Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2009, 19:37
Elwin01
Elwin01 is offline
Welke OS (Operating System) draai jij
Windows
Mac OS X
Linux
of iets anders?
En waarom?
post het hier.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2009, 21:02
Verwijderd
Windows, xp
Met citaat reageren
Oud 14-05-2009, 22:20
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Linux (Ubuntu) en als het niet anders kan Windows XP (Vista ben ik tegen; maar Windows 7 wil ik nog wel een kans geven op een nieuwe computer).

Ubuntu ben ik mee begonnen na een crash van Windows XP en ik was die blue screens zo beu, dat ik gewoon van de ene dag op de andere overgestapt ben (en op Linux kon ik gewoon mijn bestanden ophalen uit die gecrashte Windows, terwijl dat anders veel te veel werk zou geweest zijn).

Windows XP omdat Vista volgens mij te traag, zwaar en ongebruiksvriendelijk is; en omdat heel wat professionele software (bv. van Adobe, Microsoft, Autodesk, National Instruments, ...) nu eenmaal makkelijker (of enkel) verkrijgbaar zijn voor Windows; en dat Wine niet altijd even goed/snel werkt.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 18:46
Elwin01
Elwin01 is offline
Ik gebruik zelf ook Ubuntu 9.04 ziet er echt schitterend uit, veilig snel stabiel en betrouwbaar perfect voor mij. Het is zelfs nog veiliger dan mac os x.
bedankt voor je reacties dat waardeer ik.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 21:07
Stereo
Stereo is offline
Windows XP Pro atm (cracked...) Maar, ben eigenlijk opzoek naar iets wat nog wat sneller is, maar waar je wel windows games op kan draaien... Vista loopt voor mij nog steeds niet helemaal (ligt niet aan pc). Iemand suggesties?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 22:02
Bender
Avatar van Bender
Bender is offline
XP, Veilig, snel, makkelijk
__________________
Status upgrade: 29-10-2010, 01-11-2010, 05-03-2011. Place your beds!
Bite my shiny metal ass
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 12:05
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Windows XP Pro atm (cracked...) Maar, ben eigenlijk opzoek naar iets wat nog wat sneller is, maar waar je wel windows games op kan draaien... Vista loopt voor mij nog steeds niet helemaal (ligt niet aan pc). Iemand suggesties?
Als je XP traag is, ligt dat er ofwel aan dat je hardware niet genoeg is (of je geen deftige drivers ervoor hebt), of dat je installatie volgelopen is met rotzooi. Windows 7 is naar het schijnt wel sneller, maar die is nog maar in beta uit (dus zou ik niet direct aanraden voor games).

Als je echt iets anders dan Windows wilt; misschien dat ReactOS dan iets voor je is (ik weet echter niet hoe snel/compatibel die is). ReactOS is eigenlijk een open-source variant voor Windows.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 12:15
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
ReactOS is ondanks jaren van ontwikkeling nog altijd in alpha, dus dat is niet echt een serieus OS.

Ik draai zelf nog altijd XP Pro, maar ik had het plan opgevat om de RC van Windows 7 binnenkort eens te installeren. Je kunt hem gratis en legaal gebruiken tot maart volgend jaar ofzo.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 20:50
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik draai zelf nog altijd XP Pro, maar ik had het plan opgevat om de RC van Windows 7 binnenkort eens te installeren. Je kunt hem gratis en legaal gebruiken tot maart volgend jaar ofzo.
Ik ben er heel tevreden over. Zelden zo mooi een HP-apparaat geïnstalleerd zien worden. Vroeger was dat pure hel met de HP-installatieCD. Nu zoekt windows na het inpluggen zelf de benodigde drivers, en installeert alles binnen 2 minuten.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 11:00
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Ik draai zelf nog altijd XP Pro, maar ik had het plan opgevat om de RC van Windows 7 binnenkort eens te installeren. Je kunt hem gratis en legaal gebruiken tot maart volgend jaar ofzo.
Dit ja
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:05
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Ubuntu 8.10 draai ik thuis, vooral omdat ik Windows zat begon te worden met zijn crashes, updates, virusgevaar bij een out-of-the-box installatie en WGA-gezeur. Ja, ik weet dat ik er omheen kan met allerhande cracks en troep, maar waarom moeilijk doen als ik een vrij operating system kan krijgen dat alles net zo goed kan? Gamen op Windows doe ik toch niet meer, dus daarvoor hoef ik het niet te laten en voor zo'n beetje alle applicaties heb ik een alternatief gevonden. Nog geen zin om te updaten naar Jaunty, maar dat heeft toch geen haast.

Windows Vista op het werk () en dat vind ik echt niet fijn draaien in vergelijking met XP.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 10:39
Jochemska
Avatar van Jochemska
Jochemska is offline
Binnenkort de Release candidate van windows 7
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 14:01
31337
Avatar van 31337
31337 is offline
XP op mijn computer
Vista op de laptop
__________________
Waar gehakt wordt, is het woensdag.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 18:29
All Out Of Love
Avatar van All Out Of Love
All Out Of Love is offline
ik heb net de windows 7 erop gezet... ben xp gewend dus het is even wennen.
__________________
By law i am required to inform you: I am a registered sex offender.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 18:30
Verwijderd
Vista, omdat xp geen geluid had (drivers) en Ubuntu ook problemen gaf.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 12:36
Stuiterbal20
Stuiterbal20 is offline
Windows XP Pro..... blijft de beste!
__________________
Wil je daar mayo bij?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 13:04
All Out Of Love
Avatar van All Out Of Love
All Out Of Love is offline
Citaat:
Windows XP Pro..... blijft de beste!
tuurlijk, maar uiteindelijk zal je toch moeten switchen... directx 10, meer als 3 gig werkgeheugen, etc etc
__________________
By law i am required to inform you: I am a registered sex offender.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 19:31
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
tuurlijk, maar uiteindelijk zal je toch moeten switchen... directx 10, meer als 3 gig werkgeheugen, etc etc
Windows XP heeft ook een 64-variant, die niet slecht draait, maar natuurlijk nooit erg populair geweest is of echt veel support gaat krijgen in de toekomst.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-05-2009, 23:20
Bender
Avatar van Bender
Bender is offline
Citaat:
tuurlijk, maar uiteindelijk zal je toch moeten switchen... directx 10, meer als 3 gig werkgeheugen, etc etc
Daarvoor krijgen we Win7 waarschijnlijk.

Geloof neit dat het een vefrkeerde keuze is geweest om Vista over te slaan
__________________
Status upgrade: 29-10-2010, 01-11-2010, 05-03-2011. Place your beds!
Bite my shiny metal ass
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 01:00
All Out Of Love
Avatar van All Out Of Love
All Out Of Love is offline
Citaat:
Daarvoor krijgen we Win7 waarschijnlijk.

Geloof neit dat het een vefrkeerde keuze is geweest om Vista over te slaan
Ik heb ook Vista overgeslagen... win 7 bevalt me wel, zijn wel paar puntjes van irritatie... vooral op de taakbalk. Ik wil gewoon net als xp een icoontje linksonderin om direcht naar het bureaublad te gaan....


Ook krijg ik deze computer niet erop...
__________________
By law i am required to inform you: I am a registered sex offender.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 10:38
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik heb ook Vista overgeslagen... win 7 bevalt me wel, zijn wel paar puntjes van irritatie... vooral op de taakbalk. Ik wil gewoon net als xp een icoontje linksonderin om direcht naar het bureaublad te gaan....


Ook krijg ik deze computer niet erop...
Ik kan me amper voorstellen dat ze dat eruit gelaten hebben, maar goed; als je iets hebt aan omwegen via het toetsenbord: Windows+M minimaliseert/maximaliseert alle vensters; Windows+D toont je desktop (of haalt gewoon al je geopende vensters terug). Of toch; die shortcuts werken met Windows XP, volgens mij ook wel op Vista en hopelijk voor je ook op Win7.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 11:10
Elwin01
Elwin01 is offline
Windows xp is prima niks mis mee, en directX 10 draait er ook onder.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 12:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nope. Verder is Windows XP nu bijna 8 jaar oud, met je tijd meegaan is nooit een verkeerd idee
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 12:14
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nope. Verder is Windows XP nu bijna 8 jaar oud, met je tijd meegaan is nooit een verkeerd idee
Ik ben het met je eens dat vooruitgaan geen slecht idee is, maar ik vind niet dat omdat Vista nieuwer is, dat het ook een vooruitgang is (maar goed, daar heeft iedereen zijn mening over, natuurlijk). Zolang je genoeg hebt aan de features van een OS, waarom zou je dan upgraden? Ik denk dat heel wat mensen met Ẅindows 7 wel terug gaan upgraden, het is gewoon Vista dat vreselijk misvallen is bij velen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 21:17
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik heb hier een dualboot van Windows xp + Opensuse 11.1.
Daarnaast draai ik verschillende os'sen virtueel.



En waarom? De ene heeft iets, wat de andere niet heeft.
Voorbeelden (naar mijn smaak): Een windows besturingsysteem laat zich niet tot op het bot instellen, verschillende linux/*nix/bsd besturingsystemen wel. Opensuse heeft yast (uitgebreide ,maar eenvoudige, configuratiemenu), one-click install's, etc en andere os'sen hebben weer iets anders. En zo kan ik doorgaan.

Maar als ik naar de redenen hierboven kijk, vraag ik me af of dit "geldige" redenen zijn.
Ok, ieder os heeft wel zijn voor- en nadelen, maar de meeste klachten hierboven zijn na enig denk/zoekwerk op te lossen/te wijzigen.
Op dit moment ben ik voor het eerst bezig met het opzetten van een eigen op-opensuse-gebaseerde besturingsysteem. (en vroeger aantal windows pe's).
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 24-05-2009 om 22:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2009, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het met je eens dat vooruitgaan geen slecht idee is, maar ik vind niet dat omdat Vista nieuwer is, dat het ook een vooruitgang is (maar goed, daar heeft iedereen zijn mening over, natuurlijk). Zolang je genoeg hebt aan de features van een OS, waarom zou je dan upgraden? Ik denk dat heel wat mensen met Ẅindows 7 wel terug gaan upgraden, het is gewoon Vista dat vreselijk misvallen is bij velen.
Ach, Vista gaat wel hoor.
Wij draaien Vista Home Premium 64-bit.

Laatst weer eens de nieuwste Ubuntu-versie geprobeerd. Ten eerste wou het al niet op de software-RAID geïnstalleerd worden. In tegenstelling tot Vista. Of eigenlijk: de bestanden werden wel geïnstalleerd, maar bij de bootloader ging het mis. Dit zou automatisch moeten!

En nu heb ik het op een niet-RAID schijf geïnstalleerd (externe harde schijf) en nu kan ik niet fatsoenlijk video's bekijken, omdat de restricted ATI driver crasht bij het opstarten van X. De open-source driver werkt wel, maar te traag om video's soepel te bekijken.

Ubuntu rapporteert minder videogeheugen dan de kaart heeft. En volgens mij is er ook iets mis met de MTRR tabel... Met Vista heb ik daar geen problemen mee.

Misschien ligt de schuld meer bij ATI dan bij Ubuntu. Maar het voelt wel alsof Ubuntu toch telkens net een stapje achterblijft bij Windows.

Ik moet wel zeggen dat Ubuntu 9.04 wel aardig snel lijkt op te starten.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 22:48
Verwijderd
Wat betreft Mac OS X:
Best besturingssysteem voorzover ik het heb gezien.
Maar je betaalt wel dik voor de computer waarop het draait (hoort te draaien).

Zonde van het geld volgens mij!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 14:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nope. Verder is Windows XP nu bijna 8 jaar oud, met je tijd meegaan is nooit een verkeerd idee
Nou... if it isn't broken, don't fix it.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 16:44
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Behalve dat XP op bepaalde gebieden wel degelijk 'broken' is, bijv. gebruikers die standaard admin zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Behalve dat XP op bepaalde gebieden wel degelijk 'broken' is, bijv. gebruikers die standaard admin zijn.
Het zijn meer de gebruikers zelf die 'broken' zijn dan.
Veel gebruikers...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 20:15
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Desktop - Win7 RC
De release candidate van Windows 7. Bevalt zeer goed moet ik zeggen. Heel veel hardware werkt zonder met driver cd'tjes of langzame downloadsites van fabrikanten.
Draait verder ontzettend soepel! En de aero peek is een erg handige feature!

Servert - Windows Vista
Rare keuze om een 'server' op te draaien. Echter had ik nog een Windows Vista OEM licentie liggen. Draait trouwens als webserver/ftpserver/downloadbak en ook nog vmware server om te kunnen testen. Is overigens zeer stabiel. Inmiddels al bijna 800 uur up.

AAO - Ubuntu netbook remix
Een erg prettig OS voor dit machientje. Werkt soepel en doet wat het moet doen, met een erg handige userinterface.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png Screenshot.png (211.9 KB, 24x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 22:39
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Behalve dat XP op bepaalde gebieden wel degelijk 'broken' is, bijv. gebruikers die standaard admin zijn.
Het ligt echt maar aan de gebruiker hoe die daarmee omgaat; maar eigenlijk is UAC nog steeds inferieur (qua gebruiksgemak èn doeltreffendheid (hoe veel artikels zie je niet over het uitzetten daarvan?)) aan sudo en policykit op Linux (kwestie dat Windows Vista ook slecht is, klaar om over te stappen?).

Zolang er nog updates komen voor XP, is het systeem niet per definitie broken, denk ik dan.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 20:02
Praganonut
Avatar van Praganonut
Praganonut is offline
Solaris 8, 9, 10
AIX 5.3L
OpenBSD 4.1, 4.4
Debian 4
Win XP en Vista
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 10:32
Verwijderd
Vista maar wil graag upgraden naar Windows 7RC. Verder OS X op de MacBook
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 09:40
Verwijderd
Op mijn server draait Windows Home Server met het nieuwste featurepack en op mijn laptop draai ik sinds begin van dit jaar Windows 7. Afgelopen weekend ben ik van build 7077x64 naar 7127 gegaan via fresh install (duurt slechts een half uurtje) met de Windows XP Virtual Mode optie erbij. Draait nog net weer soepeler dan de vorige build die ik had geïnstalleerd.

Voor dit OS ga ik dan zeker ook de 20 euro betalen die Surfspot er straks voor wil hebben

Op het werk heb ik nog een werkstation met als primair OS SuSe Linux Enterprise Desktop 10SP2.
Voor mijn werk heb ik ongeveer 50 VM's draaien met verschillende OS'en van CentOS t/m OpenBSD en van Plan 9 From Bell Labs tot en met OS/2 en MacOS.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 12:29
MikeyBee
Avatar van MikeyBee
MikeyBee is offline
XP, sla Vista lekker over!!
__________________
Yiss - email fun site!
http://www.yiss.eu/
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-06-2009, 16:51
Jerry.w
Jerry.w is offline
mac os x op 2 computers vista en windows 7RC op een laptop en nog eens vista op een andere computer
en debian OS ofzo op mijn telefoon
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 22:17
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
mac os x op 2 computers vista en windows 7RC op een laptop en nog eens vista op een andere computer
en debian OS ofzo op mijn telefoon
Debian op je telefoon ; bedoel je niet eerder Symbian (sommige Nokia's en de P-modellen van SonyEricsson hebben dat). Debian heb je volgens mij niet zonder het zelf te weten op je telefoon staan
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 22:33
Verwijderd
Ik wou Ipod Linux doen, maar dat kon niet, helaas.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 16:42
Verwijderd
Osx 10.5.7
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 20:07
as1
Avatar van as1
as1 is offline
Win XP pro
Dual boot met
Windows 7 RC1

Server PC
Windows server 2008
__________________
yay it's omnom :D
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 22:14
Verwijderd
Windows XP Professional x64. Werkt prima, ik snap de klachten niet zo.

M'n volgende OS wordt Windows 7, Vista ga ik overslaan.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2009, 10:53
Verwijderd
ik had eerst windows xp en toen dacht ik laat me windows vista eropzettten nou heb het er weer afgegooid vanwegen dat hij gehuegen opvreet niet normaal! dus weer xp erop gezet is wel ff wennen maar beter vind ik
Met citaat reageren
Oud 10-06-2009, 11:31
b00mbap
Avatar van b00mbap
b00mbap is offline
Ubuntu 8.10
__________________
The Dustbin Cried The Day The Dustman Died.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 15:36
Elwin01
Elwin01 is offline
Nu maar wachten op ubuntu 9.10,
deze komt op 23 oct 2009.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 16:41
Verwijderd
Dan kan je beter Linux Mint 7 nemen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 09:20
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Nu maar wachten op ubuntu 9.10,
deze komt op 23 oct 2009.
Ja, maar dat is de stabiele versie. Als je niet kan wachten, kan je ook onstabiele (daily builds) hier downloaden.
(ik raad je dan, zoals gewoonlijk, wel aan om met een virtuele computer te werken of een livecd te downloaden, als je het wil testen).

Dit vind ik toch ook wel weer een voordeel, tegenover windows en mac os.
Je kan zonder je in te schrijven, speciale licenties te tekenen of een bedrijf te zijn, om je de nieuwste (on)stabiele versie van je favo os te downloaden.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 14:32
Marvin1995
Avatar van Marvin1995
Marvin1995 is offline
Vista omdat het erop zat
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 17:03
[Martijn]
[Martijn] is offline
Ubuntu 9.04
En ook windows vista, alleen voor games die niet (goed) werken op ubuntu/wine.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 17:59
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Vista omdat het erop zat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.