Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2003, 13:45
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik heb een paar vragen voor Geneeskunde studenten:

Waar studeer je?

Waarom heb je voor die universiteit gekozen?

Bevalt de universiteit?

Hoe bevalt de studie?

Hoe zit het met de verhouding theorie/praktijk in het 1e jaar?

Ben je via decentrale selectie ingestroomd, wat waren de eisen hiervoor? (schijnt overal weer anders te zijn)



[edit] nieuwe vraag bedacht [/edit]
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 21-11-2003 om 17:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2003, 14:27
LiedekeR
LiedekeR is offline
GKN Nijmegen - tis tof, maar er zitten echt nihil gothics op. Wel veel achterhoekers en brabanders
__________________
acht-)
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 14:58
Verwijderd
Citaat:
LiedekeR schreef op 21-11-2003 @ 15:27:
maar er zitten echt nihil gothics op. Wel veel achterhoekers en brabanders
En veel hokjesdenkers?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
LiedekeR schreef op 21-11-2003 @ 15:27:
GKN Nijmegen - tis tof, maar er zitten echt nihil gothics op. Wel veel achterhoekers en brabanders
soms kan een sig lezen geen kwaad...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-11-2003 @ 15:58:
En veel hokjesdenkers?
Help, wat een ramp, hij probeert mensen te beschrijven
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
LiedekeR schreef op 21-11-2003 @ 15:27:
GKN Nijmegen - tis tof, maar er zitten echt nihil gothics op. Wel veel achterhoekers en brabanders
Welk jaar eigenlijk?

Ik gok: 4e?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:42
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Waar studeer je?
Erasmus MC Rotterdam

Waarom heb je voor die universiteit gekozen?
Het is dichtbij, maar ik heb vooral voor R'dam gekozen omdat het curriculum me aansprak. (zie onder)

Bevalt de universiteit + studie?
Ja ontzettend goed, we hebben veel les in nieuwe gebouwen,allemaal lekker schoon en fris . Faciliteiten zijn ook goed, uitgebreid restaurant en voldoende studieruimte, koffiebar, overal staan koffiemachines en frisdrank-apparaten enzo.. Er zijn ook veel kopieerapparaten etc. Enige kleine minpuntje is dat tussen half 12 en 1, de computers vaak bezet zijn, want dan wil iedereen computeren Buiten die tijden kan je altijd terecht

Natuurlijk moet je de stof wel bijhouden. Voordeel aan het Erasmus MC, is het nieuwe curriculum, dat is 3 jaar geleden ingevoerd. Je hebt geen vakken zoals anatomie, biochemie enzo, maar we hebben klachtgericht onderwijs, ingedeeld per week.
Aan het begin van de week krijgen we een echte patient in de collegezaal, die vertelt dan wat er aan de hand is (je kunt ook altijd zelf vragen stellen).
In de rest van de week krijgen we informatie over een aandoening die deze klacht(en) kan veroorzaken. Bijvoorbeeld de klacht pijn op de borst, die gekoppeld wordt aan een hartinfarct. Zo word je m.i. goed voorbereid op de toekomst, want later, als arts, gaat het net zo!

We hebben verschillende vormen van onderwijs. Grootschalig, oftewel colleges. Die heb ik op maandag tm woensdag ochtend.
Ook is er kleinschalig onderwijs, in de vorm van practica of werkcolleges (je werkt dan in kleine groepjes aan een opdracht, vaak in combinatie met een practicum).
Daarnaast zijn er zelfstudieopdrachten, die je alleen of met anderen kunt maken om beter inzicht te krijgen inde stof.
Om de 4/5/6 weken heb je 1 tentamen, je hebt dus niet om de 3 maanden gelijk een hele berg tentamens. Ik vind het wel fijn, maar het betekent wel dat je de stof consequent moet bijhouden: als je 1 week niets doet, moet je dat wel supersnel weer inhalen

Hoe zit het met de verhouding theorie/praktijk in het 1e jaar?
Ja goed, zoals ik zei is er vrij veel practicum. ma tm woensdagochtend heb je colleges. Daarnaast heb je elke week een aantal VO's (vaardigheidsonderwijs): soms is dat echt praktijk, zoals lichamelijk onderzoek, anamneses oefenen (dat zijn de 'vraaggesprekken' tussen arts en patient), en ook in de snijzaal. Soms moet je dan zelf snijden, soms bekijk je gemaakte preparaten van verschillende onderdelen. En 'bekijken' betekent ook vastpakken, voelen etc!


Nou volgens mij heb ik best een verhaal getypt, als je nog iets meer wilt weten, moet je maar even msnnen.
Ik weet niet waar je woont? Maar als je een dagje met me wilt meelopen, vind ik dat prima hoor!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 17:03
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Roos schreef op 21-11-2003 @ 17:42:
Nou volgens mij heb ik best een verhaal getypt, als je nog iets meer wilt weten, moet je maar even msnnen.
Ik weet niet waar je woont? Maar als je een dagje met me wilt meelopen, vind ik dat prima hoor!
Gouda.

Ik add je idd wel weer even op msn... Erg bedankt iig voor je antwoord.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 20:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2003 @ 17:21:
Help, wat een ramp, hij probeert mensen te beschrijven
*hap*

Het ging alleen om de gothics, verder niet.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 11:16
alwaysgood
alwaysgood is offline
Citaat:
Gothic schreef op 21-11-2003 @ 14:45:
Ik heb een paar vragen voor Geneeskunde studenten:

Waar studeer je?
In Utrecht. Ben nu 1e jaars. Ben dus nog maar net bezig maar het is toppie, maar dat komt bij de volgende vraag.


Waarom heb je voor die universiteit gekozen?
Had niet voor Utrecht gekozen als 1e keus. 1e keus was nijmegen. Maar ik was in 1e instantie uitgeloot en toen kreeg ik half september te horen dat ik was nageplaatst in utrecht. In begin zat ik erover te denken om te switchen met nijmegen, maar dat zou een tijdje duren en toen heb ik toch maar voor utrecht gekozen en daar heb ik achteraf helemaal geen spijt van.


Bevalt de universiteit?
Ja hoor, alles ligt vrij dicht bij elkaar. Wel paar negatieve puntjes. De computers zijn heel langzaam in het azu zelf. Je hebt een computerruimte en ergens anders in ziekenhuis heb je leerruimte. Je kan dus in het ziekenhuis nergens ff achter de computer iets opzoeken en gewoon met je opdrachten verder gaan. Verder is het aantal computers vrij laag. In een ander gebouw speciaal voor gnk & bmw is echter wel gecombineerde computer en leerzaal, deze is wel fijn. Ander nadeeltje is dat het plo in een barakkencomplex op een behoorlijk stukje lopen is.


Hoe bevalt de studie?
Supergoed. Was in 1e instantie begonnen met med. biologie in nijmegen, maar daar heb je meer het gevoel waar doe ik het voor? Bij gnk heb je echt een doel. Je weet waarvoor je het doet en dat vind ik wel fijn. Het is wel behoorlijk veel. Bent in het weekend behoorlijk wat tijd kwijt met leren. Over het algemeen is het begin van de week vrij druk maar later in de week steeds rustiger.


Hoe zit het met de verhouding theorie/praktijk in het 1e jaar?
Wij hebben dit blok dan, maandagochtend 3 uur college. en 2 uur met je werkgroepje opdrachten bespreken. Dinsdag 2 uur practicum met evt. voorcollege van 1 uur. Woensdag 3 uur plo en 2 uur meet the expert (kun je vragen stellen aan zo'n slim ventje) donderdag 2 uur werkgroep en vrijdag vrij
Het valt met de uren dus behoorlijk mee. En je hebt nu nog niet echt veel practica, ik weet niet hoe dat in het 2e blok is.


Ben je via decentrale selectie ingestroomd, wat waren de eisen hiervoor? (schijnt overal weer anders te zijn)
Gewoon via de loting. Ben nageplaatst. LUCKY ME


[edit] nieuwe vraag bedacht [/edit]
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 15:47
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik ben decentraal binnengekomen in Rotterdam.

Voor meer informatie over de precieze selectie zou ik je aanraden om even op internet te kijken. Je kunt ook foldertjes bestellen met info
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-11-2003 @ 21:24:
*hap*

Het ging alleen om de gothics, verder niet.
Yummie.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 19:15
LiedekeR
LiedekeR is offline
Citaat:
Roos schreef op 21-11-2003 @ 17:42:
...
Sorry voor die lauwe gothicopmerking hoor
Maar nu even serieus zoals Roos.

Ik studeer Geneeskunde aan de Radbout universiteit in Nijmegen. Ik zit nu zelf in het 2e jaar. Net als bij roos wordt er [u]probleem gericht[/i] onderwijs gegeven. Dus de theorie is enigsinds toegespitst op de relevante ziektes die een mens kan krijgen. In het eerste jaar merk je er bijna niets van ;-).

In nijmegen is het curriculum erg gestructureerd: 10 blokken (maanden) werken van 4 weken. Je zit er dus 40 weken aanvast (unlike rechten). erg weinig vakantie, maargoed. Tentamens zijn om de vier weken :-D beter!

Er zijn (net als bij roos) 4 soorten contactonderwijs.

* hoorcollege
* prakticum
* werkgroep
* responsiecollege

Daarnast zijn er nog ZSO's (zelfstudieopdrachten).

ZSO's nemen de meeste tijd in beslag, maar als je goed engels kan lezen, je goed kan concentreren etc, kan je dat vaak in 1/3 van de tijd doen. Per maand moet je er zon 160 uur in totaal aan werken, maar ik kom soms al met 80 uur per maand.

Er wordt ook veel aandacht besteed aan de "zorg-rol" en kom je niet alleen maar feitjes te weten. Een holistische visie wordt er vanaf het begin ingestampt. De emotionele kant van het Arts zijn wordt uitvoerig behandeld en geoefend.

Het eerste jaar is erg interessant, het tweede jaar is veel meer verdieping, en minder leuke praktica.

Er is een leuke faculteitsvereniging, en er wordt veel georganiseerd. Elke maand komt er een maandagenda uit met dingen waar je aan mee kan doen... als je interesse hebt in nijmegen kan ik er wel eentje inscannen en opsturen. Er is een schitterende kantine met poolbiljard. Er zijn meerdere zalen vol computers waar de meeste nerds van gaan kwijlen... Alleen worden ze allemaal misbruikt voor hotmail en MSN.

Een nadeel in nijmegen is dat er weinig docenten zijn per student. Er is relatief niet veel contact onderwijs( 80% * 160 uur), en hetgeen dat er is, is meestal voor massale groepen:
15 - werkgroep
45 - Resonsiecollege/prakticum
350 - Hoorcollege

Er is vrij snel een verpleegstage (na een maand)... en dan ga je 2 weken als onder-verpleger stage lopen in een ziekenhuis of verzorgtehuis. Ik had het geluk om bij cardiologie te zitten :-D maar sommige, die in een verzorgingstehuis zaten, moesten de hele dag mensen wassen/ te eten geven, en helpen...

Snijzaalpraktica, zoals bij roos, zijn er ook... Alleen hoef je niet te snijden... ik heb het maar 1 keer mogen doen ;-) de rest is kijken en voelen. Ik heb nog geen enkele keer een letterlijk een anamnese geoefend of ander vaardigsheids onderwijs, zoals roos. Alleen op papier oefenen we dat vaak. Palperen/ausculteren bloeddruk etc hebben we een keer mogen doen op elkaar

Als je meer wilt weten: laat een bericht achter, dan voeg ik je toe aan mijn MSN

ps. Kamernood in Nijmegen is ERG hoog.
__________________
acht-)

Laatst gewijzigd op 22-11-2003 om 19:40.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
LiedekeR schreef op 22-11-2003 @ 20:15:
Er zijn (net als bij roos 4 soorten onderwijs.
* hoorcollege
* prakticum
* werkgroep
* responsiecollege
* ZSO (zewlfstudieopdrachten).
Als dat de soorten onderwijs zijn:
1. hoorcollege
2. prakticum
3. werkgroep
4. responsiecollege
5. ZSO (zewlfstudieopdrachten)

Sorry, ook flauw.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 19:27
Verwijderd
Citaat:
LiedekeR schreef op 22-11-2003 @ 20:25:
pffffffffffffffffffffffffffffff, kun je mijn bericht niet ff editen, en er 4 van maken? je bent toch fb
Je kan zelf ook editen, lieve schat.
En hoe kan ik nou weten welke vier het dan zijn, ik doe geen geneeskunde aan de Radbout universiteit in Nijmegen, zelfs niet ergens anders.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 17:21
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Verder nog mensen van Leiden of Utrecht?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 17:27
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik utrecht, maar heb al gereageerd
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 13:07
toemba
Avatar van toemba
toemba is offline
Hey

3e jaars Geneeskunde aan de VU Amsterdam..

In de Elsevier van weet-ik-niet-precies-wanneer stond een vergelijkend onderzoek naar Geneeskunde-opleidingen in NL.. de VU kwam hieruit als 8e, wat een vrij slechte score is als je bedenkt dat er 8 universiteiten meededen..

Ik heb voor deze universiteit gekozen omdat ik heel graag in Amsterdam wilde studeren (1e en 2e keus waren dan ook Vu en UvA), en omdat het dicht bij het huis van mijn ouders is.

Universiteit bevalt best, er wordt alleen heel veel zelfwerkzaamheid verwacht (jaja ik ben nog van het 7-vakken VWO) en verder weinig voor je gedaan. Wat ook momenteel ruk is, is dat de tentamenzaal verbouwd wordt waardoor tentamens ergens in Amstelveen in een sporthal zijn.. Maar er zijn ook positieve punten hoor: buiten de studie om regelt de faculteitsvereniging MFVU veel leuke dingen als wintersport en andere sportactiviteiten, feesten, gala's, borrels, goedkopere boekenverkoop. Verder heeft de Vu Geneeskunde genoeg computers en studie ruimtes.

De studie is in het begin even wennen: Het is precies alles wat je er NIET van verwacht. Van tevoren dacht ik dat het heel veel interessante ziektes en verschijnselen zouden worden, achteraf bleek dat dus totaal niet zo te zijn. Ergens is dat wel logisch, voordat je kan zeggen wat er verkeerd is moet je eerst leren hoe alles eruit ziet en in elkaar zit als het normaal is. Mijn eerste jaar bestond dus uit heel veel microscopische practica, met (hoogtepunt!) een aantal anatomie practica.

Kom ik meteen bij de volgende: verhouding praktijk - theorie. De practica en de hoorcolleges verhouden zich als ongeveer gelijk, 50/50 dus. Practica sluiten goed aan bij de te bestuderen leerstof voor het desbetreffende blok, nadeel hiervan is dat je het vaak minder begrijpt indien je niet bij bent met de leerstof. Ik haal dit later in het blok in, veel mensen kunnen dit niet.. (Klinkt arroganter dan bedoeld )

Ik ben in 1x ingeloot, met een gemiddelde van 7,3 over 7 vakken VWO. Decentrale selectie kwam ik niet voor in aanmerking omdat ik geen extra vak had, maar hoe dat tegenwoordig zit met de tweede fase kan ik je eigenlijk weinig over vertellen..


*even voor je gekeken op www.med.vu.nl/edu/opleiding, VU kent geen decentrale selectie meer...Op deze site staat wel alle info over aankomende studenten aan de VU..*

Hopelijk heb je er wat aan, als er vragen zijn kan je altijd even mailen...

T
__________________
For a nihilist, nothing at least is something..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-11-2003, 14:50
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Waar studeer je? Groningen
Waarom heb je voor die universiteit gekozen?
Het was dichtbij, veel bekenden in groningen, verder sprak het curriculum me ook wel aan
Bevalt de universiteit? Euh, ik heb nog niet echt hele negatieve dingen meegemaakt, dus ik denk het wel.. behalve dat ik soms in de rij moet staan voor een computer
Hoe bevalt de studie? Op zich is het zwaarder dan ik had verwacht, ik heb weinig tijd voor andere dingen. Verder vind ik de meeste dingen interessant, maar er zijn ook minder leuke dingen.
Hoe zit het met de verhouding theorie/praktijk in het 1e jaar? Je hebt iedere week patientcollege, verder heb ik een halve dag meegelopen met een huisarts, en aan het einde van dit jaar loop je twee weken mee in de zorg. Voor de rest heb je ook wel practica, maar meestal is dat achter de computer met een microscoop, dus niet heel erg praktijkgericht eigenlijk. En ik heb 4 keer een snijzaal practicum gehad, maar dat is alleen maar kijken naar dingen. Qua theorie heb je een paar colleges per week (woensdag halve dag, donderdag twee uur, en dinsdag nog twee uur), en nog tutor of mentorgroepjes, waarin je opdrachten maakt.De rest van de week heb je dus practica
Ben je via decentrale selectie ingestroomd, wat waren de eisen hiervoor? (schijnt overal weer anders te zijn) nee, ik ben ingeloot
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:57
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Heel erg bedankt iedereen.. nog 1 vraag:

Is het mogelijk een jaar of evt half jaar in het buitenland te studeren?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:09
alwaysgood
alwaysgood is offline
zal best wel kunnen neem ik aan

in utrecht is er iets van imfsa, die regelt stages in buitenland, denk dat het ook wel mogelijk is om ook in buitenland les te volgen.
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:16
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ok, vraag voor specifiek Utrecht studenten:

In ben net in Leiden geweest, daar moest je 70% thuis doen... Is dat in Utrecht ook zo? ?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gothic schreef op 28-11-2003 @ 20:16:
Ok, vraag voor specifiek Utrecht studenten:

In ben net in Leiden geweest, daar moest je 70% thuis doen... Is dat in Utrecht ook zo? ?
70% van je studie thuis?

Heet dat studeren?
Moet je daar duizenden euro's voor neerleggen?

Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 22:41
MickeyV
MickeyV is offline
Kom kom, Admiral, studeren kan overal, alwaar het stil is.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 13:01
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-11-2003 @ 20:29:
70% van je studie thuis?

Heet dat studeren?
Moet je daar duizenden euro's voor neerleggen?

sowieso is het geen duizenden euro's, maar € 1445.

ten tweede, zo vreemd is dat niet. Ik heb (psychologie in groningen) 4 uur college en 4 uur practicum per week. de rest moet je thuis doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2003, 16:27
Nuck
Nuck is offline
Ik studeer in Groningen. Waarom hier? De opzet van de studie sprak mij aan en Groningen is natuurlijk de leukste studentenstad . Ook was het voor mij het dichtstbij, maar dat speelde geen rol bij de keuze. De studie bevalt goed, het is superleuk, je moet alleen heel veel thuis studeren.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Geneeskunde, Havo E&M..
haly4
21 05-01-2017 18:52
Studeren Studenten Diergeneeskunde en/of Geneeskunde: ervaringen/opinies?
Mirae
16 05-12-2009 17:55
Studeren Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010
Ghislaine91
26 14-11-2009 14:52
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Geneeskunde in Leiden?
MW
1 26-01-2008 19:54
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.