Oud 11-04-2011, 11:21
Sanne_K
Avatar van Sanne_K
Sanne_K is offline
Jonge diabetici!

Ik doe voor de Hogeschool van Amsterdam een onderzoek naar informatieverstrekking over diabetes voor jongvolwassenen met diabetes.

Wij zijn een aantal weken geleden er achter gekomen dat mijn broertje diabetes type 1 heeft en ik wilde graag een steentje bijdragen om zijn leven en dat van anderen een klein beetje beter te maken. Ik hoop daarom ook met dit onderzoek een deur te openen tot betere informatievoorziening dat gericht is op jongeren.

Het zijn veertien korte vragen en zal niet langer dan vijf minuten duren.

De enquête.

Lieve mensen, mijn dank is groot!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 17:03
Verwijderd
Ik heb zelf (nog) geen diabetes dus ik kan je enquete niet invullen. Maar uhm, vind je serieus dat er te weinig informatie te vinden is over diabetes? Ok, type 1 is iets minder bekend dan type 2 en veel informatie is inderdaad voor volwassenen, maar dan nog is er zo ontzettend veel te vinden! Qua informatieverziening is diabetes denk ik wel een van de meest (ARGH ik kom niet op het woord wat ik zoek, maar ik wil dus zeggen dat er veel informatie te vinden is over diabetes, meer dan over bijna welke andere ziekte dan ook). Als je hulp wilt bieden aan diabetes (type 1) patiënten kun je je beter op iets anders richten dan op het verstrekken van informatie denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 11:17
Sanne_K
Avatar van Sanne_K
Sanne_K is offline
Het klopt inderdaad dat er waanzinnig veel informatie te vinden is op het gebied van diabetes, zowel 1 als 2 zijn goed vertegenwoordigd en er zijn constant onderzoeken (gelukkig).

Wat mij opviel in het vooronderzoek was dat de informatieverstrekking gericht was op het algemene publiek (en met name ouderen) of op kinderen. Wat ik voornamelijk merkte uit eigen ervaring met mijn broertje (en een aantal van zijn vrienden die het helaas ook hebben) was, dat de behoefte aan praktische 'snelle' info ontstond. Ik hoop met dit onderzoek nog verder inzicht te krijgen in de behoefte van jongeren op het gebied van diabetes. Ik ben helaas wel gebonden aan het onderwerp online communicatie omdat het in het kader van een honoursprogramma gedaan moet worden en ik dit combineer met een stage.

Mocht het op niets uitlopen dan word ik donateur

In ieder geval bedankt voor je inzicht, op een gegeven moment ben je er zo mee bezig dat je 'het' niet meer ziet. Het is fijn om wat feedback te krijgen. Dus bij deze
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Het klopt inderdaad dat er waanzinnig veel informatie te vinden is op het gebied van diabetes, zowel 1 als 2 zijn goed vertegenwoordigd en er zijn constant onderzoeken (gelukkig).

Wat mij opviel in het vooronderzoek was dat de informatieverstrekking gericht was op het algemene publiek (en met name ouderen) of op kinderen. Wat ik voornamelijk merkte uit eigen ervaring met mijn broertje (en een aantal van zijn vrienden die het helaas ook hebben) was, dat de behoefte aan praktische 'snelle' info ontstond. Ik hoop met dit onderzoek nog verder inzicht te krijgen in de behoefte van jongeren op het gebied van diabetes. Ik ben helaas wel gebonden aan het onderwerp online communicatie omdat het in het kader van een honoursprogramma gedaan moet worden en ik dit combineer met een stage.

Mocht het op niets uitlopen dan word ik donateur

In ieder geval bedankt voor je inzicht, op een gegeven moment ben je er zo mee bezig dat je 'het' niet meer ziet. Het is fijn om wat feedback te krijgen. Dus bij deze
Ah als je het voor school gebruikt is het inderdaad wel logisch (ik had daar even overheen gelezen). Wat bedoel je precies met snelle info? Ik vind dat je op de site van het diabetes fonds zowel informatie kan vinden die je even snel uitlegt wat het inhoudt, als informatie die heel diep op de materie ingaat. Ik snap niet zo goed welke vorm van informatie er nog ontbreekt..
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 16:37
Sanne_K
Avatar van Sanne_K
Sanne_K is offline
Het waren toen (uit persoonlijke ervaring) vooral dingetjes tussendoor, medicatie op vakantie/festivals, wat mag ik tussendoor etc. maar wat ik vermoed is dat deze info wel online beschikbaar is maar hoe moet ik het zeggen, zou het wat meer toegankelijk en wat meer met een andere tov willen brengen.

Er zijn overigens al wat initiatieven gestart voor jongeren, om ervaringen en tips uit te wisselen maar deze zijn door te weinig activiteit toch langzaam leeggelopen. Als dvn al een initiatief is gestart zou ik graag verder mee willen gaan. Ik ben ook niet van plan om andere website te ondermijnen, ik zou liever een samenwerking aangaan.

Maargoed, ik zit nog in onderzoeksfase en het kan makkelijk dat hier uit komt dat de behoefte niet bestaat. Dan is het uiteraard jammer, maar weet ik dat ik mijn best heb gedaan.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 21:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet of het al bestaat maar zelf heb ik astma en heb ik veel aan ervaringen van lotgenoten door middel van een forum op internet. Dat is een laagdrempelige manier van vragen en antwoorden waar je juist een antwoord vindt op de vragen die jij noemt. In dat geval ook van lotgenoten of in het geval van het longforum ook van longartsen en mensen van de astma fonds advieslijn. Wellicht moet je in die hoek denken (als het er nog niet is).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 20:57
Sanne_K
Avatar van Sanne_K
Sanne_K is offline
Daantje, bedankt voor je goede suggesties. Ik was inderdaad in die richting aan het denken. Voor jongeren was er ooit eens een forum maar dat is door te weinig inbreng een soort doodgebloed (no pun intended). Ik ben blij dat jou ervaringen goed zijn bevallen Ik hoop iets in die richting te kunnen bereiken in de korte tijd die ik heb
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41.