Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2011, 17:10
j2011
j2011 is offline
Hallo,

Vanaf volgende maand ga ik uitwonend wonen op kamers. Ik krijg een Wajong uitkering van € 180 en studifinanciering van ongeveer € 480, ik betaal mijn eigen zorgverzekering, huur en boodschappen.

Als je op jezelf gaat wonen met studifinanciering en een Wajong kan ik hier amper van rond komen. Van dit geld moet ik al mijn vaste lasten betalen. Thuis wonen is niet meer mogelijk i.v.m problemen.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een toeslag of een andere subsidie aan te vragen/te krijgen om zo een aanvulling op mijn studifinanciering en Wajong te doen. Ik vraag mij af wat de mogelijkheden zijn.

Mijn vraag is vooral gericht aan mensen met een soort zelfde situatie met een Wajong of mensen die hier ervaringen of verstand van hebben.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit zelfde hebben en deze ervaring met mij willen delen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2011, 17:43
brands
Avatar van brands
brands is offline
Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar ik denk dat je 18 bent. Dan kun je zorgtoeslag aanvragen. Dit is een bedrag van ongeveer € 61,-. Daarnaast hangt er vanaf of je een eigen appartement of echt op kamers, dan heb je eventueel ook nog recht op huurtoeslag . Maar voor de laatste moet je even kijken of je daar recht op hebt.

Verder geen ervaring met WAJONG uitkering . Maar wens je wel veel succes om op je zelf te wonen
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 18:26
j2011
j2011 is offline
Citaat:
Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar ik denk dat je 18 bent. Dan kun je zorgtoeslag aanvragen. Dit is een bedrag van ongeveer € 61,-. Daarnaast hangt er vanaf of je een eigen appartement of echt op kamers, dan heb je eventueel ook nog recht op huurtoeslag . Maar voor de laatste moet je even kijken of je daar recht op hebt.

Verder geen ervaring met WAJONG uitkering . Maar wens je wel veel succes om op je zelf te wonen
Dat klopt, ik ben 18 jaar en ik ontvang ook zorgtoeslag. Maar ik heb ook een hoge zorgverzekering i.v.m. mijn aandoening en medicatie. En dan komen alle andere lasten die betaald moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 21:58
Verwijderd
Je betaalt je collegegeld en boeken dus niet? Want dan moet het op zich lukken met 660 euro/maand. Dat is dan 60 euro zorgverzekering-min-toeslag, 150 euro eten, 150 euro voor kleding en uitgaan en telefoon enzo, 300 euro voor kamerhuur.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 22:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op zich is 120 euro zorgverzekering niet zo heel veel hoor als je een (chronische) ziekte oid hebt en daardoor veel zorg nodig hebt, zelf ben ik ook 130 euro kwijt en dan heb ik nog de mazzel dat veel dingen al uit de basisverzekering gaan, daarnaast zijn er vaak ook extra kosten die je maakt die niet vergoed worden op welke manier dan ook (die je dan weliswaar soms af kan trekken bij je belastingaangifte maar dan moet je het wel eerst zelf voorschieten en een hoog genoeg salaris hebben en aan de drempel komen) wat ook weer extra geld kost.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 22:36
Verwijderd
Nou, laat de zorgverzekering eens 170 euro kosten, dan heeft hij nog 100 euro per maand voor kleding, uitgaan en telefoonrekening, dat houdt niet over maar dat red je ook wel.

Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 22:53.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 11:35
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Je hebt via de belastingen ook recht op jonggehandicaptenkorting. Dit is een korting op de belastingen die je betaalt. Maar als je al geen belasting hoeft te betalen, omdat je weinig inkomsten hebt, dan is het niet opeens dat je geld terugkrijgt. Maar met een Wajong uitkering is het wel verstandig om belastingaangifte te doen. Over de uitkering betaal je immers belasting. Verder is het slim om allerlei bonnetjes te bewaren, dan kun je ook ziektekosten van de belasting aftrekken.
Verder heb je mogelijk recht op een vergoeding van het eigen risico, die krijg je van het CAK (www.hetcak.nl), daar hebben chronisch zieken recht op. En voor chronisch zieken en gehandicapten heb je ook de Wtcg, wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten.
Soms hebben gemeenten ook regelingen voor chronisch zieken in hun gemeenten die een laag inkomen hebben. Dat kun je navragen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 14:04
uwv_webcare
Avatar van uwv_webcare
uwv_webcare is offline
Citaat:
Hallo,

Vanaf volgende maand ga ik uitwonend wonen op kamers. Ik krijg een Wajong uitkering van € 180 en studifinanciering van ongeveer € 480, ik betaal mijn eigen zorgverzekering, huur en boodschappen.

Als je op jezelf gaat wonen met studifinanciering en een Wajong kan ik hier amper van rond komen. Van dit geld moet ik al mijn vaste lasten betalen. Thuis wonen is niet meer mogelijk i.v.m problemen.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een toeslag of een andere subsidie aan te vragen/te krijgen om zo een aanvulling op mijn studifinanciering en Wajong te doen. Ik vraag mij af wat de mogelijkheden zijn.

Mijn vraag is vooral gericht aan mensen met een soort zelfde situatie met een Wajong of mensen die hier ervaringen of verstand van hebben.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit zelfde hebben en deze ervaring met mij willen delen.



Beste j2011,


Je wilt weten of je toeslagen en subsidies kunt krijgen.
Ik zie dat er al meerdere antwoorden op je vraag zijn geplaatst.
De DUO – IB – Groep kan je informeren over aanvulling op studiefinanciering.

Ik zal je vraag over de toeslag op je Wajong hieronder beantwoorden.


Is je Wajong aangevraagd na 1 januari 2010?

En studeer je of ga je nog naar school?
Je kunt dan geen toeslag krijgen als je recht hebt op studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren.

Ben je gestopt met school of studie en heb je geen recht meer op studiefinanciering of tegemoetkoming?
Dan kan je mogelijk een toeslag krijgen als je inkomen onder het sociaal minimum voor jouw situatie ligt.


Is je Wajong aangevraagd voor 1 januari 2010?

Dan kan je mogelijk een toeslag krijgen als je inkomen onder het sociaal minimum voor jouw situatie ligt.


Je ziet de hoogte van het sociaal minimum in jouw situatie op UWV.nl bij bedragen.
Het aanvraagformulier toeslag staat op UWV.nl of onderstaande link.

Hier vind je actuele informatie over toeslag op de Wajong tot 2010 en de Wajong vanaf 2010 .


Met vriendelijke groet,


Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 21:53
j2011
j2011 is offline
Citaat:
Je betaalt je collegegeld en boeken dus niet? Want dan moet het op zich lukken met 660 euro/maand. Dat is dan 60 euro zorgverzekering-min-toeslag, 150 euro eten, 150 euro voor kleding en uitgaan en telefoon enzo, 300 euro voor kamerhuur.
Ik betaal € 165,25 per maand voor mijn zorgverzekering. Daarnaast heb ik nog een uitvaart verzekering welke rond de € 13,00 kost. Dit zou dan neer komen op een bedrag van € 178,25 per maand.

De huur kost ongeveer rond de € 300 en dan blijft er € 257,75 over voor boodschappen, telefoon abonnement, internet/tv en kleding.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 21:56
j2011
j2011 is offline
Citaat:
Beste j2011,


Je wilt weten of je toeslagen en subsidies kunt krijgen.
Ik zie dat er al meerdere antwoorden op je vraag zijn geplaatst.
De DUO – IB – Groep kan je informeren over aanvulling op studiefinanciering.

Ik zal je vraag over de toeslag op je Wajong hieronder beantwoorden.


Is je Wajong aangevraagd na 1 januari 2010?

En studeer je of ga je nog naar school?
Je kunt dan geen toeslag krijgen als je recht hebt op studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren.

Ben je gestopt met school of studie en heb je geen recht meer op studiefinanciering of tegemoetkoming?
Dan kan je mogelijk een toeslag krijgen als je inkomen onder het sociaal minimum voor jouw situatie ligt.


Is je Wajong aangevraagd voor 1 januari 2010?

Dan kan je mogelijk een toeslag krijgen als je inkomen onder het sociaal minimum voor jouw situatie ligt.


Je ziet de hoogte van het sociaal minimum in jouw situatie op UWV.nl bij bedragen.
Het aanvraagformulier toeslag staat op UWV.nl of onderstaande link.

Hier vind je actuele informatie over toeslag op de Wajong tot 2010 en de Wajong vanaf 2010 .


Met vriendelijke groet,


Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Waarom kunnen mensen die voor 2010 een Wajong hebben aangevraagd wel aanspraak maken op een toeslag?

Als je naar school gaat en studifinanciering krijgt heeft dat geen gevolg op de hoogte van je uitkering. Dit is echter voor mensen die na 2010 een Wajong hebben aangevraagd wel het geval.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 21:58
j2011
j2011 is offline
Een goede vriend van mij heeft mij verteld dat studifinanciering niet gezien wordt als inkomen? Dit zou dan betekenen dat ik onder het sociaal minimum zit volgens de bedragen van UWV?

Wie heeft hier ook ervaring mee of weet hoe dit zit?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2011, 09:39
MariaMaria
Avatar van MariaMaria
MariaMaria is offline
Hoe zit het met een bijbaan?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2011, 22:14
j2011
j2011 is offline
Citaat:
Hoe zit het met een bijbaan?
Als je een Wajong uitkering hebt ben je(gedeeltelijk) arbeidsongeschikt en kun je dus niet aan het werk. Daarom dat ik dit topic ook heb geopend om advies te krijgen waar ik eventueel nog aanspraak op kan maken om toch rond te kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 10:30
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Als je een Wajong uitkering hebt ben je(gedeeltelijk) arbeidsongeschikt en kun je dus niet aan het werk. Daarom dat ik dit topic ook heb geopend om advies te krijgen waar ik eventueel nog aanspraak op kan maken om toch rond te kunnen komen.
ben je helemaal arbeidsongeschikt of gedeeltelijk?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 11:19
Verwijderd
a) Waarom in godsnaam een uitvaartverzekering? Op jouw leeftijd? Die zou ik meteen weg doen.

b) Naast stufi kun je ook gewoon een lening aanvragen. Je kunt in ieder geval nog zo'n 400 euro bijlenen; dan moet je gemakkelijk rond kunnen komen lijkt mij. Alleen snap ik niet waarom je wél zou kunnen studeren en níet werken.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 13:09
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ik betaal € 165,25 per maand voor mijn zorgverzekering. Daarnaast heb ik nog een uitvaart verzekering welke rond de € 13,00 kost. Dit zou dan neer komen op een bedrag van € 178,25 per maand.

De huur kost ongeveer rond de € 300 en dan blijft er € 257,75 over voor boodschappen, telefoon abonnement, internet/tv en kleding.
Echt meer dan genoeg om van rond te komen hoor, als dit écht de enige dingen zijn die je hoeft te betalen van dat geld. Je hebt dit budget echt helemaal zelf in de hand.

Boodschappen kan je in je eentje voor ongeveer 130-150 euro makkelijk doen (ik woon samen en zit rond de 150 euro voor 2 personen)
kleding is zo gek als je het zelf maakt maar reken op 50-75 euro per maand
Leuke dingen is idem, stappen hoeft ook weer niet elke week, en dan kun je ook kiezen om het bij een paar drankjes te houden en de rest thuis te doen bijv.

Maar dat moet je dus helemaal zelf weten
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 19:33
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als je een Wajong uitkering hebt ben je(gedeeltelijk) arbeidsongeschikt en kun je dus niet aan het werk. Daarom dat ik dit topic ook heb geopend om advies te krijgen waar ik eventueel nog aanspraak op kan maken om toch rond te kunnen komen.
Kan je niet aan het werk of wil je niet aan het werk?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 21:35
j2011
j2011 is offline
Citaat:
ben je helemaal arbeidsongeschikt of gedeeltelijk?
Gedeeltelijk omdat ik nog studeer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-11-2011, 21:37
j2011
j2011 is offline
Citaat:
a) Waarom in godsnaam een uitvaartverzekering? Op jouw leeftijd? Die zou ik meteen weg doen.

b) Naast stufi kun je ook gewoon een lening aanvragen. Je kunt in ieder geval nog zo'n 400 euro bijlenen; dan moet je gemakkelijk rond kunnen komen lijkt mij. Alleen snap ik niet waarom je wél zou kunnen studeren en níet werken.
Als student op het MBO niveau 1 of 2 kun je maximaal € 164 lenen. Maar ik heb het idee bij lenen altijd dat dit alleen voor mensen en jongeren is die problemen hebben? En juist als je niet kunt rondkomen is lenen niet verstandig lijkt mij.

Want je moet het altijd terug betalen met rente. Dus dan moet je je zelf eerst in de schulden werken om vervolgens dit weer af te gaan betalen. Dan houdt je uiteindelijk nog niks over?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 21:39
j2011
j2011 is offline
Citaat:
Kan je niet aan het werk of wil je niet aan het werk?
Tuurlijk wil ik wel aan het werk. Maar als dit door je beperkingen niet mogelijk is dan kan dat niet. Daarom heb ik ook een wajong uitkering.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 21:59
Verwijderd
Als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent kun je dan niet een bijbaantje nemen? Ook al is het maar voor een paar uur per week?

En lenen bij de ib-groep is het goedkoopste lenen wat je kan krijgen, dat is júist voor als je niet rondkomt.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 22:00
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Bedenk ook dat je zorgtoeslag aan kan vragen.
Dan zit je inkomen op 730
Uitvaartverzekering zou ik stopzetten
dan heb je als vaste kostten van zorgverzekering en huur 465
en hou je over 265.
Internet/tv zit meestal bij de huur inbegrepen.
Dat lijkt me voor een student normaal.
Maar kan je wel werken als je de opleiding straks af hebt? Het idee van dat lenen is dat je nu dus leent, en als je straks werkt met je diploma het dan weer terugbetaald.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2011, 08:00
Verwijderd
Citaat:
Als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent kun je dan niet een bijbaantje nemen? Ook al is het maar voor een paar uur per week?

En lenen bij de ib-groep is het goedkoopste lenen wat je kan krijgen, dat is júist voor als je niet rondkomt.
Hij doet al een studie he. Waarschijnlijk kost die alle energie die hij heeft.

Maargoed.
Ten eerste kun je inderdaad op zich best rondkomen van 257 euro per maand als je daarvan alleen kleding, boodschappen en eigen spullen hoeft te betalen. Alleen kun je dan niet op vakantie ofzo en geen merkkleren kopen.
Ten tweede is een IB-groep lening niet het soort lening voor domme mensen die niet snappen dat dat geld kost Dat komt door twee dingen. De rente die je betaalt over een IB-groep lening is vergelijkbaar met de rente die je zou krijgen op een spaarrekening, niet de hoge rente zoals je die betaalt als je leent bij een bank of een leenwebsite. En je kunt dat zien als een investering; na het afronden van je opleiding kun je immers beter betaald werk doen dan je daarvoor deed. Juist daarom is er voor studenten ook de mogelijkheid om goedkoop te lenen. Nu is het bij jou misschien zo dat je niet fulltime aan de slag kunt als je klaar bent met je opleiding, gezien je gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, daarom is het inderdaad wel verstandig om niet zomaar heel veel te gaan lenen bij de IB-groep, maar als het nodig is om rond te komen, kan het ook niet veel kwaad.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2011, 17:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je een progressieve chronische ziekte hebt, wil het nog wel eens zinnig zijn om je uitvaartverzekering aan te houden als je die graag wilt hebben. Dan is het namelijk lastiger om die te krijgen als je al ziek bent.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2011, 17:26
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Als je een progressieve chronische ziekte hebt, wil het nog wel eens zinnig zijn om je uitvaartverzekering aan te houden als je die graag wilt hebben. Dan is het namelijk lastiger om die te krijgen als je al ziek bent.
Dan ga je meer premie betalen in ieder geval.

Volgens mij krijg je een extra toeslag als je onder of op het bijstandsniveau zit. Verder kan je als je langdurig een laag inkomen hebt (gehad) de langdurigheidstoeslag aanvragen et cetera. Dat kan je het beste navragen bij je gemeente.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2011, 17:40
j2011
j2011 is offline
Citaat:
Dan ga je meer premie betalen in ieder geval.

Volgens mij krijg je een extra toeslag als je onder of op het bijstandsniveau zit. Verder kan je als je langdurig een laag inkomen hebt (gehad) de langdurigheidstoeslag aanvragen et cetera. Dat kan je het beste navragen bij je gemeente.
Wat voor extra toeslag kan ik aanvragen? En waar kan ik hier meer informatie over vinden. En heb ik ook recht op bijzondere bijstand??
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 19:10
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Ja, het leven van een ster is druk hè! Drank, drugs, optredens, ik ben net weer terug uit Tokio. Nou ja, het waren in ieder geval Aziaten en ze spraken geen woord Fries.

Dat kan je vinden op de site van je gemeente.
Zoek daar eens op
minima
wmo
chronische zieken
langdurige bijstand
et cetera
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht wajong
m113
41 01-03-2011 21:52
Werk, Geld & Recht wajong en bijverdienen
justhanna
7 30-06-2009 01:59
Werk, Geld & Recht Wajong, wil ik wel een wajong, en wil ik wel zo veel?
passionforme
17 12-01-2007 23:03
Werk, Geld & Recht WAO en Wajong - overeenkomsten en verschillen.
Lorelei
5 23-10-2005 19:08
Werk, Geld & Recht Wajong uitkering bij opname in kliniek?
koala
21 26-06-2005 20:43
Werk, Geld & Recht Wajong: keuring en de tijd tussen het geld ontvangen
Lorelei
12 27-02-2005 16:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.