Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2012, 09:29
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Het klinkt als muziek in de oren : wilde feesten, veel drank en mooie meiden, het Amerikaanse studentenleven. Veel rechtenstudenten uit onze kleine landje dromen van een glansrijke carrière in de prachtig oude campussen van de grooste, rijkste en beste universiteiten van de wereld.

Welkom in de fantasie van een 14-jarige jongen uit het midden van het land. Ik werd vanaf m’n 12e levensjaar geobsedeerd door het Amerikaanse rechtsstelsel. Met name de felle, krachtige advocaten die vurig een betoog voor de jury houden spreekt mij erg aan. Dit kwam vooral door de vele boeken van thriller-schrijver John Grisham die ik maar erg graag verslind. Nadat ik “de getuige” gelezen had werd ik pas echt geïnteresseerd in een studie aan de veelbelovende Ivy Leauge universiteiten. Dit jaar ben ik net gepromoveerd naar 3 vwo en ik zou toch echt boven mezelf moeten uitstijgen om enigzins bij de briljante koppen van Harvard in de buurt te komen. Motivatie heb ik in ieder geval wel. Dus ging ik op zoek naar forums en ervaringen. Het zou na de middelbare school nog jaren duren voordat ik ooit een collegezaal van binnen kan bewonderen. Voor buitenlandse studenten was het meer dan moeilijk om aan een van de vele prestigieuze universiteiten van Amerika te mogen betreden. Voor mij en vele andere Europese tieners gaat dit een lange en slopende weg worden met vele en mensen die er alles aan willen doen om de top te bereiken. Ik heb besloten er alles voor te geven om te behoren tot de selecte groep, de groep van geluksvogels, carrièremaker en vooral briljante mensen die vroeg of laat aan de beste universiteiten te mogen, kunnen en zullen gaan studeren.


hoor graag wat jullie ervan vinden !

W.A.L.L.I.E
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2012, 12:03
Verwijderd
Goed dat je al op zo'n vroege leeftijd begint met schrijven! Ik vind je stuk van echte columnlengte: niet te lang en ook niet te kort. In principe is je Nederlands ook oké, voldoende variatie in je taalgebruik waardoor je het voor je lezers spannend houdt. Ook wissel je de lengte van je zinnen aardig af zodat er tempo in blijft terwijl je ook wat kan beschrijven.

Natuurlijk zijn er ook wat kritiekpuntjes op te merken. Je eerste alinea is om eerlijk te zijn een beetje onsamenhangend. 'Het Amerikaanse studentenleven' hangt er een beetje los bij. Kun je dan niet beter beginnen met 'Het Amerikaanse studentenleven klinkt als muziek in de oren:'? Daarnaast: prachtige oude campussen? Aan de 'overkant' niet hoor. Het land bestaat nog geen 300 jaar, dus daar zul je niks 'prachtig ouds' vinden. Ik denk dat je Engeland voor ogen hebt, of Italië. Groot, rijk en goed zijn ze in principe wel, of in ieder geval prestigieus. Een andere uitweg is een soort 'althans, dat denken ze dan' in je inleiding toe te voegen, maar dat is vooral passend als je een wat kritischer stuk wilt schrijven.

Je schrijft je cijfers niet voluit, terwijl dat met 'veertienjarige' en 'twaalfde' best zou kunnen. 3VWO kan ik nog inkomen, hoewel 'het derde leerjaar' misschien ook wel wat mooier staat. Boektitels worden overigens liever in cursief gezet ( [i ]cursieve tekst [/i ]) dan tussen aanhalingstekens. Daarnaast details als 'Ivy League' in plaats van 'Ivy Leauge'. Je zin beginnen met 'dus' vind ik ook niet zo mooi, dan kun je beter overwegen om hem aan de voorgaande zin te koppelen. Of het allemaal zo moeilijk is: blijkt dat uit de forums, of verzin je dat zelf?

Tenslotte mist je column een beetje het grote doel. Gaat het om het studeren, dat het moeilijk is om dat te doen, of gaat het je om het studentenleven waar alle remmen los gaan? Dat zijn de drie hoofdonderwerpen die in je column staan, waar jij als auteur nog niet duidelijk tussen gekozen hebt. De wilde feesten en dergelijke zouden bijvoorbeeld niet je opening moeten zijn, als je het er niet over wilt hebben verder. Dan kun je er beter voor kiezen om te beginnen met de prachtige grote campussen en de geleerde omgeving en dat het zo mooi op de C.V. staat. De wilde feesten rommel je dan in een bijzin nog erbij.

Als je wat snijdt en gerichter schrijft, denk ik dat dit geen verkeerde column wordt.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 13:02
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Goed dat je al op zo'n vroege leeftijd begint met schrijven! Ik vind je stuk van echte columnlengte: niet te lang en ook niet te kort. In principe is je Nederlands ook oké, voldoende variatie in je taalgebruik waardoor je het voor je lezers spannend houdt. Ook wissel je de lengte van je zinnen aardig af zodat er tempo in blijft terwijl je ook wat kan beschrijven.

Natuurlijk zijn er ook wat kritiekpuntjes op te merken. Je eerste alinea is om eerlijk te zijn een beetje onsamenhangend. 'Het Amerikaanse studentenleven' hangt er een beetje los bij. Kun je dan niet beter beginnen met 'Het Amerikaanse studentenleven klinkt als muziek in de oren:'? Daarnaast: prachtige oude campussen? Aan de 'overkant' niet hoor. Het land bestaat nog geen 300 jaar, dus daar zul je niks 'prachtig ouds' vinden. Ik denk dat je Engeland voor ogen hebt, of Italië. Groot, rijk en goed zijn ze in principe wel, of in ieder geval prestigieus. Een andere uitweg is een soort 'althans, dat denken ze dan' in je inleiding toe te voegen, maar dat is vooral passend als je een wat kritischer stuk wilt schrijven.

Je schrijft je cijfers niet voluit, terwijl dat met 'veertienjarige' en 'twaalfde' best zou kunnen. 3VWO kan ik nog inkomen, hoewel 'het derde leerjaar' misschien ook wel wat mooier staat. Boektitels worden overigens liever in cursief gezet ( [i ]cursieve tekst [/i ]) dan tussen aanhalingstekens. Daarnaast details als 'Ivy League' in plaats van 'Ivy Leauge'. Je zin beginnen met 'dus' vind ik ook niet zo mooi, dan kun je beter overwegen om hem aan de voorgaande zin te koppelen. Of het allemaal zo moeilijk is: blijkt dat uit de forums, of verzin je dat zelf?

Tenslotte mist je column een beetje het grote doel. Gaat het om het studeren, dat het moeilijk is om dat te doen, of gaat het je om het studentenleven waar alle remmen los gaan? Dat zijn de drie hoofdonderwerpen die in je column staan, waar jij als auteur nog niet duidelijk tussen gekozen hebt. De wilde feesten en dergelijke zouden bijvoorbeeld niet je opening moeten zijn, als je het er niet over wilt hebben verder. Dan kun je er beter voor kiezen om te beginnen met de prachtige grote campussen en de geleerde omgeving en dat het zo mooi op de C.V. staat. De wilde feesten rommel je dan in een bijzin nog erbij.

Als je wat snijdt en gerichter schrijft, denk ik dat dit geen verkeerde column wordt.
Erg bedankt voor de kritiekpunten, daar heb ik zeker wat aan ! Ik ga de column even goed herschrijven en dan post ik 'm op het forum. Over die "prachtig oude campussen" had ik inderdaad à la Oxford en Cambridge in m'n hoofd.

Nogmaals bedankt .
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 13:32
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Dit topic kan gesloten worden. Nieuwe, verbeterde column staat in een nieuw topic.
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 13:36
Verwijderd
Liever niet: beter post je je nieuwe versie in dit topic, want een veelvoud aan topics over hetzelfde onderwerp / stuk / verhaal is niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 13:50
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
column : “studeren in het buitenland”

Veel rechtenstudenten uit onze kleine landje dromen van een glansrijke carrière in de prachtige campussen van de grootste, rijkste en beste universiteiten van de wereld. Echter is dit lang niet voor iedereen weggelegd. Weinig mensen beseffen hoe lang en slopend de weg naar top is.

Welkom in de fantasie van een veertienjarige jongen uit het midden van het land. Ik word vanaf m’n twaalfde levensjaar geobsedeerd door het Amerikaanse rechtsstelsel. Met name de felle, krachtige advocaten die een vurig betoog voor de jury houden, spreken mij erg aan. Dit kwam vooral door de vele boeken van thrillerschrijver John Grisham die ik maar erg graag verslind. Nadat ik “de getuige” gelezen heb werd ik pas echt geïnteresseerd in een studie aan de veelbelovende Ivy League universiteiten. Dit jaar heb ik te horen gekregen dat ik volgend jaar de beruchte overgang van 2 havo naar 3 vwo mag maken. Ik zou toch echt boven mezelf moeten uitstijgen om enigzins bij de briljante koppen van Harvard in de buurt te komen. Motivatie heb ik in ieder geval wel, dus ik ging op zoek naar forums en ervaringen.

Uit ervaringen van Amerikaanse rechtenstudenten heb ik vernomen dat het na de middelbare school nog jaren gaat duren voordat ik ooit een collegezaal van binnen kan bewonderen. Voor buitenlandse studenten is het meer dan moeilijk om een van de vele prestigieuze universiteiten van Amerika te mogen betreden. Voor mij en vele andere Europese tieners gaat dit een lange en slopende weg worden met menig mensen die er alles aan willen doen om de top te bereiken. Ik heb besloten er alles voor te geven om te behoren tot de selecte groep, de groep van gelukvogels, carrièremakers en vooral briljante mensen die vroeg of laat aan de beste universiteiten te mogen, kunnen en zullen gaan studeren.

Ik heb geen idee hoe ik het andere zelf kan verwijderen, anders moeten de forummoderator dat maar even doen. Excuses.


W.A.L.L.I.E
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 10:36
Verwijderd
Citaat:
column : “studeren in het buitenland”

Veel rechtenstudenten uit onze kleine landje dromen van een glansrijke carrière op de prachtige campussen van de grootste, rijkste en beste universiteiten van de wereld. Dit is echter lang niet voor iedereen weggelegd. Weinig mensen beseffen hoe lang en slopend de weg naar top is. Je eerste zin is wat lang, maar voor de rest helder en pakkend, vooral de laatste zin van deze alinea.

Welkom in de fantasie van een veertienjarige jongen uit het midden van het land. Ik ben vanaf m’n twaalfde levensjaar geobsedeerd door het Amerikaanse rechtsstelsel. Met name de felle, krachtige advocaten die een vurig betoog voor de jury houden, spreken mij erg aan. Dit kwam vooral door de vele boeken van thrillerschrijver John Grisham die ik maar wat(?) graag verslind. Nadat ik De Getuige gelezen heb, raakte(?) ik pas echt geïnteresseerd in een studie aan de veelbelovende Ivy League universiteiten. Dit jaar heb ik te horen gekregen dat ik volgend jaar de beruchte (wat is er berucht aan?) overgang van 2HAVO naar 3VWO mag maken. Ik zal toch echt boven mezelf moeten uitstijgen om enigzins bij de briljante koppen van Harvard in de buurt te komen. Motivatie heb ik in ieder geval wel, dus ik ging op
zoek naar forums en ervaringen.
Je werkwoordskeuze is soms een beetje gek. Daarnaast wat kleine dingen aangepast. Je werkwoordstijden zijn niet consequent, je springt van heden naar verleden en weer terug. Dat staat niet zo mooi. Je moet hier zelf een keuze in maken.

Uit ervaringen van Amerikaanse rechtenstudenten heb ik vernomen (ik heb het idee dat je hoogstaander en moeilijker wil schrijven dan nodig is. Dat is een valkuil voor beginnende schrijvers. Beter schrijf je duidelijk en raak, zonder anders te schrijven dan je normaal bent) dat het na de middelbare school nog jaren gaat duren voordat ik ooit een collegezaal van binnen kan bewonderen. Vraag tussendoor: wat kunnen die Amerikaanse studenten zeggen van jouw situatie? Misschien geldt dat voor hun, maar het betekent niet dat het ook voor jou geldt Voor buitenlandse studenten is het meer dan moeilijk om een van de vele prestigieuze universiteiten van Amerika te mogen betreden. Dat hoor je niet van Amerikaanse studenten, maar van internationale studenten die de weg al eerder bewandeld hebben. Voor mij en vele andere Europese tieners gaat dit een lange en slopende weg worden met menig mensen (ziet er gek uit, ik heb zo geen verbetering, behalve echt grof omschrijven) die er alles aan willen doen om de top te bereiken. Ik heb besloten er alles voor te geven om te behoren tot de selecte groep, de groep van gelukvogels, carrièremakers en vooral briljante mensen die vroeg of laat aan de beste universiteiten te mogen, kunnen en zullen gaan studeren.

De laatste zin is mooi, maar kan beter in tweeën gesplitst worden, heb ik het idee. De opsomming van 'de selecte groep, de groep van geluksvogels' vind ik sterk, maar daarna loopt je zin nog te ver door. Sowieso zijn die werkwoorden op het einde een beetje tricky, ik kan ze niet in logisch zinsverband plaatsen.

Ik heb geen idee hoe ik het andere zelf kan verwijderen, anders moeten de forummoderator dat maar even doen. Excuses.


W.A.L.L.I.E
De legenda: rood zijn aanpassingen die ik met grote zekerheid durf te maken. Oranje zijn de dingen die ik gek vind, maar waar ik zo even geen alternatief voor heb. Ook: belangrijke vragen die de lezer kunnen afleiden van de tekst. Blauw is algemeen commentaar.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 13:01
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Wat helpt is je tekst voorlezen, dan hoor je zelf wat je wel en niet zou zeggen als je dit aan iemand zou vertellen en los je meteen het te moelijk schrijven-probleem op.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 16:09
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
De legenda: rood zijn aanpassingen die ik met grote zekerheid durf te maken. Oranje zijn de dingen die ik gek vind, maar waar ik zo even geen alternatief voor heb. Ook: belangrijke vragen die de lezer kunnen afleiden van de tekst. Blauw is algemeen commentaar.
Duidelijk commentaar. Hier kan ik zeker wat mee en in de toekomst zal ik hier op letten. Bedankt . Verder bedoelde ik met Amerikaanse rechtenstudenten, de internationale studenten die in Amerika studeren/studeerde. Was misschien een beetje onduidelijk geformuleerd.
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 16:16
Verwijderd
Oké, duidelijk. Als je dat duidelijker in de zin zet, is het niet te missen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.