Oud 06-01-2008, 16:28
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Beste mensen,

Ik zit met een apart probleem/vraag.
Ik ben 19 jaar en werk bij de vulploeg in de c1000 (gewoon maandag en donderdag van 6 tot einde vulploeg, meestal 9 uur).
Ze hebben een nuluren contract, wat dat inhoud weet ik niet precies.

Nou komt het leuke, ik organiseer 2 keer per jaar een lanparty van ongeveer 40 man, dit doe ik met 5 man (inclusief mijzelf), die 4 man werken allebei ook op de vulvloeg in de winkel, danwel op andere dagen. Van de bezoekers komen er ook een stuk of 4-5 die ook op de vulploeg zitten. dus:
we moeten allemaal vrij hebben

De vorige keer wilde mijn 'leuke' baas dat niet en (dat was ook nog eens in de herfstvakantie), dus nog meer mensen gingen naar canterparcs of weet ik wat. Onze baas vraagt ook altijd waarom we vrij moeten hebben (dat mag volgens mij niet eens). En we moesten toch komen werken, terwijl de centerparcs-gasten vrij kregen.

Ik weet dat er weleens 3 of 4 man minder zijn op de vulploeg, dus als wij met 9 man op vakantie gingen waren er ook 3 tot 4 man weg op een vulploeg, b.v op die woensdag en donderdag.

Bovendien hebben ze daar een vakantieplanning voor, nou die was er vorige keer niet, wat wel zou moeten.

Mijn vraag: Heb je het recht om vrij te krijgen, ook op 'vaste' dagen? ongeacht of de baas daar problemen mee krijgt met zijn mensen?

Dit wil ik dus even weten voordat ik mijn baas wat anders ga vertellen terwijl ik niet weet wat mijn rechten nou precies zijn..

Groetjes, Randy.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2008, 16:42
Verwijderd
Je hebt een nul-uren contract, en volgens mij kun je dan 'weigeren' als je baas je oproept.
Alleen loop je dan wel het risico dat 'ie je helemaal niet meer oproept...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 17:19
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Klopt, ik heb vaste dagen op maandag en donderdag, en ik kan niet extra werken en heb ook altijd geweiged omdat ik ander werk heb buiten die dagen om. En hij roept me nu ook niet meer op.

Maar het is net de donderdag dat ik vrij moet hebben of de maandag..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 17:42
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Bij een nuluren contract heb je geen werkverplichting, als je vaste dagen hebt is het wel zo netjes om ruim van te voren jezelf af te melden. Dit kan hij niet weigeren en hij heeft ook het recht niet te weten waarom jij vrij vraagt (in principe is het ook geen vrijvragen maar gewoon geen werk aannemen) Maar zoals Lienepien al zegt komt zo'n nuluren contract van twee kanten en heeft je baas het recht om je niet meer te vragen.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 18:14
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
ahzo dan is het me wat duidelijker. Vorige keer heb ik het 3 maanden van tevoren aangegeven, en nog was het 'niet mogelijk'.
Wat bedoelen jullie met niet meer vragen? niet meer vragen voor extra dagen dan de maandag en donderdag of ontslagen worden?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 18:32
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
ahzo dan is het me wat duidelijker. Vorige keer heb ik het 3 maanden van tevoren aangegeven, en nog was het 'niet mogelijk'.
Wat bedoelen jullie met niet meer vragen? niet meer vragen voor extra dagen dan de maandag en donderdag of ontslagen worden?
'niet mogelijk' kan dus niet, er is namelijk geen werkverplichting. Dan moest ie maar een 12-uren contract afsluiten. zeg dat maar tegen hem!
En omdat het een 0-uren contract is mag hij je ook 0 uren inplannen. Hij is ook niks verplicht. Dus hij kan je een beetje chanteren door te dreigen dat ie je helemaal niet meer inplant..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 19:49
Mara
Mara is offline
Waarom plan je dan in vredesnaam zo'n party in de vakantie als je wéét dat er 5 man meedoen en dan ook nog 5 man komen kijken? Dan mist hij al 10 man, plus nog de mensen die vakantie willen..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 19:57
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Het zou erger zijn als ik het doordeweeks zou doen, dan vind ie schijnbaar helemaal geen vervangers meer omdat iedereen naar school moet..

En zoals ik al zei zijn daar vakantieplanningen voor, en daar was de vorige keer ook geen sprake van, terwijl dat wel een keer is geweest.

Daarom was mijn vraag heb ik dat recht? ik kan slechts iedere keer komen werken als het hem uitkomt..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 20:10
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Een vakantieplanning is er ovr het algemeen alleen in de zomervakantie omdat er dan vaak mensen voor de vakantie een baantje zoeken.
Die "moet" er zoals jij schetst in ieder geval niet zijn.
Bij een nul-uren contract kan hij je ook nul uur inplannen maar jij kan ook zeggen dat je niet kan.

Bij een x-uren contract heb je inprinciepe ook altijd recht om vrij te krijgen als dit voor je werkgever geen noemenswaardige problemen opleverd (lees 10 man op 1 dag vrij kan dus niet). Bij een x-urencontract bouw je namelijk vakantie op en en dat moet je ook kunnen opnemen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 20:20
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
hmm het is niet direct 10 man, maar omdat het verdeeld is over 3 dagen zal het misschien 3 tot 4 mensen per dag zijn.
Dus ik kan wel gewoon zeggen dat ik het recht heb om vrij te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 20:35
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Je zegt gewoon dat je niet komt werken, klaar.
Maar of je dan ooit nog werk krijgt is een ander verhaal
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 20:45
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
En je kan niet even 3 uurtjes weg om te werken?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 22:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je hebt een nul-uren contract, en volgens mij kun je dan 'weigeren' als je baas je oproept.
Alleen loop je dan wel het risico dat 'ie je helemaal niet meer oproept...
Niet zonder meer. Nul-uren contracten zijn er in twee soorten.

De ene soort heb je de plicht om op te komen dagen als je opgeroepen wordt wanneer je standby staat en moet je betaald worden voor standby staan. De tweede soort heb je geen verplichting op te komen dagen, en hoef je niet betaald te worden voor standby staan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 22:53
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Citaat:
En je kan niet even 3 uurtjes weg om te werken?
helaas niet nee, het is al niet dicht bij me werk en de vorige keer was het ook fout gegaan daar omdat ik 'moest' werken..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 11:26
llell
Avatar van llell
llell is offline
Citaat:
Niet zonder meer. Nul-uren contracten zijn er in twee soorten.

De ene soort heb je de plicht om op te komen dagen als je opgeroepen wordt wanneer je standby staat en moet je betaald worden voor standby staan. De tweede soort heb je geen verplichting op te komen dagen, en hoef je niet betaald te worden voor standby staan.
Ik neem niet aan dat die eerste soort voor komt in de supermarkt.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 17:07
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Waarom leg je het niet gewoon uit? Misschien is je baas best begripvol? Bij mijn vorige werk waren er ook veel vrienden onderling, dus dezelfde vakanties en feestjes en daar werd gewoon rekening mee gehouden, mits het normaal gevraagd werd en op tijd aangegeven werd.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 23:04
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
hebben we vorige keer ook gedaan hij was ook begripvol over hetgeen dat we het werk goed verdelen. Mja daar heb ik niks aan want vrij heb ik dan nog niet..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 00:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Staat die party al gepland? Anders zou ik het je baas voorleggen. Gewoon zeggen dat je dit heel graag wil doen, maar dat er dan wel op een donderdag óf maandag minder vulploegmedewerkers zijn. En dat je graag in overleg met hem een datum wil pikken, zodat het voor de supermarkt ook mogelijk is.

Als je blijkt geeft met hem mee te denken, zal hij misschien wat welwillender zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2008, 18:25
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Citaat:
Staat die party al gepland? Anders zou ik het je baas voorleggen. Gewoon zeggen dat je dit heel graag wil doen, maar dat er dan wel op een donderdag óf maandag minder vulploegmedewerkers zijn. En dat je graag in overleg met hem een datum wil pikken, zodat het voor de supermarkt ook mogelijk is.

Als je blijkt geeft met hem mee te denken, zal hij misschien wat welwillender zijn.
Dat zou een goede oplossing zijn, ik had al in gedachten om me anders op te stellen door gewoon te zeggen dat ik die datum niet kan en dat hij anders pech heeft. Komt ook wel mede omdat ik mijn baas niet moet op het werk.

De vorige keer heeft hij zich normaal opgesteld en ik zelf ook hoor. En heeft hij gezegt dat het voor de supermarkt ook niet mogelijk is dat er zoveel mensen niet zouden zijn en of wij dat ook wel konden begrijpen.
Maar ja van de andere kant ik blijf niet voor hun komen en zelf hebben ze zich ook niet altijd aan de regels gehouden. En simpelweg omdat ik gewoon het recht heb vrij te krijgen. Dan zou hij nu moeten zeggen dat de mensen die op vakantie gaan maar komen werken maar dat kun je toch niet doen?

Wat ik ermee wil zeggen is dat hij niet over ons kan bepalen wat wij belangrijk vinden om vervolgens te bepalen of wij vrij krijgen op grond van WAAROM wij vrij moeten krijgen, iedereen hecht er een andere waarde aan.

Daarom vroeg ik ook of het nou mijn recht is om vrij te krijgen en ik niet verplicht ben aan te geven waarom ik niet kan komen werken op die datum.
Of heeft mijn baas het recht te vragen waarom ik niet kan? puur juridisch gezien.

Ik kan ook gewoon zeggen dat ik op vakantie ga met mijn ouders b.v en dat zou dan betekenen dat ik wel vrij zou krijgen maar zo werkt dat toch niet?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 21:31
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Dat zou een goede oplossing zijn, ik had al in gedachten om me anders op te stellen door gewoon te zeggen dat ik die datum niet kan en dat hij anders pech heeft. Komt ook wel mede omdat ik mijn baas niet moet op het werk.

De vorige keer heeft hij zich normaal opgesteld en ik zelf ook hoor. En heeft hij gezegt dat het voor de supermarkt ook niet mogelijk is dat er zoveel mensen niet zouden zijn en of wij dat ook wel konden begrijpen.
Maar ja van de andere kant ik blijf niet voor hun komen en zelf hebben ze zich ook niet altijd aan de regels gehouden. En simpelweg omdat ik gewoon het recht heb vrij te krijgen. Dan zou hij nu moeten zeggen dat de mensen die op vakantie gaan maar komen werken maar dat kun je toch niet doen?

Wat ik ermee wil zeggen is dat hij niet over ons kan bepalen wat wij belangrijk vinden om vervolgens te bepalen of wij vrij krijgen op grond van WAAROM wij vrij moeten krijgen, iedereen hecht er een andere waarde aan.

Daarom vroeg ik ook of het nou mijn recht is om vrij te krijgen en ik niet verplicht ben aan te geven waarom ik niet kan komen werken op die datum.
Of heeft mijn baas het recht te vragen waarom ik niet kan? puur juridisch gezien.

Ik kan ook gewoon zeggen dat ik op vakantie ga met mijn ouders b.v en dat zou dan betekenen dat ik wel vrij zou krijgen maar zo werkt dat toch niet?
Ja dat ken ik, zodra je echt onbereikbaar bent is het goed maar ben je gewoon thuis dan moet je maar komen, echt stom
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 22:48
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Dat zou een goede oplossing zijn, ik had al in gedachten om me anders op te stellen door gewoon te zeggen dat ik die datum niet kan en dat hij anders pech heeft. Komt ook wel mede omdat ik mijn baas niet moet op het werk.

De vorige keer heeft hij zich normaal opgesteld en ik zelf ook hoor. En heeft hij gezegt dat het voor de supermarkt ook niet mogelijk is dat er zoveel mensen niet zouden zijn en of wij dat ook wel konden begrijpen.
Maar ja van de andere kant ik blijf niet voor hun komen en zelf hebben ze zich ook niet altijd aan de regels gehouden. En simpelweg omdat ik gewoon het recht heb vrij te krijgen. Dan zou hij nu moeten zeggen dat de mensen die op vakantie gaan maar komen werken maar dat kun je toch niet doen?

Wat ik ermee wil zeggen is dat hij niet over ons kan bepalen wat wij belangrijk vinden om vervolgens te bepalen of wij vrij krijgen op grond van WAAROM wij vrij moeten krijgen, iedereen hecht er een andere waarde aan.

Daarom vroeg ik ook of het nou mijn recht is om vrij te krijgen en ik niet verplicht ben aan te geven waarom ik niet kan komen werken op die datum.
Of heeft mijn baas het recht te vragen waarom ik niet kan? puur juridisch gezien.

Ik kan ook gewoon zeggen dat ik op vakantie ga met mijn ouders b.v en dat zou dan betekenen dat ik wel vrij zou krijgen maar zo werkt dat toch niet?
Zo werkt het inderdaad niet je moet het zo zien altans vind ik wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als ik zeg dat er 3 man per dag vrij kunnen zijn omdat het anders organisatorisch niet me haalbaar word zijn de eerst 3 daar van verzekerd de rest moet zelf maar wat regelen. Er kunnen in 1 week niet 20 man vrij zijn (in een normale week) want dan is er wel een erg groot probleem. Maar opzich zou een paar man geen probleem kunnen zijn.
Ik ind het een moeilijk verhaal iig.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 23:16
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Citaat:
Zo werkt het inderdaad niet je moet het zo zien altans vind ik wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als ik zeg dat er 3 man per dag vrij kunnen zijn omdat het anders organisatorisch niet me haalbaar word zijn de eerst 3 daar van verzekerd de rest moet zelf maar wat regelen. Er kunnen in 1 week niet 20 man vrij zijn (in een normale week) want dan is er wel een erg groot probleem. Maar opzich zou een paar man geen probleem kunnen zijn.
Ik ind het een moeilijk verhaal iig.
Ja ik vind het ook een lastige situatie, maar dat zei mijn andere vulploegbaas ook wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 13:30
koelieboelie
koelieboelie is offline
Ik zou me trouwens om de hele situatie niet zo druk maken, volgend jaar word je daar toch weggestuurd! En troost je maar met de gedachten dat chefs en 'vulploegbazen' enorme stumperds zijn zonder enige kwaliteiten/opleiding, en dus ook met 0,0% inzicht in goed organisatorisch (personeels) management( in hoeverre dat al mogelijk is in een supermarkt)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 14:04
Ivo
Ivo is offline
Met een goed management kun je het in een supermarkt best 1 avondje met de helft aan vulpersoneel af.
Gewoon de dag ervoor en erna even wat harder aanpoten met z'n allen (uurtje langer doorwerken, of een paar mensen die vrij willen een dag eerder/later laten meehelpen). Als ze het van te voren weten, kunnen ze daar ook met de bestellingen rekening mee houden. Voor de dag ervoor wat meer bestellen zodat alle vakken echt goed vol staan en voor de dag dat er veel afwezigen zijn alleen het echt nodige bestellen.

En er zullen vast ook nog wel mensen zijn die niet naar de lanparty gaan die normaal gesproken op maandag of donderdag vrij zijn. Die kunnen dan vast wel een avondje extra werken of ruilen.

Voor wat betreft vrij vragen: Je baas hoeft niet te weten waarom je vrij wil hebben. Dat is een prive-kwestie waar je baas niets mee te maken heeft en dus ook niet mee mag wegen in de afweging of je wel of geen vrij krijgt. Een werkgever mag echter wel verlof weigeren als dat in het belang van het bedrijf is (een winkel is de hele zomer open, dat kan niet als iedereen tegelijk op vakantie gaat), of een aantal dagen verplicht verlof laten opnemen omdat het bedrijf tijdelijk dicht gaat (denk in de bouw aan de bouwvak.)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 14:41
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ik zou me trouwens om de hele situatie niet zo druk maken, volgend jaar word je daar toch weggestuurd! En troost je maar met de gedachten dat chefs en 'vulploegbazen' enorme stumperds zijn zonder enige kwaliteiten/opleiding, en dus ook met 0,0% inzicht in goed organisatorisch (personeels) management( in hoeverre dat al mogelijk is in een supermarkt)
Ten eerste "volgend jaar word je daar toch weggestuurd" vind ik nogal kort door de bocht omdat dat gewoon niet bij alle filialen/supermarkten zo is.

Verder hoe jij praat over het niveau van chefs/vulploegleiders ( ik vind baas zo denigrerend klinken). Ben zelf teamleider binnen Albert Heijn en ik denk dat ik voor meer mensen praat als veel van deze groep nog gewoon studeren en deze functie naast hun studie doen. Zelfs het lagere kader in sommige winkels is dus gewoon student. Dus geen opleiding? Jij werkt blijkbaar niet bij een supermarkt of hebt er nooit gewerkt? en zo wel heb je blijkbaar daar een trauma aan over gehouden, omdat er bij jou blijkbaar geen gezellig sfeer hing. Onze 4 teamleiders verkoopklaar (vulploegen vers en houdbaar) doen respectievelijk MBO ICT (afgerond, doorstromen naar HBO), HBO accountancy, HBO geschiedenis, WO psychologie. Dus om te zeggen dat deze personen geen kwaliteiten/opleiding hebben is echt een misverstand die je maakt.
Als ik je meer moet uitleggen hoor ik het wel.

Citaat:
Met een goed management kun je het in een supermarkt best 1 avondje met de helft aan vulpersoneel af.
Gewoon de dag ervoor en erna even wat harder aanpoten met z'n allen (uurtje langer doorwerken, of een paar mensen die vrij willen een dag eerder/later laten meehelpen). Als ze het van te voren weten, kunnen ze daar ook met de bestellingen rekening mee houden. Voor de dag ervoor wat meer bestellen zodat alle vakken echt goed vol staan en voor de dag dat er veel afwezigen zijn alleen het echt nodige bestellen.

En er zullen vast ook nog wel mensen zijn die niet naar de lanparty gaan die normaal gesproken op maandag of donderdag vrij zijn. Die kunnen dan vast wel een avondje extra werken of ruilen.

Voor wat betreft vrij vragen: Je baas hoeft niet te weten waarom je vrij wil hebben. Dat is een prive-kwestie waar je baas niets mee te maken heeft en dus ook niet mee mag wegen in de afweging of je wel of geen vrij krijgt. Een werkgever mag echter wel verlof weigeren als dat in het belang van het bedrijf is (een winkel is de hele zomer open, dat kan niet als iedereen tegelijk op vakantie gaat), of een aantal dagen verplicht verlof laten opnemen omdat het bedrijf tijdelijk dicht gaat (denk in de bouw aan de bouwvak.)
Bij ons kan je dus niet eerder of later bestellen doordat we en zeer goed systeem hebben dat besteld op het moment dat het nodig is.
Door goed te plannen en mensen extra te vragen kom je over het algemeen al een heel eind. Ik heb voor mezelf de regel 3 man op me afdeling tegelijk kan, meer word lastig. Als ik bezettingstechnisch kijk kan er niemand vrij zijn omdat we met onderbezetting draaien maar daar heb zelfs ik niks mee te maken als ik vrij wil zijn. Dus andere ook niet.
Ik ben echter wel van mening dat je ver vrij vragen niet zo moeilijk moet doen, zeker als je t broert bent hogere contracten dan 0-uren te geven dan kan je mensen niet eens verplichten er echt te zijn tenzij je het afgesproken hebt. Dat is het nadeel van een 0-uren contract en worden die bij ons zelden tot nooit gegeven.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2008, 15:34
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ik zou me trouwens om de hele situatie niet zo druk maken, volgend jaar word je daar toch weggestuurd! En troost je maar met de gedachten dat chefs en 'vulploegbazen' enorme stumperds zijn zonder enige kwaliteiten/opleiding, en dus ook met 0,0% inzicht in goed organisatorisch (personeels) management( in hoeverre dat al mogelijk is in een supermarkt)
Wat ikbenschipper1 zegt, eigenlijk. Mensen doen het ernaast.


Daarbij is een groot deel van de vulploegers lui en hebben ze altijd wat te zeiken. Willen vrij omdat ze zoveel schoolwerk hebben. Krijgen ze 't niet, is de chef een klootzak. Als ik dan vraag hoe 't komt dat ze zoveel schoolwerk hebben komt dat doordat ze zelf niet hebben bijgewerkt en nu alles op 't laatste moment moet. Zomaar een voorbeeld.
Er zitten er altijd wat bij die om de haverklap voor vanalles vrij willen hebben. Ze willen niet werken.

Natuurlijk is niet iedereen zo, maar een boel zijn wel gemakzuchtig. Geloof me, als leidinggevende móet je dan op een gegeven moment wel wat 'strenger' worden om 't zo maar te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 16:09
Ivo
Ivo is offline
Onzin dat je niet eerder zou kunnen bestellen. Je kan altijd handmatig nog een bestelling doen. Zonder dat het systeem daardoor in de war raakt. Het systeem ziet die extra bestelling ook, en houdt daar bij de volgende automatische bestelling dan als het goed is rekening mee (zodat de eerstvolgende automatische bestelling wordt overgeslagen voor de handmatig bestelde producten).
Zo niet, dan is het systeem niet zo geavanceerd als jij beweert, maar daar kun je dan zelf verder ook niets aan doen.
Dit gebeurd vlak voor kerst ook bij de meeste supers met allerlei standaard kerstdiner en kerstontbijt producten die rond kerst 5 keer zo veel worden verkocht als in een normale week.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 17:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Onzin dat je niet eerder zou kunnen bestellen. Je kan altijd handmatig nog een bestelling doen. Zonder dat het systeem daardoor in de war raakt. Het systeem ziet die extra bestelling ook, en houdt daar bij de volgende automatische bestelling dan als het goed is rekening mee (zodat de eerstvolgende automatische bestelling wordt overgeslagen voor de handmatig bestelde producten).
Zo niet, dan is het systeem niet zo geavanceerd als jij beweert, maar daar kun je dan zelf verder ook niets aan doen.
Dit gebeurd vlak voor kerst ook bij de meeste supers met allerlei standaard kerstdiner en kerstontbijt producten die rond kerst 5 keer zo veel worden verkocht als in een normale week.
Lang verhaal
Jij snapt het systeem bij abert heijn duidelijk niet. Dit is wel anders dan dat van de C1000. Ik kan alles met de hand bijbestellen als ik dat wil wat we dus met klantenbestellingen doen. Jij zegt "Je kan altijd handmatig nog een bestelling doen." ik zeg daarop dat dat inderdaad kan maar ONMOGELIJK is om voor alle producten in je assortiment (bij ons 15000 producten of meer) te doen, als jij dat wil gaan doen om dan 4 man vrij te geven wens ik je veel plezier ga op kantoor zitten kom er 2 dagen niet meer af en je bent klaar! Sorry maar ik sluit me dan toch echt bij Meelfriek aan. Ik vind dat je er allemaal nogal makkelijk over praat en nodig je dan ook van harte uit om een dagje met me mee te lopen .
Bij ons is dat soort sturing dus niet mogelijk ik geloof echter dat C1000 daar wel wat achter in loopt en dat er daar nog meer met de hand besteld word misschien zou het daar dus nog wel kunnen.
Hij houd rekening met de voorraad, met kerst word er niks bijbesteld door ons. Het systeem ziet dat het kerst is en weet welke producten extra hard zullen lopen. Klaar is kees, alleen nog hopen dat het op voorraad is, echt dat scheelt een hoop werk. Ik heb vroeger met de hand bijbestellingen moeten doen en dat was rond kerst de hele winkel en iedere dag de actie's (dat viel wel mee). Maar mer kerst was het echt geen doen was je gewoon met 3 man 2 a 3 uur bezig en dan deed je nog niet eens alles.
Lang even de wereld van de supermarkt waar een ieder zijn boodschappen doet maar waar ook een heel logistiek systeem achter zit wat vaak vergeten word, waardoor sommige dingen gewoon niet kunnen.
Hoe het systeem verder werkt laat ik achterwegen want dan betitel je het misschien weer als onzin. Je weet niet hoe het werkt en een goede uitleg gaat verder dan 1 A4tje maar misschien snap je het iets beter. Handmatig bestellen kost veel tijd daarom is Albert Heijn er al 4 jaar geleden mee gestopt om zo meer tijd aan de klant te besteden.

Goede voorraad = bestellen = colli binnen krijgen

Bijbestellen = bestellen = colli binnen krijgen = te vol vak = restant = meer tijd = meer kosten = hogere prijzen

Zo kan ik nog lang doorgaan maar ik dwaal af van het onderwerp

Samenvatting:
Het kan maar kost zoveel tijd dat het niet wenselijk is om dat in de hele winkel te doen.

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!

Laatst gewijzigd op 09-01-2008 om 17:47. Reden: aanpassingen gedaan
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 17:49
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Wat ikbenschipper1 zegt, eigenlijk. Mensen doen het ernaast.


Daarbij is een groot deel van de vulploegers lui en hebben ze altijd wat te zeiken. Willen vrij omdat ze zoveel schoolwerk hebben. Krijgen ze 't niet, is de chef een klootzak. Als ik dan vraag hoe 't komt dat ze zoveel schoolwerk hebben komt dat doordat ze zelf niet hebben bijgewerkt en nu alles op 't laatste moment moet. Zomaar een voorbeeld.
Er zitten er altijd wat bij die om de haverklap voor vanalles vrij willen hebben. Ze willen niet werken.

Natuurlijk is niet iedereen zo, maar een boel zijn wel gemakzuchtig. Geloof me, als leidinggevende móet je dan op een gegeven moment wel wat 'strenger' worden om 't zo maar te zeggen.
Zoals regel : minimaal 2 weken van te voren vrij vragen anders krijg je het zowiezo niet en heb je zelf vervanging te regelen ( ik draai wel een lijst met telefoonnummers voor je uit)

En als je je daar aan houd ben ik niet de broertste dat je het in 95% van de gevallen krijgt. December is dan weer een uitzondering.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ten eerste "volgend jaar word je daar toch weggestuurd" vind ik nogal kort door de bocht omdat dat gewoon niet bij alle filialen/supermarkten zo is.

Verder hoe jij praat over het niveau van chefs/vulploegleiders ( ik vind baas zo denigrerend klinken). Ben zelf teamleider binnen Albert Heijn en ik denk dat ik voor meer mensen praat als veel van deze groep nog gewoon studeren en deze functie naast hun studie doen. Zelfs het lagere kader in sommige winkels is dus gewoon student. Dus geen opleiding? Jij werkt blijkbaar niet bij een supermarkt of hebt er nooit gewerkt? en zo wel heb je blijkbaar daar een trauma aan over gehouden, omdat er bij jou blijkbaar geen gezellig sfeer hing. Onze 4 teamleiders verkoopklaar (vulploegen vers en houdbaar) doen respectievelijk MBO ICT (afgerond, doorstromen naar HBO), HBO accountancy, HBO geschiedenis, WO psychologie. Dus om te zeggen dat deze personen geen kwaliteiten/opleiding hebben is echt een misverstand die je maakt.
Als ik je meer moet uitleggen hoor ik het wel.
Echt bijzonder is het dan toch niet als je zulk werk er als simpele student bij kan doen? Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet denigrerend. Mijn eigen bijbaantje is ook iets wat elke simpele ziel kan als je die even inwerkt. Maar om nou te zeggen: goh goh, wat een baan als je dat bereikt hebt.. Nou nee. Op zich prima als dat is wat je wil, want winkelchefs moeten er ook zijn, maar juist dat soort types zijn dan vaak de types die dan lopen te pochen dat ze 'wel chef zijn'

@TS: In principe doet de reden er niet toe, maar aangezien jullie met vijf man vrij willen, zou ik hem het toch maar uitleggen. Anders hebben de laatsten gewoon pech namelijk. En ik zou geen vervelende houding aannemen, want je kan best recht hebben op dingen, maar hij is wel de vent die over jouw uren gaat. En je wil ná die party toch ook nog welkom zijn..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 19:44
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Ten eerste "volgend jaar word je daar toch weggestuurd" vind ik nogal kort door de bocht omdat dat gewoon niet bij alle filialen/supermarkten zo is.

Verder hoe jij praat over het niveau van chefs/vulploegleiders ( ik vind baas zo denigrerend klinken). Ben zelf teamleider binnen Albert Heijn en ik denk dat ik voor meer mensen praat als veel van deze groep nog gewoon studeren en deze functie naast hun studie doen. Zelfs het lagere kader in sommige winkels is dus gewoon student. Dus geen opleiding? Jij werkt blijkbaar niet bij een supermarkt of hebt er nooit gewerkt? en zo wel heb je blijkbaar daar een trauma aan over gehouden, omdat er bij jou blijkbaar geen gezellig sfeer hing. Onze 4 teamleiders verkoopklaar (vulploegen vers en houdbaar) doen respectievelijk MBO ICT (afgerond, doorstromen naar HBO), HBO accountancy, HBO geschiedenis, WO psychologie. Dus om te zeggen dat deze personen geen kwaliteiten/opleiding hebben is echt een misverstand die je maakt.
Als ik je meer moet uitleggen hoor ik het wel.
Ach man wat een kletskoek. Welke skills heb je nou nodig om vulploegleider te zijn. Jongetjes van 15 aansturen dat ze vakken vullen, en monnikenwerk uitvoeren wat 'oeh bestellen' wordt genoemd. Het zijn dan ook vaak de studenten, no offence to you, die nou niet echt het best onwikkeld zijn. Of gewoon zo als het hoort, MBO'ers of middelbare scholieren op een hoger niveau.
Maar dat is ook volstrekt logisch! Het hele HRM/personeelsbeleid van de supermarktbranche is vanuit de bedrijfs-ECONOMISCHE optiek bepaald! Effectiviteit en efficiëntie spelen de belangrijkste rol. Het is triest, maar de markt eist dit helaas. De supermarkten kunnen dan ook niet de schuld krijgen..

Nou goed, naar mijn mening hoor je als HBO of WO student relevante werkervaring op niveau op te doen. Een supermarkt is gewoon te beperkt om je als hoger onderwijs student te ontwikkelen!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 19:45
koelieboelie
koelieboelie is offline
Ik heb trouwens recht van spreken, heb van m,n 15e tot 17e in een supermarkt gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 09:23
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Echt bijzonder is het dan toch niet als je zulk werk er als simpele student bij kan doen? Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet denigrerend. Mijn eigen bijbaantje is ook iets wat elke simpele ziel kan als je die even inwerkt. Maar om nou te zeggen: goh goh, wat een baan als je dat bereikt hebt.. Nou nee. Op zich prima als dat is wat je wil, want winkelchefs moeten er ook zijn, maar juist dat soort types zijn dan vaak de types die dan lopen te pochen dat ze 'wel chef zijn'

@TS: In principe doet de reden er niet toe, maar aangezien jullie met vijf man vrij willen, zou ik hem het toch maar uitleggen. Anders hebben de laatsten gewoon pech namelijk. En ik zou geen vervelende houding aannemen, want je kan best recht hebben op dingen, maar hij is wel de vent die over jouw uren gaat. En je wil ná die party toch ook nog welkom zijn..
Tja voor mij is HBO ook niet echt bijzonder als je ooit VWO deed maar vanwege me talen HAVO bent gaan doen, dus ja zelfs een zware economie studie (zoals acountancy staat omschreven) lukt in combinatie ermee.
Tja ik begrijp wat je bedoeld met van "ik ben wel teamleider hoor" of dat soort dingen. Ik probeer mezelf altijd weg te cijfer, ik krijg de complimentjes dat het er goed uit ziet. Niet IK deed het maar de jongens in de vulploeg. Dus dat geef je door aan hun. Ik ben aanwezig maar ik ben zoveel mogelijk van " ik ben niet meer dan jullie er word alleen meer van me verwacht" wat een bepaalde manier van respect afdwingt zonder de big boss uit te hangen.
Alleen als ik hetgeen ik nu doe niet had gedaan had ik er waarschijnlijk niet meer gezeten puur omdat het me dan te saai zou zijn geweest, nu heb ik een leuke afwisseling in me werk.

Citaat:
Ach man wat een kletskoek. Welke skills heb je nou nodig om vulploegleider te zijn. Jongetjes van 15 aansturen dat ze vakken vullen, en monnikenwerk uitvoeren wat 'oeh bestellen' wordt genoemd. Het zijn dan ook vaak de studenten, no offence to you, die nou niet echt het best onwikkeld zijn. Of gewoon zo als het hoort, MBO'ers of middelbare scholieren op een hoger niveau.
Maar dat is ook volstrekt logisch! Het hele HRM/personeelsbeleid van de supermarktbranche is vanuit de bedrijfs-ECONOMISCHE optiek bepaald! Effectiviteit en efficiëntie spelen de belangrijkste rol. Het is triest, maar de markt eist dit helaas. De supermarkten kunnen dan ook niet de schuld krijgen..

Nou goed, naar mijn mening hoor je als HBO of WO student relevante werkervaring op niveau op te doen. Een supermarkt is gewoon te beperkt om je als hoger onderwijs student te ontwikkelen!
Tja als jij vind dat je als HBO of WO student relevante werkeraring moet opdoen denken we daar toch beide anders over. Verder kan iets dergelijks wel degelijk relevant zijn. In toekomstige banen zul je zo nodig ook leiding moeten geven en moeten kunnen plannen het zijn in jou ogen misschien skills die je dan wel leert maar bedrijven kijken toch echt wel naar andere kwaliteiten dan alleen naar relevante werkervaring. En tuurlijk blijft het een feit dat ik er 7 jaar werk met veel plezier en dat als je ergens met plezier werkt je er automatisch langer blijft hangen dan je ooit had gedacht. Plezier in je werk moet er natuurlijk ook zijn. Ik vind jou verhaal in ieder geval nogal kort door de bocht en op lucht gebasseerd. Jij zegt dat je als vulploegleider geen kwalitieten hebt ik zeg van wle en dan vraag je wat voor kwaliteiten je nodig hebt, daar gaat het niet om het gaat er om dat je ze volgens jou niet hebt en ik van mening ben dat dat niet zo is.

Dat jij van mening bent dat vulploegleiders, teamleiders, ASM's, SM's of wie dan ook die leiding geeft in een supermarkt onbegripvolle eikels zijn ben ik dat iig voor mijn filiaal niet met je eens. Goed wij zitten met 20 man na werk in de kroeg of gaan de stad in or whatever.

Verder begrijp je niet of wil je het niet begrijpen, dat er bij het werk van een teamleider meer komt kijken an alleen en vulploeg aansturen. En monnikenwerk uitvoeren? Tja als je ergens lang zit word zowiezo alles monnikenwerk he.
Ik hoop overigens dat je tijd in de supermarkt beter was dan dat je hier een ieder doet denken.

Goed eruit komen doen we toch niet en we helpen de TS er v erder ook niet mee met deze discussie dus maar weer ontopic.


Ontopic: Zoals koelie zegt praat er goed met hem over zodat hij het begrijpt. En probeer wat collega's te vinden die eventueel extra willen werken maakt het voor hem ook weer makkelijker
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 16:49
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
@Meelfriek: Ik snap je punt. Merk het zelf ook op het werk. Gasten daar hebben nog nooit van collegialiteit gehoord, proberen alles maar aan anderen over te laten. Hier kan je natuurlijk lang en gelukkig over discussieren, maar je baas kan je daar moeilijk op beoordelen. En dan heb ik het over als je je afgesproken uren gewoon werkt en daarbij ben je nog niet verplicht om meer uren aan te nemen. Daarbij heb je ook het recht om vrij te krijgen en daar ging dit topic/mijn vraag ook over

Ik wil jullie zeer bedanken voor de reacties, het probleem is immers opgelost, ik ben namelijk ontslagen. Vrij Ironisch, voor diegene die geintresseerd zijn: voor een kapotte fles cola waar ik aan het drinken was. Heb het ook toegegeven en gaf ze geen ongelijk, als ze denken dat ze me daarvoor moeten ontslaan moeten ze dat maar doen, ik kon immers nooit extra werken vanwege ander werk en ik word dit jaar 20. Mooie kans voor mijn vulploegleider om mij te ontslaan want hey, er ligt nog een stapel sollicitatie brieven klaar waarvan er vast goedkopere medewerkers bijzitten!

Mijn eigen mening erover, tja, ik wilde eerst teruggaan waar dat op sloeg want de vulploegbaas heeft het zelf jaar geleden een keer gedaan en de hele vulploeg doet het, geen excuus natuurlijk maar ze gaan me niet vertellen dat ze dan naar al die jaren nog niet weten.

Ik ga opzoek naar een ander bijbaantje
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 22:10
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
@Meelfriek: Ik snap je punt. Merk het zelf ook op het werk. Gasten daar hebben nog nooit van collegialiteit gehoord, proberen alles maar aan anderen over te laten. Hier kan je natuurlijk lang en gelukkig over discussieren, maar je baas kan je daar moeilijk op beoordelen. En dan heb ik het over als je je afgesproken uren gewoon werkt en daarbij ben je nog niet verplicht om meer uren aan te nemen. Daarbij heb je ook het recht om vrij te krijgen en daar ging dit topic/mijn vraag ook over

Ik wil jullie zeer bedanken voor de reacties, het probleem is immers opgelost, ik ben namelijk ontslagen. Vrij Ironisch, voor diegene die geintresseerd zijn: voor een kapotte fles cola waar ik aan het drinken was. Heb het ook toegegeven en gaf ze geen ongelijk, als ze denken dat ze me daarvoor moeten ontslaan moeten ze dat maar doen, ik kon immers nooit extra werken vanwege ander werk en ik word dit jaar 20. Mooie kans voor mijn vulploegleider om mij te ontslaan want hey, er ligt nog een stapel sollicitatie brieven klaar waarvan er vast goedkopere medewerkers bijzitten!

Mijn eigen mening erover, tja, ik wilde eerst teruggaan waar dat op sloeg want de vulploegbaas heeft het zelf jaar geleden een keer gedaan en de hele vulploeg doet het, geen excuus natuurlijk maar ze gaan me niet vertellen dat ze dan naar al die jaren nog niet weten.

Ik ga opzoek naar een ander bijbaantje
wat een gezeur om een colales, oeps dat mag ik niet zeggen geef ik het slechte voorbeeld straks nog maar je zegt het zelf al hij deed hetzelf ook en vaak is het wie doet het niet effe...
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Albert Hein Topic
JCL
500 06-04-2006 09:59
Werk, Geld & Recht Hoeveel uren werk je?
Balance
48 08-08-2003 15:58
Werk, Geld & Recht konmar vs albert heijn vs c1000
filmfreak
22 26-02-2003 21:30
Werk, Geld & Recht winkel afsluiten
Balance
19 23-02-2003 23:23
Lifestyle wat heb jij aan naar je werk??
Ninnoc
95 31-12-2002 16:09
Software & Hardware Forwarding?
chatfreak2002
4 07-04-2002 13:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.