Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2011, 18:46
Verwijderd
Hallo ,

Naar aanleiding van mijn vraag in het Voeding, Gewicht en Gezondheid topic had ik weer een aantal vragen.

Een aantal mensen suggereert dat er sprake kan zijn van diabetes. Nu heb ik zelf sinds 3 jaar last van vermoeidheid. In eerste instantie werd er gezegd dat ik af moest wachten, en uiteindelijk is door artsen gezegd dat er een hoge kans was dat ik de ziekte van Lyme zou hebben. Dat is toen behandeld, maar sinds die tijd heb ik nog altijd last van vermoeidheid. Dit is ondertussen in een mate dat ik wel weer normaal kan functioneren, maar niet meer dan dat. Ik kan niet zo maar zeggen dat ik een uur later ga slapen, want dan ben ik gewoon de volgende dag al moe. Op die manier.

Nou dacht ik zelf altijd dat mensen met diabetes altijd heel veel dorst hadden, is dat voor allebei de types diabetes?

Ik merk zelf eigenlijk dat ik altijd honger heb, en daardoor eet ik dus ook best wel veel. Ik kom echter niet aan, en ik val ook niet af, terwijl ik ook dacht dat mensen met diabetes vrij mager zouden moeten worden?

Diabetes type 2 is iets wat toch bij ouderdom en/of overgewicht veroorzaakt wordt? Ik heb zelf geen overgewicht, en ouderdom lijkt me niet van toepassing, maar hoe groot is de kans dat je het krijgt als geen van beide van toepassing is?

Ik hoop dat iemand mij hier wat verder mee kan helpen, want ik kan wel veel info vinden op internet, maar deze specifieke vragen dan weer wat minder.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 19:29
Verwijderd
Veel dorst en veel plassen (en veel honger) is inderdaad de klassieke presentatie van beide typen diabetes. Diabetes type 2 is een ouderdomsziekte, behalve in jonge mensen met (ernstig) overgewicht. Precieze cijfers kan ik niet vinden, maar volgens mij is de kans echt nihil dat je type 2 hebt als je jong bent en een normaal gewicht hebt. Type 1 is wel mogelijk natuurlijk.

Wat totaal niets te maken heeft met je vragen, maar waar ik aan moest denken: heb je je schildklier-functie al eens laten testen? Schildklier-problemen kunnen vermoeidheid veroorzaken, en het is een heel simpele bloed-test.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 20:26
Verwijderd
Ik denk als het gewoon bij een bloedtest zit, en het veel met vermoeidheid te maken heeft wel. Toen ze bloedtests gingen doen hebben ze 5 keer verschillende buisjes bloed afgenomen voor verschillende dingen, dus ik denk dat ook wel. Kun je daar ook moe van worden dan?

Edit: je kunt natuurlijk overal moe van worden . Maar goed, ik voel me gewoon zo'n aansteller soms .
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Ik denk als het gewoon bij een bloedtest zit, en het veel met vermoeidheid te maken heeft wel. Toen ze bloedtests gingen doen hebben ze 5 keer verschillende buisjes bloed afgenomen voor verschillende dingen, dus ik denk dat ook wel. Kun je daar ook moe van worden dan?

Edit: je kunt natuurlijk overal moe van worden . Maar goed, ik voel me gewoon zo'n aansteller soms .
Ja he, als je een klacht gaat hebben, kies dan niet vermoeidheid Teveel mogelijke oorzaken! Ik denk dat ze je schildklier dan wel getest zullen hebben, maar je kunt het altijd eens navragen wat ze eigenlijk precies getest hebben. (Ik vind dat soort informatie over mezelf altijd razend interessant. )
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 20:51
Verwijderd
Heb ik ook wel eens gedacht, vermoeidheid is ook lekker duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 20:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Diabetes type 2 is een ouderdomsziekte, behalve in jonge mensen met (ernstig) overgewicht. Precieze cijfers kan ik niet vinden, maar volgens mij is de kans echt nihil dat je type 2 hebt als je jong bent en een normaal gewicht hebt. Type 1 is wel mogelijk natuurlijk.
Dat is helaas allang achterhaald. Tegenwoordig komt diabetes type 2 op alle leeftijden voor, zelfs jongen kinderen kunnen type 2 ontwikkelen. Diabetes type 1/2 is niet meer zo leeftijdsgerelateerd als vroeger gedacht werd/zo was. Het onderscheid is oa te maken door de aan/afwezigheid van antistoffen te bepalen in je bloed maar voor je daar toe overgaat is het eerst nodig dat de diagnose diabetes wordt gesteld en dat kan op basis van je bloedsuikerwaarde.

Vermoeidheid komt natuurlijk lang niet alleen voor bij diabetes maar bij veel meer dingen. Onschuldige dingen als een drukke periode in je leven met school/studie/nieuwe dingen/weeromslag, vitaminegebrek, etc, ziekte van pfeiffer, ziekte van Lyme idd, schildlkierproblemen ook.

Ik zou gewoon eens naar de huisarts gaan en je klachten vertellen maar ook de dingen noemen waar je aan denkt (diabetes) zodat je gericht daarop getest kan worden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 10:07
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat totaal niets te maken heeft met je vragen, maar waar ik aan moest denken: heb je je schildklier-functie al eens laten testen? Schildklier-problemen kunnen vermoeidheid veroorzaken, en het is een heel simpele bloed-test.
Schildklierklierziektes kunnen vermoeidheid veroorzaken, maar vermoeidheid is een teken van een te langzaam werkende schildklier, maar dit gaat dan vaak ook gepaard met onder andere gewichtstoename. Dat terwijl TS juist veel honger heeft en niet aankomt, wat (als je in de richting van schildklierziektes gaat denken) meer bij een te snel werkende schildklier past. Dat rijmt dus niet met elkaar. Daarnaast geven schildklierproblemen vaak meer symptomen dan alleen vermoeidheid en gewichtsverlies, dus schildklierproblemen lijken me voor TS niet echt in de lijn der verwachting te liggen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 12:19
Verwijderd
@Daantje: Maar het is toch juist zo dat type 2 tegenwoordig op alle leeftijden voorkomt omdat kinderen met overgewicht het ook krijgen?

Citaat:
Schildklierklierziektes kunnen vermoeidheid veroorzaken, maar vermoeidheid is een teken van een te langzaam werkende schildklier, maar dit gaat dan vaak ook gepaard met onder andere gewichtstoename. Dat terwijl TS juist veel honger heeft en niet aankomt, wat (als je in de richting van schildklierziektes gaat denken) meer bij een te snel werkende schildklier past. Dat rijmt dus niet met elkaar. Daarnaast geven schildklierproblemen vaak meer symptomen dan alleen vermoeidheid en gewichtsverlies, dus schildklierproblemen lijken me voor TS niet echt in de lijn der verwachting te liggen.
Ik weet hoe schildklierproblemen werken, ja. Overigens is vermoeidheid ook wel een teken van een te snel werkende schildklier (al is het niet het meest voor de hand liggende symptoom). Het is volgens mij niet zo dat je per se meer (duidelijke) symptomen hebt, afhankelijk van hoe hypo/hyperthyroid je bent. Ik ken althans mensen die heel lang behandeld zijn voor depressie, die uiteindelijk gewoon hypothyroid bleken te zijn. Aangezien het zo simpel is om te testen, lijkt het me wel de moeite waard. (Bovendien is het mijn ervaring, weet niet hoe dat voor Interglot is hoor, dat veel meisjes vinden dat ze heel veel eten, terwijl ze vaak maar amper normale hoeveelheden halen.)
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 17:18
Verwijderd
Fijn in ieder geval om meerdere dingen te horen .

Ik heb het er nog even met mijn ouders over gehad, en zij vinden het wel een fijn idee om me te laten testen voor diabetes, aangezien het toch wel veel overeenkomt. Ziekte van Lyme heb ik al gehad, is behandeld met een prachtige antibioticakuur , dus ik ga er vanuit dat dat toch wel weg is. Bovendien zeggen mijn ouders, ineens, dat diabetes in de familie zit .

Thanks allemaal voor meedenken , met een beetje geluk (ja echt) heb ik het inderdaad, en dan kan er wat aan gedaan worden. . Dat zou ik fijn vinden, dat het gewoon iets is wat weer weg kan gaan .
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 22:15
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
@Daantje: Maar het is toch juist zo dat type 2 tegenwoordig op alle leeftijden voorkomt omdat kinderen met overgewicht het ook krijgen?



Ik weet hoe schildklierproblemen werken, ja. Overigens is vermoeidheid ook wel een teken van een te snel werkende schildklier (al is het niet het meest voor de hand liggende symptoom). Het is volgens mij niet zo dat je per se meer (duidelijke) symptomen hebt, afhankelijk van hoe hypo/hyperthyroid je bent. Ik ken althans mensen die heel lang behandeld zijn voor depressie, die uiteindelijk gewoon hypothyroid bleken te zijn. Aangezien het zo simpel is om te testen, lijkt het me wel de moeite waard. (Bovendien is het mijn ervaring, weet niet hoe dat voor Interglot is hoor, dat veel meisjes vinden dat ze heel veel eten, terwijl ze vaak maar amper normale hoeveelheden halen.)
Niet zo op je tenen getrapt zijn ik zeg alleen maar dat -gezien de klachten van TS- het niet direct voor de hand ligt. Vermoeidheid kan heel veel verschillende oorzaken hebben.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 07:10
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Dat is juist, héél veel oorzaken. Laten we bij het meest voor de hand liggende beginnen; slaappatroon/hygiene, werk/school/activiteiten/sport/stress etc. Beetje bloed laten prikken ter uitsluiting van het eea: hb, glucose, nier en leverfunctie, schildklierfunctie (te snel werkende schildklier kan zeker gepaard gaan met vermoeidheid) en nog een Borrelia serologie. Weet je een stuk meer! Dus hoppa naar de huisarts!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 07:43
Verwijderd
^ Allemaal al gedaan. Borrelia kwam toen twee keer (half) positief terug, en daar heb ik een antibiotica kuur van 2 weken voor gehad. Smerig spul was dat . Vermoeidheid is toen afgenomen, daarvoor kon ik niet normaal leven, sliep ik 15 uur op een dag om het vol te houden.
Nu kan ik gewoon werken, maar niet meer dan dat .
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 11:11
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Andere virussen nog getest?
Half positief? Wat bedoel je daarmee...IgM positief maar western blot negatief?
Ook goed behandelde borrelioses kunnen nog klachten geven zoals vermoeidheid, maar dan heb je ook vaak andere klachten zoals gewrichtspijnen, spierpijnen en tintelingen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 18:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
@Daantje: Maar het is toch juist zo dat type 2 tegenwoordig op alle leeftijden voorkomt omdat kinderen met overgewicht het ook krijgen?
Wat ik begreep uit het laatste praatje wat ik gehad heb (via m'n werk) was dat dat inmiddels ook niet meer zo is, tijdlang werd dat wel gedacht idd en het zal er vast mee te maken hebben. Overgewicht is iig nog steeds wel een risicofactor voor diabetes (type II) maar het is niet zo dat type II niet voor kan komen bij jongeren/kinderen met een normaal, gezond gewicht.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Andere virussen nog getest?
Half positief? Wat bedoel je daarmee...IgM positief maar western blot negatief?
Ook goed behandelde borrelioses kunnen nog klachten geven zoals vermoeidheid, maar dan heb je ook vaak andere klachten zoals gewrichtspijnen, spierpijnen en tintelingen.
Ik weet niet meer precies, maar mijn huisarts legde het toen volgens mij uit als dat ze hadden getest op twee verschillende antilichamen, en dat de ene soort bij mij wel aanwezig was, maar de andere niet. Zoiets dacht ik, maar ik kan het me niet goed herrinderen. Ik weet niet meer precies wat er in de loop van tijd allemaal getest is, maar er is wel elke test getest op pfeiffer. Verder heb ik nooit echt specifieke gewrichtspijnen of spierpijnen gehad. Sowieso heb ik eigenlijk geen andere klachten dan alleen vermoeidheid, of het valt me niet. Zo heb ik bijvoorbeeld wel altijd honger, maar dat was altijd al zo volgens mij . Dat maakt het denk ik ook alleen nog maar moeilijker
Met citaat reageren
Oud 18-06-2011, 09:05
Verwijderd
Wat voor een vermoeidheid is het? Slaap je ook veel? Ben je snel moe bij inspanning? Vallen je ogen dicht of ben je moe in je spieren?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2011, 09:29
Verwijderd
Ik kán veel slapen, als ik gewoon in bed blijf liggen kan ik zo 12 uren slapen. Meestal hou ik ongeveer 7-8 uur aan kwa slapen, en sta ik dan op. Wat ik 's ochtends héél sterk heb is dat ik niet goed mijn ogen open kan houden, beetje vermoeide ogen, brandend etc. In de loop van de dag wordt het wel wat minder, maar ga ik voornamelijk gapen, en heb ik nog steeds dat vermoeide gevoel in mijn ogen. Ook gedurende de hele dag voel ik me gewoon ook moe. Na inspanning voel ik me niet nog meer vermoeid, wel gaan mijn spieren snel trillen. Kan ik ook moeilijk stilzitten na inspanning eigenlijk. Niet zo zeer vermoeidheid in spieren, maar echt in mijn ogen. 's Avonds is het dan weer net zoals het 's ochtends was. Ogen branderig / dichtvallend. Ik slaap vrijwel altijd heel snel in als ik eenmaal lig, tenzij er iets is gebeurd waardoor ik lig te piekeren. Is niet heel vaak zo, maar in die gevallen mediteer ik (heb ik geleerd van de psycholoog) en val ik daardoor in slaap. Ik word 's nachts / 's ochtends vroeg vaak wel 1 keer wakker, 5 uur lijkt daarin de favoriete tijd te zijn. Dan zijn mijn ogen bijna zo zwaar dat ik ze niet open kán krijgen, en val dan dus ook vaak weer in slaap tot mijn wekker gaat. Ik ga elke avond zo rond half 11 / 11 uur slapen, en mijn wekker staat standaard zo rond 7 uur / half 8.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2011, 12:33
Imaginairy
Imaginairy is offline
Diabetes is vrij simpel te testen, dus als je daarover twijfelt, dan is dat voor de huisarts vrij makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 20:51
ironflower
ironflower is offline
Ben je wel eens getest op Q-koorts?
Hier kan namelijk ook een chronische vermoeidheid uit ontstaan.

http://www.umcn.nl/Zorg/Ziektebeelde.../Q-koorts.aspx
__________________
So it's not hard to fall When you float like a cannonball
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Onderzoek jongeren met diabetes type 1
mtoni
0 21-07-2013 13:46
Lichaam & Gezondheid Informatieverstrekking & diabetes
Sanne_K
6 14-04-2011 20:57
Lichaam & Gezondheid Diabetes
VelvetDreams
12 10-12-2006 12:00
Huiswerkvragen: Exacte vakken Werkstuk Diabetes
.:: Chantal ::.
18 23-11-2003 09:01
Lichaam & Gezondheid Symptomen diabetes type 1?
Hawahaai
20 06-10-2003 16:15
Lichaam & Gezondheid Enquête Toekomst, Diabetes Type I.
Ieke
1 22-12-2002 15:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.