Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2012, 17:42
Tapez
Tapez is offline
Hallo

De centrale examens komen er natuurlijk aan maar ik vraag me af hoe je er nou het beste voor kan leren, en dan met name de vakken economie en M&O. Ik heb al een aantal topics doorgekeken en daar wat tips uit gehaald maar misschien zijn er nog mensen die andere ideeën hebben.

Wat is nou het beste? Al je boekjes van de 4e en 5e weer lezen en samenvatten of gewoon een Samengevat en Examenbundel kopen en alle opdrachten daaruit maken?

Aan de ene kant leek het me het beste idee om gewoon alle opdrachten uit de examenbundel te maken maar het probleem is dat ik sommige opgave niet helemaal snap en dan naar de antwoorden moet kijken waardoor ik er eigenlijk niks van leer.

Ook vroeg ik me af of het handig is om tijdens het maken van de oefenexamens een samenvatting te maken van het oefenexamens, zo kan je kijken wat nou belangrijk is?

Heeft iemand anders tips of suggesties?

Hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2012, 19:11
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zou sowieso examens oefenen, want dat weet je het beste of je het al zou kunnen maken en leer je de examenopgaven kennen. Je moet dan echter wél begrijpen wat je fout doet en vooral: hoe het wel moet. Als je 10 vragen maakt, maar je weet niet waarom je ze fout doet, kun je beter 1 of 2 vragen maken en dan helemaal uitzoeken wat zij anders doen/willen dan jij en waar 't 'm in zit. Uiteindelijk zijn dat het soort vragen dat je moet kunnen maken. En als je dan iets niet beheerst/merkt dat je iets niet kent, zou ik teruggaan naar de boekjes en dat onderdeel goed leren (afhankelijk van wat het is, als je het uit je hoofd moet weten, moet het in je rekenmachine zetten in je hoofd stampen en anders moet je zorgen dat je het begrijpt).

Oh, en pas naar de antwoorden kijken als je echt álles geprobeerd hebt wat je op een examen ook zou proberen. En als je dan de antwoorden ziet, of desnoods alleen het begin leest (dat doe ik ook wel eens) kijken of je het nu ook nog zonder antwoorden weet. En wat je waarom niet begreep. Dat soort dingen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 21:15
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
De theorie kan je het beste doorlezen, dat kan met het boek of met samenvattingen. Ga niet allerlei definities uit je hoofd leren, begrijp de economische gedachte en waarom oorzaken en gevolgen zijn zoals ze zijn en dan kan je op je examen veel beantwoorden door te redeneren.

De rekenopgaves leer je meestal het beste door er veel te maken, vooral opdrachten uit oude examens. Leer de stappen die je moet zetten om tot het antwoord te komen, hierbij kan je als je begint gebruik maken van de antwoorden zodat je ergens naar toe kan rekenen.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 23:51
the economist
the economist is offline
Voor M&O: zie een net even iets ouder topic. beter 1 standaard oude examenvraag echt oed snappen.

voor eco: kan per onderwerp beetje verschillen.De wisselkoersen goed begrijpn en de redeneringen zijn een standaardrijtje van een stuk of 6-8. De onderwerpen zijn iets meer verschillend om één strategie te geven.
Hier zou ik wat meer oude examens oefenen.
Examens of je boek ? => als je het al een beetje begrijpt examens oefenen, als je nog te vaak er niks van snapt en naar de antwoorden moet:=> terug je boek lezen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:43
doorzetter_27
doorzetter_27 is offline
Ik wat ik me af vraag is: Wat het verschil is tussen het pilot eindexamen economie en dat andere examen van Economie. Ze verschillen toch niet veel van elkaar, ik snap er echt niets van! Snap iemand het wel ?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 22:48
..
Citaat:
Ik wat ik me af vraag is: Wat het verschil is tussen het pilot eindexamen economie en dat andere examen van Economie. Ze verschillen toch niet veel van elkaar, ik snap er echt niets van! Snap iemand het wel ?
Economie examen is anders dan voorgaande jaren. Pilot moet je hebben om te oefenen. Die andere hebben niet veel zin meer.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 11:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Economie examen is anders dan voorgaande jaren. Pilot moet je hebben om te oefenen. Die andere hebben niet veel zin meer.
Hoezo is het economie examen ineens heel anders?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 15:38
DiceGFX
DiceGFX is offline
Citaat:
Hoezo is het economie examen ineens heel anders?
De examens van dit jaar zijn net als de pilot examens van voorgaande jaren.

Voor M&O:
Samengevat boekje kopen + Veel examens oefenen

Economie:
Het samengevat boekje van economie is nutteloos, dus niet kopen. Probeer bij economie uit je theorie boek te leren, wat filmpjes kijken bij youtube.com/docenteco , en veel examen opgaven oefenen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 18:38
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
De examens van dit jaar zijn net als de pilot examens van voorgaande jaren.

Voor M&O:
Samengevat boekje kopen + Veel examens oefenen

Economie:
Het samengevat boekje van economie is nutteloos, dus niet kopen. Probeer bij economie uit je theorie boek te leren, wat filmpjes kijken bij youtube.com/docenteco , en veel examen opgaven oefenen.
Ik heb helemaal nog nooit iets gehoord van pilotexamens en ik doe dit jaar (dus over een paar weken) eindexamen. Als ik zo google lijkt het er trouwens op dat pilotexamens proefexamens zijn die gebruikt worden om te kijken of een nieuwe manier van toetsen werkt, en worden die maar op een paar scholen getest. Ik neem dus aan dat je geen pilotexamen krijgt als je er ook niet over geďnformeerd bent. Dus misschien dat jullie wel een pilotexamen krijgen voor economie, maar wij en de TS niet.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 20:43
violingirl93
violingirl93 is offline
Voor economie veel examenopdrachten maken. Ik heb er een 8.7 mee gehaald.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2012, 16:21
x.lisanne
x.lisanne is offline
Citaat:
Ik heb helemaal nog nooit iets gehoord van pilotexamens en ik doe dit jaar (dus over een paar weken) eindexamen. Als ik zo google lijkt het er trouwens op dat pilotexamens proefexamens zijn die gebruikt worden om te kijken of een nieuwe manier van toetsen werkt, en worden die maar op een paar scholen getest. Ik neem dus aan dat je geen pilotexamen krijgt als je er ook niet over geďnformeerd bent. Dus misschien dat jullie wel een pilotexamen krijgen voor economie, maar wij en de TS niet.
Die pilot examens van economie zijn inderdaad om te kijken of de nieuwe methode goed werkte. Nu is het landelijk ingevoerd en zijn krijgt iedereen dus gewoon hetzelfde examen. Soms worden ook pilot examens gemaakt waar niks mee gedaan wordt. Een deel van deze pilot examenvragen zullen wel in het eindexamen komen, maar sommige zullen ook geschrapt/vervangen worden. Voor zover ik het weet.
Deze kan je dan ook gebruiken om te oefenen . Erg handig!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2012, 16:29
joris19
Avatar van joris19
joris19 is offline
Door gewoon elke dag wat van de lestof te leren, op het laatst alles instampen werk niet, door elke dag tot de dag van het examen een beetje bij beetje te leren, blijft de lestof beter hangen in je geheugen. en ken je de lestof op den duur nog beter, en word je ook niet zo gauw uit je concentratie gebracht door storende factoren in de examenruimte Want als je jou les goed kent, kan niets je uit je concentratie halen. succes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.