Oud 08-11-2011, 00:08
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn van plan samen te wonen. Nu hebben we al een beetje hoe en wat idee en morgen ga ik naar een maatschappelijk werker toe ook met de vraag of die ons meer een totaalplaatje kan geven.

De kosten hebben we al op een rijtje en wat we willen en waar we willen (deventer/zwolle omgeving).

Alleen we hebben nu eigenlijk geen idee hoe we moeten beginnen en waar?
We willen sowieso geen dingen over het hoofd zien. Zoals gas/water en licht moeten we ook meerekenen en we willen wel uitgaan van het minimaalste. We zijn beide nog student namelijk.
Zijn er dingen waar we goed aan moeten denken of wat valkuilen kunnen zijn?
En waar beginnen we precies? Eerst een kostenoverzichtje neem ik aan en dan dat regelen van die StuFi denk ik? Werk regelen (ik ga vragen om overplaatsing) en hij kan waarschijnlijk doorwerken bij zijn stage-bedrijf.

Mijn eigen probleem is mijn moeder. Die heeft super veel voor me overgehad de afgelopen jaren en ik ben zo bang dat ze er niet goed op reageert. Ze heeft met mijn pa een deal dat zolang ik thuis woon, hun niet gaan scheiden (ze leven wel gescheiden en pa heeft nieuwe vriendin). Anders moesten ze het huis verkopen. Mamma heeft net nieuwe meubels gekocht e.d. en ik ben nog niet zo lang samen met me vriend. Ze zit al in een emotionele rollercoaster met mensen die ze is kwijt geraakt en straks denkt ze nog dat ze mij kwijtraakt. Ik ben gewoon bang dat ze een groot probleem maakt van iets wat er niet is. Ik hoef overigens op geen financiële steun van haar te rekenen, het is sowieso omgekeerd. Zij heeft onlangs 1000 euro van mij geleend (voor die meubels). Ze is vooral ook een persoon dat aan zichzelf denkt en snel hysterisch word. Kortom, ze is heel erg onvoorspelbaar. Iemand ideeën hoe ik het kan brengen? Sowieso wil ik geen gaten hebben in mijn plan.

Dus als iemand goede ideeën, tips of sites heeft? Laat het weten.

xx Shebaa
__________________
It's seems like dreaming, moving in the dance
The last embrace you'll ever know, The violence of romance
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2011, 12:14
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
Niemand nog?

Vriend en ik hebben besloten om onder de 500 euro te gaan zitten in een studentenhuis of anti-kraak.
Dus als iemand nog iets weet!
__________________
It's seems like dreaming, moving in the dance
The last embrace you'll ever know, The violence of romance
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 12:48
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Dit is een forum, geen chatbox. Het kan dus even duren voordat iemand antwoord geeft op een vraag.



Okay, je stelt eigenlijk een hele hoop vragen. Ik zal even beginnen bij het begin: woonruimte.
€500,- is niet zo heel veel, maar er zijn studio's en flatjes te vinden voor die prijs. Je kunt alleen niet kieskeurig zijn, het beste zoek je een eindje van het centrum af, daar zijn de huren lager. Je kijkt al naar antikraak, maar schrijf je ook in bij woningbouwverenigingen (ook om nu al wachttijd op te bouwen voor later).
Studentenhuis is denk ik geen optie, de meeste huisbazen staan het niet toe dat er word samengewoond in één kamer. Hou er ook rekening mee dat je dan met z'n tweeën in een heel klein kamertje woont (en dan heb je ook nog andere huisgenoten), dat is een behoorlijke test voor je relatie.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je leven heel erg gaat veranderen. Je gaat verhuizen, je krijgt een eigen huishouden en je bent meer op jezelf aangewezen, dat zal je dagelijkse leven behoorlijk veranderen. Allemaal overkomelijk, maar wel belangrijk om vooraf te beseffen.
Zorg ook dat de administratie goed is geregeld, voor het geval jij en je vriend toch uit elkaar zouden gaan. Zorg er voor dat het huurcontract op naam van jullie allebei staat.

Dan is het belangrijk om voordat je gaat huren een begroting op te stellen, weeg inkomsten af tegen uitgaven.

Inkomsten:
Salaris
Stufi + eventueel studielening
Zorg/huurtoeslag (let op: huurtoeslag krijg je niet altijd! vraag altijd of een woning recht geeft op huurtoeslag).

Uitgaven:
Huur
Boodschappen (reken op €300,- p/m voor 2 man) en dagelijkse kosten (en leuke dingen)
Gas/water/licht/servicekosten (kan evt. incl. zijn in de huurprijs)
Telefoon, internet, televisie
Belastingen/gemeenteheffingen
Zorgverzekering
Abonnementen
Vervoerskosten (OV/auto)
Kleding
Sparen
etc. etc.

Zorg er voor dat je ruim in je budget zit, en je niet gaat huren voordat je weet dat je ook écht kunt rondkomen (én overhoudt om te sparen, sparen is geen luxe). En verder heb je natuurlijk ook een klein startkapitaaltje (dat hoeft niet heel veel te zijn) nodig om je woning op te knappen en meubels te kopen. Daarnaast eisen de meeste verhuurders ook een borg (die bestaat meestal uit een of twee maanden huur).


En wat betreft je moeder, dat is natuurlijk een heel ander verhaal, ik zou ook niet weten hoe je dat het beste kan brengen. Wat me wel het belangrijkste lijkt is dat je altijd ook aan jezelf denkt. Het is lief en goed dat je aan het welzijn van je moeder denkt, maar je moet jezelf niet helemaal wegcijferen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 13:08
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Ik zou nu vast aan je moeder vertellen dat je bezig bent uit te zoeken of je kunt gaan samenwonen met je vriend. Mij lijkt dat ze het fijner vindt om het nu te horen, zodat ze aan het idee kan wennen, dan dat je opeens aankondigt dat je morgen vertrekt.
De deal tussen je ouders gaat om jou. Op deze manier kon jij in je vertrouwde omgeving blijven wonen, hoefde je niet met je moeder naar een kleiner/ander huis enz. Deze regeling is er met het idee dat het tijdelijk is, voel je dus niet verantwoordelijk voor het (woon)geluk van jouw moeder.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 16:04
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
Ik heb hem mamma verteld. Ze is niet blij. Begon te tieren en alles en huilen uiteraard en dat ze er alleen voorstaat.

Die begroting zijn we mee bezig en alles door te lopen. We zijn tot de conclusie gekomen dat anti-kraak beter zou zijn. Hebben we toch meer te besteden en het is maar tijdelijk (Anderhalf a twee jaar, daarna heeft hij MBO-diploma en gaat die werken).
__________________
It's seems like dreaming, moving in the dance
The last embrace you'll ever know, The violence of romance
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 16:06
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
En meubels hebben we al wel wat

3 tot 5 kasten
3 stoelen
1 tweepersoons bed
2 tv's
1 computer
1 laptop
Zijn vader kan een keukentafel maken en andere tafels
Zijn moeder kan banken stofferen.
__________________
It's seems like dreaming, moving in the dance
The last embrace you'll ever know, The violence of romance
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 18:39
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
En meubels hebben we al wel wat

3 tot 5 kasten
3 stoelen
1 tweepersoons bed
2 tv's
1 computer
1 laptop
Zijn vader kan een keukentafel maken en andere tafels
Zijn moeder kan banken stofferen.
Afhankelijk van waar je gaat wonen moet je ook denken aan pannen en potten, borden, bestek, glazen, vergiet, handdoeken, wasmaschine, afwasspullen, prullebakken en dergelijke dingen. Je hebt niet alleen meubels nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 19:04
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
en gordijnen, vloerbedekking, verlichting, een koelkast, koffiezetapparaat, oven, stofzuiger, strijkijzer, enz enz enzzzz
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 10:49
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
Ja no shit. Ik noemde alleen maar de dingen op die ik al wel had :+ En ik zei ook erboven: Meubels.
__________________
It's seems like dreaming, moving in the dance
The last embrace you'll ever know, The violence of romance
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 10:51
Verwijderd
Het is alleen maar bedoeld om te helpen helpen he? Het zijn van dat soort dingen die je snel over het hoofd ziet, maar die uiteindelijk best wel veel geld kunnen kosten.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 14:05
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
Citaat:
Het is alleen maar bedoeld om te helpen helpen he? Het zijn van dat soort dingen die je snel over het hoofd ziet, maar die uiteindelijk best wel veel geld kunnen kosten.
Ja ik weet dat het is om me te helpen. Maar er stond gewoon meubels boven, ik had het nog niet over echt andere dingen. Die kleine dingetjes zijn vaak wel goedkoop te vinden. Een wasmachine en koelkast zijn nog de duurste dingen om te kopen.
__________________
It's seems like dreaming, moving in the dance
The last embrace you'll ever know, The violence of romance
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 14:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Vergis je niet over hoeveel de kleine dingetjes kosten. Je zit daarmee toch al snel aan een paar honderd euro, zeker als je ook nog servies, bestek en pannen moet kopen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 16:47
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ja ik weet dat het is om me te helpen. Maar er stond gewoon meubels boven, ik had het nog niet over echt andere dingen. Die kleine dingetjes zijn vaak wel goedkoop te vinden. Een wasmachine en koelkast zijn nog de duurste dingen om te kopen.
Grote kans dat de wasmachine en koelkast bij elkaar goedkoper zijn dan de rest van de dingen bij elkaar. Je moet je er echt niet op verkijken, los zijn ze misschien relatief goedkoop, maar je bent er echt veel geld aan kwijt. En juist omdat je het nog niet over andere dingen had herinnerde ik je er aan dat er veel meer is dan meubels alleen. Daar verkijken veel mensen die voor het eerst op zichzelf gaan zich nogal eens op. Het zijn tips, daar vroeg je om.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 10:10
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Marktplaats.nl of kringloopwinkel, hoop spul voor erg weinig geld. Prima om mee te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 11:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Op marktplaats kan je veel halen inderdaad, ook veel (bijna) nieuwe dingen. Mensen die op zichzelf zijn gaan wonen en vlak daarna gaan samenwonen, hebben alles dubbel. Zo kan je daar complete sets kopen voor weinig. Zou ik zeker eens naar kijken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 22:33
Verwijderd
Ik denk ook inderdaad dat dat niet zo duur hoeft te zijn; ik heb volgens mij nog geen glas of vork zelf gekocht. Alles is gekregen van familie en vrienden, dingen die ze inderdaad dubbel hadden, sommige dingetjes als cadeautje gehad, opa's en oma's van vrienden die overleden waren en wiens bestek en theedoeken ergens heen moesten.... Je hebt ook echt niet meteen een hele bordenset nodig of een compleet bestek, je kunt ook gewoon beginnen met twee vorken, twee messen, twee borden, twee kommen, twee glazen... en de rest verzamel je echt zo bij elkaar hoor.

Zelfde geldt trouwens voor meubilair. Vrijwel iedereen die je kent heeft waarschijnlijk wel ergens een oude leunstoel staan of een tafeltje of kastje dat in een schuur of op een zolder staat te verstoffen. Beetje rondvragen en moet je eens zien wat je tegenkomt. En anders op marktplaats kijken; daar staat heel veel spul op dat gratis af te halen is. Ritsel een familielid met een busje en ga mooi een eettafel ophalen, dat idee.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 12:08
Verwijderd
Ook een wasmachine en koelkast kun je vaak van familie of via via krijgen. Stuur een mailtje aan je hele familie dat je uit huis gaat en apparaten kan gebruiken, vaak is er wel iemand die iemand kent die net iets nieuws heeft gekocht en nu dus wat over heeft. Let er dan wel op dat koelkasten die voor 1992 zijn geproduceerd, CFK kunnen bevatten; dit is zo milieubelastend dat het sinds 1992 niet meer wordt gebruikt en sinds 1999 verboden is. Achterop de koelkast staat wel ergens of de koelkast CFK bevat.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 11:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Let er dan wel op dat koelkasten die voor 1992 zijn geproduceerd, CFK kunnen bevatten; dit is zo milieubelastend dat het sinds 1992 niet meer wordt gebruikt en sinds 1999 verboden is. Achterop de koelkast staat wel ergens of de koelkast CFK bevat.
Dat is alleen milieubelastend als je de koelkast wegdoet en de koperen leidingen doorzaagt. De afvalverwerker doet hetzelfde maar vangt de CFK's op, dit is helemaal niet jouw probleem. De koelkast zou door z'n ouderdom misschien wèl wat meer energie kunnen verbruiken. Maar dat staat meestal in geen verhouding tot de kostprijs van een nieuwe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Samenwonen
Minu1
25 11-02-2013 07:53
Werk, Geld & Recht Samenwonen met vrienden
Missy
12 24-05-2011 22:34
Liefde & Relatie Goede voornemens en/of doelstellingen in 2011!
Jason2
15 05-01-2011 11:14
Lifestyle het grote toekomst topic
Verwijderd
36 24-12-2010 15:57
Liefde & Relatie Samenwonen met vriendin + vrienden
Verwijderd
14 28-09-2009 21:40
Liefde & Relatie Samenwonen, hoe kijk je er nu tegen aan?
Verwijderd
89 23-08-2004 21:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.