Oud 01-08-2005, 12:32
Verwijderd
In plaats van andere topics te 'vervuilen' met Raw Food, een apart Raw Food topic, als daar behoefte aan is tenminste.


Waarom Raw Food, waarom niet? Spreekt het je aan? Onzin of zinvol? Gezond of niet?

Hier wat links:

http://www.living-foods.com/ (Engels)

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/rawfood.htm (Engels)
Advertentie
Oud 01-08-2005, 18:53
Verwijderd
Wat is de gedachte erachter? (Nee, links niet bekeken). En eet je dan alleen maar rauw voedsel?
Oud 01-08-2005, 19:14
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 18:53 :
Wat is de gedachte erachter? (Nee, links niet bekeken). En eet je dan alleen maar rauw voedsel?
Eh, als je dat wil weten, klik dan gewoon op de links.
Oud 01-08-2005, 19:23
TechXP
TechXP is offline
Hier nog meer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_food_diet
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 01-08-2005, 19:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 01-08-2005 @ 12:32 :
Waarom Raw Food, waarom niet? Spreekt het je aan? Onzin of zinvol? Gezond of niet?
Wat ik gelezen en gehoord heb spreekt het mij wel aan. Maar ik moet het nog eens gaan proberen. Ik hoor wel positieve verhalen erover dat je smaak veel beter word enzo. En schijnt dus gezonder te zijn.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 01-08-2005, 23:56
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 18:53 :
Wat is de gedachte erachter? (Nee, links niet bekeken).
Vziw zijn er alleen (wetenschappelijke) gezondheid argumenten. Ethische argumenten ben ik op dit vlak niet tegengekomen en dat lijkt me ook onlogisch.

Wanneer je voedsel verwarmt (koken, bakken, enz) treed er een scheikundig process op dat molekulen omzet naar carbon. Daardoor gaat de structuur (vezels) kapot en bacterien gaan dood. Wanneer je dat gekookte voedsel eet treed eeen onmiddelijke reactie op van je immuun-systeem welke witte bloedlichamen op de carbon molekulen afstuurt om dat te verwerken. Dat kost tijd en energie. Je darmflora gaat dood door carbon en je lichaam kan gekookt voedsel lastiger verwerken bovendien kan je lichaam niets met dat carbon omdat het niet voedzaam is. Dat carbon wordt of afgebroken of opgeslagen waardoor mensen dik worden. In feite vergiftigen mensen zichzelf door verwarmd voedsel te eten en dat plus het feit dat mensen teveel eten is de eenvoudige reden dat veel mensen te dik zijn (excl aanleg ed.). Het vraagstuk is makkelijker wanneer je de Nederlande eet-cultuur even buiten beschouwing laat: waarom zou je ipv verwarmd voedsel geen rauw voedsel, waarvan de structuur nog intact is, eten?

Nou kan ik hier best een aantal redenen voor bedenken. Bijv (als vlees-eter zijnde) ivm rauw vlees. Wanneer je voedsel in olie bakt en je eet dat heeft dat invloed op je gemoedstoestand (serotonine) en dat is -denk ik- een reden waarom mensen daar van houden.

Overigens zijn er methodes om dit process te minimaliseren. Deze ben ik op dit moment nog aan het onderzoeken dus daar kan ik niet veel over vertellen.

Citaat:
En eet je dan alleen maar rauw voedsel?
Strikt gezien wel. Net zoals iemand die een vegan-dieet volgt alleen vegan eet, eet iemand die een raw-food-dieet volgt enkel raw-food (en -hopelijk- vers). Je kunt ook pragmatisch te werk gaan. Bijvoorbeeld: af en toe niet eten, minder eten in het algemeen, af en toe, minder of geen verwarmd eten eten. Zeker wanneer je begint met experimenteren is dat aan te raden. Ook is het verstandig eerst onderzoek te plegen.

Bovendien zoals eerder al min of meer aangegeven: rauw != vers. Vers voedsel in Nederland vind ik lastig te vinden en bovendien duur. Zo moet ik persee naar de groenteboer voor (redelijk) verse sinaasappels die lekker smaken en goed werken (tryptamine). En dan moet ik ook op woensdag gaan want dan zijn ze nog vers. Die van de supermarkt zijn niet te eten, weinig keus, en niet vers. Wat dat betreft vind ik dit geen prettig land om in te leven...

Een interessant boek over (o.a.) dit onderwerp is Gabriel Cousins - Food for life ISBN 0446300152.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 05-08-2005, 19:49
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
nog een link met uitleg voor de beginner (in het Engels) http://www.rawbc.org/articles/whatsraw.html
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 05-08-2005, 20:05
Verwijderd
'k Vind dit al een hele tijd erg interessant, en ben ook van plan het te gaan proberen. Ik wil alleen nog even te mogelijkheden goed aftasten voor ik me er volledig op ga storten, anders ben ik bang dat ik het te snel op ga geven. Ik kan me voorstellen dat het in Nederland moeilijk is altijd verse dingen te krijgen, daarom moet 'k even goed kijken hoeveel mogelijkheden ik heb.
Oud 05-08-2005, 20:52
Mara
Mara is offline
Niets voor mij. Ik hou te veel van koken, bakken, braden en weet ik veel wat
Oud 06-08-2005, 16:50
brinta
brinta is offline
In mijn omgeving praten mensen die raw food-adept zijn er iets TE manisch enthousiast over...Ik krijg weleens de indruk dat er een soort Tupperware-systeem achter schuilgaat door alle speciale apparaten die je ervoor nodig hebt/kunt kopen?
Oud 06-08-2005, 17:22
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Het spreekt me totaal niet aan. Ik denk eigenlijk dat als je hieraan begint, je wel heel goed moet opletten op je gezondheid, omdat je immuunsysteem dan weinig gewend is. Maar ik weet verder niet hoe dat precies zit..
Zelf ben ik gek op fruit en groente, maar de meeste groentes eet ik toch liever gekookt, geroerbakt of anders bereid.
Oud 06-08-2005, 17:41
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 05-08-2005 @ 20:52 :
Niets voor mij. Ik hou te veel van koken, bakken, braden en weet ik veel wat
Oud 06-08-2005, 22:04
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
het lijkt me wel wat, vooral omdat ik veel groentes veel lekkerder vind als ze gewoon rauw blijven, maar ik wil mezelf nu al zoveel 'dieten' opleggen dat ik dit niet ook ga proberen.
Oud 06-08-2005, 22:16
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik vind het wel een interessant concept, maar al die links zijn me veel te zweverig.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 07-08-2005, 11:43
Verwijderd
dat je groentes en vooral fruit rauw laat, daar heb ik niets op tegen (bij veel groentes en bij alle fruit is dat nog lekkerder ook), maar hoe kun je op deze manier (door alleen maar rauwe producten te eten) óóit genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen? Voor zetmeel zul je toch aardappelen en/of graanproducten nodig hebben en die kún je helemaal niet rauw eten... en volgens mij zijn er maar weinig eiwitrijke producten die je rauw kunt eten zonder voedselvergiftiging op te lopen (ja, noten... maar verder?).
Oud 07-08-2005, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 07-08-2005 @ 11:43 :
en volgens mij zijn er maar weinig eiwitrijke producten die je rauw kunt eten zonder voedselvergiftiging op te lopen (ja, noten... maar verder?).
Sommige mensen vinden dat je rauw ei kunt eten.

Of mogen dierlijke dingen niet bij dat gebeuren? (Ik heb de links niet gelezen en ga me ajb niet vertellen dat ik dat eerst moet doen, want die pagina's zijn in het Engels. Als iemand een Nederlandstalige pagina heeft, dan wil ik die best lezen.)
Oud 07-08-2005, 20:13
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Ik heb wel wat rauw voer in mijn dieet opgenomen maar niet strikt.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Oud 07-08-2005, 22:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 11:48 :
Sommige mensen vinden dat je rauw ei kunt eten.

Is erg uitkijken dan...

Ik heb weleens gelezen dat iemand dit dieet ging doen, maar dan ook met rauw vlees erbij. Die scheen dood te zijn gegaan daardoor. Omdat ons lichaam dat gewoon niet aankan (we zijn immers geen vleeseters) en moeten dus bewerkt vlees hebben.

Citaat:
Of mogen dierlijke dingen niet bij dat gebeuren? (Ik heb de links niet gelezen en ga me ajb niet vertellen dat ik dat eerst moet doen, want die pagina's zijn in het Engels. Als iemand een Nederlandstalige pagina heeft, dan wil ik die best lezen.)
Zal er straks even wat over opzoeken.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Ads door Google
Oud 08-08-2005, 00:09
TechXP
TechXP is offline
hm... geloof dat er nog niet echt goede nederlandse sites zijn te vinden. Dat is best jammer...

Ik denk dat ik me maar eens ga inlezen Dan kan ik straks wel eens wat vertalen enzo.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 08-08-2005, 01:26
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ok er zijn best wel wat groentes en fruit zeker die ik rauw eet, maar verder lijkt t me vrij ongezond. Zoals Sarah al heeft gezegd ontbreken er nogal wat voedingstoffen en verder dood je met het bereiden dmv bakken, koken etc een heleboel bacterien die je toch liever niet in je systeem wilt krijgen, want daar kunnen we niet tegen en zijn we niet aan gewend.

Citaat:
Vanima Estel schreef op 01-08-2005 @ 23:56 :
Wanneer je voedsel verwarmt (koken, bakken, enz) treed er een scheikundig process op dat molekulen omzet naar carbon. Daardoor gaat de structuur (vezels) kapot en bacterien gaan dood.
Sorrie hoor, maar waar haal je deze wijsheid vandaan?? Bepaalde moleculen gaan idd kapot bij hogere temperaturen (omdat ze daarvoor instabiel zijn). Dit betekend nog niet dat het gelijk wordt omgezet naar carbon (dat is ongeveer het zelfd als houtskool), want dan doe je toch echt iets verkeerds bij het koken. De vezels gaan misschien deels kapot, maar worden daardoor nog niet ongezond! Alles wat ik kook/bak etc heeft altijd nog heel veel weg van wat ik in m'n pan deed. Het doodgaan van de bacterien is juist goed.

Citaat:
Wanneer je dat gekookte voedsel eet treed eeen onmiddelijke reactie op van je immuun-systeem welke witte bloedlichamen op de carbon molekulen afstuurt om dat te verwerken. Dat kost tijd en energie. Je darmflora gaat dood door carbon en je lichaam kan gekookt voedsel lastiger verwerken bovendien kan je lichaam niets met dat carbon omdat het niet voedzaam is.
Je imuun systeem bevindt zich vnl in je bloedvaten en lymfe systeem en daar vlak buiten. Je eten komt eerst binnen in je darmen etc (die je eigenlijk kan zijn als een tunnel die door je lichaam loopt) Daar wordt het eten al grotendeels afgebroken voordat het wordt opgenomen ik je darmen (hierbij is nog geen witte bloedcel of wat dan ook in de buurt geweest) en dan pas gaat het 'eten' naar het bloed. Dat niet bestaande carbon waar jij het over hebt komt niet eens in die vorm met je imuunsysteem in aanraking.

Citaat:
Dat carbon wordt of afgebroken of opgeslagen waardoor mensen dik worden.
Je wordt dik doordat je te veel calorien binnen krijgt, die als ver worden opgeslagen.
Citaat:
In feite vergiftigen mensen zichzelf door verwarmd voedsel te eten en dat plus het feit dat mensen teveel eten is de eenvoudige reden dat veel mensen te dik zijn (excl aanleg ed.). Het vraagstuk is makkelijker wanneer je de Nederlande eet-cultuur even buiten beschouwing laat: waarom zou je ipv verwarmd voedsel geen rauw voedsel, waarvan de structuur nog intact is, eten?
1) verwarmd voedsel is, mits goed berijdt, juist gezonder, omdat gevaarlijke bacterien gedood zijn.
2)antwoord op je vraag: De structuur is nog wel meer in tact, maar we zijn (mede door evolutie) niet meer gemaakt om rauw eten te eten. Onze organen kunnen dat gewoon niet aan. Om een voorbeeld te geven, een koe heeft 4 magen, omdat hij anders niet voldoende energie uit z'n voedsel kan houden. Oftewel eet je beter verwarmd voedsel


Als dit nou de argumenten zijn voor raw food, dan vind ik ze behoorlijk karig en heel erg slecht (denk eerst eens na). Ongetwijfeld zullen er wel goede argumenten zijn en je moet ook vooral doen wat je niet laten kan.
[SIZE=0,2](overigens kan het zijn dat niet alles in m'n tekst 100% klopt, maar ik zit er zeker niet ver naast)[/SIZE]
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Oud 08-08-2005, 19:38
Naru
Avatar van Naru
Naru is offline
Citaat:
TechXP schreef op 07-08-2005 @ 22:36 :
Is erg uitkijken dan...

Ik heb weleens gelezen dat iemand dit dieet ging doen, maar dan ook met rauw vlees erbij. Die scheen dood te zijn gegaan daardoor. Omdat ons lichaam dat gewoon niet aankan (we zijn immers geen vleeseters) en moeten dus bewerkt vlees hebben.



Zal er straks even wat over opzoeken.
Wat je zegt klopt wel.. Wij mensen hebben inderdaad veel moeite met het verteren van rauw vlees. Doordat dit moeilijk te verteren is kan het wel een half jaar duren tot het je darmen uit is.

Gaar vlees is makkelijker te verteren door je lichaam
Oud 08-08-2005, 21:37
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 08-08-2005 @ 01:26 :
Zoals Sarah al heeft gezegd ontbreken er nogal wat voedingstoffen
Leuke post, maar als je wilt dat ik e.e.a. onderbouw met bronnen hoop ik dat jij hetzelfde gaat doen want de zaken die je aankaart heb ik al zo vaak gehoord. Het is belangrijk je te realiseren dat geen enkel lichaam hetzelfde is en dat er geen perfect dieet bestaat dat voor iedereen geschikt is. Daarnaast heb je ook allergien (lactose, caseine, gluten e.a. proteinen).

Sarah noemt enkel zetmeel (amylose en amylopectine) en 'eiwit' (proteinen). Allereerst is teveel aan proteinen is gelinkt aan obesity. Zoals je weet is dat in zowel de VS als in Nederland een probleem. Maar proteinen zitten genoeg in raw-food en blijven intact net zoals vezels.

Citaat:
In carnivores protein is one of the largest component of the diet. The protein catabolism of proteins by the body releases ammonia, an extremely toxic substance. It is then converted in the liver into urea, a much less toxic chemical, which is excreted in urine. Some animals convert it into uric acid instead.

Protein nutrition in humans

In terms of human nutritional needs, proteins differ in their ability to provide all eight of the amino acids (threonine, valine, tryptophan, isoleucine, leucine, lysine, phenylalanine, and methionine) that humans cannot produce themselves. While all natural foods contain all of these amino acids, some contain less of one or more of them (called limiting amino acids), which means that if this kind of protein was the only kind eaten over one or several days the body may not fully utilize all of it. Formerly, this effect was expressed in the form of the so-called biological value (BV), which has since found to be flawed and has been superseded by the PDCAAS. This measure may still be considered incomplete, since human diets, except in times of famine, almost never contain only one kind of protein - however, calculating the PDCAAS of a diet solely based on the PDCAAS of the individual constituents is impossible. This is because one food may provide an abundance of an amino acid that the other is missing, which means that in this case the PDCAAS of the diet is higher than that of any one of the constituents. To arrive at the final result, all individual amino acids would have to be taken into account, though, so the PDCAAS of each constituent is largely useless.

For example, grain protein has a PDCAAS of about 0.4 to 0.5, limited by lysine. On the other hand, it contains more than enough methionine. White bean protein (and that of many other pulses) has a PDCAAS of 0.6 to 0.7, limited by methionine, and contains more than enough lysine. When both are eaten in roughly equal quantities in a diet, the PDCAAS of the combined constituent is 1.0, because each constituent's protein is complemented by the other.

A more extreme example would be the combination of gelatine, which contains virtually no tryptophan and thus has a PDCAAS of 0, with isolated tryptophan, which, lacking all other essential amino acids, also has a PDCAAS of 0. The combination of both in adequate amounts has a positive PDCAAS, though, with the limiting amino acids isoleucine, threonine and methionine.

It has been claimed that, since vegans do not consume "complete" (PDCAAS 1.0) animal-derived proteins such as egg, milk, meat and fish, they must perform this kind of protein combining on a daily base to avoid suffering from protein deficiency. This idea was popularized by Frances Moore Lappé, author of Diet for a Small Planet, who subsequently renounced the idea. This view is widely criticized in vegetarian circles. The critics claim that:

* When a variety of plant foods is consumed, the PDCAAS of the total diet approaches 1, even if no conscious protein combining is performed.
* Research has shown that the body maintains amino acid pools that only need to be repleted once every few days. This means that the relevant PDCAAS is not that of any single meal, but that of two or three day's worth of food. Considering the law of large numbers, this PDCAAS will be much closer to 1, if a variety of plant proteins is consumed.
* Human protein requirements are much lower than once assumed. A suboptimal PDCAAS is thus easily overcome if more than minimum protein is consumed. Peanuts, soy and other legumes, the alga spirulina and certain grains are some of the richest sources of plant protein.
* Popular meat and milk-replacement products contain soy, which is a "complete" protein as well. Soy is also very rich in protein. Soy milk without added sugar contains almost twice as much protein per calorie as cow's milk, and about five times as much as human milk.

[...]

Bron.
'Zetmeel' behoeft uitleg. Ten eerste heb je daar niet veel van nodig (hoewel het vaak verslavend werkt voor serotonine; hetgeen het een emotioneel argument maakt. 'Zetmeel' is overigens ook gerelateerd aan zowel obesity als suikerziekte). Ten tweede amylose komt voor in algen & zeewier bijv als agar (E406) en carrogeen (E407). Zeewier en algen kun je vers eten, is er ook in de vorm van supplementen en zijn overigens het meest potente voedsel op Aarde. Op dit moment is het #1 wat betreft % kalium en het is rijk aan o.a. omega-3 en omega-6. Waar denk jij dat vis de omega-3 indirect vandaan haalt

Ik ben te lui om verschillende dieten op te zoeken die beargumenteren 1) minder suikers te eten 2) voor X tijd enkel kalium + water te nuttigen. Die mag je zelf even gaan zoeken.

Citaat:
[...]

Enzymes are delicate dynamos. Delicate because they are destroyed by temperatures over 118 degrees (some by as little as 105 degrees), which means that they may not survive even light steaming. Dynamos because they are powerful biochemical catalysts; they speed burning or building reactions in the body according to need. They are specialized proteins, often with long complicated names ending in -ase.

[...]

The three primary digestive enzymes are protease, lipase and amylase which digest, respectively, protein, fat (lipids), and carbohydrates (which includes sugars). Amylase comes from the salivary glands: carbohydrates start digesting right in our mouth. Have you ever chewed a piece of bread or potato for an extra moment before swallowing, and tasted how sweet it is? (It is a good idea to chew our foods thoroughly; literally making juice in our mouths before swallowing.) Lipase is synthesized principally in the liver and protease comes from the pancreas.

Although the enzyme-producing organs continue to function over the entire course of a healthy life, they eventually wear down, especially with the "standard American diet" (which, in the naturopathic community, we call SAD.) Dr. Francis M. Pottenger's nutritional studies have shown that a regular diet of cooked or canned foods causes the development of chronic degenerative diseases and premature mortality. Professor Jackson of the Dept. of Anatomy,
University of Minnesota, has shown that rats fed for 135 days on an 80 percent cooked food diet resulted in an increase pancreatic weight of 20 to 30 percent. What this means is that the pancreas is forced to work harder with a cooked food diet. "Although the body can manufacture enzymes, the more you use your enzyme potential, the faster it is going to run out..." wrote Dr. Edward Howell, who pioneered research in the benefits of food enzymes. A youth of 18 may produce amylase levels 30 times greater than those of an 85 year old person.


Enzymes are what make seeds sprout. Sprouts are, in fact, one of the richest sources of enzymes. Other excellent sources are papaya, pineapple and the aspergillus plant. Science cannot duplicate enzymes, because they are the stuff of life itself. Only raw food has functional "live" enzymes. Therefore the liver, pancreas, stomach and intestines must come to the rescue and furnish the requisite digestive enzymes to the individual nourished solely on a cooked food diet.

This extra activity can be detrimental to health and longevity because it continually taxes the reserve energy of our organs. Furthermore, cooked food passes through the digestive tract more slowly than raw food, tends to ferment, and throws poisons back into the body. Colon cancer is second only to lung cancer as a killer in America and is related, in various ways, to eating enzyme-deficient cooked food. Prolonged intestinal toxemia may manifest the following symptoms: Fatigue, nervousness, gasto-intestinal discomfort, recurrent infections, skin eruptions, hormonal disturbances, headaches, arthritis, sciatica, low back pain, allergies, asthma, eye, ear, nose and throat disorders, cardiac irregularities, pathological changes in the breasts, and so forth.

[...]

All raw foods contain exactly the right enzymes required to split every last molecule into the basic building blocks of metabolism: Amino acids (from protein), glucose (from complex carbohydrates) and essential fatty acids (from unsaturated vegetable fats).

[...]

Bron.
Ander stukje over enzymen. Nog een. En nog een.
Citaat:
[...]

As might be expected, eating a dose of sugar makes the blood-sugar level increase almost immediately. After about 2 hours however (if no more food is eaten), the blood-sugar level reaches a peak and then slowly declines as the body deals with this "fuel" intake. Other types of food, such as legumes, tend to be digested more slowly and the peak level is lower and "flatter". A rapidly-digested food such as sugar is normally employed as a convenient reference-standard.

[...]

Bron.
Citaat:
[...]

Simultaneous consideration of the influence of the different types of carbohydrates and fats in human diets on mortality rates (especially the diseases of aging), and the probable retardation of such diseases by caloric restriction (CR) leads to the hypothesis that restriction of foods with a high glycemic index and saturated or hydrogenated fats would avoid or delay many diseases of aging and might result in life extension. Many of the health benefits of CR might thereby be available to humans without the side effects or unacceptability of semi-starvation diets.
PMID: 12699727

[...]

Bron.
Citaat:
[...]

Research has revealed that more than two thirds of all deaths in the United States are diet related. More than 50% of all deaths are caused from coronary occlusion, blockage of the blood flow to the heart and/or the brain. These are all prevendeaths according to the Journal of American Medical Association which published in 1961 that, “All coronary occlusion can be eliminated by 97% through a vegetarian diet.” Fourteen hundred American’s are dying of cancer every day. In the prestigious Advances in Cancer Research, they concluded, “At present, we have overwhelming evidence… (that) none of the risk factors for cancer is… more significant than diet and nutrition.”

[...]

If you try missing a spoonful of Chia in a glass of water and leaving it for approximately 30 minutes or so, when you return the glass will appear to contain not seeds or water, but an almost solid gelatin. This gel-forming reaction is due to the soluble fiber in the Chia. Research believe this same gel-forming phenomenon takes place in the stomach when food containing these gummy fivers, known as mucilages, are eaten. The gel that is formed in the stomach creates a physical barrier between carbohydrates and the digestive enzymes that break them down, thus slowing the conversion of carbohydrates into sugar.

[...]

There are several hydrophilic foods available that offer these natural benefits. Cactus juice, beet juice, agar, the edible seaweeds, and many proprietary preparations, which include the silica gels, mucilaginous substance of vegetables origin, are among colloids that prove effective. Each one of the above mentioned substances have one or more drawbacks. They are either too expensive, they may produce toxic side effects, bad tasting, not readily available, insufficient hydration capability, or it is indigestible.

[...]

In the Magic of Chia, authority James F. Scheer details the seed's abundant nutrients: calcium, amylose (a slow-burning starch helpful for hypoglycemics), a vast array of vitamins and minerals, and an unusually good ratio of omega-3 oil to omega-6 oil. The book reintroduces this wonder food to the modern palate, with numerous tested recipes for using chia. Included is the never-before-told story about the twenty-year program to domesticate the wild chia and, for the first time in modern history, grow it in large enough quantities to supply the U.S. and world markets.

Bron.
Citaat:
Switching to sustainable, organic farming is estimated to:

* reduce carbon dioxide emissions from the soil by up to 92%;
* every tonne of nitrogen fertilizer phased out reduces emission by the equivalent of 5 tonnes;
* small farms, compared to corporate ones, are up to 10 times more efficient and also support birds, wild life and fish;
* communities buying in local farmers’ markets generate twice as much money for the local economy as supermarkets;
* organic foods contain far more vitamins, minerals, and other nutrients than conventional produce, with enormous financial consequences for public health

Source: Vitality Magazine, July/August 2005
www.vitalitymagazine.com
Citaat:
en verder dood je met het bereiden dmv bakken, koken etc een heleboel bacterien die je toch liever niet in je systeem wilt krijgen, want daar kunnen we niet tegen en zijn we niet aan gewend.
*) Als je het over eieren, melkproducten of vlees hebt kan ik je volgen.
*) Welke bacterien kunnen 'wij' volgens jou niet tegen?
*) Denk eens na over hoe een immune-system werkt.
*) Niet alle bacterien zijn 'slecht', of wil jij bijv ook geen 'vitamine'-B12?
*) Ik hoop voor jou dat je enigzins een darmflora hebt. Kom ik zo nog wel even op terug.

Citaat:
The digestive tract maintains a balance between healthy and potentially harmful micro-organisms. Healthy micro-organisms, also called microflora, are residents of the digestive tract that have a protective role in our bodies.

When we grow older, use prescription drugs such as antibiotics and corticosteroids, eat meat, travel, and have digestive disorders, the proportion of healthy microflora in our bodies declines and is less able to protect us from disease.

In addition to its protective role, microflora helps to synthesize important vitamins, nutrients and enzymes, such as the lactase needed to digest lactose in milk and dairy products.

It also allows for the removal of heavy metals and other harmful ingested substances in our food, such as from the metal lining of drink boxes and canned foods.

Besides the digestive tract, microflora reside in other areas where mucous membranes are exposed to the environment, such as the skin, respiratory tract and genital-urinary tract.

[...]

Bron.
Citaat:
Bepaalde moleculen gaan idd kapot bij hogere temperaturen (omdat ze daarvoor instabiel zijn). Dit betekend nog niet dat het gelijk wordt omgezet naar carbon (dat is ongeveer het zelfd als houtskool), want dan doe je toch echt iets verkeerds bij het koken.
Dat gebeurd al tussen de 45 en 65 graden afhankelijk van wat je verwarmd en dit proces kun je vast wel even nazoeken op de zoekmachiene. Ik heb het ook al reeds aangekaart hierboven.

Citaat:
De vezels gaan misschien deels kapot, maar worden daardoor nog niet ongezond!
"Misschien"??? Dit heb ik reeds hierboven aangekaart.

Citaat:
[...]

Artturi Virtanen, a Nobel Prize-winning biochemist, is often quoted as supporting a Living Foods diet. He showed that enzymes in uncooked foods are released in the mouth when vegetables are chewed. These enzymes interact with other substances, notably the enzymes produced by the body itself, to produce maximum benefit from the digestion process.

[...]

Bron.
Citaat:
Alles wat ik kook/bak etc heeft altijd nog heel veel weg van wat ik in m'n pan deed.
op basis van wat concludeer je dat?

Citaat:
Je imuun systeem bevindt zich vnl in je bloedvaten en lymfe systeem en daar vlak buiten. Je eten komt eerst binnen in je darmen etc (die je eigenlijk kan zijn als een tunnel die door je lichaam loopt) Daar wordt het eten al grotendeels afgebroken voordat het wordt opgenomen ik je darmen (hierbij is nog geen witte bloedcel of wat dan ook in de buurt geweest) en dan pas gaat het 'eten' naar het bloed. Dat niet bestaande carbon waar jij het over hebt komt niet eens in die vorm met je imuunsysteem in aanraking.
De suikers worden wel opgenomen in je bloed en ga aub eens lezen over probiotics. Die bevinden zich echt in je darmen! Je gekookte eten wordt overigens ook doorgaans niet goed afgebroken omdat je darmflora dood gaat door gekookt eten en omdat je enzymen mist. Daardoor wordt het minder snel verwerkt en blijft onverwerkt eten in je darmen omdat je het niet kunt verwerken. Een goede darmflora en enzymen zorgt ervoor dat je het eten snel verwerkt wordt en de nuttige ingredienten beter worden opgenomen. Ik neem aan dat de link raw-food, enzymen, darmflora, verwerken van voedsel, en afscheiden van voedsel middels poepen hierdoor duidelijk is geworden.

Aan jou de volgende vragen:

* Hoe vaak eet jij per dag?
* Hoe vaak poep je per dag?

Wanneer je minder vaak eet dan je poept zien jouw darmen er zo uit http://www.virgincolon.com. Als je wilt, ik ben ook geinteresseerd in je BMI. Verder kun jij mijn verhaaltje over carbon via je favoriete zoekmachine zo nalezen want dit is allemaal basis-voeding-wetenschap 101. Legio aan bronnen. Hierboven staan een aantal.

Citaat:
maar we zijn (mede door evolutie) niet meer gemaakt om rauw eten te eten. Onze organen kunnen dat gewoon niet aan.
Bronnen aub.

Citaat:
Als dit nou de argumenten zijn voor raw food, dan vind ik ze behoorlijk karig en heel erg slecht (denk eerst eens na).
1) Het was een introductie.
2) Ik volg nog geen volledig raw-food dieet omdat ik dat in (de streek waar ik woon in) Nederland niet als realistisch dieet acht.

Citaat:
Ongetwijfeld zullen er wel goede argumenten zijn en je moet ook vooral doen wat je niet laten kan.
Stroman.

Citaat:
[SIZE=0,2](overigens kan het zijn dat niet alles in m'n tekst 100% klopt, maar ik zit er zeker niet ver naast)[/SIZE]
Jaja, en de wetenschap heeft altijd gelijk, staat altijd stil, en we hebben hier alles al over gelezen want dat is ons levensdoel...

Er zijn mensen die volgen al decenia lang een raw-food dieet en leven gezond, zijn oud. Er zijn zelfs bekenden in de geschiedenis dit een dergelijk dieet hebben gevolgd. Voordat de mensheid het vuur had uitgevonden leefden we waarschijnlijk ook van raw-food en het is bekend dat dit gebruikelijk is geweest is culture kringen.

Het beste argument tegen raw-food is het 'vitamine'-B12 argument, en er zijn gevallen bekend die inderdaad aan een tekort hebben geleden, hoewel 1) er nog geen consensus is bereikt over het nut van B12 (dat lees je niet op die voedselpaginas van de overheid) en 2) omdat daar ook verschillende oplossingen voor zijn zie de eerste URL die ik in een van mijn eerste posts heb geplaatst.

@ Leonie: Hoi http://www.janinestoll.com/raw/whyraw.htm deze URL is ook in het Engels, maar erg informatief.

[edit]Meer info over enzymen toegevoegt[/edit]
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.

Laatst gewijzigd op 08-08-2005 om 21:58.
Oud 08-08-2005, 22:54
Henk Biertank
Avatar van Henk Biertank
Henk Biertank is offline
jezus
__________________
Save an animal be a cannibal
Oud 09-08-2005, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 08-08-2005 @ 21:37 :
@ Leonie: Hoi http://www.janinestoll.com/raw/whyraw.htm deze URL is ook in het Engels, maar erg informatief.
Prachtig, maar daar heb ik dus niets aan.
(En zo zullen er waarschijnlijk meer mensen zijn.)
Oud 09-08-2005, 12:54
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 08-08-2005 @ 21:37 :

Er zijn mensen die volgen al decenia lang een raw-food dieet en leven gezond, zijn oud. Er zijn zelfs bekenden in de geschiedenis dit een dergelijk dieet hebben gevolgd. Voordat de mensheid het vuur had uitgevonden leefden we waarschijnlijk ook van raw-food en het is bekend dat dit gebruikelijk is geweest is culture kringen.

Er zijn ook mensen die al decenia lang gekookt eten eten, en die zijn ook oud en gezond. Dat is niet echt een overtuigend argument he?

Zoals iemand anders al zei, je wordt dik als je meer calorieën binnekrijgt dan dat je verbrand. Als je teveel rauw eten eet, word je net zo goed dik.

Mijn BMI is 18 ofzo, en ik eet gewoon gekookte groente en aardappels, en niet gekookt fruit. Net zoals zoveel mensen in Nederland, of in de wereld.

Wbt eiwit dat in verband zou staan met overgewicht, dat is net welk onderzoek je leest. De een zegt dat het komt door teveel vet, de ander door khdr, weer een ander door eiwit. Als je van alles gewoon een beetje eet en zorgt dat je niet teveel kcal binnen krijgt, is er niks aan de hand wbt gewicht.
Advertentie
Oud 09-08-2005, 15:46
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Hallo Bloem. Ik vind het knap hoe jij selectief te werk gaat mbt quoten en vervolgens zaken gaat repeaten.

Citaat:
Bloem schreef op 09-08-2005 @ 12:54 :
Er zijn ook mensen die al decenia lang gekookt eten eten, en die zijn ook oud en gezond. Dat is niet echt een overtuigend argument he?
Ten eerste, het is een argument voor raw food niet tegen gekookt eten. Ten tweede, overtuigend vind ik het niet; ik vind andere zaken in mijn post (waar je niet op in gaat) een stuk overtuigender . Wil je een argument tegen gekookt eten lees dan mijn post nog 'ns goed door en dan met name de stukjes over obesity, waardoor dat komt, doodsoorzaken. Dit zijn zaken die al decenia lang bekend zijn! Om een voorbeeld te noemen: Harvey en Marilyn Diamond schreven hier in 1987 al een boek over (deze is overigens ook in het Nederlands verkrijgbaar bij bijv Bruna en Bol). Hieronder nog een bron over obesity en verwerking van voedsel.

Citaat:
Zoals iemand anders al zei, je wordt dik als je meer calorieën binnekrijgt dan dat je verbrand. Als je teveel rauw eten eet, word je net zo goed dik.
Zo simple als jij het stelt, stelt Voedingscentrum ed het ook, maar de voeding-wetenschap toont aan dat het een stuk complexer ligt. Wanneer jij voedsel goed verwerkt heb je A) relatief minder voeding nodig B) blijft het minder lang in je lichaam aanwezig C) wordt het niet opgeslagen als zijnde vetten (vergif) D) voel je je fitter.

Overigens stel ik niet dat je om dit te bereiken persee een strict raw-food dieet moet gaan volgen aangezien ik experimenteer zonder een strict raw-food dieet te volgen hetgeen de afgelopen maand vruchten begon af te werpen. Daar gebruik ik echter noodzakelijke hulpmiddelen bij zoals spirulana, potente probiotics en enzymen.

Ik heb dmv bronvermelding een en ander beargumenteert en dat ga ik niet nog 'ns herhalen. Dat soort spelletjes ben ik te oud voor, slecht voor de gezondheid

Citaat:
Mijn BMI is 18 ofzo
Een laag BMI kan ook aangeven dat je te weinig beweegt (spieren hebben massa), dat je lichaam voeding niet goed opneemt, dat je niet energiek bent hetgeen een deprimerende uitwerking kan hebben, of je om wat voor andere reden dan ook niet gezond eet. Het betekent niet dat je gezond leeft.

Ik vroeg ook nog iets anders: hoe vaak per dag eet je (inclusief tussendoortjes) en hoe vaak per dag poep je.

Citaat:
Constipation becomes progressively worse with age and affects an astonishingly large percentage of the population. It’s no surprise that laxatives have become the number one selling over-the-counter drugs. Constipation results in about 2 million doctor visits annually in the United States alone.

If the problem of constipation is not addressed in time, it can slowly destroy a healthy body. As one of America’s foremost pioneering nutritionists, Dr. Bernard Jensen, author of numerous best-selling health books, put it:

“The fact of the matter is that constipation is the number one affliction underlying nearly every ailment; it can be imputed to be the initial, primary cause of nearly every disturbance of the human system.”

Many people are constipated and don’t even know it. They become so accustomed to feeling tired, bloated, irritated, overweight, etc., that they don’t suspect that their health is in danger. Or they may be on medications to cover up such symptoms, never seeking the underlying cause.

[...]

Bron.
Het is niet niks wanneer gesteld wordt dat het grootste gedeelte van de massa mensen op Aarde, inclusief jij, ongezond eet & leeft...

PS: Leonie, toen ik met mijn zoekmachine over het Internet vloog kwam ik helaas geen interessant, beknopt artikel tegen. De interessantste onderzoeken zijn in het Engels. Er zijn echter vertaalde boeken over dit onderwerp. Misschien dat ik wat overtik uit mijn library maar ik weet niet precies hoe dat zit mbt copyright. Fit for Life is een absolute aanrader, zeker voor de beginner! Ook kwam ik lezingen (incl dinner) in Nederland tegen. Beide kosten echter $.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 09-08-2005, 15:51
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 09-08-2005 @ 15:46 :
Hallo Bloem. Ik vind het knap hoe jij selectief te werk gaat mbt quoten en vervolgens zaken gaat repeaten.
Ik quote de dingen waar ik op kan reageren, ik kan niet op alles reageren omdat ik geen zin heb die lappen Engelse tekst door te lezen, en ik dus niet over alles wat je zegt me een mening kan vormen.

Ik weet dat een laag BMI niet perse gezond is, en ik weet dat ik heel weinig beweeg. Maar ik weet ook dat mijn gewicht past bij het lichaam dat ik nu heb, dat ik noch aan hoef te komen, noch af hoef te vallen. Ik heb geen vitamine-gebrek, terwijl ik heel 'normaal' eet, gekookte en af en toe rauwe dingen. Wat en wanneer ik op een dag eet verschilt van dag tot dag, dus daar kun je geen zinnige verklaring uit halen.
Oud 09-08-2005, 15:53
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 09-08-2005 @ 15:46 :




Het is niet niks wanneer gesteld wordt dat het grootste gedeelte van de massa mensen op Aarde, inclusief jij, ongezond eet & leeft...

Tsja, er wordt wel meer beweerd, zoals ik al eerder zei. Het is maar waar je in geloofd, waar je overtuiging ligt, de ene wetenschapper beweerd dat melk hartstikke gezond is, de andere dat het hartstikke ongezond is. En wat is dan waar?
Oud 15-08-2005, 17:26
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Bloem schreef op 09-08-2005 @ 15:51 :
Wat en wanneer ik op een dag eet verschilt van dag tot dag, dus daar kun je geen zinnige verklaring uit halen.
Dat kan indien je details geeft. Wat eet je zoal tijdens je eliminatie-periode?

Citaat:
Het is maar waar je in geloofd, waar je overtuiging ligt, de ene wetenschapper beweerd dat melk hartstikke gezond is, de andere dat het hartstikke ongezond is
De ene wetenschapper krijgt 10.000 dollar van bedrijf X om te kwekken dat het bestralen van voeding niet ongezond is, zonder risicos is, en het enige effect is dat het langer houdbaar blijft. De andere wetenschapper is meer integer...

Het melk-verhaal wordt inmiddels al wat meer geaccepteerd in Nederland. De 'schijf van 5' staat inmiddels weer ter discussie.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 20-08-2005, 03:30
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 15-08-2005 @ 17:26 :


[..]
De ene wetenschapper krijgt 10.000 dollar van bedrijf X om te kwekken dat het bestralen van voeding niet ongezond is, zonder risicos is, en het enige effect is dat het langer houdbaar blijft. De andere wetenschapper is meer integer...
[..]



In godsnaam. Ik heb even getracht je verhaal rustig te lezen maar met deze opmerking heb je jezelf onsterfelijk belachelijk gemaakt. De integriteit van bepaalde onderzoeken in twijfel trekken is terecht of op z'n minst verstandig. Maar dat alleen doen met onderzoeken die niet in jouw belevingswereld passen en tegelijk degene die daar wel in passen als de absoluute waarheid te zien..Jammer.

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 03:32.
Oud 21-08-2005, 18:30
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 20-08-2005 @ 03:30 :


In godsnaam. Ik heb even getracht je verhaal rustig te lezen maar met deze opmerking heb je jezelf onsterfelijk belachelijk gemaakt. De integriteit van bepaalde onderzoeken in twijfel trekken is terecht of op z'n minst verstandig. Maar dat alleen doen met onderzoeken die niet in jouw belevingswereld passen en tegelijk degene die daar wel in passen als de absoluute waarheid te zien..Jammer.
ik geef een voorbeeld van wetenschappers met eigenbelang. Dit is een realistisch voorbeeld (eten wordt daadwerkelijk bestraald). Dit voorbeeld gebruik ik om te stellen dat niet iedere wetenschapper objectief is. Dat het een voorbeeld is dat 'in mijn straatje past', so what? Had ik dan B12 als voorbeeld moeten nemen? Het voorbeeld dat ik eerder noemde kan ik evt met bronnen beargumenteren maar dat is dan in het Engels en wellicht weer teveel leeswerk.

Daarnaast lees ik nogal veel onderzoeken, volg ik geen strict raw-food dieet (op dit moment alleen 's ochtends), en ik stelde dat de praktijk het een en ander kan uitwijzen. Je hebt inderdaad gelijk dat ik de club Voedingscentrum niet serieus neem maar daarnaast heb ik niets specifieks genoemd. Dat jij daar deze conclusie uit trekt, tja...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 20-06-2006, 19:31
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Het warme weer op het noorderlijk halfrond is overigens een perfecte aangelegenheid om met rauw voedsel te experimenteren.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 20-06-2006, 19:46
Verwijderd
Dat is best een enorme up, eigenlijk
Oud 20-06-2006, 19:48
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Inderdaad, doe dat maar niet.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat is het hier leuk! #293 (saai)
Dark Phoenix
500 27-07-2008 14:45
Eten & Drinken wat is typisch eten/drinken voor waar jij woont?
Verwijderd
94 19-03-2007 19:40
Eten & Drinken vegetarier/ steeds minder lusten?
biep
51 19-03-2006 14:29
Eten & Drinken Vega bbqen Wat te kopen ?
Dunno
27 02-08-2005 20:44
Eten & Drinken Vega of niet??
merijn
23 01-08-2005 21:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.