Oud 14-07-2008, 17:05
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ik ben katholiek opgevoed, maar ik weet zelf niet goed wat ik moet geloven... Ik geloof in ieder geval in concrete feiten. Het witte tunnel/euforie-effect bij het sterven heeft dus niets met God en de hemel te maken omdat het nagebootst kan worden met drugs en omdat het zich duidelijk in de hersenen afspeelt. Ook het gevoel hebben dat men een meter boven het lichaam zweeft, kan nu opgewekt worden.

Nu vroeg ik mij af of er al bewijs gevonden was voor het feit dat het zien van iemand die net gestorven is (als geest) eigenlijk hallucinaties zouden zijn?
Aan de ene kant studeer ik psychologie en heb ik in de les psychiatrie gezien dat mensen vaak de stem van de overledene kunnen horen of zelfs de overledene kunnen zien, maar dit zouden dus zogezegd hallucinaties zijn.
Aan de andere kant ken ik persoonlijk mensen die dit meegemaakt hebben. Toen de ene zus van mijn beste vriendin gestorven is (omvergereden door vrachtwagen), heeft haar moeder haar "geest" nog 3 keer gezien na haar dood. De twee eerste keren was ze alleen, de 3de keer was ze samen met de geest van haar opa. Dit was blijkbaar een afscheid omdat ze gezegd zou hebben dat ze niet meer terug ging komen en de geest van de opa zei dat hij op (de geest van) de zus ging passen en dat de moeder zich geen zorgen moest maken. Het zien van de geesten gebeurde steeds 's avonds voor het naar bed gaan. Ook de andere zus van mijn beste vriendin heeft de geest van de overledene zus kunnen zien. Dit gebeurde op dezelfde avond, maar in verschillende kamers!

Het lijkt mij sterk dat dit hallucinaties zouden zijn, omdat het allemaal zo "gepland" leek: 3 keer zien, en bij de laatste keer een afscheid met de geest van de opa erbij. Maar misschien zie je bij zo'n soort hallucinaties gewoon wat je zelf wil zien. Ook het feit dat de andere zus de geest ook gezien heeft op dezelfde nacht, doet mij twijfelen of dit echt hallucinaties zouden zijn...

Nog iets vreemds: Sinds de dood van mijn oom (15 jaar geleden), gaat er elke dag om 18u stipt een wekker af gedurende 1 minuut bij mijn oma. Het zou volgens mij heel goed kunnen dat die wekker al zo was ingesteld vóór de dood van mijn oom, maar wat raar is, is dat de batterijen in 15 jaar tijd nog nooit verwisseld werden. Of het moeten heel goede batterijen zijn...Ik ben benieuwd of het binnen 15 jaar nog steeds afgaat Mijn oma is er in ieder geval van overtuigd dat het mijn oom is die de wekker laat afgaan...

Maar hebben jullie toevallig nog ervaringen met dit soort dingen? Of kennen jullie studies waarin ze aantonen dat het echt om hallucinaties gaat? (hersenonderzoek e.d.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2008, 21:21
Verwijderd
Er is een aantal gevallen bekend die wetenschappers met de mond vol tanden achterlaat. Eén van de meest bekend betreft dat van Pam Raynolds. Zij was onder zeer gecontroleerde omstandigheden volkomen hersendood. Vast is komen te staan dat zij na haar operatie (en hersendood) over informatie beschikte die zij ten tijde van haar hersendood zou moeten hebben opgedaan.

Je begrijpt, het is geen bewijs, maar één van Popper's zwarte zwanen. Er bestaat uiteraard ook goede kritiek op dit geval. Desondanks is het een goede doorstart van de discussie over de aard van bewustzijn.

O, en het zegt verder niets over het bestaan van een geest, ziel of ander onstoffelijk residue behorende bij het menselijk lichaam.

NB: overigens vind ik het niet zo vreemd dat een wekker elke dag op dezelfde tijd afgaat... Liever zelfs.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 21:29
Verwijderd
Je kan natuurlijk niet uitsluiten dat er echt geesten bestaan en het geen hallucinaties zijn. In dat geval is het wel opvallend dat er nooit enig bewijs is gevonden voor het bestaan van geesten.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 21:54
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:

NB: overigens vind ik het niet zo vreemd dat een wekker elke dag op dezelfde tijd afgaat... Liever zelfs.
Ja, maar zelfs wanneer de batterijen sinds 15 jaar niet meer vervangen werden?

Hoe lang kunnen batterijen trouwens meegaan? Volgens mijn moeder maar 4-5 jaar...?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 21:58
Verwijderd
Daar zit geen theoretische limiet op.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 22:13
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Er is een aantal gevallen bekend die wetenschappers met de mond vol tanden achterlaat. Eén van de meest bekend betreft dat van Pam Raynolds. Zij was onder zeer gecontroleerde omstandigheden volkomen hersendood. Vast is komen te staan dat zij na haar operatie (en hersendood) over informatie beschikte die zij ten tijde van haar hersendood zou moeten hebben opgedaan.

Je begrijpt, het is geen bewijs, maar één van Popper's zwarte zwanen. Er bestaat uiteraard ook goede kritiek op dit geval. Desondanks is het een goede doorstart van de discussie over de aard van bewustzijn.
Spijtig dat ze geen kritiek/uitleg geven op het feit dat ze die boor zag...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 23:58
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Ik zou weleens een goed artikel willen zien over die EEG metingen. Meten die de complete cortex? Meten ze alleen de bovenste milimeters? Wat weet je over de hersenactiviteit als geheel wanneer je een flat-EEG en geen hersenstam-activiteit meet.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 00:04
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Ja, maar zelfs wanneer de batterijen sinds 15 jaar niet meer vervangen werden?

Hoe lang kunnen batterijen trouwens meegaan? Volgens mijn moeder maar 4-5 jaar...?
Mijn huidige wekker heb ik ook al sinds ik op m'n 9e of 10e per ongeluk de stekker van m'n Donald Duck Club-wekker versmolten had. En ik heb ook nog nooit de batterij vervangen, ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor batterij erin zit. En dan is het zelfs nog een tweedehands ding.

Sowieso is het natuurlijk vaak een kwestie van wat je wilt zien. Ik dacht toen ik klein was ook m'n overlijden konijn verschillende malen te zien en volwassenen ontsnappen daar waarschijnlijk ook niet aan tijdens rouwprocessen. En als geesten dan toch zouden bestaan dan vind ik dat ze vanwege de debiele manieren van communicatie die ze toepassen ze het ook verdienen om genegeerd te worden. Kom op zeg, een wekker laten jengelen of in een winkelruit verschijnen. Zeg dan wat je wilt of blijf weg.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 00:08
Verwijderd
geesten? die bestaan zeker. Mensen die half dood lagen op de operatietafel en die als geestvorm boven de tafel zweefden. Er zijn documentaires van geweest. vraag mij niet hoe ze heten, maar ze klinken behoorlijk waar.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 00:10
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Op Discovery w(o)(e)rden ook van die populaire 'haunted house'- en Roswell-samenzweringsdocumentaires uitgezonden, dus dat zegt natuurlijk niets.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Op Discovery w(o)(e)rden ook van die populaire 'haunted house'- en Roswell-samenzweringsdocumentaires uitgezonden, dus dat zegt natuurlijk niets.
euh, dat was geen talkshow, maar een echte documentaire!
Ik weet dat die vrouw tussen leven en dood lag ineens, officiele benaming ben ik even vergeten
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 00:16
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik heb überhaupt nog nooit een talkshow op Discovery gezien.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 00:38
Verwijderd
Oh ja want als er documentaires over zijn, is het waar. Er zijn ook documentaires over God, over reïncarnatie, over de Vloek van de Mummy, over de yeti en el chupacabra en de lijkwade van Turijn, geloof je die ook allemaal?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 10:33
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Spijtig dat ze geen kritiek/uitleg geven op het feit dat ze die boor zag...
Ze zag de boor niet, maar hoorde hem, voor haar hersendood.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 11:38
Verwijderd
Citaat:
geesten? die bestaan zeker. Mensen die half dood lagen op de operatietafel en die als geestvorm boven de tafel zweefden. Er zijn documentaires van geweest. vraag mij niet hoe ze heten, maar ze klinken behoorlijk waar.
Ook op discovery worden er talloze onderwerpen besproken die niet wetenschappelijk zijn aan te tonen. Het blijft een commerciele zender die kijkcijfers moet krijgen. Het paranormale en mysterieuze trekt nou eenmaal een hoop bekijks.

Dat discovery het bespreekt en er wat mooie nagespeelde beelden bijstopt wil natuurlijk allesbehalve bevestigen dat geesten 'zeker' bestaan.

Maw, het zou best kunnen dat ze bestaan. Er is echter totaal geen reden om het dan maar aan te nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 11:46
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Ze zag de boor niet, maar hoorde hem, voor haar hersendood.
Volgens wikipedia zag ze hem, want ze kon zeggen dat het op een elektrische tandenborstel leek, wat ze totaal niet verwachtte... ?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 11:47
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik zou weleens een goed artikel willen zien over die EEG metingen. Meten die de complete cortex? Meten ze alleen de bovenste milimeters? Wat weet je over de hersenactiviteit als geheel wanneer je een flat-EEG en geen hersenstam-activiteit meet.
Sowieso zijn er altijd mensen met afwijkingen, als je bij iemand met situs inversus het hart niet voelt kloppen komt dat niet doordat het hart gestopt is maar doordat je aan de verkeerde kant voelt. Zo zullen er ook mensen zijn met rare afwijkingen in de hersenen waardoor metingen mislukken.

Citaat:
Oh ja want als er documentaires over zijn, is het waar. Er zijn ook documentaires over God, over reïncarnatie, over de Vloek van de Mummy, over de yeti en el chupacabra en de lijkwade van Turijn, geloof je die ook allemaal?
uiteraard, alles wat op TV komt en in de krant staat is waar, dat weet toch iedereen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 11:52
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:

Maw, het zou best kunnen dat ze bestaan. Er is echter totaal geen reden om het dan maar aan te nemen.
Zolang het niet wetenschappelijk bewezen is dat geesten niet bestaan (dus dat via hersenonderzoek aangetoond kan worden dat het gewoon aan bepaalde delen van de hersenen ligt die geactiveerd worden), ben ik wel bereid om er in te geloven.

En nee, zelf geloof ik ook niet in dat wekker-verhaal. Enkel wanneer het binnen 15 jaar nog steeds werkt met dezelfde batterijen (die dan minstens 30 jaar oud zijn, want ze zaten er al in vóór de dood van mijn oom) zal ik het vreemd beginnen vinden.

Maar vooral het verhaal van de moeder van mijn beste vriendin doet mij denken dat ze misschien wel bestaan...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-07-2008, 12:06
Utje666
Avatar van Utje666
Utje666 is offline
Voor geinteresseerde ik heb een heel verslag liggen over Entiteiten met eigen onderzoek erbij. Ben nog steeds bezig met het uit te breiden maarja duurt altijd zo lang. Er staat niet in of ze wel of niet bestaan de keuze is aan jezelf. Want wie ben ik om te beslissen of je ergens in moet geloven. Iedereen maakt zijn eigen keuzes dat is het mens zijn. Verder geloof ik zelf wel in geesten ivm mijn ervaringen. Als je foto's hebt zou ik die dan mogen bekijken.

Hails Utje
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 12:19
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Wat mag dat eigen onderzoek dan wel omvatten? Ben je met een elektrische wichelroede spanningsvelden gaan zoeken waar mensen overleden zijn?

Citaat:
Maar vooral het verhaal van de moeder van mijn beste vriendin doet mij denken dat ze misschien wel bestaan...
Onderschat het menselijk vermogen om zich (vaak onbewust) dingen aan te praten niet. Er zijn ook honderden mensen die beweren buitenaardse wezens in alle kleuren van de regenboog gezien te hebben. Betekent dat dan ook dat al die verschillende wezens bestaan?
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 14:13
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Verder geloof ik zelf wel in geesten ivm mijn ervaringen. Als je foto's hebt zou ik die dan mogen bekijken.

Hails Utje
Wat zijn je ervaringen dan?

En ik heb geen foto's...
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 16:45
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Volgens wikipedia zag ze hem, want ze kon zeggen dat het op een elektrische tandenborstel leek, wat ze totaal niet verwachtte... ?
Ze hoorde een ander soort zaag, die ze misschien daarvoor eerder gezien had. Bijv, het geluid deed aar denken aan gaatjes bij de tandarts, ofzo. En, zoals ik al zei, haar visuele omschrijving van de zaag was feitelijk onjuist.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 17:27
Verwijderd
Ik denk dat de geest meer kan dan wij nu nog weten. Het is wellicht een goeie verklaring dat geesten hallucinaties van de geest zijn. Het doel daarvan kan zijn om het verwerkingsproces te versnellen. De trigger kan emotionele stress zijn. Net zoals je bewusteloos raakt bij teveel pijn, je brein probeert zichzelf te redden.

Maar misschien praat ik nu onzin.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 13:04
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Ik denk dat de geest meer kan dan wij nu nog weten. Het is wellicht een goeie verklaring dat geesten hallucinaties van de geest zijn. Het doel daarvan kan zijn om het verwerkingsproces te versnellen. De trigger kan emotionele stress zijn. Net zoals je bewusteloos raakt bij teveel pijn, je brein probeert zichzelf te redden.

Maar misschien praat ik nu onzin.
Ok, maar dat je bewusteloos raakt bij teveel pijn, dat is bij bijna iedereen zo...
Maar waarom ziet niet iedereen de geest van de overleden persoon dan? Mijn vader is in februari heel onverwachts overleden en mijn moeder heeft me al gezegd dat ze zo graag de geest van mijn vader zou willen zien. Het zou haar gerust stellen en het zou idd waarschijnlijk het verwerkingsproces versnellen. En toch ziet ze geen geesten en heeft ze geen hallucinaties, hoe graag ze het ook zou willen...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Ok, maar dat je bewusteloos raakt bij teveel pijn, dat is bij bijna iedereen zo...
Maar waarom ziet niet iedereen de geest van de overleden persoon dan? Mijn vader is in februari heel onverwachts overleden en mijn moeder heeft me al gezegd dat ze zo graag de geest van mijn vader zou willen zien. Het zou haar gerust stellen en het zou idd waarschijnlijk het verwerkingsproces versnellen. En toch ziet ze geen geesten en heeft ze geen hallucinaties, hoe graag ze het ook zou willen...
(Natuurlijk is alles wat ik zeg speculatie.) Misschien is ze sterk genoeg, en heeft ze het niet nodig. Ook al denkt ze er zelf anders over. Wie weet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2008, 14:02
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ok, en wat met mensen die een dierbare verliezen, geen geesten zien en geen hallucinaties hebben, en dan depressief worden en/of zelfmoord gaan plegen uit wanhoop? Die hebben het wel nodig, maar hebben toch geen hallucinaties...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Ze hoorde een ander soort zaag, die ze misschien daarvoor eerder gezien had. Bijv, het geluid deed aar denken aan gaatjes bij de tandarts, ofzo. En, zoals ik al zei, haar visuele omschrijving van de zaag was feitelijk onjuist.
Nee, uit verklaringen van de behandelend chirurg in de documentaire ("The Day I died", BBC, http://www.youtube.com/watch?v=zTzXZL9LdYA) blijkt dat ze de boor beschreef. De chirurg noemt dat opvallend, omdat de boor er destijds uitzag als (wat we nu kennen als de vorm van)een elektrische tandenborstel. De chirurg verklaart dat de gereedschappen tot ver na de sedatie van de patient bedekt zijn geweest - een normale procedure. Bovendien vertelt hij dat het opvallend is dat zij de vorm van de boor kon beschrijven, want het uiterlijk van de boor was naar zijn zeggen niet breed bekend.

Raynolds verklaart die boor te hebben gezien tijdens - naar wat later blijkt - een fase in de operatie waarbij ze die volgens de hart- long- en hersenfunctiemetingen niet bij bewustzijn had moeten of - discutabel punt: kunnen zijn.

Op zich is dit opvallend, hoewel het de mogelijkheid van moedwilig bedrog niet uitsluit.

Laatst gewijzigd op 16-07-2008 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 17:05
Verwijderd
En laat ik hier een poging doen om de discussie op de rails te zetten:

De crux hier betreft het menselijk bewustzijn. Wat is het? Waar is het gelokaliseerd (Nog steeds staat niet vast dat dit voor 100 procent in de hersenen is)? Hoe functioneert het in relatie tot het lichaam (als er sprake van een op zichzelf staande zaak is)? In welke relatie staat het tot de omgeving? En wat gebeurt er met bewustzijn na sterven?

Beantwoord deze vragen en zet daarmee dikke stappen richting het beantwoorden van vragen over geesten en andere zaken.

Helaas zijn hier alles behalve sluitende antwoorden op.

Laatst gewijzigd op 16-07-2008 om 17:14.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Zolang het niet wetenschappelijk bewezen is dat geesten niet bestaan (dus dat via hersenonderzoek aangetoond kan worden dat het gewoon aan bepaalde delen van de hersenen ligt die geactiveerd worden), ben ik wel bereid om er in te geloven.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 17:14
Verwijderd
Sowieso is zo'n houding onhoudbaar omdat er oneindig veel tegengestelde beweringen zijn die door de wetenschap niet weerlegd kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 18:53
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nee, uit verklaringen van de behandelend chirurg in de documentaire ("The Day I died", BBC, http://www.youtube.com/watch?v=zTzXZL9LdYA) blijkt dat ze de boor beschreef. De chirurg noemt dat opvallend, omdat de boor er destijds uitzag als (wat we nu kennen als de vorm van)een elektrische tandenborstel. De chirurg verklaart dat de gereedschappen tot ver na de sedatie van de patient bedekt zijn geweest - een normale procedure. Bovendien vertelt hij dat het opvallend is dat zij de vorm van de boor kon beschrijven, want het uiterlijk van de boor was naar zijn zeggen niet breed bekend.

Raynolds verklaart die boor te hebben gezien tijdens - naar wat later blijkt - een fase in de operatie waarbij ze die volgens de hart- long- en hersenfunctiemetingen niet bij bewustzijn had moeten of - discutabel punt: kunnen zijn.

Op zich is dit opvallend, hoewel het de mogelijkheid van moedwilig bedrog niet uitsluit.
Ze haar beschrijving komt overeen met de boor - hieruit kun je niet direct afliden dat ze de boor heeft gezien tijdens de operatie. Aangezien het het overeen zou kunnen komen meteeen tandartsboor, zo' n boor lijkt op wat ze beschrijft, en omdat het waarschijnlijk is dat ze eerder in haar leven een electrische tandenborstel heeft gehoord en gezien, is het goed mogelijk dat ze het geluid ,dat ze gehoord kan hebben tijdens de operatie (aangezien anastesie niet altijd 100 werkt), heeft gekoppeld aan het beeld van een tandartsboor, en de boor als zodanig omschreef.

Ik geef toe, het is een beetje wringen in bochten, maar het valt heus wel te verklaren zonder het bovennatuurlijke te erkennen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Ze haar beschrijving komt overeen met de boor - hieruit kun je niet direct afliden dat ze de boor heeft gezien tijdens de operatie.
Haar ogen waren afgeplakt.

Citaat:
Aangezien het het overeen zou kunnen komen meteeen tandartsboor, zo' n boor lijkt op wat ze beschrijft, en omdat het waarschijnlijk is dat ze eerder in haar leven een electrische tandenborstel heeft gehoord en gezien, is het goed mogelijk dat ze het geluid ,dat ze gehoord kan hebben tijdens de operatie
Dit gebeurde in een tijd dat nog niet iedereen een electrische tandenborstel had. Maar goed, stel dat ze die wel kende, dan moet ze dus ergens hebben bedacht dat de boor van de chirurg een vergelijkbaar uiterlijk heeft. Het kan, maar ik vind het gezocht.

Citaat:
(aangezien anastesie niet altijd 100 werkt)
Bij dit geval is uitgesloten dat de anestasie heeft gefaald. Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn, dan zijn haar zintuigen ernstig beperkt (Afgeplakte ogen, oren dicht, etc.)

Citaat:
Ik geef toe, het is een beetje wringen in bochten, maar het valt heus wel te verklaren zonder het bovennatuurlijke te erkennen.
Tja, maar op die manier iets verklaren is geen wetenschap, maar net zo giswerk als de rest.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Ok, en wat met mensen die een dierbare verliezen, geen geesten zien en geen hallucinaties hebben, en dan depressief worden en/of zelfmoord gaan plegen uit wanhoop? Die hebben het wel nodig, maar hebben toch geen hallucinaties...
Lijkt me nogal afhankelijk van hoe je als persoon bent, waar je in gelooft, of je een grote fantasie hebt, hoe je ogen zijn, etc, etc, etc.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 21:14
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Waarom?
Want als geesten niet bestaan, zou dat door de wetenschap moeten kunnen bewezen worden vind ik. (zoals het witte tunnel effect en buiten het lichaam zweven...) Dus zolang het niet aangetoond werd dat het echt hallucinaties zijn, ben ik wel bereid om erin te geloven.
Is trouwens gemakkelijker te bewijzen dat geesten NIET bestaan, dan dat ze wel bestaan...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 21:20
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Ze haar beschrijving komt overeen met de boor - hieruit kun je niet direct afliden dat ze de boor heeft gezien tijdens de operatie. Aangezien het het overeen zou kunnen komen meteeen tandartsboor, zo' n boor lijkt op wat ze beschrijft, en omdat het waarschijnlijk is dat ze eerder in haar leven een electrische tandenborstel heeft gehoord en gezien, is het goed mogelijk dat ze het geluid ,dat ze gehoord kan hebben tijdens de operatie (aangezien anastesie niet altijd 100 werkt), heeft gekoppeld aan het beeld van een tandartsboor, en de boor als zodanig omschreef.

Ik geef toe, het is een beetje wringen in bochten, maar het valt heus wel te verklaren zonder het bovennatuurlijke te erkennen.
[afbeelding]
Ok...maar waarom zou ze dan zeggen dat ze de boor gezien heeft terwijl ze rondzweefde? Dan zou ze dit gehallucineerd hebben en haar onbewuste zou de link gemaakt hebben met een tandenborstel, en daarom zou ze die tandenborstel gehallucineerd hebben? Want persoonlijk denk ik echt dat ze dat zweven meegemaakt heeft. (Ik zie niet in waarom ze hierover zou liegen)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Want als geesten niet bestaan, zou dat door de wetenschap moeten kunnen bewezen worden vind ik. (zoals het witte tunnel effect en buiten het lichaam zweven...) Dus zolang het niet aangetoond werd dat het echt hallucinaties zijn, ben ik wel bereid om erin te geloven.
Is trouwens gemakkelijker te bewijzen dat geesten NIET bestaan, dan dat ze wel bestaan...


?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-07-2008, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Is trouwens gemakkelijker te bewijzen dat geesten NIET bestaan, dan dat ze wel bestaan...
Nee, want het eerste is onmogelijk. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat, daarvoor moet je namelijk alwetend zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 22:51
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ok...anders verwoord dan...het is gemakkelijker om aan te tonen dat in de meeste gevallen de geesten gewoon hallucinaties zijn. (En hiermee ben ik in ieder geval toch tevreden om te besluiten dat geesten dan niet bestaan )
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 23:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Haar ogen waren afgeplakt.
Via het buiten haarlichaam treden.

Citaat:
Dit gebeurde in een tijd dat nog niet iedereen een electrische tandenborstel had. Maar goed, stel dat ze die wel kende, dan moet ze dus ergens hebben bedacht dat de boor van de chirurg een vergelijkbaar uiterlijk heeft. Het kan, maar ik vind het gezocht.
Als je een geluid hoort, maak je daarbij automatisch vaak een visuele voorstelling. Het lijkt me vrij logisch dat je de voorstelling doet lijken op een voorstelling die je aan een soortgelijk geluid eerder in je leven hebt gekoppeld. Ik bedoel dat ze eerder een tandartsboor had gezien, waarschijnlijk.

Citaat:
Bij dit geval is uitgesloten dat de anestasie heeft gefaald. Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn, dan zijn haar zintuigen ernstig beperkt (Afgeplakte ogen, oren dicht, etc.)
Waarom is dat bij dit geval uitgesloten? De oren waren niet geheel versperd, en zo'n boor maakt best een lawaai.

Citaat:
Tja, maar op die manier iets verklaren is geen wetenschap, maar net zo giswerk als de rest.
Ik probeer dan ook alleen maar duidelijk te maken dat het op geen enkele wijze bewijs is voor het bestaan van bovennatuurlijke phenomenen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 23:11
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ok...maar waarom zou ze dan zeggen dat ze de boor gezien heeft terwijl ze rondzweefde? Dan zou ze dit gehallucineerd hebben en haar onbewuste zou de link gemaakt hebben met een tandenborstel, en daarom zou ze die tandenborstel gehallucineerd hebben? Want persoonlijk denk ik echt dat ze dat zweven meegemaakt heeft. (Ik zie niet in waarom ze hierover zou liegen)
Omdat het geluid gelijk was als dat van een tandartsboor.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2008, 18:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
(Ik zie niet in waarom ze hierover zou liegen)
Ze loog niet, voor haar was het echt.

Maar goed, voor mijn opa was de hond die door zijn kamer liep, en de beestjes aan de muren, ook echt, en een duidelijk teken dat het ziekenhuis heel vies was.

Toch is iedereen het er in die omstandigheden over eens dat het gaat om delirium tremens, en blijven er bij tunnels en witte lichten mensen die opeens van mening veranderen en illusies als iets echts willen beschouwen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 10:42
Utje666
Avatar van Utje666
Utje666 is offline
Citaat:
Wat zijn je ervaringen dan?

En ik heb geen foto's...
Beetje hele late reactie.
Ik doe zelf onderzoek naar Orbs dus foto's enzo.
Ook ben ik al verschillende keren naar verschillende mediums gegaan. Ook heb ik EVP geprobeerd. Wat wel geslaagd is. Ik ben daarmee gestopt omdat ik het druk kreeg met andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 10:51
Utje666
Avatar van Utje666
Utje666 is offline
Nee, want het eerste is onmogelijk. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat, daarvoor moet je namelijk alwetend zijn.

Om hierop terug te komen. Om de tandartsboor te visualiseren heb je niet veel nodig. Je hebt een geluid. Een makkelijk voorbeeld. Je hoort gezoem en je denkt gelijk aan een mug/insect. Hierbij beeld je je direct in hoe het insect eruit ziet. Zo gaat de menselijke gedachtenstroom nu eenmaal. Hetzelfde is geur. Stel ik bak een appeltaart en je ruikt de geur dan denk je oh die geur herken ik das appeltaart. Echter ken je de geur niet. Dan ga je proberen te herleiden wat die geur is en dat ga je dan doen met dingen die je wel ooit hebt gezien. Bijvoorbeeld cake om het simpel te houden. Maar het is geen speciale cake er zit nog iets in denk je dan. Zo krijg je dus het verhaal met de boor. De vrouw hoorde het geluid. En dacht hierbij aan haar tandenborstel. (was de vrouw verdoofd) Zo nee dan had ze dus iets in haar kies gevoeld en moest de ''tandborstel'' dus een punt hebben. Zie de foto van de boor. Was de vrouw echter wel verdoofd dan werd het al moeilijk om de punt voor te stellen. Maar als ze hoorde dat het een boor was. Maak je al snel te voorstelling met bijvoorbeeld een drill boor of boormachine of whatever. Hierbij heb je allebei een punt om in iets te boren. Zo krijg je dus het beeld van de tandartsboor ook al ken je het object niet.

Dit is alleen mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 02:52
halloikben..
halloikben.. is offline
ik zocht op google voor: hallucinaties beelden versnellen.
ik heb ook wel eens last van hallucinaties, ik krijg dan te maken met onrealistishe vormen en voorwerpen.. als het begint krijg ik eerst altijd een aanval van dat al het geluid en beeld om me heen om een of andere reden versnelt.. meestal heb ik het als ik in me bed lig

misschien is dit een beetje een laat antwoord of post.. maar ja het zij zo
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 19:55
PatoLoco
PatoLoco is offline
Hypnagoge/hypnopompe hallucinaties?

Citaat:
Een ander fenomeen dat kan optreden als gevolg van een dergelijke SOREMP is het waarnemen (vooral tijdens het inslapen) van extreem levendige droombeelden die soms nauwelijks van de werkelijkheid zijn te onderscheiden. Tijdens de droom ziet, hoort en voelt men van alles, dikwijls met een beangstigend en bedreigend karakter. Deze hallucinaties duren meestal slechts enkele minuten zelden langer dan tien minuten. Ze treden niet alleen 's nachts op, maar ook wanneer men overdag in slaap valt.
bron: http://http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/narcolepsie.htm

Hypnopompe moet je effe zelf opzoeken


Ook wel gewoon bekend als slaaphallucinaties, denk ik. Misschien is dit nog net iets anders dan hypnagoge hallucinaties maar 't is in ieder geval een niet zo uitzonderlijk fenomeen hoor...

Niets om je zorgen over te maken en niet echt bovennatuurlijk ofzo

Laatst gewijzigd op 01-08-2008 om 20:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Paranoia ofzo???
visstick100
4 25-10-2015 20:10
Psychologie Extreme nachtmerries/hallucinaties
Unknown123
19 10-04-2014 23:21
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe bestaan wij voort?
Verwijderd
24 12-04-2010 22:13
Levensbeschouwing & Filosofie religieuze/spirituele persoonlijkheidsquiz (engels)
Inanis
185 10-03-2008 15:04
Drugs & Alcohol hoevaak gebruik je drugs en welke is dat dan ?
Günther
86 05-06-2003 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie Superstring theorie (noorderlicht)
proycon
22 15-04-2002 20:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.