Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2005, 21:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hehe, misschien nogal uitgebreide reactie was dat, maar ik vind 't echt heel tof hoe veel d'r meegedacht wordt

Oké, komen ze dan (voor zover ik er dus iets zinnigs over kan zeggen )

Citaat:
MaHo schreef op 16-10-2005 @ 17:36 :
Arctic Silentium T1 450 Watt, Zwart, Zilver € 68,91 € 68,91
Gigabyte GA-K8NF-9 76,47 76,47
TwinMos Memory DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz, - 37,81 37,81
NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM 36,14 36,14
Samsung Spinpoint 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II 72,27 72,27
AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM 111,77 111,77
Arctic Silencer 64 Ultra TC 8,40 8,40
Asus EN6600 Silencer /TD 256 MB, PCI Express x16 100,- 100,-
OEM 3,5 diskettestation Zwart 5,88 5,88

Totaal bestelling € 517,65

BTW 19% 98,35

Vaste verzendkosten 8,50


Te betalen € 624,50

dit is zonder assemblage en installatie...
Diskettestation zit erbij omdat je geloof ik een diskettestation nodig hebt om die S-ATA Hd te installeren, maar dara ben ik niet zo in thuis.



Volgens mij zit beter er gewoon echt niet in met jouw budget, maar deze config is als je dat ooit wil heel makkelijk up te graden.
Aan de dure kant, maar dat geef je zelf ook al aan (ligt meer aan mijn budget dan aan jouw voorstel). Niet zozeer die 624,50, maar als ik het goed zie zit er nog geen brander/speler bij (één van de 2, want ik zie wel dat er 1 NEC aanwezig is) en daar komt ook nog Assemblage bij. Ik denk dat ik dan toch op een kleine 100 euro nog moet rekenen, wat te duur zou zijn.
Voor de rest klinkt het prima: Athlon 64 3200+, 512MB, 160GB.. maar waarschijnlijk dus te hoog gegrepen voor mijn budget (en ik denk ook voor mijn doeleinden)


Citaat:
M@rco schreef op 16-10-2005 @ 18:30 :
Hier nog twee voorbeeldsystemen, wederom samengesteld bij Azerty:

Systeem 1, mét Windows - socket 754
Behuizing: AOpen QF50D 300 Watt, Zwart, Zilver €46,99
Moederbord: Gigabyte GA-K8NE €70
Processor: AMD Sempron 3000+, Socket 754, Boxed €93
Geheugen: 1 x Corsair ValueSelect DDR SDRAM, 512 MB, PC3200 €53
Harde schijf: Hitachi Desktstar 7K80 80 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II €54
Videokaart: Sapphire Radeon X800 GT 128 MB, DDR, PCI Express x16 €148
DVD-RW: NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM €43
FDD: OEM 3,5 diskettestation Zwart €7
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Home Edition NL, OEM €91

Montage volledig systeem, 1 jaar garantie: €35
Totaal: €649,50

Systeem 2, zonder Windows - socket 939
Behuizing: AOpen QF50D 300 Watt, Zwart, Zilver €46,99
Moederbord: Gigabyte GA-K8NF-9 €91
Processor: AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939, Boxed €156
Geheugen: 1 x Corsair ValueSelect DDR SDRAM, 512 MB, PC3200 €53
Harde schijf: Hitachi Desktstar 7K80 80 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II €54
Videokaart: Sapphire Radeon X800 GT 128 MB, DDR, PCI Express x16 €148
DVD-RW: NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM €43
FDD: OEM 3,5 diskettestation Zwart €7

Montage volledig systeem, 1 jaar garantie: €35
Totaal: €642,50

Een Athlon 64 is een wat krachtigere processor, en je zult hem in de toekomst ook makkelijker kunnen upgraden naar een snellere. Maar goed, het is dus kiezen of delen (of gewoon íets meer geld uitgeven als je Windows toch graag legaal wilt hebben). Maar ik denk wel dat beide systemen zeker snel genoeg zullen zijn
Systeem 1: Tja, ik heb zelf vernomen dat een Sempron geen voorkeur geniet.. Aan de andere kant hou ik bij die optie natuurlijk dik geld over doordat ik geen windows hoef, waardoor ik misschien weer een betere processor er voor in de plaats kan doen? Maar ja, dan moeten ook het moederbord enzo weer anders, dus ik weet niet of dit systeem een optie is. Sempron is toch een budget processor zoals Celeron?

Systeem 2: Ziet er prima uit (ook hier moet een writer bij, maar ik had ook niet vermeld dat ik die wilde besef ik nu, dus dat is m'n eigen schuld), maar hoe zit dat met de videokaart? Ik dacht dat een goede videokaart meer mb had, maar MaHo noemt jouw videokaart beter, dus blijkbaar is dit ook een goede?


Citaat:
Big Brother schreef op 16-10-2005 @ 18:52 :
ik zeg ook maar wat:

Behuizing CL4 middletower Beige 300W (1jr) € 23.49
Floppy drive BEIGE SONY 1,44MB 3,5inch (1jr) € 7.52
DVD brander NEC ND-4550 +/-R(W) 16x BEIGE (2jr) € 39.45
512mb Kingston DDR400 p/n KVR400X64C3A/512 (10jr) € 44.12
Maxtor 160 GB SATA 7200rpm 8mb p/n 6L160M0 (2jr) € 66.18
AMD Sempron64 3000+ (1,7G) 333fsb 256kb Soc754 (3jr) € 78.95
Asus K8V-X LAN, DDR400, Soc754 (2jr) € 50.00
Asus ATi A9250 GE 256mb AGP D/T (3jr) € 47.02

Bedrag incl. BTW: € 424.50


zoals misschien te zien weet ik er ook niet heel veel vanaf, maar
assemblage erbij en geluidskaartje (als die al niet bij het moederbord in zit) en je zit ruim onder de 600 euro.
Probleem hierbij (en de reden dat ik ook niet reageerde) is dat je zelf aangeeft ook niet veel ervanaf te weten. Dus het kan mij nog zo leuk lijken: ik weet niet in hoeverre dit een goed systeem is... Ook hier geldt mijn vraag weer mbt Sempron. Verder ziet het er goed uit: 512mb, 160 gb en natuurlijk de prijs..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2005, 21:40
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-10-2005 @ 22:37 :
Hehe, misschien nogal uitgebreide reactie was dat, maar ik vind 't echt heel tof hoe veel d'r meegedacht wordt

Oké, komen ze dan (voor zover ik er dus iets zinnigs over kan zeggen )



Aan de dure kant, maar dat geef je zelf ook al aan (ligt meer aan mijn budget dan aan jouw voorstel). Niet zozeer die 624,50, maar als ik het goed zie zit er nog geen brander/speler bij (één van de 2, want ik zie wel dat er 1 NEC aanwezig is) en daar komt ook nog Assemblage bij. Ik denk dat ik dan toch op een kleine 100 euro nog moet rekenen, wat te duur zou zijn.
Voor de rest klinkt het prima: Athlon 64 3200+, 512MB, 160GB.. maar waarschijnlijk dus te hoog gegrepen voor mijn budget (en ik denk ook voor mijn doeleinden)

Assemblagekosten komen dacht ik op E30,- dus dat valt dan weer mee En die NEC 3540A is een brander (en dus ook lezer!), beste in kwaliteit/prijs op het moment.

Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MaHo schreef op 16-10-2005 @ 22:40 :
Assemblagekosten komen dacht ik op E30,- dus dat valt dan weer mee En die NEC 3540A is een brander (en dus ook lezer!), beste in kwaliteit/prijs op het moment.
Maar hoe doe je dat dan als je een cdtje rechtstreeks wil combineren? Dan heb je toch een brander én een lezer nodig?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:51
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Mjah, maar dan kun je ook je cd eerst kopieren naar je HD. En...hoe vaak doe je dat tegenwoordig nog? 1 op 1 kopie? Het meeste brand je programma's die je van internet hebt gehaald (lang leve breedband zonder datalimiet).
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:52
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-10-2005 @ 22:37
Systeem 1: Tja, ik heb zelf vernomen dat een Sempron geen voorkeur geniet.. Aan de andere kant hou ik bij die optie natuurlijk dik geld over doordat ik geen windows hoef, waardoor ik misschien weer een betere processor er voor in de plaats kan doen? Maar ja, dan moeten ook het moederbord enzo weer anders, dus ik weet niet of dit systeem een optie is. Sempron is toch een budget processor zoals Celeron?
Nou ja, je zou een 3300+ processor kunnen nemen, bijvoorbeeld, en 1024MB geheugen i.p.v. 512MB. Sempron is inderdaad een budgetprocessor, maar ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet precies weet hoe die nou eigenlijk presteert ten opzichte van bijvoorbeeld een Athlon 64 of Pentium 4 processor.

Bijkomend "probleem" is ook dat er voor Socket 754, het Sempron platform, niet of nauwelijks nog nieuwe processoren zullen uitkomen (voor zover ik weet), dus echt upgraden - zonder ook een nieuw moederbord te hoeven kopen - zit er denk ik niet in. Maar goed, ik weet natuurlijk niet in hoeverre en of dat überhaupt een probleem voor je is, misschien upgrade jij wel niks en koop je over een paar jaar gewoon een hele nieuwe
Citaat:
Systeem 2: Ziet er prima uit (ook hier moet een writer bij, maar ik had ook niet vermeld dat ik die wilde besef ik nu, dus dat is m'n eigen schuld), maar hoe zit dat met de videokaart? Ik dacht dat een goede videokaart meer mb had, maar MaHo noemt jouw videokaart beter, dus blijkbaar is dit ook een goede?
Er zit een writer bij, namelijk de NEC 3540. Dat is een DVD brander, maar kan natuurlijk ook CD's branden.

Meer MB betekent dus níet dat je videokaart ook beter is. Sterker nog, het aantal MB maakt niet zo heel veel uit, meer MB kan soms zelfs betekenen dat de kaart iets langzamer is. Waar het wel om draait is de GPU die erop zit (zeg maar de 'processor' die op je videokaart zit). De X800 GT is een redelijk voordelige kaart die het beter doet dan andere, vergelijkbaar geprijsde kaarten, vandaar dat ik die heb gekozen; jij had het over De Sims (deel 2, neem ik aan) en dat is toch een redelijk zwaar spel, maar draait prima met deze kaart.

(Ik heb mijn systeem 2 trouwens aangepast, iets andere processor met een aparte koeler erbij, is nog eens 13 euro voordeliger )

Oh en:
Citaat:
Balance schreef op 16-10-2005 @ 22:48 :
Maar hoe doe je dat dan als je een cdtje rechtstreeks wil combineren? Dan heb je toch een brander én een lezer nodig?
Nee, wat MaHo al zei, hij kopieert het dan gewoon tijdelijk naar je harde schijf. Dat is sowieso een beter idee dan rechtstreeks kopiëren aangezien dat nogal eens fouten op kan leveren.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 21:57.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:53
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Hehe, ik stel een goed systeem voor en staat er ineens weer zo'n el cheapo kast/psu en erna zelfs een Dell pc.. Die systemen die MaHo, M@rco & ik voorstelden waren tot nu toe nog het meest redelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
]{ing schreef op 16-10-2005 @ 22:53 :
Hehe, ik stel een goed systeem voor en staat er ineens weer zo'n el cheapo kast/psu en erna zelfs een Dell pc.. Die systemen die MaHo, M@rco & ik voorstelden waren tot nu toe nog het meest redelijk.
Haha, wat is d'r mis met een Dell pc.
En die van jou had je uit Maastricht, dat was me iets te ver
Toen ging ik hem zelf bij Alternate proberen na te maken, maar daar waren de prijzen veel en veel hoger.

En dat van dat kopiëren: ik deed dat dus altijd rechtstreeks, maar op zich zou dat idd ook wel gewoon eerst naar de harde schijf kunnen en dan op de cd. Kost dat dan niet enorm veel tijd?

M@rco: ik had (na mijn reactie) idd gezien dat je jouw systeem nog aangepast had. wbt hoe die Sempron het doet tegenover een Pentium of Athlon: ik heb deze link gevonden om processors te bekijken (ik check het meestal bij het spel Doom):
http://www23.tomshardware.com/index....l2=17&chart=26
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:09
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Ze versturen ook vanuit Duitsland maar ik kan me voorstellen dat dat wat teveel risico lijkt te geven. Er kleeft ook een nadeel aan, mocht er ooit iets mis zijn met je pc kan je niet effe langs de zaak als het niet in de buurt is. Wanneer je in Nederland ook een gelijkwaardige configuratie kan vinden voor een redelijke prijs moet je dat doen (geen Alternate of Dell bijvoorbeeld). Dell geeft je niet de mogelijkheid om zelf een goed op elkaar afgstemde keus te maken, je zit vast aan standaardcomponenten.

Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 22:11.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
]{ing schreef op 16-10-2005 @ 23:09 :
Ze versturen ook vanuit Duitsland maar ik kan me voorstellen dat dat wat teveel risico lijkt te geven. Er kleeft ook een nadeel aan, mocht er ooit iets mis zijn met je pc kan je niet effe langs de zaak als het niet in de buurt is. Wanneer je in Nederland ook een gelijkwaardige configuratie kan vinden voor een redelijke prijs moet je dat doen (geen Alternate of Dell bijvoorbeeld). Dell geeft je niet de mogelijkheid om zelf een goed op elkaar afgstemde keus te maken, je zit vast aan standaardcomponenten.
Dat is idd mijn achterliggende gedachte daarbij: ik wil wel een kant op kunnen op het moment dat m'n computer stuk is. Met Dell zit je dan ook niet optimaal (je kan niks zelf proberen en hebt geen winkel oid), maar ze komen je computer tenminste wel ophalen.
En ik heb idd al geprobeerd of ik 'jouw computer' na kon maken bij een andere site (http://shop.powerline.nl/s/shop.php zit bij mij in de buurt), maar dan mis ik steeds bepaalde dingen en loop ik weer vast..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:25
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-10-2005 @ 23:00 :
En dat van dat kopiëren: ik deed dat dus altijd rechtstreeks, maar op zich zou dat idd ook wel gewoon eerst naar de harde schijf kunnen en dan op de cd. Kost dat dan niet enorm veel tijd?

M@rco: ik had (na mijn reactie) idd gezien dat je jouw systeem nog aangepast had. wbt hoe die Sempron het doet tegenover een Pentium of Athlon: ik heb deze link gevonden om processors te bekijken (ik check het meestal bij het spel Doom):
http://www23.tomshardware.com/index....l2=17&chart=26
Dat valt reuze mee met die tijd. Misschien een paar minuten extra ofzo, maar ach, wat zijn nou een paar minuten

Die Semprons die ze bij die link van jou testten zijn helaas weer ándere Semprons Verwarrend misschien, maar dat is in feite een ander (verouderd) type processor, wel met dezelfde benaming. De huidige Semprons zijn afgeleid van de Athlon 64 processoren en zijn een stuk beter.

Ik heb even snel dit gevonden:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...on-3400_5.html

Daar zie je dus dat een Sempron 3400+ soms beter is en dan weer minder presteert dan een Athlon 64 3000+. Het snelheidsverschil zal dus niet echt extreem zijn. Bovendien moet je ook bedenken dat in een moderne computer de processor 90% van de tijd weinig tot niets doet. De enige keer dat zo'n ding echt aan het werk wordt gezet is (in jouw geval dan) als je een spelletje doet, en bij spelletjes is de grafische kaart vaak meer van belang dan de snelheid van de processor.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:29
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Ik zou zoeken naar een winkel die in de buurt ligt (nabijgelegen grote stad?). Dan op de site kijken of je iets vergelijkbaars kunt samenstellen.Kijk hier eens voor een overzicht van winkels;

http://tweakers.net/shopsurvey
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:33
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
M@rco schreef op 16-10-2005 @ 23:25 :
De enige tijd dat zo'n ding echt aan het werk zou worden gezet is als je een spelletje doet, en bij spelletjes is de grafische kaart vaak meer van belang dan de snelheid van de processor.
Nou, niet iedereen speelt spelletjes met zn pc, en ik kan me voorstellen dat je toch een beetje snelheid wilt hebben, zeker als je ook nog video/geluid/beeld bewerkt (niet dat iedereen dit doet maar het is toch fijn als het wel gewoon kan op het moment dat je het wilt doen )
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:39
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
]{ing schreef op 16-10-2005 @ 23:33 :
Nou, niet iedereen speelt spelletjes met zn pc, en ik kan me voorstellen dat je toch een beetje snelheid wilt hebben, zeker als je ook nog video/geluid/beeld bewerkt (niet dat iedereen dit doet maar het is toch fijn als het wel gewoon kan op het moment dat je het wilt doen )
Ik heb er ook bijgezet: in haar geval Als je voornamelijk wat internet/chat/muziek luistert en slechts af en toe een spelletje speelt dan denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt of je nou een Athlon 64 3500+ heb of een Sempron 3000+, beide zijn gewoon snel genoeg voor dat soort dingen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 09:37
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik zou het niet fijn vinden op een Sempron, en al helemaal niet erbij met een 9200, dat is echt 3x bagger.

1e en 2e systeem zijn wel goed, 3d kaart zijn allebij wel redelijk, niet wereld schokkens, maar snel genoeg om af en toe een spelletje te pakken.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 16:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bah, ik vind 't dus echt heel moeilijk om te kiezen...
Ik ben heel erg geneigd om naar een standaard compleet systeem te gaan, aangezien ik daar toch zeker van weet dat het allemaal werkt enzo, maar nadeel is dat je dan bij Packard Bell (maar dat is me verboden ) of Dell uitkomt... Die Dell computer staat me trouwens wel heel erg aan, hoewel ie aan de dure kant is. Probleem is ook dat het gratis vervoer daarvan t/m morgen loopt, dus ik moet daarmee snel beslissen...
Aan de andere kant blijf ik erg bezig met zoeken naar een systeem zoals jullie die geven, maar dan bij iets in de buurt (ik vind: áls ik dan besluit zelf de onderdelen te kiezen, dan moet ik eigenlijk ook zorgen dat zo'n winkel in de buurt zit voor als d'r iets mee is).
Waarom is een computer kiezen zo lastig?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 16:59
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Tja... waar woon je ergens? Zuid-Holland is groot

Overigens... de ervaringen met Dell die ik hier lees zijn niet allemaal even positief.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 17-10-2005 om 17:18.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 17:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-10-2005 @ 17:59 :
Tja... waar woon je ergens? Zuid-Holland is groot

Overigens... de ervaringen met Dell die ik hier lees zijn niet allemaal even positief.
Dat was ook de reden dat ik Zuid-Holland invulde
Maar ik woon nabij Gouda.

En ik weet idd dat Dell niet altijd even positief wordt ontvangen. Probleem is ook dat als d'r iets mis mee is, dat mijn broer vrij weinig kan doen (eerste jaar mag je al niks doen ivm garantie en de periode daarna is het voor hem heel moeilijk om te sleutelen aan een Dell computer), terwijl hij dat met andere computers wel kan als d'r iets kapot is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 18:57
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-10-2005 @ 17:12 :
Bah, ik vind 't dus echt heel moeilijk om te kiezen...
Ik ben heel erg geneigd om naar een standaard compleet systeem te gaan, aangezien ik daar toch zeker van weet dat het allemaal werkt enzo, ..

Waarom is een computer kiezen zo lastig?
Je maakt het jezelf ook wel een beetje lastig zo, als je zelf een pc samenstelt en in elkaar laat zetten werkt het ook naar behoren. Bovendien hebben (sommige) mensen hier op het forum genoeg verstand van zaken, die systemen die hier aangeraden worden gaan zelfs beter presteren en stiller zijn dan bijvoorbeeld een prefab Dell.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 21:51
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-10-2005 @ 18:39 :
En ik weet idd dat Dell niet altijd even positief wordt ontvangen. Probleem is ook dat als d'r iets mis mee is, dat mijn broer vrij weinig kan doen (eerste jaar mag je al niks doen ivm garantie en de periode daarna is het voor hem heel moeilijk om te sleutelen aan een Dell computer), terwijl hij dat met andere computers wel kan als d'r iets kapot is.
Yep, en je kunt zo'n Dell ook bijna niet meer uitbreiden. Je krijgt een compleet systeem maar er zitten ook genoeg nadelen aan.

Maar ja, een goeie PC zaak in de buurt? Hest beste wat ik zo snel kan vinden is iComputers, Vlaardingen ligt nog wel redelijk in de buurt en de mensen op Tweakers zijn schijnbaar ook erg tevreden over die winkel. Informatique is ook redelijk dichtbij, maar duur, die Powerline winkel zou ook kunnen maar ze bieden niet echt bijzonder veel keuze, vind ik.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 22:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
]{ing schreef op 17-10-2005 @ 19:57 :
Je maakt het jezelf ook wel een beetje lastig zo, als je zelf een pc samenstelt en in elkaar laat zetten werkt het ook naar behoren. Bovendien hebben (sommige) mensen hier op het forum genoeg verstand van zaken, die systemen die hier aangeraden worden gaan zelfs beter presteren en stiller zijn dan bijvoorbeeld een prefab Dell.
Ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak, maar dat komt gewoon doordat ik zo onbekend ben op dit gebied. En sommige systemen die mensen hier verzonnen die gaven bij Alternate een foutmelding en dan ben ik weer bang dat het niet werkt ofzo.
Daarnaast is het een hele hoop geld voor mij, ook al is het blijkbaar niet veel voor mijn wensen. Om die laatste reden heb ik m'n budget iets verhoogd: 1000 euro maar dan wel inclusief 17" TFT scherm. Bij een begroting van +/- 250 voor dat scherm, hou ik dus zo'n 700 - 750 over voor een systeem. Maar dat is dus echt wel m'n maximum.

En definitief: ik ga niet voor die Dell.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 22:02
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-10-2005 @ 22:51 :
Yep, en je kunt zo'n Dell ook bijna niet meer uitbreiden. Je krijgt een compleet systeem maar er zitten ook genoeg nadelen aan.

Maar ja, een goeie PC zaak in de buurt? Hest beste wat ik zo snel kan vinden is iComputers, Vlaardingen ligt nog wel redelijk in de buurt en de mensen op Tweakers zijn schijnbaar ook erg tevreden over die winkel. Informatique is ook redelijk dichtbij, maar duur, die Powerline winkel zou ook kunnen maar ze bieden niet echt bijzonder veel keuze, vind ik.
Met Dell is helemaal niks mis.
Daarnaast Icomputers is wel een aardige zaak, totdat je ze bezeiken.

Ik ga liever voor Azerty.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 23:38
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-10-2005 @ 23:02 :
Met Dell is helemaal niks mis.

Ik ga liever voor Azerty.
Heb je zelf een Dell en/of heb je ervaring met Dell?

Het filiaal van Azerty ligt ergens bij Deventer in de buurt.. beetje uit de richting.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 23:51
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-10-2005 @ 23:01 :
Ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak, maar dat komt gewoon doordat ik zo onbekend ben op dit gebied. En sommige systemen die mensen hier verzonnen die gaven bij Alternate een foutmelding en dan ben ik weer bang dat het niet werkt ofzo.
Daarnaast is het een hele hoop geld voor mij, ook al is het blijkbaar niet veel voor mijn wensen. Om die laatste reden heb ik m'n budget iets verhoogd: 1000 euro maar dan wel inclusief 17" TFT scherm. Bij een begroting van +/- 250 voor dat scherm, hou ik dus zo'n 700 - 750 over voor een systeem. Maar dat is dus echt wel m'n maximum.

En definitief: ik ga niet voor die Dell.
Ik zou dan 700e voor de pc uitgeven en 300 aan een scherm.

Heb zelf een Eizo scherm waar ik erg tevreden mee ben, tegenwoordig verkopen ze hetzelfde model voor exact de helft van de prijs (325e). Voor dat geld is het sowieso een aanrader.

Hier nog een stuk onderbouwing, copy paste van tweakers.net best buy guide (voor een multimediasysteem van 1200 euro met scherm, keyboard etc.). Maar deze componenten passen net zo goed in de pc van 1000, zolang je een winkel met de juiste prijzen kunt vinden. De Geforce 6600GT is wel 40 euro duurder dan een gewone 6600 maar presteert een heel stuk beter. Het prestatieverschil tussen een 3000+ Athlon 64 processor of 3200+ ga je niet zo merken, terwijl dit ook 40 euro scheelt.

Iets wat niet in de best buy guide staat is de kast en voeding van Arctic Cooling. 70 euro voor een van de stilste kasten op de markt (zelf gemerkt en een test gezien in PC Magazine). Bovendien een 450watt Seasonic voeding die je niet hoort. Op dit moment volgens mij een betere deal dan de Antec Sonata kast/voeding (110 euro).

Citaat:
Processor: AMD Athlon 64 3000+ Venice - € 117,90

In vergelijking met de vorige Best Buy Guide is er nog weinig veranderd op processorgebied. De vorige keer hadden we gekozen voor een Pentium 4 530J. Om toch niet op een bijna identiek systeem uit te komen, kiezen we er deze keer voor om de Intel-processor in te ruilen door een AMD Athlon 64. We hebben gekozen voor een AMD Athlon 64 3000+ met Venice-core. Deze processor levert goede prestaties voor uiteenlopende zaken, en ontloopt de Pentium 4 530J niet veel.

De Pentium 4 staat over het algemeen bekend als iets beter presterend wanneer het gaat om het encoderen van video en audio. De Athlon 64 is echter weer iets sneller bij het spelen van spellen en heeft dankzij zijn geïntegreerde geheugencontroller op de processor een voordeel bij geheugenintensieve toepassingen. Daarnaast is de prijs van de Athlon 64 3000+ een stuk lager dan de Pentium 4 530J.

Moederbord: Asus A8N-E - € 86,90

Waar we de vorige keer nog een kleiner mATX-moederbord gebruikten in het multimediasysteem, kiezen we deze keer weer voor een moederbord in volledig ATX-formaat. De keuze gevallen op de Asus A8N-E met de nForce4 Ultra-chipset. Dit moederbord presteert over het algemeen goed en is ruim voorzien van de nodige goede eigenschappen. Het moederbord is voorzien van een Serial ATA-controller en maximaal tien USB 2.0-poorten. Helaas ontbreekt een FireWire-aansluiting op dit moederbord, maar in de meeste gevallen is dit geen groot probleem. De Asus A8N-E is de goedkopere variant van de populaire Asus A8N-SLI. Deze laatste heeft een extra PCI Express-slot, waardoor SLI-videoconfiguraties mogelijk worden. Aangezien dit moederbord echter een stuk duurder is dan de A8N-E en we de SLI-functionaliteit toch niet nodig hebben, is de keuze voor de A8N-E te rechtvaardigen. Groot voordeel is dat we hierdoor budget vrijmaken voor een GeForce 6600 GT-videokaart.

Helaas is het moederbord wel voorzien van een kleine fan voor het koelen van de nForce4-chipset, wat de geluidsproductie van het systeem niet ten goede komt. Het is echter eenvoudig om de koeler te vervangen voor een passief exemplaar van bijvoorbeeld Zalman.


Geheugen: 2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston) - € 46,40 (2x)

Voor we kiezen welk geheugen we gaan gebruiken, werpen we eerst een blik op de Asus-site. Daar heeft het bedrijf namelijk aangegeven welk geheugenreepje gegarandeerd werkt in combinatie met het Asus A8n-E-moederbord. Het blijkt dat onder meer het geheugen van Kingston geschikt is, waardoor we ook vanwege de prijs/prestatieverhouding een setje van twee 512MB PC3200-repen selecteren. Voorlopig is 1GB geheugen voldoende voor het multimediasysteem. We kiezen voor twee 512MB-modules omdat ten eerste dit goedkoper is, maar vooral omdat de chipset de dual-channel-mogelijkheid kan benutten, waardoor de geheugenpresties optimaal zijn.

Videokaart: MSI GeForce 6600 GT 128MB DDR3 - € 150,95

Het budget laat het net toe om deze keer voor een GeForce 6600 GT-videokaart te kiezen. We hebben gekozen voor de MSI GeForce 6600 GT omdat dit een van de voordeligste GeForce 6600 GT-kaarten is, terwijl de prestaties goed zijn. De MSI-kaart is echter minder geschikt voor overclocken. Wanneer men ambities heeft op dit vlak is het verstandiger om te kiezen voor een kaart van een ander merk dat betere mogelijkheden biedt voor overclockers.

Dankzij de GeForce 6600 GT-videokaart is dit systeem ook geschikt voor het regelmatig spelen van computerspellen. Het moederbord staat het helaas niet toe om de SLI-mogelijkheden van de videokaart te benutten. Wanneer dat wel een eis voor de toekomst is, kan de A8N-E omgeruild worden voor de vrijwel identieke, maar duurdere A8N-SLI. Dit moederbord beschikt echter wel over een tweede PCI Express-slot. Een goedkoper alternatief voor de GeForce 6600 GT-kaart is een kaart met de Radeon X700-GPU. Kaarten met deze chip presteren weliswaar minder dan de nVidia GeForce 6600 GT, maar zijn ook een stuk goedkoper.

Optische drive: NEC ND-3540 - € 38,50

Dvd's bekijken en branden behoort natuurlijk tot de kerntaken van het multimediasysteem. We hebben daarom gekozen voor een dvd-brander met Dual-layer mogelijkheden zodat een film van over de 8GB probleemloos op dvd kan worden gezet. De NEC ND-3540 is een van de nieuwste modellen en biedt zeer goede prestaties.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 23:55
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
]{ing schreef op 18-10-2005 @ 00:38 :
Heb je zelf een Dell en/of heb je ervaring met Dell?

Het filiaal van Azerty ligt ergens bij Deventer in de buurt.. beetje uit de richting.

Heb genoeg delletjes gehad, prima systeempje voor mensen die normale dingen doen. En redelijk cheap.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 23:57
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-10-2005 @ 00:55 :
Heb genoeg delletjes gehad, prima systeempje voor mensen die normale dingen doen. En redelijk cheap.
Mja ze worden alleen zo snel traag.. als je aan zelfbouw doet weet je wat je koopt. Ach ja het is wel zo makkelijk voor mensen zonder verstand van pc's, maar ik zal er nooit van mn leven een kopen. Goedkoop: windows en office lincenties, asociale meerprijzen voor een beetje harddisk of geheugen. Nee.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 11:23
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Meerpijzen zijn idd te hoog, maar ach ze moeten ook geld verdienen.

Als je al voor 500 euro een pc hebt met TFT, goed genoeg voor de normale dingen, zijn het prima.

Mijn ouders kregen ze altijd via het werk, maar ik baalde altijd dat ik nooit de nieuwste videokaart erbij kreeg, dus er zelf maar een in elkaar gezet, of jah eigenlijk 3
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Na het diverse malen namaken van systemen die hier genoemd zijn (eentje is bijna helemaal nagemaakt van een idee van M@rco, waarvoor mijn dank dus) en het meermalen wijzigen van m'n budget, ben ik tot 3 uiteindelijke systemen gekomen, waarvan ik d'r graag eentje wil kopen.
Daarom dat ik nog één keer jullie advies wil vragen..
Welk raden jullie me aan (al ontlopen ze elkaar niet super volgens mij) en zijn er nog op- of aanmerkingen?

Systeem 1 (Icomputers)
Behuizing AOpen QF50C 300 Watt, zilver 46
Moederbord Gigabyte GA-K8NF-9 92,5
Processor AMD Athlon 64 3200+ OEM (Socket 939) *VENICE-core* 144
Koeler Arctic Cooling Freezer 64 (Socket 754, 939 & 940) 20
Geheugen 2xCorsair Value 512MB PC3200 DDR SDRAM 112
Harde schijf Hitachi 80GB (Deskstar 7K80, 7200RPM, 2MB, IDE) 52
Videokaart Sapphire ATI X800GT 128MB DDR SDRAM (PCI-E)__ 145
(Overig: DVD Brander, lezer, diskettedrive, assemblage)
Totaal: 736,5

Systeem 2 (Informatique)
Behuizing AOpen QF50C Midi Tower ATX2, 300 Watt, zilver 55
Moederbord MSI K8N Neo2 Platinum-54G,S939,nForce, Ultra, GLAN 95
Processor AMD Athlon 64 3000+, 1.8 Ghz, 512 kb cache, S-939,Box 171
Koeler Niet nodig
Geheugen Dane-Elec Dimm 1GB DDR Sdram PC3200 135
(Overig: DVD Brander, lezer, diskettedrive, assemblage)
Harde schijf Hitachi Dekstar 7k80, 80GB, 7200rpm, 2mb, ATA100 55
Videokaart Asus N6200 256MB, DVI, Tvout, AGP, Retail 75
(Overig: DVD Brander, lezer, diskettedrive, assemblage)
Totaal: 716

Systeem 3 (Icomputers)
Behuizing AOpen QF50C Midi Tower ATX2, 300 Watt, zilver 46
Moederbord MSI K8N NEO4-FI (Socket 939) 99
Processor AMD Athlon 64 3000+, 1.8 Ghz, 512 kb cache, S-939,Box 158
Koeler Niet nodig
Geheugen Kingston 1GB PC3200 ValueRam 120
Harde schijf Hitachi Dekstar 7k80, 80GB, 7200rpm, 2mb, ATA100 52
Videokaart Sapphire ATI X550 256MB DDR SDRAM (PCI-E) 79
(Overig: DVD Brander, lezer, diskettedrive, assemblage)
Totaal: 679
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:42
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Hm, geef mij systeem 1 maar.
Snelste processor van die drie, en betere videokaart.

Ik zou alleen heel eigenwijs die aparte DVD-ROM achterwege laten, is niet echt nodig en scheelt weer wat geld

En je harde schijf klopt niet echt, je zou eigenlijk de Serial ATA-versie moeten nemen ipv IDE (staat bij iComputers onder 'SATA II', vandaar dat je 'm misschien niet kon vinden?).

(En ik vind die QF50D behuizing mooier, maar dat is natuurljik persoonlijk )

Laatst gewijzigd op 19-10-2005 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-10-2005 @ 15:42 :
Hm, geef mij systeem 1 maar.
Snelste processor van die drie, en betere videokaart.

Ik zou alleen heel eigenwijs die aparte DVD-ROM achterwege laten, is niet echt nodig en scheelt weer wat geld

En je harde schijf klopt niet echt, je zou eigenlijk de Serial ATA-versie moeten nemen ipv IDE (staat bij iComputers onder 'SATA II', vandaar dat je 'm misschien niet kon vinden?).

(En ik vind die QF50D behuizing mooier, maar dat is natuurljik persoonlijk )
Haha, hoe onverwachts
Maar vind je de andere 2 systemen wel goed in elkaar zitten verder?

Wbt die aparte dvd-rom, het kost maar 21 euro om zo'n extra dvd-rom te hebben. Daarom dat ik zo geniegd ben om hem er toch bij te doen. Maar goed, dat is maar een klein dingetje wat nog zo weggelaten kan worden.

En ik kon hem idd niet vinden Maar waarom moet het een SATA II zijn dan en geen IDE? Want ik dacht dat IDE sneller was of is dat niet zo?

En ik vind die QF50D juist niet zo mooi, vandaar de C
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh, ik zie nu ook je toevoeging over die processor en videokaart: zou je nog even uit willen leggen waarom die videokaart van systeem 1 beter is? Want bij systeem 2 en 3 heeft ie 256mb en DVI, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat juist die laatste beter was. Wat maakt videokaart 1 zo goed dan?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:29
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nee, IDE is zeg maar de voorloper van Serial ATA. Qua snelheid is er weinig verschil, maar Serial ATA maakt gebruik van veel dunnere kabels waardoor je een betere 'airflow' in je computer hebt. Het is gewoon iets moderner.

Plaatjes: IDE kabel | SATA kabel

Oh en over die videokaarten:
In systeem twee zit een Geforce 6200, die is eigenlijk niet echt geschikt voor spellen. De X550 in het derde systeem is ook niet echt een snelle kaart. Je ziet het verschil ook wel terug in de prijs Feitelijk zit de X800GT gewoon een klasse hoger dan die twee kaarten. Je moet niet zozeer kijken naar de hoeveelheid geheugen die erop zit, maar naar de chip zelf.

Overigens heeft iComputers voor 20 euro méér ook een 256MB versie van die X800 GT, zag ik net; dat is dan weer wél aan te bevelen, want op die kaart zit sneller geheugen (DDR3 geheugen, op de 128MB versie zit blijkbaar normaal DDR-geheugen).

En ik kom trouwens iets voordeliger uit dan jij, zelfs met een DVD-ROM erbij


Laatst gewijzigd op 19-10-2005 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:33
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
@Balance, de Geforce 6200 en Radeon X550 zijn budget kaartjes, low end, laagste van het laagste, die hoeven niet veel te doen, kan je ook niet op gamen. Kan wel, maar dan is het gewoon bagger.

DE x800GT kan nog prima mee gaan, kan de meeste spellen wel fatsoenlijk draaien, maar vaker niet met alle eye candy aan, maar dat is ook niet belangrijk voor je.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-10-2005 @ 16:29 :
Nee, IDE is zeg maar de voorloper van Serial ATA. Qua snelheid is er weinig verschil, maar Serial ATA maakt gebruik van veel dunnere kabels waardoor je een betere 'airflow' in je computer hebt. Het is gewoon iets moderner.

Plaatjes: IDE kabel | SATA kabel

Oh en over die videokaarten:
In systeem twee zit een Geforce 6200, die is eigenlijk niet echt geschikt voor spellen. De X550 in het derde systeem is ook niet echt een snelle kaart. Je ziet het verschil ook wel terug in de prijs Feitelijk zit de X800GT gewoon een klasse hoger dan die twee kaarten. Je moet niet zozeer kijken naar de hoeveelheid geheugen die erop zit, maar naar de chip zelf.

Overigens heeft iComputers voor 20 euro méér ook een 256MB versie van die X800 GT, zag ik net; dat is dan weer wél aan te bevelen, want op die kaart zit sneller geheugen (DDR3 geheugen, op de 128MB versie zit blijkbaar normaal DDR-geheugen).

En ik kom trouwens iets voordeliger uit dan jij, zelfs met een DVD-ROM erbij

[afbeelding]
Oké, het is duidelijk. Dankjewel

En jullie hebben me overtuigd, dat eerste systeem wordt het dus
Nu wordt het puur details waar ik nog even naar ga kijken (wel of geen dvd-rom apart, welke kleur behuizing/writer, 128mb of 256mb videokaart etc.)

Wbt het prijsverschil: ik had gekozen voor uitgebreide assemblage (maar dit kan idd best gewone assemblage worden), ik heb er een diskettedrive bij (die hou ik wel) en ik had ergens een foutje gemaakt met een prijs .
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:56
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Mja, het enige verschil tussen standaard en uitgebreide assemblage lijkt te zijn dat ze ronde kabels gebruiken... om daar nou 15 euro voor te betalen

Maar ehm, goede keuze Succes ermee, ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 19:36
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik zou wel alleen een brander doen, of maak je veel 1:1 kopieën?

Beetje nutteloos, staat wel leuk maar dat was het dan ook.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 20:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-10-2005 @ 20:36 :
Ik zou wel alleen een brander doen, of maak je veel 1:1 kopieën?

Beetje nutteloos, staat wel leuk maar dat was het dan ook.
Wel wat ja. 'Veel' is een groot woord, maar het komt wel geregeld voor. Maar ja, op zich kan ik die keren dát het voorkomt de cd ook best naar m'n harde schijf verplaatsen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 22:04
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat hoef je niet eens zelf te doen, Nero doet dat automatisch
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 10:10
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
of clone-cd
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 10:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nou kijk aan, helemaal makkelijk

Nu begint m'n broer alleen over voeding en een fan te zeuren. Dat moet ik dus ook nog kopen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:15
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nee. Voeding zit al bij de kast (een redelijk goede ook), en een 120mm fan (dat zegt iets over de afmetingen ervan, 12 bij 12cm dus ) zit er ook bij.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
M@rco schreef op 20-10-2005 @ 12:15 :
Nee. Voeding zit al bij de kast (een redelijk goede ook), en een 120mm fan (dat zegt iets over de afmetingen ervan, 12 bij 12cm dus ) zit er ook bij.
Waar zie je dat van die fan? Want ik zie alleen staan:

Citaat:
- Behuizing type: Mid-tower
- Moederbord formaat: ATX/microATX
- Disk Drive Bays: 5.25" x 4/0, 3.5" x 2/1(external/internal)
- Dimensie: 440mm x 194mm x 426mm
- Voeding: 300Watt
- Frontpanel USB & Audio: 2 USB / Ear phone / Mic. In
- Sliding-in/out van de zijkant, voor eenvoudig assemblage
- Gewicht: 6.9 kg
En is een 120 mm fan goed of niet?
Een extra fan kopen is btw niet zo'n probleem (dat kost niet zoveel), alleen weet ik niet of dat er dan inpast?

En betekent dat 3,5" dat er al een diskette drive in zit? Want ik koop die er dus bij, maar nu zie ik dit staan..

(Oh ja, dat van die voeding vroeg ik omdat ik ook naar andere behuizingen was gaan kijken toen m'n broer zei dat er geen fan in zat. En bij zo'n andere behuizing zat géén voeding. Toen ik vervolgens ging kijken wat een voeding moet kosten schrok ik een beetje van de prijs )
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:40
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Yep. Je hebt 3 standaard maten fans: 80mm, 92mm en 120mm, waarbij de laatste meestal de beste optie is; die het grootst en kan dus de meeste lucht verplaatsen. Bovendien hoeft hij minder snel te draaien dan bijv. een 80mm fan om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen en is dus stiller. En kijk maar eens op de site van AOpen: die zeggen dat er een 120mm fan in de kast zit (in de tekst althans, het plaatje klopt niet echt), dus dat zullen we dan maar geloven

3,5" inch betekent daar hoeveel ruimte er is voor 3,5" apparaten. In dit geval dus twee externe (zoals floppy drives) en één interne (een harde schijf).

En ja, voor een goeie losse voeding betaal je zo 40 - 50 euro. Die voedingen die bij die AOpen kasten zitten zijn over het algemeen gewoon goed genoeg, zie ook hier (gaat wel over de QF50A, maar die is van binnen gewoon hetzelfde).

Laatst gewijzigd op 20-10-2005 om 11:43.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
M@rco schreef op 20-10-2005 @ 12:40 :
Yep. Je hebt 3 standaard maten fans: 80mm, 92mm en 120mm, waarbij de laatste meestal de beste optie is; die het grootst en kan dus de meeste lucht verplaatsen. Bovendien hoeft hij minder snel te draaien dan bijv. een 80mm fan om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen en is dus stiller. En kijk maar eens op de site van AOpen: die zeggen dat er een 120mm fan in de kast zit (in de tekst althans, het plaatje klopt niet echt), dus dat zullen we dan maar geloven

3,5" inch betekent daar hoeveel ruimte er is voor 3,5" apparaten. In dit geval dus twee externe (zoals floppy drives) en één interne (een harde schijf).

En ja, voor een goeie losse voeding betaal je zo 40 - 50 euro. Die voedingen die bij die AOpen kasten zitten zijn over het algemeen gewoon goed genoeg, zie ook hier (gaat wel over de QF50A, maar die is van binnen gewoon hetzelfde).
Heel mooi
En anders kan ik ook nog altijd de QF50D nemen (die jij aanraadde), maar zo te zien is dat niet eens nodig. Ik ga d'r vanuit dat de site van Aopen het toch wel beter weet dan een site als Icomputers
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 23:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb hem, ik heb hem, ik heb hem
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 02:57
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Leuk, maar je hebt wel een lelijke kast

Maja smaken verschillen, Antec Sonata Lifestyle is de bomb!

Veel plezier er mee trouwens
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 10:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Jolt schreef op 21-10-2005 @ 03:57 :
Leuk, maar je hebt wel een lelijke kast

Maja smaken verschillen, Antec Sonata Lifestyle is de bomb!

Veel plezier er mee trouwens
Ehh, ja, smaken verschillen dan duidelijk ja
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 19:41
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-10-2005 @ 00:24 :
Ik heb hem, ik heb hem, ik heb hem
En, bevalt ie?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 22:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
M@rco schreef op 21-10-2005 @ 20:41 :
En, bevalt ie?
Nou ja, er zijn nog 2 probleempjes:
1. Front USB doet het niet.
2. http://forum.scholieren.com/showthre...5#post19185585

Maar dat eerste is waarschijnlijk een draadje dat losgeraakt is, dus ik vraag m'n broer dat morgen even vast te zetten.

Alleen dat tweede hoop ik dus nog vanaf te komen.

Verder doet ie het prima. Echt veel sneller dan ik gewend ben, dus dat is wel even schrikken
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 22:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-10-2005 @ 23:05 :
Nou ja, er zijn nog 2 probleempjes:
1. Front USB doet het niet.
Vaak moet je dat stekkertje nog ff vastmaken op het moederbord. En tsja, bij onze pc doet ie het ook gewoon niet
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 01:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-10-2005 @ 23:41 :
Vaak moet je dat stekkertje nog ff vastmaken op het moederbord. En tsja, bij onze pc doet ie het ook gewoon niet
Ja, ik had dus gebeld en hij zei idd dat het waarschijnlijk een los stekkertje was. Vanavond heeft m'n broer even gekeken en het klopte: er was een stekkertje los geraakt (niet aan de kant van het moederbord, maar aan de kant van de USB uitgang).
Hij zit nu weer vast en het probleem is verholpen .
Nu alleen dat toetsenbord nog dus, maar morgen ga ik een toetsenbord + muis met USB aansluiting kopen, dus ik ben benieuwd of het probleem dan verholpen is.

En morgen ook m'n scherm.. Wel even wennen: zoveel nieuws in een paar dagen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.