Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2006, 12:24
MickeyV
MickeyV is offline
Bemoei je er niet mee, Vries.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Advertentie
Oud 03-05-2006, 12:25
Verwijderd
Een werkwoord is onovergangelijk als er geen lijdend voorwerp mogelijk is. Denk ik.
Oud 03-05-2006, 12:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 03-05-2006 @ 13:24 :
*Zich dom voelt en fluisterend vraagt of Sylph het mij wil uitleggen*
Een ww dat geen lijdend voorwerp neemt. Kortom, het gooit alle ww's die geen lijdend voorwerp nemen op één hoop.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 13:25 :
Een werkwoord is onovergangelijk als er geen lijdend voorwerp mogelijk is. Denk ik.
Genau.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:27
FreeZzze
FreeZzze is offline
ooh transitiviteit van het werkwoord Ik ken alleen de engelse termen ervoor
Oud 03-05-2006, 12:27
MickeyV
MickeyV is offline
Leer die tweedeling maar snel af.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:29
Verwijderd
En dat verschil tussen overgangelijk/onovergangelijk is erg belangrijk in het Esperanto. Onovergangelijke werkwoorden worden overgangelijk met behulp van het achtervoegsel -ig-. Voorbeeld: esperi = hopen, esperigi = laten hopen. Overgangelijke werkwoorden worden overgangelijk met -iĝ-: rugi='roden', rugiĝi = rood worden.

Laatst gewijzigd op 03-05-2006 om 12:34.
Oud 03-05-2006, 12:31
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-05-2006 @ 13:27 :
Leer die tweedeling maar snel af.
Je hebt in Engelse termen meerdere soorten hoor:

Transitive
Ditransitive
Monotransitive
Intransitive
Ambitransitive

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transitive_verb
Oud 03-05-2006, 12:36
MickeyV
MickeyV is offline
Ik weet.

Is nog steeds onvolledig. Er zijn veel werkwoorden die een prepositieobject nemen: "to think about", "to talk about/of", "to suffer from".
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:37
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-05-2006 @ 13:36 :
Ik weet.

Is nog steeds onvolledig. Er zijn veel werkwoorden die een prepositieobject nemen: "to think about", "to talk about/of", "to suffer from".
Verzin jij er dan een naam voor wijsneus
Oud 03-05-2006, 12:38
Verwijderd
Mickey's kennis op het gebied van de taalkunde mag misschien groter zijn dan die van mij, ik kan tenminste de schoonheid van artificiële talen erkennen!
Oud 03-05-2006, 12:39
MickeyV
MickeyV is offline
Niet dat transitieve werkwoord geheel ten onrechte enigszins op de voorgrond worden geplaatst. Echte transitieve werkwoorden kenmerken zich zoals jullie weten daardoor, dat het lijdend voorwerp tot onderwerp in een passieve zin kan worden.

Dat moet echter niet daarvan afleiden, dat de onvergankelijke ww's nader onderverdeeld moeten worden.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:40
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 03-05-2006 @ 13:37 :
Verzin jij er dan een naam voor wijsneus
Noem die categorie hoe je wilt. "croissant" works for me.

(maar serieus, elke naam volstaat. Het gaat erom dat er meer categorieën zijn dan dat lijstje met engelse namen suggereert)
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:42
FreeZzze
FreeZzze is offline
@ Sylph: Jep, een taal moet geen code worden...

@ Mickey: Wat dacht je van prepositional intransitive verb? ... Misschien is er allang een naam voor in een één of ander taalkundig boek van 2000 bladzijdes. Anyway, over van een mug een olifant maken gesproken...
Oud 03-05-2006, 12:48
MickeyV
MickeyV is offline
Neem Eisenbergs boek "Grundriss der deutschen Grammatik, der Satz".

Die classificeert de ww's door simpelweg de noodzakelijke complementen verkort weer te geven. bv.

"sehen" -> NOM/AKK

Je mag het natuurlijk ook best transitief noemen. Die namen zijn slechts etiketjes voor categorieën, die daardoor ingegeven zijn, dat bepaalde woorden een bepaald syntactisch gedrag vertonen. "hören" behoort in die zin tot dezelfde categorie als "sehen".

"ich sehe den Mann" "ich höre den Mann"

In dezelfde context past niet "reden": *"ich rede den Mann".

"reden" behoort dus tot een andere syntactische categorie. Dat is zo'n beetje het idee.

En nu gaat Mickey een rondje door het park rennen. Plezier met Esperanto.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:55
Verwijderd
Mi esperas ke vi falos.
Oud 03-05-2006, 12:58
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-05-2006 @ 13:48 :
*knip* Mickey een rondje door het park rennen. *knip* [/B]
Geniet ervan! Ik ga nu ook echt iets nuttigs doen... (Na een halve forumpagina...)
Oud 03-05-2006, 13:55
Verwijderd
een threesome bezig hier?

hoe vinden jullie de nwe titel btw?

mss ga ik iets met horizontale streepjes doen, ongeveer als die verticale van freezzze.
Oud 03-05-2006, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 13:55 :
Mi esperas ke vi falos.
ik hoop/verwacht dat jullie gaan praten?

heb niks gelezen btw, tussen dit en mn vorige post, ofwel jullie discussie
Oud 03-05-2006, 14:00
Verwijderd
esperi: hopen
fali: afvallen, neervallen, vallen, verschieten, storten

Oud 03-05-2006, 14:21
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 13:55 :
Mi esperas ke vi falos.
Non sperare niente di cattivo per il nostro Mickey. Non vorremmo che si faccia male.

De lol van Esperanto is voor mij dat je na één internetcursusje alles al weet. Het enige wat nog in de weg staat aan vloeiend correcte zinnen produceren is het niet beschikken over de bijpassende vocabulaire. Maar zoals uit bovenste zin al blijkt, geef ook ik de voorkeur aan een echte Romaanse taal, en wel de mooist klinkende.
__________________
't Kan verkeren.
Oud 03-05-2006, 14:24
Verwijderd
Nu wil ik ook weer zo'n cursusje esperanto doen, maar daar heb ik echt geen tijd meer voor, maak me niet zo lekker

Ik ga stiekem toch maar beginnen aan een ontwerp voor een schrift Wel jammer dat je het eigenlijk nooit zou kunnen typen... Of kan je zelf een soort lettertype maken? Ik weet dat ik dat vroeger wel eens heb gedaan... Als dat kan, zou het echt gaaf zijn
Oud 03-05-2006, 14:39
FreeZzze
FreeZzze is offline
Beseffen jullie dat we in één dag alweer 72 posts hebben gemaakt
Oud 03-05-2006, 15:02
Verwijderd
Ja, wij geilen namelijk op artificiële talen.
Oud 03-05-2006, 16:12
Verwijderd
Ik ben nu aan het chatten in het Esperanto, erg leuk.
Oud 03-05-2006, 18:01
Verwijderd
Mijn schrift:

Links zijn de klanken die gecombineerd worden met de klanken boven.

Oud 03-05-2006, 18:10
Verwijderd
Wow, echt mooi.
Oud 03-05-2006, 18:11
Verwijderd
Heeft je taal al een naam?
Oud 03-05-2006, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 03-05-2006 @ 19:01 :
Mijn schrift:

Links zijn de klanken die gecombineerd worden met de klanken boven.

[afbeelding]
mooiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, zo wilde ik het ook doen, met de klinker op de medeklinker
Oud 03-05-2006, 18:13
Verwijderd
Ik moet zo maar kijken, welke tekens allemaal uit wordpad te halen zijn , anders verzin ik de tekens zelf, maar dan kan ik ze helaas niet typen, tenzij iik tekens aan elkaar ga plakken , dan kan ook, en zo nwe tekens vormen
Oud 03-05-2006, 18:14
FreeZzze
FreeZzze is offline
Echt mooi andijvie Van jouw schrift kun je echt wel een lettertype maken hoor... Hoe schrijf je trouwens? Van rechts naar links? Boven naar onder?
Oud 03-05-2006, 18:19
Verwijderd
Citaat:
FreeZzze schreef op 03-05-2006 @ 19:14 :
Echt mooi andijvie Van jouw schrift kun je echt wel een lettertype maken hoor... Hoe schrijf je trouwens? Van rechts naar links? Boven naar onder?
Ik heb net een beetje gezocht, en ik kan wel een lettertype maken. Dat ga ik maar eens proberen met een gratis font-maker programma'tje Ik moet dan denk ik wel voor elk teken een toets bedenken, dat is wel onhandig... Bij Japans is het zo fijn dat je een syllabe in tikt (bv. 'ba') en dat dan het goede tekentje op je scherm komt. Dat kan ik waarschijnlijk niet maken Maar goed, dat zal ook wel wennen. Ik plak gewoon lelijke stickertjes op m'n toetsen

Ik heb 't net in paint gemaakt, het resultaat zal vast netter worden.

Ik denk dat ik van boven naar beneden en van rechts naar links ga schrijven, op z'n Japans dus Maar van links naar rechts mag ook (hihi, net zoals het Japans ).
Oud 03-05-2006, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 03-05-2006 @ 19:19 :
Ik heb net een beetje gezocht, en ik kan wel een lettertype maken. Dat ga ik maar eens proberen met een gratis font-maker programma'tje Ik moet dan denk ik wel voor elk teken een toets bedenken, dat is wel onhandig... Bij Japans is het zo fijn dat je een syllabe in tikt (bv. 'ba') en dat dan het goede tekentje op je scherm komt. Dat kan ik waarschijnlijk niet maken Maar goed, dat zal ook wel wennen. Ik plak gewoon lelijke stickertjes op m'n toetsen

Ik heb 't net in paint gemaakt, het resultaat zal vast netter worden.

Ik denk dat ik van boven naar beneden en van rechts naar links ga schrijven, op z'n Japans dus Maar van links naar rechts mag ook (hihi, net zoals het Japans ).
mijn volgorde weet ik ook nog niet , hey als dat lukt met dat lettertype, moet je later doorgeven, welk prog je hebt gebruikt
Oud 03-05-2006, 18:39
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Andijvie, je schrift lijkt wel wat op dat van mij Met die klinkers gecombineerd met medeklinkers en zo. Maar ik heb heel veel klinkers, dat maakt het wat lastiger
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 03-05-2006, 18:53
Verwijderd
Volgens mij is de taal van Andijvie redelijk op het Japans gebaseerd...
Oud 03-05-2006, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 19:53 :
Volgens mij is de taal van Andijvie redelijk op het Japans gebaseerd...
Niet echt, alleen het feit dat het een syllabisch schrift gaat zijn.

Ik heb vier letters gemaakt, en dat lukt goed, heel leuk om te doen. Het plaatje hierboven heb ik in paint gemaakt, en dat is handig; ik kan nu telkens een stukje importeren, op goede grote zetten en opslaan onder een letter.

Ik gebruik Font Creator 5.0
( Klik hier als je interesse hebt; je kan hem daar downloaden en je kan een manual in zien waarin wordt uitgelegd wat je moet doen. Importeren vind ik het fijnste, vooral omdat ik het toch al uit heb gewerkt in paint.)
Oud 03-05-2006, 19:04
Verwijderd
Het was een grapje.

Bedankt voor de link trouwens.
Oud 03-05-2006, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 20:04 :
Het was een grapje.

Bedankt voor de link trouwens.
Ik gebruik vaak wel ezelsbruggetjes gebaseerd op het Japans, woorden die er een beetje op lijken, maar net niet
Oud 03-05-2006, 19:12
Verwijderd
Wel een moeilijk programma!
Oud 03-05-2006, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 20:12 :
Wel een moeilijk programma!
Ik vond niets makkelijkers

Maar tot nu toe lukt het goed bij mij, 't fijne is dat het programma op basis van een jpg bestand contouren berekent en vervolgens kan je een beetje schuiven met de verschillende stukken van een teken. Ik kan mijn streepjes heel mooi recht zetten bijvoorbeeld En hij maakt hele mooie rondjes
Oud 03-05-2006, 19:16
Verwijderd
Als ik een keer wat tijd overheb zal ik er eens grondig naar kijken.
Oud 03-05-2006, 19:43
Verwijderd
Af! Jeeej!

Alleen zijn ze wel wat klein, ik moet de grote van de tekens nog eventjes iets aanpassen (kan ook in Word, maar dat is stom, 't moet wel goed )

Nu kan ik typen in een taal waar nog geen woorden in zijn
Oud 03-05-2006, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 20:16 :
Als ik een keer wat tijd overheb zal ik er eens grondig naar kijken.
Oud 03-05-2006, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 03-05-2006 @ 20:43 :
Af! Jeeej!

Alleen zijn ze wel wat klein, ik moet de grote van de tekens nog eventjes iets aanpassen (kan ook in Word, maar dat is stom, 't moet wel goed )

Nu kan ik typen in een taal waar nog geen woorden in zijn
cool
Oud 03-05-2006, 20:27
Verwijderd
Je eerste woord: vuru/forum.
Oud 03-05-2006, 23:36
Verwijderd
forum in arolago wordt... uhm.... foru
Oud 03-05-2006, 23:41
Verwijderd
In Valakar forumë.
Oud 04-05-2006, 08:50
Verwijderd
Mi venere visare qante mexajo mi tenere na foru.



Ik ga kijken hoeveel posts/berichten ik heb op het forum
Oud 04-05-2006, 09:02
FreeZzze
FreeZzze is offline
Forum wordt "kípur" in 't Luakanees

Ik ga naar 't forum:
Sai kípure fíjo binh

Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 09:05.
Oud 04-05-2006, 09:12
Verwijderd
Citaat:
FreeZzze schreef op 04-05-2006 @ 10:02 :
Forum wordt "kípur" in 't Luakanees

Ik ga naar 't forum:
Sai kípure fíjo binh
hoe ko je aan kípur?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.