Oud 18-04-2013, 17:32
jarne66
jarne66 is offline
Hallo,

Ik heb grote problemen met m'n duits docente. Ik kan me niet meer herinneren hoe het ooit begonnen is, maar het is al ruim een jaar gaande. Ze is erg ontevreden over mij en struikelt over alles. Ik snap zelf alleen niet waarom. Als ik mezelf probeer te verdedigen wordt ik afgekapt of overschreeuwt. Als ze boos is schreeuwt ze en noemt ze me een "arrogante kwal".

Voorbeeld: Ik stelde degene naast me een vraag (over de les). Mijn docente zei: "Wil jij je mond wel eens even houden!" Maar toen ik mijn mond hield, zei ze: "Zeg, ik praat tegen je!". Kortom, ik kan niks goed doen.

Een gesprek met haar en mijn ouders liep uit op een ruzie, omdat zij een andere versie van de waarheid heeft en mij een leugenaar vindt. De volgende les zei ze dat ze "geen tijd meer aan die ouders van mij gaat verspillen."

Mijn mentor zegt dat ze er niets tegen kan doen en mijn afdelingsleider zegt dat hij het gezag van de docent niet wil ondermijnen. Ik voel me dus best wel machteloos.

Kortom: HELP ME!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2013, 17:52
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Wat adviseren je mentor en afdelingsleider jou dan om nu te doen?
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2013, 17:54
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ze vindt je een leugenaar over wat? Het lijkt alsof er dan iets groots gebeurt is in plaats van die 'kleinere' incidentjes. Heb je al een gesprek gehad met haar en bv je mentor erbij?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 18-04-2013, 18:44
jarne66
jarne66 is offline
Citaat:
Wat adviseren je mentor en afdelingsleider jou dan om nu te doen?
mijn mentor wilt zich niet echt inzetten en mijn afdelingsleider zegt dat hij het gezag van de docente niet wil ondermijnen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2013, 18:53
jarne66
jarne66 is offline
Citaat:
Ze vindt je een leugenaar over wat? Het lijkt alsof er dan iets groots gebeurt is in plaats van die 'kleinere' incidentjes. Heb je al een gesprek gehad met haar en bv je mentor erbij?
Nou ja, ze zegt dat ik veel klets (mee eens) en dat ik brutaal ben. Maar ik weet echt geen specifieke voorbeelden van die brutaliteit. Ik weet alleen dat ik voor mezelf op kom als ik het niet met een beschuldiging eens ben. Dit doe ik altijd op een beleefde manier en het is bij andere docenten geen enkel probleem.

Ik heb één keer ruzie met haar gehad. Sindsdien is het nooit meer goed gekomen. (de ruzie betrof een aantekening. Ik verkoos een aantekening niet te maken, omdat ik hem irrelevant vond. Ik deed dit gewoon in stilte, maar zij pakte mijn schrift af en ging het controleren. Hierdoor werd het een discussie)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2013, 23:08
Businessguy
Avatar van Businessguy
Businessguy is offline
Vanaf nu geen discussies met haar meer aangaan en als ze dat probeert bijvoorbeeld reageren als: "Mevrouw ik ga niet met u in discussie, u heeft uw mening en ik heb mijn mening".

Misschien ook slim om juist bij deze docent minder te kletsen en als ze boos word omdat je geen aantekeningen maakt haar vragen of zij jou diploma moet halen of jij.
__________________
Het komt wel goed schat.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Vanaf nu geen discussies met haar meer aangaan

...

en als ze boos word omdat je geen aantekeningen maakt haar vragen of zij jou diploma moet halen of jij.
Tsjongejonge je krijgt het weer voor elkaar hoor. Wat een dom advies. Je spreekt jezelf gewoon tegen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 12:40
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het lijkt me niet erg nuttig om hier moeite in te steken. Als je problemen zoekt met leraren heb je daar alleen maar last van, of je nu gelijk hebt of niet.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 18:50
the economist
the economist is offline
Pfff
Om te beginnen praat je tijdens de les, daat kan natuurlijk best gestoord hebben. Waar het over ging is dan even niet relevant.
Een ouder-leraar gesprek is inderdaad volstrekt nutteloos ls er ruzie gemaakt wordt. Ieder gespreke waarbij ruzie gemaakt wordt is namelijk zinloos. Als het nou toevallig voorkomt is t wat anders, maar je ouders en de docent komen speciaal naar school om daar ruzie te gaan maken. Dat lijkt me niet handig

Brutaliteit is ook niet iets wat in specifieke gevallen tot uiting komt, dan gat het juist over een hele algemene houding. Een opmerking kan wel brutaal zijn, maar dat maakt je nog niet tot een brutaal persoon. Dat word je pas, of beter: word je pas gevonden, als je steeds een weerwoord hebt, en het beter weet dan anderen. Bijvoorbeeld over een aantekening.

Al lijkt het mij ook niet zo slim van een docente om al ruzie te gaan maken over of iemand een aantekening overneemt. Misschien zal het gaan over vaker niet meedoen in de les ? Als het om één geval gaat, is dat echt onzin dat die docente daar zo over valt.

Je afdelingsleider is bij uitstek iemand om de gemoederen weer tot bedaren te brengen. Als hij geen partij wil kiezen in deze is prima, het is wellicht jouw woord tegen dat van de docente.
Een mentor is eigenlijk ook een eerste aangewezen persoon voor dit soort bemiddeling. Daar is zo iemand juist voor. Maar wel iemand die dat zondr enige autoriteit moet doen, en als er echt een gespannen sfeer is lijkt de afdelingsleider me beter.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 19:04
Businessguy
Avatar van Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Tsjongejonge je krijgt het weer voor elkaar hoor. Wat een dom advies. Je spreekt jezelf gewoon tegen.
Hoezo spreek ik mezelf tegen?
Gewoon geen discussies aangaan en als hij/zij word gevraagd aantekeningen te maken gewoon reageren.
__________________
Het komt wel goed schat.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 19:23
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Citaat:
mijn mentor wilt zich niet echt inzetten en mijn afdelingsleider zegt dat hij het gezag van de docente niet wil ondermijnen.
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg wat zij jou adviseerden. Als ze geen verder advies hebben gegeven, ga nog een keer naar ze toe. Zij zijn er immers om jou te helpen met je problemen
Zij kennen jou (als het goed is) beter dan wij, en kunnen je beter helpen. Anyway, succes ermee
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 19:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:

Voorbeeld: Ik stelde degene naast me een vraag (over de les). Mijn docente zei: "Wil jij je mond wel eens even houden!" Maar toen ik mijn mond hield, zei ze: "Zeg, ik praat tegen je!". Kortom, ik kan niks goed doen.
Maar hey, je snapt toch ook wel dat als mensen zeggen 'praat niet!' dat dan bedoeld wordt 'praat niet door mijn les heen/praat niet tegen je buurman' en niet óók 'als ik iets tegen je zeg, moet je je mond houden'? Als je dat wél doet, is dat behoorlijk irritant, want dan ís ze al gefrustreerd omdat je de les verstoort en dan ga je zo flauw doen door alles te letterlijk op te vatten en ook meteen geen woord meer tegen haar te zeggen (als ze je iets vraagt of als ze gewoon wilt dat je 'ja mevrouw' of 'sorry mevrouw' zegt, ik weet niet waarom het hier ging.) Dat valt bij mij dan meer onder 'brutaal' dan onder 'beleefd'. Of vind je serieus dat 'praat niet!' ook telt wanneer zij dingen tegen je zegt?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Ieder gespreke waarbij ruzie gemaakt wordt is namelijk zinloos.
Wat een onzin.

Citaat:
je ouders en de docent komen speciaal naar school om daar ruzie te gaan maken.
Waar lees je dat? Vreemd om daarvan uit te gaan.

Citaat:
Dat word je pas, of beter: word je pas gevonden, als je steeds een weerwoord hebt, en het beter weet dan anderen.
Of iemand heeft het vermoeden dat je brutaal bent en ziet (al dan niet terecht) overal brutaliteit in.

Citaat:
Je afdelingsleider is bij uitstek iemand om de gemoederen weer tot bedaren te brengen. Als hij geen partij wil kiezen in deze is prima, het is wellicht jouw woord tegen dat van de docente.
Nonsens, dat is niet prima. Hij kan niet neutraal blijven omdat hij er geen zin in heeft partij te kiezen.

Citaat:
Maar wel iemand die dat zondr enige autoriteit moet doen, en als er echt een gespannen sfeer is lijkt de afdelingsleider me beter.
Doelloos bij een op-de-teentjes-getrapte docente.



TS, geen idee of je gelijk hebt, dat heeft niemand hier. Ik heb wel een vermoeden dat je gewoon een irritante leerling bent. Wat betreft de praktijk ben ik het eens met velen hier: geef die strijd op, ga niet in discussie. Binnen de les kun je dit niet winnen. Wat betreft écht klagen, kun je eventueel opnieuw langs je mentor en afdelingsleider gaan. Kaart bij die laatste aan dat wanneer hij geen degelijke reactie geeft, je je klacht (inclusief zijn gebrek aan handelen) neerlegt bij de directie. Je afdelingsleider zal dit willen voorkomen, en ook de docente zal met enige druk toch een discussie aangaan.

Maar eigenlijk ben je gewoon aan het puberen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2013, 01:39
the economist
the economist is offline
Citaat:
Je afdelingsleider is bij uitstek iemand om de gemoederen weer tot bedaren te brengen. Als hij geen partij wil kiezen in deze is prima, het is wellicht jouw woord tegen dat van de docente.
Citaat:
Nonsens, dat is niet prima. Hij kan niet neutraal blijven omdat hij er geen zin in heeft partij te kiezen.
Nou nou, om dat nou nonsens te noemen ! Als een leerling problemen heeft met een docent (en dat komt echt wel vaker voor) dan gaat een afdelingsleider daarin toch geen partij kiezen ??! Dat zou echt het domste zijn wat hij kan doen. Kiest ie voor de leerling, dan verliest de docente alle respect en gezag, kiest hij bij voorbaat voor de docente, dan luistert hij niet naar enig argument.
Wat een afdelingsleider zal doen is een soort '' rechtspraak' beide partijen los van elkaar aanhoren, en proberen het probleem uit de wereld te helpen. Is er daarbij een werkelijk aanwijsbare reden, dan zal hij daarnaar op zoek gaan (misschien nog eens met anderen praten, andere leraren of medeleerlingen). En zo mogelijk daar actie tegen ondernemen.
Maar dit hele voorval lijkt mij eigenlijk te klein voor zo'n actie. TS praatte in de les. Nou moe, dat komt wel vaker voor hoor.

Citaat:
je ouders en de docent komen speciaal naar school om daar ruzie te gaan maken.
Citaat:
Waar lees je dat? Vreemd om daarvan uit te gaan.
Citaat:
Een gesprek met haar en mijn ouders liep uit op een ruzie
Ik nam zo maar even aan dat dat gesprek op school was. Nou ja, was het elders, dan komen ze speciaal naar elders.

Citaat:
Maar wel iemand die dat zondr enige autoriteit moet doen, en als er echt een gespannen sfeer is lijkt de afdelingsleider me beter
.
Citaat:
Doelloos bij een op-de-teentjes-getrapte docente.
ik reageerde vooral op 'mijn mentor kan niks doen" en gaf aan dat je het daar ook inderdaad niet bij moet zoeken.
Dat een gang naar een ander dan de mentor (ook) kansloos is kan juist zijn, maar als er echt meer aan de hand is niet. Ik krijg trouwens niet echt de indruk dat hier echt veel aan de hand is, maar dat terzijde.
Citaat:
Wat betreft écht klagen, kun je eventueel opnieuw langs je mentor en afdelingsleider gaan.
Nou geef je NB dezelfde tip die je bij mij eerst afkraakt. (doelloos bij...)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2013, 08:20
Verwijderd
Citaat:
Nou nou, om dat nou nonsens te noemen ! Als een leerling problemen heeft met een docent (en dat komt echt wel vaker voor) dan gaat een afdelingsleider daarin toch geen partij kiezen ??! Dat zou echt het domste zijn wat hij kan doen. Kiest ie voor de leerling, dan verliest de docente alle respect en gezag, kiest hij bij voorbaat voor de docente, dan luistert hij niet naar enig argument.
Wat een afdelingsleider zal doen is een soort '' rechtspraak' beide partijen los van elkaar aanhoren, en proberen het probleem uit de wereld te helpen. Is er daarbij een werkelijk aanwijsbare reden, dan zal hij daarnaar op zoek gaan (misschien nog eens met anderen praten, andere leraren of medeleerlingen). En zo mogelijk daar actie tegen ondernemen.
Maar dit hele voorval lijkt mij eigenlijk te klein voor zo'n actie. TS praatte in de les. Nou moe, dat komt wel vaker voor hoor.
Het gaat niet om dit voorval. Jij stelde dat het prima is wanneer een afdelingsleider geen partij wil kiezen. Hoe dan ook, hij moet een standpunt innemen wanneer het een zaak is die hoort bij zijn baan. Je kiest bij een standpunt automatisch positie tussen twee partijen. Hij kan dat niet laten puur en alleen om gedoe te voorkomen en doet ie dat wel, dan kun je hem prima wijzen op zijn zwakke houding, in nette taal uiteraard.


Citaat:
Ik nam zo maar even aan dat dat gesprek op school was. Nou ja, was het elders, dan komen ze speciaal naar elders.
Je stelt dat mensen speciaal naar school komen om ruzie te maken. Ik vind het nogal wat om te stellen dat iemand met dat doel ergens naartoe gaat, en daar is ook totaal een sprake van bij het overgrote deel van de mensheid. Het kan ontaarden in ruzie, maar dan ga je er niet naartoe voor die ruzie.

.

Citaat:
ik reageerde vooral op 'mijn mentor kan niks doen" en gaf aan dat je het daar ook inderdaad niet bij moet zoeken.
Dat een gang naar een ander dan de mentor (ook) kansloos is kan juist zijn, maar als er echt meer aan de hand is niet. Ik krijg trouwens niet echt de indruk dat hier echt veel aan de hand is, maar dat terzijde.
Als iemand zonder enige autoriteit zich ermee bemoeit, dan gaat een stug en onredelijk persoon niet plots overstag. Daar is autoriteit voor nodig. Druk.

Citaat:
Nou geef je NB dezelfde tip die je bij mij eerst afkraakt. (doelloos bij...)
Nee, dat doe ik niet. Ik geef aan welke route je moet bewandelen om de boel in gang te zetten. Van onderop doorgaan tot je gehoor krijgt. En een mentor (of afdelingsleider) kan mensen met meer autoriteit inschakelen indien nodig. Ik zeg nergens dat een mentor het wel even zal regelen hier.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2013, 17:00
jarne66
jarne66 is offline
Citaat:
Maar hey, je snapt toch ook wel dat als mensen zeggen 'praat niet!' dat dan bedoeld wordt 'praat niet door mijn les heen/praat niet tegen je buurman' en niet óók 'als ik iets tegen je zeg, moet je je mond houden'? Als je dat wél doet, is dat behoorlijk irritant, want dan ís ze al gefrustreerd omdat je de les verstoort en dan ga je zo flauw doen door alles te letterlijk op te vatten en ook meteen geen woord meer tegen haar te zeggen (als ze je iets vraagt of als ze gewoon wilt dat je 'ja mevrouw' of 'sorry mevrouw' zegt, ik weet niet waarom het hier ging.) Dat valt bij mij dan meer onder 'brutaal' dan onder 'beleefd'. Of vind je serieus dat 'praat niet!' ook telt wanneer zij dingen tegen je zegt?
Uiteraard begrijp ik dat als zij aan het woord is, ik mijn mond moet houden. Dit doe ik dan ook. Maar ik vind het niet raar om tijdens het zelfstandig werken zachtjes je buurman/vrouw een vraag te stellen. Bovendien vind ik het een beetje vergezocht om er van uit te gaan dat zwijgen een brutale houding is. Zwijgen en verder gaan met mijn werk betekent ook duidelijk "ja, mevrouw ik ga nu verder met de opdracht".
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 00:09
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Uiteraard begrijp ik dat als zij aan het woord is, ik mijn mond moet houden. Dit doe ik dan ook. Maar ik vind het niet raar om tijdens het zelfstandig werken zachtjes je buurman/vrouw een vraag te stellen. Bovendien vind ik het een beetje vergezocht om er van uit te gaan dat zwijgen een brutale houding is. Zwijgen en verder gaan met mijn werk betekent ook duidelijk "ja, mevrouw ik ga nu verder met de opdracht".
Nouja, eigenlijk heet 'zelfstandig werken' niet voor niets zo. Vragen stel je dan aan de docent of bewaar je tot na het zelfstandig werken, waarbij de eerste optie waarschijnlijk verstandiger is. En als ze het over 'praat niet' heeft, bedoelt ze waarschijnlijk dat je haar niet moet tegenspreken maar gewoon even normaal moet antwoorden en volwassen genoeg moet zijn om je fouten in te zien (en niet haar totaal negeren en doen alsof je niets gehoord heb). Je moet met wat zij wil instemmen, en dus niet zwijgen en rustig verdergaan..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.