Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2006, 11:41
Kayleigh
Kayleigh is offline
Ik wil na mijn opleiding journalistiek door gaan studeren omdat de banen nou niet bepaald voor het oprapen liggen en een master altijd wel een pré is bij sollicitaties.

Ik wil graag als politiek verslaggever in Den Haag gaan werken en daarom dacht ik als vervolgstudie aan politicologie of bestuurskunde. Ik heb alleen niet echt helder wat het verschil tussen die twee is. Is er iemand die me dat kan vertellen of één van de twee studeert en me er wat meer over kan vertellen?

(PS: ik zat te denken aan de deeltijd opleiding aan de universiteit van Leiden, aan de campus in Den Haag, heeft iemand ervaringen met deeltijd of die campus? is het leuk?)

alvast bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2006, 15:10
sandwichman
sandwichman is offline
Bij bestuurskunde krijg je slechts een gedeelte politicologie, verder sociologie recht en economie. Dit is dus veel breder dan alleen politicologie.

Het beste kun je naar een voorlichtingsdag gaan want wat de masters precies inhouden weet ik ook niet

Succes met je keuze en laat hier even op het forum weten wat voor beslissing je hebt genomen
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 15:11
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Ik studeer Politieke Wetenschappen en heb een vak bestuurskunde. Gezien ik niet beide gestudeerd heb zal mijn antwoord wel niet zo compleet zijn maarkom...

Politieke Wetenschappen concentreert zich voornamelijk op de grotere theorieën die de ronde doen over politiek. Je krijgt inzicht in conceptuele systemen van Morgenthau, Rousseau of Plato die je leert toepassen op actuele politieke situaties. Verder verdiep je je in dingen als extreem-rechts in West-Europe of Internationale Betrekkingen.

Bestuurskunde gaat meer specifiek over beleidsvoering. Wie neemt beslissingen, vanuit welke bestuursapparaten wordt dit aangestuurd, waarom werden deze beslissingen genomen, wie organiseert dit. Het is eigenlijk (in mijn opzicht, correct me if I'm wrong) een vakspecifieke toepassing van de Politieke Wetenschappen. Heel interessant maar al een stuk concreter.

Samengevat: Politieke: algemener + diepere inzichten/ Bestuurskunde: specifieker + meer wie, wat, hoe etc.

edit: om even in te spelen op de persoon voor me: het gaat me hier vooral om het inhoudelijke aspect. Hoewel politicologie in het eerste jaar ook recht, economie en statistiek op haar brood krijgt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken verschil Politicologie & Bestuurskunde??
Eurydice
5 16-06-2003 16:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42.