Oud 25-03-2003, 18:44
beolink
Avatar van beolink
beolink is offline
Ik wil graag de volgende stelling bespreken, ik vind dat scholen geheel vrij moeten zijn van geloof. dus geen Katholieke, Protestantse of Islamitische scholen.

Geloof is leuk voor mensen, maar dit moeten zij maar in hun eigen tijd doen.

Wanneer je een Katholieke school toestaat, moet je in principe ook een Islamitische school toestaan, en zal dit de integratie bevorderen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 18:51
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik ben het er ergens wel mee eens, alleen ondermijn je op deze manier wel een deel van onze wettelijke vrijheden. Namelijk de vrijheid van onderwijs. (vrijheid van stichting en richting)

Maar dat moet dan maar. Godsdienst is iets achterhaalds, een erfstuk uit donkere eeuwen. Tenminste zo zie ik dat, maar wie ben ik om dat voor anderen te bepalen?

...eigenlij toch wel een moeilijke kwestie dit...
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Geloof is leuk voor mensen, maar dit moeten zij maar in hun eigen tijd doen.
kijk, dat vind ik nou ook. de halve wereld zal over je heen vallen wanneer je zoiets voorstelt, maar het zal een hoop gezeik voorkomen. en scholen moeten er ook geen rekening meer mee houden wanneer iemand gelovig is. schijt, als hij/zij om een of andere religieuze reden niet mee mag doen met sport ofzo.
geloof wordt toch al te serieus genomen. die tijd is geweest.
laat iedereen die wil geloven in zijn waarde, maar ga er geen bijzondere manieren van onderwijs op instellen, dat remt toch alleen maar de integratie
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 18:56
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ze moeten idd worden afgeschaft...al die religies moeten mengen, zodat ze zien dat andermans geloof niet slechter is ofsow, en dat wij heidenen geen vieze trollen zijn die hand in hand met de duivel rondjes dansen.

Naast onze school zit de Trister oid, en veel van die kinderen zijn door hun ouders gedwongen daar te zitten...en zulk soort scholen vind ik zó eng...al die brave kindertjes die geen enkel besef hebben hoe goor deze wereld wel niet is....als ik geen 'hekel' zou hebben aan alle religies, zou ik medelijden met ze hebben....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:04
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Ik zou het ermee eens zijn als de suggestie luidde: 'religieuze scholen moeten particuliere instanties worden; alleen 'neutrale' scholen, enkel en alleen gefocust om leerlingen objectieve danwel opvoedkundige informatie en vaardigheden bij te brengen, mogen subsidie van de staat verwachten (waardoor ze natuurlijk ook non-profit zullen moeten worden).'

Dat zou concreet inhouden dat mensen die hun kind religieus willen onderwijzen, daar iets meer voor over moeten hebben. Aan de andere kant, echter, betekend het ook dat deze scholen gerechtvaardigd kunnen selecteren uit het leerlingenaanbod, wat de integratie misschien niet ten goede komt, maar afin, daar betalen die mensen dan ook voor.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?

Laatst gewijzigd op 25-03-2003 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 20:21
Bella_De_Koe
Bella_De_Koe is offline
kben het er volkomen mee eens. En wel om de simpele reden dat ik op een katholieke school zit, als non-believer, een groot deel van de leraren en andere leerlingen er net zo over denken , EN omdat -alhoewel we nog steeds een katholieke school zijn- Moslims vrijaf krijgen voor het suikerfeest en hetzelfde voor Joodse feestdagen enzo. Persoonlijk vind ik dit pure discriminatie, sinds we een katholieke school zijn. Ik vind hetn iet meer dan normaal dat Moslims en Joden (en al de andere natuurlijk ook) vrijaf krijgen om hun feestdagen te vieren, maar dan vind ik het wel onaanvaardabaar dat we nog steeds als katholieke school door de maatschappij heen willen gaan.
__________________
I love you all, but you're all F*CKING mad
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:00
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
ik ben t hier helemaal mee eens,

kijk je mag van mij best een geloof hebben, heb ik helemaal geen problemen mee, maar op zon manier ga je onderscheid maken tussen en mensen en zo ontstaat er een kloof en dat moet niet verder bevorderd worden vind ik
doe t idd maar gewoon in je vrije tijd, is beter vind ik dan he

xdelal
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:03
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik heb ook dat gevoel dat religie "echt iets van vroeger" is...ik ben alleen bang dat zo'n 5 miljard mensen dat niet met ons eens zijn

Wat die scholen betreft, ben ik opzich wel voor, maar heb ik zoiets van "och, laat ze, als ze dat nou leuk vinden...".
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:09
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Geloof is een deel van filosofie, en filosofie betrekt zich op het leven. Onder dat leven valt ook school/onderwijs. Echter ben ik wel van mening dat het onderwijs zo gegeven moet worden, dat alle geloven (dwz de geloven die passen binnen onze wetten) uitgeoefend kunnen worden. Vooral een vrijlating dus.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 23:29
poesiefox
poesiefox is offline
In 1919 wilden de SDAP en de liberalen algemeen kiesrecht, en de confessionelen wilden gelijke behandeling van het openbaar en het confessioneel onderwijs.(Lees: evenveel geld).

Geen van de partijen had een meerderheid in de Kamer, dus hebben ze het op een akkoordje gegooid. Zij zouden voor elkaars plannen stemmen.

Aldus geschiedde, en daarom mag nu iedereen stemmen en krijgen confessionele scholen tot op de cent evenveel staatssteun als de openbare.

En daarom is die vrijheid van onderwijs zo'n heilig huisje in de politiek.

Het is schandalig, als je je kind wilt wijsmaken dat er zoiets is als een God, dan mag je dat fijn thuis in je eigen tijd doen, is mijn mening. School is om te leren lezen en schrijven.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 00:04
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 25-03-2003 @ 23:29:
In 1919 wilden de SDAP en de liberalen algemeen kiesrecht, en de confessionelen wilden gelijke behandeling van het openbaar en het confessioneel onderwijs.(Lees: evenveel geld).

Geen van de partijen had een meerderheid in de Kamer, dus hebben ze het op een akkoordje gegooid. Zij zouden voor elkaars plannen stemmen.

Aldus geschiedde, en daarom mag nu iedereen stemmen en krijgen confessionele scholen tot op de cent evenveel staatssteun als de openbare.

En daarom is die vrijheid van onderwijs zo'n heilig huisje in de politiek.

Het is schandalig, als je je kind wilt wijsmaken dat er zoiets is als een God, dan mag je dat fijn thuis in je eigen tijd doen, is mijn mening. School is om te leren lezen en schrijven.
School is om iemand de maatschappij in te loodsen, lieve schat. Zorgen dat mensen niet reddeloos verloren het leven ingaan, hun eigen kostje kunnen verdienen, en uiteindelijk iets kunnen bijdragen en vervolgens een nieuwe generatie op de aardbol zetten, wanneer dit proces herhaalt wordt. Je kunt mensen alle kennis bijbrengen die je wilt, dat naslagboekje kun je thuislaten als je op sollicitatiegesprek gaat.

Aangezien onze samenleving het directe resultaat is van eeuwenlange christelijke overheersing, is het niet meer dan logisch dat er christelijke scholen zijn die kinderen, met een religieuze ondertoon, op het leven voorbereiden. Zoals ik al zei, dit mag nooit of te nimmer verboden worden; het moet echter niet de norm meer zijn, vandaag de dag, maar een alternatief.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 10:53
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik ben voor, en wel hierom:
* Als iedereen bij elkaar in de klas komt, bevordert dat de integratie (waar begrip is, is meer tolerantie). Bovendien krijgen kinderen niet een eenzijdig geluid te horen, wat nogal eens het geval wanneer ze opgroeien in een streng gelovig gezin.

* Zo kunnen leerlingen kennismaken met meerdere religies, waardoor ze zelf een keuze kunnen maken (wanneer ze dat willen) en aangezet worden tot nadenken. Dat leidt tot een grotere algemene ontwikkeling.

*Het opgroeien tussen mensen met een andere achtergrond, vormt mijns inziens een verrijking voor het kind zelf.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:21
beolink
Avatar van beolink
beolink is offline
Ik vind het leuk om alle reacties te lezen, overwegend kan ik concluderen dat men het eens is met de stelling dat scholen gevrijwaard moeten worden van geloof.

Het probleem met prive onderwijs is, dat er ook nog zoiets bestaat als onderwijsinspectie. wanneer de islamieten een eigen school op zouden richten, dan zouden zij daar in principe kunnen verkondigen wat ze willen. Gelukkig is dat niet zo, omdat scholen onder toezicht staan. maar in het geval van islamitische scholen, zou ik pleiten voor streng toezicht. omdat hier anders ronsel praktijken plaats zouden kunnen vinden.

Financieel is het ook niet altijd even makkelijk, omdat veel scholen, aangesloten zijn bij een overkoepelend orgaan, dit orgaan is vaak verbonden aan het geloof, en heeft scholen in Nederland gesticht. deze scholen zijn daar dus afhankelijk van, en zijn ook voorzien van geloof.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:29
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Echt weer zo'n D'66 standpunt.

Normen en waarden worden het best aangeleerd op gelovige scholen, dat is nu eenmaal zo. Mensen die hun kinderen naar zo'n school willen sturen moeten die keuze hebben. Mensen die gelovig zijn moeten ook de keuze hebben kinderen naar scholen te sturen die zij willen.

Godsdienst kan best op school gegeven worden, daar is niets mis mee. Het is een onderdeel van de maatschappij en meer dan de helft van de maatschappij is gelovig volgens mij. Je kunt anders net zo goed zeggen dat Engels dan maar niet meer op school gegeven moet worden: "dat leren ze dan maar in hun vrije tijd, achter de tv", nee zo gaat dat niet.

Het is bovendien een wezenlijk punt van democratie. Mensen moeten de keuze kunnen maken tussen dit enerzijds, dat anderzijds. Het aantasten van de vrijheid op onderwijs zou een schending zijn voor de democratie.

Mensen zeggen wel dat ze nu door elkaar zitten, verspreid, er ontstaan geen moslimscholen, maar mensen kiezen daar zelf voor ten eerste. Ten tweede zie ik in de spreiding een heel groot probleem. Als je dan moslims en grifo's door elkaar gaat mengen, dat kan NOOIT goed gaan. Dat zijn twee botsende geloven en grifo's zouden dan niet eens meer naar school mogen. Absurd klinkt het, werkelijkheid is het.

Als ouders willen dat kinderen grootgebracht worden met geloof is dat hun zaak, niet die van de regering, die kan hun die keuze niet afnemen. Laten zoals het nu is en om allochtonen onder autochtonen op scholen te verspreiden zijn er ook andere mogelijkheden!

N.B. voor de duidelijkheid, ik ben zelf NIET gelovig...
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:32
beolink
Avatar van beolink
beolink is offline
Citaat:
meelman schreef op 26-03-2003 @ 11:29:
Echt weer zo'n D'66 standpunt.
Ja je hebt goed het nieuws gevolgd, het was inderdaad Rogier van Boxtel die met dit voorstel kwam. Helaas heeft het weinig steun gevonden...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:40
horsepills
horsepills is offline
Juist, op geloof gerichte scholen direct afschaffen, alles openbaar maken en als mensen hun kinderen graag een opleiding met een religieuze grondslag willen geven, laat ze maar betalen voor de prive scholen. Onderwijs is toch niet afhankelijk van een man die 2000 jaar geleden een leer opgesteld heeft?

Ik heb jaren lang op een Christelijke school gezeten, ik heb er nooit iets van gemerkt! En als ik als Nederlander op een Islamitische school mijn onderwijs zou willen volgen, word ik geweigerd op grond van ras, dat staat haaks op de keuze van onderwijs! Schandalig!
Demolish die scholen!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:45
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 11:40:
Ik heb jaren lang op een Christelijke school gezeten, ik heb er nooit iets van gemerkt!
Wat is dan het probleem?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:46
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
beolink schreef op 26-03-2003 @ 11:32:
Ja je hebt goed het nieuws gevolgd, het was inderdaad Rogier van Boxtel die met dit voorstel kwam. Helaas heeft het weinig steun gevonden...
Hmm volgens mij is het al sinds jaar en dag iets dat leeft onder enkele mensen van de meeste partijen (behalve de christelijke). Ik ben het er mee eens dat het geven van godsdienstonderwijs geen overheidstaak is.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-03-2003, 11:50
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 26-03-2003 @ 11:46:
Hmm volgens mij is het al sinds jaar en dag iets dat leeft onder enkele mensen van de meeste partijen (behalve de christelijke). Ik ben het er mee eens dat het geven van godsdienstonderwijs geen overheidstaak is.
Waarom zouden de mensen die er behoefte aan hebben geen godsdienst onderwijs mogen volgen? Als je het niet wilt, dan doe je het niet... Godsdienst is net als levensbeschouwing, handenarbeid, engels, enzovoorts een schoolvak! Mensen moeten die keuze maken. Je kunt toch ook niet zeggen dat engels onderwijs in Nederland geen overheidstaak is? Het is de taak van de overheid om te zorgen voor democratie, voor vrijheid van onderwijs, en dus ook voor godsdienstonderwijs.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:54
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
meelman schreef op 26-03-2003 @ 11:50:
Waarom zouden de mensen die er behoefte aan hebben geen godsdienst onderwijs mogen volgen? Als je het niet wilt, dan doe je het niet... Godsdienst is net als levensbeschouwing, handenarbeid, engels, enzovoorts een schoolvak! Mensen moeten die keuze maken. Je kunt toch ook niet zeggen dat engels onderwijs in Nederland geen overheidstaak is? Het is de taak van de overheid om te zorgen voor democratie, voor vrijheid van onderwijs, en dus ook voor godsdienstonderwijs.
Zoals ik al zei, het mag wel gevolgt worden, maar het is IMHO geen staatstaak. Overigens is die keuze dikwijls niet aanwezig, als jij in brabant of limburg woont is de kans behoorlijk groot dat er geen openbare school binnen 20 kilometer te vinden is. En natuurlijk is Engels iets anders, dit is een vaardigheid die je aanleert, godsdienst onderwijs is iets waar je al dan niet in geloofd. Wel ben ik van mening dat er op alle openbare scholen onderwijs moet plaatsvinden OVER religies. Scholen met een bepaalde religie als uitgangspunt vind ik echter fout. Ook omdat je het daarmee voor kinderen moeilijker maakt om zelf objectief naar hun geloof te kijken.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:54
horsepills
horsepills is offline
Citaat:
Martian schreef op 26-03-2003 @ 11:45:
Wat is dan het probleem?
Het 'probleem' is het gemis van enig nut en noodzaak. Het kost alleen maar geld. Denk aan de koppeling van kerken, scholen en parochies, idem dito met de islamitische scholen. Als ze zo graag godsdienstig onderwijs willen volgen moeten ze dat zelf maar betalen!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:56
horsepills
horsepills is offline
Kinderen moeten breed opgevoed worden en niet met de oogkleppen van een godsdienst op!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:56
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 11:54:
Het 'probleem' is het gemis van enig nut en noodzaak. Het kost alleen maar geld. Denk aan de koppeling van kerken, scholen en parochies, idem dito met de islamitische scholen. Als ze zo graag godsdienstig onderwijs willen volgen moeten ze dat zelf maar betalen!
De helft van Nederland ziet er schijnbaar wel de noodzaak er van in en zoveel geld kost het niet hoor, ja, om die boeken te typen, boeiuh.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:58
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 11:56:
Kinderen moeten breed opgevoed worden en niet met de oogkleppen van een godsdienst op!
Waarom oogkleppen? Geloof is iets eeuwenouds en op basis van geloof doen mensen dingen. Of ze nu op school gelovig worden opgevoed of thuis, ze blijven dan die oogkleppen houden hoor. Het is echter op school zo dat ze een wat bredere basis over de godsdienst leren. De geschiedenis en dergelijke en wat ze met zo'n godsdienst doen.

Bovendien heb ik op de basisschool, een kattezieke basisschool godsdienst gehad, en daar hadden wij het over het boedhisme enzo...
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:03
horsepills
horsepills is offline
Die brede basis vindt je er meestal niet, dat is het hinderlijke..: en dat bedoel ik ook met die oogkleppen, vanuit 1 standpunt godsdienst belichten zoals dat bijvoorbeeld op Islamitische scholen gebeurd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2003, 12:05
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Geen goed woord voor de moslimscholen, laat dat duidelijk zijn, maar er ontstaan hele grote problemen als je die scholen gaat mengen met grifo-scholen hoor! Bovendien moet er inspectie komen op de godsdienstscholen, om brainwashes te voorkomen.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:09
horsepills
horsepills is offline
Wow, op dat punt zijn we het dan helemaal eens.. :-) Wat stem je?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:11
beolink
Avatar van beolink
beolink is offline
Citaat:
meelman schreef op 26-03-2003 @ 11:50:
Waarom zouden de mensen die er behoefte aan hebben geen godsdienst onderwijs mogen volgen? Als je het niet wilt, dan doe je het niet... Godsdienst is net als levensbeschouwing, handenarbeid, engels, enzovoorts een schoolvak! Mensen moeten die keuze maken. Je kunt toch ook niet zeggen dat engels onderwijs in Nederland geen overheidstaak is? Het is de taak van de overheid om te zorgen voor democratie, voor vrijheid van onderwijs, en dus ook voor godsdienstonderwijs.
Dat is dus helemaal niet waar, het gaat om de grondslag van de school, hier is zelfs de hoofdlijnennotitie op afgestemd. het is dus niet een vak, maar een ideologie in de school.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:12
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Nou, geen D'66. Op het punt van spreiding in het onderwijs, de controle op het onderwijs... zou ik uitgaan naar de LPF. De VVD, tenminste in de verkiezingscampagne, was nog tegen de controle. Ik weet het niet, ik twijfel vaak tussen LPF/VVD, want ik heb wel weer vertrouwen in de LPF... jij zal wel aan de andere kant zitten
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:13
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
beolink schreef op 26-03-2003 @ 12:11:
Dat is dus helemaal niet waar, het gaat om de grondslag van de school, hier is zelfs de hoofdlijnennotitie op afgestemd. het is dus niet een vak, maar een ideologie in de school.
Ik heb op twee basisscholen gezeten, ook op een openbare, maar we hadden voor een groot deel dezelfde boeken hoor. Ik weet trouwens niet hoe je een ideologie op een hele school kan laten doordringen, buiten de godsdienstlessen om...
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:14
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 11:56:
Kinderen moeten breed opgevoed worden en niet met de oogkleppen van een godsdienst op!
Net merkte je er nog niks van, en nou werd je ineens opgevoed met de oogkleppen van de godsdienst op?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:14
horsepills
horsepills is offline
Valt wel mee hoor, ik ben overtuigd JOVDer (Dus liberaal > VVD)! verrast :-D?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:15
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
In dat geval herhaal ik: wat is dan het probleem?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:16
horsepills
horsepills is offline
Citaat:
Martian schreef op 26-03-2003 @ 12:14:
Net merkte je er nog niks van, en nou werd je ineens opgevoed met de oogkleppen van de godsdienst op?
Ik refereer naar de Moslimscholen...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:17
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 12:14:
Valt wel mee hoor, ik ben overtuigd JOVDer (Dus liberaal > VVD)! verrast :-D?
Heel verrast, aangezien er heel veel linkse peepz zitten hier . Ik heb er eens over gedacht om bij de JOVD te gaan, als ik volgend jaar naar Tilburg ga, maar ik vrees dat mijn standpunten dan iets te LPF zijn en ik wil mijn politieke carrière niet weggooien door bij de Jonge Fortuynisten te gaan.

Maar opzich is het standpunt van afschaffing bijzonder onderwijs wel liberaal. Dus het zou VVD moeten zijn, maar als ze dit hadden gezegd, dan was het CDA meteen afgehaakt.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:17
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
meelman schreef op 26-03-2003 @ 12:05:
Geen goed woord voor de moslimscholen, laat dat duidelijk zijn, maar er ontstaan hele grote problemen als je die scholen gaat mengen met grifo-scholen hoor! Bovendien moet er inspectie komen op de godsdienstscholen, om brainwashes te voorkomen.
Inspecties zijn al vaak genoeg geweest en er bleek maar 1 van de zoveel scholen de regels niet goed na te leven. Ook vaak genoeg in t nieuws geweest.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-03-2003, 12:17
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 12:16:
Ik refereer naar de Moslimscholen...
Alsof dat op christelijke scholen niet gebeurd

Snoep kadootjes enzovoort beloven bij communie *kuch*, om maar een voorbeeld te noemen.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:17
horsepills
horsepills is offline
Niet ieder kind is zo vrij dat ze zich niet laten beinvloeden..Moet je ze daarvoor in bescherming nemen?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:17
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 26-03-2003 @ 12:17:
Inspecties zijn al vaak genoeg geweest en er bleek maar 1 van de zoveel scholen de regels niet goed na te leven. Ook vaak genoeg in t nieuws geweest.
So, what's the problem? Behouden dus dat godsdienstonderwijs.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:18
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 12:16:
Ik refereer naar de Moslimscholen...
Dus omdat er een paar moslimscholen zijn die hun kinderen naar onze maatstaven foute dingen leren, moeten alle doodgewone Protestants-christelijke en katholieke scholen, waar heel goed onderwijs gegeven wordt, afgeschaft worden?

Je argumentatie is ver onder de maat.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:21
horsepills
horsepills is offline
Je praat alleen over Moslimscholen en inspectie.. Daar ben ik voor (ook om de broedplaats voor fanatisme in het geloof tegen te gaan), maar dan moet je dus ook de Christelijke scholen checken..Dat is dan weer een normale bijkomstigheid, toch blijf ik van mening dat kinderen opgevoed moeten worden vanuit de menselijke grondgedachte, niet die van een godsdienst.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:21
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
definieer de 'menselijke grondgedachte'
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:25
horsepills
horsepills is offline
Is die te moeilijk?

Ik zeg niet: Het humanisme, maar wel dat de kinderen moeten leren ook op zichzelf te kunnen bouwen en niet alles naar hogerhand af moeten (kunnen) schuiven.
(zoals je dat dus in de Islam ziet) Geloven in jezelf, je eigen geloof samen kunnen stellen door met verscheidene religies in contact te komen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:29
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
meelman schreef op 26-03-2003 @ 12:17:
So, what's the problem? Behouden dus dat godsdienstonderwijs.
Maar je hebt er geen goed woord voor over... dan zou je toch voor afschaffing moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:29
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-03-2003 @ 12:21:
Je praat alleen over Moslimscholen en inspectie.. Daar ben ik voor (ook om de broedplaats voor fanatisme in het geloof tegen te gaan), maar dan moet je dus ook de Christelijke scholen checken..Dat is dan weer een normale bijkomstigheid, toch blijf ik van mening dat kinderen opgevoed moeten worden vanuit de menselijke grondgedachte, niet die van een godsdienst.
Dat gebeurt ook. Elke school wordt gecheckt.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:30
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Humanisme is ook een soort van religie maar dan anders.

Op de gemiddelde PC-school word doodgewoon onderwijs gegeven, en leer je misschien wel meer verantwoordelijkheidsgevoel, eerlijkheid en vriendelijkheid dan op een openbare school. Maar dat weet ik niet uit ervaring (heb op PC-school gezeten). Het enige verschil is dat je liedjes zingt enzo, en een kerstviering over Jezus hebt in plaats van de kerstman.
Op middelbare scholen is er vaak helemaal niks meer van te merken, behalve dat extreme dingen misschien eerder niet toegestaan worden. Verder wordt gewoon het normale onderwijsprogramma gevolgd, inclusief de verplichte evolutietheorie. Ik zie werkelijk het probleem niet.

Alles afschuiven op een hogere macht.... je hebt geen idee waar je over praat.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:32
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 26-03-2003 @ 12:29:
Maar je hebt er geen goed woord voor over... dan zou je toch voor afschaffing moeten zijn?
Beetje naief, vind je niet? Kijk, ik vind het fijn als ik de vrijheid heb om op een openbare school te zitten. Ik hoef niet met allerlei geloven samen te zitten. Zo kan ik het mij ook voorstellen dat gelovigen het heel fijn vinden om zelf hun school uit te kiezen.

Ik heb overigens wel goede woorden over voor het Christelijk onderwijs. Het is de basis voor bijbelse normen en waarden, zoals de Christen Unie zou zeggen. Voor moslimscholen heb ik inderdaad geen goed woord over.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:35
horsepills
horsepills is offline
Martian:

Ik weet precies waar ik over praat, aangezien ik heel veel contact heb met moslims die op die scholen zitten. Allen zeggen ze: Allah dit, Allah dat. Waarom geloven in iets waarvan het bestaan niet bewezen is? Waarom kinderen opvoeden met dingen die we ze niet kunnen bewijzen? Om ze stil te houden? Dat heet indoctrinatie vrind...Want meer heeft een godsdienst niet. Tegenwoordig althans niet. Vroeger was geloof een bindende factor binnen een gemeenschap, tegen woordig kan dat niet meer met de multiculturele samenleving...Waarom mensen tegen het lijf botsen? Uit zelfbehoud/bescherming!?

Praat zelf eens over iets nuttigs voordat je mij van kolder beschuldigd!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 13:10
Atje85
Atje85 is offline
Overigens ben ik ook voor afschaffing van moslimscholen, laat dat ff dudielijk zijn.

Ik vind echter niet dat je kunt zeggen van Allah dit en Allah dat, al die zooi wordt geleerd, terwijl er op pc scholen of katholieke of christelijk of weet ik veel wat ook godsdienstonderwijs wordt gegeven, met Jezus dit en dat. Das hetzelfde.


1 positief punt vind ik dat op al deze scholen meestal een redelijk goede interpretatie is van 'de boeken'. Ik zie dan ook geen risico voor extremisten ofzo.

Echter vind ik het totaal niet integratiebevorderend en heb ik zoiets van, als je wilt dat je kind dat allemaal leert doe dat dan in je eigen land, want daar kunnen ze dat vaak vele malen beter.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:03
TpieD
TpieD is offline
Citaat:
beolink schreef op 25-03-2003 @ 18:44:
Ik wil graag de volgende stelling bespreken, ik vind dat scholen geheel vrij moeten zijn van geloof. dus geen Katholieke, Protestantse of Islamitische scholen.
Wacht wacht wacht , laat me raden : JIJ BENT EEN LIBERAAL Op zich niet mis hé , maar er zijn (in belgië dan al) grotere partijen die katholiek gezind en niet zo zeer liberaal gezind , trouwens ik zit al men hele leven te slijten in een katholieke school en ik heb nog maar 1 kruisteken moeten maken
__________________
The mirror looks like me :-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle Stem strategisch, stem christenunie
christenunie
3 20-11-2006 15:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 02:12
Verhalen & Gedichten Boek: Islamitisch meisje doet het met Leraar
Silvia19
25 01-05-2004 17:06
Levensbeschouwing & Filosofie Naar aanleiding van NOVA: Hirschi Ali vs Said Benayad
:P
55 12-12-2003 22:37
Algemene schoolzaken Enquete Pim Fortuyn
Klaine Je
9 03-04-2002 15:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weg met moslimscholen?
mammamia
62 26-03-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.