Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2011, 20:03
gamebro
gamebro is offline
heb via marktplaats een fiets gekocht, advertentie meld dat alles werkt. Dus was gaan kijken en alles leek in order te zijn. Echter tijdens het fietsen, dat is toen ik na aankoop terug naar huis fietste, merk ik dat de remmen steeds losser ging zitten naar mate ik ze gebruik. Uit eindelijk was ik bijna aangereden omdat ik gewoon uitgleed als ik remde.

Dit zit natuurlijk niet lekker met mij en ik wil gewoon mijn geld terug en het boeit me niet of de gast de remmen voor mij kan herstellen of niet. Weet iemand of er soort van consumenten wetten hier voor zijn of is het slechts de keuze van de verkoper?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2011, 20:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Als de verkoper heeft belooft dat het allemaal werkte, voor de afgesproken prijs, heeft hij iets anders geleverd dan overeen gekomen en moet dat herstellen, of als dat niet kan (het is belangrijk dat je hem wel de kans geeft eerst), mag jij de koop ontbinden met recht op al je geld terug. (ook niet in de vorm van tegoedbonnen enz, maar gewoon geld)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 20:30
gamebro
gamebro is offline
ok ik zou het morgen wel overleggen met hem, maar ik heb nou eerlijk gezegd niet echt veel zin om de fiets te houden na zo'n nare ervaring..

maja de verkoper leek wel een aardige man en hij zei zelf ook dat de fiets lange tijd stil heeft gestaan, dus mischien weet die niks van de remmen af, dus ook hoop dat ik wat kan regelen
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 09:55
mollerator
Avatar van mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Als de verkoper heeft belooft dat het allemaal werkte, voor de afgesproken prijs, heeft hij iets anders geleverd dan overeen gekomen en moet dat herstellen, of als dat niet kan (het is belangrijk dat je hem wel de kans geeft eerst), mag jij de koop ontbinden met recht op al je geld terug. (ook niet in de vorm van tegoedbonnen enz, maar gewoon geld)
Dat is niet helemaal volledig. TS geeft aan de fiets te hebben gekocht via marktplaats. Dat betekent dat hij de fiets waarschijnlijk van een particulier heeft gekocht en het consumentenrecht dus niet van toepassing is.

Voor een koop tussen twee particulieren geldt uiteraard dat de verkoper geen onwaarheden mag verkopen en de gebreken voor een normaal gebruik moet opnoemen (meldingsplicht). Echter de koper heeft hier ook, anders dan bij consumentenzaken, ook een onderzoeksplicht. Dit betekent dat de koper moet onderzoeken of de fiets geen gebreken heeft. Als jij een fiets koopt voor 3 tientjes dan kan je er vanuit gaan dat deze wellicht enige gebreken heeft.

Je kan altijd terug gaan en vragen of hij je remmen wil herstellen omdat deze niet goed werken, het is belangrijk dat je de advertentie opslaat wat dat is gedeeltelijk de meldingsplicht van de verkoper.

Het ontbinden van de overeenkomst is een stuk moeilijker. De ontbindingsrecht die je bij het consumentenrecht hebt, heb je namelijk hier niet. Je zou je daarvoor moeten beroepen op dwaling, maar bij dwaling zal sterk de nadruk worden gelegd op jouw onderzoeksplicht. Daarvoor zal je naar de rechter moeten en dan is het maar afwachten of je gelijk krijgt.
__________________
Ik wil graag weten wie er op mijn kop heeft gepoept!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 13:19
Ivo
Ivo is offline
Zijn het niet gewoon de stelmoertjes op de remkabels die los zitten? Kijk daar eerst even naar, voordat je gaat zeuren over koop ontbinden etc. Is een minuutje werk om weer even af te stellen en dan wel met de borgmoer vast te zetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.