Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: God is
Mens + 1 1.79%
Wezen/entiteit (tastbaar) 2 3.57%
Geest (ontastbaar) 3 5.36%
Alles in- en om ons heen (heelal/universum) 19 33.93%
Anders nl': 31 55.36%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2009, 09:32
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Hoe zien jullie een God persoonlijk?
Ik wilde nog toevoegen "niet" voor degenen die het niet laten kunnen maar wist niet hoe.
Het mag ook bij "anders" maar je HOEFT niet te stemmen, zoals ik ;-)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2009, 20:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
anders, nl. ontastbaar + alles

btw, je had de optie: "is door mensen bedacht" in het rijtje kunnen opnemen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 16:46
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline


deze man spreekt de waarheid.

Ontopic: verzonnen.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 20:34
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
anders, nl. ontastbaar + alles

btw, je had de optie: "is door mensen bedacht" in het rijtje kunnen opnemen.
dan had je ook de optie "is oud" of "is liefdevol" of "is groen" of "is veel besproken" of "is veroorzaker geweld" of weet ik veel er bij kunnen zetten.

"is door mensen bedacht" past in het rijtje:
"is reëel"
"is werkelijkheid maar onkenbaar"
"bestaat niet"

TS had een heel ander rijtje, waar "God is door mensen bedacht" niet in past.


Ik heb wezen/entiteit ingevuld. Maar God is m.i. ook Geest. En een persoon. En hij/zijn zoon is mens (geweest).
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 22:26
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
deze man spreekt de waarheid.
En volgens mij is hij 'm kwijt (of was dat al de clou?)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 01:18
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Wezen/entiteit (tastbaar)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 01:22
Osmoian
Osmoian is offline
Wat niet is kan niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 14:18
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik zou eerder een rijtje maken met
1. Nietbestaand
2. Het hoogste goede (hm, Aristoteles?)
3. De eerste veroorzaker (Thomas v. Aquino)
4. Degene/ datgene wat theoretisch en praktische kennis verbindt (Descartes)
5. Het hoogste doel van de mensheid (Porphirius?)
6. De planter van het actief intellect / eerste begrippen in de mens (Averroes?)
7. Een ander woord voor natuur (Spinoza)
8. Een man met een baard (Bijbel)
9. Dood (Nietzsche)
10. Het onverklaarbare (Augustinus? credo quia absurdum? -> TerTullianus zegt Wikipedia)

Volgens mij heb je dan de meeste zienswijzen op god wel opgesomd. Ik zal wel een paar verkeerde filosofen achter het verkeerde idee hebben staan.

God is. om aan JaJ's post tegemoet te komen, het idee van een actor wiens bestaan niet bewezen kan worden die de materiële wereld kan beďnvloeden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 04-03-2009 om 19:42.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 15:51
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
In de metafysica hebben een hoop lui het meest absolute hoogste hogere proberen te omschrijven, in het begin betekende dat god omschrijven, maar later toen de ontkerkelijking een beetje intrad hadden ze het vaak nog steeds over god, bij wijze van een soort synoniem zeg maar.

je moet even over de vraag van het daadwerkelijke bestaan van god heenstappen, want anders slaat de pol sowieso nergens op. als je vind dat god alleen maar een idee is, dan zou het constructiever zijn om te vertellen wat at idee precies behelst.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 17:50
ganralph
ganralph is offline
God is een concept; iets abstracts. termen als "tastbaar" en "ontastbaar" zijn voor mij totaal niet van toepassing.

de optie open houdend dat God de oerknal geschapen heeft, moet hij/zij/het iig buiten de voor ons kenbare wereld staan.

daarnaast is God (al sinds de oertijd) een verzamelnaam voor het onbekende. ("hé, er valt water uit de lucht, dat moet God zijn"). aangezien de tastbare en de ontastbare elementen van het heelal in principe kenbaar zouden moeten kunnen zijn, of worden (uitgaande van de groeiende mogelijkheden van kennis en wetenschap), is God per definitie geen onderdeel van de tastbare of ontastbare werkelijkheid, want dan zouden we "hem" ooit kunnen leren kennen. en als hij zelf verklaard is, dan is hij geen verklaring meer voor het onbekende.

kortom: een abstract concept voor mij svp
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 20:41
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik zou eerder een rijtje maken met....
Dit zijn allemaal dingen die God (niet) met mensen doet. Het ging me juist om het fysieke deel, niet de gedachten die Hij opwerpt, maak daar maar lekke je eigen poll van
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 21:23
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Hehe, wel, bij het fysieke gedeelte heb ik altijd het idee () van het heelal in een bubbel met god er buiten, driftig waarnemingen noterend zeg maar. niet echt fysiek te noemen omdat hij niet aan de spelregels van het heelal doet.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 23:59
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
je moet even over de vraag van het daadwerkelijke bestaan van god heenstappen, want anders slaat de pol sowieso nergens op. als je vind dat god alleen maar een idee is, dan zou het constructiever zijn om te vertellen wat at idee precies behelst.
Voor mij bestaat God niet. Ik denk dat ik voor een ander moet spreken (die wel in God geloofd) om te kunnen zeggen wat God is.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 15:41
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
anders nl: een Vliegend Spaghetti Monster.
Dat is net zo aannemelijk als alle andere opties.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 16:06
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Alles in- en om ons heen (heelal/universum)
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 16:23
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
anders nl: een Vliegend Spaghetti Monster.
Dat is net zo aannemelijk als alle andere opties.
als alles even aannemelijk is, waarom neem je dan een standpunt in
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 20:06
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
verzonnen
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 19:26
Verwijderd
Anders nl.: niet, als ik uit moet gaan van de algemene definite van 'god', of anders niet zinnig als er met vage onpersoonlijke heelalomvattende termen gespeeld wordt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-03-2009, 22:10
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Ik zie God als een groep mensen die smanewerken en oplossingen brengen voor een probleem. Noem het borg, kan mij niet schelen, zo zie ik God
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 23:26
Verwijderd
God is!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 16:29
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Om is even deze discussie een serieuze wending te geven zal ik is vertellen wat God is.

De definitie van wikipedia:

'Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit'

Of een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit bestaat kan niemand vertellen. Ik ben zelf een agnost, Je kunt niet bewijzen of God bestaat, Daarmee ben ik geen gelovige MAAR je kunt ook niet bewijzen dat God NIET bestaat en daarmee ben ik geen atheist.

Het probleem komt mijns inziens pas als godentheorieeen de wetenschap gaan blokkeren. In dit geval zijn dat vooral de evolutie- en oerknal theorie die worden geblokkeerd. Dat vind ik nou erg jammer want die theorieeen impliceren niet dat er geen God is. Dat is hoe veel gelovigen over de evolutietheorie denken, Ze leggen dan meteen een link met atheisme.

Maar stel je nu voor dat je in de Griekse tijd leefden. Dan zouden meteorologen(Ok die waren er niet maar we doen even alsof) bewijzen dat de weersomstandigheden niet daden van Goden waren maar dat ze afhankelijk waren van klimatologische oorzaken. Vervolgens zouden de meteorologen beweren dat zij het bewijs hadden dat Goden niet bestonden en zouden gelovigen hun theorieeen niet aannemen omdat zij het onmoddelijk met atheisme zouden gaan linken.

Verder wil ik vertellen dat je theorieeen met bovennatuurlijke componenten niet kunt ontkrachten. De aarde 6000 jaar oud? De aarde kan zelfs een maand oud zijn!

Maar dat leg ik later wel uit.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 00:48
๏̯͡๏?
Avatar van ๏̯͡๏?
๏̯͡๏? is offline
please do
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 13:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Het probleem is dat alle goden (misschien met uitzondering van Spinoza's/ Hegel's) niet puur metafysisch (bovennatuurlijk) is; ze grijpen immers meestal in in de natuurlijke wereld. Daarnaast is het ook goed mogelijk om goden te hebben zonder metafysische componenten (in hoeverre zijn de shinto-kami nou echt metafyisch, bijvoorbeeld?)
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 13:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
'Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit'
En wat is dan 'bovennatuurlijk'?
Citaat:
In dit geval zijn dat vooral de evolutie- en oerknal theorie die worden geblokkeerd. Dat vind ik nou erg jammer want die theorieeen impliceren niet dat er geen God is. Dat is hoe veel gelovigen over de evolutietheorie denken, Ze leggen dan meteen een link met atheisme.
Nee de acceptatie bij het grote publiek wordt geblokkeerd, hoofdzakelijk doordat datzelfde publiek weinig kritisch is en het dus zelf schuld is.
Citaat:
Verder wil ik vertellen dat je theorieeen met bovennatuurlijke componenten niet kunt ontkrachten.
Nee maar waarom zou je onzin willen ontkrachten? Ik ben gisteren geland met mijn ruimteschip (ligt nu in de kelder) en toen was er niks en toen heb ik alles gemaakt!
Citaat:
Maar dat leg ik later wel uit.
please do.

Ontopic: een verzamelnaam waar zwakke mensen kracht (of rechtvaardiging oid) uit halen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 13:24
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Ik ben zelf een agnost, Je kunt niet bewijzen of God bestaat, Daarmee ben ik geen gelovige MAAR je kunt ook niet bewijzen dat God NIET bestaat en daarmee ben ik geen atheist
http://en.wikipedia.org/wiki/Weak_atheism
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2009, 17:30
Verwijderd
God is verzonnen door iemand om mensen onder controle te houden. Je kunt het een beetje zien als The Matrix, gelovigen zitten nog in de Matrix, ongelovigen zijn Neo en zijn gang.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 17:45
Freek
Freek is offline
Dood!
__________________
What were the things in 'Gremlins' called?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 19:16
Verwijderd
God is 't favoriete fictie figuur van Homer Simpson.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 18:10
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Mijn id van god

The fire within:

When there are dark clouds,
and the fire goes out.
it will be dark and cold.
You will see yourself in the dark.
Know that there's a light,
that shines forever.
The fire that comes from within,

LRJ 07-08-08

Experience:

God has no name,
it's not an old man with a cane on a cloud.
To put a word on it is to disrespect it.
God is you, god is me.
God is the house you live in,
and the air you breathe.
Breathing in experience,
breathing out impressions.
The world is there for you to taste.
To taste the sweetness of an apple,
to taste the bitterness of pain.
Is to become closer to eternal truth,
is to become closer to 'GOD'.

LRJ 07-08-08
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 14:46
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
[QUOTE=Luki;29014117]
God has no name, (you just named Him, in the same sentence)
it's not an old man with a cane on a cloud.
To put a word on it is to disrespect it. (disrepect what?)
God is you, god is me. (then my mother is Maria?)
God is the house you live in, (built by men with a back-cleavage, paid with a mortgage?)
and the air you breathe.
Breathing in experience,
breathing out impressions.
The world is there for you to taste.
To taste the sweetness of an apple,
to taste the bitterness of pain.
Is to become closer to eternal truth,
is to become closer to 'GOD'.

To me that's just getting closer to the world
Poetry, like the bible, nice but not convincing..
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 15:15
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Of een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit bestaat kan niemand vertellen. Ik ben zelf een agnost, Je kunt niet bewijzen of God bestaat, Daarmee ben ik geen gelovige MAAR je kunt ook niet bewijzen dat God NIET bestaat en daarmee ben ik geen atheist.
Atheďsten zeggen niet dat je kun bewijzen dat God niet bestaat, hoor. Je kunt van niets bewijzen dat het niet bestaat. Daarmee is het een nutteloze kritiek.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 00:28
Verwijderd
Anders nl':
hartstikke deaud
Met citaat reageren
Oud 25-03-2009, 21:53
Verwijderd
God zou hartstikke verboden moeten worden
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 07:11
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Atheďsten zeggen niet dat je kun bewijzen dat God niet bestaat, hoor. Je kunt van niets bewijzen dat het niet bestaat. Daarmee is het een nutteloze kritiek.
uhm, vierkante cirkel?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 08:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
uhm, vierkante cirkel?
Deze bedoel je?

Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 10:08
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
bol is niet tautoloog aan cirkel.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-03-2009, 10:13
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
uhm, vierkante cirkel?
Van een vierkante cirkel hoef je helemaal niet te bewijzen dat ie niet bestaat, om het het logisch onmogelijk is.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 15:08
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Van een vierkante cirkel hoef je helemaal niet te bewijzen dat ie niet bestaat, om het het logisch onmogelijk is.
Is het logisch onmogelijk? Kun je die claim bewijzen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 18:24
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Een cirkel is per definitie rond. De rondheid zit intrinsiek in het begrip cirkel. Een vierkante cirkel is als een getrouwde vrijgezel; per definitie onmogelijk.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 21:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Dank je voor het bewijzen dat iets niet bestaat.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2009, 10:46
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Dank je voor het bewijzen dat iets niet bestaat.
Bijvoeglijke naamwoorden; een dun dik dubbeltje bestaat ook niet, tenzij dubbeltjes normaal dik zijn en deze is platgeperst. Het voorbeeld van de vierkante cirkel ligt aan het perspectief, kijk ik van de voorkant of de zijkant? Getrouwde vrijgezel; als het in een land gebruikelijk is twee vrouwen/mannen te hebben en je hebt er maar 1, heet je daar misschien wel vrijgezel. Als je "God" alle dingen om je heen noemt, zou ontkennen dat er een God is nogal vreemd zijn. Perspectief..
Natuurlijk bestaan sommige dingen niet, maar misschien is dat omdat wij er wetten over gemaakt hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2009, 11:27
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Een cirkel is tweedimensionaal, niet driedimensionaal. Je kunt het dus niet van de bovenkant bekijken, want die is er niet. Woorden komen natuurlijk niet (per se) overheen met de werkelijkheid, het zijn maar conventies over wat de waarneming ons ingeeft. Het fijne aan mathematica is juist dat het niks met zintuigen te maken heeft en slechts in het hoofd zich afspeelt.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 15:09
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
volgens mij is er in 3d ook wel ruimte voor cirkels hoor. gewoon een bolshildoorsnede ofzo.

Hookee: behalve perspectief, bestaat er ook nog zoiets als context.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 15:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Geen idee wat dat is, maar ik neem aan dat een doorsnede ook tweedimensionaal is als je het los ziet van de omgeving?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 14:02
Verwijderd
Interessant hoe een simpel topic opeens kan afdwalen naar driedimensionale wiskundige vormen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 16:48
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Geen idee wat dat is, maar ik neem aan dat een doorsnede ook tweedimensionaal is als je het los ziet van de omgeving?
"een circel zijn gewoon alle punten die even ver van een bepaald punt afzitten, in een bepaald vlak. als dat vlak in een 3d ruimte ligt, so be it, het blijft een circel. het ding heeft geen 'zijaanzicht' in dat bepaalde vlak, daar heb je gelijk in hoor. vierkant gaat het niet worden, maar onder een hoek bekeken kun je er in ieder geval een elips van maken."

Dank je voor de terrechtwijzing, reverend
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 01-04-2009, 17:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
de vraag God is:

De oorzaak.
in alles.
op zichzelf ontastbaar.
de zotheid zelve.
Conclusieloos.
Een naamgeving aan het gevoel dat men heeft bij universalis en ons bestaan binnen universalis.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 21:13
Gerlinda
Gerlinda is offline
Citaat:
8. Een man met een baard (Bijbel)
Please gebruik je bronnen goed! Wat voor bijbel lees jij? En kun je me vertellen waar dat staat?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 20:20
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
...een perfecte aanleiding voor oorlog, obscurantisme, armoede, ongelijkheid, pijn, lijden, knechtschap en dood.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 22:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
...een perfecte aanleiding voor oorlog, obscurantisme, armoede, ongelijkheid, pijn, lijden, knechtschap en dood.
Met alle ellende die uit naam van religie gedaan worden, begrijp ik je opmerking. Ik kan me ook niet anders dan afkerend uitlaten over moord, pijn, lijden, oneerlijkheid en dergelijke die in naam van religie gedaan worden; maar ik ben ervan overtuigd dat God het niet zo bedoeld heeft of kan hebben. Mocht ik het mis hebben, dan merk ik het wel.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten God is verloren
vornagar
6 24-09-2006 14:00
Levensbeschouwing & Filosofie "God is dood"
RanC
500 16-05-2005 19:08
Levensbeschouwing & Filosofie bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god
samoth
153 06-05-2004 11:16
Levensbeschouwing & Filosofie Help onze kerk gelooft niet dat Jezus de zoon van God is!!
Rensketje
44 28-02-2004 23:08
Levensbeschouwing & Filosofie God ís
Beryll
99 21-12-2003 12:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.