Oud 17-12-2004, 16:21
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
waarom kun je liedjes en songteksten echt tijden onthouden en vergeet je ze bijna nooit meer.
Terwijl als je iets moet leren bijv. je dat wel vergeet en dat leren helemaal niet snel gaat
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 16:43
liner
liner is offline
Citaat:
foefighter schreef op 17-12-2004 @ 17:21 :
waarom kun je liedjes en songteksten echt tijden onthouden en vergeet je ze bijna nooit meer.
Terwijl als je iets moet leren bijv. je dat wel vergeet en dat leren helemaal niet snel gaat
haat je leren? dan verklaart dit bijna alles!
ik kan beter onthouden wat mijn vriendin bijv. zegt dan wat mijn Leraar nederlands lolt.. ... omdat ik meer van mijn vriendin hou( ( als ik een vriendin heb)
ik kan ook beter concentreren bij natuurkunde en wiskunde dan bij biologie...
en daarnaast heb ik ook meer interesse voor wiskunde dan bijv. voor engels.


concentratie, interesse, willen leren, herhalen en de manier waarop je leert spelen alle 5 een rol bij studeren.
misschien spelen andere factoren ook hier een rol ..
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:46
liner
liner is offline
Citaat:
liner schreef op 17-12-2004 @ 17:43 :
haat je leren? dan verklaart dit bijna alles!
ik kan beter onthouden wat mijn vriendin bijv. zegt dan wat mijn Leraar nederlands lolt.. ... omdat ik meer van mijn vriendin hou( ( als ik een vriendin heb)
ik kan ook beter concentreren bij natuurkunde en wiskunde dan bij biologie...
en daarnaast heb ik ook meer interesse voor wiskunde dan bijv. voor engels.


concentratie, interesse, willen leren, herhalen en de manier waarop je leert spelen alle 5 een rol bij studeren.
misschien spelen andere factoren ook hier een rol ..
motivatie ..... mag je ook hierbij betrekken
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 17:20
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
foefighter schreef op 17-12-2004 @ 17:21 :
waarom kun je liedjes en songteksten echt tijden onthouden en vergeet je ze bijna nooit meer.
Terwijl als je iets moet leren bijv. je dat wel vergeet en dat leren helemaal niet snel gaat
Komt denk ik ook door de manier van leren, liedjes en songteksten leer je meestal door heel vaak horen en zingen terwijl je dingen voor school veel minder vaak herhaalt en op een andere manier "opneemt" (zang is toch iets anders dan tekst)
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:53
puto
puto is offline
Met alles wat je doet gebruik je heel veel verschillende delen van je hersenen.
(de bekende kamertjes =) )
Met het onthouden van liedjes gebruik je meer/andere delen van je hersenen (bv. een deel voor ritme) waardoor je het beter onthoud.

Dat is wat ik denk
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 21:44
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
het is wel interessant wat iedereen denkt zijn er daar geen onderzoeken over?
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 07:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
foefighter schreef op 19-12-2004 @ 22:44 :
het is wel interessant wat iedereen denkt zijn er daar geen onderzoeken over?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 11:26
Luego
Luego is offline
Misschien, zou je het antwoord moeten zoeken in iets wat in de Middeleeuwen al bekend was

Vergeten hoe die mensen heten, maar die 'kunstenaars' die koninklijke/adellijke feesten afreisden, die vertelden daar de complete Karel ende Elegast. Uit hun hoofd.
Dat rijmt, dat loopt, daar zit ritme in.
Je onthoudt niet alleen de tekst, maar ook/vooral het ritme, zinnen volgen elkaar logisch op, en op het moment dat je een zin uitspreekt, weet je de volgende al weer.

Zal val nog wel biologie bij komen kijken, over wat waar wordt opgeslagen in je hersenen en hoe dat elkaar dan aanvult, maar de kern kun je toch met je gezonde verstand wel inzien?
Leuk onderzoekje zou wel zijn, om de interesse-theorie als bijoorzaak 'uit' te kunnen sluiten, van een volledig oninteressante geschiedenisleertekst een gedicht maken, die dan door iemand anders laten leren, en een tweede van zichzelf even goed lerende persoon de oorspronkelijke tekst laten leren.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:09
puto
puto is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 20-12-2004 @ 08:07 :
[afbeelding]
dit vind ik toch zo'n lullige opmerking, of zeg het aardig of ga het zelf voor haar opzoeken op google
maar het is wel een leuk goed bed8 plaatje..
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 16:48
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik kan juist geen liedjes onthouden. Ik kan een liedje dat ik 15 keer per dag zing , bijv. niet zonder muziek zingen. (m'n audiotieve geheugen is slecht , maar daar gaat het niet om ) Maar als ik mee zing dan weet ik opeens de tekst weer.
Dus ritme zal wel een rol spelen.

Maar bij mij is de belangrijkste geheugen steun logica.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 19:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
puto schreef op 20-12-2004 @ 18:09 :
dit vind ik toch zo'n lullige opmerking, of zeg het aardig of ga het zelf voor haar opzoeken op google
maar het is wel een leuk goed bed8 plaatje..
Voor hem.

Ik zal volgende keer wat vriendelijker zijn, mevrouw.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 10:40
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-12-2004 @ 17:48 :
Ik kan juist geen liedjes onthouden. Ik kan een liedje dat ik 15 keer per dag zing , bijv. niet zonder muziek zingen. (m'n audiotieve geheugen is slecht , maar daar gaat het niet om ) Maar als ik mee zing dan weet ik opeens de tekst weer.
Dus ritme zal wel een rol spelen.

Maar bij mij is de belangrijkste geheugen steun logica.
Ik heb dit bij songteksten. Ik ben (al zeg ik het zelf) goed in Engels en als ik een liedje luister kan ik zo ongeveer wel voorspellen welke woorden er gaan komen. Maar als ik er geen muziek bij heb heb ik geen flauw idee hoe de tekst zou gaan. Melodie kan ik overigens na 1 keer wel volledig uit mijn hoofd meedoen, en na een paar keer wel de afzonderlijke muziekpartijen. Maar die tekst ... dat lukt nooit.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 15:29
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Luego schreef op 20-12-2004 @ 12:26 :
Vergeten hoe die mensen heten, maar die 'kunstenaars' die koninklijke/adellijke feesten afreisden, die vertelden daar de complete Karel ende Elegast.
troubadours ofzow?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze: moeilijk, kunnen jullie meedenken?
iThink
12 21-05-2006 13:54
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.