Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2002, 18:40
mammamia
Avatar van mammamia
mammamia is offline
Zijn jullie het met Adelmund eens als ze het aantal moslimscholen in NL wil beperken?
Ik denk dat het een goed idee is. het bevordert integratie en prestaties van allochtonen.
__________________
Vandaag is heden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2002, 18:45
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Ook mee eens, ik denk ook dat mensen beter integreren als ze niet op aparte scholen zitten. Ik denk dat iedereen elkaar zo ook beter leert respecteren. Ik denk ook dat dit goed is voor het aanleren van de nederlandse taal.

En zo ben je ook meteen van het meeste gezeur af dat er fout onderwijs zou zijn op bepaalde scholen.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 18:53
MortuuS
MortuuS is offline
hmm ik heb dat gezien op NOVA en ben erg geschrokken..!!
Die mensen zijn gevlucht uit hun land en hopen hier een nieuwe bestaan op te bouwen, ze moeten samenleven met de mensen hier in dit land die hier al wonen dat zal zeker niet makkelijk zijn..!!
maar om dan op aparte scholen te gaan zitten dan leren ze niet met de nederlandse mensen omgaan en dat kan niet gaat gewoon tot problemen lijden maarja ik kan me zeker wel vinden in haar plan...!!!

eigenlijk wilde ik nog meer zeggen maar kan er even niet op komen ..!

nou ja anders stuur ik nog wel een keer iets

__________________
Bedenk goed wat je met je laaste ReplY doet....!!!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:02
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
mammamia schreef:
Zijn jullie het met Adelmund eens als ze het aantal moslimscholen in NL wil beperken?
Ik denk dat het een goed idee is. het bevordert integratie en prestaties van allochtonen.
Wat een ongelooflijke onzin. De moslimscholen die er zijn, zijn op een paar handen te tellen.

Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:05
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Wat een ongelooflijke onzin. De moslimscholen die er zijn, zijn op een paar handen te tellen.

Kwantiteit is geen maatstaf voor relevantie. Zoveel moordenaars lopen er niet in rond in NL, zullen we die allemaal maar laten lopen?

__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:06
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
mammamia schreef:
Zijn jullie het met Adelmund eens als ze het aantal moslimscholen in NL wil beperken?
Ik denk dat het een goed idee is. het bevordert integratie en prestaties van allochtonen.
Vraagje: hoe wil ze dat trouwens doen? Het is toch wettelijk vastgelgd dat er bijzonder onderwijs gegeven mag worden? Adelmund is natuurlijk wat in verlegenheid gebracht door haar harde uitspraken over moslimscholen en nu komt ze met dit belachelijke voorstel om haar gezichtsverlies een beetje te niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:07
MortuuS
MortuuS is offline
precies heel mooi gedaan...!!!

als die scholen die er zijn oproepen tot haat tegen de westerse samenleving en de nederlandse bevolking nou dan is het snel afgelopen.....!!!!
__________________
Bedenk goed wat je met je laaste ReplY doet....!!!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:07
Verwijderd
Ja, misschien slimmer: beperk het aantal moslims in nederland. Gaan de scholen vanzelf weg. Op die moslimsscholen gaat toch alles via de koran, en dat gebeurt hier in nderland niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:09
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ja, misschien slimmer: beperk het aantal moslims in nederland. Gaan de scholen vanzelf weg. Op die moslimsscholen gaat toch alles via de koran, en dat gebeurt hier in nderland niet.
Dit is nog een idiotere suggestie dan die van Adelmund!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:09
MortuuS
MortuuS is offline
ja precies chris alleen dat is racisties ofzo en daar gaat het hier niet over
__________________
Bedenk goed wat je met je laaste ReplY doet....!!!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:25
Verwijderd
Als er op die betreffende scholen geen Nederlands wordt gesproken moeten ze afgeschaft worden. De grootste drempel voor een succesvolle integratie is nog altijd de taal. Als op die moslimscholen in het Arabisch of wat dan ook geluld blijft worden, als het Nederlands daar altijd de tweede taal blijft, dan is dat onacceptabel. IMO is het niet willen leren van de Nederlandse taal een bewuste sabotage van de integratie en dat moet hard worden aagepakt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:45
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ja, misschien slimmer: beperk het aantal moslims in nederland. Gaan de scholen vanzelf weg. Op die moslimsscholen gaat toch alles via de koran, en dat gebeurt hier in nderland niet.
lekker dom..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:46
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Als er op die betreffende scholen geen Nederlands wordt gesproken moeten ze afgeschaft worden. De grootste drempel voor een succesvolle integratie is nog altijd de taal. Als op die moslimscholen in het Arabisch of wat dan ook geluld blijft worden, als het Nederlands daar altijd de tweede taal blijft, dan is dat onacceptabel. IMO is het niet willen leren van de Nederlandse taal een bewuste sabotage van de integratie en dat moet hard worden aagepakt.

mee eens!
ik snap niet hoe mensen t in hun hoofd halen om hun kinderen daarheen te sturen, die mensen mogen wel es wat gaan leren!

Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:36
waaromniet?
waaromniet? is offline
Wat mij betrefd worden alle scholen met religieuze achtergrond afgeschaft, en elke school openbaar. Een religieuze school staat objectiviteit in de weg.

Bovendien kunnen mensen wel zeggen "dan integereren die moslims niet", zelfde zeg ik van een streng gereformeerde school... die mensen leren toch ook geen "normale" omgangsnormen?
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:56
incognito
incognito is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Wat mij betrefd worden alle scholen met religieuze achtergrond afgeschaft, en elke school openbaar. Een religieuze school staat objectiviteit in de weg.

Bovendien kunnen mensen wel zeggen "dan integereren die moslims niet", zelfde zeg ik van een streng gereformeerde school... die mensen leren toch ook geen "normale" omgangsnormen?

hier ben ik het helemaal mee eens. Door de aanwezigheid van scholen met een religieuze achtergrond gaat de kwaliteit van het openbaar onderwijs allee nmaar omlaag. Christelijke- en moslimscholen zijn namelijk niet verplicht iedere leerling aan te nemen die zich inschrijft. Zo kunnen zij al van tevoren een schifting maken en komen alle 'domme' kinderen op een openbare school. Het zal die gasten worst wezen of je nu wel of geen Christelijke achtergrond hebt. Daardoor scoren openbare scholen altijd lager dan andere scholen bij dingen als de cito-toets. Dit is bovendien je reinste uitbuiting en misbruik van het geloof.
__________________
ik ben ik...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 22:12
MH
Avatar van MH
MH is offline
Niet meteen afschaffen. Dwz, niet de scholen sluiten die slechts de normen en waarden van de islam bijbrengen en verder het Nederlandse onderwijs aanhouden. Dat is hetzelfde als RK en PC basisscholen. Je krijgt de opvoeding die je thuis krijgt, doorgevoerd op school. Wat ik wel verkeerd vind is het standpunt van sommige orthodox-protestante scholen: oogkleppen opzetten. Op dat soort scholen weten ze zelden dat er nog andersdenkenden bestaan in ons land. Ik ken mensen die hun kinderen op zo'n school doen. Die kinderen weten zelfs na hun VWO nog niet meer van het boeddhisme dan dat het bestaat.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 08:20
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Wat mij betrefd worden alle scholen met religieuze achtergrond afgeschaft, en elke school openbaar. Een religieuze school staat objectiviteit in de weg.

Bovendien kunnen mensen wel zeggen "dan integereren die moslims niet", zelfde zeg ik van een streng gereformeerde school... die mensen leren toch ook geen "normale" omgangsnormen?
dat is dus niet helemaal waar (understatement). als je op een gereformeerde school zit kom je (meestal) gewoon uit nederland en heb je de omgangsnormen van jongs af aan meegekregen. er is maar zeer weinig verschil in die normen tussen christelijken en niet-christelijken van dezelfde leeftijdsgroep in nederland, en dat komt omdat hier altijd christelijken geweest zijn!
ik denk echter wel dat als adelmund de moslimscholen helemaal af zou willen schaffen dat ze dan, om die moslims niet over haar heen te krijgen, ook de christelijke scholen zou moeten beperken, maar dat is weer een andere discussie.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:07
skyscraper
Avatar van skyscraper
skyscraper is offline
Ik ben er wel mee eens, wanneer de moslims onder de Nederlanders komen, qua school etc is dit alleen maar een betere stap naar intergratie. Waarom zou je ze bij elkaar houden op school, laat ze met andere kinderen omgaan. Dat zorgt ook weer dat de kinderen op de niet-moslim scholen een ander en waarschijnlijk een positiever beeld krijgen op de moslims
__________________
je freakt niet
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-02-2002, 12:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
ModuM schreef:
dat is dus niet helemaal waar (understatement). als je op een gereformeerde school zit kom je (meestal) gewoon uit nederland en heb je de omgangsnormen van jongs af aan meegekregen. er is maar zeer weinig verschil in die normen tussen christelijken en niet-christelijken van dezelfde leeftijdsgroep in nederland, en dat komt omdat hier altijd christelijken geweest zijn!
ik denk echter wel dat als adelmund de moslimscholen helemaal af zou willen schaffen dat ze dan, om die moslims niet over haar heen te krijgen, ook de christelijke scholen zou moeten beperken, maar dat is weer een andere discussie.
Uhh ik wil niet lullig doen, maar er zijn toch echt compleet wereldvreemde scholen... Zwarte dit en dat, dingen altijd tot over de kniën verplicht enz. Elke dag psalm dit en zus en zo... Dan lijkt me toch óók niet "normaal".

Los van het feit dus dat het objectiviteit in de weg staat, en zoals incognito zei selectief kunnen zijn...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 13:08
Floef
Floef is offline
ReFoscholen dan maar ook afschaffen? Wel zo rechtvaardig d8 ik zo. Die lui daar worden worden al helemaal beinvloed als een reuzeolifant!
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 13:12
Floef
Floef is offline
Oh w8 dat is al gezegd. Maar ik ben het er dus echt niet mee eens dat de normen en waarden die in zulke refoscholen gehanteerd worden representatief zijn voor Nederland in z'n geheel, ja misschien Nederland van DRIE eeuwen trug...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:56
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
MH schreef:
Niet meteen afschaffen. Dwz, niet de scholen sluiten die slechts de normen en waarden van de islam bijbrengen en verder het Nederlandse onderwijs aanhouden. Dat is hetzelfde als RK en PC basisscholen. Je krijgt de opvoeding die je thuis krijgt, doorgevoerd op school.
Ik ben van mening dat school voor iedereen hetzelfde moet zijn, religieuze opvoeding moeten ze thuis maar geven of ik de kerk of moskee of wat dan ook.

School moet los staan van godsdienst, op school moet het er niet toe doen wat je geloofd. En religieuze feesten als bijvoorbeeld de communie zouden ook buiten school om geregeld moeten worden.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:57
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Vraagje: hoe wil ze dat trouwens doen? Het is toch wettelijk vastgelgd dat er bijzonder onderwijs gegeven mag worden? Adelmund is natuurlijk wat in verlegenheid gebracht door haar harde uitspraken over moslimscholen en nu komt ze met dit belachelijke voorstel om haar gezichtsverlies een beetje te niet te doen.
bijzonder onderwijs, dat vind ik prima, maar dan alleen voor kinderen die slecht kunnen leren, dove mensen, blinde mensen etc, maar bijzonder onderwijs voor het geloof lijkt me absoluut overbodig, dit veroorzaakt alleen maar een kloof tussen de geloven.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 15:03
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Wat mij betrefd worden alle scholen met religieuze achtergrond afgeschaft, en elke school openbaar. Een religieuze school staat objectiviteit in de weg.

1.blind geloof in alleen de wetenschap staat objectiviteit ook in de weg.
2.Het is toch zeker de taak van de ouders om te beslissen hoe zei hun kind willen opvoeden? dus ook naar welke school dat kind gestuurd word.
3.Ook op religieuze scholen krijg je normale vakken hoor. de religie is bijzaak, je leert er net zoveel als op een gewone school.

Bovendien kunnen mensen wel zeggen "dan integereren die moslims niet", zelfde zeg ik van een streng gereformeerde school... die mensen leren toch ook geen "normale" omgangsnormen?
normaal=subjectief.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 16:15
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
1.blind geloof in alleen de wetenschap staat objectiviteit ook in de weg.
2.Het is toch zeker de taak van de ouders om te beslissen hoe zei hun kind willen opvoeden? dus ook naar welke school dat kind gestuurd word.
3.Ook op religieuze scholen krijg je normale vakken hoor. de religie is bijzaak, je leert er net zoveel als op een gewone school.
1 Absoluut, zeg ik dan dat dat zo zou moeten zijn? Ik ben van mening dat zoveel mogelijk verschillende kanten belicht moeten worden...
2 Nee, dat is niet geheel de taak van de ouders. Ik vind dat de overheid hier een zekere bescherming aan kinderen moet bieden tegen indoctrinatie... Volgens jou redenering kan je ook stellen dat het niet erg is als we ze de nazileer bij brengen, of als we ze constant vertellen dat dit en dat slecht is, dat is toch immers de verantwoordelijkheid van de ouders?
3 Uiteraard, en niet elke school is even erg, ik heb ook op een christelijke basisschool gezeten, en daar viel het reuze mee. Wat niet wil zeggen dat bepaalde punten vanuit een bepaald oogpunt belicht werden, en dat vind ik niet eerlijk tov kinderen, die zo achtergesteld worden ten opzichte van meer objectief ingelichtte kinderen...

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
normaal=subjectief.
Ben ik met je eens... maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel, dit is wat Adelmund voor ogen had met het beperken van moslimscholen...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2002, 22:54
Egyptian
Avatar van Egyptian
Egyptian is offline

d'r zijn toch ook veel ouders die hun kind op een katholieke of protestandse school zitten omdat ze willen dat hun kind wat leerd van het geloof.

en d'r zijn ook genoeg moslim ouders die dat willen, alleen wordt er geen koran les gegeven op die scholen, dus hebben we eigen scholen. nix mis mee toch ?

of ze moeten al koran les gaan geven op nederlandse scholen, als extra vak of zo maar dat zie 'k toch niet gebeuren.
__________________
Was ik laatst bij 'n fijne rel, breekt er opeens een voetbalwedstrijd uit.***~Nachtploeg member~
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 23:16
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Egyptian schreef:
d'r zijn toch ook veel ouders die hun kind op een katholieke of protestandse school zitten omdat ze willen dat hun kind wat leerd van het geloof.

en d'r zijn ook genoeg moslim ouders die dat willen, alleen wordt er geen koran les gegeven op die scholen, dus hebben we eigen scholen. nix mis mee toch ?

of ze moeten al koran les gaan geven op nederlandse scholen, als extra vak of zo maar dat zie 'k toch niet gebeuren.
Geloofsonderwijs is geen taak van scholen, daar zijn kerken moskeen of wat dan ook voor... Ik ben wel van mening dat een diversiteit aan godsdiensten behandeld zou moeten worden op elke school, om zo dingen van zo veel mogelijk verschillende kanten leren te bekijken.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 01:33
JJzD
JJzD is offline
ik ben tegen algeheel afschaffen.

ik denk dat op islam scholen de koran dezelfde plaats moet krijgen als de bijbel op de christelijke scholen.
dit opent ook wegen naar niet islamieten om die school te bezoeken en zo voor integratie te zorgen
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 07:11
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Oneens. Probeer dat soort dingen nooit te beperken. Je kan toch ook niet een perk stellen aan t aantal moslims? of aan het aantal schlen dat er überhaupt is? mits ze zich aan de regels houden mogen ze van mij zoveel scholen openen als ze goed dunkt.
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef:
Wat een ongelooflijke onzin. De moslimscholen die er zijn, zijn op een paar handen te tellen.

en dat zijn een paar handen te veel Het onderzoek heeft in ieder geval aangetoond dat het zinvol is zulke scholen te verbieden..

Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 12:41
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Wat mij betrefd worden alle scholen met religieuze achtergrond afgeschaft, en elke school openbaar. Een religieuze school staat objectiviteit in de weg.

Bovendien kunnen mensen wel zeggen "dan integereren die moslims niet", zelfde zeg ik van een streng gereformeerde school... die mensen leren toch ook geen "normale" omgangsnormen?

goed idee, alleen vind ik de vergelijking tussen moslimscholen en griffoscholen een beetje overtrokken, maargoed....

Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:22
Verwijderd
Citaat:
autodropje schreef:
bijzonder onderwijs, dat vind ik prima, maar dan alleen voor kinderen die slecht kunnen leren, dove mensen, blinde mensen etc, maar bijzonder onderwijs voor het geloof lijkt me absoluut overbodig, dit veroorzaakt alleen maar een kloof tussen de geloven.

idd.
IEDERE school is naar mijn mening bijzonder.

Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:40
bram_05
bram_05 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Wat een ongelooflijke onzin. De moslimscholen die er zijn, zijn op een paar handen te tellen.

Heb jij 16 vigers per hand? Het zijn er namelijk 32!
__________________
I've got two(2) words for you: Keep it Real!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:53
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
bram_05 schreef:
Heb jij 16 vigers per hand? Het zijn er namelijk 32!
Dat was een understatement. Leer je nog wel op school hoop ik....
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:54
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
Citaat:
Mujahideen schreef:
Wat een ongelooflijke onzin. De moslimscholen die er zijn, zijn op een paar handen te tellen.

en dat zijn een paar handen te veel Het onderzoek heeft in ieder geval aangetoond dat het zinvol is zulke scholen te verbieden..

Welk onderzoek? Het onderzoek toonde juist het tegendeel aan.

Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:57
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Welk onderzoek? Het onderzoek toonde juist het tegendeel aan.

he, ben jij marokkaan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-02-2002, 14:58
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
bram_05 schreef:
Heb jij 16 vigers per hand? Het zijn er namelijk 32!
op een paar handen te tellen staat er, niet op 1 hand
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:58
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
autodropje schreef:
bijzonder onderwijs, dat vind ik prima, maar dan alleen voor kinderen die slecht kunnen leren, dove mensen, blinde mensen etc, maar bijzonder onderwijs voor het geloof lijkt me absoluut overbodig, dit veroorzaakt alleen maar een kloof tussen de geloven.

Dat ander is trouwens speciaal onderwijs, dacht ik. Vroeger zo'n 40 jaar gelden hadden we ook veel katholieke scholen en protestantse scholen. Moet ik nu concluderen dat de mensen die op deze scholen hebben gezeten elkaar niet kunnen verdragen? Dat zou nergens op slaan.

Bovendien vind ik dat Adelmund, als het waar is dat ze dit gezegd heeft, ook een blik zou moeten naar de christelijke, joodse en hndoeistische scholen. Lijkt me wel zo rechtvaardig.


Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:59
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
Citaat:
Mujahideen schreef:
Wat een ongelooflijke onzin. De moslimscholen die er zijn, zijn op een paar handen te tellen.

Het onderzoek heeft in ieder geval aangetoond dat het zinvol is zulke scholen te verbieden..
die toonde juist het tegendeel aan..

Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 14:59
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
Citaat:
Mujahideen schreef:
Welk onderzoek? Het onderzoek toonde juist het tegendeel aan.

he, ben jij marokkaan?
Uh, nee, zou dat moeten dan?

Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 15:06
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Uh, nee, zou dat moeten dan?

nee joh, maar welke nationalteit heb je dan?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 15:11
Mujahideen
Mujahideen is offline
Dit leek me wel representatief voor een moslimschool:

Door onze redacteur Sheila Kamerman

Staatssecretaris Adelmund heeft het islamitisch godsdienstonderwijs de oorlog verklaard. Wordt in de islam-les haat tegen het westen uitgedragen? ,,Een moslim hoort te integreren dat dragen wij uit.''

ARNHEM, 26 FEBR. De islamitische basisschool Ibn-i Sina in Arnhem, gisterochtend, kwart over elf. De meisjes van groep zeven gaan de klas uit. Zij gaan gymmen. De jongens blijven zitten, zij krijgen godsdienstles. 's Middags is het andersom. Godsdienstleraar Bahaeddin Budak zwart pak, wit hemd, korte, zwarte baard begint de les met de koran. Zangerig leest hij voor. Na elke regel zingen dertien jongensstemmen hem na.
Daarna vertelt Budak over de vlucht van de profeet Mohammed en zijn volgelingen uit Mekka naar Medina in 622. De moslims moesten vluchten omdat ze geloofden dat Allah één was en Mohammed zijn boodschapper. Budak verheft zijn stem: ,,Alleen dáárom werden ze in Mekka vervolgd, gemarteld en vermoord.'' Hij loopt tussen de rijen tafeltjes door. De jongens luisteren stil. In Medina was het beter, zegt Budak: ,,In Medina woonden behalve moslims ook afgodsaanbidders, joden en een beetje christenen. Zij spraken af dat ze elkaar met rust zouden laten, iedereen mocht volgens de regels van de eigen religie leven. Samen zouden ze zich verdedigen tegenover de vijand.''

Binnenkort kan Budak een onderwijsinspecteur aan de deur van zijn klas verwachten. Vorige week kwam de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) met een verslag van zijn onderzoek naar islamitische basisscholen die banden zouden onderhouden met radicale islamitische groeperingen. Een paar dagen eerder had staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) al opschudding veroorzaakt door in het tv-programma Nova te verklaren ,,dat type onderwijs'' te háten. Volgens het BVD-rapport zouden op zeven van de 32 scholen radicale islamieten rondlopen die een belemmering vormen voor de integratie. Op Ibn-i Sina zijn die er niet, zegt Budak (34). ,,Een moslim hoort per definitie geďntegreerd te zijn in de plaats waar hij woont. Dát dragen wij hier op school uit.''

Wel wil de Ibn-i Sina-school de kinderen leren zich als moslim te gedragen en volgens de religie te leven. Elk kind dat zich op school aanmeldt, krijgt een boekje met de Aglaaq, de schoolregels. Honderden gedragsregels. Algemene regels zoals: 'Ik ben behulpzaam' en 'Ik moedig iedereen aan het goede te doen'. Maar ook specifieke, voor gedrag tijdens de les, op de gang, op de wc, tijdens het eten en tijdens het niezen. 'Ik doe mijn hand of doek voor mijn mond tijdens het niezen. Na het niezen zeg ik: Al-hamdoe liellah.'

De meisjes op de Ibn-i Sina moeten volgens de Aglaaq een hoofddoekje dragen, maar niet iedereen doet dat. Budak: ,,Ik zeg tegen de meisjes dat een hoofddoek verplicht is. Maar we dwingen ze niet. Dat heeft geen zin, dat roept alleen maar aversie op.'' Het zou best kunnen, zegt Budak, dat op andere islamitische basisscholen de regels strenger zijn. ,,Op de ene openbare school zijn de regels ook strenger dan op de andere.''

Budak zal de inspecteur niet in zijn les toelaten, zegt hij. Niet dat hij iets te verbergen heeft, helemaal niet. Maar hij vindt het ,,absurd'' dat de godsdienstles op álle islamitische basisscholen geďnspecteerd moet worden, als er maar op een paar scholen mogelijk iets niet deugt. ,,Als op een katholieke school een leraar pedofiel blijkt te zijn, worden toch ook niet álle katholieke basisscholen gecontroleerd?''

Lerares Myra Verhoeven drinkt thee in de pauze met twee collega's. Ze moest na de berichtgeving van vorige week nog vaker dan anders uitleggen waarom ze als Nederlandse op een islamitische basisschool werkt. ,,Maar dat ben ik gewend. De vooroordelen zijn groot. Iedereen denkt dat ik hier met een hoofddoek en een lange rok rondloop.''

,,Of ze vragen, spreken jullie dan gewoon Nederlands'', zegt lerares Régine Houwers. ,,Nou, ík spreek geen Arabisch hoor.''

,,En dat je de hele tijd bezig bent met islam-dingen, zegt haar collega Iris de Bildt. ,,Maar daar is helemaal geen tijd voor. We hebben gewone lessen. Rekenen, taal, geschiedenis, net als overal.''

,,We openen de dag alleen met een gebed, een soort onzevader zeg maar, de eh...'', zegt Myra. ,,El Fathia'', zegt Iris.

Een groepje kinderen komt joelend binnen. ,,Hééé'', roept Iris, ,,kan dat wat stiller?'' Muisstil lopen de kinderen verder.

Even later loopt groep 4 door de gang, op weg naar de schoolfotograaf in hetzelfde gebouw, twee-aan-twee in de rij.

De Ibn-i Sina-school is strenger dan de andere, niet-islamitische basisscholen die ze kent, zegt Myra. ,,De lessen zijn heel gestructureerd, zoals dertig jaar geleden op Nederlandse scholen. De leraar is echt nog een autoriteit. Ordeproblemen komen hier nauwelijks voor.''

,,Dat is prettig lesgeven'', zegt Iris. ,,Je bent er om de kinderen wat te leren. Dat gaat veel makkelijker als de klas rustig is.''

,,De ouders vinden het prima als je streng bent voor de kinderen'', zegt Myra. ,,Ze zijn zelf thuis ook streng. Een vriendin van mij die op een openbare school lesgeeft, vertelt wel over ouders die kwaad binnenstappen als zij hun kinderen te hard heeft aangepakt. Onze ouders vinden dat de kinderen respect moeten hebben voor ouderen, en zeker voor de leraar.''

Hülya Dinc, Mustafa Islam Bal en Ishak Oztürk zitten in groep 8. Ishak zit op een islamitische school, zegt hij, om meer te leren over zijn geloof. ,,Het is handig dat we hier allemaal hetzelfde geloven, dan hoef je niets uit te leggen als we gaan bidden of zo.''

Volgend jaar gaan ze naar een niet-islamitische middelbare school. Hülya ziet er een beetje tegenop. ,,Dan kan ik mijn hoofddoek niet afdoen bij gym, want daar gymen jongens en meisjes samen. Ik ben bang dat ze me dan gaan pesten. Dat deden ze ook bij mijn nichtje.''

Ze denkt even na. ,,Ik zal wel uitleggen waarom ik anders ben. Dat deed ik ook toen ik met mijn buurmeisje aan het spelen was en we moesten bidden. Ik zei, dat moet van ons geloof. Dat snapte ze.''

Mustafa weet niet hoe het op een niet-islamitische school zal zijn. ,,Ik heb alleen vriendjes die ook moslim zijn. Gelukkig ga ik samen met een vriend van deze school.''

,,Ik heb wel een niet-moslimvriend'', zegt Ishak, ,,Die woont bij mij in de straat. En die is best aardig.''

NRC, 26 februari 2002
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 15:12
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
nee joh, maar welke nationalteit heb je dan?

Nederlandse nationaliteit.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 15:24
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Nederlandse nationaliteit.
je bent toch allochtoon of niet?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 20:11
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
je bent toch allochtoon of niet?

Niet dat ik weet. Ik ben toch echt een rasechte nederlander, nou ik lieg een beetje, mijn opa schijnt uit Duitsland te komen, maar ik ben wat de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog zeiden, een echte Arier te noemen. Ik heb een Germaans uiterlijk, 1,80 lang, blond haar, blauwe ogen (het lijkt wel een contactadvertentie) en de rest van mijn familie ziet er ongeveer net zo precies uit, dus niks tweede generatie.


Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 20:16
bram_05
bram_05 is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
op een paar handen te tellen staat er, niet op 1 hand

als we tog gaan mierenneuken, een paar = 2 (een paar schoenen)
__________________
I've got two(2) words for you: Keep it Real!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 21:00
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
en nu weer ontopic ofzo?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:16
Jaan-e-nassaar
Jaan-e-nassaar is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
nee joh, maar welke nationalteit heb je dan?
Ja leuk, laten we een topic openen met allemaal vragen zoals:" wat is jouw nationaliteit?", "waar kom jij vandaan?" of "wanneer gaan jullie weer terug?"

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:26
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Jaan-e-nassaar schreef:
Ja leuk, laten we een topic openen met allemaal vragen zoals:" wat is jouw nationaliteit?", "waar kom jij vandaan?" of "wanneer gaan jullie weer terug?"

...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 19:18
Kimmygirl00
Kimmygirl00 is offline
Moslimsscholen zijn ongeveer net als Christelijke scholen. Alleen wordt er op de moslimscholen ook gebeden, en ze zetten vooral niet aan tot discriminatie of haat!

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Handweigerende docent krijgt ongelijk
Love & Peace
109 18-05-2009 14:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder discussiewaarde a la "tiswah"
Gatara
500 10-10-2004 14:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ayaan Hirsi Ali begint met zomeroffensief?
Mujahideen
200 21-09-2004 09:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen Joodse scholen meer
Nickless Cage
172 16-12-2003 16:00
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.