Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2011, 17:21
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Dag allemaal,

Wellicht niet helemaal het juiste forum, maar ik weet dat de kennis aanwezig is dus ik probeer het toch graag.

Situatieschets:
- ik woon al 5 jaar niet meer 'thuis'
- mijn vader woont sinds die periode alleen, op 3 verschillende adressen waarbij 1 adres van belang is voor dit verhaal
- hij heeft een puinhoop, financieel gezien, achtergelaten

Vandaag ontving ik per post een brief van een gerechtsdeurwaardersbureau, met daarin een vordering van energiemaatschappij Oxxio van bijna € 4000,-, op mij. Deze brief heb ik ontvangen op mijn huidige woonadres, gericht aan mijzelf (voorletters van mij). Zelf heb ik nog nooit gebruik gemaakt van deze leverancier, iets dat dus al niet strookt met de tenaamstelling van de vordering.
Gezien mijn vermoeden mijn vader gebeld, hij gaf aan ooit 'een offerte' op mijn naam te hebben opgevraagd bij Oxxio (waarschijnlijk omdat hij anders sowieso geweigerd zou worden, denk ik). Nu heb ik dus het sterke vermoeden dat hij lange tijd gebruik heeft gemaakt van Oxxio onder mijn naam, en na zijn verhuizing e.e.a. heeft laten verslonzen.

Mijn vermoeden is dat de nieuwe bewoners de post van Oxxio, aan mij geadresseerd, retour hebben gestuurd naar Oxxio, waarna de gerechtsdeurwaarder bij mij uitkomt na het uitzoeken van mijn juiste adres o.b.v. mijn naam en voorletters. Die mogelijkheid is er ongetwijfeld ergens in dit stadium.

Ik kan natuurlijk aantonen dat ik op de adressen (zijn er twee geweest) waar ik gewoond heb nooit gebruik heb gemaakt van Oxxio. Contact met een bevriende agent leerde me al dat eventueel aangifte doen een mogelijkheid is om mijn verhaal kracht bij te zetten, zover wil en hoef ik nu nog niet te gaan, maar graag wil ik via deze weg bij jullie nagaan wat, met jullie kennis, de juiste stappen zijn. Vanzelfsprekend zal ik maandagmorgen telefonisch contact zoeken om bovenstaande uit de doeken te doen, maar dat duurt nog even!

Bij voorbaat dank voor jullie input.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2011, 08:35
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Poeh,
€4000 is nogal wat, klink eerder als een paar maanden flinke wietteeltverlichting, of er moeten €3000 deurwaarderkosten bijzitten ?

Laat ze eerst maar eens met een document komen (met handtekening of zo) of een telefoongesprek waarin jouw stem te horen is die op een contract wijzen. Daarnaast ben ik benieuwd op wiens bankrekening dat contract staat; daar gaat een energiecontract toch altijd mee samen?

De gerechtsdeurwaarder is alleen bevoegd om beslag te leggen op zaken die aan de schuldenaar toebehoren. Het is dus niet mogelijk om beslag te leggen op zaken van derden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2011, 10:26
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
De hoofdsom is een goede 3700 euro, verder niet gespecificeerd in deze brief. Het vreemde is dat ik er uberhaupt nooit iets eerder van binnen heb gekregen, het lijkt er dus op dat men onlangs ergens de adressen is gaan checken waardoor de post nu daadwerkelijk aan het juiste adres wordt geadresseerd, waar ik woon dus, in plaats van naar een adres dat door mijn vader is doorgegeven.

Al met al is het dus zaak dit verhaal van mijn naam af te krijgen. Ben benieuwd hoe medewerkend het incassobureau hierin zal zijn; informatie rondom mijn vader heb ik en zal ik ze ook zeker doorgeven.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 10:11
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Direct de geschillencommissie inschakelen.

Dit voorkomt verdere escalatie van het probleem, in ieder geval als er nog geen vonnis is. Ik weet niet of er al een vonnis is o.i.d., maar zo niet zou ik je adviseren zo snel mogelijk contact met ze op te nemen voor advies. Waarschijnlijk kunnen zij wel beoordelen of het ook echt nodig is o.i.d.

Ik ken oxxio als een bedrijf dat een zeer slechte administratieve afdeling heeft, eigenlijk hebben ze er meer die op een vreemde manier door elkaar heen lijken te lopen. Klanten worden vaak de dupe hiervan. Ik zou zelf iig niet verbaast zijn als ze alsnog op jou gaan proberen te verhalen puur en alleen omdat jouw naam erop staat.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 12:22
Ivo
Ivo is offline
Er kan geen vonnis zijn als de persoon waar het vonnis over zou gaan niet middels een aangetekende brief welke is bezorgd op zijn GBA adres is opgeroepen om de zitting bij te wonen. Er van uitgaande dat TS gewoon bij de gemeente staat ingeschreven op het adres waar hij woont, lijkt mij dat sterk.

De eerste stap lijkt mij dat je een aangetekende brief moet sturen waarin je de vordering betwist omdat jij nooit een contract hebt gehad met of diensten hebt afgenomen bij de eisende partij. Vervolgens zal de eisende partij met stukken moeten komen waaruit eventueel zou blijken dat jij wel dat contract hebt afgesloten, maar als je verhaal klopt dan heeft de eisende partij die stukken niet. Dan zijn er 2 opties mogelijk: de eisende partij ziet in dat er bij jou niks te halen valt en gaat op zoek naar wie er ten tijde van de levering stond ingeschreven op het leveringsadres of de eisende partij gooit een dosis bluf in het spel in de hoop dat je uit angst voor het leeghalen van je huis dan toch maar die €4000,- ophoest.

Ik ga er vanuit dat ze in eerste instantie het tweede proberen. Er zijn immers zat mensen die daar intrappen en dan maar betalen om er vanaf te zijn. Maar eenmaal betaald krijg je je geld nooit meer terug.

Overigens een nogal forse hoofdsom voor een energierekening. Je laat het als energiemaatschappij toch niet zo ver oplopen voordat je daadwerkelijk stappen gaat ondernemen ? Dit is voor een gemiddeld gezin ruim 2 jaar aan energie.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2011, 21:24
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Dank voor de reacties.

Dit schrijven is het eerste dat ik uberhaupt ooit van heb gekregen, hierin is geen verdere specificatie opgenomen. De 'hoofdsom' is ruim 3700 euro, hierin zullen ongetwijfeld al diverse kosten zijn gemaakt. Het deurwaarderskantoor geeft me al aan eerdere correspondentie te hebben verzonden naar het leveringsadres. Dat adres is weer enkele maanden onbewoond gebleven, dus ik neem aan dat ze (nu er wél nieuwe bewoners zijn) dat die Oxxio hebben terugverwezen met de mededeling dat de tenaamgestelde daar niet meer woont. En dan is het zoeken naar waar de beste tenaamgstelde wel woont: en dat ben ik, hier.

Het overleggen van bewijs dat ik het niet was is het probleem niet. Ik ben zelf niet zo gevoelig voor dreigbrieven en al helemaal niet als ik weet dat ik het gelijk aan mijn zijde heb. Aan de andere kant zal ik het deurwaarderskantoor cq. Oxxio alle medewerking verlenen. In de kern is het natuurlijk een triest verhaal, maar dat station ben ik al gepasseerd, dus whatever it takes... doe ik maar. Aangifte o.i.d. is ook prima, als dat nodig is in dit verhaal.

Maandag het deurwaarderskantoor gesproken en die nemen het op met Oxxio, morgen maar even nabellen wat daar weer uit gaat komen. Nog verdere tips?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2011, 07:01
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Nog verdere tips?
Gebruik spaarlampen en zegt het voort.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 17:17
Verwijderd
Goed, een beetje laat, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen

Wat het verstandigste om te doen is, is een advocaat inschakelen en die de zaak voor jou laten uitvechten. Mocht je dit niet willen of te vroeg vinden, dan kun je het hierna volgende doen:

Stel een brief op en verstuur deze middels post, e-mail en fax (e-mail en fax met ontvangstbevestiging). Vermeld in je brief dat je de brief verstuurt via bovenstaande wegen.
In je brief staat het volgende:
1. Je betwist de gehele vordering. Zowel hoofdsom, rentekosten als eventuele bijkomende buitengerechtelijke kosten. Let op: Op grond van Rapport Voorwerk II (Google is your friend) mogen incassobureaus en deurwaarders geen administratie- of registratiekosten in rekening brengen. Deze worden verondersteld verwerkt te zitten in de BGK.
[edit] 1.1 Ik zie staan dat het circa 5 jaar geleden aangegaan zou zijn. Mocht nu blijken dat deze vordering ouder is dan 5 jaar, en dat er tussen herinneringen/aanmaningen/sommaties ook meer dan 5 jaar zit, beroep je dan op verjaring. (Een vordering verjaart normaliter na 5 jaar.)[/edit]
2. Verzoek om het volgende en geef het incassobureau/deurwaarderskantoor een redelijke termijn waarbinnen zij de stukken naar jou toe kunnen sturen (normaliter wordt een termijn gehanteerd van 14 dagen (10 werkdagen) na dagtekening van je brief):
2.1. Specificatie van de vordering en alle bijkomende cq. in rekening gebrachte kosten.
2.2 Kopie contract.
2.3 (mits van toepassing) Kopie dagvaarding en vonnis.
Let op: Bij een verstekvonnis heb je 4 of 6 weken (weet het niet zo uit mijn hoofd) de tijd om alsnog in verzet te gaan nadat je het vonnis, of een kopie daarvan, hebt ontvangen. Zorg er dus voor dat je z.s.m. in verzet gaat mocht er verstekvonnis liggen.
2.4. Bewijs dat ze je herinneringen, aanmaningen en in gebreke stellingen/sommaties hebben gestuurd en dat dit is aangekomen. Een incassobureau mag zo'n vordering niet zomaar overdragen aan een deurwaarder. Je dient in gebreke gesteld te worden/gesommeerd te worden tot betaling (2x is normaal) vóórdat de vordering overgedragen mag worden aan een gerechtsdeurwaarder. Zit er meer dan 6 maanden tussen de sommaties, dan is de vordering in principe verjaard omdat er niet voortvarend genoeg is geprocedeerd. Ook mag een gerechtsdeurwaarder informatie uit de Gemeentelijke Basisadministratie níet zonder meer gebruiken voor zijn eventuele incassowerkzaamheden voortvloeiend uit het incassobureau-gedeelte. (Een incassobureau mag namelijk niet kijken in de GBA.)
Let op: Voor alle bovenstaande zaken geldt dat de schuldeiser wettelijk verplicht is om deze informatie te verschaffen op het moment dat jij dit bij hun opvraagt. Eerder in principe niet. Schuldeisers zullen dus ook proberen om het mondeling af te doen, ga hiermee niet akkoord, want mondelinge overeenkomsten zijn lastig te bewijzen. Houdt alles zoveel mogelijk schriftelijk. Voldoe niet aan verzoeken om kopieën van legitimatie e.d., want het is aan hen om te bewijzen dat jij een contract bent aangegaan en dat zij dus een rechtsgeldige vordering op jou hebben.
3. Verzoek om een ontvangstbevestiging per omgaande.
4. Sluit af met de melding dat je het als vanzelfsprekend acht te zijn dat het geschrevene behoudens alle rechten en weren is, en dat je er van uitgaat dat schuldeiser zich aan haar substantiëringsplicht (= de plicht alle van belang voor de procedure zijnde verweer van de gedaagde op te nemen in de dagvaarding) zal voldoen mocht zij gaan dagvaarden. En dat je een dagvaarding met vertrouwen tegemoet ziet.
5. Hierna uiteraard "Hoogachtend, Naam Achternaam", mét handtekening. Voor de handtekening geldt altijd met dit soort zaken: Zet 'm door de tekst heen zodat deze niet te lichten is (dit gebeurt nog wel eens namelijk).

Citaat:
Er kan geen vonnis zijn als de persoon waar het vonnis over zou gaan niet middels een aangetekende brief welke is bezorgd op zijn GBA adres is opgeroepen om de zitting bij te wonen. Er van uitgaande dat TS gewoon bij de gemeente staat ingeschreven op het adres waar hij woont, lijkt mij dat sterk.
Dat kan wel. Op het moment dat dat is gebeurd is er sprake van een verstekvonnis. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat de kans hierop erg klein is, want een gerechtsdeurwaarder wordt geacht NAW-gegevens te controleren in de GBA, en TS staat daarin ingeschreven. Een gerechtsdeurwaarder had dus altijd uit moeten komen bij TS nav zo'n controle.
Het betekenen van een dagvaarding geschiedt ook niet middels aangetekende brief, maar middels deurwaardersexploot. Dit is namelijk de enige rechtsgeldige manier om te bewijzen dat zoiets onherroepelijk is aangekomen bij de juiste persoon. Aangetekend schrijven is niet genoeg hiervoor (nog even afgezien van het feit dat je tegenwoordig niet meer aangetekend (dus met handtekening retour) post kunt versturen).
Mocht iemand VOW zijn/als VOW bekend staan in de GBA (Vertrokken Onbekend Waarheen), dan is een deurwaardersexploot niet noodzakelijk, maar kan worden volstaan in een betekening in zowel landelijke als regionale kranten.

Laatst gewijzigd op 08-11-2011 om 17:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.