Oud 02-11-2010, 14:54
deking23
deking23 is offline
ja het was de eerste keer dat ik ging werken en het betaalde zeer goed dus ik had het gelijk ingevuld.

nu heb ik in de herfstvakantie weer gewerkt bij hetzelfde bedrijf en hebben ze mijn contract omgezet naar ''oproepkracht'' ik heb nu weer dat formulier gekregen maar wel goed ingevuld.

ik kan er dus vanuit gaat dat ik nu niets\bijna niets aan de belasting kwijt ben maar gewoon gelijk krijg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2010, 20:15
Verwijderd
Het zou in theorie ook eerder kunnen hoor. Ligt er aan wat je bent.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2010, 09:14
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ja het was de eerste keer dat ik ging werken en het betaalde zeer goed dus ik had het gelijk ingevuld.

nu heb ik in de herfstvakantie weer gewerkt bij hetzelfde bedrijf en hebben ze mijn contract omgezet naar ''oproepkracht'' ik heb nu weer dat formulier gekregen maar wel goed ingevuld.

ik kan er dus vanuit gaat dat ik nu niets\bijna niets aan de belasting kwijt ben maar gewoon gelijk krijg?
Als het klopt zoals je het zegt, ja. Dan betaal je direct geen belasting en krijg je dus een hoger uurloon.
Moet je volgend jaar alsnog wel een Tj-biljet invullen voor de zomervakantiemaanden! Even je jaaropgave afwachten volgend jaar.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2010, 16:59
deking23
deking23 is offline
oke bedankt voor je uitleg, hier kan ik wat mee!

@kopmuntkip, wat bedoel jij precies?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 08:51
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
oke bedankt voor je uitleg, hier kan ik wat mee!

@kopmuntkip, wat bedoel jij precies?
Graag gedaan. Rond die tijd is deze topic ook weer levendig met vragen over de belastingaangifte, dus dan kun je ook weer gewoon je vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 12:58
Verwijderd
Citaat:
oke bedankt voor je uitleg, hier kan ik wat mee!

@kopmuntkip, wat bedoel jij precies?
Ja, maar dat is niet relevant voor jou. vergeet het maar gewoon wat ik zei
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 14:26
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
5 jaar.

Maar ga er vanuit dat het altijd wel eerder gebeurt dan dat. Is / zijn het Tj-formulieren en heb je ze later ingediend dan 1 april? Dan kun je er wat langer op moeten wachten. Verplichte aangiften die vóór 1 april zijn ingevuld (en dat zijn er veel) hebben voorrang, omdat die een voorlopige aanslag 'moeten' hebben ontvangen voor (rond, weet het niet precies!) 1 juli.

Je kunt de belastingdienst wel bellen en vragen om de status.
Wow 5 jaar.. dan toch maar voortaan op tijd doen. Nee ik had een TJ biljet ingevuld voor 2007 (nog op papier) maar toen kreeg ik eind 2008 een brief van de belastingdienst dat ik waarschijnlijk geld terugkreeg, dus dat TJ biljet is nooit goed verwerkt. Nu heb ik echter geen TJ biljet ingevuld maar gewoone en aangifte via programma op de pc (dat vervangt alle formulieren als het goed is).

Hoop toch eigenlijk dat het minder lang gaat duren dan dat.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 15:32
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Wow 5 jaar.. dan toch maar voortaan op tijd doen. Nee ik had een TJ biljet ingevuld voor 2007 (nog op papier) maar toen kreeg ik eind 2008 een brief van de belastingdienst dat ik waarschijnlijk geld terugkreeg, dus dat TJ biljet is nooit goed verwerkt. Nu heb ik echter geen TJ biljet ingevuld maar gewoone en aangifte via programma op de pc (dat vervangt alle formulieren als het goed is).

Hoop toch eigenlijk dat het minder lang gaat duren dan dat.
Begrijp ik je nu goed dat je dus nogmaals aangifte hebt gedaan over 2007? Kijk daar heel erg mee uit! Je mag zo vaak een aangifte insturen tot een definitieve beschikking op je mat valt, daarna valt alsnog aangifte doen onder het kopje fraude. Tenzij je het héél zeker weet, zou ik even de Belastingtelefoon bellen en vragen naar de status van je eerste aangifte.

En algemeen gaat de verwerking wel sneller dan 5 jaar. Er sluipen wel eens fouten in de verwerking, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Begrijp ik je nu goed dat je dus nogmaals aangifte hebt gedaan over 2007? Kijk daar heel erg mee uit! Je mag zo vaak een aangifte insturen tot een definitieve beschikking op je mat valt, daarna valt alsnog aangifte doen onder het kopje fraude. Tenzij je het héél zeker weet, zou ik even de Belastingtelefoon bellen en vragen naar de status van je eerste aangifte.

En algemeen gaat de verwerking wel sneller dan 5 jaar. Er sluipen wel eens fouten in de verwerking, maar goed.
je hebt 8 weken (incl pro-forma-brief) na je beschikking de tijd om bezwaar te maken en aan te geven dat het fout is gedaan.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 09:06
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
je hebt 8 weken (incl pro-forma-brief) na je beschikking de tijd om bezwaar te maken en aan te geven dat het fout is gedaan.
Klopt. Pro-forma hoeft dat nog niet eens, je hebt gewoon de termijn van 8 weken om een bezwaar in te dienen. Toch?
Maar dien je (bij wijze als bezwaar) alsnog een aangifte aan na je definitieve beschikking, dan is dat fraude.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Klopt. Pro-forma hoeft dat nog niet eens, je hebt gewoon de termijn van 8 weken om een bezwaar in te dienen. Toch?
Maar dien je (bij wijze als bezwaar) alsnog een aangifte aan na je definitieve beschikking, dan is dat fraude.
Nee, 6 weken is het altijd nog(standaard).

Je kan je nog verschonen, doormiddel van een artikel 28B procedure( hehe uit mijn hoofd, corrigeer mij maar als het neit goed is). Volgens het BBBB kan je daar nog van verschonen als jij het op tijd aangeeft. Anders krijg je te maken met navorderingsaanslagen, wegens nieuw feit en die zijn behoorlijk duur.

Fraude komt pas aan de beurt als er strafbare vervolgingen op je hoofd staan.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 17:10
Verwijderd
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Ik heb een digitale illustratie die een paar mensen uit Duitsland voor hun campus-"business" willen kopen voor ongelimiteerd gebruik, als logo. Nu heb ik de hulp voor diensten van en naar het buitenland gebruikt om te bepalen of en hoeveel btw ik moet berekenen. Maar ik kom er niet helemaal uit, want ik weet niet zo goed waar dit onder valt.

Een digitale illustratie valt niet onder 'goederen' maar onder 'diensten', toch? Maar onder welke categorie? En de hamvraag is dus: moet ik BTW rekenen, of wordt die verlegd naar de afnemer (dus 0%)?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Ik heb een digitale illustratie die een paar mensen uit Duitsland voor hun campus-"business" willen kopen voor ongelimiteerd gebruik, als logo. Nu heb ik de hulp voor diensten van en naar het buitenland gebruikt om te bepalen of en hoeveel btw ik moet berekenen. Maar ik kom er niet helemaal uit, want ik weet niet zo goed waar dit onder valt.

Een digitale illustratie valt niet onder 'goederen' maar onder 'diensten', toch? Maar onder welke categorie? En de hamvraag is dus: moet ik BTW rekenen, of wordt die verlegd naar de afnemer (dus 0%)?
Jullie zijn beide ondernemers? In dit geval is de afnemer inderdaad belastbaar. Ik vind dat het onder goederen valt, omdat het voor overdraagbaar is( uiteindelijk gaat alleen de logo naar een andere ondernemer over)

Je levering wordt niet vrijgesteld, maar je levering wordt inderdaad 0 procent BTW, vanwege intercom. levering.

Je eindconclusie klopt ook; de btw wordt in duitsland geheven, mits het een consument is die geen ondernemer is. Dan krijg je een oorsprongbeginsel.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Jullie zijn beide ondernemers? In dit geval is de afnemer inderdaad belastbaar. Ik vind dat het onder goederen valt, omdat het voor overdraagbaar is( uiteindelijk gaat alleen de logo naar een andere ondernemer over)

Je levering wordt niet vrijgesteld, maar je levering wordt inderdaad 0 procent BTW, vanwege intercom. levering.

Je eindconclusie klopt ook; de btw wordt in duitsland geheven, mits het een consument is die geen ondernemer is. Dan krijg je een oorsprongbeginsel.
Ik ben ondernemer, ja. Van de ander weet ik het nog niet zeker. Hij heeft het zoals gezegd over een campus "business" (incl. aanhalingstekens), dus ik vermoed een soort vereniging. Ik zal hem vragen of hij een tax id-nummer heeft.

Maar het betreft hier een dienst (illustratie) en geen fysieke goederen (wat bijv. per post wordt verstuurd). Ik ga eigenlijk uit van een dienst.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 00:24
Verwijderd
Citaat:
Ik ben ondernemer, ja. Van de ander weet ik het nog niet zeker. Hij heeft het zoals gezegd over een campus "business" (incl. aanhalingstekens), dus ik vermoed een soort vereniging. Ik zal hem vragen of hij een tax id-nummer heeft.

Maar het betreft hier een dienst (illustratie) en geen fysieke goederen (wat bijv. per post wordt verstuurd). Ik ga eigenlijk uit van een dienst.
Ja, ik wist niet hoe je die logo ging versturen. Het begrip goederen is heel erg groot in de omzetbelasting. Ja, ik betwijfel het of echt elektronische diensten worden verricht, omdat er niet alles onder valt. Zou je echt een afgestudeerde fiscalist moeten vragen want dat is echt masterniveau.

Vereniging is gewoon onderneming.

maar je hebt wel een 0 procent tarief he? Dus je moet gewoon listen, alleen zonder btw

Laatst gewijzigd op 16-11-2010 om 14:11.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 14:01
Verwijderd
Volgens mijn cao krijg ik 6% eindejaarsuitkering en 8% vakantietoeslag. Ik heb begrepen dat dit een percentage van mijn bruto jaarloon is, gecorrigeerd voor het aantal maanden dat ik dat jaar heb gewerkt. Maar je betaalt er wel belasting over, toch? Gaat dit gewoon 'met de loonbelasting mee' zodat het netto uitkomt op 6% resp. 8% van mijn gecorrigeerde netto jaarloon?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 19:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Voor je vakantiegeld en eindejaarsuitkering geldt allebei dat je er loonheffing over moet betalen. Hoeveel is afhankelijk van je jaarinkomen. Zit je met je jaarinkomen voor een deel in het 42% tarief, dan betaal je over je vakantiegeld en eindejaarsuitkering ook 42% belasting. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering worden namelijk gezien als extra loon, dat bovenop je jaarinkomen komt.

In de praktijk gaat het gewoon met je salarisstrook mee. Let wel: op vakantiegeld en je eindejaarsuitkering krijg je geen loonheffingskorting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 09:14
Verwijderd
Ok duidelijk, dank je
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 18:50
Verwijderd
Citaat:
In de praktijk gaat het gewoon met je salarisstrook mee. Let wel: op vakantiegeld en je eindejaarsuitkering krijg je geen loonheffingskorting.
In de hedendaagse praktijk begin je wel meer dit te zien dat er loonheffingskorting wordt op gerekend. Meestal heeft iemand een vast salaris en kan dit allemaal vooruitgerekend worden.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 19:44
Ivo
Ivo is offline
Inderdaad krijg je over je vakantiegeld en andere extraatjes gewoon loonheffingskorting. Wanneer het om een bijbaantje van een paar uur per week gaat, kan het zijn dat je direct al over het volledige bedrag loonheffingskorting kunt toepassen en dus geen belasting betaald. Wanneer je totale loon in de maand dat je het extraatje uitbetaald krijgt boven 1/12 van het jaarbedrag voor loonheffingskorting uitkomt, maar je de andere maanden niet boven dit bedrag uitkomt, kun je de betaalde belasting over je vakantiegeld of ander extraatje in het volgende jaar (deels) terugkrijgen als je aangifte doet.

De enige situatie waarin je geen loonheffingskorting krijgt over het extra bedrag aan loon, is als je jaarloon zonder dit extraatje al boven de grens voor heffingskorting uitkomt. Er is dan namelijk geen restje heffingskorting wat verrekend kan worden met de belasting over het extraatje.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 00:52
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Bestaat er nog steeds zoiets als een belastingvrije voet? Ik meen me te herinneren van wel, en dat die dan zo'n 6000 euro bedraagt?

Ik keek net eens op mijn loonstrookje en zag dat het er om loopt of ik dat bedrag zal overschrijden of niet (als ik kijk naar het fiscale loon dan, nettoloon ligt veel lager). Wat gebeurt er als dat wel gebeurt? Kan ik dan de loonheffing die ik dit jaar betaald heb niet meer terug vragen?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Bestaat er nog steeds zoiets als een belastingvrije voet? Ik meen me te herinneren van wel, en dat die dan zo'n 6000 euro bedraagt?

Ik keek net eens op mijn loonstrookje en zag dat het er om loopt of ik dat bedrag zal overschrijden of niet (als ik kijk naar het fiscale loon dan, nettoloon ligt veel lager). Wat gebeurt er als dat wel gebeurt? Kan ik dan de loonheffing die ik dit jaar betaald heb niet meer terug vragen?
Ja, praktisch bestaat het wel. Ik dacht tot 6500 euro bruto.
Als je loonheffing heb betaald en je fiscale loon is minder dan 6500..kan je beter terug vragen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 15:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bestaat er nog steeds zoiets als een belastingvrije voet? Ik meen me te herinneren van wel, en dat die dan zo'n 6000 euro bedraagt?

Ik keek net eens op mijn loonstrookje en zag dat het er om loopt of ik dat bedrag zal overschrijden of niet (als ik kijk naar het fiscale loon dan, nettoloon ligt veel lager). Wat gebeurt er als dat wel gebeurt? Kan ik dan de loonheffing die ik dit jaar betaald heb niet meer terug vragen?
De belastingvrije voet is 5961 euro in 2010. Als je meer verdient dan dat bedrag kun je niet langer alles terugvragen. Maar als je er slechts een paar euro boven zit, dan krijg je alsnog vrijwel alles terug. Bekijk het zo: van elke euro die je boven de 5961 euro zit, moet je 33 cent afstaan aan de belastingdienst die je niet meer terug krijgt.

Het helpt als je snapt wat het belastingstelsel eigenlijk inhoudt. Ik heb het hier (in de spoiler) een keer uitgelegd, mocht je geïnteresseerd zijn. Aan de hand van je laatste loonstrook kun je dan ook berekenen wat je zo ongeveer terug gaat krijgen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 20:43
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
De belastingvrije voet is 5961 euro in 2010. Als je meer verdient dan dat bedrag kun je niet langer alles terugvragen. Maar als je er slechts een paar euro boven zit, dan krijg je alsnog vrijwel alles terug. Bekijk het zo: van elke euro die je boven de 5961 euro zit, moet je 33 cent afstaan aan de belastingdienst die je niet meer terug krijgt.

Het helpt als je snapt wat het belastingstelsel eigenlijk inhoudt. Ik heb het hier (in de spoiler) een keer uitgelegd, mocht je geïnteresseerd zijn. Aan de hand van je laatste loonstrook kun je dan ook berekenen wat je zo ongeveer terug gaat krijgen.
Ik dacht al dat het zo zat, maar ik wist het niet helemaal zeker. Leek me ook al sterk dat ik om die paar tientjes opeens honderden euro's teruggave loonheffing mis zou lopen.

Zit er waarschijnlijk (weet nog niet hoeveel ik deze week ga verdienen namelijk, aangezien ik elke week andere uren maak) net een paar tientjes boven of onder dan....
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 21:36
Verwijderd
Citaat:
De belastingvrije voet is 5961 euro in 2010. Als je meer verdient dan dat bedrag kun je niet langer alles terugvragen. Maar als je er slechts een paar euro boven zit, dan krijg je alsnog vrijwel alles terug. Bekijk het zo: van elke euro die je boven de 5961 euro zit, moet je 33 cent afstaan aan de belastingdienst die je niet meer terug krijgt.

Het helpt als je snapt wat het belastingstelsel eigenlijk inhoudt. Ik heb het hier (in de spoiler) een keer uitgelegd, mocht je geïnteresseerd zijn. Aan de hand van je laatste loonstrook kun je dan ook berekenen wat je zo ongeveer terug gaat krijgen.
Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Ik heb overigens ook geen gelijk bedenk ik mij net. Er bestaat geen standaard situatie overigens Het ligt aan je situatie waar je in verkeerd. het ligt aan de persoon zelf welke kortingen hij mag genieten.

Daarnaast heb je PGB's, die het belastbaar bedrag verminderen of ik moet juist dit doorschuiven naar volgend jaar.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 12:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Ik heb overigens ook geen gelijk bedenk ik mij net. Er bestaat geen standaard situatie overigens Het ligt aan je situatie waar je in verkeerd. het ligt aan de persoon zelf welke kortingen hij mag genieten.

Daarnaast heb je PGB's, die het belastbaar bedrag verminderen of ik moet juist dit doorschuiven naar volgend jaar.
Ja dingen als arbeidskorting en aftrekposten heb ik maar even weggelaten, dan wordt het helemaal onbegrijpelijk. En je hebt ook met meerdere belastingtarieven te maken, maar ze geeft aan dat ze er maar nét overheen gaat, dus dan is het 33%
Of doel jij op iets anders waarin ik fout zou zitten? Want in dat geval is het handiger als je benoemt waar de fout zit, leer ik er ook wat van

@Nonaj: je vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering tellen ook mee bij je jaarinkomen. Maar hoe dan ook loop je dus inderdaad niet plots honderden euro's mis als je er maar net overheen zit.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Ja dingen als arbeidskorting en aftrekposten heb ik maar even weggelaten, dan wordt het helemaal onbegrijpelijk. En je hebt ook met meerdere belastingtarieven te maken, maar ze geeft aan dat ze er maar nét overheen gaat, dus dan is het 33%
Of doel jij op iets anders waarin ik fout zou zitten? Want in dat geval is het handiger als je benoemt waar de fout zit, leer ik er ook wat van

@Nonaj: je vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering tellen ook mee bij je jaarinkomen. Maar hoe dan ook loop je dus inderdaad niet plots honderden euro's mis als je er maar net overheen zit.
Nee denk voor de gemiddelde jaarinkomens van dit forum het inderdaad de 33 procent is. Ik doelde inderdaad op de kortingen die soms van toepassing zijn.

Soms is het ook heel boeiend dat je heffingskortingen door kan schuiven naar je partner.
maar inderdaad, het is soms ingewikkeld en soms niet.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:43
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ja dingen als arbeidskorting en aftrekposten heb ik maar even weggelaten, dan wordt het helemaal onbegrijpelijk. En je hebt ook met meerdere belastingtarieven te maken, maar ze geeft aan dat ze er maar nét overheen gaat, dus dan is het 33%
Of doel jij op iets anders waarin ik fout zou zitten? Want in dat geval is het handiger als je benoemt waar de fout zit, leer ik er ook wat van

@Nonaj: je vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering tellen ook mee bij je jaarinkomen. Maar hoe dan ook loop je dus inderdaad niet plots honderden euro's mis als je er maar net overheen zit.
Ik ben pas in augustus begonnen, dus ik heb dit jaar nog geen vakantiegeld uitbetaald gekregen. Wat ik vanaf augustus heb opgebouwd krijg ik pas volgend jaar. Dus dat telt dan niet mee neem ik aan?

Eindejaarsuitkering, winstdeling of gratificatie krijg ik niet
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 14:31
Verwijderd
De aangiftes kunnen weer worden ingevuld . Mijn tip; wacht even tot 1 maart 2011 want dan krijg je automatisch je gegevens te voorschijn. Niet direct vanuit gaan dat ze juist zijn, want je kan misschien zelfs je belastbaar bedrag verlagen doormidden van aftrekposten en hypotheekrente.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 20:54
deking23
deking23 is offline
hallo! zoals jullie bovenaan kunnen lezen had het al eerder gevraagd,

maar nu is het eindelijk 2011 en wil ik mijn belasting gaan terugvragen, ik heb al gecheckt op de site van de belastingdienst en ik krijg alles tot op de cent terug!

nu wil ik alleen dat belastingformulier over 2010 invullen maar kan het nergens vinden!
en als ik dat eenmaal heb ingevuld en gelijk heb opgestuurd, wanneer kan ik dan mijn geld terugverwachten?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 22:00
Ivo
Ivo is offline
hier vind je de programma's om digitaal aangifte te doen voor 2010.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 22:48
Verwijderd
Citaat:
hallo! zoals jullie bovenaan kunnen lezen had het al eerder gevraagd,

maar nu is het eindelijk 2011 en wil ik mijn belasting gaan terugvragen, ik heb al gecheckt op de site van de belastingdienst en ik krijg alles tot op de cent terug!

nu wil ik alleen dat belastingformulier over 2010 invullen maar kan het nergens vinden!
en als ik dat eenmaal heb ingevuld en gelijk heb opgestuurd, wanneer kan ik dan mijn geld terugverwachten?

alvast bedankt
binnen 3 jaar max.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 21:04
deking23
deking23 is offline
Citaat:
binnen 3 jaar max.
3 jaar?!?!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 12:50
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
hallo! zoals jullie bovenaan kunnen lezen had het al eerder gevraagd,

maar nu is het eindelijk 2011 en wil ik mijn belasting gaan terugvragen, ik heb al gecheckt op de site van de belastingdienst en ik krijg alles tot op de cent terug!

nu wil ik alleen dat belastingformulier over 2010 invullen maar kan het nergens vinden!
en als ik dat eenmaal heb ingevuld en gelijk heb opgestuurd, wanneer kan ik dan mijn geld terugverwachten?

alvast bedankt
Heb je je jaaropgaven al gehad dan? Like.. 6 januari is wel heel erg vlug. En de belastingdienst wacht meestal tot 1 april voordat ze werkelijk met de aangiften aan de slag gaan. No need to hurry.

Citaat:
3 jaar?!?!
Ja wat dacht je, dat je de enige bent die aangifte moet doen?
3 jaar is wel een maximum, het duurt vaak niet zo lang. Als jij voor 1 april aangifte doet, heb je rond de zomer je voorlopige aanslag.
Daarna wordt je aangifte pas daadwerkelijk gecontroleerd op inhoud, en ontvang je uiteindelijk een definitieve aanslag. Dit is het bedrag waar je dus recht op hebt gehad. Dat is het moment waarop blijkt dat je al genoeg belasting hebt teruggekregen, nog meer krijgt, of moet terugbetalen. En die definitieve laat nogal eens op zich wachten.

Ik heb bijvoorbeeld in maart 2010 aangifte gedaan. In juli kreeg ik de voorlopige aanslag en mijn geld. Ik wacht nu nog steeds op de definitieve.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 17:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De regeling is toch dat als je vóór 1 april aangifte doet, dat je dan vóór 1 juli je geld hebt?
En zo niet, dat je het dan met rente krijgt?

Anyhow, als je het heel veel eerder doet (bijv nu) dan krijg je het volgens mij niet heel veel vroeger. En sowieso is invullen met jaaropgaves een stuk handiger. Die komen meestal pas rond februari volgens mij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 17:55
Verwijderd
Citaat:
De regeling is toch dat als je vóór 1 april aangifte doet, dat je dan vóór 1 juli je geld hebt?
En zo niet, dat je het dan met rente krijgt?

Anyhow, als je het heel veel eerder doet (bijv nu) dan krijg je het volgens mij niet heel veel vroeger. En sowieso is invullen met jaaropgaves een stuk handiger. Die komen meestal pas rond februari volgens mij.
Ja, beginsel is voor 1 april(uitzonderingen voor belastingkantoren, die hebben een andere regeling) maar er wordt niet gezegd dat je voor 1 juli geld krijgt. Dat is een streefpunt. Rente krijg je bij voorbaat al, maar dat heeft te maken dat met rente verlies tegen over de belastingplichtige. Als jij dat geld had, had jij rente gekregen over dat geld. De belastingdienst geeft nu die rente aan jou.

Je laatste loonstrook volstaat ook al. Als je dat zelf kan invullen en niet echt aftrekposten heb kan je dat zelfs vandaag nog doen.

Mijn tip is wel; laat het iemand doen die er wel verstand van heeft. Je hebt mensen die zich roepen tot belastingadviseur en het "erbij" doen..maar die kunnen echt neit weten wat de daadwerkelijke fiscale voordelen zijn soms. Je kan fouten krijgen enzo... en dan ben jij de sjaak
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 15:29
deking23
deking23 is offline
Citaat:
Heb je je jaaropgaven al gehad dan? Like.. 6 januari is wel heel erg vlug. En de belastingdienst wacht meestal tot 1 april voordat ze werkelijk met de aangiften aan de slag gaan. No need to hurry.

Ja wat dacht je, dat je de enige bent die aangifte moet doen?
3 jaar is wel een maximum, het duurt vaak niet zo lang. Als jij voor 1 april aangifte doet, heb je rond de zomer je voorlopige aanslag.
Daarna wordt je aangifte pas daadwerkelijk gecontroleerd op inhoud, en ontvang je uiteindelijk een definitieve aanslag. Dit is het bedrag waar je dus recht op hebt gehad. Dat is het moment waarop blijkt dat je al genoeg belasting hebt teruggekregen, nog meer krijgt, of moet terugbetalen. En die definitieve laat nogal eens op zich wachten.

Ik heb bijvoorbeeld in maart 2010 aangifte gedaan. In juli kreeg ik de voorlopige aanslag en mijn geld. Ik wacht nu nog steeds op de definitieve.
nou ik heb in heel 2010 maar 4 weken gewerkt dus heb ook maar 1 salaris strook gehad toen, dus ik hoef niet te wachten toch? aangezien er verder helemaal niets meer verdiend is
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 16:28
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik zit met de volgende situatie:
-per begin februari krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen huurhuisje, hievoor kan ik ook huurtoeslag aanvragen. Mijn eigen vermogen is onder de huurtoeslag norm, mijn inkomen is nihil.
-Mijn vriend trekt vanaf begin juli bij mij in. Ons gezamelijke vermogen komt wel boven het normbedrag voor eigen vermogen uit, dit zou dus betekenen dat we geen huurtoeslag kunnen aanvragen.
-Nu nemen ze natuurlijk het gemiddelde van het hele jaar 2011 qua vermogen. Kan ik hierdoor niet in de problemen komen? Dus dat ik mijn huurtoeslag over de eerste maanden moet terugbetalen dat ik alleen sta ingeschreven?
-Qua spaargeld komen wij er dus ongeveer 5000 euro bovenuit.. nu worden er dit jaar nog wel grote aankopen gedaan (auto, collegegeld 2011-2012). Waarmee we die 5000 euro kwijt zijn. Maar doordat we dus het begin van het jaar een hoger spaargeld hadden neem ik aan dat we nog steeds geen recht hadden omdat ons gemiddelde spaargeld hoger was? Ik wil namelijk niet het toch aanvragen en het uiteindelijk moeten terugbetalen
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Ik zit met de volgende situatie:
-per begin februari krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen huurhuisje, hievoor kan ik ook huurtoeslag aanvragen. Mijn eigen vermogen is onder de huurtoeslag norm, mijn inkomen is nihil.
-Mijn vriend trekt vanaf begin juli bij mij in. Ons gezamelijke vermogen komt wel boven het normbedrag voor eigen vermogen uit, dit zou dus betekenen dat we geen huurtoeslag kunnen aanvragen.
-Nu nemen ze natuurlijk het gemiddelde van het hele jaar 2011 qua vermogen. Kan ik hierdoor niet in de problemen komen? Dus dat ik mijn huurtoeslag over de eerste maanden moet terugbetalen dat ik alleen sta ingeschreven?
-Qua spaargeld komen wij er dus ongeveer 5000 euro bovenuit.. nu worden er dit jaar nog wel grote aankopen gedaan (auto, collegegeld 2011-2012). Waarmee we die 5000 euro kwijt zijn. Maar doordat we dus het begin van het jaar een hoger spaargeld hadden neem ik aan dat we nog steeds geen recht hadden omdat ons gemiddelde spaargeld hoger was? Ik wil namelijk niet het toch aanvragen en het uiteindelijk moeten terugbetalen
Huurtoeslag wordt niet berekent op basis van eigen vermogen, maar op basis van belastbaar inkomen. althans, als ik even de wet zo snel even bekijk.

Je hebt dat probleem alleen bij uitkeringen!

Laatst gewijzigd op 12-01-2011 om 23:11.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 09:24
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Huurtoeslag wordt niet berekent op basis van eigen vermogen, maar op basis van belastbaar inkomen. althans, als ik even de wet zo snel even bekijk.

Je hebt dat probleem alleen bij uitkeringen!
Niet helemaal waar:
'Uw gezamenlijke inkomen is maximaal € 29.350.
U, uw toeslagpartner of medebewoner heeft niet meer dan € 20.785 aan spaargeld en beleggingen. Voor elk minderjarig kind mag u € 2.762 bij het bedrag optellen.' Dit staat er namelijk op de toeslagen site, je mag dus 20.785 spaargeld pp hebben om nog in aanmerking te komen voor huurtoeslag (ons gezamelijke inkomen bestaat alleen uit bijbaantjes dus daar komen we toch niet aan).
Kortom ik kan dus gewoon huurtoeslag aanvragen.

Zelfs al zouden we boven de grensuitkomen, dan hoef ik ook nog niets terug te betalen:
Niet heel 2011 een partner of medebewoner
Hebt u maar voor een deel van 2011 een partner of medebewoner? Dan telt zijn vermogen niet mee. Hiermee wordt voorkomen dat u geen huurtoeslag krijgt of huurtoeslag moet terugbetalen.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Niet helemaal waar:
'Uw gezamenlijke inkomen is maximaal € 29.350.
U, uw toeslagpartner of medebewoner heeft niet meer dan € 20.785 aan spaargeld en beleggingen. Voor elk minderjarig kind mag u € 2.762 bij het bedrag optellen.' Dit staat er namelijk op de toeslagen site, je mag dus 20.785 spaargeld pp hebben om nog in aanmerking te komen voor huurtoeslag (ons gezamelijke inkomen bestaat alleen uit bijbaantjes dus daar komen we toch niet aan).
Kortom ik kan dus gewoon huurtoeslag aanvragen.

Zelfs al zouden we boven de grensuitkomen, dan hoef ik ook nog niets terug te betalen:
Niet heel 2011 een partner of medebewoner
Hebt u maar voor een deel van 2011 een partner of medebewoner? Dan telt zijn vermogen niet mee. Hiermee wordt voorkomen dat u geen huurtoeslag krijgt of huurtoeslag moet terugbetalen.
ik neem het maar aan, want kan het 1 2 3 niet in mijn wettenbundel vinden.

Je eigen vermogen wordt berekend door het begin het van jaar en het einde van het jaar op te tellen en dan door 2 in 2010. Nu is dat wat ivo zegt.

Ik denk wel, als het je fiscaal partner wordt je het eigen vermogen van elkaar moet optellen. Als dat gemiddelde lager is als de grens, moet dat geen proble m zijn.

Zorg gewoon dat je gemiddelde lager is dan de grens en dan is het geen probleem. Als dat hoger is, ja..dan moet je wel terug betalen.

Sorry, ben geen toeslag specialist hopelijk heb ik je hier mee geholpen.

Laatst gewijzigd op 14-01-2011 om 09:09.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 22:20
Ivo
Ivo is offline
Voor de belastingdienst is er vanaf dit jaar maar 1 peildatum voor het eigen vermogen: 1 januari. Er wordt dus niet meer zoals voorheen het gemiddelde genomen van het vermogen op 1 januari en 31 december, zoals dat voorheen gebeurde.

Zorgen dat je gemiddelde voor 2011 lager uitkomt is dus niet meer mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 11:23
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
@IVO: dat is goed om te weten, dat dat verandert is.
@Kopmunkip: thanks voor je hulp!
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 18:38
Verwijderd
Ik probeer dat P-formulier te downloaden, en dan moet je je gegevens invullen. Maar als ik op verzenden druk, dan zegt hij pagina niet gevonden. Meer mensen hier last van?

En als dit niet lukt, moet ik dan dat aangifte programma gaan downloaden?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 19:59
Verwijderd
Citaat:

En als dit niet lukt, moet ik dan dat aangifte programma gaan downloaden?
Dat is het snelst!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 12:55
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
klopt het dat huurtoeslag pas na een volledige kalendermaand wordt berekend? ik krijg in de eerste week van feb de sleutel van mn huis, maar volgens het aanvraagprogramma heb ik pas vanaf 1 maart recht..
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 13:48
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Begrijp ik je nu goed dat je dus nogmaals aangifte hebt gedaan over 2007? Kijk daar heel erg mee uit! Je mag zo vaak een aangifte insturen tot een definitieve beschikking op je mat valt, daarna valt alsnog aangifte doen onder het kopje fraude. Tenzij je het héél zeker weet, zou ik even de Belastingtelefoon bellen en vragen naar de status van je eerste aangifte.

En algemeen gaat de verwerking wel sneller dan 5 jaar. Er sluipen wel eens fouten in de verwerking, maar goed.
Ik was dit al weer helemaal vergeten.. maar ehm ik heb dus over 2007 ooit een papieren TJ biljet opgestuurd. In 2008 kreeg ik een brief dat ik nog 100 euro terugkreeg over 2007, dus ik ging ervanuit dat ze het TJ biljet nooit verwerkt hebben (ik heb die 100 euro volgens mij nooit teruggehad, ik was toen nog niet zo into mijn bankzaken en nu kan ik het niet meer zien). Ik heb toen in 2010 aangifte gedaan. Of dit geldt als nog een keer aangifte doen weet ik niet, maar ik heb iig nooit een definitieve beschikking gehad over 2007.

Overigens heb ik die 100 euro nog niet terug gehad, dus ik ga sowieso nog maar even bellen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 09:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik was dit al weer helemaal vergeten.. maar ehm ik heb dus over 2007 ooit een papieren TJ biljet opgestuurd. In 2008 kreeg ik een brief dat ik nog 100 euro terugkreeg over 2007, dus ik ging ervanuit dat ze het TJ biljet nooit verwerkt hebben (ik heb die 100 euro volgens mij nooit teruggehad, ik was toen nog niet zo into mijn bankzaken en nu kan ik het niet meer zien). Ik heb toen in 2010 aangifte gedaan. Of dit geldt als nog een keer aangifte doen weet ik niet, maar ik heb iig nooit een definitieve beschikking gehad over 2007.

Overigens heb ik die 100 euro nog niet terug gehad, dus ik ga sowieso nog maar even bellen.
Ik dacht ook al: die reactie van mij is van een tijdje terug.

Als je zegt dat je nog geen definitieve hebt ontvangen, zal het meevallen. Maar ik zou het voor de zekerheid inderdaad nagaan, zij kunnen dat voor je inzien. Want een Tj is wel een officiële aangifte en het is raar als zij die nooit zouden hebben verwerkt (want de Belastingdienst heeft verplichting daartoe). Wellicht is er een fout gemaakt, maar dan zouden ze dat moeten melden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 09:45
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
klopt het dat huurtoeslag pas na een volledige kalendermaand wordt berekend? ik krijg in de eerste week van feb de sleutel van mn huis, maar volgens het aanvraagprogramma heb ik pas vanaf 1 maart recht..
Klopt.

Ik kreeg half november 2009 de sleutel en pas huurtoeslag over december 2009. Heb nu ook een definitieve beschikking gehad waarin dus ook maar één maand huurtoeslag is toegekend.

Helaas, het is niet anders!
(Ik meen, maar verbeter me als ik het mis heb, dat de Belastingdienst het zo doet omdat je toeslag wordt berekend over een gehele maand huur. Het is teveel werk om huurtoeslag aan te gaan passen naar het aantal dagen dat je er de eerste of laatste maand woont. Of je moet naderhand een klein deel terugbetalen en dat is ook een behoorlijke verwerking voor hen.)
Je kunt wel 1 februari opgeven zodat je een volledige maand huurtoeslag krijgt, maar bij de definitieve beschikking zul je dan toch een deel moeten terugbetalen..
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 10:03
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Klopt.

Ik kreeg half november 2009 de sleutel en pas huurtoeslag over december 2009. Heb nu ook een definitieve beschikking gehad waarin dus ook maar één maand huurtoeslag is toegekend.

Helaas, het is niet anders!
(Ik meen, maar verbeter me als ik het mis heb, dat de Belastingdienst het zo doet omdat je toeslag wordt berekend over een gehele maand huur. Het is teveel werk om huurtoeslag aan te gaan passen naar het aantal dagen dat je er de eerste of laatste maand woont. Of je moet naderhand een klein deel terugbetalen en dat is ook een behoorlijke verwerking voor hen.)
Je kunt wel 1 februari opgeven zodat je een volledige maand huurtoeslag krijgt, maar bij de definitieve beschikking zul je dan toch een deel moeten terugbetalen..
terugbetalen is vervelender dan geld niet krijgen, dus stel me er wel op in. jammer maar niets aan te doen!
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.