Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2011, 13:07
Aletta Jacobs
Avatar van Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Post hier je ervaringen over deelgenoot zijn van de (rooms-katholieke) kerk en waarom je jezelf wel- of niet zou uitschrijven bij de gemeenschap.

Ikzelf wil mezelf dit jaar, eigenlijk al jaren hiervoor ook, uitschrijven bij de Rooms-Katholieke kerk. Redenen zijn er te over maar de voornaamste is toch wel dat ik geen deel wil uitmaken van een gemeenschap waar de hoogste bekleders toch wel omschreven kunnen worden als voornaamste wapens van massavernietiging. Ook ben ik een groot voorstander van individualisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2011, 22:06
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Ik weet het zelf niet, aan de ene kant vind ik het katholieke idee niets. Aan de andere kant zit ik al mijn hele leven zo bij die kant.
Het zal niet lekker voelen me ooit uit te schrijven, en zolang het niet nodig zal zijn zal ik het ook niet doen lijkt me. Misschien dat ik het juist op prijs zou stellen als het wel nodig zou zijn om me uit te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 08:41
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Als het goed is heb je jezelf nooit zelf ingeschreven bij die club, dat hebben je ouders ongevraagd gedaan. Ik zie geen enkele reden om bij die club te blijven als je er niet thuis voelt.
Toen ik verhuisde en tegelijk "de kerk" verliet bleven ze me bellen "naar welke (nieuwe) kerk kan ik je gegevens sturen?". Ik begon me toen af te vragen wat voor gegevens dat zouden moeten zijn. Doet het ertoe of-, wanneer en waar ik door welke dominee gedoopt ben, of ik belijdenis gedaan heb etc. etc.? Wat moet een kerk met die gegevens? Heb ik daarmee voorrechten?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 11:45
Verwijderd
Een kerk vangt per inschrijving een soort uitkering van de staat dacht ik. Daarom gaan ze altijd een beetje moeilijk doen als mensen uit gaan schrijven, want dat gaat de gretige kerk centjes kosten.

Soms zeggen ze zelfs dat het niet mogelijk is om uit te schrijven. Ben benieuwd wat god van die mongolen vindt!
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 13:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het is niet alleen de katholieke kerk waar dat zo lastig is hoor. Mijn moeder is lang bezig geweest om zich uitgeschreven te krijgen uit een hervormde kerk, al decennia geleden, en ik heb een refo ouderling die uitschrijving door mijn vriendin niet accepteerde zowat van mijn stoep moeten slaan voordat we met rust gelaten werden.

De arrogantie die beide kerken kenmerkte bleef me het meeste bij; Zij hebben altijd gelijk, dus jij bent automatisch fout als je uit hun clubje wilt, en alle middelen zijn gerechtvaardigd om jouw 'fout' te voorkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 17:23
ganralph
ganralph is offline
Het ligt ook heel erg aan de pastoor (of andere geestelijke) die je aanvraag behandelt. Bij de katholieke kerk moet je de brief richten aan de (huidige) pastoor van de kerk/parochie waar je gedoopt bent.

Kennis van mij stuurde zo'n brief en kreeg een heel begripvol antwoord. Niet dat de pastoor met zijn argumenten instemde, maar hij antwoordde min of meer dat hij het die jongen niet kwalijk nam en hem verder het beste toewenste. Zo kan het dus ook
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 17:41
ExpoRules
ExpoRules is offline
als je niet in god geloofd kom je denk ik toch niet in de hemel, misschien ga je gewoon dood als je niet geloofd, wat heeft het voor zin om bij de kerk ingeschreven te staan als je toch niet geloofd? ik zelf geloof in god, of vind je het wel logisch dat er een ruimte was waar stenen rond zweefden, een dampkring vormden, het miljarden jaren ging regenen, en dat wij toen kwamen? Iemand moet deze aarde gemaakt hebben: God.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 17:43
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Even offtopic:
@ exporules: Het is niet omdat jij de dingen niet begrijpt zoals het ontstaan van de Aarde dat god bestaat hoor.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 17:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Post hier je ervaringen over deelgenoot zijn van de (rooms-katholieke) kerk en waarom je jezelf wel- of niet zou uitschrijven bij de gemeenschap.
Ik ben beperkt rooms-katholiek opgevoed. (Ik ben gedoopt omdat mijn ouders gedoopt zijn, omdat hun ouders gedoopt zijn, etc.) We gingen met Kerst naar de kerk, maar daar had je het ook mee gehad.

De (voor mij) waardevolle elementen van het RK-geloof heb ik overgenomen in mijn persoonlijke levensbeschouwing, maar ik voel me totaal niet verbonden met de kerk. Religie is voor mij iets persoonlijks en daarvoor hoef ik niet anderhalf uur naar depressief mompelende mensen te luisteren vanaf een houten bank.

Met alle misbruikschandalen van vorig jaar e.d. heb ik er wel over gedacht om me uit te schrijven. Deels uit luiheid heb ik het niet gedaan en nu wacht ik wel weer op het volgende schandaal (kan nooit lang duren met deze enge vent in het Vaticaan), zodat mijn uitschrijving van de kerk ook meer overkomt als een statement tegen de kerk.

Mocht god bestaan, dan vertrouw ik erop dat hij/zij me het niet kwalijk neemt als ik afstand neem van een corrupte en misdadige machtsstructuur die zich verschuilt achter Zijn naam.

Laatst gewijzigd op 02-01-2011 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 14:34
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Ik ben er momenteel mee bezig, ik moet alleen even uitzoeken bij welke parochie e.d. ik zit. De brieven zijn inmiddels opgesteld, je moet godverdomme een hoop brieven de deur uit doen, belachelijk.

Overigens ben ik benieuwd of de eikels mij daadwerkelijk uitschrijven en/of dit ik antwoord ga krijgen bij de verschillende instanties die ik een brief moet sturen.

Btw...Ik heb het over de kerk van onze grote vriend de Paus.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 19:08
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Even offtopic:
@ exporules: Het is niet omdat jij de dingen niet begrijpt zoals het ontstaan van de Aarde dat god bestaat hoor.
Ik probeerde me nog tegen te houden..

Expo, "geloofd" maakt je niet geloofwaardiger hoor. Maar daarbij hebben we zowiezo een ander idee van logica.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Binnen het wezen valt de appel niet ver van de boom.
Verwijderd
22 09-02-2009 09:58
Levensbeschouwing & Filosofie hoe kan ik me uit laten schrijven bij de kerk?
Pokitaro
36 09-10-2006 13:34
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe laat je je uitschrijven bij de kerk?
*Finding*Niki*
19 18-05-2005 12:31
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom is iemand christelijk, cq. hangt iemand het geloof aan?
Prime Evil
46 15-10-2003 15:48
De Kantine En toen was het weer zondag...Staan ze weeeeerrr!
CoveredEyes
64 02-10-2003 12:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.