Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2004, 09:24
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Wat mij steeds vaker opvalt is het veranderende taalgebruik van de gemiddelde forummer.
Om meteen wat voorbeelden te noemen: Wilt jij dat even doen? Voorzover ik Nederlands heb geleerd hoor je die 't' achter wil gewoon weg te laten. Nog iets: vaak wordt 'zulke' vervangen door zo'n. Waarom? Is dat nieuw taalgebruik?
Dan zal ik het nog maar niet hebben over vegetarisch en vegetariër.
Ik hoop dat iemand antwoorden op mijn vragen heeft.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2004, 09:32
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Wilt = oorspronkelijk gebiedende wijs meervoud (gewoon fout dus)

vegatarisch = een eigenschap; vegatariër is een "persoonlijkheid"

zulke/zo'n komt gewoon door het grote "groter als"-gehalte op dit forum

Niemand snapt volgens mij ook "t kofschip", er worden zoveel d/t fouten gemaakt
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 09:43
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Dat van vegetarisch en vegetariër weet ik zelf wel
Maar ik vroeg me af of dat taalgebruik komt omdat mensen niet genoeg kennis van de Nederlandse taal hebben.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 17:53
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 26-07-2004 @ 10:43 :
Maar ik vroeg me af of dat taalgebruik komt omdat mensen niet genoeg kennis van de Nederlandse taal hebben.
Dat zou een reden kunnen zijn, wat overigens meteen de vraag oproept in hoeverre men tegenwoordig in het moedertaalonderwijs aandacht besteedt aan een correct gebruik van het Nederlands.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 18:46
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 26-07-2004 @ 18:53 :
Dat zou een reden kunnen zijn, wat overigens meteen de vraag oproept in hoeverre men tegenwoordig in het moedertaalonderwijs aandacht besteedt aan een correct gebruik van het Nederlands.
Goed punt.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 19:03
TD
TD is offline
Om eerlijk te zijn lijkt luiheid me een grote oorzaak.
Naast het feit dat de algemene kennis van het Nederlands er misschien wat op achteruit is gegaan, is het vooral zo dat men zich er niet meer de moeite voor doet een zin foutloos te vormen.

De redenering is dan iets zoals 'zolang de boodschap maar overkomt'. Of je 'overkomt' nu met een 't' of een 'd' schrijft maakt dan niet zoveel uit, hoewel het meerendeel dat volgens mij wél nog steeds weet. Ze nemen zich gewoon de tijd niet meer om er even over na te denken (als dat bij dit voorbeeld überhaupt al nodig is)

Tweede factor is ongetwijfeld die van het medium, ik denk dat de meesten zich wel wat meer zouden inspannen als ze een echte 'brief' schrijven bvb. Het hele internet- en chatgebeuren heeft samen met sms-en een nieuw soort van taalgebruik gelanceerd. Deze is er vooral op gericht om alles zo kort en/of snel mogelijk te zeggen. Dit gaat helaas ten koste van het correct taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 19:07
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Wat een gezanik om niets...
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 19:14
TD
TD is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 26-07-2004 @ 20:07 :
Wat een gezanik om niets...
Blijkbaar zijn er (toch nog) een paar mensen die het jammer vinden dat er zo onzorgvuldig met taal wordt omgesprongen.
Jij blijkbaar niet, gelukkig zijn er nog tal van andere topics
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 19:28
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
TDH schreef op 26-07-2004 @ 20:14 :
Blijkbaar zijn er (toch nog) een paar mensen die het jammer vinden dat er zo onzorgvuldig met taal wordt omgesprongen.
Jij blijkbaar niet, gelukkig zijn er nog tal van andere topics
Ook al kun je zelf enorm goed Nederlands, dan hoef je je nog niet met andermans Nederlands te bemoeien?
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 19:35
TD
TD is offline
Ik ken zelf helemaal geen 'enorm goed Nederlands', dat is ook helemáál niet nodig om een zin foutloos te schrijven.
En deze topic gaat (voor mij althans) ook helemáál niet om personen maar om een algemene trend.
Een forum dient toch om te discussiëren? En is het 'Moderne Talen' forum niet net geschikt voor een discussie als deze?
Je hoeft je helemaal niet aangevallen te voelen en dit heeft niets met bemoeienis te maken (dan kan je nogal veel topics gaan sluiten, volgens die redenering)
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 20:19
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Luiheid zal soms een oorzaak zijn, maar volgens mij is het vaker een kwestie van onkunde. Wanneer iemand correcte zinnen kan maken, kost het immers niet veel moeite dat daadwerkelijk te doen. Trouwens; de fouten die zijn gemaakt door te snel typen kun je gemakkelijk onderscheiden van de fouten die zijn gemaakt uit onkunde.

Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fouten die ik tegenkom een kwalijke zaak. Als ik in een reply meerdere fouten zie staan neem ik de poster al een stuk minder serieus.
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 21:33
MH
Avatar van MH
MH is offline
Het is vooral de lakse houding van 'nou ja, je ken het toch lezuh? dus wat heb je nou te zeiku over of ik netjus schrijf? en anders is er toch noch een spellingkontrolle'.
Ik zie correct spellen meer als het verschil in eten met je handen en eten met bestek. Een soort etiquette dus.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 00:17
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Het zijn denk ik vooral de jongere internetgebruikers die op die manier redeneren. De internet- en sms-taal is ook het meest populair onder deze groep. Heeft misschien te maken met de puberteit?

Ik denk ook wel dat de kennis in de Nederlandse taal tegenwoordig achteruit is gegaan in vergelijking met vroeger.
Dat valt volgens mij zowel te wijten aan de leerlingen als de school.
Echter heeft TDH wel een punt als hij zegt dat het sterk afhankelijk is van welk medium er gebruikt wordt. Een brief zullen velen nog steeds proberen in zo goed mogelijk Nederlands op te stellen.

Ik persoonlijk heb een hekel aan het écht volledig aan de laars lappen van de regels binnen de Nederlandse taal. Met een paar uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld bij lange woorden of zinnen die gewoon vaak gebruikt worden. Zoals 'in ieder geval' en 'inderdaad'. Die wil ik ook nog wel eens afkorten met iig en idd. Puur gemakzucht. Echter typ ik deze gewoon voluit als ik weet dat ik met iemand communiceer die niet bekend is met de 'internet-taal'.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 09:02
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Ik zelf maak ook veel gebruik van msn, en dan ook de afkortingen. Maar dat beperkt zich ook daadwerkelijk tot die vorm van communicatie. Ik ben het met Cosmo Kramer eens over dat de hoeveelheid fouten in sommige gevallen toch wel een kwalijke zaak is. De nieuwe trend om zo veel mogelijk afkortingen en in dit geval dus ook incorrect woordgebruik te gebruiken, leidt dan ook weer tot het meer moeite hebben bij het schrijven van een nette brief. Denk ik dan.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 26-07-2004 @ 10:24 :
Wat mij steeds vaker opvalt is het veranderende taalgebruik van de gemiddelde forummer.
Om meteen wat voorbeelden te noemen: Wilt jij dat even doen? Voorzover ik Nederlands heb geleerd hoor je die 't' achter wil gewoon weg te laten. Nog iets: vaak wordt 'zulke' vervangen door zo'n. Waarom? Is dat nieuw taalgebruik?
Dan zal ik het nog maar niet hebben over vegetarisch en vegetariër.
Ik hoop dat iemand antwoorden op mijn vragen heeft.
tis gewoon fout gebruik van t nederlands
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 20:11
Miles
Avatar van Miles
Miles is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-07-2004 @ 20:49 :
tis gewoon fout gebruik van t nederlands

Correct: 't Is gewoon fout gebruik van 't Nederlands.
__________________
Un electrodoméstico es una máquina que realiza algunas tareas domésticas rutinarias
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 11:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miles schreef op 27-07-2004 @ 21:11 :

Correct: 't Is gewoon fout gebruik van 't Nederlands.
Hier valt verder niets aan toe te voegen. Wat mij in sommige replies ook vaak opvalt is het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord jou, terwijl in plaats daarvan het bezittelijk voornaamwoord jouw dient te worden gebruikt, en omgekeerd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 13:40
Miles
Avatar van Miles
Miles is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 28-07-2004 @ 12:50 :
Hier valt verder niets aan toe te voegen. Wat mij in sommige replies ook vaak opvalt is het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord jou, terwijl in plaats daarvan het bezittelijk voornaamwoord jouw dient te worden gebruikt, en omgekeerd.
Dat omgekeerde is gewoon Br33zAh-taal en bijvoorbeeld:'Ik zag jou neef.' is gewoon onkunde.
__________________
Un electrodoméstico es una máquina que realiza algunas tareas domésticas rutinarias
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-07-2004, 13:46
Verwijderd
Ik denk dat mensen hier gewoon minder zorgvuldig met taal omgaan, het moet allemaal wat sneller en ontspannen. Als je een opstel schrijft voor school, dan let je natuurlijk meer op spelling.
Daarnaast is het dus ook wat luiheid.

Dat het onderwijs er niet mee bezig is, is imo onzin. Ik heb mijn hele middelbare schooltijd opgescheept gezeten met alle spellingsregels en als je een fout maakte in een opstel of op een toets, dan telde dat gewoon mee. In het eerste jaar van mijn huidige opleiding (HBO) heb ik wéér spellingsregels moeten verwerken, telkens maar weer dezelfde. Ze hameren er echt op. De mensen die het fout deden, waren de luie studenten die het niets kon schelen. Ik denk dus dat het meer bij de leerlingen/studenten ligt, dan bij de docenten of de methode.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 15:10
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miles schreef op 28-07-2004 @ 14:40 :
Dat omgekeerde is gewoon Br33zAh-taal.
Ik geloof dat je het laatste stuk van mijn vorige reply verkeerd begrepen hebt. Dat "en omgekeerd" sloeg niet op het gebruik van omgedraaide tekens in een tekst, maar op de verwarring van jou met jouw. Met "het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord jou, terwijl in plaats daarvan het bezittelijk voornaamwoord jouw dient te worden gebruikt, en omgekeerd" bedoel ik "het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord jou, terwijl in plaats daarvan het bezittelijk voornaamwoord jouw dient te worden gebruikt, en het gebruik van het bezittelijk voornaamwoord jouw, terwijl in plaats daarvan het persoonlijk voornaamwoord jou dient te worden gebruikt".

@Andijvie: Ik bedoelde niet dat er in het middelbaar onderwijs helemaal geen aandacht aan wordt besteed. Er zal ongetwijfeld nog wel aandacht aan worden besteed, maar de vraag is dan hoeveel tijd er dan precies in gestoken wordt. Dat was wat ik met "in hoeverre men tegenwoordig in het moedertaalonderwijs aandacht besteedt aan een correct gebruik van het Nederlands" bedoelde.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 28-07-2004 @ 16:10 :

@Andijvie: Ik bedoelde niet dat er in het middelbaar onderwijs helemaal geen aandacht aan wordt besteed. Er zal ongetwijfeld nog wel aandacht aan worden besteed, maar de vraag is dan hoeveel tijd er dan precies in gestoken wordt. Dat was wat ik met "in hoeverre men tegenwoordig in het moedertaalonderwijs aandacht besteedt aan een correct gebruik van het Nederlands" bedoelde.
Mijn reactie is dus; in mijn ogen enorm véél.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 15:25
Verwijderd
Het verwisselen van 'hen' en 'hun'?
Het weglaten van een komma tussen twee persoonsvormen?
Het vergeten van hoofdletters?
De onvermijdelijke 'd'-tjes en 't'-tjes?
Het spatiegebruik?
Het gebruik van 'wat' als aanwijzend voornaamwoord?
Het verschrikkelijke verwarren van aanwijzende voornaamwoorden in het algemeen?
De tangconstructies?
De foutieve samenvoegingen?
Het vergeten van vraagtekens aan het einde van een vragen zin?
Het zetten van een komma na een nevenschikkend voegwoord?
Het verwisselen van 'jou' en 'jouw'?
Het lukraak afwisselen van vt en tt?

Nee. Het kan me niet deren.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 09:02
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Citaat:
alluman schreef op 28-07-2004 @ 16:25 :
Nee. Het kan me niet deren.
Da's duidelijk.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 09:29
Verwijderd
Citaat:
rampenstamper schreef op 29-07-2004 @ 10:02 :
Da's duidelijk.
It's called 'Humour'...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 11:47
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-07-2004 @ 16:17 :
Mijn reactie is dus; in mijn ogen enorm véél.
schriftelijk gezien wordt er vaak wel het een en ander verbeterd, maar buiten de nederlandsles zijn dat hooguit d/t - fouten. In de spreektaal wordt vrijwel niets verbeterd, omdat dit als irritant gezien wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2004, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Young Grow Old schreef op 29-07-2004 @ 12:47 :
schriftelijk gezien wordt er vaak wel het een en ander verbeterd, maar buiten de nederlandsles zijn dat hooguit d/t - fouten. In de spreektaal wordt vrijwel niets verbeterd, omdat dit als irritant gezien wordt.
Dan zijn mijn leraren blijkbaar uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 16:55
Verwijderd
Waar ik me met name aan erger zijn de taalfouten die veelal gemaakt worden door mijn collega's: natuurkundestudenten, maar ook de professoren kunnen er wat van. Mijn elektronicaprofessor zei gewoon consistent 'groter als' in plaats van 'groter dan'. Na een tijdje werd dat toch wel verschrikkelijk irritant. Om maar niet te spreken over mijn dictaat 'Trillingen en Golven'. Weliswaar geschreven door iemand met als moedertaal Frans, maar het Nederlands erin is werkelijk rampzalig. Op iedere pagina staan minstens 10 fouten.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 17:54
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
'Groter als' komt inderdaad ook veel te vaak voor. Ik verbeterde het alleen vroeger bij mensen, nu let ik er onbewust alleen nog op. Ik zeg er nooit wat van, alleen bij goede vrienden.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
rampenstamper schreef op 29-07-2004 @ 18:54 :
'Groter als' komt inderdaad ook veel te vaak voor. Ik verbeterde het alleen vroeger bij mensen, nu let ik er onbewust alleen nog op. Ik zeg er nooit wat van, alleen bij goede vrienden.
Mijn moeder maakt die 'als/dan'-fouten ook voortdurend. Ik verbeter haar ook telkens, maar het schijnt niet veel te helpen, alhoewel ze de laatste tijd het wel steeds vaker achteraf doorheeft.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 10:22
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Het kan de meeste mensen helaas maar heel weinig schelen als het om 'als of dan' gaat. Iedereen doet het, zeggen ze dan.
Zonde.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 17:54
TD
TD is offline
Die fout tussen als en dan komt (in België althans) ook vaak voor in combinatie met een werderk. vnw ipv een pers. vnw.
"Hij is groter als mij" => dan ik
"Zij weegt meer als hem" => dan hij
enz

Mijn fysicaleerkracht maakte de als/dan-fout ook constant, slecht voorbeeld
Eigenlijk bijna al m'n leerkrachten, behalve die van de taalvakken
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 18:12
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Citaat:
TDH schreef op 30-07-2004 @ 18:54 :
Die fout tussen als en dan komt (in België althans) ook vaak voor in combinatie met een werderk. vnw ipv een pers. vnw.
"Hij is groter als mij" => dan ik
"Zij weegt meer als hem" => dan hij
enz

Mijn fysicaleerkracht maakte de als/dan-fout ook constant, slecht voorbeeld
Eigenlijk bijna al m'n leerkrachten, behalve die van de taalvakken
Ja. Maar zelfs bij mij op de middelbare school maakten de meeste leraren (ook van talen) van die fouten. Er is bijvoorbeeld nog nooit een brief van school geweest waarin mijn moeder geen fouten kon ontdekken.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 18:16
TD
TD is offline
Dat is inderdaad iets waar ik me ook erg aan stoor.
Als mensen tijdens het spreken fouten maken, erger ik me er niet echt aan. In de spreektaal heb je sowieso al wat dialectische invloeden, en niet iedereen is immers even taalvaardig.

Wanneer er echter iets officieels geschreven wordt... Een brief van school, een folder van een bedrijf, de menukaart van een restaurant, de site van een organisatie...
Deze zaken zijn toch een 'uithangborden' van die instellingen? Ik kan er nog inkomen dat een zaakvoerder of de verantwoordelijke het Nederlands niet perfect beheerst, maar zoiets laat je toch een keer nalezen alvoorens het honderden keren te kopiëren of te laten drukken?!

Een bedrijf met fouten in hun folder of op de site komt voor mij een stuk minder professioneel over...
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 20:46
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
@ TDH: Precies.
En dan heb ik het nog niet eens over de kranten van tegenwoordig. Dat is echt bagger.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 08:35
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
TDH schreef op 30-07-2004 @ 18:54 :
Die fout tussen als en dan komt (in België althans) ook vaak voor in combinatie met een werderk. vnw ipv een pers. vnw.
"Hij is groter als mij" => dan ik
"Zij weegt meer als hem" => dan hij
enz

Mijn fysicaleerkracht maakte de als/dan-fout ook constant, slecht voorbeeld
Eigenlijk bijna al m'n leerkrachten, behalve die van de taalvakken
dat gebruikt men over het algemeen in het dialect; er zijn ook mensen die weten dat het fout is, maar het onder vrienden en zo toch zo zeggen
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 08:59
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Als het een dialect is, heeft dit zich in alle delen van Nederland genesteld. 'Groter als' wordt overal gebruikt, het is een fout gebruik van het Nederlands geworden. Ik wil hiermee niks vaststellen, het is alleen wat ik vind. Sorry voor als het anders overkomt.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2004, 11:02
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik erger me altijd rot aan die d/t-fouten, vooral hier op het forum kunnen mensen er wat van. Ze produceren misbaksels als "hij luisterd" of "zij geloofd". Kom op mensen, denk nou eens na! Mij zul je daar geen fouten in zien maken, maar het lijkt soms wel alsof ik de enige ben
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 12:55
Verwijderd
Citaat:
rampenstamper schreef op 31-07-2004 @ 09:59 :
Als het een dialect is, heeft dit zich in alle delen van Nederland genesteld. 'Groter als' wordt overal gebruikt, het is een fout gebruik van het Nederlands geworden. Ik wil hiermee niks vaststellen, het is alleen wat ik vind. Sorry voor als het anders overkomt.
Misschien zijn ze gewoon dol op de Duitse taal!

'Minder dan' --> 'Weniger als'

Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:15
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-07-2004 @ 13:55 :
Misschien zijn ze gewoon dol op de Duitse taal!

'Minder dan' --> 'Weniger als'

Wie weet...
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:20
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 26-07-2004 @ 20:07 :
Wat een gezanik om niets...
idd. wat haalt jou die ene verkeerde 'd' of 't' nou uit. ik doe nooit moeite om foutloos nederlands te typen hoor, ik doe maar wat. daar gaat het toch niet om ? en van die voorbeelden die je noemt, heb jij weleens een dyslectisch (hoe schrijf je dat?! ) iemand zien schrijven ? veel erger als jouw voorbeelden.

als je er geen gevoel voor hebt, lukt het gewoon niet zo goed. dus ?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:22
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 30-07-2004 @ 21:46 :
@ TDH: Precies.
En dan heb ik het nog niet eens over de kranten van tegenwoordig. Dat is echt bagger.
ik vind dat het voor een krant ook echt niet kan. dan kan je gewoon geen spelfouten maken. of net als in een officiele (puntjes op de e ) brief oid (ik mag geen ofzo meer zeggen).
maar anders vind ik het ABSOLUUT niet erg.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:24
TD
TD is offline
Mensen met dyslexie kunnen er doorgaans weinig aan doen, tijdig opmerken en met logopedie beginnen kan helpen.

Dat jij zomaar wat doet was te merken en voor de meesten maakt dat inderdaad niets uit, blijkbaar voor sommigen toch
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:34
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Ik vind het gewoon zonde om niet gewoon netjes Nederlands te typen. Kan een behoorlijke invloed hebben op hoe je er later mee om gaat en je kunt er meer moeite mee hebben.
En natuurlijk type ik ook niet altijd foutloos. Maar om er gewoon met de pet naar te gooien, vind ik gewoon zonde.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
rampenstamper schreef op 31-07-2004 @ 14:34 :
Ik vind het gewoon zonde om niet gewoon netjes Nederlands te typen. Kan een behoorlijke invloed hebben op hoe je er later mee om gaat en je kunt er meer moeite mee hebben.
En natuurlijk type ik ook niet altijd foutloos. Maar om er gewoon met de pet naar te gooien, vind ik gewoon zonde.
Dat heb ik dus ook, ik schrijf graag foutloos (ook al doe ik dat dus niet altijd) en leer daar dan ook weer van.

Maar goed, misschien moeten we gewoon accepteren dat er mensen zijn die het niet zoveel kan schelen. Voor mij is taal meer dan alleen iets waarmee ik me uitdruk, maar dat geldt dus niet voor iedereen... *accepteert*
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 17:09
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-07-2004 @ 15:42 :
Misschien moeten we gewoon accepteren dat er mensen zijn die het niet zoveel kan schelen.
Dat is voor mij alleen acceptabel indien de mensen, die het niet zoveel kan schelen, op hun beurt bereid zijn te accepteren dat het anderen wel iets kan schelen. Taal is per slot van rekening een belangrijk communicatiemedium, en een goede omgang met dat medium is en blijft wat mij betreft een eerste vereiste.

@alluman: Je was in je opsomming de anakoloeten vergeten...of kunnen die je ook niet deren?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 17:46
Dakota
Dakota is offline
Ik verbeter mensen al niet eens meer als ze taalfouten maken. Eerst deed ik dat wel, maar ik heb ontdekt dat niet veel mensen dat op prijs stellen. Nu verbeter ik alleen nog als mensen de woorden echt zó fout schrijven dat ik moet gaan raden welk woord het is.

Ik zag laatst ook een briefje hangen bij een winkel, ze zochten een nieuwe medewerker:

´Wij zijn op zoek naar jouw!´

Ik moet zeggen dat ik die winkel dan al meteen een stuk minder serieus neem.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 20:23
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 31-07-2004 @ 14:20 :
erger als
Q.e.d.

Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 31-07-2004 @ 18:09 :
[...]@alluman: Je was in je opsomming de anakoloeten vergeten...of kunnen die je ook niet deren?
Doe dan nog maar contaminatie erbij ook...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 09:47
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Citaat:
Dakota schreef op 31-07-2004 @ 18:46 :
Ik zag laatst ook een briefje hangen bij een winkel, ze zochten een nieuwe medewerker:

´Wij zijn op zoek naar jouw!´

Ik moet zeggen dat ik die winkel dan al meteen een stuk minder serieus neem.
Dat is inderdaad wel ernstig ja.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 12:53
ratonita7
Avatar van ratonita7
ratonita7 is offline
Wij hebben eens een uitnodiging gehad voor de opening van een sauna. Vol maar dan ook vol met dt-fouten, tikfouten... (citaat: "U bent uitgenodigt voor de z auna en stoombad a n zeer voordelij ge prijzen") Dan ben ik ook niet echt geneigd om daarheen te gaan. Mensen beseffen soms niet dat dt-fouten heel onprofessioneel overkomen maar ik vrees dat je niet veel kunt doen om dat te voorkomen. Soms is het slordigheid maar meestal onwetendheid.
__________________
Grow up! What for?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Let op: uitleg taalgebruik op Liefde & Relatie.
x-spekkie-x
0 01-07-2010 11:08
Lifestyle Verpaupering van taalgebruik
shoebuddy 2.0
76 22-08-2009 19:38
Verhalen & Gedichten Taalgebruik van kranten.
Missy
12 21-11-2007 18:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sober taalgebruik?
oesterpoester
4 17-01-2006 00:43
Beleidszaken Archaïsch taalgebruik bij aanmaken poll
Not for Sale
114 05-04-2005 14:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.