Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2008
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2008, 19:21
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Op school kregen we altijd voorgeschoteld dat: 'Het centraal examen is makkelijker dan de schoolexamens.' Denk jij dat dit klopt? Waren jou schoolexamens moeilijk?

Voor de mensen die al schoolexamen gedaan, klopt dit volgens jou?
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Advertentie
Oud 30-03-2008, 19:32
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
bij ons op school wordt er gezegd dat je (als het goed is dan) examencijfer niet veel meer dan 0,2 punt verschilt met je schoolexamen (alleen TM's danwel). Maar je kan natuurlijk altijd een baaldag hebben of natuurlijk een superdag
Oud 30-03-2008, 19:43
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik vond van niet. Even moeilijk. Zoniet moeilijker omdat het CE veel meer stof beslaat. Wel is het zo dat je goed in staat bent een voldoende te halen omdat je alles hebt gehad en het tot vervelens toe hebt herhaald (als het goed is)
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 30-03-2008, 19:49
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Ik vond het CE vrij makkelijk. M'n cijfers waren bijna allemaal ongeveer hetzelfde als m'n SE. Alleen scheikunde had ik lager voor.
Maar het scheelt denk ook wel welk profiel je doet. Vakken als geschiedenis enzo is natuurlijk veel leren, terwijl bij exacte vakken je het in principe allemaal al zou moeten kunnen.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 30-03-2008, 20:09
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik vond mijn examens veel makkelijker, maar dat ligt aan het niveau van de SE's op je school. Bij mij op school hadden ze het niveau van de SE's zo hoog gemaakt dat je CE alleen maar kon meevallen.
Oud 30-03-2008, 20:11
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Haha op mijn oude school was dat zeker zo, maar ik zit op het Luzac dit jaar om 5&6 vwo te doen en de schoolexamens zijn echt bizar makkelijk. Of ja, in vergelijking tot de proefwerken die ik vorig jaar altijd had. Ik ken het niveau van het CSE niet want we hebben pas een paar proefexamens gemaakt. Beginnen we volgende week mee.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 30-03-2008, 20:16
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
CE vond ik makkelijker. Maar dat kwam ook omdat het kwartje viel voor de eindexamens en ik bij m'n profielvakken bijna alles volledige snapte. Dan is het ook niet zo raar als er alleen maar achten uit rollen. Qua inhoud waren ze vergelijkbaar met m'n schoolexamens. Ik haalde iets hoger voor m'n CE dan voor m'n SE-cijfer, maar het verschilde niet veel.
Oud 30-03-2008, 20:24
fromBALKAN :D
Het centraal examen vond ik wel moeilijker hoor. Bij handel en administratie hadden we zelfs een aantal dingen die we niet kregen bij de SE's. Resultaat 6.3 -_-
Oud 30-03-2008, 21:31
Verwijderd
ik heb juist het gevoel dat je ce's moeilijker zullen zijn.
en ook denk ik dat het ligt aan je school, die maken tenslotte de se's. het kan zijn dat je een acht staat en opeens een drie haalt op je examens.. maar dan heb je een slechte school
Oud 30-03-2008, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Ik vond mijn examens veel makkelijker, maar dat ligt aan het niveau van de SE's op je school. Bij mij op school hadden ze het niveau van de SE's zo hoog gemaakt dat je CE alleen maar kon meevallen.
Oud 30-03-2008, 22:32
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Haha op mijn oude school was dat zeker zo, maar ik zit op het Luzac dit jaar om 5&6 vwo te doen en de schoolexamens zijn echt bizar makkelijk. Of ja, in vergelijking tot de proefwerken die ik vorig jaar altijd had. Ik ken het niveau van het CSE niet want we hebben pas een paar proefexamens gemaakt. Beginnen we volgende week mee.
Ik hoorde laatst op de radio dat het niveau van particuliere scholen lager ligt dan op 'gewone' scholen. Om meer mensen te laten slagen, want dan gaan de leerlingen met een hoger SE-cijfer de eindexamens in.
__________________
Nice
Oud 31-03-2008, 06:46
Verwijderd
Bij ons zeggen de leraren dat het CE even moeilijk is als het SE, en dat de cijfers ook ongeveer gelijk zijn. Mijn eigen ervaring met oefenexamens tot nu toe is echter dat die toch ietsje moeilijker zijn.
Oud 31-03-2008, 07:04
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Laten we het hopen dat de CE's makkelijker zijn dan de SE's. Gelijk niveau vind ik ook niet heel erg, maar ik hoop toch wel wat hoger te scoren op m'n CE's. Dit vooral ook omdat ik al 6 jaar lang dezelfde bio leraar heb, en zijn vraagstelling is altijd maar gokken wat hij wil weten. Ik denk dat de CE's daar relaxter in zijn.
Oud 31-03-2008, 08:02
Nyawa
Ik vond de CE's moeilijker; heb op bijna allemaal dan ook lager gescoord. SE's was meer feitjes stampen, CE's was meer de toepassing daarvan en het eerste vind ik nu eenmaal makkelijker.
Oud 31-03-2008, 10:26
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Ik hoorde laatst op de radio dat het niveau van particuliere scholen lager ligt dan op 'gewone' scholen. Om meer mensen te laten slagen, want dan gaan de leerlingen met een hoger SE-cijfer de eindexamens in.
Ja, ik weet het. Dat is mn punt nu net.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 31-03-2008, 10:27
Verwijderd
Ik vond de CE's makkelijker. Vooral voor Frans2, Duits2, Engels, Nederlands. Beetje tekstjes maken, met een woordenboek erbij. ;x Meer dan 45 minuten had ik daar niet voor nodig.
Tussen de SE's van geschiedenis en aardrijkskunde zat niet zoveel verschil, Latijn vond ik wel iets moeilijker (maar deed ik beter) en wiskunde was tsja, ik deed compex wiskunde en ik was heel slecht in wiskunde. Ik weet niet echt wat moeilijker was.
Oud 31-03-2008, 10:30
fromBALKAN :D
By the way; Wat is het verschil tussen de ''normale'' Wiskunde CE's en de ''compex'' CE's?
Oud 31-03-2008, 11:26
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Voor mij was het CE zeker makkelijker dan de SE's. Ik heb dan ook met bijna alle vakken minstens een punt hoger gescoord op het CE dan hoe ik er op dat moment voorstond.
__________________
Elu on ilus.
Ads door Google
Oud 31-03-2008, 13:32
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
By the way; Wat is het verschil tussen de ''normale'' Wiskunde CE's en de ''compex'' CE's?
COMPEX staat voor COMPuter EXamen. Die doe je (voor een deel) dus op de computer. Ik weet niet hoe verder bij wiskunde het computerdeel eruit ziet, maar dat is vast op internet te vinden.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 31-03-2008, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Op school kregen we altijd voorgeschoteld dat: 'Het centraal examen is makkelijker dan de schoolexamens.' Denk jij dat dit klopt? Waren jou schoolexamens moeilijk?

Voor de mensen die al schoolexamen gedaan, klopt dit volgens jou?
Zo zou het inderdaad moeten zijn. Als het niet het geval is, doet je school iets fout...
Oud 31-03-2008, 14:37
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Ja, ik weet het. Dat is mn punt nu net.
En ik voegde dat er nog even aan toe.
__________________
Nice
Oud 31-03-2008, 15:51
Verwijderd
Op mijn middelbare school stond het wel in verhouding; misschien was het CE ietsje makkelijker, maar veel scheelde het niet, vond ik.

Mijn school gaf overigens sommige leerlingen wel een extra SE-herkansing, zodat ze voor het CE nog even een mooi gemiddelde hadden. Dus er werd wel lichtelijk gesjoemeld met de regeltjes. (Ik geloof dat er ook scholen zijn met veeel te simpele SE's zodat de leerlingen gemiddeld toch nog slagen, terwijl ze eigenlijk niet het goede niveau hebben.)
Oud 31-03-2008, 17:47
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Wij oefenden ook met hele oude examens. Vond ik wel een goede voorbereiding.
Oud 31-03-2008, 19:56
Verwijderd
Bij mij was het CE veel makkelijker. Met Frans ben ik toen van een zesje naar een acht gegaan door de examens!

Zoals al werd gezegd ligt het erg aan het niveau van je school, denk ik. En het kan ook nog per afdeling verschillen. Volgens mij ligt het havo-niveau bij ons vrij hoog, want ik hoor van alle vwo'ers dat zij de CE's wel lastiger vonden dan de SE's.
Oud 01-04-2008, 11:31
Verwijderd
Bij ons waren de CE's wel enigszins vergelijkbaar met de SE's. Iik kan me eigenlijk niet echt herinneren dat er een CE was dat ineens veel moeilijker was dan wat we al gehad hadden
Advertentie
Oud 01-04-2008, 19:25
Verwijderd
Ik vond het CE soms makkelijker en soms moeilijker. Maar dit kwam bij mij vooral doordat je bijna vragen kan voorspellen, bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde weet je bijna precies wat ze vragen en als je die methode's een beetje snapt scheelt het veel.

Voor veel vakken heb ik hoger gehaald van mijn SE cijfer, alleen voor wiskunde en engels was het lager omdat ik daar minder goed in ben
Oud 02-04-2008, 14:49
Verwijderd
Mijn schoolexamens bestonden voor een groot deel uit oude CSE-opgaven.. Het is denk ik eerder zo dat het CSE je wat makkelijker afgaat omdat je dan meer geoefend hebt.
Oud 02-04-2008, 18:23
turtlez
turtlez is offline
Op mijn school is het CE sowieso makkelijker voor de meeste vakken.
Wiskunde B1 sowieso, omdat er denk ik minder verdieping in zit. Het gaat wel over meer onderwerpen, maar het gaat gewoon minder diep. Echt we hebben in de les al wat oefenexamens van voorgaande jaren gemaakt, en die vind ik echt een eitje, zou er zo een 9 voor halen zonder opscheppen. En ik sta nu voor wiskunde een 7,4 ofzo. Helaas heb ik er ook nog B2 bij, en dat is wel moeilijker dan het schoolexamen.

Van scheikunde en biologie wordt er verteld dat het CE-cijfer gemiddeld 0,5-0,75 punt hoger ligt dan het SE-cijfer. Kan best kloppen, ook bij deze vakken hebben we met de examenbundel gewerkt, en dat is echt zoveel makkelijker dan die pta's die we op school krijgen. Voor biologie hadden we laatst twee grote pta's met een gemiddelde van een 5,7... Het hoogste cijfer was een 7 geloof ik..Dan kan zo'n pta toch niet goed zijn? Dus ik denkt dat het SE voor deze vakken wel mee zal vallen, maar ik reken er niet al te veel op.

Latijn echter is makkelijker op onze school: onze leraar gaf pta's waarbij 3/4 van de klas een 9 of hoger was, en heel veel tienen vielen. Mij kan je niet vertellen dat onze klas nou zo goed is, dat lag echt aan de leraren. Dus ik ga er zeker niet vanuit dat ik ook een 9 of 10 voor het CE haal.

Maarja het verschilt dus per vak denk ik, en per school vooral.
Oud 02-04-2008, 18:56
Verwijderd
*pakt cijferlijst erbij*

Sommige vakken heb ik beter gemaakt op het CSE, andere slechter. De laatste twee jaar heb ik keihard gewerkt voor school, dus ik had het best wel relaxt in de eindexamenperiode. Ik had me er vreselijk druk om gemaakt (2 jaar van te voren lag ik er soms al nachten wakker van), maar uiteindelijk viel het echt reuze mee.

Nederlands had ik 1,1 punt lager
Engels 0,8 hoger
Wiskunde B1,2 0,5 lager
Natuurkunde 1,2 1,5 hoger
scheikunde 1 hoger
en biologie 0,5 lager.

Ik weet nog wel dat Nederlands over het algemeen slecht was gemaakt. Er waren gigantisch veel klachten binnengekomen bij het LAKS, dus misschien valt dat dit jaar weer erg mee.

Ooh en om jullie nog wat moed in te spreken: heel veel klasgenoten van mij waren wel geslaagd terwijl ze er heel slecht voorstonden.
Oud 02-04-2008, 21:06
eef88
eef88 is offline
2 jaar geleden op HAVO:
hoger dan SE: Engels (0.4 punt), Scheikunde (1.1 punt!), Wiskunde (0.9 punt), Biologie (0.9 punt)
lager dan SE: Duits (0.3 punt), Natuurkunde (0.6 punt), Nederlands (0.9 punt) Geschiedenis (0.1 punt)

Nu op VWO zullen we 't zien
SE's zijn wel aardig streng.. zo was er dit jaar een wiskunde SE met gemiddelde 5.1 waar ze niets aan hebben gesjoemeld en een natuurkunde toets met gemiddelde 4, biologie gemiddelde 4.9.. Maar bij scheikunde ging er wel een punt bij omdat het te lang was.. Makkelijk zijn ze bij ons (meestal)niet
Oud 03-04-2008, 17:28
Verwijderd
Voor school is een hoog slagingspercentage belangrijk, dat is wat hen kan maken of breken. SE's zijn de enige wijze waarop zij dit percentage enigszins omhoog kunnen krikken. Derhalve zullen SE's vermoedelijk makkelijker zijn dan het CSE.
Oud 03-04-2008, 23:04
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Ik vond de CE's moeilijker maar vooral zwaarder dan de SE's. De manier van vragen was heel anders. Misschien juist doordat ik ze zoveel moeilijker vond heb ik ze best heel erg goed gemaakt omdat ik ze serieus nam.
Oud 04-04-2008, 23:09
damsco
damsco is offline
wat ik tot nu toe gemaakt heb van de examens van 2007, vond ik het veel makkelijker. vooral wiskunde eerlijk gezegd. sommige sommen zijn werkelijk brugklas niveau.
__________________
I'm not a player. I just fuck a lot.
Oud 05-04-2008, 08:08
Verwijderd
Citaat:
COMPEX staat voor COMPuter EXamen. Die doe je (voor een deel) dus op de computer. Ik weet niet hoe verder bij wiskunde het computerdeel eruit ziet, maar dat is vast op internet te vinden.
http://www.oefenexamens.nl/download/...2007/Compex/1/

Mijn compex examen 2007.
Godszijdank was de norm hoog.
Oud 22-05-2008, 08:42
Verwijderd
ik vind de SE's makkelijker dan CE's
Oud 22-05-2008, 10:13
Verwijderd
De CE's bij ons op school waren een stuk eenvoudiger dan de tentamens in alle drie de blokken die we daarvoor gemaakt hadden. Dat is ook heel duidelijk te zien aan mijn cijfers.
Ads door Google
Oud 22-05-2008, 11:50
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
mijn CE wiskunde B1 was echt wel heel veel makkelijker. ik heb het gevoel dat ik voor niks zes jaar op school heb gezeten en het ook wel in een jaartje had kunnen doen examens halen dan hé.
Oud 22-05-2008, 11:51
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik vind van niet, terwijl mijn school schijnbaar toch SE's van relatief hoog niveau geeft. Achja. Ik denk dat het vooral door stress komt. En dat alle stof ineens bij elkaar komt in plaats van in delen.
Oud 22-05-2008, 16:25
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik vind de CE's echt zoveel makkelijker, zit nu van 'jemig heb ik daar al die stof voor moeten leren ' Maarja maakt mij niet uit. Ben pas op de helft. Voordeel van schoolexamens is dat je je beter kan voorbereiden op specifieke vragen.
Oud 22-05-2008, 18:14
sjakies
sjakies is offline
Bij ons zijn de SE's relatief makkelijker, dat merk ik nu wel
Oud 22-05-2008, 20:05
weetweinig
weetweinig is offline
SE's zijn zoveel makkelijker. Je moet meer weten, kunt beter oefenen, hebt minder inzicht nodig en je hoeft niet tijdens te toets nog zooooveel informatie te verwerken.
Ik had op het SE best redelijke cijfers, maar nu vrees ik dat ik het niet haal.
Maar misschien verschilt het per individu.
__________________
Ik ben, dus ik denk.
Oud 22-05-2008, 20:16
Dvine
Avatar van Dvine
Dvine is offline
hmm het ligt ongeveer op hetzelfde niveau bij ons
__________________
What good is religion when it's eachother we despise
Oud 22-05-2008, 22:05
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Volgens mij was er bij ons weinig verschil. Ik had geloof ik ook voor maar liefst 3 vakken exact hetzelfde cijfer voor het SE als het CE.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 23-05-2008, 18:33
Verwijderd
Tot nu toe gaan mijn CSE's minder dan mijn CE's.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Met Biologie starten in 6vwo mogelijk?
victor1001
15 03-08-2008 12:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken Welke boeken biologie vwo
Anonimi
23 20-12-2006 20:19
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen CITO examens Frans en Duits
robopij
5 01-02-2005 15:10
Huiswerkvragen: Exacte vakken Ruimtemeetkunde
I-brahimovic
10 19-04-2004 16:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.