Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2008, 11:46
scholiertjuh123
scholiertjuh123 is offline
hoi,

ik zit beetje vast bij een scheikunde opdracht: Er wordt gevraagd Of in de volgende gevallen een redoxreactie kan optreden: broomwater met een ijzer(II)chloride-oplossing.

wat ik dacht is het volgende: Br2 is de oxidator, maar Br- is reductor. Welke moet ik dan precies gebruiken. Br reageerd het beste met ijzer(II). Die kan toch de oxidator zijn, maar ook de reductor. Hoe kan ik dat weten?.

In het antwoorden boek staat dat Br2 de oxidator is en ijzer(II) de reductor is.

maar hoe doen ze dat precies?

Graag klein beetje hulp bij die opgaven

alvast bedankt...

groetjess
scholiertjuh123
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2008, 12:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
hoi,

ik zit beetje vast bij een scheikunde opdracht: Er wordt gevraagd Of in de volgende gevallen een redoxreactie kan optreden: broomwater met een ijzer(II)chloride-oplossing.

wat ik dacht is het volgende: Br2 is de oxidator, maar Br- is reductor. Welke moet ik dan precies gebruiken. Br reageert het beste met ijzer(II). Die kan toch de oxidator zijn, maar ook de reductor. Hoe kan ik dat weten?.

In het antwoorden boek staat dat Br2 de oxidator is en ijzer(II) de reductor is.

maar hoe doen ze dat precies?

Graag klein beetje hulp bij die opgaven

alvast bedankt...

groetjess
scholiertjuh123
Als je in tabel 47 van Binas kijkt zie je dat de reductor Fe2+ een (standaardelektrode)potentiaal van 0,77 Volt heeft en dat de oxidator Br2(l) een (standaardelektrode)potentiaal van 1,07 Volt heeft. Nu geldt de volgende regel: de reductor met de lagere potentiaal reageert met de oxidator met de hogere potentiaal. Volgens tabel 47 van Binas geeft dat de volgende mogelijke halfreacties:
Br2(l)+2e-→2Br-
Fe2+→Fe3++e-.
Vermenigvuldig de onderstaande halfreactie met 2. Dit geeft:
Br2(l)+2e-→2Br-
2Fe2+→2Fe3++2e-.
Optellen van deze halfreacties geeft dan als uiteindelijike reactie: Br2(l)+2Fe2+→2Br-+Fe3+.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 12:51
scholiertjuh123
scholiertjuh123 is offline
Citaat:
Als je in tabel 47 van Binas kijkt zie je dat de reductor Fe2+ een (standaardelektrode)potentiaal van 0,77 Volt heeft en dat de oxidator Br2(l) een (standaardelektrode)potentiaal van 1,07 Volt heeft. Nu geldt de volgende regel: de reductor met de lagere potentiaal reageert met de oxidator met de hogere potentiaal. Volgens tabel 47 van Binas geeft dat de volgende mogelijke halfreacties:
Br2(l)+2e-→2Br-
Fe2+→Fe3++e-.
Vermenigvuldig de onderstaande halfreactie met 2. Dit geeft:
Br2(l)+2e-→2Br-
2Fe2+→2Fe3++2e-.
Optellen van deze halfreacties geeft dan als uiteindelijike reactie: Br2(l)+2Fe2+→2Br-+Fe3+.

maar waarom gebruik ik Br2 en niet Br-??
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 14:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:

maar waarom gebruik ik Br2 en niet Br-??
Je gaat uit van broomwater, wat je kunt schrijven als Br2(aq), dus je moet uitgaan van Br2 en niet van Br-.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 15:06
scholiertjuh123
scholiertjuh123 is offline
..aha...ok dank je vriendelijk...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Kan iemand me helpen met scheikunde vragen?
Ritual
2 05-03-2012 11:59
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Scheikunde vragen.
ri-an-ne03
1 02-04-2011 13:17
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] scheikunde vraag
knight
13 24-10-2010 22:29
Huiswerkvragen: Exacte vakken Scheikunde vraagje
Mother Earth
8 04-03-2004 16:54
Huiswerkvragen: Exacte vakken Scheikunde vraag
T.
1 21-01-2004 11:02
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde vraagjes!!
animalfreak
4 11-05-2003 19:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.