Oud 18-11-2018, 14:49
tomtom12345
tomtom12345 is offline
Hee allemaal,

Ik woon sinds kort in een nieuwe woning en ik blow graag eens in de paar weken. Nu zie ik dit in mijn contract staan:

Citaat:
"het huurder verboden hennep of soortgelijke gewassen in het gehuurde en/of gemeenschappelijke ruimten voorhanden te hebben, dan wel op te slaan of te houden voor een ander. Het is huurder evenmin toegestaan om in het gehuurde, in de gemeenschappelijke ruimten en/of delen daarvan dan wel in de directe omgeving van het gehuurde qat, soft drugs, hard drugs of andere verboden middelen te verhandelen, te produceren of in groepsverband te gebruiken, te laten gebruiken of aanwezig te hebben. Huurder erkent dat het handelen in strijd met de hiervoor genoemde verboden leidt tot schade aan het gehuurde, alsmede tot gevaarzetting en overlast (zoals vervuiling, vandalisme, aantrekken van criminaliteit e.d.) voor de omgeving. Het handelen in strijd met dit verbod is dermate ernstig dat dit ontbinding van de huurovereenkomst op de kortst mogelijke termijn rechtvaardigt."
Lees ik dit goed dat ik niet eens wiet in huis zou mogen hebben? Maar dan zou ik volgens deze beschrijving toch ook geen alcohol mogen hebben?? Ik ben nu wat bang dat als de verhuurder me ziet blowen op het balkon ik eruit getrapt wordt. Ik heb geen bovenburen dus stank overlast zal er niet zijn, maar mensen kunnen me wel zien staan vanaf beneden.

Weet iemand hier of dit wel verboden mag worden of dat ik hier echt voor op moet passen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2018, 14:59
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Waar haal je vandaan dat alcohol niet mag?

Huur je particulier of van een organisatie/ woningbouwvereniging?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-11-2018, 15:02
tomtom12345
tomtom12345 is offline
Alcohol is toch ook een drug? Of is dat anders geclassificeerd?

Ik huur van een organisatie/woningbouwvereniging.

Laatst gewijzigd op 18-11-2018 om 15:40.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2018, 16:48
Verwijderd
Alcohol is niet geclassificeerd als drug volgens wat er bedoeld is. Daarnaast kan het gebruik van drugs in groepsverband geen consequenties hebben omdat het volgens de wet niet verboden is om drugs te gebruiken, alleen in bezit te hebben of te verhandelen en in een aantal gevallen is onder invloed zijn verboden.

Uit de tekst die je post blijkt helemaal niet dat je geen cannabis mag gebruiken in huis als je met iemand anders bent. Hou er goed rekening mee dat, mocht je overlast veroorzaken (doe eens niet, ga lekker buiten blowen dan) omdat je een ontzettende stoner bent, de verhuurder een procedure kan starten om je uit huis te zetten maar daar gaat nogal wat tijd overheen. Ze hebben echter ook andere methoden zoals intimidatieploegen maar aangezien je het hebt over een woning en niet over een kamer denk ik niet dat dat aan de hand is.

Last but not least; het verbod op het verbouwen van hennep is in diverse rechtszaken door de rechter bekrachtigd; Van de wet mag het maar de verhuurder mag eisen van jou dat het niet mag.

Dus: Blowen mag maar veroorzaak geen overlast (vandaar het groepsverband). Kweken mag niet want dan pleeg je contractbreuk waarbij er een civiele procedure moet plaatsvinden, niets van dit alles valt onder het strafrecht.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2018, 08:20
Verwijderd
Totaal geen juridisch antwoord. Maar als je écht eens in de paar weken blowt en dat écht op een balkon doet waar niemand stankoverlast kan hebben (ook geen buren aan de zijkanten?) dan zal het allemaal wel loslopen. In de gemiddelde huurovereenkomst staat ook dat je geen gaten in de muur mag boren. Denk je echt dat huurders dat massaal niet doen?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2018, 08:31
Verwijderd
Ze kunnen het wel in je huurcontract opnemen maar tenzij er een historisch iets aan de hand is houdt het natuurlijk geen stand. Vandaar ook altijd de clausule "afleveren zoals ontvangen".

Zoals ik het lees heeft hij een huis. In zo'n huurovereenkomst mag je (en hier is recentelijk een uitspraak over geweest) geen verbod op het houden van huisdieren opleggen en ik vermoed dat een verbod op het gebruik van roken of cannabis ook naar de prullenbak verwezen wordt. Dat is wat anders in een studentenkamer waarbij je veel makkelijker overlast veroorzaakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.