Oud 04-01-2003, 20:17
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Ik moet daardoor waarschijnlijk weg bij de Rabobank
Ik werk daar als vakantiekracht, doe beetje invoerwerk e.d.
Ik werkte daar van trimester naar trimester, omdat ik steeds niet met zekerheid kon zeggen dat ik het volgende trimester weer een dag vrij had. Nu wordt mijn contract voor de 3e keer verlengd en daarna mag het niet meer volgens de bank. Geldt dit ook voor een vakantiekracht? En wat zijn de mogelijkheden? Ik heb gevraagd of het laatste contract niet voor 2 of 3 jaar kon gelden, maar dat kon niet, omdat het contract op voorgaande moest lijken.
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 20:30
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
volgens mij geldt het voor alles en iedereen
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 14:17
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
flexwet is *piep* ik ben nu ook werkloos door de flexwet ik had een halfjaarcontract en dat liep begin dec af en toen was onduidelijk wanneer mn knie geopereerd zou worden dus is t niet verlengd..als er geen sprake was geweest van flexwet zou mn baas me bv zolang een contractverlenging van een paar maanden kunnen geven maar nu moest het met min een half jaar verlengd worden en dat risico wou ie niet lopen echt flexibel dus die FLEXwet
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 22:53
Yoha
Yoha is offline
Als vakantiekracht heb je meestal een oproepcontract, wat betekent dat je niet een vast aantal uren hoeft te komen werken en je dus geen vast bedrag per maand verdient. Voordeel voor de werkgever is dat ze niet vastzitten aan een aantal uren, voordeel voor de werknemer is dat deze over het algemeen geen opkomstplicht heeft (en dus werk kan weigeren).

Dit zou de reden kunnen zijn dat de rabobank geen oproepmensen neemt, maar er zit nog een ander addertje onder het gras. Als je oproepwerk voor een langere periode periodiek uitvoert, door bijvoorbeeld 4 maanden lang elke zaterdag van 9 tot 4 te werken, kan je dit zien als een gewoonte en mag de werkgever niet zomaar zeggen dat je niet meer mag komen. Als je het helemaal precies wilt weten moet je het iemand vragen die ervoor gestudeert heeft. Helaas zijn veel van deze regeltjes die in het voordeel zouden moeten werken voor de werknemer vaak aanleiding zijn tot ontslag, zeker in deze tijd als het minder gaat met de economie en er in principe genoeg mensen zijn die het baantje kunnen overnemen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 22:59
Yoha
Yoha is offline
Citaat:
Kez schreef:
Ik moet daardoor waarschijnlijk weg bij de Rabobank
Ik werk daar als vakantiekracht, doe beetje invoerwerk e.d.
Ik werkte daar van trimester naar trimester, omdat ik steeds niet met zekerheid kon zeggen dat ik het volgende trimester weer een dag vrij had. Nu wordt mijn contract voor de 3e keer verlengd en daarna mag het niet meer volgens de bank. Geldt dit ook voor een vakantiekracht? En wat zijn de mogelijkheden? Ik heb gevraagd of het laatste contract niet voor 2 of 3 jaar kon gelden, maar dat kon niet, omdat het contract op voorgaande moest lijken.
Dat argument wat ze gebruiken over het contract is bullshit (correct me if I'm wrong, weet het niet helemaal zeker). Volgens mij is het zo dat een contract niet langer mag zijn dan een half jaar (of een jaar) anders telt 'ie volgens de flexwet weer als doorlopend ofzo, ik vind het ook een beetje een vage wet, maar heb geen zin om 'em helemaal door te lezen dat doe je zelf maar.

Een ander gemeen truucje wat je zou kunnen gebruiken: als je contract tegen het einde loopt, het er niet over hebben, en als je het er met jou ook niet over hebben, gewoon de eerste dag die je normaalgesproken zou werken (nadat je contract is afgelopen) ggewoon weer komen opdagen en aan het werk gaan. Als ze er niks van zeggen mag je ervan uitgaan dat je contract doorlopend is geworden.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 01:55
vrolijkevlinder
Avatar van vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
flexwat???
__________________
Life is beautiful, it really is, without it, you're dead.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 10:26
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Citaat:
Yoha schreef:
Dat argument wat ze gebruiken over het contract is bullshit (correct me if I'm wrong, weet het niet helemaal zeker). Volgens mij is het zo dat een contract niet langer mag zijn dan een half jaar (of een jaar) anders telt 'ie volgens de flexwet weer als doorlopend ofzo, ik vind het ook een beetje een vage wet, maar heb geen zin om 'em helemaal door te lezen dat doe je zelf maar.

Een ander gemeen truucje wat je zou kunnen gebruiken: als je contract tegen het einde loopt, het er niet over hebben, en als je het er met jou ook niet over hebben, gewoon de eerste dag die je normaalgesproken zou werken (nadat je contract is afgelopen) ggewoon weer komen opdagen en aan het werk gaan. Als ze er niks van zeggen mag je ervan uitgaan dat je contract doorlopend is geworden.
maar volgens mij willen ze mij wel houden, maar mogen ze mij niet houden. Ik krijg heel vaak te horen dat mijn werk wordt gewaardeerd en dat ik goed werk lever enzo. Maar het probleem is dat ik nu volgens de flexwet een vast contract moet krijgen. Ik had een contract voor 8 uur in de week, voor een periode van 3 maand. Na de 3e verlenging moet een vast contract worden aangeboden en dat willen ze dus niet. Daar zit het probleem, niet in dat ze me weg willen hebben ofzo.

En waar kan ik em doorlezen???
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 11:00
MissKiss1985
Avatar van MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Ik snap niet dat ze je niet gewoon een ander contract aanbieden. Als jij echt je werk zo doet als zij zeggen dan zorgen ze er wel voor dat je mag blijven.
Je werkt daar maar 8 uur in de week, daar moet toch iets voor te vinden zijn naar mijn id.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 20:55
Yoha
Yoha is offline
Blijkbaar wordt je werk wel gewaardeerd, maar willen ze niet aan je vast zitten. Mischien kun je vragen of ze je niet met een oproepcontract aan kunnen nemen?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 21:45
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Citaat:
MissKiss1985 schreef:
Ik snap niet dat ze je niet gewoon een ander contract aanbieden. Als jij echt je werk zo doet als zij zeggen dan zorgen ze er wel voor dat je mag blijven.
Je werkt daar maar 8 uur in de week, daar moet toch iets voor te vinden zijn naar mijn id.
ja dat mag dus niet, ze willen wel, maar ze moeten mij voor vast aannemen en dat doen ze niet, want dan zitten ze aan mij vast. Dat is het hele probleem van die flexwet.

Citaat:
Yoha schreef:
Blijkbaar wordt je werk wel gewaardeerd, maar willen ze niet aan je vast zitten. Mischien kun je vragen of ze je niet met een oproepcontract aan kunnen nemen?
Volgens hun zou dat niet mogen van de flexwet, het contract moet op het voorgaande lijken en dat contract hebik niet
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 22:07
Studentje
Studentje is offline
Even over de Flexwet.

Binnen een periode van drie jaar mogen drie tijdelijke contracten worden gesloten, aansluitend of met tussenpozenvan maximaal drie maanden(tussenpozen van maximaal drie maanden tellen mee voor de periode van drie jaar). Bestaat de keten uit meer dan drie contracten, dus meer dan twee verlengingen, dan geldt het laatste contract als aangegaan voor onbepaalde tijd, wat dus ontslagbescherming voor de werknemer oplevert.
Vrij naar Juridische aspecten van de bedrijfskunde, A. Brack

De flexwet is vooral bedoeld voor tijdelijk werk, dus ook vakantiewerk. In jouw geval is het waarschijnlijk dat ze jou geen contract voor onbepaalde tijd geven, omdat ze niet zeker weten of je na de komende periode nog wel beschikbaar bent, of omdat ze niet weten of ze dan nog werk voor je zullen hebben.

Je zegt trouwens dat het voor de derde keer verlengd is, maar dat zou dus al inhouden dat je nu een contract voor onbepaalde tijd hebt, dus bedoel je niet dat je drie contracten hebt gehad?

De enige oplossing die ik zo weet is dat je drie maanden ergens anders gaat werken. Ik zal nog eens kijken wat ik verder te weten kan komen, maar ik ben bang dat er geen verdere oplossing meer is. helemaal sinds er zo'n tien jaar geleden een arrest bij de Hoge Raad is geweest betreffende de zogenaamde draaideurconstructie.
__________________
Geiz ist Geil!

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 23:30
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
ik heb gelezen dat je 3x mocht verlengen, en dat zeiden ze op het werk ook. Hoeveel contracten ik heb gehad weet ik niet, niet precies bijgehouden, zij zeggen dat ik niet meer mag verlengen na deze.
Vaste contracten sluiten ze helemaal niet meer af, dat is het beleid op dit moment.
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:34
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
De rabobank neemt jou niet voor de 4e keer aan omdat je dan een contract voor onbepaalde tijd heb. Ik heb HBO-MER gedaan en ik krijg het vak arbeidsrecht, waar de flexwet en ontslagen uitgebreid behandeld worden. Het 4e arbeidscontract bij dezelfde werkgever (met inacht name van een aantal termijnen) is ALTIJD een contract voor onbepaalde tijd (volgens artikel 7:668a van het Burgerlijke Wetboek). Studentje heeft dit hierboven ook al uitgelegd. De rabobank moet naar de rechter stappen om jou dan te ontslaan, terwijl jij niet wet of je nou wel of niet kan werken. De rabobank heeft totaal geen zekerheid met jou en daar houden ze niet van....

Wel klote voor je.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.