Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2003, 22:34
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Hoe leven jullie (wat voor kamer..huis...appartementje, flatje etc...) en wat zijn gemiddeld de vaste lasten per maand, en hoe betaal je dat, red je het van je studiefinanciering of moet je stevig bijbanen om de boel te kunnen onderhouden?

Onder vaste lasten versta ik:
-huur
-verzekering inboedel
-water elektro en gas
-eten en drinken
-ziekenfonds/particuliere verzekering
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Advertentie
Oud 27-02-2003, 02:08
Tóney
Tóney is offline
Ik woon in een studentenhuis met plaats voor 7 anderen, op het moment 6 anderen. Het huis heeft 2 badkamers, 2 toiletten, 1 keuken en 1 woonkamer.
Kamer is ongeveer 16m2, waar ik €165 per maand voor betaal.
verzekering inboel kost bij een studentenrekening ongeveer €3, merk je dus niets van. water, gas en electra zijn inclusief bij de huurprijs. Ziektekosten verzekering betalen mijn ouders.

Eten en drinken zou ik zelf geen vaste lasten noemen, die variëren namelijk. Je moet af en toe voor je huisgenoten koken wat je dus moet betalen, maar je moet ook eten en drinken voor jezelf kopen + bier thuis en in de kroeg. Deze kosten samen met dingen als pers. verzorging, kleding enz. betaal ik van wat ik 'over' heb per maand.

Ik doe het altijd zo: zodra ik mijn studiefinanciering heb gehad, betaal ik direct mijn vaste lasten en schulden (oa huur voor de volgende maand), waarna op de 1e dag van de komende maand het maandbedrag van mijn ouders komt.
Ik doe het op deze manier, omdat ik heb gemerkt dat ik mijn stufi prima kan opmaken aan 'niets' in de tijd dat het binnengekomen is tot de 1e van de komende maand. Dan moet je van je maandbedrag van je ouders dus ook nog eens huur+eventuele schuld betalen, en blijft er weinig over voor de gehele komende maand.
Van dat maandbedrag kan ik rondkomen, zonder bijbaantje. Daarvan kook ik dus ongeveer 1 keer in de week ŕ ongeveer €15 tot €20 euro, drink thuis bier (inleg ongeveer 2 kratjes per maand), maar moet je ook dingen op de huisrekening zetten (brood, koffie, wcpapier enzovoort), ongeveer €40 per maand. Al mijn andere uitgaven (uitgaan, kleding, gel, deo, uit eten, bios enz.) moeten dus ook van dat maandgeld betaald worden, ik zit dus wel af en toe krap. Als student is het ook zeker niet raar om rood te staan

Een bijbaantje heb ik nog niet, maar ga ik wel naar op zoek. Het is namelijk best fijn om wat meer 'financiële ruimte' te hebben.

Ook is het best belangrijk dat je van je ouders een redelijk bedrag krijgt, anders heb je sowieso wel een baantje nodig denk ik. Ook zijn kamers in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam en Groningen stúkken duurder, terwijl stufi niet verschilt.
__________________
Carpe Noctem
Oud 27-02-2003, 09:08
Verwijderd
Volgens mij zijn er echt al super veel topics over dit onderwerp, maar goed... Uit zo'n andere topic:

Citaat:
iamcj en Leonoor schreven:
Voor huur moett je rond de 175€ rekenen, daarboven kan je huursubsidie aanvragen.
Met 1 persoon moet je denk rekenen op 60/80€ G/W/L/TV/vuilnis
Eten 80/120 €
Vaak heb je nog iets van waterschapsbelasting 5 €
Verzekering bij de postbank voor opstal/brand, 5 €
Ziekenfonds, 27 €
Telefoon €50

Als je een auto wilt rijden, reken dan op 0,20 / 0,25 € per kilometer all in.
Bij 10.000 per jaar is dat 200 € per maand.

Verder moet je rekening houden met:
cadeautjes 30 €
kleren 40 €
school 110 €
schoolboeken 50 €
uitgaan 40 €
Vakanties 50 €
onvoorzien 25 €
sport 25 €

Totaal per maand zo ongeveer: 750 € /800 € voor 1 persoon

Wij wonen samen + auto, we letten best op de centjes, naast mijn vaste inkomen van ca. 420 € heb ik het afgelopen jaar nog iets van 3000 / 4000 € verdient en het is allemaal op.

Vergis je niet, het is steenduur en je hebt je lening + steun van je ouders echt nodig.

Als je op jezelf gaat wonen krijg je een hoop van mensen, maar je hebt ook nog nodig:

servies
wasgelegenheid
pannen
bank
behang/vloerbedekking
bed
beddegoed
tv
handdoeken
stofzuiger
vuilnisbak
naambordje
sleutels bij laten maken
verf
meubeltjes
enz.

Verder moet je:
de was doen (kan ook geld kosten)
eten koken
boodschappen doen
dingen kopen
geldzaken regelen
(strijken) (stoffen)
opruimen
Wij wonen in een bovenwoning, de oppervlakte is ongeveer 120m2 (60m2 per verdieping). Mijn vriend en ik krijgen allebei studiefinanciering (zoals hier boven al vermeld staat), we krijgen ook allebei een bedrag van onze ouders, ik heb een heel klein beetje lening en we werken allebei zo nu en dan, op deze manier is het best te doen. (Mijn vader betaald btw mijn verzekering, dat scheelt natuurlijk ook weer iets.)
Oud 27-02-2003, 09:10
Verwijderd
Citaat:
Tóney schreef:
Ook zijn kamers in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam en Groningen stúkken duurder, terwijl stufi niet verschilt.
Ik kan alleen voor Rotterdam spreken en daar valt het best mee, voor €165 kun je daar ook best iets vinden (ze zijn iig niet allemaal stúkken duurder (voor zover ik weet)). En ik denk dat dat ook in Amsterdam en Groningen wel het geval zal zijn.
Oud 27-02-2003, 09:26
cheela
Avatar van cheela
cheela is offline
Oke, zelf studeer ik niet meer maar kan je wel vertellen hoe ik 2 jaar geleden rond kwam:

Inkomen:
studiefinanciering: 600 euro
geld van mijn zus: 75 euro
--------------------------------------
totaal: 675 euro

Uitgaven:
Huur: 295 euro (incl. gas water en licht)
Verzekering inboedel: 6 euro
verzekering gezondheid: 40 euro
Boodschappen: 150 euro
telefoon rekening: 80 euro
eten voor mijn ratje: 4 euro
----------------------------------------------------
totaal: 575 euro

ik hield dus zo'n 100 euro over in de maand om leuke dingen mee te doen.
__________________
Toedeledokie
Oud 27-02-2003, 11:31
Tóney
Tóney is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik kan alleen voor Rotterdam spreken en daar valt het best mee, voor €165 kun je daar ook best iets vinden (ze zijn iig niet allemaal stúkken duurder (voor zover ik weet)). En ik denk dat dat ook in Amsterdam en Groningen wel het geval zal zijn.
Dat valt me mee. Verhalen die ik heb gehoord spreken bijna altijd over meer dan €200.
Wat ik trouwens ben vergeten zijn de studieboeken ŕ €150 to €200 per trimester en het collegegeld (geen id hoeveel, iets van €1500?). Deze twee kostenposten betalen mijn ouders gelukkig.
Ook mijn mobiele telefoonrekening begint aardig in de papieren te lopen, moet ik zelf nog betalen.
(toch maar eens een baantje gaan zoeken )
__________________
Carpe Noctem
Oud 27-02-2003, 18:32
PV
PV is offline
huur = 174 euro per maand (inclusief gas, elektra, water)
verzekering, geen idee.. missch heb ik er geen of anders hebben mn ouders het geregeld..
eten en drinken = 100 euro per maand
verzekeringen enzo hebben mn ouders geregeld dacht ik.. betaal er iig niks voor.
verder betaal ik 10 euro per maand voor een internetaansluiting.

in totaal dus afgerond (er komen altijd wel kosten bij voor schoonmaakspullen, uitgaan enzo.. maar ok dat zijn geen vaste lasten op zich) zo'n 300 euro per maand.

ik heb t maximale aangevraagd bij IB-groep, en krijg dus 690 euro aan studiefinanciering elke maand (basisbeurs aangevuld met lening)
van m'n ouders krijg ik niks en ik werk niet..

van het geld wat ik elke maand overhou heb ik vorig jaar een laptop gekocht.. en nu ben ik 't geld weer aan het opsparen.. maar ik denk dat ik mn lening maar eens ga verlagen binnenkort.
Oud 27-02-2003, 20:25
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Volgens mij zijn er echt al super veel topics over dit onderwerp, maar goed... Uit zo'n andere topic:
Volgens mij ook.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie vraag
Verwijderd
3 19-09-2013 08:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Exit langstudeerboete, enter sociaal leenstelsel
Verwijderd
193 11-02-2013 20:42
Werk, Geld & Recht Kan een ouder bij een uitwonende student wonen?
steefie538
23 10-02-2012 17:00
Algemene schoolzaken En Nog een enquete :P graag invullen :)
dan1985
25 22-03-2007 00:09
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.