had. Inderdaad gaat het meestal níet over. Ik geloof bij iets minder dan tien procent wel, maar er zijn wel meer vage, uiteenlopende getallen die de ronde doen over ME. [/edit]
__________________
Keep on rockin'

Laatst gewijzigd op 19-05-2004 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 19-05-2004 @ 19:57 :
Hoe zit dat eigenlijk bij thuisstudie? Heb je dan ook examens op vastgestelde tijdstippen? Ik dacht van wel toch?
Volgens mij doe je dan staatsexamen, idd op een vastgesteld tijdstip.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 19:08
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Leonoor, Konijn en Krummeltje (): Het hangt af van je definitie van over. De meeste ME/CVS-patienten genezen nooit een volle 100%, maar er is wel een gedeelte wat ongeveer 80% geneest. Dat houdt in dat je wel bijv. een fulltime baan kan hebben, maar gewoon een beetje voorzichtig moet zijn en niet teveel moet doen. Sommige mensen daarentegen zijn jaren bedlegerig. Het zegt niet zoveel. In verhouding gaat het nu wel goed met me, met wat slechtere periodes tussendoor (maar dat is niets vergeleken met hoe het was), en goed is in dit geval dus dat ik nauwelijks iets aan school doe en op de rest van de dag ook nog weinig kan, met een paar goeie dagen soms er tussendoor dat ik opeens een stuk meer kan. Tja Echt over gaat het eigenlijk nooit.

En volgens mij is het ook op een vast tijdstip ja.

Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met de kosten en of er vergoedingen zijn. Daar moet ik toch maar eens goed achteraan. Het is een beetje per situatie verschillend, daarom is het lastig er achter te komen. Nou ja, volgende week woensdag een gesprek op school (met allemaal mensen .. belangrijke 'enge' mensen ). Die kunnen er vast ook wel wat over vertellen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 19:16
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Veel succes dan met dat gesprek.
En laat je het even weten hier?

Inderdaad ligt het natuurlijk aan wat je 'over' vind: met mij gaat het nu ook al een stuk beter, ik heb maanden op bed gelegen, maar volg nu dus 3 vakken. Ook al kan ik dan de rest van de week inderdaad ook niks meer.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren VWO spint / thuisstudie / VAVO (5 vakken)
Peter1989
8 02-10-2012 02:20
Werk, Geld & Recht Studietegemoetkoming/Stufi thuisstudie
Adrenaline
19 11-05-2007 11:00
Algemene schoolzaken thuisstudie/ studieplan
rare kwast
2 05-04-2007 18:18
Algemene schoolzaken thuisstudie???
missjackie
1 06-08-2005 09:35
Algemene schoolzaken Zijn er nog studenten hier die een thuisstudie doen of hebben gedaan?
Houseparty21
13 27-09-2004 17:01
Algemene schoolzaken Thuisstudie VWO via LOI of NTI
Chileno
9 08-06-2004 12:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.