Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2004, 12:14
Verwijderd
Ik zit met iemand die dus niets doet. Ik ben zelf een persoon die een beetje een stok achter de deur nodig heeft. Werkte dus niet samen. 3 week van te voren krijg je te horen dat je je pws moet inleveren. En je hebt bijna niets.

Grote kans dat ik niet eens eindexamens ga doen dit jaar.
Iemand anders die dat misschien overkomt? En ga je alsnog die examens maken als oefening of neem je je eigen vervroegde vakantie? Ga je meer werken? En ga je het volgend jaar op dezelfde school proberen. Hoe ga je het volgend jaar aanpakken om er voor te zorgen dat je die krengen uberhaupt mag maken?
Advertentie
Oud 28-03-2004, 12:22
wissie
wissie is offline
Ik heb last gehad van ziekte en daardoor dit schooljaar veel gemist. Daarvan moet ik veel nog inhalen, dus ik weet niet of ik examens zal mogen doen. Ik ga proberen mijn achterstanden in te halen, maar daar heb ik nog weinig tijd voor dus het wordt moeilijk. Maar ik heb nog een kans om examen te mogen doen dus
Oud 28-03-2004, 14:58
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Een klasgenoot van me had zn profielwerkstuk niet af (niet eens aan begonnen eigenlijk) en die mocht geen examen doen. Hij is gewoon vlak voor de examens gestopt met school en doet nu het jaar opnieuw op dezelfde school (lijkt me echt vreselijk nog een jaar, maargoed...), maar hoeft bepaalde opdrachten niet meer te doen, omdat hij die al voldoende heeft gemaakt vorig jaar.

Als je gewoon drie weken keihard gaat werken red je het heus wel hoor! Je moet gewoon je best doen tot het einde, anders krijg je er straks spijt van dat je niets hebt gedaan.
Oud 28-03-2004, 16:30
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Vorig jaar had ik een jongen in de klas die gewoon zn examens niet heeft gedaan omdat hij toch al zo hopeloos stond. Mocht dus wel.
Ik had ook een meisje in de klas die ongeveer met elk vak achter lag, op de dag dat iedereen moest controleren en moest tekenen alles af te hebben heeft zij nog een afspraak gemaakt dat ze een week later voor tekenen iig de helft maar af hoefde te hebben. Ze heeft wel examens mogen doen, gedaan ook, en geslaagd ook nog. Echt gemeen vind ik, ze heeft veel minder handelingsdelen ed hoeven maken. Volgens mij mag het ook niet, hoe onze school heeft gehandeld door haar een extra kans te geven.
__________________
I like to say what I want to say
Oud 29-03-2004, 12:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
in drie weken krijg jij een pws af, als je doorwerkt. Wedden?! komop, ga er gewoon hard voor werken, anders moet je nog een jaar, met als enige reden dat je dat ding niet afhebt.... Zou wel zonde zijn. waarover doe je het?
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 29-03-2004, 13:03
kaarinetjuh
Avatar van kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
jij krijgt je pws nog wel af in die 3 weken!
en als die ander niet mee werkt stap je naar de afdelingsleider en regel je wat, desnoods maak je wat zelf want om geen examen te mogen doen hierdoor is zonde!
__________________
Dream as you'll live forever, live as you'll die today
Oud 29-03-2004, 14:51
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Ik ga gewoon examen doen. Ben wel een half jaar ziek thuis geweest dit schooljaar en ben nog niet helemaal beter. Ik moet dus nog wel veel inhalen maar zelfs als ik daar allemaal 1en voor zou krijgen ga ik nog met voldoendes mn examen in dus dat gaat wel goed komen
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 29-03-2004, 15:12
Verwijderd
Het lijkt mij persoonlijk onzettend dom om je examens niet te maken. Als je ze niet mág maken is het natuurlijk je eigen domme schuld, maar als je denkt 'ik haal het toch niet' kun je ze net zo goed doen voor een beetje extra oefening - en wie weet heb je wel héél veel geluk...
Oud 29-03-2004, 17:23
mario
Avatar van mario
mario is offline
Ik zit ook nog in de stress, heb me pws al ingeleverd maar weet niet of het voldoende is, maar wij moesten het al half januari afhebben toen was het niet voldoende. Maar bij ons mag je helemaal niet aan je examens deelnemen als je het niet voldoende heb afgerond.
__________________
www.funing.nl
Oud 29-03-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-03-2004 @ 16:12:
Het lijkt mij persoonlijk onzettend dom om je examens niet te maken. Als je ze niet mág maken is het natuurlijk je eigen domme schuld, maar als je denkt 'ik haal het toch niet' kun je ze net zo goed doen voor een beetje extra oefening - en wie weet heb je wel héél veel geluk...
ga aub eerst het hele verhaal lezen voordat je commentaar geeft : /
Oud 29-03-2004, 18:51
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
jongeman u gaat uw best doen en dit jaar examen doen

ikzelf ga wel examen doen als het goed is pws is hier iig al af maarja al een tijdje terug
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Oud 06-04-2004, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Dr0_ol schreef op 29-03-2004 @ 19:46 :
ga aub eerst het hele verhaal lezen voordat je commentaar geeft : /
Heb ik gedaan. En ik vind hetzelfde, hoor.
Het is een goede oefening.
Oud 06-04-2004, 16:59
Emilia
Emilia is offline
Wat ik me (als Belgische) afvraag: wat maakt dit examen zoveel anders dan de examens die moeten worden afgelegd in de andere jaren van het secundair onderwijs? Of hebben jullie enkel aan het eind van het zesde jaar echte examens?
Bij ons werd het er met de jaren wel moeilijker op - uiteraard - maar als het je in de voorgaande jaren gelukt was de examens zonder al te veel moeilijkheden te doorspartelen, dan is het ook in het zesde jaar haalbaar. In de meeste scholen moet je wel een of meerdere eindwerken maken (vakspecifiek) of een baccalaureaat doen.
Maar vanwaar alle stress?
En wat is pws (uit de topic af te leiden waarschijnlijk 'profielwerkstuk', maar wat houdt het in?)?
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Oud 06-04-2004, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 06-04-2004 @ 17:59 :
Wat ik me (als Belgische) afvraag: wat maakt dit examen zoveel anders dan de examens die moeten worden afgelegd in de andere jaren van het secundair onderwijs? Of hebben jullie enkel aan het eind van het zesde jaar echte examens?
Bij ons werd het er met de jaren wel moeilijker op - uiteraard - maar als het je in de voorgaande jaren gelukt was de examens zonder al te veel moeilijkheden te doorspartelen, dan is het ook in het zesde jaar haalbaar. In de meeste scholen moet je wel een of meerdere eindwerken maken (vakspecifiek) of een baccalaureaat doen.
Maar vanwaar alle stress?
En wat is pws (uit de topic af te leiden waarschijnlijk 'profielwerkstuk', maar wat houdt het in?)?
Op school maak je al een aantal schoolexamens en praktische opdrachten. Deze tellen voor 50 % mee voor je eindcijfer, de andere 50% is afhankelijk van het Centraal Examen waar dit deelforum omgaat. Het is dus een erg zwaarwegend examen dat je moet doen, vandaar die stress, en het omvat ook nog vrij veel stof.

Een profielwerktuk is een groot werkstuk dat je moet maken over een of meerdere vakken in je profiel (een bepaalde verzameling vakken) en die moet je voldoende of goed maken om deel te mogen nemen aan de eindexamens.
Oud 06-04-2004, 17:13
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 06-04-2004 @ 18:07 :
Op school maak je al een aantal schoolexamens en praktische opdrachten. Deze tellen voor 50 % mee voor je eindcijfer, de andere 50% is afhankelijk van het Centraal Examen waar dit deelforum omgaat. Het is dus een erg zwaarwegend examen dat je moet doen, vandaar die stress, en het omvat ook nog vrij veel stof.

Een profielwerktuk is een groot werkstuk dat je moet maken over een of meerdere vakken in je profiel (een bepaalde verzameling vakken) en die moet je voldoende of goed maken om deel te mogen nemen aan de eindexamens.
Als ik het goed begrijp, zit het zo:

tijdens het jaar kun je al wat puntjes sprokkelen door middel van toetsjes en taken en dan heb je aan het eind van het jaar voor elk vak een centraal examen?
Dan is het systeem nagenoeg hetzelfde als dat van ons; dagelijks werk en examens. Maar bij jullie vindt dat alleen plaats aan het eind van het zesde jaar, die examens?
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Oud 06-04-2004, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 06-04-2004 @ 18:13 :
Als ik het goed begrijp, zit het zo:

tijdens het jaar kun je al wat puntjes sprokkelen door middel van toetsjes en taken en dan heb je aan het eind van het jaar voor elk vak een centraal examen?
Dan is het systeem nagenoeg hetzelfde als dat van ons; dagelijks werk en examens. Maar bij jullie vindt dat alleen plaats aan het eind van het zesde jaar, die examens?
Bijna. In de bovenbouw krijg je schoolexamens (dus die 50% van je cijfer), en aan het eind van het 5e of 6e jaar (afhankelijk van het niveau dat je doe) heb je het eindexamen.
Oud 06-04-2004, 17:56
mario
Avatar van mario
mario is offline
Citaat:
Emilia schreef op 06-04-2004 @ 18:13 :
Als ik het goed begrijp, zit het zo:

tijdens het jaar kun je al wat puntjes sprokkelen door middel van toetsjes en taken en dan heb je aan het eind van het jaar voor elk vak een centraal examen?
Dan is het systeem nagenoeg hetzelfde als dat van ons; dagelijks werk en examens. Maar bij jullie vindt dat alleen plaats aan het eind van het zesde jaar, die examens?
bij ons heb je in de eerste jaren, dus niet je examen jaar overgangsrapporten daar mee ga je over naar het volgende jaar. Die rapporten zijn gebaseerd op toetsen die je dat jaar hebt gemaakt. Als je in de 4e komt (havo) of 5e (vwo) dan heb je zowel toetsen die tellen voor je overgang naar het volgende jaar, je examenjaar dus als zogenaamde tentamens. Die tentamens krijg je in de 5e,6e weer dat is in totaal 50% van je cijfer.En dan heb je nog centrale examens dat zijn bepaalde vakken waar iedereen tegelijk van havo of vwo het zelfde vak maakt en dat telt voor 50% mee. En uit dat gemiddelde word bepaald of je een diploma krijgt of niet.
__________________
www.funing.nl
Oud 06-04-2004, 18:44
Emilia
Emilia is offline
Bij ons zit het zo:
Je krijgt punten voor dagelijks werk (hetgeen je gedurende het jaar doet --> toetsen en taken) en daarnaast ieder jaar verschillende examenperiodes. Het aantal examenperiodes hangt af van school tot school en van het jaar waarin je zit; op de meeste scholen krijg je drie examenperiodes (voor de kerstvakantie, voor de paasvakantie en voor de zomervakantie) in het eerste tot en met vierde jaar.
In de meeste scholen krijg je vanaf het vijfde jaar nog maar twee examenperiodes (voor de kerstvakantie en voor de zomervakantie) met het oog op de grotere hoeveelheden leerstof in het hoger onderwijs.
Ik weet wel niet hoe het precies zit met de verdeling dagelijks werk-examens (hoeveel procent voor elk), maar ik denk dat het wel redelijk gelijk verdeeld is. Misschien wat meer gewicht bij de examens.
Oh en ik weet ook niet hoe het precies zit bij technisch en beroepsonderwijs, maar die hebben alleszins een gelijkaardig systeem.
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Ads door Google
Oud 06-04-2004, 19:03
Sithan
Sithan is offline
Hoeveel uur moest je ook al weer besteden aan dat PWS?
Ik dacht toch iets van 60 uur? Nou zelfs dat zou je nog makkelijk kunnen halen in 3 weken, nou is het sowieso in de praktijk vast de helft minder, dus ik zie het probleem niet
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Oud 06-04-2004, 22:06
IvdSangen
IvdSangen is offline
Mijn PWS voor scheikunde heeft me gekost en moet me nog kosten:

Een middagje naar Eindhoven proefjes doen op de TU. Best gezellig. Nu moeten we alleen nog een paar A4'tjes produceren met een verslag van het experiment. Dat is misschien 3 uur werk.
Oud 06-04-2004, 22:13
Snuitermans
Snuitermans is offline
Het zat wel in de planning ja..
__________________
Fingerspitzengefühl.
Oud 06-04-2004, 22:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Emilia schreef op 06-04-2004 @ 19:44 :
Het aantal examenperiodes hangt af van school tot school en van het jaar waarin je zit; op de meeste scholen krijg je drie examenperiodes (voor de kerstvakantie, voor de paasvakantie en voor de zomervakantie) in het eerste tot en met vierde jaar.
In de meeste scholen krijg je vanaf het vijfde jaar nog maar twee examenperiodes (voor de kerstvakantie en voor de zomervakantie) met het oog op de grotere hoeveelheden leerstof in het hoger onderwijs.
Wij hebben in de 4e en 5e klas vijf termijnen en dus ook vijf toetsperiodes (waarin we dus ook SE toetsen hebben).
In de 6e hebben we er maar vier, omdat de vijfde toetsweek het centraal examen is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 07-04-2004, 09:43
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-04-2004 @ 23:29 :
Wij hebben in de 4e en 5e klas vijf termijnen en dus ook vijf toetsperiodes (waarin we dus ook SE toetsen hebben).
In de 6e hebben we er maar vier, omdat de vijfde toetsweek het centraal examen is.
Maar ja, de vraag is gewoon: waar trek je de lijn tussen toetsen en examens? Zgn. toetsenweken hebben wij ook.
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Oud 07-04-2004, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 07-04-2004 @ 10:43 :
Maar ja, de vraag is gewoon: waar trek je de lijn tussen toetsen en examens? Zgn. toetsenweken hebben wij ook.
Examens zijn centraal - dat wil zeggen dat ze door heel Nederland gemaakt worden, degenen die die vakken hebben op datzelfde niveau dan. Centrale examens beslaan ook meestal de stof van 2 of 3 jaar bovenbouw (havo resp. vwo.)
Schoolexamens verschillen per school en beslaan niet de volledige stof.
Oud 07-04-2004, 10:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-04-2004 @ 11:53 :
Examens zijn centraal - dat wil zeggen dat ze door heel Nederland gemaakt worden, degenen die die vakken hebben op datzelfde niveau dan. Centrale examens beslaan ook meestal de stof van 2 of 3 jaar bovenbouw (havo resp. vwo.)
Schoolexamens verschillen per school en beslaan niet de volledige stof.
Idd. Dus waar een 'normale' toets van (bijvoorbeeld) wiskunde 1 hoofdstuk (en dus 1 onderdeel) beslaat, gaat het examen over bijna alle stof die je in de afgelopen jaren hebt gehad.
En dit examen telt dus veel zwaarder mee. Dit ene examen is net zo zwaar als alle voorgaande SE-toetsen bij elkaar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Oud 07-04-2004, 12:37
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-04-2004 @ 11:53 :
Examens zijn centraal - dat wil zeggen dat ze door heel Nederland gemaakt worden, degenen die die vakken hebben op datzelfde niveau dan. Centrale examens beslaan ook meestal de stof van 2 of 3 jaar bovenbouw (havo resp. vwo.)
Schoolexamens verschillen per school en beslaan niet de volledige stof.
Aha! Maar zijn die centrale examens dan over heel Nederland dezelfde; precies dezelfde opgaven enzo?
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Oud 07-04-2004, 17:31
miss Elise
Avatar van miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
Emilia schreef op 07-04-2004 @ 13:37 :
Aha! Maar zijn die centrale examens dan over heel Nederland dezelfde; precies dezelfde opgaven enzo?
het centraal examen heeft over heel nederland idd precies dezelfde opgaven, het zijn precies dezelfde examens. wel zo eerlijk
Oud 07-04-2004, 20:51
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
miss Elise schreef op 07-04-2004 @ 18:31 :
het centraal examen heeft over heel nederland idd precies dezelfde opgaven, het zijn precies dezelfde examens. wel zo eerlijk
Wow, zo goed! Bij ons hangt alles eigenlijk af van de school waarin je zit. Ik ben na het vierde naar een andere school gegaan waar het niveau veel hoger lag en ben daar wel blij om, want die eerste school was niet representatief voor je studieresultaten; je haalde daar bvb. heel hoge punten, maar zou falen eens je op de universiteit komt.
Verder heb ik niet te klagen over ons onderwijssysteem en eens je in het hoger onderwijs zit, doet hetgeen je ervoor gedaan hebt er niet zoveel meer toe; aanvankelijk heb je misschien een voorsprong, maar dat verandert snel...
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Busstaking tijdens examens
T_ID
500 10-06-2008 18:47
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 17:20
Beleidszaken Samenvoeging Onzin en De Kantine
Ieke
500 23-03-2006 21:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.