Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2011, 21:49
Bert95
Avatar van Bert95
Bert95 is offline
Als ik een oude stadskaart op internet vind (de datum op de kaart geeft 1683 aan) mag ik deze dan vrij gebruiken of zitten hier nog auteursrechten op?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2011, 11:01
Verwijderd
Die mag je gewoon gebruiken, auteursrecht vervalt na 70 jaar.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 13:28
ganralph
ganralph is offline
Als de kaart kan worden aangemerkt als eigendom van een (gemeente)archief, dan mag de archivaris volgens mij wel kosten in rekening brengen voor het gebruiken ervan (waaronder ook reproductie en publicatie valt), of bijvoorbeeld een bronvermelding eisen.

Het ligt er dus aan waar de afbeelding vandaan komt, en meestal ook wat je ermee gaat doen.

Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar er kunnen meer zaken spelen dan de Auteurswet als je het hebt over archiefmaterialen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 15:13
Verwijderd
Bronvermelding is dan onnodig maar kosten voor de reproductie mag inderdaad wel, als die er zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 15:34
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Waar ga je die kaart voor gebruiken? Want als je die kaart gaat gebruiken in een werkstuk, verslag of artikel is het natuurlijk wel de bedoeling dat je de bron erbij zet.
Niet zozeer om het auteursrecht, maar zodat je aantoont dat je een betrouwbare bron hebt gebruikt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 20:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als ik een oude stadskaart op internet vind (de datum op de kaart geeft 1683 aan) mag ik deze dan vrij gebruiken of zitten hier nog auteursrechten op?
Geen auteursrechten, maar soms is openbaarmaking door de bezitter van het materiaal aan banden gelegd.

Hoewel ik nog nooit heb gezien dat die restricties meer inhouden dan het betalen van ongeveer de kostprijs voor voor raadplegen of kopiëren, of uit veiligheidsoverwegingen voor heel oude zaken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.